گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
melting.snowman
دنده 2
پست: 2642
تاریخ عضویت: 28 نوامبر 2011, 12:05
نوع خودرو: 405 2000
محل اقامت: شیراز
تماس:

گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط melting.snowman » 17 اکتبر 2012, 16:53

راستش نمیدونم تاپیک در این مورد هست یا نه؟و آیا این کار با قوانین مشکل داره یا نه به هر حال به نظرم اومد نیاز هست که این تاپیک ایجاد بشه چرا؟
خب طبیعیه که با این قیمتای بنزین همه به فکر 1نوع سوخت ارزونتر واسه ماشیناشون بیفتن حالا چه سوختی این مهمه!
اوایل تو ایران سوختی که به عنوان گاز اکثرا تاکسی ها استفاده میکردن همین نوع سوخت بود چرا؟چون اولا این گاز از پروپان(سی4)و بوتان(سی5)تشکیل شده که در فصول مختلف سال درصدشون تغییر میکنه و معنی اسمش هم گاز مایع سوختنی هست یعنی در حقیقت این نوع سوخت واسه سوختن تو ماشین هست حالا چرا این نوع سوخت بهتره واسه احتراق اینه که اولا به راحتی میشه در دمای محیط با فشار پایین(تقریبا 20بار)اونو مایع کرد ثانیا این نوع از هیدرو کربنها نزدیکترین ساختار رو به بنزین خودمون(سی6تاسی12)رو دارن و دارای اکتان بالا(97وبالاتر)هستند پس بسیار برای موتور ماشین مفید و برای محیط زیست بی خطر هستند در کل میشه گفت بعد از بنزین واسه ماشینای بنزین سوز بهترین نوع سوخت هستند که البته من میگم از بنزینم بهتره چرا که هم آلودگی کمتری داره و هم شتاب بهتری داره هم درجه آرام سوزی یا اکتان بالاتری داره و به جرات میگم در حد بنزین سوپر یا بالاتر از اونه حالا چرا د و ل ت بیخیال این سوخت شد چون اوایل خودشون نمیتونستن سی4 و سی5 رو از بالای برج تقطیر خارج کنند و اکثرا اونو میسوزوندن و به همین خاطر از اونور وارد میکردن که همین الانش هم مقدار زیادیش وارداتیه ثانیا سی ان جی که داشتن و تنها کاری که بایستی روش انجام میدادن کنترل میزان بخار آب و so2 بود رو داشتن مفت مفت میدادن ب کشورای دیگه پس اومدن اون گازو کمپرس کردن و سی ان جی یا کمپرسد نچرال گس رو دادن به مردم به جای ال پی جی
حالا با این وجود خیلیا ماشیناشون رو ال پی جی کردن که چون این کار در حال حاضر(مثلا)غیر قانونیه 1سری افراد کار اونو انجاممیدن و ما هیچ چاره ای جز دادن کار به اونها نداریم پس من گفتم این تاپیکو ایجاد کنم تا دوستانی که تجربه بیشتری دارن بقیه رو راهنمایی کنن تا اونا هم بتونن استفاده کنن مثلا اینکه چکار کنند تا ضریب امنیتشون بره بالاتر و مطمئن باشن خودرو و خودشون از آتش سوزی در امان هستند که خود من در این مورد تا حالا کلی خرج کردم تا 1سری اطلاعات بدست آوردم در موارد مختلف
مثلا نوع جنس هایی که توی سیستم ازش استفاده میشه از مارک های مختلف چجوری باشن
چیزایی که من خودم تا حالا تجربه کردم
اولا فیلتری که استفاده میشه از نوع برنجیه که ساخت شرکت isf co هست و قابل تمیز کردنه و عمریه و نیازی به بست فلزی نداره و با مغزی میشه اونو وصل کرد
دوم لوله کشی آب رگلاتوره که بهتره با لوله فشار قوی سیمی یا ابریشمی انجام بشه به کمک اتصالات که در اثر داغ شدن نشت نکنن
سوم در قسمت پرکن هرگز از بست استفاده نکنید هرجا هم مشکلی بود بگید تا راهنمایی کنم چجوری میشه بست رو حذف کرد
حتما در قسمت وصل شدن لوله پرکن به لوله 70سانتی همه قسمت ها فلزی باشند
حالا دوستان هرکسی در مورد تنظیم دقیق اگه اطلاعاتی داره بگه تا ماهم استفاده کنیم
راستی اگه برای جای مخزن اگه از 2تا لوله گاز که اندازشو خودتون میگیرید استفاده کنید هم مخزن پایینتر و عقبتر قرار گرفته و فضای کمتری رو اشغال میکنه و هم اینکه از امنیت بالاتری برخوردار هست
Irobot
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 284
تاریخ عضویت: 03 اکتبر 2010, 18:35
نوع خودرو: فعلا که بازار خرابه!

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط Irobot » 17 اکتبر 2012, 22:09

با تمام این اوصاف CNG چند مزیت حیاتی هم نسبت به LPG داره
1-به علت سبک بودن نسبت پس از نشت بلافاصله به سمت بالا میره و برخلاف lpg خطر آتش سوزی کمتری داره
2-فاقد بوی زننده است
3-مخازن cng به خاطر فشار بسیار بالا امنیت بسیار بالاتری نسبت به مخازن lpg دارند و در حادثه سقوط هواپیما سی 130 در تهران مخزن گاز هیچکدام از ماشینهای حادثه دیده منفجر نشده بود
4-کاتالیزور خودروهای cng آسیب کمتری نسبت به خودروهای Lpg میبینند
5- cng قابل استفاده در خودروهای دیزل هم هست در صورتی که lpg را نمیشود در گازوئیل سوزها استفاده کرد

در مجموع اگر در آینده نزدیک به واسطه پیشرفت تکنولوژی و ساخت آلیاژهای مقاومتر بشود گاز CNG را در مخازن متراکم تر ذخیره کرد آخرین برتری LPG نسبت به CNG که قابلیت ذخیره و پیمایش بیشتر است از بین رفته و سرمایه گذاری انجام شده در کشورمان که سرشار از منابع CNG است ارزش و جایگاه بسیار بالاتری پیدا میکند
فراموش نکنیم که دهه بعدی بر خلاف این دهه که جنگ فرهنگ و عقاید بود، دهه جنگ کشورها برای منابع انرژی و منابع غذایی است
تا زمانی که ماوراء بنفش هست دل بستن به بنفش بی فایده است
نمایه کاربر
melting.snowman
دنده 2
پست: 2642
تاریخ عضویت: 28 نوامبر 2011, 12:05
نوع خودرو: 405 2000
محل اقامت: شیراز
تماس:

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط melting.snowman » 17 اکتبر 2012, 22:30

-به علت سبک بودن نسبت پس از نشت بلافاصله به سمت بالا میره و برخلاف lpg خطر آتش سوزی کمتری داره
2-فاقد بوی زننده است
3-مخازن cng به خاطر فشار بسیار بالا امنیت بسیار بالاتری نسبت به مخازن lpg دارند و در حادثه سقوط هواپیما سی 130 در تهران مخزن گاز هیچکدام از ماشینهای حادثه دیده منفجر نشده بود
4-کاتالیزور خودروهای cng آسیب کمتری نسبت به خودروهای Lpg میبینند
5- cng قابل استفاده در خودروهای دیزل هم هست در صورتی که lpg را نمیشود در گازوئیل سوزها استفاده کرد

در مجموع اگر در آینده نزدیک به واسطه پیشرفت تکنولوژی و ساخت آلیاژهای مقاومتر بشود گاز CNG را در مخازن متراکم تر ذخیره کرد آخرین برتری LPG نسبت به CNG که قابلیت ذخیره و پیمایش بیشتر است از بین رفته و سرمایه گذاری انجام شده در کشورمان که سرشار از منابع CNG است ارزش و جایگاه بسیار بالاتری پیدا میکند
فراموش نکنیم که دهه بعدی بر خلاف این دهه که جنگ فرهنگ و عقاید بود، دهه جنگ کشورها برای منابع انرژی و منابع غذایی است
1-گاز ال پی جی حتی در صورت آتش گرفتن اگر به سرعت خفه بشه یا محل خروج گاز بسته بشه خاموش میشه یعنی اگه صندوق آتیش گرفت اگه فوری ببندیمش خاموش میشه خود منم دیدم خاموش شدنشو اگر هم به پخش شدنش باشه بنزین خیلی بدتر از ال پی جی هست چون هم گاز داره هم مایع در ضمن گرفتن نشتی ال پی جی و متوجه شدنش خیلی راحت تره چون اگه اپسیلون نشتی داشته باشه فوری از بوش متوجه میشی ولی سی ان جی نه
2-در صورتی که موتور تنظیم باشه و رگلاتور و تنظیمات گاز هم مرتب باشه به هیچ عنوان حتی ذره ای بو نمیده نمونش ماشین خود من هرجا بگی میارم تستش کن
3-اتفاقا وقتی شما مخزن سی ان جی تونو پر میکنید فشار تا 400بار بالا میره اما ال پی جی فقط نزدیک 20بار فشار داره و حمل مخزن سی ان جی برابر با حمل 1راکته(دقیقا عین جمله استادمونه)ولی ساخت مخزن ال پی جی بستگی به دقت جوشکارش داره کاملا!
4-این به علت وجود مقدار زیادی مرکاپتان و اس او2 در ال پی جی های موجود در بازاره و اگه همون تنظیماتی که گفتم رعایت بشه مطمئنن حتی ذره ای کثیفی همدر کاتالیزور نخاهید دید
5-این الان چجوری مزیت حساب میشه؟الان تو ایران 100%ماشینای سواری بنزینی هستن و ما در مورد اونا بحث میکنیم حتی اگه دیزلی هم بشن با توجه به قیمت دیزل در ایران توجیه اقتصادی واسه استفاده این سوخت به جای دیزل وجود نداره علاوه بر اینکه قدرت تولیدی دیزل با سی ان جی اصلا قابل قیاس نیستن
شما در آخر در مورد ال ان جی صحبت کردی که نیاز به فشاری معادل تقریبا 2000بار داره که این تو ماشینای سواری یعنی فاجعه!
در ضمن تو کشورای دیگه هم مردم به دو سوختی شدن فکر میکنن و جالبه که همه جا از همین ال پی جی استفاده میکنن و به جای استفاده از سی ان جی در ماشین از اون برق تولید میکنن(در نیروگاه های سیکلی و سیکل ترکیبی)و سعی در اون دارند که ماشین های تمیزتر(برقی)و کم خطرتر(به جای مخزن با فشار بالا)تولید کنند

---- اضافه شده در تاریخ 26 مهر 1391, 22:41 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

داداش من خودم رشته تحصیلیم مهندسی شیمی_پالایش هست و همش سرمون تو حساب کتاب همین محصولات نفتی و پالایشش هست در ضمن اینم بگم بوی بد ال پی جی بخاطر ماده افزودنی مرکاپتان اضافیه که عمدا ایجاد میکنن تا در صورت نشتی فورا مشخص بشه که این ماده حتی برای گرفتن نشتی خط لئله های انتقال هم استفاده میشه به این صورت که تقریبا 1استکان از اون واسه طول بسیار زیادی از لوله جوابگو هست و بدون وجود فشار در خط میشه محل نشت رو پیدا کرد که البته این مواد رو هم تا حد زیادی میشه با گذاشتن صافی خوب در سر راه گاز ورودی ازش جدا کرد خواستی با عکس نشونت میدم این قضیه رو
نمایه کاربر
ramin@maryam
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 50
تاریخ عضویت: 10 اکتبر 2012, 07:49
نوع خودرو: coming soon....

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط ramin@maryam » 17 اکتبر 2012, 22:48

یه خوبی LPGاینکه که آتیش میگیره ولی انفجار تو کارش نیست
مخزنش سبکه
ماشین عالی راه میره وموتور خراب نمیشه
وقتی نشت کنه از بوش معلومه
در پی هر بد شانسی یه خوش شانسی نهفته هست
نمایه کاربر
ahmadpop80
فعال کلوپ اپل
پست: 4345
تاریخ عضویت: 12 می 2011, 15:56
نوع خودرو: وانت & کیاls
محل اقامت: اندیشه-تهران

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط ahmadpop80 » 17 اکتبر 2012, 23:13

lpg مثل بنزین سوپر عمل میکنه و این به خودی خودی باعث میشه که به نسبت cng برتری داشته باشه.
ضمن اینکه روی کامیونهای حمل lpg نوشته قابل اشتعال ولی روی کامیونهای حمل cng نوشته قابل انفجار. که این تفتوت این دو گاز رو کامل نشون میده.
تو کشور المان و کره جنوبی و.... خیلی از کشورهای دیگه سوخت دومشون بعد از بنزین lpg هست. و این یعنی اونا با تحقیق این کار رو کردن.
نمایه کاربر
ramin@maryam
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 50
تاریخ عضویت: 10 اکتبر 2012, 07:49
نوع خودرو: coming soon....

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط ramin@maryam » 17 اکتبر 2012, 23:17

درسته مقاومت در مقابل خود وسزی در LPGزیاده یکی ادعا میکرد تا نسبت تراکم12به 1هم تحمل میکنم در مورد ادعاش نمیشه بحث کرد چون هر موتور فرق داره ولی د رکل اختلاتش هم با هوا بهتره
در پی هر بد شانسی یه خوش شانسی نهفته هست
نمایه کاربر
melting.snowman
دنده 2
پست: 2642
تاریخ عضویت: 28 نوامبر 2011, 12:05
نوع خودرو: 405 2000
محل اقامت: شیراز
تماس:

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط melting.snowman » 17 اکتبر 2012, 23:52

وقتی اکتانش 97باشه پس نسبت تراکمای بالایی رو هم میتونه تحمل کنه براحتی و همین استفاده در کشورای دیگه بود که منو به تحقیق بیشتر راغب کرد و تو مجله ماشینم نوشته بود 1ب ام و سری 3با ال پی جی ماکس سرعت 350رو زده!
در مورد خرجشم 1حساب سر انگشتی کنم
ماشین من اگه خیلی احتیاطشو بکنم صدی 10بنزین میسوزونه(نوش جونش) ولی با هر کپسولی که با پمپ 4500تومن پام در میاد تخته گاز حد اقل 150تا منو میبره که میشه 15لیتر بنزین که با نرخ 400تومن میشه 6000تومن و با نرخ 700تومن میشه 10500تومن سهمیه هم حالیش نی
نمایه کاربر
ramin@maryam
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 50
تاریخ عضویت: 10 اکتبر 2012, 07:49
نوع خودرو: coming soon....

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط ramin@maryam » 18 اکتبر 2012, 00:12

آخه ما توش ضعف سیستم سوخت رسانی داریم تو ایران از سیستم های قدیمی وساده استفاده میشه
در پی هر بد شانسی یه خوش شانسی نهفته هست
نمایه کاربر
ahmadpop80
فعال کلوپ اپل
پست: 4345
تاریخ عضویت: 12 می 2011, 15:56
نوع خودرو: وانت & کیاls
محل اقامت: اندیشه-تهران

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط ahmadpop80 » 18 اکتبر 2012, 00:22

این گاز فقط و فقط به خاطر هزینه بالایی که برای دولت داشت و این گاز وارداتی بود حذف شد و به جای اون cng که گازی که برای کشور خودمون هست و بابتش پولی نمیدن رو به مردم معرفی کردن و میفروشن.
نمایه کاربر
melting.snowman
دنده 2
پست: 2642
تاریخ عضویت: 28 نوامبر 2011, 12:05
نوع خودرو: 405 2000
محل اقامت: شیراز
تماس:

Re: گاز ال پی جی(liquified petrolium gas)

پست توسط melting.snowman » 18 اکتبر 2012, 22:15

حالا بیاید بگردیم دوستانی که تجربه بیشتری در موردش دارنو بیاریم شاید بتونن راهنماییمون کنن 1کارایی بکنیم که هم امنیتمون بالاتر بره هم مصرفمون پایینتر
ارسال پست

بازگشت به “پژو 405، پرشیا و...”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 39 مهمان