عیب یابی سنسورهای خودرو از روی نشانه های ظاهری

بحث در مورد سنسورها و فرمانگير هايي كه ECU براي كاركردن به اونها احتياج داره

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
MAHMOUD935
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 430
تاریخ عضویت: 27 فوریه 2009, 00:05
نوع خودرو: پیکان خان + تندر جان
محل اقامت: شهر تاریخ و تمدن ایران،همدان
Has thanked: 0
Been thanked: 0

عیب یابی سنسورهای خودرو از روی نشانه های ظاهری

پست توسط MAHMOUD935 » 26 می 2010, 19:09

سلام
من هیچگونه مسئولیتی در قبال این مطلب نداشته و تمام مطالبی که ذکر میشود بر گرفته از سایت اینترنتی زیر است

http://www.bejanabadane.blogfa.com/87104.aspx
عیب یابی سنسور های خودرو از روی نشانه های ظاهری سنسور دور موتور: 1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت 2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین. 3- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین. 4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص. سنسور فشار هوای ورودی: در خودرو های انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نمیباشند با از کار افتادن این سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده و حس میباشد. اما در خودرو های مجهز به سنسور اکسیژن باعث میشود که کار این سنسور رو تصحیح کند. در مواردی که سنسور خراب شود ECU اطلاعات مربوط به فشار داخل منیفولد رو از روی سنسور دریچه گاز محاسبه میکند. سنسور دمای هوای ورودی به موتور: با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسور اکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود. سنسور دمای اب: 1- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور. 2- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد. حالا چرا بد کار کردن این سنسور چرا باعث بروز این مشکلات میشود؟ برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ECU میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟ 1- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه. 2- ساسات اتوماتیک. سنسور سرعت خودرو: با از کار افتادن این سنسور مشکلاتی از قبیل خاموش شدن موتور در بعضی اوقات و بد کاردن موتور در سرعت های بالا میباشد. سنسور دریچه گاز: 1- کاکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص. 2- ایجاد دود که ثابت نیست و بنا به شرایط متفاوت میباشد. {دوستان علل خرابی با سنسور دور موتور کمی شبیه هست. اما در عمل متفاوت میباشد.} سنسور فشار گاز کولر: با خراب شدن این سنسور اولین مورد در کارکرد فن ها به وجود میاید. بدین صورت که با زدن بلافاصله کولر فن ها روشن نمیشود. و همچنین در زمانی که فشار گاز کولر بالا یا پایین بیاید دستور روشن و خاموش شدن به کولر رو نمیدهد و باعث اسیب جدی به کل مجموعه میشود. سنسور اینرسی: این سنسور که نوعی سوییچ میباشد با دریافت ضربات در زمان تصادف خودرو با قطع جریان بنزین از احتمال اتش سوزی تا حد بالایی میکاهد.. اما این سوییچ در خودرو های پیکان اردی سمند پرشیا و405 انژکتوری با قطع برق ECU باعث خاموش شدن سریع خودرو میشود. در 405 کاربراتوری با قطع برق پمپ برقی کار میکند. اما این مورد عملا کارایی ندارد چون این پمپ در زمان سرعت های بالا به کمک پمپ اصلی اومده و وظیفه تامین بنزین مورد نیاز خودرو رو بر عهده میگیرد. که یک ضعف محسوب میشود. در 206 های غیر مولتی پلکس این سوییچ باز جریان پمپ برقی رو قطع میکند. اما چون هنوز مقداری بنزین در مجموعه سوخت رسانی و ریل سوخت هست موتور تا مدت کمی به کار خود ادامه میدهد. اما این مورد در 206 های مولتی پلکس کمی به صورت حرفه ای