تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

مباحث مربوط به تمامي محصولات روور
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
Leylaz
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 147
تاریخ عضویت: 08 می 2009, 04:49
نوع خودرو: 350SLرنجرور،190و260E
محل اقامت: تهران ـ شهرك غرب
تماس:

تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط Leylaz » 17 ژولای 2009, 02:05

رنجرور RANGE ROVER یک خودرو شاسی بلند سواری شهری ـ بیابانی لوکس است.
موتور این خودرو از ابتدای تولید تا سال ۲۰۰۲ هشت سیلندر V8 بنزینی بوده ‌است. این خودرو ساخت کمپانی انگلیسی روور می‌باشد.

تصویر

تاریخچه تولید رنجرور
در سال ۱۹۶۷ کمپانی روور تصمیم گرفت خودرویی چند منظوره (شهری ـ بیابانی) ولی راحت تر و لوکس تر از لندرور که خودرویی بسیار خشن بود طراحی کند در نتیجه اقدام به طراحی خودرویی کرد که بعدهابه نام RANGE ROVER شناخته شد.
از سال ۱۹۷۰ که رنجرور پا به عرصه وجود نهاد، الگوی تمام سازندگان خودروهای:
Sport Utility Vehicle) SUV) نسل جدید لوکس (شهری ـ بیابانی) سراسر جهان گشت.
درتوليدات SUV ساير خودرو سازان همواره ردپايي از ايده هاي به كار رفته در رنجرور به چشم مي خورد به نحوي كه رنجرور را در دسته خودرو هاي راهبر پيشتاز: (Flagship Vehicles) قرار داده است. بنا بر مستندات کارخانه روور تعداد بيست و شش عدد خودرو پروتو تايپ و چهل عدد رنجرور پیش تولید از ابتدای سال ۱۹۶۷ تا انتهای سال ۱۹۶۹ ساخته شده است که هنوز موجود میباشند.

تصویر

تصویر

رنجرور از ابتدا تولید تا حال حاضر در سه نسل به شرح زیر تولید شده است:
نسل اول از ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۵
نسل دوم از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲
نسل سوم از ۲۰۰۳ تا کنون
موتور مدلهای ساخت ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۹ دارای حجم۳۵۲۸ سی سی و موتور مدلهای ساخت ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ دارای حجم ۳۹۴۷ سی سی و موتور مدلهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ دارای حجم ۴۱۹۷ سی سی هستند و همگی ساخت کارخانه روور میباشند.

تصویر

در سال ۱۹۸۱ نوع چهار درب رنجرور به بازار آمد كه بسيار مورد توجه قرار گرفت و بعداز سال ۱۹۸۴ جز در موارد خاص سفارشي، نوع دو درب رنجرور ديگر به صورت انبوه توليد نگرديد.
در سال ۱۹۸۶ نوعي موتورديزل چهار سيلندر خطي ساخت ايتاليا با حجم ۲۳۹۳ سي سي در روي بعضي از رنجرورها بنا بر سفارش نصب گرديد كه اين موتور با موتور 200TDi توربوشارژ روور در سال 1992 تعويض شد و نهايتاً موتورجديد سوپر شارژ 300TDi ساخت روور در اواخر سال ۱۹۹۴ جايگزين قابل دو نمونه قديم گشت.

تصویر

پس از سال ۱۹۸۶ هم سيستم سوخت رساني رنجرور از كاربراتوري به انژكتوري با كنترل الكترونيكي ارتقا پيدا نمود.
به مرور گيرباكس اتوماتيك نيز در سال ۱۹۸۲ (كرايسلر سه سرعته) و در سال ۱۹۸۵ (ZF چهارسرعته) به آپشن هاي رنجرور اضافه گرديد.
از سال ۲۰۰۴ تـا ۲۰۰۸ موتورهای گوناگونی نظیر جـگوار و ب ام و (BMW) و فورد به ترتیب بر روی رنجرورها نصب شده است.

