آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ایران

مباحث مربوط به تمامي محصولات شركت خودروسازی جگوار
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
MOPAR
دنده 1
پست: 1547
تاریخ عضویت: 14 اکتبر 2008, 16:28
نوع خودرو: وانت پیکام
محل اقامت: نینوی

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط MOPAR » 10 ژانویه 2012, 17:49

اگر جگوار 12 سیلندر 4 در سراغ دارید به هر قیمتی میخواهیم
اول میخواستم دخلتو بیارم اما از چهره های جدید خوشم میاد
apadana57
شروع حركت
پست: 46
تاریخ عضویت: 03 ژانویه 2011, 00:58
نوع خودرو: santa fe 2015

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط apadana57 » 09 مارس 2012, 23:37

سلام خدمت دوستان

يكي از دوستان بنده يه جگوار مدل 1975 داره مي خواد بفروشه گفتم اينجا مطرح كنم اگه كسي خواست راهنمايش كنم ماشينش هم تميزه


http://upload.tuningtalk.com/upload/Video0082.jpg
http://upload.tuningtalk.com/upload/Video0083.jpg
arsalan102002
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 51
تاریخ عضویت: 12 می 2010, 14:46
نوع خودرو: 206
محل اقامت: کرمان

Re: ::جگوار::

پست توسط arsalan102002 » 04 آپریل 2012, 12:22

سلام میخواستم واسه سایت جگوار یه سری مطلب بفرستم، کسی میتونه راهنماییم کنه که از چه راهی میتونم وارد شم؟
ایمیل؟
وبسایت؟
یا راه دیگه
لطفا کمک کنید.
نمایه کاربر
sepehrz999
فعال Formula1
پست: 4633
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2010, 15:14
نوع خودرو: e12
محل اقامت: کرج-مهرشهر

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط sepehrz999 » 09 ژوئن 2012, 21:23

سلام...

علیرضا جان...توی دو - سه ساعت گذشته....کل این تاپیک فوق العاده رو خوندم....تقریبا به همه موارد پرداخته شده...فقط حیف که عکس های اول تاپیک نیستن...

اگر ممکنه....عکس هایی که بسیار نایاب هستن...(به خصوص سیستم تعلیق) رو توی چند روز آینده دوباره قرار بدید...و سه تا سوال هم دارم...

1 :...توی مدل های آمریکایی از نوشته xj6 استفاده میشده یا xj 4.2 ؟...توی یکی از پست ها اشاره کرده بودید اما دقیقا نگفته بودید که کدوم نوع نوشته مربوط به اروپایی میشه و کدوم یکی مربوط به امریکایی

2:...در مورد وجود و یا عدم وجود کولر به شکل استاندارد یا سفارشی....مثلا مدل های عرضه شده توی فرانسه و آلمان فابریک کولر داشتن...؟ و اگر نداشتن...کلا اون دریچه برای سرنشینان عقب...چه طور عمل می کردن؟ یعنی بر خلاف بقیه ماشین های اروپایی بدون کولر....که فقط هوای بیرون رو به دریچه های روی داشبورد میرسونن....هوای بیرون به سرنشینای عقب هم میرسیده برای تهویه اتاق توی سرعت های بالا؟

3:...اینطوری که توضیح دادید پیشرانه 6 سیلندر یکی از اسطوره های صنعت بریتانیا توی اون سال ها بوده....از لحاظ طراحی و دوام....اما چگونه است که این پیشرانه توی ایران انقدر مورد عنایت مکانیک های مختلف قرار میگره و ازش به بدی یاد میکنن...؟ بخاطر کمبود لوازم هست..؟ تعمیرش دانش خیلی خاصی میخواد ؟ یا علت دیگه ای داره؟


تصویر
راه در جهان یکیست ...و آن راه راستی ست
نمایه کاربر
Ali-F
دنده 1
پست: 1366
تاریخ عضویت: 07 می 2009, 19:50
نوع خودرو: پراید 132
محل اقامت: بیرجند

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط Ali-F » 09 ژوئن 2012, 21:41

1- یکی دو سال پیش تو همین فروم صحبت از ورود جاگوار به ایران شد ولی خبری نشد به نظر شما احتمال ورودش به ایران در آینده وجود داره؟
2- من تو مناطق آزاد قشم و کیش که یکبار رفتم جاگوار ندیدم تا حالا کسی جاگوار تو مناطق آزاد دیده؟
Ali88 >>> Ali-F
نمایه کاربر
amirali4002
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 357
تاریخ عضویت: 01 ژوئن 2010, 13:32
نوع خودرو: Dodge Phoenix 1960
محل اقامت: تهــــــــــــــران

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط amirali4002 » 11 ژوئن 2012, 18:54

تاپیک مناسب تری پیدا نکردم
دوستان میشه لطفا در مورد این ماشین توضیح بدهند
قیمت.وضعیت.
تشکر
http://www.bama.ir/%D8%AE%D8%B1%D9%8A%D ... 8%A7%D8%B1
حرف هایی هستند برای نگفتن
حرف هایی هستند برای نشنیدن ------------------------------------------------- دکتر اونشه
نمایه کاربر
sepehrz999
فعال Formula1
پست: 4633
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2010, 15:14
نوع خودرو: e12
محل اقامت: کرج-مهرشهر

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط sepehrz999 » 11 ژوئن 2012, 19:32

amirali4002
جان به نظر ماشین با ارزشی میاد...قیمتش هم پرت نیست.....ولی باید با متخصص جگوار برید ببینیدش... :grin:
راه در جهان یکیست ...و آن راه راستی ست
نمایه کاربر
- JAGUAR -
پژوهشگر خودروهای کلاسیک
پست: 355
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2009, 11:59

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط - JAGUAR - » 12 ژوئن 2012, 10:59

سلام ٬

سپهر جان ٬ در مورد عکس های تاپیک هر چند یادم نمیاد چه عکسهایی ۳ سال پیش گذاشته بودم ٬ اما سعی میکنم سر فرصت عکس های صفحات ابتدایی تاپیک را بازیابی کنم ٬ هر چند در نهایت این تاپیک اصلا اون چیزی که من انتظار داشتم نشد و حتی ۲۰ درصد محتوا و تبادل نظرهایی که مد نظرم بود هم در اون به اشتراک در نیومد و بعد ها هم مشغله و کمبود وقت و بی انگیزه شدن و ... هم مزید بر علت شد که تولید محتوا و پویایی ای که تو چند صفحه اول بود دیگه ادامه پیدا نکنه ...

پاسخ سوال اول :
- کمپانی جاگواربرای بازار انگلیس و اروپا از بج هایی که حجم پیشرانه توش ذکر میشد استفاده میکرد و برای بقیه بازارهای خارجی مثل امریکا بج هایی که تعداد سیلندر در اون ذکر میشد به کار میبرد ٬ احتمالا این یک استراتژی بازار یابی بوده و با توجه به سلیقه متفاوت مردم اروپا و امریکا و همچنین شرایط اقلیمی متفاوت ٬ در اروپا اکثرا پیشرانه های کم حجم استفاده میشده اما در امریکا استفاده از پیشرانه های حجیم مرسوم بوده لذا شاید برای مارکت امریکا حجم ۵.۳ لیتری کمتر به نظر می آمده و بلد کردن ۱۲ سیلندر بودن یک نوع بازار یابی به حساب می آمده ...

پاسخ سوال ۲و۳ :
- یکی از خصوصیات کمپانی جاگوار و اکثر لوکس ساز های انگیسی (و تامین کننده و سازنده برخی قسمتهاشون مثل لوکاس) این بوده که برخی قسمت های محصولاتشون رو فارغ از موضوع عملکرد و کارایی خیلی "پیچیده" طراحی میکردند ٬ چه از لحاظ تعدد قطعات بکار رفته چه جنس و مهندسی و حتی چینش و ... یا میشه به صورت انتقادی اینطور گفت که راحتی تعمیر و هزینه کم برای نگهداری فاکتوری بوده که جاگوار و اکثر لوکس ساز های انگلیسی و تامین کننده برخی قطعاتشون تو این موضوع خوب عمل نکردند ٬ برای مثال سیستم تعلیق مستقل عقب که ۵ سال طراحی و توسعه اون زمان برده و جزو بهترین های اون زمان بوده اما امروز در این خودروی کلاسیک کاملا متفاوت از گذشته اونقدر که کمبود لوازمش و سختی نگهداریش به چشم میاد ٬عملکرد خوب و کاربردی بودنش به چشم نمیاد ٬ مثلا وجود ۴ کمک فنر عقب که کمیاب نه بلکه نایاب هستند و مهندسی و چینش قسمت ها و مثلا محل قرار گیری دیسک های ترمز عقب در این بین ( اطراف دفرانسیل) و مهندسی ای که هدفش این بوده تا کمترین فضا اشغال بشه و کمترین وزن فنربندی نشده رو داشته باشه٬ اما پیچیدگی و پر قطعه بودن این مجموعه باعث شده نگهداری و تعمیر اون کار هر تعمیر کاری نباشه ٬ یا یک مثال ساده دیگه قفل کمبرند ایمنی این ماشین حساس به سرعت کشیده شدن کمربند نیست تا راننده و سرنشینان موقع بسته بودن کمربند بتونن راحت جابجا بشن و مکانیزم قفل شدنش (فک کنم با وزنه) اینطور هست که وقتی سرعت کل ماشین به یکباره کم یا زیاد بشه ( در تصادف یا ترمز شدید ) کمربند قفل میشه ٬ یا بخش های دیگه مثل داشتن ۲ باک کاملا جدا از که هر کدام هم پمپ جدا دارن برای امنیت و جاسازی و طراحی بهتر و ... که در نهایت این درست هست که وجود این بخش ها به سود سرنشینان بوده و برای راحتی بیشتر آنها بوده اما مشکل این پیچیدگی ها در طراحی این قسمت ها اینجاست که نگهداری از این قطعات و سیستم ها (مخصوصا امروز) سخت تر و پرهزینه تر خواهد بود ٬ که باعث شده نگهداری این خودرو در شرایط خوب مستلزم "وجود مکانیک متخصص و آشنا" و "وجود لوازم یدکی" و ابزار تعمیرمختص به خود باشه . شما امروز اگر یک s کلاس w116 با پیشرانه m100 - 6.9 هم سن و سال xj سری ۲ هم داشته باشید برای تعمیر پیشرانه و یا سیستم تعلیق هیدروپنیوماتیک باز هم مشکل "کمبود لوازم" و "تعمیر کار متخصص" را خواهید داشت ٬ در صورتی که میدونید که مهندسی همین پیشرانه برای همه فوق العاده و تحسین برانگیز هست اما مرسدس های ۶.۳ و ۶.۹ همیشه مشکل نگهداری دارند و مکانیک ها هم چون کار سخت تری خواهند داشت ازش به خوبی فکر نمیکنم یاد کنند ! یا حداقل حوصله تعمیر یا دانش رفع عیبش رو ندارند ...
پیشرانه های ۶ و ۱۲ جاگوار از ابتدا برای مسابقات لمان طراحی شده بودن که با یک سری تغییرات برای استفاده خیابونی تبدیل شدند ٬ انجین ۶ سیلندر (xk6) جاگوار که چندین بار برای کمپانی پشت سر هم مقام آورد تو لمان و از طرفی همونطور که تو صفحات قبلی نوشتم روی ماشین های زرهی و تانک ها و نفر بر ها و خودروهای خدماتی مثل آمبولانس هم استفاده میشد ٬ اما چیزی که همیشه ازش به بدی یاد میشده مخصوصا مقابل رقبا کیفیت نه چندان خوب کمپانی تامین کننده قسمت های برقی و متعلقات مرتبط یعنی لوکاس بود که به نظرم هیچ وقت ریلابیلیتی ای هم سطح با محصولات بوش رو نداشت ...
سیستم تهویه این ماشین هم چیزیه که باز هم همون پیچیدگی رو داره ٬ من یک توضیح مصور و خلاصه در مورد این سیستم تهویه و کارکردش لیست میکنم :

طی روند ارتقا xj از سری یک به سری ۲ یکی از بخش هایی که کمپانی به آن پرداخت سیستم تهویه بود ٬ heating and ventilation system یا سیستم گرمایش و تهویه به صورت استاندارد روی همه سری ۲ ها بود اما air conditioning تمام اتوماتیک در ابتدای عرضه سری ۲ ٬ تنها روی xjc های ۱۲ سیلندر و نمونه های دایملر استاندارد نصب بود و برای بقیه گونه ها به صورت آپشنال قابل سفارش بود که آپشن پر طرفداری بوده و اکثرا سفارش میدادند ٬‌ کمپانی در بروشور های تبلیغاتی به simplicity of control اشاره میکرد که تنها با ۲ کلید گردان شما کنترل تمام این سیستم را در اختیار خواهید داشت .
کلیدهای نمونه هایی که آپشن air conditioning رو سفارش نمیدادند مانند تصویر زیر بود ٬ که تنظیم شدت پرتاب باد توسط کلید سمت چپ (air flo) و تنظیم محل پرتاب باد و دمای آن با کلید سمت راست (temp) بود :
تصویر
نمونه های دارای آپشن air conditioning کلید های کنترلی به شکل زیر داشتند که اینبار حالت اتوماتیک در air flo و انتخاب دمای دلخواه با کلید temp ٬ متمایز با نمونه فاقد این آپشن بود :
تصویر
شماتیکی از air conditioning unit رو که دقیقا در وسط و پشت داشبرد قرار گرفته و مسیر های کنترل و هدایت باد از ۸ خروجی و محل کلید های کنترلی و کانال شبکه سویچ های الکترونیکی و محل دریچه های ورودی و خروجی و فن و air conditioner evaporator و ... رو در تصویر زیر میبینید ٬
تصویر
دریچه ورودی اصلی هوا به این واحد ٬‌همان دریچه آلومینیومی زیبایی است که جلوی شیشه جلو قرار دارد :
تصویر
هوا از این دریچه وارد کانالی شده و به این سیستم وارد میشود و بعد از گذر از evaporator ٬ با توجه به دمای هوای بیرون و دمای درخواست شده و سنجش تفاوت بین این دو ٬ هوای ورودی تبدیل به هوای سردتر یا گرمتر از بیرون میشود ٬
تصویر
علاوه بر این دریچه اصلی ورود هوا که بالا دیدید ٬ ۲ دریچه دیگر هم برای ورود هوای تازه به کابین به صورت مجزا برای هر سرنشین وجود داره که محل ورودی هوا و کلید باز و بسته کردنش باز هم من رو یاد صحبت های ابتدای کامنتم میندازه ٬ بالای زه چراغ های بزرگ جلو ۲ تا مسیر ورودی هوا به شکل طوری هست و تا از نزدیک توجه نکنید مشخص نیست ٬ این ورودی از طریق یک کانال مسیری رو از بالای گلگیر طی میکنه تا به کابین برسه و از طریق ۲ تا کلید که نوشته pull air روی اونها حک شده باز و بسته میشه و کنترلش برای راننده و سرنشین کناری مجزا هست و هر کدام میتونن به میل خودشون دریچه خودشون رو باز یا بسته کنن :
تصویر
برای در جریان بودن هوا و تازگی و تعادل هوای ورودی و خروجی در نهایت روی تاقچه عقب یک کانال برای خروج هوا تعبیه شده که باعث میشه مثلا در صورت بسته بودن شیشه ها بو و دود سیگار درون خودرو ساکن نمیمونه و بخش زیادیش خارج میشه :
تصویر
۸ دریچه ورودی به داخل کابین هم شامل :
یک درچه وسط داشبرد که به صورت اتوماتیک با وکیوم باز و بسته میشه و تا وقتی درخواست حداکثر سرما (یا هوای ولرم) رو از سیستم تهویه نداشته باشید باز نمیشه ( برای حالت حداکثر گرما بسته میمونه) ٬
۲ دریچه در گوشه های داشبرد که به صورت دستی باز و بسته و کنترل جهت میشن ٬
۲ دریچه بالای داشبرد (مخصوص بخار گیری شیشه) ٬
۲ دریچه پایین داشبرد روی کنسول وسط برای پاها ٬
و یک درچه برای سرنشینان عقب :
تصویر
تصویر
تصویر
که با توجه به کلید های کنترلی ای که در بالا تصویرشون رو دیدید انتخاب برای تنظیم دما و جهت دهی برای پرتاب باد به شکل های زیر انجام میشه :

وقتی کلید air flo در حالت def باشه ٬ از این دریچه هایی که تو شکل زیر میبینید هوای ورودی از دریچه ها (فلش سبز) به داخل کابین پرتاب میشه ٬ که بیشترین پرتاب باد به دریچه های بالای داشبرد میره چون از حالت برای بخار زدایی شیشه جلو در زمستان استفاده میشه و توصیه میشه دریچه های کمکی با کلید pull air باز بشن :
تصویر
وقتی از طریق کلید temp هوای گرم (تر از بیرون) درخواست بشه ٬ ورود هوا ( فلش های سبز) و خروج هوا گرم (فلش های قرمز) و شدت پرتاب متفاوت در هر دریچه (سایز فلش ها) به شکل زیر هست ٬ زمانی که air flo روی حالت اتوماتیک باشه بین حالت مختلف کم یا زیاد پرتاب باد با توجه به دما یکی انتخاب میشه :
تصویر
وقتی هوا تقریبا هم دما با بیرون و میکس سرد و گرم از طریق کلید temp انتخاب بشه ٬ ورود هوا (فلش های سبز) و خروجی هوای ولرم از فلش های آبی-قرمز هست و در این حالت دریچه وسط هم باز میشه :
تصویر
وقتی حالت ماکسیمم سرما از طریق کلید temp انتخاب بشه ٬ ورود هوا از فلش های سبز و خروج هوای سرد از فلش های آبی هست و مثل حالت قبل دریچه وسط هم باز میشه :
تصویر
در مورد دریچه عقب هم که اشاره کردید ٬ در نمونه های که کولر دارند به همین صورت بالا که فلش ها مشخص کردند هوا درون کانال دریچه عقب هم در جریان هست و از طریق کلیدهای کنار دریچه ٬ کنترل جهت و باز و بسته میشود ٬ نمونه هایی که کولر ندارند هم همان هوایی که از دریچه ورودی اصلی وارد مجموعه میشود ٬ وارد کانل این دریچه هم میشود .
تصویر
.........................................
در مورد سوالی که دوست دیگری در مورد آگهی اینترنتی داشتند ٬‌
قسمتی از اطلاعاتی که آگهی دهنده ثبت کرده اشتباه هست ٬ مدلی به نام xjr در جاگوار نسل اول وجود ندارد این جاگوار xjL هست و همینطور منظورشان از off white احتمالا همان old english white بوده ٬ برای تریم داخلی هم برای این رنگ خارجی تودوزی Dark Blue تا سال ۱۹۷۵ قابل سفارش بوده که اگر فابریک باشد خوب است ٬ از روی عکس نمیتوان نظر داد ٬ مضاف بر این برای کلاسیک های انگلیسی یا ایتالیایی که کمبود تعمیر کار متخصص و قطعات چه تزیینی و چه فنی وجود دارد در صورت هر ایراد یا کمبودی هزینه ای که باید بابت باز سازی پرداخت شود قابل توجه و تاثیر گذار خواهد بود ٬ ۳ سال پیش که این تاپیک را مینوشتم با این پول میشد جاگوار xj نسبتا تمیز پیدا کرد اما امروز سخت است پیدا کردن یک نمونه کاملا سالم و فابریک و کامل با این قیمت ... و اگر خودروی این آگهی خوب و سالم باشد قیمت مناسب است ٬ امیدوارم دلال ها به خاطر سختی های باز سازی و طرفدارهای خاص این نوع خودرو ها کمتر وارد این حیطه بشوند ٬ هر چند من رقم های عجیب برای چند جاگوار خیلی تمیز شنیدم که ترجیح میدهم اینجا ننویسم .
- عاقل همه ي آنچه را كه مي داند نمي گويد ، ولي آنچه را كه مي گويد مي داند. (Aristotle)
نمایه کاربر
sepehrz999
فعال Formula1
پست: 4633
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2010, 15:14
نوع خودرو: e12
محل اقامت: کرج-مهرشهر

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط sepehrz999 » 12 ژوئن 2012, 12:26

سلام...

سپاس علیرضا جان....مطلب کاملا جا افتاد.... :grin:
احتمالا 20 سال دیگه، امثال مایباخ هم دچار همین مشکلات میشن..
فقط توی این عکس...

تصویر

جگوارهای سری دوم سانروف هم داشتن؟ :(

آخه طبق این عکس فکر میکردم سری دوم های کلا سانروف نداشتن....البته با توجه به شکل آینه بغل، احتمالا این تصویر مربوط به جگوار های مدل بالاتر هست...

تصویر

راستی مدل های سفارش امریکا از لحاظ شکل ظاهری هم (بخصوص سپرها) وضعیت متفاوتی نسبت به اروپایی ها نداشتن؟
راه در جهان یکیست ...و آن راه راستی ست
نمایه کاربر
amirali4002
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 357
تاریخ عضویت: 01 ژوئن 2010, 13:32
نوع خودرو: Dodge Phoenix 1960
محل اقامت: تهــــــــــــــران

Re: آشنایی و بحث و تبادل نظر در مورد "جاگوار های" موجود در ا

پست توسط amirali4002 » 12 ژوئن 2012, 15:39

مرسی اقا سپهر
از تو عکس انگار بد نیست.من انگلیسی باز نیستم.خواستم اینجا دوستانی که اطلاعاتی دارند من رو راهنمایی کنند.
مرسی
حرف هایی هستند برای نگفتن
حرف هایی هستند برای نشنیدن ------------------------------------------------- دکتر اونشه
ارسال پست

بازگشت به “جگوار Jaguar”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان