قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

مقایسه دو خودروی لوکس ایرانخودرو:Soren Elx Ef7-Pars Lx tu5 N

تصویر بحث و بررسی در مورد انواع مدلهای خودروی سمند

مدیر انجمن: suzuki2400

نمایه کاربر
Veneno
يار همراه
پست: 2429
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 خرداد 1387, 8:21 am
Like شده: 4 بار

پست چهارشنبه 26 آذر 1393, 3:13 pm

با سلام.
میخواستم این دو تا ماشین رو ک الان دارن تولید میشن و از قضا من هر دوش رو دارم با تجربه خودم و کمک دوستان مقایسه و تقدی بهشون داشته باشم.
این نقد از دید مصرف کننده هستش.
اگه تاپیک موردی نداره من نوشته هامو بنویسم.مدیران محترم لطفا بمن اطلاع بدن.
مقایسه soren elx . vs .pars lx
viewtopic.php?f=135&t=96918

دلمو به هیچی خوش کردم !
نمایه کاربر
Veneno
يار همراه
پست: 2429
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 خرداد 1387, 8:21 am
Like شده: 4 بار

پست شنبه 29 آذر 1393, 9:27 am

خب اقا فرزاد مدیر این انجمن فرمودند با رعایت قوانین سایت هیچ مشکلی نداره پس با نام خدا شروع میکنم.
دوستانی ک بنده رو میشناسن میدونن ک بیشتر از 8 ساله سمند دارم.و با توجه به نظر سنجی که سال گذشته جهت خرید ماشین انجام دادم ___ که اون نظر سنجی کمک تو انتخاب یکی از ماشینهای : سمند Ef7 مولتی- سمند داشبورد جدید ef7 - سورن elx - و پرشیا elx L4 ___ بود.اون زمان هدفم خرید ی ماشین با امکانات بود تا رنج 45 تومن.ترجیح ب داشتن ماشین درشت و قوی 206 رو ک خیلی هم دوستش دارم از لیست من خارج کرد تا از خانواده پزو فقط elx به دلیل شتاب خوب و ترمز های دیسکی و امکانات نسبتا خوب باقی بمونه.اما با توجه به نظرات دوستان ب سمت اخرین گزینه ! یعنی سورن elx رفتم.بدلیل داشتن طاحی مناسب .طراحی اتاق خوب و با کیفیت.ترمز های دیسکی ک البته اون موقع فقط میشنیدم که دوستان میگفتن ترمزاش خیلی مرده! و بعدا متوجه شدم. داشبورد جدید و تکراری نشده و .....
بهمن پارسال یه elx xu7 خریدم ک ازش راضی بودم و البته نشد ک زیاد زیر پام باشه و بدلایلی مجبور ب فروشش شدم.
و با انتظار فراوان و کلی دردسر !! دوم اردیبهشت امسال یه elx ef7 نوشتم بصورت نقدی و یه پرشیا lx tu5 داشبورد جدید هم نوشتم ک تحویل چند وقت پیش بود.
اول از همه بگم که با هر دو ماشین نزدیک به 1000 کیلومتر روندم و تجربه من فقط 1000 کیلومتر با هر کدوم از این دو ماشینه که مسلما بسیاری از مسایل توی مسافتهای بالاتر خودشون رو نشون میدوم و مشخص میشن.اما چیزی که مشخصه شما با طی این مسافت ماهیت ماشین زیر پاتون رو براحتی متوجه میشید و بقول معروف اخلاقش دستتون میاد.
نقد رو به دو بخش فنی و اتاق و تزیینات (کیفیت) تقسیم میکنم.
سعی میکنم در حد بضاعت دانش خودم ک بسیار هم کمه مطالبی رو که با ایت دو ماشین تجربه کردم تحریر کنم تا شاید کمکی به دوستانی که مث اون موقع نظر سنجی خودم سردر گم در انتخاب این دو اتومبیل هستند بکنم.
بقیه در پست بعد.
مقایسه soren elx . vs .pars lx
viewtopic.php?f=135&t=96918

دلمو به هیچی خوش کردم !
نمایه کاربر
Veneno
يار همراه
پست: 2429
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 خرداد 1387, 8:21 am
Like شده: 4 بار

پست یک‌شنبه 30 آذر 1393, 11:43 am

سعی شده تمامی نکات ریز تا درشت دیده شده توسط نگارنده ، به عرض خواننده برسه تا بشه تصویری از آنچه این دو ماشین به مصرف کننده ارائه میدن تو ذهن ایشون نقش ببنده.
پیشاپیش از نثر بدم عذر خواهی میکنم.تمام تلاشم رو کردم به ساده ترین و عامیانه ترین شکل مطالبم رو بنویسم.


قبل از همه بگم که من دیدم نسبت به هر دو ماشین یه جور بود از نظر کیفیت . یعنی هر دو ماشین رو در یک سطح میدیدم.در مورد کیفیت مونتاژ و قطعات پایین میدونستم که مخصوصا پرشیا خیلی درگیرشه اما چون این مدل فول و لوکس این ماشین بود اون رو در حد بالاتری در نظر میگرفتم.
سورن من تحویل خرداد و پرشیا کمتر از یکماه پیش هستش.


تصویر


تصویر

بهر روی.
من وارد بحث طراحی ظاهری دو خودرو نمیشم چون خودروهای جدیدی نیستن که شناخته شده نباشن و همه اونها رو از زوایای مختلف دیدیم و گه گاه هم اونها رو باتغییرات زیبا و گاه نازیبا هم مشاهده کردیم.اما بطور کلی سورن از طراحی برادر خود سمند استفاده میکنه با تغیراتی در سپرها و چراغها که این خانواده اتومبیل هایی عضلانی و سنگین تر از بقیه و البته با خطوط نرم و بدور از اغراق هستند. که به نظر من در مورد سمند در مدل lx این ماشین هویت خودش رو پیدا کرد و در سورن به تقلیدی از ماشین های اروپایی بدل شد که نتیجه کار به سلیقه من در عقب جذاب و در جلو قابل بحث هستش.چون این ماشین طرفدار و منتقد طراحی زیاد داره.در مقابل پرشیا که نمونه ساده شده برای ایران مدل 406 هستش با طراحی مکعبی و نه چندان تیز اما در جلو تهاجمی تر و در عقب جا افتاده هستش که البته شباهت کلی زیادی به برادر پیر خود یعنی 405 داره.و تفاوتها باز هم مث سورن در چراغها و سپر هاست.بحث زیبایی سلیقه ای هستش.نمیشه گقت کدوم ماشین زیباتره.از نظر هر کسی ممکنه یکی زیباتر یا دیگری بطور کلی زشت باشه ! فردی ماشینی عضلانی و فردی ماشینی جمع و جور اما نه کوچیک رو دوست داره. پس انتخاب زیباترین رو به عهده خودتون میذارم.در ادامه به مقایسه بخش کیفی رفاهیات امکانات ایمنی و کیفیت سواری و در نهایت مقایسه فنی شهری و جاده ای می پردازم.
1. کیفیت
قسمت اول سورن elx:
بعد از اینکه ماشین رو سر فرصت و بطور دقیق تر نگاه کردم بازهم مشکلات مونتاژی مث فاصله یا درز درها با بدنه که البته فقط یکی از درهای عقب بود یا مثلا بد بسته شدن در صندوق عقب رو دیدم.البته در صندوق عقب رو من عادت کردم با ضربه بسیار آرامی بسته بشه ولی این نیروی زیادتری میخواست که من از این موضوع اصلا خرسند نبودم.دستگیره ها و زه ها بطور خوبی قرار داشتند و جابجایی واسشون نبود.درز چراغهای جلو با سپر در دو طرف یکسان بود اما بطور کلی در همه ماشینهای ایرانخودر درز چراغها زیاده و هیچوقت نتونستن مث ماشینهای روز دنیا که بدلیل طراحی پویا درز زیاد دارن اما با کمترین فاصله پوشیده شده درز ها رو محو کنن.در نمای عقب هم چراغهای کریستالی بسیار با کیفیت LED رو میبینم که با تعجب بسیار هنوز هم همون کیفیت روز اول رو دارن و شاید بشه با کیفیت ترین قطعه این اتومبیل همون چراغهای عقب رو دونست.درز صندوق در دو طرف مناسب و پراغها درست در جای خودشون قرار میگیرند ک البته باید توجه داشت که با ضربه هایی که در اثر تصادف از عقب بوجود میاد این درزها تغییر میکنن.اما خوشبختانه در زمان تحویل همه چیز مرتبه.چیزی که کمی ازار دهنده هست نوک صندوق کنار شیشه که پلاستیک کشیده شده بود ( انگار صندوق تو پلاستیک (نایلون) بوده) و بعد از جدا کردن مونده اون پلاستیک اثراتش روی رنگ موند و اون تیزی کمی رنگش بد شده.مثل رنگ رفتگی یا همچین چیزی.اما نکته ای که مشخص میکنه اففت کیفیت در ماشینهای ساخت سالهای اخیر وجود داره سپر عقب ماشین هستش.با فشار اوردن روی انتهای میانی سپر ، سپر حالت ارتجاعی بخودش میگیره و انگار که هیچی پشتش نیست بازی میکنه.در صورتی در محصولات سالهای گذاشته این موضوع رو یا نمیدید یا خیلی جزیی بود.مشخصا جنس سپر ها از فایبرگلاس بسیار نرم که ضربه رو بشدت جذب میکرد به جنس خشک خورد شونده تبدیل شده که در اثر تصادفات جمع نمیشه بلکه میشکنه و خورد میشه مث شیشه.این رو خودم توی سپر سازی به عینه دیدم.این نرمی زیاد سپر عقب در جلو دیده نمیشه اما لبه های زیرین سپر وقتی دستتون رو زیر سپر میکنید خشکی زیادی رو نشون میدن .ضمن اینکه جنس جلو پنجره خوب اما بار هم مشخصا در تصادفات اواین جای قابل خورد شدن هستش.بدیلی اینکه میشه با پره هاش بازی کرد.شاید هم از چلو پنجره نمیشه انتظار استحکام زیادی داشت اما من باز هم مقایسه میکنم با 206 و پرشیا سال های 84 و 85.نکته منفی دیگه بیرون اومدن زیاد سر اگزوز بود که لوله خروجی دود خیلی زیاد مشخص بود که نمای عقب رو زشت می کرد! نمای کناری رو رتفاع زیاد خودرو واقعا خراب کرده بود که البته بعد از چند روز احساس کردم ماشین خیلی در حد 2 3 سانت پایینتر اومده.و ارتفاع عقب بهتر شده بود.لاستیک های ماشین خوشبختانه یزد اورانوس هستن که نهایتا از انواع ایرانی بهتر و نرمتر هستند.رینگهای روی ماشین رونال 10 پر هستند که فروشگاه نمیندگی اونها رو بسیار بسیار ! با کیفیت تر میدونست و قصد خرید اونها رو از من بقیمت 800 تومن داشت.
با سوار شدم در داخل ماشین با صندلیای خوبی مواجه میشید ک کناره هاش شما رو خوب در بر میگیره.اما من بازم انتظار صندلیهای خیلی بهتری داشتم که میدونم روی محصولات وطنی هرگز نخواهم دید.کف صندلیها به نسبه نرم ولی اصلا انتظار صندلیهای با کفی خیلی نرم رو نداشته باشید.صندلیها در مورد هر دو ماشین یکسان هستند.با نگاهی به داشبورد زیبا با تریم مشکی و خاکستری که در بازار بنام مشکی مانترال شناخته میشه کمی خوشحال میشید چرا که با اینکه داشبورد سمند واقعا داشبورد خوب و کاربردی و با طراحی مناسبی بود اما این ماشین از اون هم بهتره.اگر به داشبورد دست بکشید و قسمتهای مختلف اونرو با دو انگشت محکم فشار بدید و ضربه بزنید متوجه کیفیت خوب داشبورد میشید که این واقعا جای خوشحالی داره.چرا که علی رغم افت شدید کیفی تولیدات ، داشبورد سورن با سمند 85 که به جرات میگم بهترین کیفیت تولید شده داخلی رو داره نزدیکی میکنه.توجه کنید که برابری نمیکنه.بلکه به 65 یا 70 درصد اون کیفیت خواهید رسید.نکته ای که هست اینکه میشد این داشبورد باز هم زیباتر بشه.از نظر نگارنده که خیلی توجه به طراحی میکنم و بعد از مرور طراحی سعی در ارائه طرحهای انتزاعی خودم در مورم اون شی میکنم میشد قسمت نقره ای به دو طرف کشیده بشه و و بجای بهم رسیدن زیر کنسول میانی تا پایین کنسول و کنا ره های ترمز دستی برسه.که بسیار شکیل و لوکس میشد.منظور از اینکه به دو طرف بره اینکه اون قسمت از چپ به کنار فرمون تا اخر داشبورد و از راست به روی محفظه داشبورد تا انتها بره ضمن اینکه کلفتر میشه و همین طرح به رو دری برسه و در انتهای در رودری هم نازک بشه... بهر حال مجبورا همین طرح هم باید زیبا دید.اما کیفیت خوب داشبورد بیشتر در مورد قسمت چرمی داشبورد هستش .و اون قسمت نقره ای در کناره ها که مشخصا قسمت جدا شده قالب هستش اضا فه هایی داره که بصورت پلاستیک تیز درومده و رخ زشتی داره و حتی امکان بریدن دست هم هست.پس باید اونها رو با دقت برید که دو تکه خیلی کوچیک بیشتر نیستن.کیفیت درچه های ورودی هوا خوب و بسیار روان کار میکنن.اما بازه در همین جا میشد طراحی پویا تری و چه در کناره ها و چه دو درچه میانی بکار برد.که همانا اگر معروف شده به سوناتایی ! شباهت هاش هم داشته باشه.فرم ساده مستطیلی این دریچه ها فرم حلالی داشبورد رو ایستا کرده و این مشخصا عدم ذوق طراح رو میرسونه.با نگاهی به طراحی مجموعه آمپرها به طراحی ساده اما سنگین و خوب میرسید که تا قبل از تولید آمپر پرشیا با داشبورد جدید بهترین و زیباترین بود.اما الان مقامش به دون نزول کرده چراکه آمپر تولیدی واسه پرشیا زیباتره.و در مقام اول محصولات داخلی قرار میگیره.نکته بعدی نور پشت امپر در شب هست.با اینکه قابلیت تنظیم نور رو داره ولی در بیشترین حالت هم باز از نظر من نورش کم بود و میشد 30 درصد دیگه بیشتر باشه تا چشم راننده رو هم نزنه اما جلوه اش بیشتر باشه.شما مشکلی با خوندن اعداد یا عقربه اصلا ندارید.این موضوع رو از حیث زیبایی مطرح کردم.میشد درخشان تر باشه.نکته منفی مجموعه داشبورد عدم توجه طراح به مسایل روز هستش.بعنوان مثال با اینکه جای قرار دادن اشیا در انتهای داشبورد تعبیه شده که خیلی هم خوبه و حداقل دوبرابر پرشیا هستش (مال پرشیا خیلی کوچیکه) اما از بین برن مقدار زیادی از فضای داشبورد با محل قرار دادن CD اونم تو زمانی که منسوخ شده و همه از حافظه یا اتصال بیسیم استفاده میکنن کار بیخودی میشه اسمش رو گذاشت.در کنار اون یه محفظه کم استفاده روی داشبورد هم قرار داده شده که معلوم نیست دقیقا جای چیه ؟ GPS ؟ و بهیچ وجه هم درست چفت نمیشه و درز زیادی داره بطوری که نمیدونید بستس یا بازه؟! اما کیفیت در محفظه داشبورد رو خوب میبینم.از یک طرف حالت قفل شونده داره وقتی کامل باز میشه و در حین حرکت بالا و پایین نمیپره.از طرف دیگه با هر سرعتی ببندی بخوبی بسته بسته میشه.فقل خوبی داره که مشخصه عمر کمی نداره.و بمن حس شکستن و خرابی اصلا نداد.بعلاوه اینکه بسیار بسیار بزرگ هستش و هر چیزی رو میتونید توش جا بدید .این هم فک میکنم جز قیمت مثبت داشبورد هستش.

بقیه در پست بعد.
مقایسه soren elx . vs .pars lx
viewtopic.php?f=135&t=96918

دلمو به هیچی خوش کردم !
نمایه کاربر
Veneno
يار همراه
پست: 2429
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 خرداد 1387, 8:21 am
Like شده: 4 بار

پست یک‌شنبه 30 آذر 1393, 2:25 pm

وقتی به رو دریها نگاه میکنم با طراحی ساده در عین حال زیبا و بدور از شلوغی روبرو میشم.طراحی رو دری پرشیا شلوغه ولی اونم زیباست.کیفیت دستگیره خوب و بدون مشکل هست.اما دسته در که در رو باهاش میبندید و کلید شیشه بالا برها روشه کمی لق میزنه.قسمت زیر در از موکت همرنگ اتاق پوشیده شده که مشکلی توش نیس و قسمت پایینی رودری هم پلاستیک همرنگ اتاق هست که عموما من خاکیش میکنم.کلید های شیشه بالا بر راحت اما کمی جلو هستن.بطوری ک بعضی وقتا ک یه دفعه سریع شیشه رو پایین میدادم دستم رو دگمه شیشه های عقب میرفت.کلید ایینه برقی هم کارایی خوبی داره.اون زه نقره ای روی در هم کیفیت خوبی رو تو خودش نشون میده.و رودری هم بطور کلی کیفیت بدی نداره اما دسته شله .به سراغ ادوات میرم.اون محفظه بالای داشبورد ک معلون نیس برای چیه که میشه گوشی رو توش گذاشت و بعنوان رهیاب استفاده کرد که کفش رو ی لاستیک نرم گذاشتن که هرچیزی رو با خیال راحت بدور از خش افتادن میشه اونجا گذاشت.پخش ماشین رو من با پایونیر عوض کردم و در مورد پخش فابریکی نظری ندارم.اما کیفیت سیستم صوتی واقعا خوبه.دو باند قوی عقب.دو کامپوننت تو درها.یه جفت تیوتر پشت ایینه ها صدای راضی کننده ای رو بشما می دند.البته این رضایت صدا در حد خانوادس فقط.و بهیچ وجه ارضا کننده روحیه جوونا ک سیستم بازی میکنن نیس.ولی بیشتر از انتظار ی سیستم فابریکی هستش.زیر اون کلید فلاشر و صندوق پران و قفل درها قرار داره که کیفیت کلید ها بد نیستن.اینجا از سمند خودم بهتره.چئن سمند رو فشار میدی بد جور میره عقب..و زیر اون ساعت با رنگ خیلی قشنگ و تاریخ در کنارش.البته ساعت فضای مستطیلی زیادی رو گرفته.و کناره هاش پرت شدند.اینم یه ضعف میتونه باشه که میشد دیسپلی بزرگتری داشته باشه تا موارد دیگه هم نشون بده.در زیر اون هم سیستم تهویه دیجیتال اتوماتیک هستش ک این با پرشیا کاملا مشترکه . اون وسیله کار باهاش راحته و براحتی میشه تنظیمش کرد.درسته خیلی هوشمند نیس اما راحته.و کلیه امور تهویه رو اونجا با کلید انجام میدید.نکتع جالب قدرت بسیار بالای فن هستش که چه توی بخاری چه توی کولر شدت باد خیلی زیاده.اما سرمای کولر کمتر از سمند هستش.یعنی سمند باد یخ تری رو میده.که جویا شدم گفتند عادیه! کلید ECO هم برای حالت صرفه جویی داره.و گرمکن شیشه عقب هم اینجا قرار داره.هوای بیرون رو هم از سنسور روی سپر بهتون نشون میده.و در نهایت زیر اون هم هموم قسمت بلا استفاده جای CD که در داره خوشبختانه و زیر اون فندک و جاسیگاری و قسمت تحتانی کنسول وسط هم جای قرار دادن اشیا هستش.بطور کلی تو این ماشین با مشکل اینکه چیزامو کجا بذارم مواجه نمیشید.هر چقدر هم زیاد باشن.دسته راهنما و برف پاکن هم مث سمند هستن و فرقی نداره.و با پرشیا یکی هستن.با چرخوندنش نور پایین رو روشن میکنم و با نور خوبی مواجه میشم.بطور کلی سیتم رونایی این ماشین چه در نور پایین و بالا چه نور استپ ها خیلی خوبه و مه شکن هم بسیار عالی عمل میکنه بطوری که نظر من رو عوض کرد.بهمراه تنظیم ارتفاع نور پایین پراغ جلو که خیلی خوب و کاربردیه یه چیی مث 206.البته با یک بار در اوردن لامپ مه شکن دیدم که لامپه روشن نمیشه و دیدم که لامپ سالمه ولی تنگستنش شله و بازی میکنه و با ی تکون جدا شد !! نمیدونم با چی وصل بود.و چون از نوع فیلیپس بود ! و نور دهی عالی منم با اسرام جعبه ای اصل عوضش کردم که همون نور رو گرفتم.در میانه کنسول با دسته دنده زیبایی روبرو میشید که حالت نه زیاد خوبی برای دست گرفتن داره اما با داخل خیلی ست هستش.و البته ارتفاع بسیار مناسبی هم داره.با نشستن رو صندلی عقب باز هم صندلی خوب و البته نه اون نرمی که باید برید توی صندلی رو پیدا میکنید.جای پا مناسب هست البته نه پشت سر من !! من خیلی صندلی و پشتی صندلی رو بخاطر جا شدن پاهام عقب میارم.ادامه کنسول و زیر باکسی که اونم هم بعنوان زیر آرنجی راننده و سرنشین جلو و هم بعنوان جای قرار دادن لوازم دم دستی هستش و اتفاقا بازم لاستیک کفشه ، دریچه هوای سرنشینان عقب قرار داره ک بشکل زیبایی هم طراحی شده و خشگل هم هس.هوای نه خیلی زیادی هم ازش میاد.رودری عقب و جلو یکسان هستن.فقط در راننده خیلی اروم هم بسته میشد ولی بقیه درها خیر و باید محکم تر بسته میشد یا دوباره باز میکردی میبستی.نکته منفی داخل کابین صندلی ساده بود که واقعا میبایست توی هر دوتا ماشین از همون صندلیهای ریکارو استفاده میشد.ولی بنا به سیاست ارزان سازی و دست تو جیب مشتری صندلیها فقط پشتی برقی دارند فقط ! با نگه داشتن کلید صندوق عقب روی داشبرود بمدت 5 ثانیه که خیلی زیاده و البته در مقابل با پرشیا نصفه !! درب صندوق باز میشه.صندوق با جای بسیار خوب و کف موکت البته نازک! یه کیف ابزار و یه مثلث خطر هم وجود داره.خانواده سمند واقعا برای مسافرت گزینه طلایی حساب میشه.یکیش همین صندوق بزرگ هستش که من خودم میدونم چیا روختیم توش و رفتیم شمال...بزور بسته میشد.زیر کفی نازک موکتی زاپاس و اچار چرخ و جک که بشکل وکیوم شده هستند وجود داره.درب صندوق رو فردای تحویل بردم نمایندگی گفتم رو اعصابمه و با ریگلاژ واقعا عالی شد طوری که با ضربه ارام بسته میشه.البته آران نه با اندازه سمند.سمند با یه اشاره که فک نمیکنید در به بدنه برسه بسته میشه.ریگلاژ هم نشده تا الان!!
یه قسمت چراغ عقب که روی در صندوق هستش بلا استفادس که میشد ازون استفاده کرد و ادامه LED ها اونجا باشه.و این ماشین مث ماشینای استاندارد اروپا یک چراغ مه شکن و یک چراغ دنده عقب داره که میشد براحتی هر دو رو داشته باشه.در مورد کاپوت هم با کشیدن اهرم براحتی باز میشه.نمد خوبی داره روی در کاپوت.و راحت هم بسته میشه.در مورد صدای داخل کابین چون موتور کم صدا تر از 1.8 ها کار میکنه صدای خیلی کمتری مخصوصا تو دورهای پایین توی اتاق میاد.اما یه صدای دینگ از داخل داشبورد میاد که مشخصه عدم دقت تو مونتاژ بوده.و با عبور از دست اندازها هم ماشین کم صدا عمل میکنه.البته یه صدای محکم تری از محور عقب میاد.بطوری که من فک میکردم اون چاله واسه محور عقب بزرگتر شده! بطور کلی ماشین همون خشکی خانواده سمند رو داره که با تعویض لاستیک ها با نوع خارجی و همچنین کمک فنر خوب به شرایط مطلوب تری میرسید.
مقایسه soren elx . vs .pars lx
viewtopic.php?f=135&t=96918

دلمو به هیچی خوش کردم !
نمایه کاربر
Veneno
يار همراه
پست: 2429
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 خرداد 1387, 8:21 am
Like شده: 4 بار

پست سه‌شنبه 2 دی 1393, 7:46 pm

قسمت دوم : پارشیا LX سال:
با طراحی داشبوردی جدید برای سورن و تعریف و تمجید از اون با توجه به بازخور مثبتش ایرانخودرو سعی کرد تا همین تعریف و نمجید رو بسمت محصول محبوبش یعنی خانواده پژو مخصوصا پارس هم بکشونه.و دست به تولید داشبورد جدید مشترک بین 405 و پرشیا ( من میگم پرشیا شما هر چیزی دوست دارید بخونید) زد.با توجه به حضور 14 ساله پرشیا و 21 ساله 405 در ایران اینکار واقعا لازم بود.چون بهر حال همه این ماشینها ایشالا تا سال 1493 هم تولید خواهند شد و نیاز به تنوع دارند. اما از نظرم بنده کمی شتاب زدگی تو طراحی دیده میشه.شاید هم بیشتر از کمی.شاید عجله برای حل مشکل عدم پلاک ماشینهای تک ایربگ سال در 93 باعث شد تا این شتاب زدگی رو شاهد باشیم.این داشبورد در نمای کلی شکل اصلی و قبلی خودش رو حفظ کرده و البته تغییراتی در حد جراحی داشته.مث سورن با نگاهی به بیرون ماشین شروع و به داخل میرسم.وقتی ماشین رو آوردند از پارکینگ نمایندگی متاسفانه ماشین تمیز نبود که چون نمه بارون بود نمیشد خیلی خورده گرفت اما جز تعهدات شرکت !! هستش که ماشین شسته و تمیز بدن تحویل.(اصل و ول کردن و فرع رو چسبیدن) . ماشین با رینگ 5 پر و رنگ بسیار جذاب آبی خیلی تو دل برو بود.شروع بع تحویل و توضیح ماشین که شد کاپوت رو زد بالا که شماره ها رو بخونه اولین چیزی که باعث شد جا بخورم دزدیده شدن جعبه محافظ ECU و تعویض اون با کاور بود.درسته اینکارو واسه بقیه ماشینا کردن اما این مثلا ماشین لوکس شرکت هستش که خیلی ناراحت کننده بود و نمایدنده خیلی اصرار داشت که حتما مواظب باشم موقع شستشو آب توش نره چه خودش چه کابل متصلش که خیلی بد میشه ! موتور وقتی کاپوت بالا بود با صدای زیاد کار میکرد.که این صدا واسه اون موتور نازنین واقعا زیاد بود.یادمه روزهای اولی ک 206 وارد ایران شده بود و من صدای تیپ 5 رو شنیدم چقدر متعجب شدم که چقدر کم صداست.بهر حال باز هم مث سورن جنس جلو پنجره بسیار خشک بود و بازی میکرد.جنس چراغهای جلو خوب.اما جنس چراغهای عقب در حد افتضاح بود طوری که خط قالب به قطر یه میل روش هتسش.تازه خوبیش اینه از اون مدل چراغهایی رو ماشین هستش که بالاش هم قرمزه که این مدل خیلی دیرتر به رنگ سفید در میاد.همکارم یه پرشیا 3 سال پیش گرفت بعد 8 9 ماه قسمت بالا کلا سفید سفید شده بود.که از شانس از سری جدید که بالاش هم قرمزه بمن دادند که شاید دیرتر قرمز بشه.چراغ سوم هم که همون تکراریس و لامپیه و برعکس سورن LED در چراغ سوم هم نداره.وقتی به سمت صندوق عقب رفتیم در کمال تعجب دیدم که صندوق پران روی ریموت نیست و فقط قفل بسته و باز روشه! بهر روی رفتم از روی داشبورد بازش کنم هر کاری کردم باز نشد.بهش گفتم دگمش خرابه.گفت باید بگیریش.گفتم بلدم خودم که باید بگیرمش اما باز نمیشه .گفت 10 صانیه باید بگیریش !! گفتم 10 ثانیه؟ خب برم سوییچ بندازم سریع تره که.بهر حال در رو باز کردیم.صندوق که اومد بالا تا ته یه دفعه یه تکون وحشتنک خورد و به دوطرف جابجا شد.حرفی نزدیم.موکت کف هم جنس سورن و نازک بود که تا هم شده بود و هر کاری هم میکرد بیچاره تاش برطرف نمیشد.! خبری از جعبه آچار مث سورن نبود.و فقط مثلث خطر بود.و دفترچه ها.کف هم زاپاس و آچارها که توی جعبه مانندی بودند.در صندوق رو که اومدیدم ببندیم دیدم بسته نمیشه.گفتم اینم مث سورم باید ریگلاژ بشه.در رو محکم تر زدم دیدم بسته نشد.و باز هم همون حرکت ارتعاشی به دوطرف رو انجام داد که انگار میخواست از جا دربیاد.هر چی محکم تر زدیم بسته نمیشد و در بد جور تکون میخورد .رفتم سراغ نمایدنده فروش.گفتم تشریف بیارید این در رو ببندید . گفت بسته نمیشه عادیه ! چند تا دیگه هم که تحویل دادیم همینجوری بود.گفتم خانوم داره از جا در میاد اینقد تکون میخوره.گفت بقیه هم همینطور بودن.خلاصه با ضربه محکمی در رو بستم که خودم ناراحت ماشین شدم.بعد از توضیحات طرف که فقط بلد بود بلوتوث و تماس با اون رو توضیح بده خودم نشستم پشت فرمون که راه بیوفتم.صندلی رو تنظبم کردم.نوع صندلی مث سورن بود.با همون تنظیم برقی . فرمون هم به نرمی سورن بود تقریبا خیلی کم تفاوت داشت و البته بدون لرزش .خانواده سمند فرمون رو درجا بچرخونی لرزش داره .این اصلا نداشت.چرم روی فرمان بصورت سفارشی بود و از جنس خیلی بدی بود. به دستم میچسبید.کلا با چرمش حال نکردم.اگه نداشت بهتر بود.شروع به جرکت کردم.صدای بوق دنده عقب اومد هر چی به طبق عادت نگاه کردم که فاصله رو مث سورن ببینم متوجه شدم که این پرشیاس و سنسورش صوتیه.تقریبا هم با تلورانس همه ماشینای داخلی نسبتا دقیق بود.شروع به حرکت که کردم با صدای زیادی از موتور به داخل مواجه شدم که بازم واسم جای تعجب داشت.شاید صدای زیاد موتور باعث میشد که صدا زیاد داخل بیاد.در مقایسه صدای ورودی به کابین سورن شاید بدلیل عایق بهتر یا صدای کمتر موتور تا دور 3000 سورن بهتر عمل کرد.تا 3000 صدای خیلی کمی به داخل کابین سورن میاد ولی واسه پرشیا صدای بیشتره.مخصوصا اگه از 3000 هم رد کنید.توی سورن صدای بم میشه و داخل میاد.توی پرشیا صدای فشار موتور واضح داخل میاد.بهر حال با کلیدهای روی فرمون کار میکن .کار باهاشون ساده و راحته.کناره های فرمون توی سورن خیلی لخته و نیازمنده این کلید ها هست.گرچه یه مدل فرمون جدید تر هم واسه یه سری ماشینها گذاشته بودن که مال من اونو نداره.که کلیدها خلاصه تر شدن و فک میکنم مث فرمون دنا هستش که بوق هم اومده روی فرمون.که طراحیش نه بده نه خیلی جالب ولی بهر حال تازش و غیر تکراری.با نگاهی به رودری ها اونها رو خوب و خیلی شلوغ میبینم.این شلوغی بنظرم زیبایی رو لوث میکنه.رو دری از یه دستگیره بازکن با پلاستیک خشک که دوستان تجربه شکستنشو داشتن تشکیل شده و یه خط مورب که با خط صاف روی داشبورد همخوانی داره و دسته بستن در که با شیشه بالابر تشکیل یک مجموعه میدن.جای نگه داری اشیا در پایین در و بلندگوها.پرشیا از 4 بلندگو تشکیل میشه.که باز هم کیفیت خوبی دارند اما در همین سطح به قدرت و کیفیت سورن نمیرسن.بازم میگم این در سطح کاملا آماتور قابل استفاده هستش.در واقع برای کاربر خونگی نه اهل سیستم.در ها بد بسته میشن .البته نه به بدی صتدوق عقب که اگه اونجوری بود ماشین کج میشد! این مشکل هم فقط گریبانگیر این ماشین نیس و مشکل کلی تولیدات داخله.درها رو چند بار باید میبستی چون من عادت به محکم بستن در ندارم و باعث میشد که در بسته نشه.برای 4 در همین مورد جاریه.تنظیم ایننه برقی مث سمند خودم هستش و از دو کلید تشکیل شده.لبته نمیشه گفت سخت تره . در کار یه جورن.فقط کم فضای نگه داری اشیا کمه.اون محفظه انتهایی هم خیلی بزرگ نیس بطوریکه گوشی بزرگ من توش جا نمیشد.و اون لبه وایساده بود.و باید بیشتر از محفظه داشبرو که خیلی هم یبزرگ نیس استفاده کنید.خوبی سورن داشتن جای زیاد بهمراه محفظه داشبورد خیلی بزرگ هستش که برای پرشیا کوچیک تره. داشبورد از دو رنگ کرم(بژ) و مشکی تشکیل شده که توش از طرح چوب استفاده شده برای تزیین.بنظرمن مشکل این داشبورد در وهله اول خود طراحیشه.یه مستطیل در وسط بدون هیچ ارایشی که چشم رو بکشه و قطع شدن اون توسط سمت راست داشبورد دقیقا مث مدل قبل و شیب زیاد سمت شاگرد و یه تختی بدون ارتباط و البته کپی شده در بالای کنسول میانی که اونجا میشه چیزی قرار داد که مث سمت شاگرد نیوفته.این مجموعه در سمت راننده با یه انحنا میرسه که آمپرها رو در برگرفته.در واقع نکته مثبت این داشبورد همون طراحی و گرافیک زیبای مجموعه آمپرهاس که این قسمت زیبا درومده.ولی واقعا اگه این داشبورد به رنگ یک دست مشکی عرضه بشه مث سابق تو نگاه اول خسته کننده هستش.دلیلش هم همونطور که گفتم شکل مکعبی ( البته این نوعی حجم در معماری هستش اما باید بجا استفاده بشه) وسط هستش که بدون هر گونه جذابیت فقط دچار تغییر شده.دو خط پوبی در کناره های این مستطیل که باز هم میتونس مث دنا ادامه پیدا کنه اما خیلی زود در زیر بهم رسیدند تا این مستطیل رو مث یه بسته نگه دارند.تنها ربط سمت شاگرد رو شاید بشه به اون خط طرح چوب به کنسول وسط دونست.اون برش به نوعی محافظه کاری در تغییر ندادن روح داشبورد قبلی میتونه باشه.
از بحث معماری داشبورد که بگذریم با لمس و ضربه زدن به داشبورد به قسمت اسف بار ماجرا میرسیم.اتومبیل لوکس شرکت با بیشترین آپشن ها متاسفانه در این قسمت بشدت دچار کمبود هستش.قبل از تحویل مطمئن بودم روی این ماشین حداقل با داشبوردی به کیفیت سورن مواجه خواهم شد.اما با لمس داشبورد و زدن ضربات آروم به اون با صدای آزار دهنده پسلاتیک بسیار خشک مواجه میشیم.انگار زیرش هیچی نیس.در نگاه هم همین موضضوع رو براحتی میرسونه.داشبوردی که خیلی زود براق خواهد شد. چون از همین امروزش هم کمی براقه و آمادگی شدید رو نشون میده.با باز کردن درب داشبورد برای قرار دادن لوازمم با صحنه دیگه ای مواجه میشم که واسم مث تیر خلاصه.اینجا دیگه بحدی بی کیفیته که من احساس میکنم دقیقا پلاستیک بازیافتی واسش استفاده شده.از این قسمتها عکس گرفتم و میتونید ببینید لبه های داخلی چجور تیز و بی کیفیت و برشها کنار هم هستند و واقعا جای یه سوال رو میذاره . با چه رویی این رو تولید و دست مشتری دادید؟؟
در رو که بستم با صدای بدی مواجه شدم که همون کیفیت اشاره با آروم بستنش میکرد.چند بار باز و بسته کردم و متوجه شدم که باید باهاش خیلی آروم رفتار کرد.دریچه های خروجی هوا هم وضع خیلی خوبی نداشتند.گرچه که بنظرم از بقیه بهتر بودن اما بازهم با پلاستیک خشک مواجه میشدیم.در مقایسه با سورن داشبورد درب داشبورد و خروجی هوا واقعا در وضعیت بدی قرار داشتند.میشد واقعا میشد که در همون حد نه بیشتر تولید بشن.بهر حال همین وضع در مورد دسته دنده خیلی بلند براق هم وجود داره.بی کیفیت و خیلی بلند.که این همه ارتفاع اصلا نیازی نیست.در میانه کنسول سیستم صوتی قرار داره که زیاد باهاش کار نکردم و چیز خاصی هم نداشت . و توضیح اون از حوصله بحث ما خارجه.روی نمایشگرش اطلاعات بیشتری میشه دید.زیر اون تهویه دیجیتال اتوماتیک عاریت گرفته شده از سورن هستش که همانند اون کار میکنه.باد سرد رو در طول تجربه بدلیل سرمای زیاد منطقه نیتونستم تست کنم.شدت هوا فقط خوب بود.در همین حد تست شد.بخاری هم خوب کار میکرد.و شدت هوا هم خوب بود.نور پس زیمنه امپرها خوب ولی بازهم درخشان تر میتونست باشه عین سورن.کارکرد برف پاک کن هر دو ماشین عالی هستش.و کاملا کارتون رو به خوبی راه میندازه.قدرت شیشه شور هم خیلی خوبه.گرمکن شیشه عقب هر دو ماشین هم بسیار خوب و زود کار میکنه.پارشیا از داشتن تنظیم نور بصورت برقی از داخل اتاق محرومه.و جالب بود کنار اونکه یه در واسه اتصال به دیاگ هس کنده بود که قرار شد بعدا بگیرمش.! نکته عجیب نداشتن پاور ویندوز واسه این ماشین هستش.در صورتی که جز آپشنهای این ماشین بوده.و این رو هم در کمال زرنگی دزدیدن.فقط ایینه های جمه شونده داره که بسیار آپشن مناسب و خوبی هستش.و سورن از داشتن اون محرومه مگه در مدل سال.ولی واقعا کاربردیه و خیلی خوب هم کار میکرد.با نشستن روی صندلی عقب خشکی خیلی زیادی رو متوجه میشید که من توی مدل پرشیا سال هم دیده بودم.بطور کلی صندلیهای عقب خیلی ساله که از افت شدید کیفیت رنج میبرن.جای پا خوب .کمتر از سورن و عرض نشیمن هم که کمتره طوری که سه نفر سخت تر میشینن تا توی سورن . در شب روشنایی حلوی ماشین خوب هستش هر سه تای مه شکن و نور پایین و نور بالا و راضیتون میکنه و نیازی به تعویض لامپها ندارید.کیفیت رینگ هم که مشخصه کاملا و البته دیسکها هم که مشخص بودن .لاستیک ها بارز بودن که ماشین در عبور پیچها خوب و البته نه عالی عمل میکرد که با نوع 205 خارجی مطمئنا شرایط بهتر میشه.اما در شرایط برابر خانواده سمند در هندلینگ خیلی بهتر عمل میکنه.ماشین در عبور از دست اندازها خوب و کم صدا حرکت میکرد.نرم بود و اون صدای اضافی توی سورن رو حس نمیکردیم.بطور کلی نرم تر از سورن دست اندازها رو رد میکرد که گواه از وزن کمتر ماشین داره.
پایان بخش 1.
بخش 2 فنی در پست بعد.

تصویر
تصویر
تصویر
مقایسه soren elx . vs .pars lx
viewtopic.php?f=135&t=96918

دلمو به هیچی خوش کردم !
نمایه کاربر
Veneno
يار همراه
پست: 2429
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 خرداد 1387, 8:21 am
Like شده: 4 بار

پست چهارشنبه 3 دی 1393, 7:22 pm

بخش 2 .فنی:
قسمت اول سورن EF7 :
وقتی که سورن رو تحویل گرفتم با کلی تر س از موتور این ماشین که خیلی بد شنیده بودم نه تنها از افراد عادی بلکه از تعمیر کار و .... پام رو روی گاز گذاشتم و قبل از اون تجربه روندن این موتور رو نداشتم.همون اول که ماشین رو از نمایندگی اوردن بیرون متوجه صدای کمتر شدم.اون طرف که داشت توضیح میداد مشخصات ماشین رو - ک البته واسه ما کار جالبی نیس چون اونا چیز خاصی نمیدونن فقط روتین یه توضیحاتی میدن و سوال بکنی با جواب نمیدونم مواجه میشی - من بی صبرانه منتظر این بودم کی پام به پدال گاز ماشین میرسه.. واسه همین گفتم اقا من یکی قبلا داشتم امکاناتش رو بلدم.شماره موتور و بدنه رو چک کن ماشین رو تحویل بده.
بعد از اینکه کارهای عادی انجام شد رفتم نشستم پشت فرمون ک برم خونه.. صندلی رو دادم عقب.پشتی رو خوابوندم و اینه ها رو تنظیم کردم تا ماده حرکت بشم.در ابتدای حرکت بعد از ورود به خیابون متوجه یه تیزی خاصی تو ماشین شدم که مشخص بود از سمند خودم خیلی بیشتره.دور موتور رو تا 3 که بالا بردم دیدم ماشین اروم گاز خورد و خیلی بهتر شتاب گرفت.من دیگه بعداز 8 سال رانندگی مداوم با xu7 عادتهای این موتور و کوچکترین واکنش هاش کاملا تو ذهنم هستش.اما یه مشکل که از همون لحظه اول متوجهش شدم تاخیر در گاز خوردن در اول دنده ها بود.همون کپ . بعد از آوردن ماشین به خونه بنزین زیادی نداشتم.و رفتم باک رو پر سوپر کردم.بعد از طی مسافت تا به امروز به تغییر کیفیت بنزین در عملکرد بردم.ماشین بهتر کار میکنه با بنزین سوپر.سعی کردم تا 150 تای اول اصلا فشاری به ماشین نیارم.کم کم شروع با شتاب گیری البته فقط تا دور 3500 کردم.اونم نه طوری که به ماشین فشار بیاد.از همون ابتدای کار باز هم مشکل گیرباکس قدیمی اما هماهنگ BE3 که صدای جا رفتن دنده ها بعلاوه بد جا رفتن دنده یک خودش رو نشون میداد که البته قلق اون رو خودم کاملا بلد هستم.حتی دنده عقب هم بعضی وقتا بازی در میاره.جا داشت با طراحی موتور ملی گیرباکسی که با این موتور همخوانی داشته باشه هم تولید بشه.که طبق معمول نشد.بعد از حرکت دنده ها خوب و راحت جا میرن و اذیتی ندارند.ماشین در دنده های 1 2 تا دور 3 خیلی خوب میره و اگه مشکل کپ رو نداشته باشه کاملا راضی کنندس.چون مشکب کپ مخصوصا توی دنده 3 بشدت توان موتور رو میگیره و ماشین کم کم دوباره بعد اون کپ دور میگیره.با زدن ماشین در دنده 1 و شتابگبری سریع تا دور 4 ماشین ثابت میکنه آماده شتاب گیری و رفتن در دورهای بالاتره.تو دنده 2 ماشین همین عکس العمل رو داره و احساس دور گرفتن بهتر و 155 نیوتن متری گشتاور رو بهتون نمایش میدهوهرچند حداکثر توان این موتور در دور های بالا بدست میاد.در دنده 3 ماشین خیلی زود احتیاج به رفتن به دنده 4 رو داره.شاید 3 زیادی سنگینه.و 4 هم ماشین خیلی خوب راه میره و آماده هر گونه مانوریه.واقعا این توان و شتاب راضی کنندس.حتی واسه منی که نسبت به شتاب حساس هستم. تو این محدوده این موتور خیلی جوابگو هستش.گرچه از نظر بنده جا داشت حداکثر خروجی این موتور با 1600 سی سی به 125 اسب برسه.و بهتر بود با افزایش 200 سی سی به توان 140 اسب میرسیدند که به یه موتور کاملا روز آمد و قوی میرسیدند.اما همین هم در بازار داخلی غنیمته.صدای موتور در دورهای پایین خوب و کم هستش اما در دورهای بالای 3500 صدای به داخل کابین میاد.اما برعکس XU7 یا همین TU5 موتور نعره نمیزنه بلکه بیشتر یه صدای بم بهمره کارکد موتور داخل میاد در صورتی که در XU7 مثلا تو دور 6000 صدای خیلی زیاد و گ.شخراشی رو میشنوید.گشتاور ماشین بسیار خوب هستش و با همخوانی با همین گیرباکس قدیمی خیلی کم نیاز به معکوس دارید و من حتی یکبار هم صدای ناک موتور(دنده مرده) رو حتی با حالت کم جون نشنیدم.همین امر باعث میشه توی سراشیبی ها هم براحتی حرکت کنید و افت گشتاور نداشته باشید و در صورتی که بخوایدد کسی رو جا بذارید با مثلا یه معکوس از 4 به 3 اینکارو میکنید اما با 4 میتونید یه گردنه بدون پیچ رو جا بذارید.شیبها شدید رو هم من با 3 رفتم و منتظر بودم ببینم موتور کی ازم درخواست دنده 2 رو میکنه که البته خیلی خوب از پسش بر اومد.در این مورد من راضیم.من خیلی شتابگیری تک تک به تک (درگ) نکردم.اما خب کلیپ تا دلتوت بخواد ازش در آپارات هستش.در تستهای ساده خیابانی اون یکی دوبار واقعا روسفیدم کرد.و فاصله ایجاد شده عالی بود.راندمان موتور خوب اما مشکل عمده کپ که هنوز هم وجود داره و باید شیر کنیستر به گفته دوستان تعویض بشه.فرمون پذیری ماشین خیلی خوب گرچه با ارتفاع و لاستیک فابریکی بود که واقعا ماشین باید از این ارتفاع شتری در بیاد و لاستیک و کمک ها با نوع مرغوب تعویض بشن.اینو حتما توصیه میکنم در صورت داشتن پول اضافی انجام بدید.اما در ادامه به قوی ترین نکته مثبت ماشین یعنی ترمز ها میرسیم.واقعا هر عیبی که باشه این ترمزها مزیت بزرگی محسوب میشن.مخصوصا اگه تجربه بقیه ماشینها رو داشته باشید.ترمز ماشین طوری قوی هستش که طی روزهای اول حتما باهاش مشکل خواهید داشت.چون شما رو بسمت شیشه پرت میکنه.البته ماشین در هر ترمزی اصلا کله نمیکنه و فقط می ایسته.اونم به مسلط ترین شکل.تسلط ترمز طوری هستش که من در زانتیا اون ترمز رو باهاش کردم ماشین به کنار منحرف شد و 90 درجه چرخید.داشتن ترمز های هر چهار چرخ دیسکی با همراهی ABS+EBD باعث ترمز گیری خیلی قدرتمند در کوتاهترین فاصله میشه.بطوریکه یکی از تفریحات من اینه که در نزدیکترین فاصله به سرعت گیر یه دفعه با تمام سرعت ترمز کنم و تو این مسافت ماشین به بهترین شکل متوقف میشه.طی یک ترمز ناگهانی که یه ماشین اومد جلوم ترمز شدید کردم که یه لحظه یه چرخ جلو قفل شد و بلافاصله ABS وارد مدار شد.این قسمت رو نزدیک به عالی در نظر میگیرم.
قسمت دوم : پارس LX TU5 سال:
با پیشینه ای که از اینجن فوق العاده TU5 البته روی تیپ 5 های قدیم داشتم و صحبتهایی که دوستان در مورد جوابدهی این موتور روی خانواده پژو منتظر ماشین یا قابلیت فنی بالایی بودم.ولی از همون لحظه اول که کاپوت رو بالا دادیم واسه چک اولیه متوجه صدای زیاد موتور شدم.بعد از حرکت اولیه همونطور که گفتم صدای ورودی به داخل ماشین زیاد بود که شاید با توجه به بررسی من نشات از هر دو عامل صدای زیاد موتور و عایق بندی نه چندان مناسب می گیره. بهر روی دور موتور رو تا 2500 با ارفاق 3000 کم صدا در نظر میگیرم.ولی بعد از اون صدای موتور واضح به داخل میاد.در مورد سورن وضعیت خیلی بهتره.دنده 1 و 2 خیلی خوب جا میره و ماشین هم خیلی خوب گاز میخوره.البته شتاب اولیه تا دور 3000 معمولی و 3500 تا 4000 خیلی خوب هستش.ولی همه این خوبی زمانی که وارد دنده 3 میشید به بدی و یاس تبدیل میشه.بله همه صحبتهایی که تا الان دوستان و دارندگانش در مورد سبکی بیش از حد دنده های 3 به بعد گفته بودند درست بود و بمن اثبات شد.ماشین تو دنده 3 با افت شدیدی مواجه میشه و از اون شتابگیری خبری نیس.همینطور که که شما به دنده های سبک تر میرید متوجه سبکی بیش از اندازه و افت قدرت موتور میشید.بطوریکه یه سراشیبی رو که با سمند براحتی 3 میشه برید تا دنده 2 خوب میرفت اما وقتی به 3 رسیدم ماشین اصلا دور نمیگرفت که مجبور به دوبار معکوس شدم.تدر مورد سورن هم بگم که اون کپ وقتی به سراغش میاد تا ماشین دوباره دور بگیره طول میکشه و توان مونور از بین میره اما وقتی کپ رفع شد و شما از 2000 رد شدید دیگه ماشین مشکلی نداره و نیازی به معکوس نیس . اما در عمل و طی ازمایش بنده با حرکت در یک شیب معمولی شما با XU7 با دنده 5 براحتی حرکت میکنید.اما برای اینکه بتونید با TU5 از XU7 رد بشید باید با 4 و با دور بالای 4000 حرکت کنید.در غیر اینصورت با دنده 5 کلا جا میمونید.تو کفی شرایط بهتره و شما از پس XU7 بر میاد گرچه من اینو بخوبی امتحان نکردم بدلیل نو بودن ماشین.بطور کلی از نظر من شتاب ماشین تو دنده 1 و 2 خیلی خوبه.اما حس کنده شدن EF7 بهتره و حس میکنم توان بهتری رو بشما میده.توی مانورها هم نتایج متفاوت بوده. این موضوع رو چون امتحان نکردم مطرح نمیکنم و تستهای خیابانی هم نتایج متفاوتی داشتند.در حرکات در سر پیچ ها ماشین همون طبع همه پرشیاها رو داشت و هندلینگ خوب بشما میداد ولی با سورن برابری نمیکنه.و سر پیچهای تند مخصوصا باید کنترل ماشین رو به دست بگیرید.ضمن اینکه اگه اون پیچ شیبدار هم باشه به معکوس هم نیاز خواهید داشت.اما در سطح شهر ماشیت تو دست شماس.با اینکه ارتفاعش بالاست.اما به ترمز های دیسکی هر چهار چرخ میرسیم که بازم با ABS+EBD در هر چهار چرخ همراه هستند که عملکرد بیسار خوبی رو ارائه میند.بنظرم شرکتهای وطنی با این همه آمار تصادفات و مشکلات جاده ای خیلی زودتر از اینها می بایست این سیستم رو روی ماشینهاش سوار میکرد که البته الان هم محدود به چند ماشین هست.قدرت ترمز مناسب.عملکرد در حال حرکت و ترمز های ناگهانی خیلی خوب بود.اما اگه باز بخوام مقایسه کنم در این مورد اصلا به ترمز های سورن نمیرسید.با اینکه عملکرد ترمزها بسیار خوب بود و بدون مشکلی کار میکرد و خیالتون از بایت ترمز راحت بود اما در مقام مقایسه نیروی شتاب منفی ترمز سورن خیلی بشتر بود و شاید قدرت ترمز گیری پرشیا حدود 65 درصد سورن هستش که این ترمزهای فوقالعاده سورن رو میرسونه .چون ترمز پرشیا رو هم خیلی خوب برآورد کردم.
درنهایت تمام سعیم رو کردم که بدون تعصب و جانب داری تجربه کوتاه خودم رو در اختیار دوستان قرار بدم.امیدوارم مفید بوده باشه و تونسته باشه به دسوتان جهت خرید خودرو ها کمکی کرده باشم.سعی خوام کردم موارد رو در جدولی آماده و بطور خلاصه ارائه کنم.
پایان
مقایسه soren elx . vs .pars lx
viewtopic.php?f=135&t=96918

دلمو به هیچی خوش کردم !
christopherr_sn
شروع حركت
پست: 18
تاریخ عضویت: شنبه 15 آذر 1393, 6:06 pm
نوع خودرو: سورن eLx
محل اقامت: ساری

پست شنبه 6 دی 1393, 10:33 am

سلام متاسفانه چون صلایق فرق میکنه شاید دوستان کور کورانه به این موضوعات توجه کنن ولی تمام مطالبی که شما تو تجربتون بیان کردین عین حقیقته وبه جز چند تا مسئله مونتاژ که برای من نبود با همه چیزهایی که گفتین و چندتا مسئله دیگه ( که مطمئنا اگه اشاره کنم میگن داری طرفداری میکنی) تایید میشه ضمنا با تقریبا 35 روز اختلاف من و داداش بزرگترم این دو خودرو رسیده دستمون سورن ماشین خودمه فقط یک جمله میگم دوست داشتی قبول کن دوست نداشتی قبول نکن و بهونه بیار برای خودت داداشم تهرانه برای تعطیلات هفته پیش اومده بود شمال ماشینم 4 شنبه رسید با هم رفتیم تحویل گرفتیم بماند که چی گفت و چه بحث هایی کردیم نتیجش این شد """ پارس رو میفروشم سورن میگیرم""""
ali7117
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 493
تاریخ عضویت: جمعه 7 شهریور 1393, 6:06 am
نوع خودرو: DENA-peraid
محل اقامت: TABRIZ

پست شنبه 6 دی 1393, 8:41 pm

Veneno نوشته شده:بخش 2 .فنی:
قسمت اول سورن EF7 :
وقتی که سورن رو تحویل گرفتم با کلی تر س از موتور این ماشین که خیلی بد شنیده بودم نه تنها از افراد عادی بلکه از تعمیر کار و .... پام رو روی گاز گذاشتم و قبل از اون تجربه روندن این موتور رو نداشتم.همون اول که ماشین رو از نمایندگی اوردن بیرون متوجه صدای کمتر شدم.اون طرف که داشت توضیح میداد مشخصات ماشین رو - ک البته واسه ما کار جالبی نیس چون اونا چیز خاصی نمیدونن فقط روتین یه توضیحاتی میدن و سوال بکنی با جواب نمیدونم مواجه میشی - من بی صبرانه منتظر این بودم کی پام به پدال گاز ماشین میرسه.. واسه همین گفتم اقا من یکی قبلا داشتم امکاناتش رو بلدم.شماره موتور و بدنه رو چک کن ماشین رو تحویل بده.
بعد از اینکه کارهای عادی انجام شد رفتم نشستم پشت فرمون ک برم خونه.. صندلی رو دادم عقب.پشتی رو خوابوندم و اینه ها رو تنظیم کردم تا ماده حرکت بشم.در ابتدای حرکت بعد از ورود به خیابون متوجه یه تیزی خاصی تو ماشین شدم که مشخص بود از سمند خودم خیلی بیشتره.دور موتور رو تا 3 که بالا بردم دیدم ماشین اروم گاز خورد و خیلی بهتر شتاب گرفت.من دیگه بعداز 8 سال رانندگی مداوم با xu7 عادتهای این موتور و کوچکترین واکنش هاش کاملا تو ذهنم هستش.اما یه مشکل که از همون لحظه اول متوجهش شدم تاخیر در گاز خوردن در اول دنده ها بود.همون کپ . بعد از آوردن ماشین به خونه بنزین زیادی نداشتم.و رفتم باک رو پر سوپر کردم.بعد از طی مسافت تا به امروز به تغییر کیفیت بنزین در عملکرد بردم.ماشین بهتر کار میکنه با بنزین سوپر.سعی کردم تا 150 تای اول اصلا فشاری به ماشین نیارم.کم کم شروع با شتاب گیری البته فقط تا دور 3500 کردم.اونم نه طوری که به ماشین فشار بیاد.از همون ابتدای کار باز هم مشکل گیرباکس قدیمی اما هماهنگ BE3 که صدای جا رفتن دنده ها بعلاوه بد جا رفتن دنده یک خودش رو نشون میداد که البته قلق اون رو خودم کاملا بلد هستم.حتی دنده عقب هم بعضی وقتا بازی در میاره.جا داشت با طراحی موتور ملی گیرباکسی که با این موتور همخوانی داشته باشه هم تولید بشه.که طبق معمول نشد.بعد از حرکت دنده ها خوب و راحت جا میرن و اذیتی ندارند.ماشین در دنده های 1 2 تا دور 3 خیلی خوب میره و اگه مشکل کپ رو نداشته باشه کاملا راضی کنندس.چون مشکب کپ مخصوصا توی دنده 3 بشدت توان موتور رو میگیره و ماشین کم کم دوباره بعد اون کپ دور میگیره.با زدن ماشین در دنده 1 و شتابگبری سریع تا دور 4 ماشین ثابت میکنه آماده شتاب گیری و رفتن در دورهای بالاتره.تو دنده 2 ماشین همین عکس العمل رو داره و احساس دور گرفتن بهتر و 155 نیوتن متری گشتاور رو بهتون نمایش میدهوهرچند حداکثر توان این موتور در دور های بالا بدست میاد.در دنده 3 ماشین خیلی زود احتیاج به رفتن به دنده 4 رو داره.شاید 3 زیادی سنگینه.و 4 هم ماشین خیلی خوب راه میره و آماده هر گونه مانوریه.واقعا این توان و شتاب راضی کنندس.حتی واسه منی که نسبت به شتاب حساس هستم. تو این محدوده این موتور خیلی جوابگو هستش.گرچه از نظر بنده جا داشت حداکثر خروجی این موتور با 1600 سی سی به 125 اسب برسه.و بهتر بود با افزایش 200 سی سی به توان 140 اسب میرسیدند که به یه موتور کاملا روز آمد و قوی میرسیدند.اما همین هم در بازار داخلی غنیمته.صدای موتور در دورهای پایین خوب و کم هستش اما در دورهای بالای 3500 صدای به داخل کابین میاد.اما برعکس XU7 یا همین TU5 موتور نعره نمیزنه بلکه بیشتر یه صدای بم بهمره کارکد موتور داخل میاد در صورتی که در XU7 مثلا تو دور 6000 صدای خیلی زیاد و گ.شخراشی رو میشنوید.گشتاور ماشین بسیار خوب هستش و با همخوانی با همین گیرباکس قدیمی خیلی کم نیاز به معکوس دارید و من حتی یکبار هم صدای ناک موتور(دنده مرده) رو حتی با حالت کم جون نشنیدم.همین امر باعث میشه توی سراشیبی ها هم براحتی حرکت کنید و افت گشتاور نداشته باشید و در صورتی که بخوایدد کسی رو جا بذارید با مثلا یه معکوس از 4 به 3 اینکارو میکنید اما با 4 میتونید یه گردنه بدون پیچ رو جا بذارید.شیبها شدید رو هم من با 3 رفتم و منتظر بودم ببینم موتور کی ازم درخواست دنده 2 رو میکنه که البته خیلی خوب از پسش بر اومد.در این مورد من راضیم.من خیلی شتابگیری تک تک به تک (درگ) نکردم.اما خب کلیپ تا دلتوت بخواد ازش در آپارات هستش.در تستهای ساده خیابانی اون یکی دوبار واقعا روسفیدم کرد.و فاصله ایجاد شده عالی بود.راندمان موتور خوب اما مشکل عمده کپ که هنوز هم وجود داره و باید شیر کنیستر به گفته دوستان تعویض بشه.فرمون پذیری ماشین خیلی خوب گرچه با ارتفاع و لاستیک فابریکی بود که واقعا ماشین باید از این ارتفاع شتری در بیاد و لاستیک و کمک ها با نوع مرغوب تعویض بشن.اینو حتما توصیه میکنم در صورت داشتن پول اضافی انجام بدید.اما در ادامه به قوی ترین نکته مثبت ماشین یعنی ترمز ها میرسیم.واقعا هر عیبی که باشه این ترمزها مزیت بزرگی محسوب میشن.مخصوصا اگه تجربه بقیه ماشینها رو داشته باشید.ترمز ماشین طوری قوی هستش که طی روزهای اول حتما باهاش مشکل خواهید داشت.چون شما رو بسمت شیشه پرت میکنه.البته ماشین در هر ترمزی اصلا کله نمیکنه و فقط می ایسته.اونم به مسلط ترین شکل.تسلط ترمز طوری هستش که من در زانتیا اون ترمز رو باهاش کردم ماشین به کنار منحرف شد و 90 درجه چرخید.داشتن ترمز های هر چهار چرخ دیسکی با همراهی ABS+EBD باعث ترمز گیری خیلی قدرتمند در کوتاهترین فاصله میشه.بطوریکه یکی از تفریحات من اینه که در نزدیکترین فاصله به سرعت گیر یه دفعه با تمام سرعت ترمز کنم و تو این مسافت ماشین به بهترین شکل متوقف میشه.طی یک ترمز ناگهانی که یه ماشین اومد جلوم ترمز شدید کردم که یه لحظه یه چرخ جلو قفل شد و بلافاصله ABS وارد مدار شد.این قسمت رو نزدیک به عالی در نظر میگیرم.
قسمت دوم : پارس LX TU5 سال:
با پیشینه ای که از اینجن فوق العاده TU5 البته روی تیپ 5 های قدیم داشتم و صحبتهایی که دوستان در مورد جوابدهی این موتور روی خانواده پژو منتظر ماشین یا قابلیت فنی بالایی بودم.ولی از همون لحظه اول که کاپوت رو بالا دادیم واسه چک اولیه متوجه صدای زیاد موتور شدم.بعد از حرکت اولیه همونطور که گفتم صدای ورودی به داخل ماشین زیاد بود که شاید با توجه به بررسی من نشات از هر دو عامل صدای زیاد موتور و عایق بندی نه چندان مناسب می گیره. بهر روی دور موتور رو تا 2500 با ارفاق 3000 کم صدا در نظر میگیرم.ولی بعد از اون صدای موتور واضح به داخل میاد.در مورد سورن وضعیت خیلی بهتره.دنده 1 و 2 خیلی خوب جا میره و ماشین هم خیلی خوب گاز میخوره.البته شتاب اولیه تا دور 3000 معمولی و 3500 تا 4000 خیلی خوب هستش.ولی همه این خوبی زمانی که وارد دنده 3 میشید به بدی و یاس تبدیل میشه.بله همه صحبتهایی که تا الان دوستان و دارندگانش در مورد سبکی بیش از حد دنده های 3 به بعد گفته بودند درست بود و بمن اثبات شد.ماشین تو دنده 3 با افت شدیدی مواجه میشه و از اون شتابگیری خبری نیس.همینطور که که شما به دنده های سبک تر میرید متوجه سبکی بیش از اندازه و افت قدرت موتور میشید.بطوریکه یه سراشیبی رو که با سمند براحتی 3 میشه برید تا دنده 2 خوب میرفت اما وقتی به 3 رسیدم ماشین اصلا دور نمیگرفت که مجبور به دوبار معکوس شدم.تدر مورد سورن هم بگم که اون کپ وقتی به سراغش میاد تا ماشین دوباره دور بگیره طول میکشه و توان مونور از بین میره اما وقتی کپ رفع شد و شما از 2000 رد شدید دیگه ماشین مشکلی نداره و نیازی به معکوس نیس . اما در عمل و طی ازمایش بنده با حرکت در یک شیب معمولی شما با XU7 با دنده 5 براحتی حرکت میکنید.اما برای اینکه بتونید با TU5 از XU7 رد بشید باید با 4 و با دور بالای 4000 حرکت کنید.در غیر اینصورت با دنده 5 کلا جا میمونید.تو کفی شرایط بهتره و شما از پس XU7 بر میاد گرچه من اینو بخوبی امتحان نکردم بدلیل نو بودن ماشین.بطور کلی از نظر من شتاب ماشین تو دنده 1 و 2 خیلی خوبه.اما حس کنده شدن EF7 بهتره و حس میکنم توان بهتری رو بشما میده.توی مانورها هم نتایج متفاوت بوده. این موضوع رو چون امتحان نکردم مطرح نمیکنم و تستهای خیابانی هم نتایج متفاوتی داشتند.در حرکات در سر پیچ ها ماشین همون طبع همه پرشیاها رو داشت و هندلینگ خوب بشما میداد ولی با سورن برابری نمیکنه.و سر پیچهای تند مخصوصا باید کنترل ماشین رو به دست بگیرید.ضمن اینکه اگه اون پیچ شیبدار هم باشه به معکوس هم نیاز خواهید داشت.اما در سطح شهر ماشیت تو دست شماس.با اینکه ارتفاعش بالاست.اما به ترمز های دیسکی هر چهار چرخ میرسیم که بازم با ABS+EBD در هر چهار چرخ همراه هستند که عملکرد بیسار خوبی رو ارائه میند.بنظرم شرکتهای وطنی با این همه آمار تصادفات و مشکلات جاده ای خیلی زودتر از اینها می بایست این سیستم رو روی ماشینهاش سوار میکرد که البته الان هم محدود به چند ماشین هست.قدرت ترمز مناسب.عملکرد در حال حرکت و ترمز های ناگهانی خیلی خوب بود.اما اگه باز بخوام مقایسه کنم در این مورد اصلا به ترمز های سورن نمیرسید.با اینکه عملکرد ترمزها بسیار خوب بود و بدون مشکلی کار میکرد و خیالتون از بایت ترمز راحت بود اما در مقام مقایسه نیروی شتاب منفی ترمز سورن خیلی بشتر بود و شاید قدرت ترمز گیری پرشیا حدود 65 درصد سورن هستش که این ترمزهای فوقالعاده سورن رو میرسونه .چون ترمز پرشیا رو هم خیلی خوب برآورد کردم.
درنهایت تمام سعیم رو کردم که بدون تعصب و جانب داری تجربه کوتاه خودم رو در اختیار دوستان قرار بدم.امیدوارم مفید بوده باشه و تونسته باشه به دسوتان جهت خرید خودرو ها کمکی کرده باشم.سعی خوام کردم موارد رو در جدولی آماده و بطور خلاصه ارائه کنم.
پایان
دوست عزیز بابت این مقایسه خیلی ممنون :hb:
ess_1362
دنده 1
پست: 1526
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 16 خرداد 1392, 8:44 am
نوع خودرو: گاری چهار چرخ
Like شده: 7 بار

پست یک‌شنبه 7 دی 1393, 4:25 am

بله مقایسه خیلی جالبی بود و استفاده کردم
ماه آینده اگر مشکلی پیش نیاد احتمالا یکی تحویل میگیرم
خیلی دوست داشتم نقره ای تحویل بگیرم که ظاهرا ندارند کلا ارادت خاصی نسبت به نقره ای دارم و فعلا سفید نوشتم تا ببینم چی میشه
کلا تاپیک رفت توی خاک و خل :hah:
mk8mk
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 321
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 3 مهر 1390, 1:23 pm
نوع خودرو: ریو اتوماتیک،سورن
محل اقامت: تهران

پست یک‌شنبه 7 دی 1393, 5:20 pm

خیلی خوب و کم نقص
دست شما درد نکنه.
حالا انشالله سر فرصت چند جمله در مورد مطلبتون عرض می کنم کمی تبادل نظر بکنیم دوست عزیز.

بازگشت به “کلوپ سمند و دنا - Samand & Dena”