نکاتی درمورد تقویت وتیونینگ گُل

تصویر مباحث مربوط به VolksWagen
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
20sobhan
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 627
تاریخ عضویت: 30 سپتامبر 2009, 13:59
نوع خودرو: BENZ190_RD_206_VWGOL
محل اقامت: مشهد

نکاتی درمورد تقویت وتیونینگ گُل

پست توسط 20sobhan » 16 می 2018, 08:17

[u]به نام خدا[/u]
در مقاله ی زیر به اختصار با روشهای و در واقع نقشه ی راه تقویت و تیونیگ کاملا حرفه ای فولکس گل و بهترین پیشنهادهای ممکن برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن با توجه به ساختار،شاسی،بدنه وکلیات گل آشنا میشیم.
توجه داشته باشید بعضا این روشها بسیار گران قیمت وهزینه بردار تمام خواهند شد که گاها از قیمت خود خودرو نیز فراتر میرود!
ضمنا بعضی از این تیون های حرفه ای به اصالت خودرو صدمه زده و در واقع خودرو به خودرویی ورزشی جهت استفاده در پیست تبدیل میگردد.
این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که هیچ اتومبیل تیونینگ فنی شده ای اگر به تیونینگ ظاهری آن اهمیت داده نشود،آن صلابت وجذابیت خاص را نخواهد داشت که ما در اینجا به علت کاملا سلیقه ای بودن تغییرات ظاهری به آنها ورزشهایی انجام این تغییرات اشاره ای نکرده ایم.
بهتر است از ابتدا با این ذهنیت جلوبریدکه نتیجه هریک از این روشهابا اتومبیلهایی که با یک کیت عجیب بدنه و دستکاری در اگزوز با صدایی وحشتناک قصدخودنمایی دارندوهمه ما نمونه هاشون رو دیدیم کاملا متفاوت هست.
خوب سلام مجدد به همگي ...
امروزه تَبِ تقویت خودرو بسیار فراگیر شده.
اما باید گفت تنها تقویت های جواب میده که اصولی و علمی انجام شده باشند.
شما اگر بودجه ای زیاد هم هزینه کنید،اما غیر اصولی اقدام به تقویت قوای پیشرانه ومحرکه خودروی خودتون کنید،شاید حتی به اندازه ی یک تغییر کوچک اما علمی وبالوازم درست از کار وزحمت وهزینه خودتون نتیجه نگیریدوالبته در انتها خودرویی دراختیارتون باشه که مشکلات عجیب و زیاد آون کلا از رانندگی دلزدتون کنه!
بهترین راه حل تعیین بودجه وتحقیق و مشورت با یک کاربلد هست و تعیین دقیق نقشه کار.
به یاد داشته باشید قبل از خرید هر قطعه ای اول دقت کنید که اصلا روی خودروی شما نصب میشود یا خیر!!
__خوب براي داشتن یک غول تيونينگ شده باید از يه جايي شروع كرد ديگه... //
___** معمولا غير معمول ترين نوع تيونينگ (و سخت ترين) توي ايران تعويض موتور هستش، ولي از اونجايي كه ممكنه براي خيليا سوال باشه، قبل از اينكه برم سراغ تغييرات روي موتور استوك خواستم اينا رو بگم ..
براي تعويض موتور اولين نكته اينه كه بدونين چي ميخواين //

- چه مقدار قدرت از موتور جديد انتظار داريد ؟
- چقدر كار ميخواهيد انجام بدين و چقدر ميخواين خرج كنيد ؟
- چقدر پول دارين ؟

از موتور هاي 1.8 ليتري هشت سوپاپ شروع ميكنم .. (البته بازه رو روي VW محدود ميكنم)
اين موتورها دقيقا سايز موتور استك گل هستند و تو نصب اونها عملا به هيچ مشكلي بر نمي خوريد، مي تونيد از موتورهاي GOLF GTI يا JETTA GLI استفاده كنيد.. يه اين ترتيب قدرت بيشتري نسبت به موتور استوك گل بدست مياريد ..

موتورهاي 1.8 ليتري با 16 سوپاپ
براي نصب اين موتورها هم عملا مشكلي نداريد، تنها مشكلاتي كه به اونها بر مي خوريد تفاوت Exhaust Manifold روي موتورهاي 8 سوپاپ و 16 سوپاپ هستش، ميتونيد از منيفولد استوك همون موتور 16 سوپاپ استفاده كنيد و يه Downpipe دستساز براي متصل كردنش به بقيه اگزوز بسازيد //
هيچوقت يادتون نره .. موتورهاي 16 سوپاپ احتياج با رسيدگي بيشتري دارن و همچنين براي تقويت اونها به پول بيشتري احتياج دارين (تقريبا 2 برابر موتورهاي 8 سوپاپ)
نصب سرسيلندر 16 سوپاپ روي موتور استوك گل انجام شده ولي توصيه نميشه، كار بسيار پر دردسريه، مجراهاي آب روبروي هم قرار نميگيرند و احتياج به كلي كار دست داره ...
در كل تبديل موتور به 16 سوپاپ هيچوقت توصيه نشده، پروسه ساخت و خوروندنش بسيار سخت و زمانبره و ساخت منيفولد دود و لوله هاي رابط پر هزينست و در كل قدرت چنداني نسبت به موتور استوك 8 سوپاپ بدست نمياريد ...

موتورهاي 1.8 توربو
يه چيز جالب اينه كه تمام موتورهاي 1.8 VW دقيقا يك اندازن و حتي جاي دسته موتورها يكيه .. بنابراين عملا هيچ مشكلي نيست ! موتورهاي طولي Audi A4 و VW Passat كاملا مناسب هستند...

موتورهاي 2.0 ليتري 8 سوپاپ
اين قسمت رو چون مهمه به دو بخش تقسيم مي كنم ..
Audi 80 2L هشت سوپاپ، معروف به BubbleBlock با كد موتور 3A :
به نظر مياد بهترين انتخاب از نظر تركيب قدرت خوب و سادگي نصب و كم هزينه بودن همين باشه، Audi هاي 80 با موتور 2 ليتري 8 سوپاپ تنها موتورهاي 2 ليتري بودن كه بلند تر از موتورهاي 1.8 ليتري نبودن، اين به اين معنيه كه به راحتي جايگزين موتور گل ميشن ! اين موتورهاي همچنين از تكنولوژي پاشش سوخت CIS-E استفاده ميكنند كه به راحتي ميشه راه انداختشون ...
ميتونيد به راحتي از منيفولد دود و Downpipe استوك Audi 80 استفاده كنيد .. البته نكته اينه كه انژكتورها داخل منيفولد هوا قرار دارند نه داخل سرسيلندر ...
موتورهاي 2 ليتري 8 سوپاپ aka معروف به TallBlock
اين موتور در حقيقت موتور بقيه VW هاي 2 ليتريه ( به غير از بالايي )، اينها 16 ميليمتر بلندتر از موتور استوك گل هستند و اين به اين معنيه كه بايد به فكر يه هود فيبر باشيد ( كه البته بد هم نيست ) البته گفته ميشه كه به خوبي موتور هاي Audi دورشون بالا نمياد ...

VR6
كاملا قابل انجامه البته همراه با هزينه به نسبت بالا و وقت كافي ... كار اصلي كه بايد انجام بديد ساخت دسته موتورهاست // البته به هيچ عنوان توصيه نميشه از گيربكس فابريك گل براي اين هيولا استفاده كنيد ...!

W8
اي جووووووونم .... دسته موتورها رو ميسازيد و موتور رو ول ميكنيد توش و بعد با يه 1 و 2 گيربكس استوك گل خورد ميشه و به اين نتيجه ميرسيد كه بايد از گيربكس خود W8 استفاده كنيد تا بتونه تحمل قدرت استوك 275 اسبي اين جيگر رو داشته باشه ... (قابل توجه سهيل خان )

خوب فكر ميكنم كافي باشه ...
سعي ميكنم تو پست بعدي كار رو روي موتور استوك خودش باز كنم //

این قسمت هم از یکی از سایت ها برداشتم

قبل از اينكه وارد بحث ريز بشم دوست دارم بدونيد كه توي نمايشگاه با جناب ميرزايي (مكانيك اصلي پيست) در حضور دوستان (سهيل عزيز، بهنام، محسن، احمد و كيان و ...) راجع به اين ماشين پرسيدم و ايشون بهمون جوابهايي رو دادن كه باعث شد اينجوري بشيم ... نمي خوام وارد جزييات بشم ولي فقط به اين اكتفا مي كنم كه ايشون با كار روي اين ماشين كاملا موافق بودن .. و رسوندن قدرتش رو به 240-250 اسب به راحتي ممكن مي دونستن ...

خب با اين مقدمه سعي مي كنم بخشي از مطالبي رو كه اين چند وقت جمع آوري كردم و كمترين خرج رو داره بازگو كنم ..

- استفاده از يك سيستم exhuast خوب هميشه و رو هر ماشيني يكي از مهمترين قدمهاست، لوله هاي 1.5 تا 2 اينچي حتي براي موتورهاي 2 ليتري انتخاب خوبيه (center pipe) استفاده از يه منبع مستقيم و خوب شرايط رو باز هم بهتر ميكنه و در انتها يه هدرز كه مجموعه رو تكميل ميكنه .. نميخوام وارد بحث ساخت هدرز براي اين موتور بشم ولي اگه ميخواهيد از انواع آماده استفاده كنيد، معروفترين نوع اون ماله شركت Techtonics هستش كه قيمتش هم عاليه ...
منيفولد Audi 80 و داون پايپش هم انتخاب خوبيه ( اگه گير بياد)

- مسلما وقتي داريم از بهينه كردن Exhaust حرف مي زنيم بايد يه فكري هم به حال كاتاليست كرد، تو خارج از ايران تعويض اون با انواع high-flow پيشنهاد ميشه ولي اينجا حذف اون به صرفه تره ...


- استفاده از يه ميل سوپاپ بهتر هر كسي رو به ذوق مياره... :cool: نكته اينه كه تمام ميل سوپاپ هاي موتورهاي 8 سوپاپ VW ( حتي 2 ليتري ) قابل نصبه // صرفا بايد بدونيد كه Solid lifter ميخواهيد يا hydraulic lifter ...
سرسيلندر فعلي گل از ليفتر هاي هيدروليك استفاده ميكنه كه كم دردسر تره و من خودم تا 278 درجشو ديدم ولي اگه ميخواهيد روي 300 درجه بريد بايد ليتفر ها رو با انواع solid تعويض كنيد // استفاده از يه cam gear قابل تنظيم هم بهتون اجازه ميده كه بازه اعمال قدرت رو كنترل كنيد، در كل اگه داريد duration رو زياد مي كنيد حتما بايد يه Adjustable Cam Gear هم بگيريد ...
بهترين ميل سوپاپ ها رو باز هم Techtonics و Bildon Motorsport دارن ..

- رسوندن سوخت بيشتر به موتور ! ساده ترين راهش استفاده از يه Adjustable Fuel Pressure Regulator هستش كه البته براي كنترل اون استفاده از يه Air/Fuel Ratio Gauge كه به سنسور لامبدا متصل ميشه پيشنهاد ميشه ... تا اونجا كه من ميدونم هنوز رگلاتور هاي قابل تنظيم BEGI بهترين هستند ..

- فيلتر هاي هواي مخروطي با قابليت عبور هواي بالا هم تاثير گذار هستند ولي همونطور كه ميدونيد نبايد ازشون زياد انتظار داشت

- كار روي سر سيلندر هم براي خودش دنيايي داره // افزايش كمپرس به بيش از 10.8 (كه البته احتياج به سوخت خاص داره)، استفاده از سوپاپ هاي بزرگتر، پورت و پوليش، فنر سوپاپ دوبل همه كارهايي هستند كه به راحتي قابل انجامند و روي سرسيلندر توپول گل جواب خوبي ميدن... :-)

- بحث شيرين افزايش حجم // اگه درست يادم مونده باشه افزايش حجم تا 2200 سي سي بدون دردسر انجام ميشه ( نمي خوام واردش بشم )

- بعد از همه اينها، مثل تمام موتورها دستكاري تايم ، تقويت سيستم جرقه ( همونطوري كه ميدونين، چون distributer (دلكو) داره ميشه از MSD6 به راحتي استفاده كرد)، كاهش وزن فلايويل، تايرهاي با قطر كوچكتر و ... قابل انجامه .

یه سری دوستان در یکی از سایت های علمی تو گل فوضولی کردن به نتایج جالبی رسیدن مثلا فهمیدن یکلی از قطعاتش آئودیه :git:
____###
دوستان به یاد داشته باشید تغییراتی که در این مقاله خواندید مستلزم داشتن دانش کافی،دسترسی به قطعات،تیم مکانیک حرفه ای،مکان مناسب و صدالبته بودجه ای بسیار زیادهست.
اگر بودجه ای محدود در اختیار داریداما دوست دارید خودروی شما رویایی تر شتاب بگیرد،با نکات زیر میتوانید چند اسبی به قدرت خودروی خودتون با هزینه ای کم اضافه کنیدیا شتاب بهتری به طور محسوس بگیرید؛
اول خرید یک فیلتر هوای حرفه ای و درجه ۱ ونصب آون درجای مناسب
دوم تغییر تنظیمات ای سی یو (توسط تکنسین تیون آپ کار)
سوم استفاده شیفتردنده (فاصله تعویض بین دو دنده کوتاه تر میشود)
استفاده از رینگ ولاستیک های سبک
استفاده داعم از بنزین با اکتان بالا وروغن مرغوب
تراش وافزایش حجم سیلندرها
استفاده از شمعهای تیتانیومِ ۴یا۳ پیلوت
ساخت و نصب هِدِرز (مربوط به اگزوزها)
استفاده از توربو شارژر (خصوصا درخوانواده موتورهایی که نمونه ی توربویی بینشان موجوده و از آنهاساخته شده باهزینه کم میشه سیستم رو اضافه کرد)
پیشنهاد:اگر بشدت خواهان خودرویی خاص هستید وبودجه ی کافی برای تغییرات وتقویت فنی در اختیار ندارید،بهتر است در ابتدا به ظاهر خودرو رسیدگی کنید و با استفاده از کیت های مختلف بدنه اقدام به تغییر ظاهرخودروی خودکنید، بنده این مطلب رو برای این بیان کردم تا واقعا اگر بودجه کافی ندارید به هیچ عنوان سراغ تغییرات فنی نروید،بدلیل اینکه ممکن است واقعا همین خودروی استاندارد رو هم هنوز به اواسط کار نرسیده نابود کنید!
موفق باشید
نویسنده؛علی م/سبحان ظریف
منابع؛پی هالز،تیونینگ تالک،بِست تیون،اسپید
ویرایش،تصحیح ؛سبحان
ارسال پست

بازگشت به “VW”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان