تاریخچه جاگوار|Jaguar History + آشنایی با محصولات این کمپانی

مباحث مربوط به تمامي محصولات شركت خودروسازی جگوار
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
- JAGUAR -
پژوهشگر خودروهای کلاسیک
پست: 355
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2009, 11:59

تاریخچه جاگوار|Jaguar History + آشنایی با محصولات این کمپانی

پست توسط - JAGUAR - » 10 می 2011, 21:18

تصویر
Jaguar History
شرکت معظم JAGUAR ، یک شرکت تولید کننده ماشینهای لوکس - اسپرت می‌باشد که دفتر مرکزی آن در غرب کشور انگلستان در شهر کاونتری قرار دارد ، این شرکت به نام سوالو سایدکار کمپانی (Swallow Sidecar Company )در سال ۱۹۲۲ تاسیس شد، سپس در سال ۱۹۳۴ به اس اس کارز (SS Cars Ltd) تغییر نام داد و سرانجام در سال ۱۹۴۵ به نام کنونی یعنی جاگوار کارز (Jaguar Cars) به ثبت رسید .
- این شرکت خودروسازی محبوب با پیشینه تاریخی حدود 75 سال ، همواره با محصولاتی با طراحی متمایز در کلاس خود و قابلیت های فنی که جزو بهترین هاست شناخته میشود ، طرح های محصولات این کمپانی بسیار پخته ، جذاب و ســکــســی میباشند و عموماً مورد تقلید کمپانی های دیگر قرار میگیرند ، جاگوار جزو معدود کمپانی هایی میباشد که عموماً در هر رده بندی (10 تای برتر ) برای انتخاب زیبا ترین خودرو ها تولید شده تا امروز ، بیشتر از یک یا دو محصول آن در لیست های مذکور دیده میشوند .
- عموماً افراد مشهور و اشخاص رده های بالای کشوری مخصوصاً در انگلیس و برخی کشور های اروپایی دیگر و همینطور دربار سلطنتی و یا برخی شخصیت های سلطنتی از محصولات این کمپانی استفاده میکنند .
- چندین بار محصولات تولیدی ( نه مفهومی) این کمپانی رکورد دار پر سرعت ترین خودرو در زمان خود بوده اند ( xk120 در دهه 50 و xj220 در دهه 90 )
- پیشرانه معروف 6 سیلندر خطی جاگوار با دو میل سوپاپ در اواسط دهه 50 رقیبی چه در مسابقات و چه در زمینه عمر و قابلیت اعتماد بالا نداشت و به طول عمر طولاني و حضور خداوند‌گونه مشهور شده بودند( رتبه اول مسابقات لمانز در چندین سال پیاپی) طوری که از این پیشرانه در وسايل نقليه متنوعي مانند تانك هاي اسكورپيون،‌ نفربر مسلح سيميتار، وسيله نقليه مسلح فاكس‌اسكات و وسيله نقليه شناسايي فاكس، خودروهاي راداري و باركش زميني دوديفرانسيل استون‌فيلد بكار گرفته شد ، در صورت نگهداري مناسب از موتور استاندارد XK ، بدون تعمیر عمر مفيدي در حدود 200،000 مايل داشتند ( در دهه 50 و 60 ) .
- این کمپانی جزو انگشت شمار شرکت هایی بود ( مانند لامبورگینی و فراری ) که در اوایل دهه 70 با وجود بحران های نفتی ، برای محصولات اسپرت و لوکس خود ، پیشرانه قدرتمند 12 سیلندر را جزو انتخاب مشتریان قرار داده بود .
- تمرکز این شرکت بر روی ایرودینامیک تا حدی بود که در دهه 50 جاگوار به کمک مهندس هوا فضا "مالکوم سایر" پيشگام در استفاده از تونل‌هاي باد براي آزمايش خصوصيات ايروديناميكي خودروها مي‌باشد و طرح های معروفی چون جاگوار سری xk و e -type از نمونه های تلاش کمپانی در آن دوران به شمار می ایند .
- کمپانی جاگوار از ابتدای دهه 60 بر روی محصولات خود از سیستم تعلیق کاملاً مستقل برای هر چرخ استفاده میکرد که علاوه بر افزایش قابلیت های حرکتی و دینامیکی ، موجب آرامش و راحتی بسیاری برای سر نشینان میشد و گروه تست محصولات جاگوار در دهه های 50 و 60 و مشخصاً نورمن دِيويس خیلی به ایجاد حس خوب در رانندگی با محصولات این کمپانی حساس بودند .
- ...

قبل از پرداختن بیشتر در مورد کمپانی جاگوار ابتدا با استعدادهايي كه در اعتلاي کمپانی خودروسازی جاگوار نقش داشته‌اند ، بیشتر آشنا میشویم ،
شهرت جاگوار براساس مهارت‌هاي يك مجموعه بسيار با استعداد از موسسان، مهندسان، رانندگان و طراحان بنا نهاده شده است ، که با تعدادی از این افراد تاثیر گذار آشنا میشویم :

سر ويليام لاینز - پايه‌گذار و روياپرداز جاگوار - آقای جاگوار !
تصویر
بيل لاینز در سال 1901 در بلك‌پول بدنيا آمد و استعداد خود را در زمينه مهندسي در سنين جواني بروز داد ، زماني كه وي تنها 21 سال داشت، به شراكت با همسايه خود ويليام ولمسلي رو آورد و شركت سوالو سایدکار را كه شركت پايه‌گذار جاگوار بود، تاسيس نمودند ، اگرچه او يك طراح آموزش‌ديده نبود ولي برخي از محبوب‌ترين مدل‌هاي جاگوار شامل XK120، Mark II و XJ6 را طراحي نمود؛ سر ويليام تا سال 1972 به كار ادامه داد و 13 سال بعد فوت نمود ، در مورد زندگی ایشون در اینترنت مطالب زیادی موجود هست ، مضاف بر این کتاب هایی نیز در مورد ایشون به چاپ رسیده که با سرچ به راحتی قابل دسترس خواهند بود .

نورمن دِيويس - خالق دپارتمان تست جاگوار
تصویر
به‌عنوان مهندس ارشد توسعه تست جگوار، نورمن ديويس 36 سال از عمر خود را صرف تصميم‌گيري اين مورد نمود كه چگونه خودروهاي شركت جاگوار بايستي براي رانندگي ملموس باشند ، او در سال 1952 به شركت ملحق گرديد تا بخش تست را بنا نمايد و 600 رويه اجرايي تست را در شركت ارايه نمود.
وي در سال 1953 يا مدل D تایپ جاگوار ، ركورد سرعت را شكست و در هر دو مسابقه رالي ميلي ميگليا در ايتاليا و مسابقات لمانز به عنوان راننده شركت داشت، نورمن ادعا مي‌نمود افتخار دارد كه ترمز ديسكي را به همراه دانلوپ ارائه نموده است؛ اين نوآوري جان افراد بيشماري را در طي ساليان سال حفظ كرده است.
<<اطلاعات بیشتر در مورد ایشون>>
لوفتي اينگلند - مغز متفكر موفقيت‌هاي تيم مسابقه‌اي جاگوار
تصویر
مهندس آموزش‌ديده شركت، فرانك اينگلند به عنوان مدير خدمات به شركت ملحق گرديد و مغز متفكر بيشتر موفقيت‌هاي مسابقه‌اي شركت در سال‌هاي دهه 1950 بود ، اينگلند به‌سرعت توانست پتانسيل موجود در موتور XK را كشف نموده و برنامه‌اي را جهت ساخت مدل C تایپ ارائه نماید ، به او لوفتي اطلاق مي‌شد، چرا كه قدي در حدود 2.10 متر داشت ، اينگلند به پست مديريتي خود بعد از كناره‌گيري جاگوار از مسابقات اتومبيل‌راني برگشت و در سال 1972 بعد از بازنشستگي سر ويليام لاینز به عنوان رييس شركت منصوب گرديد.
مالكولم ساير - متخصص آيروديناميك
تصویر
بعد از همكاري با شركت هوافضايي بريستول، مالكولم ساير زماني كه به جاگوار در سال 1952 ملحق شد، قدم در دنياي ايروديناميك گذاشت ، ساير ابتدا به فرم و شكل دهی مدل C تایپ براي شركت در مسابقات لمانز كمك نمود و سپس در طراحي شماتيك مدل D ، XJ13 تایپ و مدل E تایپ با كمك پروفيل مقاومت كم در برابر باد وارد شد. روش كاري ساير شامل نقشه‌كشي انحناهاي پيچيده هماهنگ بوسيله خط‌كش‌هاي مهندسي و جداول لوگاريتمي بود و وي همچنين پيشگام استفاده از تونل‌هاي باد براي آزمايش خصوصيات ايروديناميكي خودروها مي‌باشد ، آخرين خودروي ساير XJ-S بود كه متاسفانه قبل از توليد آن، در سال 1970 فوت نمود.
ويليام هينس - مهندس برتر
تصویر
در روزهاي ابتدايي جاگوار، اين بيل هينس بود كه تشخيص داد نياز به يك موتور مخصوص خودروهاي اين شركت است ، وي در توسعه موتور خطي شش‌سيلندر در طي جنگ جهاني دوم و به‌هنگام ديده‌باني واحد صنعتي جاگوار بسيار مفيد فايده بود. ( کارکنان به دلیل حمله هوایی نیرو های آلمانی به دو گروه تقسیم میشدند که یک گروه دیدبانی میداد و گروه دیگر به طراحی و ساخت مشغول بود)
هينس همچنين نقش كليدي در مهندسي مدل‌هاي C، D تایپ و همچنين E تایپ ، در پيروزي‌هاي لمانز ايفا مي‌كرد ،
او در سال 1969 بلافاصله بعد از بازنشستگي از جاگوار، برنده جايزه CBE گرديد.
يان كاليوم - يك طراح مختص قرن 21
تصویر
پسري 14 ساله، يان كاليوم، بعد از تماشاي مدل اصلي جاگوار XJ6 در نمايشگاه تصميم گرفت كه در بزرگسالي به طراحي خودروهاي جاگوار بپردازد ، او برخي طراحي‌هاي خود را به بيل هينس اعطا نمود كه به وي توصيه كرده بود در صورتيكه وي در زمينه مهندسي نقشه‌كشي و طراحي صنعتي مطالعه نمايد، كارهاي طراحي وي خريداري خواهد شد.
در سال 2000، وي به منتهاي جاه‌طلبي خود رسيد و به‌عنوان مدير طراحي جاگوار منصوب شد ، در اين پست، وي سرپرستي تغيير شكل جاگوار و توسعه طراحي‌هاي منجر به جايزه ، براي مدل‌هاي XK، XF و XJ را برعهده داشت.



Birth of the company - تولد شركت


شركت سوالو سایدکار در سال 1922 بوسيله دو علاقه‌مند به موتورسيكلت، ويليام لاینز و ويليام والمسلي تاسيس گرديد ، در سال 1935 اولين اتومبيل اين شركت با نام SS JAGUAR در مدل‌هاي سالني و اسپورت با حجم موتور 2.5 ليتري در مدل SS90 و SS100 ارائه شد.
تصویر تصویر
به گفتۀ ویلیام لاینز جاگوار ss100 بیشتر برای شرکت در مسابقات طراحی شده بود اما عرضه آن عمومی بود ، و شرکت جاگوار برای این منظور یک پیشرانه اختصاصی و پیشرفته در آن زمان برای آن ساخته بود ، که 2.7 و از 1938 به بعد 3.5 لیتر حجم داشت و قادر بود در مدت زمانی در حدود 10 ثانیه این اسپرت 2 نفره روباز را در دهۀ 30 از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و در نهایت تا 100 مایل سرعت بگیرد که نام گذاری آن (ss100) هم متاثر از همین توانایی بود .
در کل 198 دستگاه از نمونه 2.7 لیتری و 116 دستگاه از نمونه 3.5 لیتری ساخته شدند که امروزه قیمتی بیشتر از 300 هزار دلار دارند . جاگوار ss100 در دوران دهۀ 30 همواره چه در چلنج های خیابانی و چه در مسابقات پیروز ، رقابت بود و در آن زمان جزو اتومبیل های معروف اسپرت به شمار میرفت .

و دقیقاً از همین زمان (1936~1935) بود که برای اولین بار نام جاگوار برای محصولات این کمپانی در نظر گرفته شد (جاگوار ss100 ) ، تا قبل از جنگ جهانی دوم نام این کمپانی انگلیسی ss بوده که مخفف Swallow Side car هست ، اما بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل اینکه این نام با ، نامِ سازمان های نظامی نیرو های آلمانی شباهت داشت (به آلمانی: Waffen SS:یعنی گروه مسلح ، و نیز اِس‌اِس‌ها یکی از شاخه های نظامی آلمان در جنگ جهانی دوم بودند و وحشت در دل دشمنان می‌انداختند یعنی به عبارت دیگر شوروی وهم متفقین غرب می‌دانستند یک وافن اس اس تا آخرین قطرهٔ خون خود از کشورش دفاع می‌کند؛ بدون اینکه ترسی از تجهیزات دشمن داشته باشد, اس‌اس پس از کادر سیاسی نازی به دومین نهاد مهم نظام سیاسی آلمان تبدیل شده بود به خاطر همین وافن اس اس‌ها در جنگ علاوه بر اینکه تأثیر گذار بودند؛معروف هم شده بودند و مردم از آنها نفرت داشتند ... ) , و این نام برای مردم آن زمان خوش آیند نبود ، رو این حساب نام کمپانی در همان زمان تغییر میکنه و امروز این کمپانی رو با این نام (JAGUAR) میشناسیم ... مضاف بر این نام سوالو و حق امتیاز تولید ساید کار فروخته شد و کمپانی فقط تحت نام "جاگوار" فعالیت خود را ادامه داد ، اما در مورد نام کمپانی ، یعنی JAGUAR صاحبان کمپانی در آن زمان چنین عنوان کردند :
" این شبیه ترین نامی بود که میتوانستیم برای احساس خودمان در ساخت اتومبیل به کار گیریم ... "
میدونید که سمبل و نماد کمپانی Jaguar نوعی گربه وحشی با همین نام هست ( نوعی یوز پلنگ که بیشتر در جنوب قاره امریکا وجود دارد)

بعد از جنگ جهاني دوم كمبود نقدينگي در شركت بوجود آمد و جگوار به رابري اوون ،فروخته شد ( واحد صنعتي و مستقلات ، يك شركت سازنده بدنه فولادي پرسي كه در سالهاي انتهايي دهه 1930 و زماني‌كه چشم‌انداز رشد بسيار ايمن به‌نظر مي‌رسيد، ايجاد شده بود ) با اين حال، جاگوار موفقيت‌هاي تجاري نسبي با مدل‌هاي كمي که قبل از جنگ ساخته بود ، بدست آورده بود ، در آن بازه زمانی نيز براي ديگر سازندگان خودروي مبتني بر كاونتري اوضاع بسيار دشوار بود و از این جهت شركت توانست واحد صنعتي شركت موتور استاندارد جان بلك را كه بر مبناي استاندارد، موتورهاي شش سيلندر جگوار را توليد مي‌كرد، خريداري نمايد.
---------------------------------------
دوران طلائی بعد از جنگ جهانی دوم و معرفی جاگوار های اسپرت بی همتا
جاگوار نام خود را بوسيله توليد مجموعۀ خودروهاي اسپورت چشم‌گير خود مانند XK120 در سال 1948، و مدل های بعدیِ پيشرفته‌تر یعنی XK140 و XK150 و مدل E تایپ (يا XKE در ايالات متحده آمريكا) (در سال 1961 ) مطرح نمود ، تمامي اين مدل‌ها چه در خیابان و چه در مسابقات و رالی ها موفق بودند و دربردارنده ذكر هميشگي لاینز مبني بر «ارزش در قبال پول» بودند ، آنها همچنين به‌صورت فوق‌العاده‌اي مدارج بين‌المللي موفقيت را در زمينه مسابقات اتومبیل رانی كسب نمودند، مسيري كه در سالهاي دهه 1950 براي اثبات صداقت در مهندسي محصولات شركت دنبال مي‌شد.

جاگوار xk120 اولین اتومبیل تولید انبوهی بود که از پیشرانه 6 سیلندر خطی با دو میل بادامک بالای سوپاپ استفاده میکرد ، این پیشرانه 3.4 لیتری در ابتدای دهه 50 میلادی بعلاوۀ فرم ایرودینامیک XK120 برگ برنده جاگوار در قیاس با رقبایی چون فراری و مازراتی های پر حجم 12 سیلندر بود ، که قادر به تولید 210 اسب بخار نیرو بود و xk120 با این پیشرانه در نهایت میتوانست به سرعتِ 120 مایل یا 200 کیلومتر بر ساعت برسد که با این اوصاف با لقب world's fastest standard production car - سریعترین اتومبیل تولیدی در زمان خود شناخته میشد ، قیمت این مدل در انگلستان در سال 1948 در حدود 1000 پوند بود و در مدل ها ی 2 نفره روباز و بعد ها با سقف ثابت (FHC) هم عرضه شد .
جاگوار سری XK موفق به کسب قهرمانی در خیلی از مسابقات شده که با سرچ در اینترنت این اطلاعات قابل دسترسی است .
عکس های مربوز به Jaguar XK120 :
تصویر تصویر تصویر
تصویر تصویر تصویر
از ابتدای معرفی XK120 ـ (1948–1954) تا حدود 12 سال بعد ، شمایل کلی سری XK حفظ شد ، اما بهینه سازی ها فنی و قرار گیری پیشرانه های قوی تر (تا 265 اسب با همان پیشرانه 6 سیلندر  با افزایش حجم از 3.4 به 3.8 لیتر) موجب معرفی کد های XK140 ـ (1954–1957) و XK150 ـ (1957–1961) شد ، که عدد های 140 و 150 همچون گذشته نشان دهنده حد اکثر سرعت به مایل بودند ...

تصاویر مربوط به Jaguar XK140 :
تصویر تصویر تصویر
تصاویر مربوط به Jaguar XK150 :
تصویر تصویر

شعار فروش جگوار براي چندين سال "Grace, Space, Pace" «زيبايي و ظرافت و جذابیت ، فضا و وسعت ، سرعت » بود، ذكري كه بوسيله ركورد فروش بدست‌آمده توسط خودروهاي سالني ( انگلیسیها به سدان ، سالن میگویند ) MK VII، IX، Mks I و II و بعدها توسط XJ6 مجسم شده بود.
تصویر
به‌دنبال جنگ جهاني دوم، علت اصلي موفقيت بيل ليون (موسس کمپانی )، موتور خطي شش سيلندر 2 ميل‌ سوپاپی بود كه طراحي آن به قبل از جنگ برمي‌گشت و عرضه آن زماني اتفاق افتاد كه به خاطر شرایط جنگ ، پرسنل طراحي در واحد صنعتي كاونتري مجبور بودند برای انجام این کار به 2 گروه تقسیم شوند ، آنها از نظر زماني برای کار به دو قسمت ديده‌باني و طراحي خودروي جديد تقسيم شده بودند ، تا از خطر حمله نیروهای آلمانی آگاه باشند ، زیرا كاونتري به‌عنوان اصلي‌ترين مركز صنعتي، هدف اوليه نيروهاي لوفت‌واف آلماني بود .
پیشرانه جدید جاگوار برای محصولاتی که در بالا با آنها آشنا شدید ، يك سر سيلندر با سطح مقطع نيم‌‌كره‌اي داشت كه سوپاپ‌ها به‌صورت مايل 60 درجه براي سوپاپ‌هاي ورودي و 45 درجه براي سوپاپ‌هاي خروجي تعبیه میشد كه بعدها به‌صورت استاندارد و 90 درجه براي هر دو نوع سوپاپ هم ورودي و هم خروجي تعبيه مي‌شد ، از سال 1948 به بعد که درجه اكتان سوخت به‌نسبت كم بود ،این پیشرانه ها با سه نوع مشخصات مختلف پيستون‌ها ارائه مي‌شد: گنبددار (اكتان بالا)، صاف (اكتان متوسط) و مقعر (اكتان پايين).
تصویر
در ادامه برای بهینه سازی این پیشرانه 6 سیلندر خطی ، ويليام "بيل" هاينس، به كمك والتر " والي" حسن طراحي‌هاي اصلی مربوط به قسمت سر سیلندر پیشرفته آن را محاسبه و طراحی نموده بودند ، بيل لاینز و حسن با طرح کلی موافق بودند و عقیده داشتند این پیشرانه نیاز به یک سری تغییرات دارد تا برای استفاده در محصولات سدان لوکس جاگوار قابل جایگذاری باشد زیرا ماهیت این پیشرانه مسابقه ای بود و نسبت نیرو به حجم بالایی داشت و برای استفاده روزانه باید مواردی در آن منظور میگردید .
و در نهایت پس از طراحی و ساخت این پیشرانه كه نقطه اتكاي اصلي واحد صنعتي سازنده اتومبیل های جاگوار بود، در خودروهاي انقلاب‌گونۀ سالني Mk VII، Mk I و Mk II و اسپرت های موفق XK 140 و 150 و همینطور در محصول محبوب و فوق‌العاده جاگوار به نام E تایپ ، مورد استفاده قرار گرفت كه خود يك طرح توسعه‌اي بود ، که برآمده از پيروزي‌هاي خودروهاي مسابقه‌اي و فاتح لمان (مدل های C و D تایپ) بود .

لحظات غرورآفرين در تاريخچه عمر طولاني جاگوار کم نیستند ، اما چند تا از شیرین ترین آنها به خاطر شرایط سخت و تلاش و کار و مداوم بعد شرایط جنگ حاصل شده بود بیشتر مورد توجه است كه مربوط به پيروزي در مسابقات بيست وچهار ساعته لمان ابتدا در سال 1951 و سپس در سال 1953 مي‌باشد ، پيروزي سال 1955 مختصري تحت شعاع رويدادهاي غم‌انگيز رخ‌داده قرار گرفت (تصادف مرسدس) مضاف بر این بعدها تحت نظر تيم مسابقه‌اي اسكاتلندي Ecurie Ecosse، دو پيروزي ديگر در سالهاي 1956 و 1957 اضافه گرديد.

لیونز علاوه بر عرضه سدان های لوکس با برند جاگوار توجه بسیاری به ارائه محصولات اسپرت برتر داشت ، جاگوار در طی سال های دهۀ 50 و 60 و 70 با عرضه محصولات موفق و برتر ثبات مالي را برقرار نمود و شهرتي را از طريق مجموعه خودروهاي سالني لوكس ظريف خود كه شامل خودروهاي 3 و 3.5 ليتري، Mark VII، Mark VIII و Mark IX و خودروهاي جمع‌وجور Mark I و Mark II و XJ6 و XJ12 مي‌باشد، كسب نمود ، تمامي اين خودروها در کلاس خود با ارزش، با سواري راحت، هندلينگ عالي، عملكرد خوب و استيل برتر بنظر مي‌رسيدند.
عرضه محصولات بالا به همراه مدل‌هاي اسپورت بی همتایی چون XK120، XK140 و XK150 و مدل رویایی E تایپ ، موجب شده بود تا جاگوار به‌عنوان يك سازنده خودروهاي شهير داراي رقيب كمي در آن دوره باشد ، دست‌آوردهاي بعد از جنگ شركت از لحاظ كمبودهاي موجود مانند کمبود مواد ناخالص و سردرگمي‌هاي كاري ، بسيار قابل‌توجه مي‌باشد، به‌طوريكه بوسيله مديريت تامين و توسعه حالات متالورژي ، مواد تهیه میگرديد.
در سال 1951 جاگوار واحد صنعتي Browns Lane - براون لِين را از شركت دايملر موتور اجاره نمود كه به سرعت به عنوان يكي از اصلي‌ترين واحدهاي صنعتي جاگوار تبديل گرديد. ( دايملر - نبايستي با دايملر بنز يا يا دايملر AG اشتباه گرفته‌شود ) و بعداً به‌صورت يك‌جا از گروه صنعتي BSA در سال 1960 خريداري گرديد ، که در ادامه از اواخر دهه 1960، علامت مخصوص آن (دایملر) به‌عنوان نام تجاري ويژه خودروهاي لوكس سالني جاگوار مورد استفاده قرار میگرفت.
...............................................................................
این تاریخچه به مرور طی پست های بعدی کامل خواهد شد ... تا اینجا با چند تن از افراد تاثیر گذار در کمپانی جاگوار و برخی مدل های مربوط به دهه های 40 و 50 آشنا شدید و در ادامه با مدل های مسابقه ای C و D تایپ و سپس با محصولات دهۀ 60 این کمپانی من جمله جاگوار E تایپ و XJ و چند سدان دیگر بیشتر آشنا میشوید ، و همینطور در ادامه به دهه 70 و 80 و 90 و دهه اخیر خواهیم پرداخت ...

دوست گرامی لطفاً بدون اجازه مطالب نوشته شده در این تاپیک را برای وبلاگ یا سایت خود کپی نکنید .
مطالب بالا چکیده ایست که از اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی جاگوار و کلوپ علاقمندان جاگوار (J.E.C ) و مجله jaguar-world و اطلاعاتی که از فروم های مختص جاگوار مثل jag-lovers به دست آورده ام .


علیرضا
90/2/20
- عاقل همه ي آنچه را كه مي داند نمي گويد ، ولي آنچه را كه مي گويد مي داند. (Aristotle)
نمایه کاربر
Agusta
متخصص برق خودرو
پست: 4657
تاریخ عضویت: 04 نوامبر 2008, 23:17
نوع خودرو: شورولت نوا-MB W107
محل اقامت: تهران-قیطریه-بلوار اندرزگو
تماس:

Re: تاریخچه جاگوار-Jaguar History + آشنایی با محصولات این کم

پست توسط Agusta » 10 می 2011, 23:39

علیرضا جان واقعا عالی بود :-)
نتونستم تشکر نکنم
واقعا چشمم درد گرفت ولی تا اخر این مقاله عالی رو خوندم
جاگوار باید به استوره هایی که داشته به خودش بباله
یکی از اون یکی بهتر و با استعداد تر :grin:
---------------------------------------
من یه سوال برام پیش اومد
ترمز دیسکی رو جاگوار اختراع کرد ؟
چون نورمن دیویس گفته :
نورمن ادعا مي‌نمود افتخار دارد كه ترمز ديسكي را به همراه دانلوپ ارائه نموده است؛ اين نوآوري جان افراد بيشماري را در طي ساليان سال حفظ كرده است.
نمایه کاربر
- JAGUAR -
پژوهشگر خودروهای کلاسیک
پست: 355
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2009, 11:59

Re: تاریخچه جاگوار-Jaguar History + آشنایی با محصولات این کم

پست توسط - JAGUAR - » 11 می 2011, 17:13

ممنون فرزین جان ،

ترمز های دیسکی ریلایبل - قابل اطمینان و قابل استفاده ، تقریباً شبیه به شکل امروزی ، برای اولین بار در شرکت انگلیسی دانلوپ توسعه پیدا کرد و برای اولین بار در سال 1953 در جاگوار c-type به کار گرفته شد ، اولین خودروی سدان هم که هر 4 چرخش مجهز به ترمز های دیسکی بود محصول کمپانی انگلیسی جنسن بود با مدل 541 که باز هم از دیسک های ترمز ساخت دانلوپ استفاده میکرد ، که تو این تاپیک : Jensen car production قبلاً درباره اش نوشته بودم ، اولین کمپانی آلمانی هم که از ترمز های دیسکی برای محصول تولید انبوهش استفاده کرد در سال 1961 مرسدس بنز بود با مدل 220SE .

مضاف بر این جاگوار جزو معدود کمپانی هایی بود که در سال 1957 مدل های اسپرت تولید انبوهش مثل xk140 مجهز به ترمز های دیسکی در هر 4 چرخ بود و این رویه برای مدل های آینده در دهۀ 60 مثل E تایپ و سدان های لوکس اون دوران جاگوار هم اجرا میشد ...
(ایده های اولیه ترمز های دیسکی بر میگرده به سال های 1890 و ایده های افرادی مثل فردریک لانچستر انگلیسی که نوعی ترمز کلاچ مانند را برای متوقف کردن اتومبیل به کاربرد - قبل از استفاده از ترمز های دیسکی در جاگوار c-type کمپانی امریکایی کرایسلر هم از این تکنولوژی برای مدل امپریال استفاده کرده بود اما به اندازه کافی مدرن و قابل اطمینان نبود )
- عاقل همه ي آنچه را كه مي داند نمي گويد ، ولي آنچه را كه مي گويد مي داند. (Aristotle)
نمایه کاربر
امير سويل
مرجع مستندات فنی
پست: 2341
تاریخ عضویت: 16 اکتبر 2005, 01:04
محل اقامت: ایران-تهران
تماس:

Re: تاریخچه جاگوار|Jaguar History + آشنایی با محصولات این کم

پست توسط امير سويل » 19 ژولای 2011, 21:39

Jaguar History
حجم فایل: ۵۱۹ k
با تشکر از علیرضا برای تداوم این تاریخچهء زیبا, تبدیل به پی دی اف شد.
نمایه کاربر
NPA
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 848
تاریخ عضویت: 21 ژولای 2013, 17:28
نوع خودرو: MG6 Magnette/206T2
تماس:

Re: تاریخچه جاگوار|Jaguar History + آشنایی با محصولات این کم

پست توسط NPA » 22 فوریه 2014, 17:21

متاسفانه سیاستهای انقباظی نظام انگلیس باعث ورشکستگی خودروسازها شده به نوعی که کمپانی موقر و توانمند جگوار و لندروور به تاتا هند و ام جی به سایک چین فروخته شد . من به شخصه بسیار برای جگوار مخصوصا XF احترام قایل هستم و امیدوارم روزی بتوانم یک جگوار داشته باشم اگر تا اون موقع هندیها گند نزنند.
نمایه کاربر
LOVE CAR
روحش شاد
پست: 2953
تاریخ عضویت: 11 ژانویه 2014, 19:03
نوع خودرو: ف برای ازادی رفیق
محل اقامت: اصفهان (سپاهان شهر)
تماس:

Re: تاریخچه جاگوار|Jaguar History + آشنایی با محصولات این کم

پست توسط LOVE CAR » 04 آپریل 2014, 17:35

در ميان خودروهاي انگليسي جاگوار لوگوي برجسته‌اي دارد. آنچه از نام اين خودرو بر مي‌آيد جاگوار نام يك پلنگ درنده است كه به دنبال شكار مي‌گردد
تصویر
(محسن)
نمایه کاربر
LOVE CAR
روحش شاد
پست: 2953
تاریخ عضویت: 11 ژانویه 2014, 19:03
نوع خودرو: ف برای ازادی رفیق
محل اقامت: اصفهان (سپاهان شهر)
تماس:

Re: تاریخچه جاگوار|Jaguar History + آشنایی با محصولات این کم

پست توسط LOVE CAR » 28 آپریل 2014, 16:37

تصویر

تصویر

تصویر
(محسن)
ارسال پست

بازگشت به “جگوار Jaguar”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان