قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

رنو 5 ts

مدیر انجمن: كوروش پيروز

نمایه کاربر
Binava
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 265
تاریخ عضویت: دوشنبه 2 آبان 1390, 8:46 pm
نوع خودرو: Saipa 132
محل اقامت: شـیـراز

پست جمعه 10 آذر 1391, 12:32 pm

سلام
روز خوش
با عرض معذرت از آرتور عزیز اگه جای سوالم اینجا نیست، اما دیدم این قسمت تاپیک به هدرز رسید و بحث عایق کردنش و همه ی دوستان هم افراد حرفه ای هستند گفتم یه سوال مطرح کنم.
ماشین من استفاده شهری داره و این سوالهائی که میپرسم شاید اصلاً در حد یک موتور عادی مثل اون مطرح نشه، اما خب طی سفری به تهران براش هدرز و عایق حرارتی خریدم و قصد عایق کردنش رو دارم.
از طرفی هم ندانستن عیب است و بهتره آدم دونسته کاری رو انجام بده.
و امّا:
با توجه به اینکه بلوک موتور با آب و هوا و روغن خنک میشه ولی هدرز فقط با هوا، اگر تفاوت جنس هدرز و سرسیلندر رو در نظر نگیریم میشه گفت قسمت فلنج هدرز از محل اتصال هدرز روی سرسیلندر دمای بیشتری داره و سرسیلندر خنکتر هست؟
راستش این سوال از دیدن این عکس توی ذهنم بوجود اومده:
تصویر
میدونم برای هدرز ماشینی با موتور عادی همچین اتفاقی رخ نمیده اما در مقیاس پائینتری میشه گفت شبیه همین عکس هست اما با دمای خیلی کمتر.
حالا اگه جواب سوال بالا مثبت هست و فلنج هدرز دمای بیشتری داره، چندتا سوال دیگه پیش میاد برام:
- زمانیکه لوله های هدرز رو عایق کنیم اصولاً ارتباطش با هوا کمتره و دیرتر خنک میشه، آیا این باعث نمیشه قسمت فلنج هدرز دماش بیشتر از حدی بشه که توی طراحیش برای جنسش لحاظ شده؟
- ضخامت لایه عایق هرچه بیشتر باشه مطمئناً دمای کمتری وارد محفظه موتور میشه و از طرفی لوله های هدرز هم دمای بیشتری خواهند داشت، این ضخامت روی اصول مشخصی درنظر گرفته میشه یا اینکه بصورت تجربی پیچیده میشه؟
- اگه دمای فسمت فلنج هدرز بیشتر از حد بشه این باعث دفرمه شدنش نمیشه؟
- چه واشری برای رابطه هدرز و سرسیلندر مناسبتره؟ نمونه هائی که فقط از ورق فلزی تشکیل شدند و انتقال حرارت فلنج و سرسیلندر سریعتر انجام میدن، یا نمونه هائی که از دوصفحه ورق فلزی و یک لایه کاغذی بین اونها درست شدند و انتقال حرارت هدرز به سرسیلندر و بلعکس رو کند میکنند؟

بازم عذر میخوام
امیدوارم من رو ببخشید

---- اضافه شده در تاریخ 10 آذر 1391, 18:17 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

متاسفانه زمان ویرایش گذشته و نشد متن پست خودم رو تصحیح کنم.

تاپیک عایق کردن خروجی دود رو کامل نخونده بودم و الان متوجه شدم که برای ماشین عادی توضیه نشده.
اما باز هم سوال آخر من در مورد نوع واشر هنوز پابرجاست و جائی در مورد اون مطلبی ندیدم. اگه دوستان حرفه ای و وارد کمک کنند ممنون میشم.

با عرض معذرت مجدد
بابک
نمایه کاربر
Mohammad.pk
دنده 3
پست: 3810
تاریخ عضویت: دوشنبه 26 دی 1390, 7:02 pm
نوع خودرو: New pk-New Apache180
محل اقامت: تهران ولی عشق اصفهانم!

پست شنبه 11 آذر 1391, 8:00 am

سلام ارتور جان
اقا عکسای پروژکتور رو ماشینو بزار دلمون اب شد :)
JUST IRAN 13
Tuning New Pk
متنفرررررررر از انژکتور البته علل الحساب متنفر نیستم :)
نمایه کاربر
ghalandar
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 627
تاریخ عضویت: جمعه 1 مرداد 1389, 10:53 pm
نوع خودرو: کرسیدا - سمند فروشی

پست دوشنبه 20 آذر 1391, 2:01 am

کامل نخوندم چه کارهایی کردید ! ولی تریم خیلی قوی میبینم. کمتر چنین چیزی دیده میشه. موفق باشید

غربیلک نمیشه گفت ولی رو پدالی ها زیاد جالب نیستند...
نه خود خوری- نه کس دهی - گنده کنی - به سگ دهی!
ashkanreno
شروع حركت
پست: 38
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 تیر 1390, 12:57 pm
نوع خودرو: Renault 5
محل اقامت: تهران

پست جمعه 24 آذر 1391, 7:25 pm

سلام ارتور جان یه عکس از کاربراتورت با شلنگ بوستر ترمز به کاربرات بزاز حال کنیم
نمایه کاربر
No1
دنده 1
پست: 1338
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 21 آذر 1389, 9:06 pm
نوع خودرو: تویوتا کرونا 77
محل اقامت: کرج. میدان نبوت (مهستان)

پست دوشنبه 4 دی 1391, 9:19 am

سلام ارتور جان . اقا 1 عکسی 1 چیزی خیلی وقته که عکس جدید از ماشینت ندیدیم اخرین بار تو گرد همایی که اومده بودی با امیدو بروبچ ماشینتو دیدم . عکس از پرژکتور هم بزار دیگه .
کوچیکتون هوتن
زیبا سازی و بهسازی تویوتا کارینا 78
viewtopic.php?f=266&t=94087
نمایه کاربر
sepehr-s302
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 208
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 10 شهریور 1388, 6:38 pm
نوع خودرو: MVM 530-Capra
محل اقامت: دکتر شریعتی

پست دوشنبه 30 بهمن 1391, 7:56 am

آرتور جان نمیخوای یه خبری از این TS به ما بدی....؟ یه خبری؟ یه عکسی؟ .... بابا دلمون تنگ شده..... :???:
آهسته برانید و صبور باشید
EAT , SLEEP , Drive
نمایه کاربر
آرتور
متخصص رنو5
پست: 2299
تاریخ عضویت: شنبه 10 فروردین 1387, 8:36 pm
نوع خودرو: RENAULT 5 1976
محل اقامت: تهران - کریم خان
Like شده: 1 بار

پست دوشنبه 30 بهمن 1391, 4:40 pm

سلام دوستان گل
ممنون از اینکه پیگیر این تاپیک هستین .
والا تو این 2 ماه گذشته مشکلات خیلی بد و غافلگیر کننده ای برام پیش اومد که کلا روال زندگیم رو به هم ریخت به طوری که تمام کارهام رو هم تلنبار شد و فشار کاری خیلی زد بالا .طوریکه صبح6 تا شب10 سرکار بودم .ماشین که بماند وقت برای رسیدن به خودمم نداشتم :smile:
اما شاید تو این یه ماه بالای 3000 کیلومتر با ماشین رفتم و اومدم چون اون یکی ماشینم صفحه اش تموم شده و وقت نکردم دیگه ببرم عوضش کنن .این بنده خدا هم مثل قدیما شد رفیق همراه من تو جاده ها ... هر روز 150 کیلومتر تا پاکدشت میرم و میام باهاش . واقعا بعد یه مدت که سوار رنو میشی و استفاده روزمره ازش میکنی میفهمی که طرف چی ساخته !! :smile:
خلاصه اینکه کار خاصی روش انجام نشده فقط به ضخامت 5 میل روش گل نشسته چون 1 ماه هست که وقت نکردم بشورمش اما رخش شده مثل رالی افرود رفته ها ......
راستی یه فرمون omp رالی هم گرفتم که به خاطر سایز بزرگش خیلی نرم کرد فرمون رو . از دوست عزیزم که فرمون رو دادن به من تشکر میکنم ...
اها یه ذره هم رو داشبورد وسط کار کردم . در اصل روکش روش رو عوض کردم + ساعت . در کل فکر نمیکنم که حالا حالا ها روش کار اساسی انجام بدم چون کم کم قراره متاهل بشم و درگیر اون هستم و دیگه کار اساسی نه وقتش هست نه پولش :-(
البته کارهای جزیی مثل کی لس کردن و اتو کردن دزدگیر و کارهای اینچنینی الکترونیکی که وقتی ازم نگیره رو تو عید روش پیاده خواهم کرد .
گوشیم هم خراب شده و حس اینکه برم با دوربین عکس بگیرم ازش نیست . :cool: ایشالله همایشی دور همی چیزی بود دوربین میبرم ازش عکس میگیرم ....
نمایه کاربر
ghalandar
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 627
تاریخ عضویت: جمعه 1 مرداد 1389, 10:53 pm
نوع خودرو: کرسیدا - سمند فروشی

پست سه‌شنبه 1 اسفند 1391, 10:54 pm

آرتور نوشته شده:دوستان عزیز سلام
بعد مدت ها اومدم البته با کمی تغییرات !!
تو این مدت از بس مشغول کار بودم اصلا نرسیدم مثل قبل پروژمو جلو ببرم تا اینکه پیشنهاد جالبی بهم شد برای موتور .
خب دوستان می دونین که موتور ماشین من 1300 بود و نزدیک 2 سال پیش یه تعمیر اساسی شد و انصافا هم تو این 2 سال خوب کار کرد حتی تابستون کولر هم روش بود اما مشکلی نداشت .تنها ایرادش ست نبودن گیربکس بود که براش سنگین بود البته باز با همون گیربکس همه جا می برد . اما از اونجایی که انسان همیشه پیشرفت رو دوست داره منم با پیشنهاد جدید موافقت کردم .اینو بگم که خیلی بهم پیشنهاد موتور 1.4 کرده بودن اما می دیدم 100 سی سی و 10 اسب به دردسرش نمی ارزه و از طرفی TS های فابریک همشون 1300 بودن که خودش یه نوع اصالت بود برای ماشینم ....
بریم سر اصل مطلب :اول بگم که احتمال زیاد این کاری که من کردم منتقد زیاد پیدا می کنه چون زیاد کار استانداردی نیستش اما بگم که این کار با موفقیت به اتمام رسیده البته خوشحال میشم روش بحث علمی بشه تا نقاط ضعفش هم پیدا بشه .
جریان از این قرار بود که دوست بسیار عزیز بنده جناب آرمیک وقتی دید من واقعا از جون و دل برای ماشینم مایه میزارم و خیلی دوستش دارم بهم پیشنهاد کرد که براش یه چیز منحصر به فرد درست کنیم با کمک هم اونم چیزی نیست جز یه موتور (البته بگم خیلی ها سعی بر درست کردن این موتور کردن اما بعد یه مدت موتور به دلایل مختلف به فنا رفته ).حجم این موتور تقریبا 1630 سی سی هست که ما از 30 سی سی می گذریم و به همون 1600 بسنده می کنیم :smile: .
متاسفانه از مراحل داخلی موتور عکس ندارم چون موبایلم گم شده بود اما توضیحاتشو میدم برای دوستانی که علاقمند هست به تئوری موتور .

مرحله اول : مرحله اول خریداری یه موتور 1400 بود . توضیح اینکه سر سیلندر این موتور تازه عوض شده بود و در حد 5000 تا کار کرده بود یعنی هیچ . سر سیلندر فابریک موتور 1400 هستش و از توی جعبه چوبی داخل موم خارج شده یعنی اصلی که از ترکیه اورده بودن . در اصل این موتور از صفر ماله ارمیک بوده و رو رنوی خوش بوده یعنی از گذشته موتور با خبر بودم البته موردی که اصلا اهمیت نداشت چون ما فقط به پوسته این موتور احتیاج داشتیم .میل لنگ روی موتور هم تراش نخورده بود و استاندارد بود .

مرحله دوم :افزایش حجم
حتما شنیدین که میگن از زیر 1600 هست موتورش و میگن که بوش پیستون 1.6 انداخته اما تاحالا فکر کردین که این چه بوش پیستونی هست ؟؟در پی همین موارد من خیلی دنبال این مسئله بودم به 2 تا مکانیک نام اشنای رنو هم رجوع کردم (البته از قبل ارمیک تماما برام توضیح داده بود و منم کامل به مواردش اشراف داشتم اما فقط می خواست ببینم اینایی که میگن ما این کاره بودیم واقعا می تونن توضیح بدن به من یا نه ).
متاسفانه جواب هاشون اونقدر بی معنی بود که ترجیح میدم نگم فقط یه موردش بهم گفت که پیستون رو از بالا عمق میدیم بعد حجم میره بالا یعنی با برداشتن مثلا 15 گرم فلز 200 سی سی به حجم اضافه میشه !!!! کلا جواب های اینطوری خیلی شنیدم اما اخرش نفهمیدم بعضی از دوستان که می گفتن موتور 1.6 دارن چطوری این مورد رو اجرا کرده بودن ؟

بگذریم
بگم که شبیه این موتور یه بار دیگه توسط ارمیک برای خودش جمع شده اما به مشکلاتی بر خورده که ما سعی کردیم اینبار با روش های منطقی حلشون کنیم . اول اینکه برای ارتقا حجم احتیاج به پیستونی بود که از نظر پایه ای و ساختار خیلی به پیستون رنو نزدیک باشه . از بین چند مورد که به ترتیب داتسون - میسوبیشی گالانت -لنسر - فیات 132 - تندر 90 - 206 1.6 و .... نزدیک ترین ساختار همون 206 بود اما یه مشکل بزرگ داشت اونم اینکه تاج پیستون داشت و تخت نبود یعنی داخل سر سیلندر میرفت و گیر می کرد و از طرفی چون گوشت بالای پیستون بسیار نازک بود وقتی می خواستی اون تاج رو با تراش برداری و تختش کنی پیستون سوراخ میشد . گزینه های بعدی همشون موارد مختلفی داشت یکی مرکز شاتون از چپ بود یکی دیگه در مقابل تراکم بالا بعید بود تحمل کنه .خلاصه تو بین این موارد پیستون گالانت 77 یه چیزه دیگه ای بود اصلا از قیافش معلوم بود که چیکارست .با کلی گشت و گذار بلاخره یه دست پیستون ژاپنی اصل مال n سال پیش اکبند تو بسته بندی میتسو با رینگ های فابریک RICK (جنس فوق العاده ای بود )خریداری شد منتها یه مشکل داشت . دقیقا با پیستون رنو یکی بود از نظر قسمت شاتون روغن کاری قسمت رینگ و .... اما حدودا 40 گرم سنگین بود و 2 میلی متر از پیستون 1400 ضخیم تر بود البته قسمت بالاش اونقدر استخوان دار و گوشت دار بود که بعد از اینکه اون 2 میل از بالا کف خورد تازه شد مثل پیستون رنو (افرین به ژاپن ) اون 40 گرم اختلاف هم حل شد و تازه 3 گرم سبک تر هم شد .
حالا نوبت بوش سیلندر بود .گرینه اول باز بوش 206 بود اما یه مشکل بزرگ داشت . قسمت سیلندر پژو چون از جنس المینیوم هست قسمت نشینمنگاه بوش کلا با رنو فرق داشت یعنی مال رنو با یه اورینگ بوش با سیلندر جفت میشه اما مال پژو یه قفل کننده هم داره دلیلش هم معلومه چون المینوم نسبت به چدن در مقابل تنش حرارتی بیشتر تغییر داره واسه همین باید اون بوش رو یه جوری قفلش کرد به سیلندر اما مال رنو همچین چیزی نداره از طرفی قسمت پایین پژو بسیار نازک بود یعنی اگه اون قسمت رو می خواستی تراش بدی مثل پیستون به فنا میرفت برای همین کلا از نخش در اومدیم و رفتیم 9تا بوش 1400 خریدیم !!! حالا چرا 9 تا ؟ چون توی تراش کاری از اون 9 تا فقط 4 تا سالم و بدون خطا تراش خورد . به صورتی که بوش رو می بست رو دستگاه تو برقو کم کم از توش بر میداشت اینم بگم هر 1 دون بوش بالای 4 تاساعت زیر دستگاه بود تا از ضخامت دیوارش 2 میل! برداشته بشه .در اخر کار تو یه دستگاه لیزری قرار می گرفت تا تایید بشه که ایا این بوش تو یه راستا تراش خورده یا نه باورتون نمیشه بوشی که با ساعت اندازه گیری داخل سنج و میکرومتر و هزار تا دستگاه دیگه درست نشون میداد به تشخیص اون دستگاه مثلا 0.01 اختلاف داشت و موقع تراش بوش خودش رو کنار کشیده بود . حالا ممکن هم بود اصلا اهمیت نداشته باشه و درست کار کنه اما از اونجایی که این مکانیک ما بسیار ادم وسواسی هست تو این موارد اگه لازم بود 20 تا بوش رو تراش میداد که دستگاه بدون خطا نشون بده .خلاصه اینکه از اون 9تا بوش 4 تا بدون خطا از زیر کار در اومد .

مرحله سوم :اندازه گیر حجم واقعی و نسبت تراکم
خب ما تا اینجا همش از روی حساب های سر انگشتی حجم رو تاخمین می زدیم تا اینکه من به سرم زد بشینم دقیق حساب کنم چی به چیه .
در حالت عادی پیستون 1400 76 میلی متر قطر داره با جا به جایی 78 یعنی یه کورس 76 در 78 .موتور 1300 هم 73 در 76 موتور 1100 هم 71 در76 . این موتور هم 78 در 78 با یه نسبت ساده میشه فهمید که حجم حدود 200 سی سی اضافه میشه (مثل قدیم اشتباه نشه این 200 سی سی مجموع تمام 4تا سیلندر هستش یعنی به ازای اون 2 میل توی هر سیلندر 50 سی سی به حجم اضافه شده ) البته من تمام محاسبات رو روی کاغذ انجام دادم و اون 1630 که گفتم عددی هست که از محاسبات بدست اومده . همچین ضریب تراکم رو هم حساب کردم که نزدیک 10.5 میشد .
موتور استاندارد 1400 تراکمش 9.3 هست حالا با همون سر سیلندر و بدون دستکاری تو هر سیلندر 50 سی سی به حجم اضافه شده .اگه شد یه بار محاسبات رو همین جا انجام بدم که قشنگ همه چی روشن بشه .

مرجله چهارم : تعویض میل سوپاپ با نوع STREET
این کار واقعا عذاب اور بود چون موتور جمع شده و اماده هست اما بادست که موتور رو می گردونی موتور قفل میشه !! میدونین چرا ؟؟ به این نکته ساده دقت نکرده بودم . میل سوپاپ چون خیز بادامکش حدود 1.3 میل افزایش پیدا کرده بود (که من کلی حساب کتاب کردم که به پیستون نخوره موقع پایین رفتن ) فنر رو کامل جمع می کرد به صورتی که فنر دیگه جا نداشت اما باید مثلا نیم میل هم جمع میشد تا کامل سوپاپ باز بشه . همین باعث میشد فنر گیر کنه و باعث باز شدن دوباره سر سیلندر شد . تو این مرحله فنر هایی با قدرت یکسان اما با ضخامت کمتر ولی دور بیشتر جای گزین شد که در موقع تست هم کامل جواب داد .

مرحله پنجم :تراش فلایویل
نمی دونم لنگ های میل لنگ رنو رو دیدین یا نه از بس سنگین هست تو دور گرفتن جونش در میاد حالا اومدن یه فلایویل 9.5 کیلویی هم بهش اضافه کردن . ما هم این اقای فلایویل رو بردیم تراش کاری و وزنش رسید به 5.20 کیلو گرم !! قسمت کلاچ هم یه پله 1 میل متری دادیم ( استانداردش 0.6 میل هست ) که کلاچ اول بسم الله قفل کنه :-(

مرحله ششم : ادوات موتور
سعی شد تمام ادوات موتور از نوع اصلی باشه از دسته موتور بگیر که اصلا پیدا نمیشد تا کلاچ فرانس .که البته کلی تو نرم شدن ماشین کمک کرد .

مرحله هفتم :کاربراتور
بلاخره بعد ماه ها 2 تا کارب وبر 32 32 پیدا شد در حد نو . کاملا بازش کردم و سرویسش کردم تمام مداراتشو درست کردم (درست بود در اصل روان کاری و تمیزکاری کردم ) . حتی ساساتش هم که من روی هیچ وبری ندیدم روش بود و کاملا سالم .

مرحله هشتم : گیربکس
گیربکسی که روی همین موتور بود یه گیربکس 10 31 دنده ریز 6 دنده بود در حد نو . چون این موتور یه بار اساسا کامل تعمیر شده بود اما فقط 5 هزار تا کار کرده بود تمام قطعاتش نو بودن تقریبا .گیربکس هم همون موقع سرویس شده بود . توی عکس کامل معلومه توش .

مرحله اخر :جمع اوری
این مرحله کوتاهترین تایم رو برد باورتور میشه ؟؟ یعنی پیاده و سوار کردن موتور و جلو بندی و جعبه فرمون و خلاصه هر چی اون جلو تو کاپوت بود فقط 5 روز زمان برد !! در حالی که ست کردن موتور بالای 1 ماه کار برد .
موتور از روز 4 شنبه 2 دی تا روز تاسوعا بالا پایین شد . 5 روز از بهترین روزهای عمرم که کنار دست ادم واردی مثل ارمیک گذروندم اونقدر نکات مفید یاد گرفتم و اونم بدون چشم داشتی همرو بهم می گفت . از ساعت 9 صبح تا 9 شب .عالی بود حیف که زود تموم شد ......

خلاصه اینکه موتور گیربکس رفت رو ماشین جلوبندی باز هم عوض نشد ( قابل توجه دوستانی که چند ماه یه بار جلوبندی عوض می کنن . سیبک ها همه کامل سفت و روون بوش طبق ها درست سر جای خودشون تازه با ارتفاع ماشین من و سنگین وزن بودن من بعد از 2 سال هنوز کامل سالم بود . حتی یه دست کامل لوازم جلوبندی خریده بودیم که اگه موردی داشت عوض بشه فقط اگه دروغ نگفته باشم لاستیک مومج گیر از یه طرف پاره شده بود که اونم درست شد .|)جعبه فرمون کامل سرویس شد .زیر بندی کامل چک شد و هرکاری لازم بود انجام شد .

موتور هم روشن شد راحت و بدون مشکل .کاربرات هم فعلا به صورت موقت اومد روی موتور یعنی ژیگلور بندی نشده و با موتور مچ نیست فقط برای اب بندی موتور روش سوار شد .

و اما مزایا و معایب:خب اصلا نمیشه به حساب موتور قبل باهاش رانندگی کرد . کارب وبر هم که هرکی باهاش رانندگی کرده باشه میدونه طیف حرکتی پدالش شاید 4 سانت باشه از بس کوتاهه . تا عادت کنی بسیار ازار دهنده هست اما همین که عادت کنی لذت بخش .
اصلا جرات گاز دادن رو ندارم مگه اتوبان باشه و جلوم کامل باز چون با کمترین فشار رو پدال کله ماشین میاد بالا . تازه الان دلکو ریتارد هست و شلنگ اوانس کننده هم قطعش کردم تا یکم عادت کن بهش .کلاچ هم چون از نوع رنو اسپرت هست بسیار سفته و زانوی ادم به فنا میره اما به جاش سریع درگیر میشه و راه می افته .این از معایب که رانندگی رو سخت می کنه تو ترافیک

اما مزایا : پایین اومدن مصرف سوخت به شدت ! چون دیگه ادم گاز نمیده زیاد بهش و تو هر دنده ای و دوری احساس اینو داری که کلی گاز زیر پا خالیه و دور 1500 انچنان گشتاوری داره که کمتر جایی احتیاج به معکوس داری .این برام خیلی مهم بود چون من گشتاور رو با گیربکس 10 31 با موتور 1300 کاملا از بین برده بودم یعنی تو هر سربالای یه دنده معکوس اما برای این موتور به موردی که نخوردم معکوس بوده به جز زمانی که بخوای دل ماشین بغلیتو بسوزونی !! نرم شدن فوق العاده ماشین به صورتی که حس نمی کنی موتور تو دور اروم روشن به خاطر دسته موتور های اصلی ماشین . نرم شدن فوف العاده دنده ها به خاطر تنظیم درست .

خلاصه منتظرم تا این موتور اب بندی بشه و کارب و دلکو رو هم ردیف کنم یه روز برم پیست یه تایم بگیرم ببینم با این همه زحمت و هزینه نتیجش چطوری شده . اینا یه سری عکس از مراحل کار . البته مرحله ابتدایی و انتهایی ازش عکس نداشتم متاسفانه و این عکس ها اون 5 روز بود که تو تعمیرگاه بودم . اما حیف شد که از مراحل موتوری عکسی ندارم .

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر]

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر
ببخشید به چند سال پیش گریز می زنم. خیلی خیلی جالب بود و شاهکار بود در اصل. اما در کل من ساخت قطعات به این شکل رو نسبت به هزینه و تلاش انجام شده اصلا به صرفه نمیدونم. حالا جدا از این که موتور آلپاین بعدا به این کوچولوی زیبا نصب شد و کار درست همین بود!
نه خود خوری- نه کس دهی - گنده کنی - به سگ دهی!
نمایه کاربر
ghalandar
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 627
تاریخ عضویت: جمعه 1 مرداد 1389, 10:53 pm
نوع خودرو: کرسیدا - سمند فروشی

پست سه‌شنبه 1 اسفند 1391, 10:54 pm

[quote="آرتور"]دوستان عزیز سلام
بعد مدت ها اومدم البته با کمی تغییرات !!
تو این مدت از بس مشغول کار بودم اصلا نرسیدم مثل قبل پروژمو جلو ببرم تا اینکه پیشنهاد جالبی بهم شد برای موتور .
خب دوستان می دونین که موتور ماشین من 1300 بود و نزدیک 2 سال پیش یه تعمیر اساسی شد و انصافا هم تو این 2 سال خوب کار کرد حتی تابستون کولر هم روش بود اما مشکلی نداشت .تنها ایرادش ست نبودن گیربکس بود که براش سنگین بود البته باز با همون گیربکس همه جا می برد . اما از اونجایی که انسان همیشه پیشرفت رو دوست داره منم با پیشنهاد جدید موافقت کردم .اینو بگم که خیلی بهم پیشنهاد موتور 1.4 کرده بودن اما می دیدم 100 سی سی و 10 اسب به دردسرش نمی ارزه و از طرفی TS های فابریک همشون 1300 بودن که خودش یه نوع اصالت بود برای ماشینم ....
بریم سر اصل مطلب :اول بگم که احتمال زیاد این کاری که من کردم منتقد زیاد پیدا می کنه چون زیاد کار استانداردی نیستش اما بگم که این کار با موفقیت به اتمام رسیده البته خوشحال میشم روش بحث علمی بشه تا نقاط ضعفش هم پیدا بشه .
جریان از این قرار بود که دوست بسیار عزیز بنده جناب آرمیک وقتی دید من واقعا از جون و دل برای ماشینم مایه میزارم و خیلی دوستش دارم بهم پیشنهاد کرد که براش یه چیز منحصر به فرد درست کنیم با کمک هم اونم چیزی نیست جز یه موتور (البته بگم خیلی ها سعی بر درست کردن این موتور کردن اما بعد یه مدت موتور به دلایل مختلف به فنا رفته ).حجم این موتور تقریبا 1630 سی سی هست که ما از 30 سی سی می گذریم و به همون 1600 بسنده می کنیم :smile: .
متاسفانه از مراحل داخلی موتور عکس ندارم چون موبایلم گم شده بود اما توضیحاتشو میدم برای دوستانی که علاقمند هست به تئوری موتور .

مرحله اول : مرحله اول خریداری یه موتور 1400 بود . توضیح اینکه سر سیلندر این موتور تازه عوض شده بود و در حد 5000 تا کار کرده بود یعنی هیچ . سر سیلندر فابریک موتور 1400 هستش و از توی جعبه چوبی داخل موم خارج شده یعنی اصلی که از ترکیه اورده بودن . در اصل این موتور از صفر ماله ارمیک بوده و رو رنوی خوش بوده یعنی از گذشته موتور با خبر بودم البته موردی که اصلا اهمیت نداشت چون ما فقط به پوسته این موتور احتیاج داشتیم .میل لنگ روی موتور هم تراش نخورده بود و استاندارد بود .

مرحله دوم :افزایش حجم
حتما شنیدین که میگن از زیر 1600 هست موتورش و میگن که بوش پیستون 1.6 انداخته اما تاحالا فکر کردین که این چه بوش پیستونی هست ؟؟در پی همین موارد من خیلی دنبال این مسئله بودم به 2 تا مکانیک نام اشنای رنو هم رجوع کردم (البته از قبل ارمیک تماما برام توضیح داده بود و منم کامل به مواردش اشراف داشتم اما فقط می خواست ببینم اینایی که میگن ما این کاره بودیم واقعا می تونن توضیح بدن به من یا نه ).
متاسفانه جواب هاشون اونقدر بی معنی بود که ترجیح میدم نگم فقط یه موردش بهم گفت که پیستون رو از بالا عمق میدیم بعد حجم میره بالا یعنی با برداشتن مثلا 15 گرم فلز 200 سی سی به حجم اضافه میشه !!!! کلا جواب های اینطوری خیلی شنیدم اما اخرش نفهمیدم بعضی از دوستان که می گفتن موتور 1.6 دارن چطوری این مورد رو اجرا کرده بودن ؟

بگذریم
بگم که شبیه این موتور یه بار دیگه توسط ارمیک برای خودش جمع شده اما به مشکلاتی بر خورده که ما سعی کردیم اینبار با روش های منطقی حلشون کنیم . اول اینکه برای ارتقا حجم احتیاج به پیستونی بود که از نظر پایه ای و ساختار خیلی به پیستون رنو نزدیک باشه . از بین چند مورد که به ترتیب داتسون - میسوبیشی گالانت -لنسر - فیات 132 - تندر 90 - 206 1.6 و .... نزدیک ترین ساختار همون 206 بود اما یه مشکل بزرگ داشت اونم اینکه تاج پیستون داشت و تخت نبود یعنی داخل سر سیلندر میرفت و گیر می کرد و از طرفی چون گوشت بالای پیستون بسیار نازک بود وقتی می خواستی اون تاج رو با تراش برداری و تختش کنی پیستون سوراخ میشد . گزینه های بعدی همشون موارد مختلفی داشت یکی مرکز شاتون از چپ بود یکی دیگه در مقابل تراکم بالا بعید بود تحمل کنه .خلاصه تو بین این موارد پیستون گالانت 77 یه چیزه دیگه ای بود اصلا از قیافش معلوم بود که چیکارست .با کلی گشت و گذار بلاخره یه دست پیستون ژاپنی اصل مال n سال پیش اکبند تو بسته بندی میتسو با رینگ های فابریک RICK (جنس فوق العاده ای بود )خریداری شد منتها یه مشکل داشت . دقیقا با پیستون رنو یکی بود از نظر قسمت شاتون روغن کاری قسمت رینگ و .... اما حدودا 40 گرم سنگین بود و 2 میلی متر از پیستون 1400 ضخیم تر بود البته قسمت بالاش اونقدر استخوان دار و گوشت دار بود که بعد از اینکه اون 2 میل از بالا کف خورد تازه شد مثل پیستون رنو (افرین به ژاپن ) اون 40 گرم اختلاف هم حل شد و تازه 3 گرم سبک تر هم شد .
حالا نوبت بوش سیلندر بود .گرینه اول باز بوش 206 بود اما یه مشکل بزرگ داشت . قسمت سیلندر پژو چون از جنس المینیوم هست قسمت نشینمنگاه بوش کلا با رنو فرق داشت یعنی مال رنو با یه اورینگ بوش با سیلندر جفت میشه اما مال پژو یه قفل کننده هم داره دلیلش هم معلومه چون المینوم نسبت به چدن در مقابل تنش حرارتی بیشتر تغییر داره واسه همین باید اون بوش رو یه جوری قفلش کرد به سیلندر اما مال رنو همچین چیزی نداره از طرفی قسمت پایین پژو بسیار نازک بود یعنی اگه اون قسمت رو می خواستی تراش بدی مثل پیستون به فنا میرفت برای همین کلا از نخش در اومدیم و رفتیم 9تا بوش 1400 خریدیم !!! حالا چرا 9 تا ؟ چون توی تراش کاری از اون 9 تا فقط 4 تا سالم و بدون خطا تراش خورد . به صورتی که بوش رو می بست رو دستگاه تو برقو کم کم از توش بر میداشت اینم بگم هر 1 دون بوش بالای 4 تاساعت زیر دستگاه بود تا از ضخامت دیوارش 2 میل! برداشته بشه .در اخر کار تو یه دستگاه لیزری قرار می گرفت تا تایید بشه که ایا این بوش تو یه راستا تراش خورده یا نه باورتون نمیشه بوشی که با ساعت اندازه گیری داخل سنج و میکرومتر و هزار تا دستگاه دیگه درست نشون میداد به تشخیص اون دستگاه مثلا 0.01 اختلاف داشت و موقع تراش بوش خودش رو کنار کشیده بود . حالا ممکن هم بود اصلا اهمیت نداشته باشه و درست کار کنه اما از اونجایی که این مکانیک ما بسیار ادم وسواسی هست تو این موارد اگه لازم بود 20 تا بوش رو تراش میداد که دستگاه بدون خطا نشون بده .خلاصه اینکه از اون 9تا بوش 4 تا بدون خطا از زیر کار در اومد .

مرحله سوم :اندازه گیر حجم واقعی و نسبت تراکم
خب ما تا اینجا همش از روی حساب های سر انگشتی حجم رو تاخمین می زدیم تا اینکه من به سرم زد بشینم دقیق حساب کنم چی به چیه .
در حالت عادی پیستون 1400 76 میلی متر قطر داره با جا به جایی 78 یعنی یه کورس 76 در 78 .موتور 1300 هم 73 در 76 موتور 1100 هم 71 در76 . این موتور هم 78 در 78 با یه نسبت ساده میشه فهمید که حجم حدود 200 سی سی اضافه میشه (مثل قدیم اشتباه نشه این 200 سی سی مجموع تمام 4تا سیلندر هستش یعنی به ازای اون 2 میل توی هر سیلندر 50 سی سی به حجم اضافه شده ) البته من تمام محاسبات رو روی کاغذ انجام دادم و اون 1630 که گفتم عددی هست که از محاسبات بدست اومده . همچین ضریب تراکم رو هم حساب کردم که نزدیک 10.5 میشد .
موتور استاندارد 1400 تراکمش 9.3 هست حالا با همون سر سیلندر و بدون دستکاری تو هر سیلندر 50 سی سی به حجم اضافه شده .اگه شد یه بار محاسبات رو همین جا انجام بدم که قشنگ همه چی روشن بشه .

مرجله چهارم : تعویض میل سوپاپ با نوع STREET
این کار واقعا عذاب اور بود چون موتور جمع شده و اماده هست اما بادست که موتور رو می گردونی موتور قفل میشه !! میدونین چرا ؟؟ به این نکته ساده دقت نکرده بودم . میل سوپاپ چون خیز بادامکش حدود 1.3 میل افزایش پیدا کرده بود (که من کلی حساب کتاب کردم که به پیستون نخوره موقع پایین رفتن ) فنر رو کامل جمع می کرد به صورتی که فنر دیگه جا نداشت اما باید مثلا نیم میل هم جمع میشد تا کامل سوپاپ باز بشه . همین باعث میشد فنر گیر کنه و باعث باز شدن دوباره سر سیلندر شد . تو این مرحله فنر هایی با قدرت یکسان اما با ضخامت کمتر ولی دور بیشتر جای گزین شد که در موقع تست هم کامل جواب داد .

مرحله پنجم :تراش فلایویل
نمی دونم لنگ های میل لنگ رنو رو دیدین یا نه از بس سنگین هست تو دور گرفتن جونش در میاد حالا اومدن یه فلایویل 9.5 کیلویی هم بهش اضافه کردن . ما هم این اقای فلایویل رو بردیم تراش کاری و وزنش رسید به 5.20 کیلو گرم !! قسمت کلاچ هم یه پله 1 میل متری دادیم ( استانداردش 0.6 میل هست ) که کلاچ اول بسم الله قفل کنه :-(

مرحله ششم : ادوات موتور
سعی شد تمام ادوات موتور از نوع اصلی باشه از دسته موتور بگیر که اصلا پیدا نمیشد تا کلاچ فرانس .که البته کلی تو نرم شدن ماشین کمک کرد .

مرحله هفتم :کاربراتور
بلاخره بعد ماه ها 2 تا کارب وبر 32 32 پیدا شد در حد نو . کاملا بازش کردم و سرویسش کردم تمام مداراتشو درست کردم (درست بود در اصل روان کاری و تمیزکاری کردم ) . حتی ساساتش هم که من روی هیچ وبری ندیدم روش بود و کاملا سالم .


و اما مزایا و معایب:خب اصلا نمیشه به حساب موتور قبل باهاش رانندگی کرد . کارب وبر هم که هرکی باهاش رانندگی کرده باشه میدونه طیف حرکتی پدالش شاید 4 سانت باشه از بس کوتاهه . تا عادت کنی بسیار ازار دهنده هست اما همین که عادت کنی لذت بخش .
اصلا جرات گاز دادن رو ندارم مگه اتوبان باشه و جلوم کامل باز چون با کمترین فشار رو پدال کله ماشین میاد بالا . تازه الان دلکو ریتارد هست و شلنگ اوانس کننده هم قطعش کردم تا یکم عادت کن بهش .کلاچ هم چون از نوع رنو اسپرت هست بسیار سفته و زانوی ادم به فنا میره اما به جاش سریع درگیر میشه و راه می افته .این از معایب که رانندگی رو سخت می کنه تو ترافیک

اما مزایا : پایین اومدن مصرف سوخت به شدت ! چون دیگه ادم گاز نمیده زیاد بهش و تو هر دنده ای و دوری احساس اینو داری که کلی گاز زیر پا خالیه و دور 1500 انچنان گشتاوری داره که کمتر جایی احتیاج به معکوس داری .این برام خیلی مهم بود چون من گشتاور رو با گیربکس 10 31 با موتور 1300 کاملا از بین برده بودم یعنی تو هر سربالای یه دنده معکوس اما برای این موتور به موردی که نخوردم معکوس بوده به جز زمانی که بخوای دل ماشین بغلیتو بسوزونی !! نرم شدن فوق العاده ماشین به صورتی که حس نمی کنی موتور تو دور اروم روشن به خاطر دسته موتور های اصلی ماشین . نرم شدن فوف العاده دنده ها به خاطر تنظیم درست .

خلاصه منتظرم تا این موتور اب بندی بشه و کارب و دلکو رو هم ردیف کنم یه روز برم پیست یه تایم بگیرم ببینم با این همه زحمت و هزینه نتیجش چطوری شده . اینا یه سری عکس از مراحل کار . البته مرحله ابتدایی و انتهایی ازش عکس نداشتم متاسفانه و این عکس ها اون 5 روز بود که تو تعمیرگاه بودم . اما حیف شد که از مراحل موتوری عکسی ندارم .

------------------پایان نقل قول-----------------
ببخشید به چند سال پیش گریز می زنم. خیلی خیلی جالب بود و شاهکار بود در اصل. اما در کل من ساخت قطعات به این شکل رو نسبت به هزینه و تلاش انجام شده اصلا به صرفه نمیدونم. حالا جدا از این که موتور آلپاین بعدا به این کوچولوی زیبا نصب شد و کار درست همین بود!
نه خود خوری- نه کس دهی - گنده کنی - به سگ دهی!
نمایه کاربر
ghalandar
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 627
تاریخ عضویت: جمعه 1 مرداد 1389, 10:53 pm
نوع خودرو: کرسیدا - سمند فروشی

پست سه‌شنبه 1 اسفند 1391, 11:18 pm

سلام. من متوجه نشدم موتور آلپاین توربو که استفاده کردی فابریک توربو بود یا نه. ولی اگر قرار باشه برای افزایش قدرت 93 اسب بخار و 115 اسب بخار باشه صرف نمی کنه توربو شارژر روی ماشین نصب بشه

بد نیست در مورد هرز گردی چرخها و اندازه لاستیک که موفق شدید جا کنید زیر ماشین چیزهایی بدونیم

در مورد معاینه فنی و وسیله باسکول کردن ماشین... دیده باشی ماشین میره روی یه دستگاه و مرتب بالا و پایین پرونده میشه و دقیقا حالتی پیش میاد که روی ترازو ایستادی و داری اسکوات میزنی. همه وزن ها بیشتر نشون داده میشند. یه سمند با راننده و بنزین پر و مخلفات 1300 کیلوگرم وزن داشته باشه ولی برای من 1450 کیلوگرم نشون داد

حتی برای من عجیبه رنو 5 850 کیلوگرم وزن داشته باشه چون پراید ماشین پوک هست هر چی کوچکتر از اون باشه فکر میکنیم زیر 800 وزن داره. به هر حال. وزن اینجین حداکثر 50 کیلوگرم اضافه وزن میاره
نه خود خوری- نه کس دهی - گنده کنی - به سگ دهی!

بازگشت به “پروژه های ویژه”