تر عمل میشود و سنسور با توجه به هر ضربه ای عمل نمیکند بلکه ابتدا شدت ضربه توسط BSI محاسبه شده و بعدا اگر با پارامتر های موجود تطابق داشت عمل کرده و جریان پمپ قطع میشود. سنسور ضربه: در مورد این سنسور زیاد بحث کردیم و در اینجا به خرابی اون اشاره میکنیم. با توجه به عملکرد سنسور ضربه و سنسور اکسیژن که به صورت موازی با یکدیگر در ارتباط میباشند اگر خراب شود احتمال تشخیص خرابی به وسیله کارکرد موتور به ویژه در زمان استفاده از بنزین با اکتان بالا. اما اگر تفاوت محسوسی در زمانی که موتور با بنزین معمولی کار میکند و زمانی که از بنزین با اکتان بالا استفاده میکنید مشاهده کردید میتوانید پی به خرابی این سنسور ببرید. سنسور اکسیژن: تنها راه تشخیص این سنسور استفاده از دستگاه های تست الایندگی خودرو میباشد. انژکتور ها: این قطعه که وظیفه پاشش سوخت رو دارد در زمان خرابی باعث بد کارکردن موتور و ایجاد دود به علت کارکرد ناصحیح قطعه میشود. که برای تشخیص خرابی اون اگر هر انژکتوری رو کشیدید و موتور بد کار کرد سالم هست اما اگر تغییری در کارکرد موتور ایجاد نشد و همچنان بد کار کرد انژکتور معیوب میباشد. گرمکن هوزینگ دریچه گاز: نوعی المنت هست برای گرم نگه داشتن مسیر دریچه گاز وجلوگیری از یخزدگی ان. برای عیب یابی این قطعه باید گفت که تا حدودی شبیه استپ میباشد که بدین صورت است مانی که خودرو سرد میباشد و هوا هم سرد است با رها کردن گاز ماشین خاموش میشه. اما زمانی که ماشین گرم بشه دیگه خرابی قطعه به چشم نمیاید و باید خاموش شدن ماشین رو در سایر قطعات جستجو کنید. پمپ بنزین: با خراب شدن این قطعه 1-خودرو روشن نمیشود. 2-در سربالایی ها هنگام شتاب گیری و همچنین در سرعت های بالا ماشین بد کار میکند و ریپ میزند. باید توجه داشت که این مورد می تواند از گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین باشد. کویل دوبل: این قطعه کار افزایش ولتاژ رو بر عهده دارد. با خراب شدن و نیم سوز شدن کویل شاهد موارد زیر هستیم: 1- کاهش راندمان موتور افزایش مصرف بنزین به دلیل کاهش شدت جرقه. 2- روشن نشدن خودرو. در زمان سوختن کویل دوبل معمولا یکی از کویل ها میسوزد. پس تنها به دو شمع از چهار شمع برق رسیده و خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و با رها کردن سوییچ خودرو دوباره خاموش میشود. که با خرابی سنسور دور موتور فرق دارد چون در سنسور دور موتور کلا موتور روشن نمیشود. پس این رو به خاطر بسپارید. خرابی استپ: 1-خاموش شدن ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز 2-کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر ودور ارام خودرو. 3- گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو. 4-ثابت نبودن بی دلیل دور موتور در دور ارام و کاهش افازیش دور خودرو بدون دلیل. خب این مروری بود به علل خرابی سنسور ها و یکسری از قطعات خودرو.
منبع
http://www.bejanabadane.blogfa.com/87104.aspx
پیروز باشید
طناب ظلم از كلفتي پاره ميشه...
موتورسوار
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 55
تاریخ عضویت: 15 آپریل 2011, 23:44
نوع خودرو: هوندا.یاماها.سوزوکی.
محل اقامت: اصفهان
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: عیب یابی سنسورهای خودرو از روی نشانه های ظاهری

پست توسط موتورسوار » 16 آپریل 2011, 01:28

سلام
شمادرمورد موتورسیکلتهای انژکتوری هم اطلاعات دارید
نمایه کاربر
MNZ LOGAN
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 264
تاریخ عضویت: 22 سپتامبر 2011, 21:24
نوع خودرو: رنو لوگان، پراید
محل اقامت: كره زمين
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: عیب یابی سنسورهای خودرو از روی نشانه های ظاهری

پست توسط MNZ LOGAN » 04 دسامبر 2011, 21:31

تمام موارد گفته شده به طور كامل در كتاب سيستم هاي انژكتوري والكترونيك پژو 206 و كتاب سيستم هاي انژكتوري و الكترونيك تندر 90 نوشته سيامك گرشاسبي آمده است.
evenger
شروع حركت
پست: 27
تاریخ عضویت: 22 آپریل 2011, 13:39
نوع خودرو: مشخص نشده!
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: عیب یابی سنسورهای خودرو از روی نشانه های ظاهری

پست توسط evenger » 24 نوامبر 2013, 21:26

درود دوﺳﺘﺎن ﺑﻨﺪﻩ 110 ﺳﻪ ﺳﯿﻠﻨﺪر دارم. ﻣﺸﻜﻼت زﯾﺮ دارﻩ ﻛﺴﻰ ﻣﯿﺘﻮﻧﻪ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﻪ؟ ﻋﻘﺮﺑﻪ ﻛﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻛﺎر ﻧﻤﯿﻜﻨﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮدش ﺑﺎز درﺳﺖ ﻣﯿﺸﻪ و ﻛﺎر ﻣﯿﻜﻨﻪ و ﮔﺎﻫﻰ اوﻗﺎت ﻫﻢ ﻛﺎر .ﻧﻤﯿﻜﻨﻪ.؟ اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻛﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻤﯿﻨﺪازﻩ وﻗﺘﺎﯾﻰ ﻛﻪ ﺧﺮاب

ﻣﺎﺷﯿﻦ ﮔﺎﻫﻰ اوﻗﺎت ﺑﺪ ﻛﺎر ﻣﯿﻜﻨﻪ و وﻗﺘﻰ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺛﺎﺑﺖ و روﺷﻦ دور ﻣﻮﺗﻮر از 1 ﻣﯿﭙﺮﻩ رو 1.5 و وﻗﺘﻰ دور ﻣﻮﺗﻮر رو ﺣﺎﻟﺘﻰ ﻛﻪ ﻣﺎﺷﯿﻦ اﯾﺴﺘﺎدﻩ ﻣﯿﺮﻩ ﺑﺎﻻ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﮔﺎز ﻧﻤﯿﺨﻮرﻩ؟
نمایه کاربر
farshidweb
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 349
تاریخ عضویت: 28 سپتامبر 2007, 00:54
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: عیب یابی سنسورهای خودرو از روی نشانه های ظاهری

پست توسط farshidweb » 13 سپتامبر 2017, 14:19

سلام
دوستان ماشین من چراغ چکش روشن شد دیاگ زدم این خطا رو میده فکر میکنید کدوم سنسور مشکل پیدا کرده

http://uupload.ir/files/6auh_photo_2017 ... -21-18.jpg

http://uupload.ir/files/f8ho_untitled-1.jpg
behzad5477
پست: 1
تاریخ عضویت: 08 آگوست 2018, 01:30
نوع خودرو: تندر ۹۰
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: عیب یابی سنسورهای خودرو از روی نشانه های ظاهری

پست توسط behzad5477 » 08 آگوست 2018, 02:00

سلام شب بخیر دوستان
من ال ۹۰ دارم مدل ۹۰ماشینم بعد از یکی دوساعت رانندگی و بیشتر در ترافیک(احتمالا بعد از گرم شدن موتور)و بیشتر تو تابستان در حال حرکت با سرعت حتی بالا یا عادی با گرفتن ترمز دور موتور بطور سریع افت میکنه به صفر میرسه و تو حرکت ماشین خاموش میشه که البته بسیار خطرناکه ولی بلافاصله با استارت مجدد در حال حرکت روشن میشه.متاسفانه چون مشکل بعد از گرم شدن بوجود میاد تو دیاگ چیزی نشون نمیده و زمان مراجعه به مکانیک عیبی محسوس نیست و به چند نفر نشون دادم تشخیص ندادن یا اینکه هرکی یه چیز میگه که شامل استپر و پمب بنزین و منیفولد سنسور دور موتور و ... میشه. خلاصه اگر یکی ازین ها هم باشه در حالت عادی مشکلی نداره وقتی گرم میشه درست عمل نمیکنه
لطف بفرمایید اگر اطلاعاتی دارید مرحمت بفرمایید.
باسپاس
ارسال پست

بازگشت به “سنسورها و فرمانگير ها”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان