اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

مباحث مربوط به تمامي محصولات شركت خودروسازی جگوار
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
- JAGUAR -
پژوهشگر خودروهای کلاسیک
پست: 355
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2009, 11:59

اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط - JAGUAR - » 23 نوامبر 2009, 19:59

تصویر
سلام . . .

هر کسی تو زندگیش ارزوهای زیادی داره . . .

یکی از ارزوهای من سفر به دوران گذشته و مورد علاقه ام هست . . . شاید اگه ماشین زمان وجود خارجی داشت برای من خیلی خوب میشد . . . !!!

شاید این ارزوی من برای خیلی ها خنده دار و یا بی معنی باشه . . . شایدم یک سری از اون خششون بیاد . . . به هر حال . . .

خیلی دوست داشتم که به ماه مارچ سال 1961 میرفتم . . . و یک جوان ثروتمند حدود 35 ساله بودم . . . لابد میپرسید چرا این سال این ماه و این سن رو انتخاب کردی ؟؟؟
چون در این ماه از سال 1961 در نمایشگاه جنوا (Geneva) قرار هست یک اتفاق مهم بیفتد . . . اگه ماشین زمان منو به اونجا میبرد چقدر خوب میشد . . . , و چرا این سن ؟ چون هیجان و ادرنالین خونم خیلی زیاد میخواد بالا بره و این سن برام بهتره . . . !

اگه اینطور میشد یکی از زیباترین صحنه ها رو میدیدم . . . اما میتونم اون رو تجسم کنم و برای شما هم توضیح بدم . . .

توی یک جمعیت مثل افراد کناریم مات و مبهوت ایستادم (شایدم نشستم ) . . . افرادی که اطراف من هستند هم همگی متمول و ثروتمند هستند و

همگی متعجب و هیجانزده از دیدن حجمی که جلوشون قرار گرفته . . . و به دقت در حال بررسی و نشان دادن اون به همدیگه هستن . . .

من به خودم میبالم که ایرانی هستم . . . حتما میپرسید چرا ؟؟؟ چون دقیقا زیر اون حجم زیبا یک فرش دستبافت ارزشمند و زیبا قرار گرفته که به احتمال زیاد باید ایرانی باشه . . .

و اما این حجم زیبا چیه ؟؟؟

بله با توجه به عنوان تاپیک کاملا مشخصه . . . این یک مدل بسیار زیبا و ارزشمند و افسانه ای از جاگوار هست که روی این فرش زیبای دست بافت قرار گرفته . . . بله جاگوار E -TYPE . . .

تصویر

وای خدای من چقدر زیباست . . . در این قسمت نمایشگاه چه غوغایی به پا هست . . . گویا همه در مورد این قسمت نمایشگاه دارن حرف میزنن . . .

تصویر

با اینکه بزرگان اتومبیل سازی از سرتاسر جهان با بهترین ساخته هاشون اومدن . . .

تصویر

بعدا متوجه میشم که ستاره نمایشگاه و اتومبیل برگزیده جنوا 1961 همین جاگوار E - TYPE افسانه ای شد . . .

تو این عکس اقای
Sir William LyonS
رو در کنار شاهکار کمپانی میبینید که مطمئنا داره به اون میباله . . . .

تصویر

اما درخواست من از ماشین زمان هنوز تمام نشده . . . !

ازش میخوام منو چند ماه بعد تر ببره و اینبار من رو در نیو یورک قرار بده . . . چون اصلا صبر ندارم و هر چه زود تر میخوام اون روز معروف رو هم ببینم . . .
اما چرا نیو یورک ؟؟

چون اینبار در نمایشگاه نیو یورک میخوام شاهد درخشش دوباره E - TYPE باشم . . . وای خدای من اینبار هم E - TYPE با وجود رونمایی قبلیش داره همچنان میدرخشه . . .
بذارید دقیق تر براتون توصیف کنم . . . یک E - TYPE طلایی رنگ در یک قسمت از نمایشگاه مانند طلای 24 عیار داره میدرخشه . . . این حجم زیبا همه رو جذب خودش کرده . . .

بعد این نمایشگاه E-TYPE وارد مراکز فروش جاگوار شد و اماده برای خرید بود . . . من هم خیلی زود و بدون معطلی خودم رو برای خرید یکی از این E-TYPE
ها اماده میکنم . . . چون میخوام حتما صاحب یکی از اون 500 تا E-TYPE اولی که از کمپانی خارج میشه باشم . . .
چون میدونم که خیلی با ارزش ترن و یک سری خصوصات ظاهری متمایز نسبت به بقیه داره و تو سال 2009 این 500 تای اول خیلی قیمتی تر خواهد بود . . .

تصویر

خب حالا میخوام به یک نمایندگی جاگوار در نیویورک برم . . . فکر کنم تو خیابون 57 ام شرقی باید باشه . . . میخوام برم و بازم E-TYPE رو ببینم و برای شما هم توصیفش کنم . . . و یک مدلش رو سفارش بدم و بخرم . . .

تو این سال یعنی 1961 تو نمایندیگی جاگوار ادم چه احساس خوبی داره . . . با دیدن E-TYPE و MARK X )MARK 10 ) . . .

خب اگه تو سال 1961 اینترنت و سایت TT به صورت امروز بود برای خرید از شما هم کمک میخواستم چون واقعا هنگ کردم و بین دو مدل زیبای ارایه شده از مدل E-TYPE انتخاب خیلی سخته . . .
بذارید براتون بیشتر توضیح بدم :

من باید بین یک رودستر زیبا که به صورت مخفف اون رو OTS که مخفف (open two seater) هست :


تصویر


یا یک کوپه دوست داشتنی که به اون FHC یا(fixed head coupe) میگن یکی رو انتخاب کنم :

تصویر

اما از اونجایی که من توانایی انتخاب بین این دو رو ندارم حتما هر دو رو خواهم خرید . . .

حالا شما هم یکم با ظاهر این دو بیشتر اشنا شید :

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

.
.
.
...........................................
.
.
.
تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

هر دوی این مدلها در اون سالهای اولیه عرضه e-type دارای یک موتور 3.8 لیتری ساخت جاگوار بودند که این موتور در واقع همون موتور 6 سیلندر خطی با سه کاربراتور مدل xk 150 هست که حالا سوار بر e-type شده . . .


تصویر

تصویر

که بعدها موتور 6 سیلندر 4.2 لیتری و 12 سیلندر 5.3 لیتری به جای این موتور عرضه شدن . . .
تصویر

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر



من واقعا از اقای malcolm sayer و بقیه تیم طراحی ممنونم برای اینکه این بدنه زیبا رو با این حالت ائرو دینامیک و خصوصیات منحصر به فرد طراحی کردن چون با این حالت ائرودینامیک e-type در این زمان به راحتی به سرعت 240 کیلومتر در ساعت میرسید و در سالهای بعد با موتورهای قویتر 4.2 و 5.3 لیتری به شتاب های بهتر ( 0 تا 100 حدود 6 ثانیه ) و همچنین ماکسیمم سرعت بیشر هم رسید . . .



ولی خوب انتظار هم میرفت چون کمپانی جاگوار برای طراحی e-type از مهندسین هواپیما و همینطور علم ایرودینامیک استفاده کردند و اشنایی کامل با مقاومت بدنه در مقابل جریان هوا داشتند . . .
و طراح اصلی یعنی اقای malcolm sayer قبلا هم تواناییشون رو در طراحی d-type نشان داده بودند و همچنین موفقیتها و افتخاراتی که جاگوار در دهه 50 با d-type در مسابقات لمانز داشت . . .

تصویر

به هر حال . . .

از اینها که بگذریم یه چیز دیگه در e-type باز توجه ادم رو جلب میکنه و اون مجهز بودن هر 4 چرخ به ترمز دیسکی هست . . . و من مشکلی از بابت نگه داشتن این اتومبیل اسپرت حدود 1300 کیلویی نخواهم داشت . . . وزن دقیق FHC برابر 1315 کیلو گرم و OTS برار 1256 کیلوگرم بود . . .
و این به همراه سیستم پیشرفته تعلیق( در ان زمان) یک مجموعه قابل اعتماد رو پدید اورده بود . . .

تصویر

تصویر

تصویر


خب حالا بذارید تا فضای داخلی رو براتون تجسم کنم . . .
وای چه داشبرد کلاسیکی . . . فرمان سه شاخه چوبی باید حس اسپرت لوکسی به ادم بده . . . باید جالب باشه . . .

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

استفاده از الومنیوم در قسمتهایی از داشبرد و کنسول میانی به حس اسپرتی کمک بیشتری کرده و ادم قشنگ اون حس سرد و خشن بودن فلز رو میتونه با در دست گرفتن سر دنده گرد الومنیومی احساس کنه(البته سر دنده چوبی هم بوده . . . و بعدها هم پلاستیکی میشه . . . ) . . . نشان دهنده دور شمار و سرعت سنج در E-TYPE شبیه دیگر اعضای خانواده در ان زمان است . . .
و اما صندلیها . . . . وای خدای من چقدر این صندلیها کوچک و جذاب است . . . البته کمی سفت که با توجه به اسپرت بودن ماشین این عیب نیست . . . ا

اما من میدانم که جاگوار E-TYPE بعد ها کلا در 3 سری عرضه خواهد شد ولی با ارزشترین انها همین سری اول خواهد بود با وجود این صندلیهای کوچک و گیربکسی که زیاد راضی کننده به نظر نمیرسد و . . .

و بعدها یک سری اصلاحات در همین سری 1 صورت گرفت که بعضی جاها اون رو سری 2/1 1 یا همون 1.5 میشناسن که در این بهینه سازی صندلیهای جدید تر و راحت تر و موتور با تورک بالاتر و حجم 4.2 لیتر و ترمز های قوی تر و و روکش مشکی داشبرد و همچنین یک جعبه دنده 4 سرعته تمام سنکرونیزه و . . . عرضه شد . . . .

تصویر

تصویر

تصویر




و به این ترتیب سری اول از E-TYPE از سال 1961 تا 1968 و سپس سری دوم E-TYPE از سال 1969 تا 1971 و در نهایت سری اخر یا سری سوم هم از سال 1971 تا 1975 ساخته شدند . . .

که تغییرات ظاهری هم در طی این سالها صورت گرفته مثل حذف قاب چراغ جلو و بزرگتر شدن جلو پنجره و جا بجایی چراغ های عقب از بالای سپر به زیر سپر و . . . و استاندارد سازی با قوانین امریکا و تغییر در کاربراتورها و سپر ها و . . . .

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر


اما بذارید برگردم به ارزو و امدنم به دوران 1961 . . . .
مطمئنا من باید یکی از این سری 1 ها داشته باشم چون واقعا در اینده با ارزش خواهند شد و مجموعه داران بزرگ ماشین رو دیده بودم که در سال 2009 خیلی بیشر به داشتن این سری علاقه نشون میدادن . . .

و بعدها سری 2 و 3 را هم خواهم خرید . . . .

اما یک خواهش دیگه از ماشین زمان دارم . . . !


میخوام که همسرم رو هم به همراه من به این زمان بیاره چون یک سورپرایز خوب برای کادوی تولدش دارم . . . !
خیلی خوب شد که کمپانی جاگوار مدل 2+2 رو هم به رده E-TYPE اضافه کرد چون من رو از سردرگمی برای خریدن کادوی تولد برای همسرم بیرون اورد . . . .!!!


تصویر

تصویر


این مدل دارای طول و ارتفاع بیشتری نسبت به مدل استاندارد بود و من و همسرم میتونستیم مثل بقیه خانواده های ثروتمند با فرزندان و چند چمدان با E-TYPE مون به تعطیلات بریم و لذت ببریم . . . .
و شانس اوردم که در این سال جاگوار جعبه دنده اتوماتیک رو هم به صورت اپشن قرار داد چون خانومم با گیرباکس دستس میونه خوبی نداره . . . .

در کل من از زندگیم تو سالهای دهه 60 و 70 راضیم !!! و حتی دوست دارم از دهه 50 جوونیم رو شروع کنم و XK 120 و 150 رو هم تجربه کنم . . . چون از اونها هم همیشه جزئ زیباترین های قرن یاد میشه . . . .


در پست های بعدی توضیهات بیشتری در باره
طرح های اولیه و چگونگی پیدایش E-TYPE
تغییرات در سری های مختلف
مدلهای خاص . ادیشن های ویزه
مقامهایی که در مسابقات به دست امده و . . .

خواهم نوشت . . . .و به مرور زمان این تاپیک را کامل تر خواهم کرد . . .
دوستان سعی کردم یک مقدار با ادبیات خاصی مطالب خشک تاریخچه ای را براتون نقل کنم تا خسته نشید و در پایان امیدوارم از شنیدن آرزوهام! که در لابه لای اون اطلاعاتی از یکی از دوست داشتنی ترین اتومبیل های تاریخ بود خسته نشده باشید ، این کار را به عمد انجام دادم تا مطالب خواندنی تر باشند . . .

با احترام،
علیرضا 2/9/88
- عاقل همه ي آنچه را كه مي داند نمي گويد ، ولي آنچه را كه مي گويد مي داند. (Aristotle)
نمایه کاربر
IrajMirzaee
پست: 2
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2009, 01:27
نوع خودرو: زانتيا SX2000
محل اقامت: تهران ميدان هروي

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط IrajMirzaee » 23 نوامبر 2009, 20:18

سلا و تشكر
البته هيچكدام از عكسها را نميشه ديد!
فكر كنم بايد تو يه سايت آزاد فيـــلتـــر نشده آپلود كني
ممنون
نمایه کاربر
IIIPEHR
دنده 1
پست: 1090
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2008, 01:59
نوع خودرو: 1976 Camaro

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط IIIPEHR » 23 نوامبر 2009, 20:20

علیرضا خیلی پست خوب و تاثیر گزاری بود
من میگم شما در مورده جگوار به عرفان رسیدی :hb:
من زیاد از e-type خوشم نمیمد ولی این عکسها و صحبت ها نظرم رو عوض کرد
چندتا تو ایران موجوده؟
نمایه کاربر
علي هافكلاچ
کاربر ويژه
پست: 13307
تاریخ عضویت: 12 اکتبر 2004, 10:47
نوع خودرو: FormulaSilverBird400
محل اقامت: كرانه ي درياي پارس، شهر باستاني ليان (آفتاب تابان)
تماس:

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط علي هافكلاچ » 23 نوامبر 2009, 20:59

سپهر اولين كسي هستي كه همچين چيزي رو ازش ميشنوم
اين ماشين يه شاهكاره

من طراحيش رو خيلي دوست دارم
بعضي جاهاش نا مانوس و غريبه اما همه چيزش حس خوبي به آدم ميده

اما در مورد متن رويايي بالا !
من دوست ندارم همچين ماشيني رو تو زمان خودش سوار بشم
اگه من ميخواستم داشتن همچين ماشيني رو تجربه كنم ترجيح ميدادم تو زمان حال يا آينده اين شاهكار زيبا رو به خيابونها بكشونم
نمایه کاربر
IIIPEHR
دنده 1
پست: 1090
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2008, 01:59
نوع خودرو: 1976 Camaro

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط IIIPEHR » 23 نوامبر 2009, 21:05

علي هافكلاچ نوشته شده:سپهر اولين كسي هستي كه همچين چيزي رو ازش ميشنوم
اين ماشين يه شاهكاره

من طراحيش رو خيلي دوست دارم
بعضي جاهاش نا مانوس و غريبه اما همه چيزش حس خوبي به آدم ميده

اما در مورد متن رويايي بالا !
من دوست ندارم همچين ماشيني رو تو زمان خودش سوار بشم
اگه من ميخواستم داشتن همچين ماشيني رو تجربه كنم ترجيح ميدادم تو زمان حال يا آينده اين شاهكار زيبا رو به خيابونها بكشونم
آره منم مشکلم این بود که میدیدم یه مقداری کاپوتش بلنده و زاویه ستون های جلوشم یه مقداری عمودیه =n
ولی وقتی در کل ماشینو نگاه میکنی خیلی زیباس
نمایه کاربر
آخشام
دنده 2
پست: 2801
تاریخ عضویت: 29 ژولای 2008, 12:12
محل اقامت: urmia

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط آخشام » 23 نوامبر 2009, 21:30

خیلی متن عالییی داشت.
ممنون

کسی میتونه مختصر در مورد این سیستم تعلیق توضیح بده ؟ http://img442.imageshack.us/img442/6561 ... 3rears.jpg
نمایه کاربر
Casanova
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 395
تاریخ عضویت: 27 مارس 2009, 16:49
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: کرج

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط Casanova » 23 نوامبر 2009, 22:04

آفرین به قلم نازنینت
احسنت بر تخیل شیرینت :-)
نمایه کاربر
behzad
دنده 1
پست: 1761
تاریخ عضویت: 26 دسامبر 2004, 17:52
نوع خودرو: Not Yet
محل اقامت: هرجا Adrenaline باشه ...
اینستاگرام: Amirx220

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط behzad » 24 نوامبر 2009, 04:45

عالی‌ بود :-)
واقعا این مدل مورد علاقهٔ من هست :grin:
البته فقط مدل کوپه :cool:
کوروکش یجورایی ناقص انگار زیبایی‌ و جذابیت مدل کوپه رو نداره :div:
دستت درد نکنه :-)
حدود بیست تا کلاسیک بدون تصادف اماده فروش 🏁
نمایه کاربر
فربد1
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 467
تاریخ عضویت: 26 می 2006, 12:20
نوع خودرو: BLAZER SPECIAL 78
محل اقامت: Waste Land

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط فربد1 » 24 نوامبر 2009, 21:25

:-) :-) :-)
نمایه کاربر
IrajMirzaee
پست: 2
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2009, 01:27
نوع خودرو: زانتيا SX2000
محل اقامت: تهران ميدان هروي

Re: اشنایی با یکی از زیباترین اتومبیل های تاریخ : JAGUAR E-TYPE

پست توسط IrajMirzaee » 29 نوامبر 2009, 13:22

سلام
امروز با استفاده از فــــيلـــــتر شكن توانستم عكسها را ببينم :(
دست شما درد نكند باز هم منتظر مطالب شما در مورد ماشينهاي رويايي هستيم :-) :-) :-) :-)
ارسال پست

بازگشت به “جگوار Jaguar”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان