ميميكس1 نوشته شده:خیلی تشکر میکنم از مطالب خوبت و از همه مهمتر انتخاب عکس هات هم خیلی با دقت صورت گرفته واین باعث میشه که آدم بیشتر جذب بشه و دنبال کنه تاپیک رو.
نسل یک خیلی خوشگله به نظرم و از بقیه نسل ها یه مقدار به نظرم جذاب تره.انصافا داخلش قشنگه خیلی.
ببینم تو این زمان یعنی همین نسل اول از این اتاق کوپه تولید نمیشده ،درسته ؟ اگه اشتباه نکنم از 1975 به بعد جگوار ایکس جی کوپه تولید کرده...
در مورد پست اول هم که جاگوارهای وارد شده به ایران رو معرفی کردین ای تایپ کانورتیبل هم اضافه کنید.....
در ضمن بد ندونستم که علاقه مندان به این اتومبیل دوست داشتنی این لینک رو مطالعه کنن....به دانسته ها اضافه میکنه و دیدن کاتالوگ برای هر علاقه مندی خالی از لطف نیست.
http://storm.oldcarmanualproject.com/
ممنون مهدی
در مورد xjs1 یا همون xj سری اول این ماشین فوق الاده طراحیش زیباست و فراتر از زمان خودش هست و در واقع تو سری 2 و 3 یه فیس لیفت کوچیک (بالا اومدن سپر جلو از زیر راهنما به روی اون و فرم چراغها و اینتریور و . . . ) و تغییرات خیلی کوچیک دیگه روش صورت گرفت ... که کلیات این طرح بیشتر از 20 سال بدون تغییر بود و طرح بینهایت هماهنگ و ماندگاری بود . . . اینتریور سری 2 بیشتر از طرح بیرونی تغییر کرد ، این عکسها رو از کارگاه ساخت صندلی و داشبرد چوبی xj ها ببینید :
یکی از تعمیرکارای قدیمی (که مهدی شما میشناسیش ) میگفتن چند وقت پیش قسمت های چوبی داخل اتاق یه مارک x رو برای تمیز کردن و جلا زدن باز کرده که عنوان کردن 700 هزار تومن اجرت گرفتن فقط برای اون قسمتها . . .
در مورد xj سری 1 ...
یه مجله معروف هست به اسم کلاسیک اند اسپرت و سومین نشریه پر فروش خودریی بریتانیا هست . . .
که با انجام یک نظر سنجی از طراحان بزرگ خودرو و طرح های افراد بزرگی مثل جیو جیارو و یان کالوم و . . . نتایجی به دست اومده که
به بحث ما هم ارتباط پیدا کرده . . . یعنی اسم جاگوار xj سری اول تو این لیست دیده میشه یعنی به نظر بزرگانی مثله :
مارچلو گاندینی (طراح لامبور گینی کانتاش و دیابلو و میورا )
گوردن موری (خالق مک لارن f1)
کن اوکایاما (طراح فراری انزو)
پال براک ( طراح 230 sl و w108 بنز)
خود یان کالوم طراح جاگوار و tvr
جاگوار xj سری اول جزو زیباترین خودروهای کلاسیک دنیا محسوب میشه . . .
و ای تایپ کانورتیبل هم که گفتید چشم درباره اون هم مطالبی میذارم تو همین مجله که بالا اشاره کردم
ای تایپ 7 امین خودروی زیبای کلاسیک دنیا شده و رتبه دوم هم باز جاگوار کسب کرده . . . xk120 . . .
البته این لیست زیبا ترین ها با شیوه های مختلفی ارائه میشه ... گاهی نظر سنجی عمومی و گاهی نظر افراد متخصص و ...
اما عموماً شما e-type و بعضاً xk رو در صدر لیست top10 مشاهده میکنید ، مثلاً :
مارس 2008 تو مجله Daily Telegraph مقام اول را بین 100 خودروی زیبا در تمام طول تاریخ خودروسازی جاگوار e-type بدست آورد.
سال 2004 مجله Sports Car International بین همه خودروهای اسپرت دهه شصت مقام اول را به e-type اختصاص داد.
تو همایشی که در سال 1996 در موزه هنرهای مدرن در شهر نیویورک برگزار شد، e-type یکی از شش خودرویی بود که جایزه "طراحی جاودانه" رو دریافت کرد.
همون زمان انزو فراری دربارۀ e-type گفته « ... این زیباترین خودرویی است که تا بحال ساخته شده .»
و ...
در مورد xjc هم این کوپه زیبا فقط از سال 1975 تا 1978 و فقط هم روی طرح xj سری 2 اومد به تعداد کم و بعدا هم تولید نشد
و یکی از دلایل ارزش بالاش هم همینه . . .
البته قرار بوده زود تر عرضه بشه ولی به خاطر حذف ستون میانی و نفوذ صدا به داخل کابین ورود اون یه مقدار عقب افتاده . . .
و تو سال 1973 کلا 2 تا و 1974 هم 13 تا ازش ساخته شد منظور اینکه ایده پردازی و معرفیش چند سال قبل تر صورت گرفته بود اما عرضه اش یک مقدار به خاطر حل مشکلات پروژه عقب افتاد و رسماً از سال 75 به بازار اومد و تا سال 78 هم تولید شد که تو سال 78 هم فقط
96 دستگاه از اون ساخته شد که تماماً مربوط به ساخته های سال قبل در انبار بود که در اون سال فروش رفت . . . و بیشترین تولیدش هم مربوط به سال 75 هست . . . .