تصویر

مالكيت برند رنجرور از ابتدا تاكنون به شرح زير بوده است:
۱۹۷۰−۱۹۸۶ بريتيش ليـلاند
۱۹۸۶−۱۹۸۸ گروه روور
۱۹۸۸−۱۹۹۴ سازمان هوا فضا بريتانيا
۱۹۹۴−۲۰۰۴ ب ام و (BMW)
۲۰۰۴−۲۰۰۸ فورد
۲۰۰۸ تاكنون تاتا موتورز

تصویر

رانندگی با رنجرور بسیار لذت بخش است و احساس خوبی که به راننده دست می‌دهد ناشی از تسلط کامل و دید بسیار وسیع و قدرت موتور ۱۶۵ اسبی V8 آن است. همچنین نرم بودن بی نظیر رنجرور در جاده‌های پر دست انداز نیز آن را جهت خیابان‌های پر از چاله و سرعت گیر شهرهای ایران ایده آل کرده‌است.

تصویر

رنجرور بسیار بادوام و قوی و قابل اعتماد است و میتوان تعداد زیادی از انواع مدل‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ آن را یافت که هنوز کاملاً سالم و سرحال هستند و در خیابان‌ها و جاده‌ها وکوه‌ها و بیابان‌های ایران می‌تازند. در صورتی که سایر خودرو‌های با سن و سال مشابه آنها، سالها است که از دور خارج شده‌اند.
مدل‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ در ایران فراوان تر هستند و توسط دو شرکت مرتب و رایزن بطور رسمی قبل از انقلاب وارد ایران شده‌اند.
رنجرور در تمام دنیا خودرویی محبوب و ارزشمند است و طرفداران خاص خود را دارد.
برای مثال در ایران برای مدل‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ از حدود چهار ، پنج میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به تمیزی ماشین و سلامت آن و نه سال ساخت، بعضاً تا بیست و چند میلیون تومان هم معامله میشوند.

تصویر

قيمت يك رنجرور آردن سفارشي صفر كيلومتر با موتور ۵۱۰ اسبي حدود چهارصد هزار يورو است.

تصویر

تصویر

آردن (ARDEN) نام یک شرکت آلمانی است که بطور تخصصی و سفارشی بر روی تجهیز و تقویت و تیونینگ رنجرورها کار میکند و از تمام دنیا سفارش قبول می نماید البته با نوبت تحویل چند ماهه و هزینه هایی بسته به نوع تجهیزات درخواستی مشتری، حتی تا چند برابر قیمت فروش کارخانه روور.

تصویر

افتخارات
از افتخارات RANGE ROVER این است که تنها خودروی موجود در موزه لوور پاریس است و در زیر آن نیز چنین نوشته‌اند:
خودرویی که بیشترین خدمت را به بشریت کرده‌است. " مدل ۱۹۷۵ "
با وجود قدیمی بودن در ایران، هنوز خودرو حرفه‌ای شماره یک و محبوب مسابقات Off-road محسوب شده و در سال‌های اخیر چندین بار رتبه نخست را کسب کرده‌است.

تصویر

نمایندگی ها
این خودرو اولین بار توسط شرکت مرتب (نماینده و سازنده لندرور در ایران) وارد ایران شد و بعد هم شرکت رایزن اقدام به ورود رنجرور نمود ولی در حال حاضر در ایران هیچ نماینده رسمی ندارد ولی تعدادی تعمیرگاه تخصصی و فروشگاه لوازم یدکی آن وجود دارد و سرویس دهی آنها نسبتاً خوب است.
در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای نمایندگی‌های زیادی است و لوازم نو و استوک (دست دوم سالم)آن به وفور یافت میشود.

تصویر

خودرو‌هایی که رسماً به ایران وارد شده‌اند همگی هشت سیلندر بنزینی V8 با حجم موتور ۳۵۲۸ سی سی و دو درب هستند. ( از سال ۱۹۸۱ به بعد رنجرور فقط به صورت چهار درب تولید میشود.)
ظرفیت باک ۱۹ گالن امپریال یعنی حدود ۸۷ لیتر است. وزن خودرو خالی ۱۷۲۳ کیلوگرم و حداکثر وزن مجازآن با بار و مسافر (کامل) ۲۵۵۰ کیلوگرم میباشد.
جنس بدنه موتور(سیلندر و سر سیلندر) نیز آلومینیومی است. از فنر‌های لول و ترمز دیسکی در هر چهار چرخ استفاده شده‌است. حداكثر سرعت خودرو طبق كاتالوگ كارخانه سازنده ۱۶۰ كيلومتر در ساعت است.

تصویر

امکانات مدلهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ (کلاسیک)
رنجرور مدلهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ دو درب (کلاسیک) با وجود قدیمی بودن دارای امکانات بسیار زیادی است که هنوز نظر بسیاری از 4WDبازها و SUVسوارهای جهان را جلب خود می‌کند و خودرو حرفه‌ای مسابقات Off-road و همچنین خودرو واقعی و اقتصادی و قابل اطمینان در صنعت صحرا نوردی و اکوتوریست است.
در سایت Youtube با جستجو موضوع Range Rover فیلمهای کوتاه متعدد و جالبی از رنجرورهای سراسر جهان میشود مشاهده نمود.

تصویر

امکانات رنجرورهای قدیمی قابل رقابت با امکانات خودرو‌های روز دنیا است و به دلیل همین امکانات هنوز در سرتاسر دنیا چرخ این مدل از رنجرورها بر جاده‌ها و کوه‌ها و بیابان‌ها می‌چرخد.
از جمله این امکانات:
ــ سبک بودن بدنه (به علت آلومینیم بودن عمده بدنه: سقف و گلگیرهاو درها)
ــ پرشتاب بودن آن در مقایسه با خودروهای 4WD (به علت سبک بودن و موتورV8 و وجود دو کاربراتور)
ــ دارای قفل دیفرانسیل از داخل خودرو (بسیاری از خودروها مانند پاترول, لندکروز و بليزر هنوز پلوسشان از وسط چرخ درگیر و یا خلاص می‌شود و در صورت گیر کردن خودرو در چاله های باتلاقی، نیاز به پیاده شدن شخص در گل و لای برای فعال کردن آن است.)
ــ فنرهای لول در هر چهار چرخ که موجب نرم بودن فوق العاده این خودرو شده‌است.
ــ کورس زیاد بازی چرخ‌ها در جهات مختلف در پستی و بلندیها وکشش بلند فنرها در گودالهای عمیق
ــ دارای کمک فنر حفظ تعادل اتاق Levelling Unit در قسمت بالای دیفرانسیل عقب

تصویر

ــ مصرف کم نسبت به خودرو‌های مشابه (در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ لیتر در حالی که ــ پاترول با وجود ۴ سیلندر بودن در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ لیتر می‌سوزاند.)
ــ دنده سنگین در ۵ حالت (۴ سرعت جلو+۱ دنده عقب)
ــ گرم کن و برف پاکن و شیشه شوی عقب
ــ رینگ‌های بسیار مقاوم و محكم فولادی با آلياژ مخصوص با قابليت تيوبلس و مناسب برای مناطق سنگلاخ
ــ شاسی فوق العاده قوی (شاسی کلیه خودروهای روور دارای گارانتی مادام‌العمر می‌باشد.)
ــ نپوسیدن درهاو گلگیرها و سقف به علت آلومینیوم بودن
ــ صندلی تاشو عقب برای حمل بار با حجم زیاد
ــ دارابودن کولر (سقفی یا داخل موتور)
ــ فرمان هیدرولیک (به طوری که احساس می‌کنید سوار یک خودرو سواری با فرمان هیدرولیک شده‌اید)
ــ قابلیت روشن شدن با هندل (در زمانی که باتری ضعیف و یا از کار افتاده‌است.)
ــ ترمز دیسکی نیرومند در هر چهار چرخ
ــ ترمز دستی کوچک و بسیار قوی در روی خروجی جعبه دنده
ــ باز شدن كامل قسمت عقب خودرو به صورت دو درب مجزا: ۱- قسمت بالا(شیشه عقب)و۲- قسمت پایین(سکّو) که میشود هر تکه را به تنهایی در حرکت خودرو باز گذاشت

تصویر

ــ امکان نصب وینچ مكانيكي قدرتمند در روی سپر جلو با استفاده از نيروي موتور و با كارآيي عالي در مقايسه با وينچ هاي الكتريكي كم توان (نيروي وينچ با واسطه كلاچ دار از مركز فولي سر ميل لنگ جلو موتور گرفته ميشود.)
عكسهاي زير مربوط به مدلهاي آتي لندرورـ رنجرور احتملاً 2011 است.

تصویر

تصویر

تصویر

در شهريورماه پنجاه ونه يك عدد رنجرور مدل ۱۹۷۳ با كاركرد 14900Km را در مزايده گمرك جنوب تهران خريدم كه درست فرداي آنروزي كه آن را شماره گذاري كردم، جنگ شروع شد!
از آن موقع تا كنون چندين رنجرور ديگر خريده و فروخته ام ولي هنوز آن رنجرور اولي را دارم و تا امروز جمعاً حدود يك ميليون و پنجاه هزار كيلومتر كار كرده است و به قول معروف جايي نيست كه با آن نرفته باشم. در طي اين سالها چهارنوبت موتور آنرا تعمير اساسي كرده ام وچهار سال پيش نيز يك بازسازي كلي (Overhaul) بدنه و رنگ و تودوزي و گيربكس و قطعات لاستيكي و سيم كشي و . . . روي آن انجام دادم.
علي الرغم اينكه در طي بيست و نه سال گذشته اتومبيل هاي گوناگون زيادي را داشته ام، علاقه خاصي به اين رنجرور73 پيدا كرده ام و حالا كه فكرش را ميكنم ، در هيچ جايي مرا نگذاشته است و در بدترين وضعيتها تا تعميرگاه، خودش با پاي خودش رفته!!!
البته در طي اين سالها رنـجرور هاي لـگن شده زيـادي را هم ديده ام كه چندين دست ( نا اهلش ) چرخيده و به اصطلاح براي صاحبانشان رنج آور هستند.
رنجرور سواري در كل دنيا يك سري نكات و ملزومات و قواعد خواص خود را مي طلبد كه در تاپيك هاي بعدي به آن خواهم پرداخت.
در پايان از اساتيد محترم درخواست مي نمايم بنده را از نظرات و رهنمودها يشان بهره مند سازند.
نمایه کاربر
mokhtari
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 524
تاریخ عضویت: 19 آپریل 2009, 16:09
نوع خودرو: RANGE ROVER.GALANTg8
محل اقامت: تهران

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط mokhtari » 17 ژولای 2009, 02:35

سلام
واقا خسته نباشی تاحلا مقاله ای فارسی به این کاملی ندیده بودم
واقعا دست درد نکنه
آفرین
نمایه کاربر
mokhtari
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 524
تاریخ عضویت: 19 آپریل 2009, 16:09
نوع خودرو: RANGE ROVER.GALANTg8
محل اقامت: تهران

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط mokhtari » 17 ژولای 2009, 02:41

حالا خودت ماشین چی داری
اکه استاد رنجرور داری که نوش جونت اگه نداری آرزو می کنم یه دونه بخری
نمایه کاربر
mokhtari
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 524
تاریخ عضویت: 19 آپریل 2009, 16:09
نوع خودرو: RANGE ROVER.GALANTg8
محل اقامت: تهران

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط mokhtari » 17 ژولای 2009, 03:01

نمایه کاربر
Leylaz
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 147
تاریخ عضویت: 08 می 2009, 04:49
نوع خودرو: 350SLرنجرور،190و260E
محل اقامت: تهران ـ شهرك غرب
تماس:

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط Leylaz » 17 ژولای 2009, 03:36

با تشكر از ابراز لطف شما دوست گرامي، جناب آقاي مختاري، به عرض مي رسانم كه همانطور كه در آخر تاپيك اشاره كردم يك رنجرور 1973 را بيست ونه سال است كه دارم و بسيار روپا و مرتب است و سوگلي تمام ماشينهايم است. انشا ا... در آينده چند عكس جديد آن را در همين تاپيك خواهم گذاشت.
ضمناً ماشين شما را هم چندين دفعه زيارت كرده ام و بهنظرم ماشين تميز و سرحالي است. ( من يك آرشيو ذهني از رنجرورهاي موجود در تهران و اصفهان و كرج و كرمان دارم )
با تقديم احترام
سعيد ليـلاز
Paya
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 107
تاریخ عضویت: 07 ژوئن 2008, 00:34
نوع خودرو: ریو + پاترول
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط Paya » 17 ژولای 2009, 11:51

آقای لیلاز با تشکر از مطلب خوب و کامل شما ...

بی صبرانه منتظر دیدن عکسهای ماشین شما هستم.

منم مدتی پیش به دنبال خریدن یه رنجرور مشکی 76 بودم که متاسفانه بعلت یکسری مشکلات مالی به نتیجه نرسید.

امیدوارم این تاپیک رو با مطالب خوبتون ادامه بدین.

ممنون.
Paya
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 107
تاریخ عضویت: 07 ژوئن 2008, 00:34
نوع خودرو: ریو + پاترول
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط Paya » 17 ژولای 2009, 13:13

راستی اون عکس 4 و 5 که مشکیه چه مدلیه ... 84 ؟
ميميكس1
متخصص کلاسیکهای ایتالیایی
پست: 1227
تاریخ عضویت: 01 ژولای 2005, 11:10
نوع خودرو: Lancia,BMW E46
محل اقامت: تهران

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط ميميكس1 » 17 ژولای 2009, 13:22

تصویر
اااااااااا این رنج رور پسر خاله منه و عکس هم من گرفتم.سد لتیان.

آقا دست شما درد نکنه خیلی عالی و جامع بود.....منتظر عکس ماشین خودتون هستم.
نمایه کاربر
Leylaz
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 147
تاریخ عضویت: 08 می 2009, 04:49
نوع خودرو: 350SLرنجرور،190و260E
محل اقامت: تهران ـ شهرك غرب
تماس:

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط Leylaz » 17 ژولای 2009, 23:50

جناب پايا
با عرض سلام و عذرخواهي به خاطر دير پاسخ دادن و همچنين كوتاهي در شماره گذاري عكسها براي سهولت در ارجاع.
چهارمين عكس از ابتداي تاپيك مربوط به يك رنجرور سبز تيره چهار درب مدل 1995 در دبي است كه فروش رفته است.
پنجمين عكس از ابتداي تاپيك ، يك رنجرور دو درب سفارشي قهوه ايي بسيار تيره متمايل به مشكي (خاوياري) مدل 1990 تيونينگ شده توسط آقاي چارلز اسپنسر كينگ موسوم به CSK است كه تنها دويست دستگاه از آن ساخته شده و جنبه كلكسيوني دارند و با قيمتهاي نجومي در سرتاسر دنيا دست به دست ميشوند.
براي كسب اطلاعات بيشتر از رنجرورهاي CSK ميتوانيد به سايت زير مراجعه فرماييد: http://www.rangerovercsk.com/technical.html
در مورد بقيه موارد نيز به روي چشم و در اسرع وقت اقدام خواهم كرد.
با تقديم احترام
سعيد ليـلاز
نمایه کاربر
Leylaz
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 147
تاریخ عضویت: 08 می 2009, 04:49
نوع خودرو: 350SLرنجرور،190و260E
محل اقامت: تهران ـ شهرك غرب
تماس:

Re: تاريخچه رنجرور RANGE ROVER

پست توسط Leylaz » 18 ژولای 2009, 00:20

جناب ميميكس 1
با عرض سلام و عرض شادماني از آشنايي با شما عكاس متبحر.
سليقه بنده در انتخاب عكس از اينترنت براي مقالات و موضوعات مختلف، خيلي وسواسي و سختگيرانه است. و به شما تبريك عرض ميكنم كه تنها عكس ايراني موجود در تاپيك تاريخچه رنجرور RANGE ROVER متعلق به شماست.
همچنين به پسرخاله محترم نيز سلام من را برسانيد و از قول بنده بفرماييد كه رنجرور بسيار تميز و سر پايي دارند و انشاا. . . چرخش سالهاي طولاني در سفر و خوشي و كارخير براي ايشان بچرخد.
من خودم سد لار را ترجيح ميدهم آن هم نصفه شب وسط هفته و غيرتعطيلات چون براي ماهيگيري خلوت است و هم ماموران حفاظت خوش اخلاق تري دارد.
در مورد عكس از رنجرور خودم هم به روي چشم، البته اگر وسواس اجازه دهد و من بتوانم انتخاب كنم!
با تقديم احترام
سعيد ليـلاز
ارسال پست

بازگشت به “روور Rover”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان