قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

از انزو فراري تا فراري انزو| تاریخچه کمپانی و معرفی محصولات

تصویر
نمایه کاربر
O.Z
دنده 1
پست: 1191
تاریخ عضویت: چهارشنبه 5 مهر 1385, 5:34 pm
نوع خودرو: nova coupe - camaro
محل اقامت: اهواز

پست پنج‌شنبه 25 بهمن 1386, 5:27 pm

من نمیفهمم مهندسین فراری چرا برای بیشتر مدلهای فراری از تنفس طبیعی استفاده میکنه
در صورتی که بیشتر رقبای انزو از توربوچارجر استفاده میکنند.
نمایه کاربر
arashferrari
Ferrari specialist
پست: 976
تاریخ عضویت: شنبه 10 شهریور 1386, 7:27 am
نوع خودرو: کیا ریو

پست پنج‌شنبه 25 بهمن 1386, 7:00 pm

سلام.

حمزه جان دمت گرم و دلت خوش باد.

بسيار عالي بود.

OZ جان فراری در مدلهای 288و F40 از توربو استفاده كرد و احتمال داره در جانشين انزو هم از توربو استفاده بكنه. ولي بدي سيستم توربو داشتن تاخير در به دست آمدن قدرت و البته بد صدا كردن ماشينه. و فراري با استفاده از تكنولوژي فرمول 1 احتياجي به استفاده از توربو نداره. ولي با توجه به سياست سبك سازي ماشينهاي فراري و با پيشرفت سيستمهاي توربو و كم شدن تاخير در اونها احتمال استفاده ي مجدد فراري از توربو وجود داره.

با اجازه ي حمزه خان بنده هم تحفه اي پيش كش استادان گراميم ميكنم.
مقاله اي متفاوت از انزو:
اين مقاله رو آذرماه توي وبلاگ خودم گذاشته بودم و سعي كردم كمتر به چيزايي كه در مجلات گفته شده بپردازم و از اطلاعات و عكساي خودم براي تكميلش استفاده كردم.
تصویر
نمیدونم از چی شروع کنم! خوب این ماشین اسمش انزوئه . یعنی هم اسم با موسس به نوعی افسانه ای این کمپانیه که نشون میده چقدر روی این ماشین کار شده. در ضمن هر کسی به اتومبیل علاقه داشته باشه قطعا در مورد این ماشین زیاد دیده و شنیده. بنابراین من سعی میکنم حرفای تکراری نزنم و بیشتر به جزئیات و چیزایی که کمتر گفته شده بپردازم. میتوانید مقاله و عکسها رو در ادامه ی مطالب ببینید:

انزو از کجا آمد؟





سال 2000 و 2001 بنز و پورشه دو سوپراسپرت جدید معرفی کردن و این در حالی بود که فراری همچنان سرخوردگی بزرگی از باختن مسابقات لمان و عنوان بهترین سوپراسپرت به مک لارن از دهه ی 90 قرن 20 داشت. از طرف دیگه این کمپانی برای نسل آینده ی ماشینهای 12 سیلندرش احتیاج به یک موتور جدید داشت. چون موتور 12 سیلندر قبلی که اولین بار در 456 دیده شده بود خیلی قدیمی شده بود. از اینجا پروژه ی f140 شکل گرفت. البته این کد موتور انزو هست و پروژه در فراری به اسم f131 شناخته میشد. ولی ژورنالیستها نامهای مختلفی برای این ماشین در نظر گرفتن: f60, fx,… که البته نام f60 که هنوز بعضیا به این ماشین نسبت میدن کاملا اشتباهه چون f40 وf50 که ماشینهای قبلی فراری با این ترکیب نام گزاری بودن برای 40 و 50 امین سالگرد تاسیس فراری ساخته شدن ولی انزو در سال 2002 عرضه شد که با 60 امین سالگرد فراری در سال 2007 خیلی فاصله داشت. پروژه ی موتور و شاسی به این صورت در فراری مطرح شد: موتور 12 سیلندر با حجم حدود 6 لیتر که حدس زده میشد بیش از 650 اسب قدرت داشته باشه و بدنه و شاسی فیبر کربنی به سبک فرمول 1 با وزنی کمتر از 1300 کیلوگرم. پروژه ی طراحی هم برای پینین فارینا به این صورت تعریف شد: یک سوپراسپرت موتور وسط با طراحی رادیکال و یاد آور اتومبیلهای فرمول 1.

رونمایی انزو
تصویر
طرح کانسپت فراری انزو
طرح کانسپت انزو اولین بار درپاریس به نمایش در اومد که البته شباهتهای بسیار زیادی به مدل تولید شده داشت. و اعلام شد که مثل f50 تنها 349 دستگاه ازش ساخته میشه و خریداران هم توسط فراری انتخاب میشن که الته بعدا فراری 50 عدد به این تعداد اضافه کرد و 399 دستگاه انزو تولید کرد که البته اگر انزویی که برای پاپ ساخته شد و بعدا برای کمک به سونامی زدگان به حراج گذاشته شد به این تعداد اضافه کنیم کلا 400 انزو فروخته شدن. در این مقاله لیست تعدادی از صاحبانش رو ارائه میدم.

تصویر
مشخصات


موتور:

12 سیلنر 6 لیتری (5998 سی سی) با 4 سوپاپ در هر سیلندر و دو میل بادامک در بالا

سیستم سوخت رسانی موترونیک ME7 ساخت شرکت بوش

قطر سیلندر: 92 میلیمتر

کورس: 75.2 میلیمتر

660 اسب قدرت در 7800 دور

657 نیوتن متر گشتاور در 5500 دور

دور قرمز: 8200


عملکرد:

0-100: 3.6

0-200: 9.5

حداکثر سرعت: 350 کیلومتر در ساعت


گیربکس:

6 دنده نیمه اتوماتیک

نسبت دنده ها: 1: 3.15:1

2: 2.18:1

3: 1.57:1

4: 1.19:1

5: 0.94:1

6: 0.76:1

ضریب نهایی: 4.1:1


بدنه:

طول: 4702 میلیمتر

عرض: 2035 میلیمتر

ارتفاع: 1147 میلیمتر

فاصله ی دو محور: 2650 میلیمتر

وزن: 1365 کیلوگرم ( به دلیل تغییر ملاحظات زیست محیطی وزن 1300 کیلوگرمی تعیین شده در پروژه ممکن نشد)


چرخها:

جلو: 245/35ZR19

عقب:345/35ZR19


ترمز:

دیسکهای کربن سرامیک برمبو( انزو اولین ماشین خیابانیی بود که از این نوع ترمز استفاده کرد)

قطر دیسک در جلو و عقب: 381 میلیمتر



اتومبیلهای ساخته شده بر اساس انزو:


مزراتی MC12 :


این اتومبیل اولین ماشینی بود که از موتور انزو استفاده کرد. البته دور موتور رو محدود کردن تا قدرت به جای 660 اسب به 630 اسب محدود بشه. از این ماشین فقط 50 دستگاه ساخته شد و همه یتونها مثل انزو به مشتریان مورد قبول مزراتی فروخته شدن. 0-100 این ماشین 3.8 و حداکثر سرعتش 330 کیلومتر در ساعت بود. این ماشین در واقع مدل خیابانی مزراتی MC12 بود که برای مسابقات جی تی ساخته شده . چون قوانین این مسابقات بدین شکله که حداقل باید 25 دستگاه از نوع خیابانی ماشین شرکت کننده در مسابقات باید فروخته بشه این ماشین شکل گرفت. علت اینکه فراری مستقیما با انزو در مسابقات شرکت نکرد از طرفی مشغول بودن فراری به مسابقات فرمول 1 و از طرف دیگر نیاز شدید مزراتی به مطرح شدن بود.


فراری FXX :


این مدل دارای موتور حجیم تر شده ی انزو به حجم 6.3 لیتر و قدرت 800 اسب بخار هست. این ماشین به هیچ وجه اجازه ی تردد در خیابانها رو نداره و به قیمت 1.3 میلیون یورو به مشتریان خاص فراری بر اساس یک برنامه برای بهینه سازی ماشینهای آینده ی فراری بر اساس نظرات مشتریان فروخته شد.


مزراتی Birdcage:


این ابر اتومبیل به مناسبت 75 امین سالگرد تاسیس پینین فارینا و با همکاری شرکت موتورولا ساخته شد. شاسی این ماشین با انزو و MC12 مشترک بود ولی بعضی از منابع خبر از تولید 750 اسب بخار قدرت از موتورش دادن.


فراری P4/5 :

این ماشین توسط پینین فارینا با استفاده از شاسی و موتور انزو برای یکی از مشتریان خاص فراری به نام جیمز گلیکنهاوس ساخته شده. در طراحی این ماشین از اتومبیلهای مسابقه ای لمان دهه ی 60 فراری الهام گرفته شده.


فراری 599GTB Fiorano :


در جدیدترین جی تی لوکس فراری از موتور کوتاه تر شده ی فراری انزو با همون حجم ولی قدرت 620 اسب استفاده شده. البته قبلا توضیحات کاملی در مورد این مدل دادم.

انزو در تستهای مختلف:
تصویر
انزو در تست مجله ی موتور ترند
با وجود اینکه اعداد رسمی مربوط به 0-100 و حداکثر سرعت فراری انزو واقعا سریع بودن ولی در تستهای مختلف رکوردهای به مراتب بهتری هم به دست اومد! به اعداد زیر توجه کنید:

صفر تا صد:

Car and driver: 3.3

Road & Track: 3.28

طی مسافت 400 متر:

Car and driver: 11.2s

Road & Track: 11.1s

Motortrend: 10.8s

بالاترین سرعتی هم که تا حالا با انزو ثبت شده مربوط به فستیوال gumball در افریقای جنوبی در یک جاده ی خارج شهری بوده که تونست به سرعت 366 کیلونتر در ساعت برسه!

تصویر
انزو در افریقای جنوبی به سرعت ۳۶۶ کیلومتر رسید!
انزو در مقابل سایر ابر اتومبیلها:
تصویر
در اینجا رکوردهای تعدادی از بهترین ابر اتومبیلهای جهان رو در مقایسه با انزو ارائه میدم. تمام این اعداد توسط مجله اتوموتوراسپرت آلمان بدست اومدن (البته این اعداد رو در مورد انزو هیچ مجله ای به طور جامع ارائه نداده پس من 0-100 و حداکثر سرعت رو از car and driver و 0-300 رو از اتو موتوراسپرت ارائه میکنم) :



حداکثر سرعت 0-100 0-200 0-300

بوگاتی ویرون 402 2.5 7.4 18.2

فراری انزو: 350 3.3 _ 26.1

لامبورگینی مورسیه لاگوlp640 340 3.4 11.2 31.8

مرسدس مک لارن slr 324 3.8 11.2 32.4

فورد جی تی 330 3.9 12.0 33.6

به دليل طولاني شدن مقاله ادامه اش رو در يك پست ديگه ميزارم.
پيروز باشيد.
نمایه کاربر
arashferrari
Ferrari specialist
پست: 976
تاریخ عضویت: شنبه 10 شهریور 1386, 7:27 am
نوع خودرو: کیا ریو

پست جمعه 26 بهمن 1386, 5:21 pm

قسمت دوم:

گیربکس انزو:
انزو به هیچ وجه با گیربکس دستی ارائه نشد و فقط گیربکس نیمه اتوماتیک( فرمول 1) قابل سفارش بود. این گیربکس دارای دو حالت اتوماتیک و دستی بود. در حالت دستی دنده ها به میل راننده و توسط پدالهای پشت فرمان عوض میشن. هر بار که راننده یکی از این پدالها رو فشار بده کامپیوتر کنترل کننده ی گیربکس کلاچ رو آزاد میکنه دنده رو عوض میکنه و دوباره کلاچ رو درگیر میکنه و در همین حین به فنرهای عقب ماشین دستور سفت تر شدن رو ارسال میکنه تا تکانهای ماشین در حین تعویض دنده کمتر بشه و همه ی این کارها در 150 میلی ثانیه انجام میشن.



توضیحاتی در مورد داخل کابین انزو:
انزو در کلاس خودش یکی از جادارترین کابینها رو داره. ولی ضبط یا شیشه برقی یا صندلی با تنظیم برقی داخلش پیدا نمیشه. بلکه این ماشین مثل یک ماشین مسابقه ای برای خیابونه. تنها وسیله ی رفاهی موجود تهویه مطبوع اونه.
تصویر
دکمه ی استارت. در این ماشین ابتدا سوییچ رو که شبیه سوییچ ماشینای معمولیه در جاش قرار داده و میچرخونید تا چراغهای آمپرها روشن شده و علامت Check OK ظاهر بشه و بعد با استفاده از این دکمه استارت بزنین.
تصویر
امضای انزو فراری. در تمام 400 انزوی فروخته شده امضای انزو فراری در این قسمت بین دو صندلی قرار داده شده.
تصویر
سرعت سنج و دورسنج انزو. دور قرمز از 8000 دیده میشه ولی کنترلرهای موتور اجازه ی دور گرفتن تا 8200 رو میدن. اون صفحه ی کریستال مایع در گوشه ی پایین راست دور سنج نشانگر دنده است.
تصویر
دکمه های سمت چپ فرمان: دو دکمه به رنگهای سرمه ای و آبی برای کنترل امکانات موجود بر روی صفحه ی LCD ماشین هستن و دکمه ی زرد رنگی که زیر اونها قرار داره برای بالا بردن جلوی ماشین بوسیله ی پمپ هوایی که در تعلیق جلو جاسازی شده هست تا صاحب انزو بدون ترس از گیر کردن کف ماشین از سرعت گیرها عبور کنه.



دکمه های سمت راست فرمان: دکمه ی سبز برای قرار دادن ماشین در حالت ریسه. در این حالت گاز تیزتر میشه و تعویض دنده ها به حداکثر سرعت خودشون میرسن و فرمان تیزتر و فنربندی سفت تر میشه ولی سیستم های الکترونیکی کمک راننده همچنان در کار راننده دخالت میکنن. این سیستم ها رو با دکمه ی قرمز رنگ زیر ریس میشه خاموش کرد. دکمه ی سفید زیری هم برای قرار دادن گیربکس در حالت دنده عقبه. بدین صورت که اول هر دو پدال پشت فرمون رو هم زمان میکشید تا دنده خلاص انتخاب بشه و بعد با نگه داشتن انگشت روی این دکمه علامت R در نشانگر دنده نمایان میه. و میتونید با برداشتن پا از رو ی ترمز دنده عقب برید.

تصویر
انزو در حالی که جلوی اون در بالاترین حده
تصویر
تصویر
صفحه lcd انزو
تصویر
پدالهای گاز و ترمز انزو. این ماشین همونطور که قبلا هم گفته شد پدال کلاچ نداره.

شاسی انزو:
تصویر
شاسی این ماشین به سبک ماشینای فرمول به صورت تمام فیبر کربنی ساخته میشه. بدین صورت که در قطعه های مختلف مراحل شکل گیری و کوره رو طی میکنن و در نهایت با نوعی پرچ به هم متصل میشن. و یکی از محکمترین و بهترین شاسیهای جهان رو بوجود میارن.البته این شاسی در برگیرنده ی کابین راننده هم میشه. این شاسی در چند تصادف با سرعتهای بسیار بالا خودش رو به اثبات رسونده.

آیرودینامیک:
تصویر
به مجرای هدایت هوا در وسط توجه کنید
در این ماشین از آیرودینامیک ماشینهای فرمول 1 الهام گرفته شده. بر عکس فراری F50 که از باله ی بزرگ عقب برای ایجاد نیروی رو به پایین استفاده میکرد این ماشین از طرحهای رو و زیر بدنه برای افزایش نیروی رو به پایین استفاده میکنه طوری که این نیرو در این ماشین در سرعت 300 کیلومتر در ساعت حتی بیشتر از f50 با اون باله ی بزرگ عقبشه و وزن کلی ماشین رو در این سرعت به بیش از 2 تن میرسونه! دماغه ی جلوی این ماشین جریان هوای جلوی ماشین رو به دو قسمت تقسیم میکنه و هوا رو به سمت دو هواکش بزرگ پشت درها منتقل میکنه. زیر ماشین هم از مجراهایی تشکیل شده که دارای باله هایی شبیه باله ی کوسه هستن تا سرعت هوای عبوری از زیر ماشین رو به حداکثر سرعت خودشون برسونن تا هوای اطراف ماشین در سرعتهای بالا اون رو به زمین بفشاره. در ضمن زیر این ماشین کاملا صاف و کاملا پوشیده شده است تا اختلالی در جریان هوا ایجاد نشه.
تصویر
در این عکس مجراهای هوا و کف کاملا بدون درز و صاف انزو مشخصه
انزوی تیونینگ شده:

تصویر
تنها شرکتی که جسارت تیونینگ انزو رو داشته شرکت معروف نوویتک روسو بوده که در چند سالی که به تیونینگ مدلهای مختلف فراری مشغوله برای خودش اعتبار خوبی بدست آورده. تیونینگهای این شرکت محدود به تعویض اگزوز و چراغها و در صورت درخواست مشتری تغییرات کامل با بهترین مواد ممکن در داخل ماشین بود.

مشخصاتFerrari Enzo Novitec :

قدرت: 680 اسب بخار

گشتاور: 660 نیوتن متر

0-100: 3.5 ثانیه

حداکثرسرعت: 370 کیلومتر در ساعت!
تصویر
تعدادی از صاحبان انزو:
تصویر
بزرگترین گردهمایی صاحبان انزو( ۶۰ فراری انزو در یک جا!)
- پاول آلن: شریک بیل گیتس در مایکروسافت

- شیخ حمد بن حمدان : یکی از شیوخ ابوظبی

- جرالد بارنز: صاحب فراری مزراتی جنوب کالیفرنیا و تاجر لباس

- نیکلاس کیج: بازیگر

- اریک کلاپتون: گیتاریست و خواننده

- جو کول: فوتبالیست

- لوییس پرز: راننده رالی

- والتر کورت: تاجر

- جیمز گلیکنهاوس: کارگردان و صاحب تنها فراری P4/5 تولید شده

- تومی هیلفیگر: طراح لباس

- جیمز کای( جامیراکوای): خواننده

- شیخ سلمان بن حمد الخلیفه: ولیعهد بحرین

- نیک میسون: درامر گروه موسیقی پینک فلوید ( انزویی که توسط برنامه تاپ گیر تست شد)

- موزه ی ماتسودا: بزرگترین کلکسیون از ماشینهای فراری خارج از اروپا و آمریکا

- پاپ ژان پل دوم: پاپ فقید که این انزو به قیمت 1.3 میلیون یورو به نفع سونامی زدگان فروخته شد.

- زهیر رانا: صاحب شرکت ZR Auto در کانادا

- حامد سالم آل صباح: یکی از اعضای خانواده ی سلطنتی کویت

- مایکل شوماخر: احتیاجی به معرفی نداره

- راد استوارت : خواننده ی راک

- ژان تود: رییس بخش فرمول 1 فراری

- گرگ ویتن: مهندس نرم افزار و یکی از اولین کارمندان مایکروسافت
تصویر
جمع آوری و تالیف: آرش غفاری
نمایه کاربر
Immortal_mad_guy
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 402
تاریخ عضویت: دوشنبه 4 اردیبهشت 1391, 4:36 pm
محل اقامت: بابل

پست سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1391, 2:34 pm

ممنون از اطلاعات قشنگی که در اختیار ما گذاشتی

ولی منم اخر نفهمیدم چرا فراری از توربو یا سوپرچارج استفاده نمیکنه و این فناوری فرمول 1 که میگن فراری داره و به توربو نیاز نداره چیه!
نیم کیلو باش ولی مرد باش
نمایه کاربر
pouyan
دنده 1
پست: 1322
تاریخ عضویت: جمعه 3 آبان 1387, 5:14 am
محل اقامت: کرمان / تهران

پست شنبه 20 آبان 1391, 2:26 am

ولی منم اخر نفهمیدم چرا فراری از توربو یا سوپرچارج استفاده نمیکنه و این فناوری فرمول 1 که میگن فراری داره و به توربو نیاز نداره چیه!
فراری از اولین مدلی که ساخته تا الان ماشین هایی با سبک مسابقه ای که قابل استفاده روزمره بودن تولید کرده، و با پشتوانه چندین و چند ساله ای که در فرمول 1 داره میتونه بدون استفاده از سیستم های کمکی مثل توربو شارژر و سوپر شارژر موتور هایی بسازه که بسیار پر قدرت باشن، این کار نیاز به مجموعه ای از توانایی های مهندسی از مقاومت مصالح گرفته تا سیستم های پاشش سوخت و ... و... داره و هر خودرو سازی نمیتونه مثل فراری از هر لیتر حجم موتور 128 اسب بخار بیرون بکشه.
همون طور که آرش گرامی اشاره کردن فراری به چند دلیل از توربو شارژر استفاده نمیکنه که مهم ترین اونها تاخیر در رسیدن موتور به پیک قدرت و بد شدن صدای موتور هست. البته لذت روندن یه ماشین با موتور 600 اسبی 12 سیلندر اتمسفریک از ماشینی که موتور 6 سیلندر توربو داره اغلب بیشتره ... چون شما نیاز ندارید که صبر کنید تا توربو ها وارد مدار بشن، هیچ تاخیری وجود نداره .
یکی از دلایلی که اهالی فن و کسایی که اطلاعات وسیع دارن مکلارن اف 1 رو به ده تا بوگاتی ویرون ترجیح میدن همینه :smile:
نمایه کاربر
LOVE CAR
روحش شاد
پست: 2953
تاریخ عضویت: شنبه 21 دی 1392, 3:33 pm
نوع خودرو: ف برای ازادی رفیق
محل اقامت: اصفهان (سپاهان شهر)

پست دوشنبه 8 اردیبهشت 1393, 11:38 am

تصویر


تصویر


تصویر


تصویر


تصویر
(محسن)

بازگشت به “فراری Ferrari”