قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

How a Top Fuel Dragster Works

نمایه کاربر
حمید.
متخصص فنی تخصصی
پست: 2443
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 خرداد 1386, 3:58 pm

پست جمعه 21 مهر 1391, 7:17 pm

خودروهای مسابقه ای تاپ فیول درگستر

این خودروها مسافت 402.336 متر (1/4 مایل) را در زمانی کمتر از 5 ثانیه و سرعتی بالاتر از 500 کیلومتر/ساعت طی میکنند!
برای طی این مسافت در زمان 5 صانیه نزدیک به 30 لیتر از ترکیب نیترومتان و الکل مصرف میشه که باعث درست کردن قدرتی معادل 8000 اسب بخار میشود! مصرفی نزدیک به یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷!
میتوان گفت یک تاپ فیول درگستر از زمان شروع به گرم کردن موتور تا گرم کردن لاستیک و طی مسافت 400 متری تقریباً 110 لیتر سوخت مصرف میکند!
شتاب 0-160 کیلومتر/ساعت این خودروها تقریباً 0.7 ثانیه بیشتر طول نمیکشد که باعث شتابی معادل 5 جی به راننده میشود! این یعنی بیشتر از شتابی که به سرنشینان یک شاتل فضایی در لحظه پرتاب وارد میشود!
در حالت تخته گاز فشار گازهای سوخته شده از لوله های اگزوز باز(open exhaust) آن باعث فشار 500 کیلوگرمی به چرخهای عقب برای چسبندگی بیشتر به زمین و جلوگیری از هرزگزدی آن میشود!
موتور 500 اینچ مکعبی (8194 سی سی) این هیولاها صدایی معادل 150 دسیبل تولید میکنن که میتونه باعث آسیب فیریکی به بدن شما شود! برای مثال یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ نهایتاً تا 130 دسیبل صدا تولید میکند!!

درحالی که انرژی حرارتی نیترومتان (11.2 مگاژول/کیلوگرم) از انرژی حرارتی بنزین (44 مگاژول/کیلوگرم) کمتر است اما یک موتور که سوخت آن نیترومتان باشد میتواند بطور متوسط 2.5 برابر یک موتور بنزین سوز قدرت بدهد! اما نکته فراموش شده در این مسئله نسبت هوا به سوخت است!
برای بنزین میزان هوا به سوخت در حالت ایده آل (استوکیومتری) 14.7 کیلوگرم هوا به 1 کیلوگرم بنزین است! در حالی که هوای مورد نیاز نیترومتان در حالت ایده آل فقط 1.7 کیلوگرم است!
بخاطر همین نیاز کمتر به هوا برای سوختن(ایده آل)، نیترومتان بیشتری(8.7 برابر بنزین) میتواند درون موتور پاشیده شود و قدرت بیشتری تولید کند!

موتور این خودرو بر اساس موتور همی 426 کرایسلر ساخته میشود!
بلوک موتور از یک تیکه آلومینیوم فورج ساخته میشود و راههای آب(برای خنک شدن موتور) در آن وجود ندارد و از مخلوط سوخت و هوای ورودی به موتور برای خنک کردن موتور استفاده میشود زیرا
نیترومتان دارای دمای تبخیر بالاتری نسبت به بنزین است که گرمای بیشتری از موتور برای تبخیر خود میگیرد و موتور را خنک میکند!

سر سیلندر این موتور نیز از جنس آلومینیوم و سوپاپ هوا آن از جنس تیتانیوم است. سوپاپ دود بخاطر تحمل حرارت خیلی بالا از آلیاژی خاص به نام تجاری نیمنیک( Nimonic 80A) که 50 درصد آن نیکل،20 درصد آن کرم و 30 درصد باقی مانده از تیتانویم و الومینوم است ساخته میشود!

میل سوپاپ موتور از جنس استیل است و بوسیله چرخ دنده(نه زنجیر موتور) حرکت میکند.
میلنگ ان از استیل بیلت درست شده است و در طی مسافت 400 متر تقریباً 569 بار میچرخد!
پیستونها از جنس آلومینیوم فورج هستند و با تفلون روکش شده اند و شاتونها از جنس آلومینوم فورج هستند. از تیتانیوم بخاطر سفت بودن و انتقال ضربه و شوک از پیستون در زمان انفجار مخلوط به میلنگ استفاده نمی کنند،آلومینیوم بخاطر نرمی که دارد کمی از این شوک ها را در خودش دفع میکند.
کپه های میلنگ این موتور 2 پیچ هستند.

سوپرشارژی که برای این موتور استفاده میشود غالباً از نوع روتس است که بعضاً از نوع توئین اسکرو استفاده میشود!
فشار هوایی که این سوپر شارژر درون مسیر هوای ورودی موتور ایجاد میکند به 5 بار یا 74 پی اس آی نیز میرسد!
برای مقایسه فشار هوایی که از 4 توربو موتور بوگاتی ویرون درست میشود فقط 18 پی اس آی است!!

فقط نزدیک به 300 اسب از توان موتور برای چرخیدن سوپرشارژر 14-71 روتس آن استفاده میشود!
حداکثر دور این سوپرشارژر 13000 دور/دقیقه است.
فشار روغن در زمان استارت موتور تقریباً 200 پی اس آی است،یعنی نزدیک به 15 تا 20 برابر یک موتور معمولی!

42 انژکتور برای این موتور 8 سیلندر استفاده میشود!!!
10 انژکتور بالای سوپرشارژر،16 انژکتور برای منیفولد هوای ورودی و 2 انژکتور برای هر سیلندر که جمعاً میشود 42 انژکتور!!
پمپ سوخت مکانیکی آن میتواند 380 لیتر/دقیقه سوخت را در دور موتور 8000 و فشار سوخت 500 پی اس آی ! فشار سوخت یک خودرو معمولی غالباً زیر 50 پی اس آی است!

برای هر سیلندر 2 عدد شمع وجود دارد که بعد از نصف مسیر بخاطر داغ شدن بیش از حد شمعها موتور به حالت دیزل کار میکند و سوخت بدون وجود جرقه شمع منفجر میشود و تنها راه خاموش کردن موتور قطع سوخت آن است!

همانطور که قبلاً گفتیم درصد هوا به سوخت(َafr) این موتور با نیترومتان 1.7 است،اما بعد از بالا رفتن دور موتور و سرعت گرفتن آن مخلوط سوخت و هوا غنی تر میشود(rich) و این نسبت به 0.7 میرسد!!! یعنی 1 کیلوگرم نیترومتان به 700 گرم هوا!!(برای بنزین در حالت غنی ضریب هوئا به سوخت به 10 هم میرسد) همین مسئله باعث میشود که مخلوط درون سیلندر حالتی شبه مایع پیدا میکند و در لبه قفل هیدرولیکی کار کند! یعنی اگر کمی مخلوط بیشتر حالت شبه مایع پیدا کند پیستون نمیتواند مخلوط را متراکم کند و موتور کاملاً منفجر میشود!! (hydraulic lock)
یا اگر شمع لحظه ای دیرتر جرقه بزند به خاطر همین مطلب موتور از وسط 2 نصف میشود و 60.000 دلار از بین میرود!

تقریباً 29 دقیقه زمان برای بیرون اوردن موتور این هیولا و بازبینی و تعویض قطعات لازم زمان می برد!
وزن این ماشین تقریباً 1000 کیلوگرم است!

میشه گفت رکورد این خودروها در دست تونی شوماخر راننده تیم یو اس آرمی با زمان 4.441 ثانیه در سال 2004 است!
اما در سال 2008 بخاطر تصادف اسکات کالیتا در 21 ژوئن مسافت مسابقه از 1320 پا (1/4 مایل) به 1000 پا کاهش یافت و از این تاریخ به بعد تایمهای این کلاس(تاپ فیول) به زیر 4 ثانیه اومد.
Hamidreza Talati
Student of Autmotive Engineering
Freelance Automotive Journalist
نمایه کاربر
شاهين 13
مدیر پیشین
پست: 5831
تاریخ عضویت: جمعه 13 آبان 1384, 8:11 pm
نوع خودرو: 206TU5
محل اقامت: همين نزديكي

پست جمعه 21 مهر 1391, 7:47 pm

ممنون حمید، واقعا از خوندنش لذت بردم :grin:
کاش یادی از هم از کیتی اونیل مرحوم میکردی :smile:
مرگ درست از لحظه یی آغاز می شود که در برابر آن چه مهم است، سکوت می کنی!
مارتین لوتر کینگ
نمایه کاربر
espero
راننده شتاب 400 متر - «پایش»
پست: 8386
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 5 آذر 1387, 1:37 pm
نوع خودرو: پرشيا 16V
محل اقامت: شیراز
Like شده: 1 بار

پست جمعه 21 مهر 1391, 7:49 pm

ممنونم

در مورد فشاری که در اثر شتاب بدن راننده باید تحمل کنه و یا شنیدم که وقتی چتر ترمز ماشین باز میشه ممکنه باعث نابینایی راننده اون بشه هم توضیح بدی ممنون میشم
زندگی قصه تلخیست که از آغازش ‍‍‍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بس که آزرده شدم چشم به پایان دارم
نمایه کاربر
سعید.
دنده 1
پست: 1074
تاریخ عضویت: شنبه 1 آبان 1389, 9:18 am
نوع خودرو: RAV4-Pars-LX
محل اقامت: مشهد- جنوب شهر-پای کوه
Like شده: 1 بار

پست شنبه 22 مهر 1391, 5:49 am

و جالب اینجاست که راننده درگستر میدونه که احتمال مرگش بر اثر خونریزی و شتاب جی وارده نزدیک به 80 درصد هست !
همونطوریکه خانم اونیل با علم به این موضوع رکورد دنیا رو شکست و بعد از پایان مشابقه به کما رفت و روز بعد هم در بیمارستان جان سپرد !

(اگه یکی مثل من ندونه با خودش میگه کاش جای راننده یکی از این مونستر ها بودم!)
شهریاران بودوخاک مهربانان این دیار مهربانی کی سرآمدشهریاران راچه شد
گوی توفیق وکرامت درمیان افکندندکس به میدان درنمی آیدسواران راچه شد
نمایه کاربر
massive.man
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 85
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 2 فروردین 1390, 1:41 pm
نوع خودرو: PEUGEOT 206 TU3
محل اقامت: تهران

پست شنبه 22 مهر 1391, 7:38 am

فشاری که به راننده تو این مسابقات وارد میشه از فشاری که به خلبان جت جنگنده وارد میشه بیشتره؟! یا اینکه بخاطر آمادگی جسمی برای خلبانها اتفاقی رخ نمیده؟
آرمین
نمایه کاربر
سعید.
دنده 1
پست: 1074
تاریخ عضویت: شنبه 1 آبان 1389, 9:18 am
نوع خودرو: RAV4-Pars-LX
محل اقامت: مشهد- جنوب شهر-پای کوه
Like شده: 1 بار

پست شنبه 22 مهر 1391, 7:56 am

متاسفانه شتاب وارده بسیار بیشتر از سطح تحمل رگ ها و بدن انسان هست ! و امادگی جسمی هم تاثیر چندانی در زنده موندن نداره !

یادمه مقاله ای که مجله ماشین در موردش نوشته بود رو خوندم گفته بود این زن میدونسته میمیره و با علم به مرگ این رکورد رو از خودش به جا گذاشته!
شهریاران بودوخاک مهربانان این دیار مهربانی کی سرآمدشهریاران راچه شد
گوی توفیق وکرامت درمیان افکندندکس به میدان درنمی آیدسواران راچه شد
نمایه کاربر
masoud911
يار قديمي
پست: 4095
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 12 شهریور 1383, 11:40 am
نوع خودرو: W124/JEEP
محل اقامت: TEH
Like شده: 1 بار

پست شنبه 22 مهر 1391, 8:55 am

سلام
تصویر

ای کاش مصطفی هم میومد و از چیزهایی که میدونه اینجا مینوشت
تو ا م ا ر ا ت از نزدیک با این تاپ فیولر ها آشنا بود

قهرمان های زن دیگه ای هم تو این رشته بودن که یکی از مهمترین هاشون shirley muldowney هست که زندگی حرفه ایش تو یه فیلمی به اسم heart like a wheel تصویر شده و سه بار قهرمان تاپ فیول شده

تصویر
اینجا در مورد سوخت نیترومتان نوشته:
http://auto.howstuffworks.com/fuel-effi ... ion642.htm

این هم لینک ویکی پدیای تاپ فیولرها برای اطلاعات بیشتر:
http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

تصویر
هرگونه تبلیغ شامل: سایت، مذهب، سیاست و تجارت اجناس در این مکان ممنوع است.
اعلان درجات خاص
نمایه کاربر
علی سلیمی
فعال حوزه خودرو
پست: 2650
تاریخ عضویت: دوشنبه 23 شهریور 1383, 9:16 am
محل اقامت: کالیفرنیا
اینستاگرام: alisalimi_ir
Like شده: 139 بار

پست سه‌شنبه 25 مهر 1391, 5:16 am

حمید. عزیز ممنون بابت اطلاعات مفیدت، برای اینکه پست ام صرفا تشکر از تاپیک مفیدت نباشه:

چند وقت پیش کلاس بندی مسابقات درگ رو نگاه میکردم، این موضوع نظرم رو در کلاس تاپ فیول جلب کرد که نقل قول کردم
Top Fuel
Among the fastest-accelerating machines in the world, these 7,000-horsepower dragsters can cover the dragstrip in less than 3.8 ­seconds at more than 325 mph. Top Fuel cars are 25 feet long and weigh 2,320 pounds in race-ready trim.
لینک منبع و کلاسبندی مسابقات درگ که البته چندان مرتبط با موضوع تاپیک نیست اما برای دوستانی که شاید بخوان بدونن کلاسبندی ها به چه شکلی است:
http://www.nhra.com/nhra101/classes.aspx

تاریخچه NHRA
http://www.nhra.com/nhra101/history.aspx
نمایه کاربر
Rastin_civic.3r
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 85
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 10 آذر 1390, 3:36 pm
نوع خودرو: will be a jdm car
محل اقامت: رشت

پست سه‌شنبه 25 مهر 1391, 6:24 am

فشاری که به راننده تو این مسابقات وارد میشه از فشاری که به خلبان جت جنگنده وارد میشه بیشتره؟! یا اینکه بخاطر آمادگی جسمی برای خلبانها اتفاقی رخ نمیده؟

این فشار از فشا جت بیشتر نیست چون جنگده فقط موقع take off اینقدر فشار به خلبان وارد میکنه تا چه برسه به رول,ترن,داگ فایت ومانورهای دیگه همونجوری که گفتی واسه یه راننده این فشار خیلی زیاده اونم بدون لباسG
just JDM
نمایه کاربر
dragester1310
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 419
تاریخ عضویت: شنبه 23 مهر 1390, 11:02 am
نوع خودرو: black maxima mt

پست سه‌شنبه 12 دی 1391, 12:11 pm

خيلي كامل وجالب بود ممنون. لينكي روكه احتمال مرگ رو 80 درصد زده لطفا بذارين!غير ممكنه چون در اين صورت احتمال زنده موندن يك راننده بعد از 5 مسابقه 3 در 10000 مي شه!

بازگشت به “DRAG درگ”