تاپیک جاگوار XJ کوپه ||| Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–1975

مباحث مربوط به تمامي محصولات شركت خودروسازی جگوار
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
- JAGUAR -
پژوهشگر خودروهای کلاسیک
پست: 355
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2009, 11:59

تاپیک جاگوار XJ کوپه ||| Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–1975

پست توسط - JAGUAR - » 03 ژوئن 2011, 16:05

Jaguar XJ-Coupé - XJC
تصویر
تاریخچه شکل گیریۀ طرح XJC
XJC گونۀ کوپۀ اولین نسل از سدان لوکس جاگوار XJ میباشد که بر پایه طرح کلی آن شکل گرفته که در زمان معرفی "سری دوم" از نسل اول با شمایل و فیس لیفتی که برای این سری صورت گرفته بود ارائه شد ، بیشترِ قسمت ها با XJ سدان یکی هست و شاسی آن همان شاسی xj سدانِ استاندارد هست ( گونۀ غیر لانگ) با این تفاوت که فاصله محور ها اندکی کاهش یافته ...
تصویر
طرح کلی جاگوار xj مشتق شده از جاگوار e-type هست که این موضوع باعث شده طرح xjc خیلی پخته و خوش فرم به نظر برسه ، در تصاویر زیر مراحل اشتقاق xj را از جاگوار e-type میبینید که قسمت های مختلف xj در حال ایده پردازی وشکل گیری از حالت کوپه اسپرت e-type به شکل یک سدان 4 در میباشد :
تصویر
تصویر
ایده پردازی برای قسمت جلوی جاگوار xj :
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

و در نهایت ایده ای که به تولید رسید (نسل اول - سری دوم) :
تصویر

کلیت این طرح در اواسط دهه 60 توسط اقای ویلیام لاینز (موسس کمپانی) ایده پردازی شده هر چند ایشون يك طراح آموزش‌ديده نبودن ولي برخي از محبوب‌ترين مدل‌هاي جاگوار شامل XK120، Mark II و XJ6 را طراحي کردن ، اسم ایشون رو میتونید تو لیست برترین طراحان خودرو تا به امروز ببینید ... تصاویر افرادی که در پروژه xj4 همکاری داشتند در ذیل میبینید :
تصویر
ایده ساخت xjc چه زمانی کلید خورد ؟
از همان ابتدا ، یعنی وقتی آقای ویلیام لاینز در اواسط دهه 60 تصمیم به خلق سبک جدیدی برای محصول جدید کمپانی در اون زمان ، یعنی XJ ، گرفت اندیشه ساخت گونه کوپه آن را نیز در سر داشت ... اما این پروژه خیلی سریع و مصمم از سوی کمپانی در آن دوران اجرا نشد و همینطور اصراری که کمپانی بر نبودن ستون میانی (B) داشت و سختی ها مشکلاتی که برای طراحی آن صورت پذیرفت ، بعلاوه شرایط خاصِ آن دوران و بحران نفتی در اوایل دهه 70 باعث شده بود XJC خیلی دیر تر از آن چیزی که در نظر کمپانی بود ، با 3-4 سال تاخیر به بازار عرضه شود ، و با توجه به اینکه کلیت XJC تا سال 1973 طراحی شده بود و نیز در موتورشوی بین المللی لندن نیز در اکتبر همان سال به نمایش برای عموم گذاشته شده بود ولی تا سال 75 عرضه آن به صورت رسمی اغاز نشد ...
تصاویر xjc پروتوتایپ با شمایل و مشخصه های xj سری 1 :

تصویر تصویر تصویر

در دهه 30 میلادی SS AIRLINE COUPE جزو اولین محصولاتی از سوی کمپانی جاگوار بود که کوپه ای فاقد ستون میانی (B) بود :

تصویرتصویرتصویر

و تأثیرش در این زمینه برای XJC انکار ناپذیر است ، هر چند اصرار جاگوار بر این امر باعث تاخیر در عرضه آن به دلیل پیچیدگیِ بیشتر در طراحی بود ،اما مهندسین جاگوار بعد از اینکه تصمیم به عرضه XJC قطعی شد در قسمت شیشه های کناری که دو تکه مجزا هستند ، خیلی ماهرانه و زیرکانه با یک قطعه کابلی شکل دو قسمتِ مجزا را هم سطح کردند ، و این مشکل را بر طرف ساختند ، چون XJC محصولِ لوکس این کمپانی لوکس سازِ انگلیسی بود و توقع همه از آن زیاد بود و انتظار آرامش و سکوت کامل در آن حتی در سرعت های بالای 200 کیلومتر میرفت ...
طراحی خارجی و داخلی :
تصویر
زبانِ طراحیه کمپانی جاگوار همیشه منحصر به فرد و خاص بوده , تولیدات این کمپانی در اکثر اوقات در رنکینگ های معتبر چه در مواردی که از سوی مردم و چه از سوی طراحان بزرگ مورد قضاوت قرار گرفته , جزو زیبا ترین تولیدات شناخته شدن و بعضاً در رنکینگِ زیبا ترین های قرن بیشتر از 2 یا 3 محصول از جاگوار در لیست TOP 10 زیباترین خودرو های قرن انتخاب شده اند (مانند E-TYPE و XK120 و اولین نسل XJ و همین xjc موردِ بحثِ این تاپیک و ... ) ، امروز هم در رنکینگ های موردی مبتنی بر نظر مردم ،محصولات جاگوار در دیزاین داخلی و خارجی و استایل ظاهری رتبه و رنک بالایی به نسبت دیگر کمپانی ها ، کسب میکنند : JD - power
تصویر
احتمالاً در مجلات و یا وبسایت ها دیده اید که گاهاً به محصولات برخی کمپانی ها صفات و عناوینی که مرتبط با طرح ظاهری یا خصوصیات اون برند هست نسبت میدن , که با توجه به سمبل کمپانی یا نام گذاری کمپانی برای اون محصول هست یا اینکه تیم طراح برای طراحی اون محصول از اون مورد خاص ایده و الهام گرفتن ... به عنوان مثال میشه به bmw e24 که معروف به shark یا کوسه هست اشاره کنم یا اسامی گاو های وحشی یا خفاش برای برخی محصولات لامبورگینی یار مار افعی برای محصول کمپانی دوج و همینطور beetle(سوسک) و rabbit (خرگوش) در محصولات فولکس و مثال های اینچنینی دیگه که با توجه به خصوصیت ظاهری یا حرکتیِ آن محصول , عناوین خاصی تبدیل به سمبل و نمادِ میشوند ... حتما میدونید که سمبل و نماد کمپانی Jaguar نوعی گربه وحشی با همین نام هست ( نوعی یوز پلنگ که بیشتر در جنوب قاره امریکا وجود دارد) ... جالبه بدونید که قبلاً نام این کمپانی انگلیسی ss بوده که مخفف Swallow Side car هست , اما بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل اینکه این نام با ، نامِ سازمان های نظامی نیرو های آلمانی شباهت داشت (به آلمانی: Waffen SS:یعنی گروه مسلح ، و نیز اِس‌اِس‌ها یکی از شاخه های نظامی آلمان در جنگ جهانی دوم بودند و وحشت در دل دشمنان می‌انداختند یعنی به عبارت دیگر شوروی وهم متفقین غرب می‌دانستند یک وافن اس اس تا آخرین قطرهٔ خون خود از کشورش دفاع می‌کند؛ بدون اینکه ترسی از تجهیزات دشمن داشته باشد, اس‌اس پس از کادر سیاسی نازی به دومین نهاد مهم نظام سیاسی آلمان تبدیل شده بود به خاطر همین وافن اس اس‌ها در جنگ علاوه بر اینکه تأثیر گذار بودند؛معروف هم شده بودند و مردم از آنها نفرت داشتند ... ) , و این نام برای مردم آن زمان خوش آیند نبود ، رو این حساب نام کمپانی در همان زمان تغییر میکنه و امروز این کمپانی رو با این نام (JAGUAR) میشناسیم ... مضاف بر این نام سوالو و حق امتیاز تولید ساید کار فروخته شد و کمپانی فقط تحت نام "جاگوار" فعالیت خود را ادامه داد... اما در مورد نام گذاریۀ جدید یعنی JAGUAR صاحبان کمپانی چنین عنوان کردند :
" این شبیه ترین نامی بود که میتوانستیم برای احساس خودمان در ساخت اتومبیل به کار گیریم ... "
تصویر
ازخصوصیات این حیوان وحشی سرعت بالا و دینامیک عالی در مانور های ناگهانی هست ! جدای از شوخی یکی از خصوصیات این گربه وحشی بدن موزون ، عضله ای و سِـکـسـی هست که داره که چشم بیننده ترغیب میشه اون رو نگاه کنه و خم و قوص ها و خطوط ِ روی بدنش رو تا انتها با چشم دنبال کنه و به انتها برسونه ! واژه سـکــسی یرای محصولات جاگوار به خصوص گونه های موفقی چون E-type و سری های XK در دهه 50 و 60 و همین XJC موردِ بحث , عموماً در مجلات خارجی به کار برده میشه و گاهاً هم نشریات و مجلات خارجی به حرف X که ابتدای کد و نام اکثر جاگوار های تولیدی تاریخ هست (نام ها : XJ و XJC و XK و XF و X-TYPE و کد ها : X + یک عدد 1 یا 2 یا 3 رقمی) واکنش هایی نشون میدن , مثلاً برای برخی جاگوار هایی که در طراحی اونها , این خصیصه ... کم رنگ تر هست , عنوان میکنند که باید X از ابتدای نام آنها پاک شود ! XJC یکی از تولیدات زیبای این کمپانی هست که نیاز به تعداد بیشتری X برای تعریف طراحی زیبا و هیجان انگیزش هست ! و کمپانی جاگوار و سِر ویلیام لاینز در طراحی این یوز پلنگ وحشیِ فلزی سنگ تمام گذاشتند ... !
تصویر
تصویر
تصویر
همه جای طرح این کوپه لوکس الهام گرفته از جاگوار (حیوان) هست ! طراحی عضله ای روی کاپوت با قوس ها ونیم دایره ها با شش خط جدا کننده ! الهام گرفته از صورت وحشی این حیوان در هنگام خشم است و جلو پنجره و ورودی هوای بزرگ همانند دهانِ باز و غرش کنانِ آن! , قوس انتهایی و جمع شدن انتهای ماشین به سبک قوس انتهای بدنِ این حیوان! و برامدگیه بالای گلگیر عقب همانند عضله های روی رانِ پایِ این گربه وحشیست ! ... شیشه های کوتاه با قوس زیاد هم در شیشه جلو و مخصوصاً در شیشه پشتی و حالت تحاجمی در نمای بغل همانند فرم حمله در هنگام دویدن این یوز پلنگ سریع السیر هست ! که بمانند طرح مدالیون جاگوار که روی کاپوت نصب میشود نیز میباشد ، و ... که با دیدن عکسها خیلی بهتر از توصیفات من اونها رو میبینید ... که از ابتدای طرح در نمای جلو در XJC , طراح , الهام گیریۀ فوقالاده از نام و سمبل کمپانی داشته و تا انتهایِ طرحِ xjc این شیوه ادامه داشته اما با دو خروجی در انتها ، برای اگزوز و همینطور دو ورودی برای بنزین(درب باک) در طرفین !

تصویر
تصویر
تصویر

طراحی داخلی در جاگوار xjc جزو هیجان انگیز ترین بخش ها برای علاقمندان به برندهای لوکس انگلیسی می باشد ، کابین پوشیده از چرم و چوب و کلید هایی است که هر کدام وظیفه ای به عهده دارند ،کلید ها شامل شیشه بالا بر برقی ، کلید قفل مرکزی ، انتخاب باک بنزین سمت چپ یا راست ، کلید گرمکن شیشه عقب ، تهویه مطبوع اتوماتیک با انتخاب درجه مورد نظر سرنشین و حال فن اتوماتیک ، چراغ مطالعه و نقشه خوانی ، قفل کودک برای بالابر شیشه ها ، و ... میباشند .
ساعت آنالوگ ، نمایشگر های دایره ای برای سرعت سنج و دور موتور و نشانگر سوخت و ولتاژ و دمای آب و فشار روغن همگی ساخت اسمیت انگلیس ، فرمان استخوانی ، قسمت های کرومی و آلومنیومی در کنسول میانی ، دریچه تهویه مطبوع مجزا برای سرنشینان پشتی ، از دیگر مشخصات طرح داخلی xjc هستند که در عکس پایین مشاهده میکنید، ضمناً بیشتر قسمتها مانند کنسول میانی و داشبرد با نمونه سدان تفاوتی ندارد :

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تمام این بخشها از جمله برش و دوخت چرم برای صندلی ها و برش چوب و فرم دهی ، توسط استاد کاران به کمک دست ، در کمپانی ساخته میشد :
تصویر
تصویر
تصویر

XJC به صورت استاندارد مجهز به به یک سقف وینیلی بود که گاهاً مردم این گونه خودوروها سقف چرمی هم میگن ، اما جنس آن چرم نیست بلکه از موادِ غیر طبیعی تشکیل شده که ماندگاری بالایی (حدوداً 30 سال در شرایط معمولی و در شرایط نگهداری خوب بیشتر از این زمان ...) داره ، سقف وینیلی در امریکا و انگلیس بیشتر از همه طرفدار داشت و برای کوپه های لوکس و اسپرت از این نوع طراحی استفاده میشد که یک امتیاز و آپشن برای تولیدات ان زمان به شمار میامده ...در صورتی که مالک XJC بخواد میتونه این لایه وینیلی رو برداه ، کما اینکه امروز XJC هایی که در شرایط خوبی نگهداری نشدن و سقف وینیلی شون آسیب دیده یا کِدر شده و ... اون رو بر میدارن و ماشینشون رو به سقف فلزی تبدیل میکنن ... اون زمان گونۀ 12 سیلندرِ XJC معروف شده بود به سریعترین سقف وینیلیِ جهان : " The World's Fastest Vinyl Roof " برای مثال مجلۀ Supercar Classics در September 1987 با این عکس رو ببینید :

تصویرتصویرتصویر

xjc هیچگاه به طور رسمی از سوی کمپانی به صورت کانورتیبل عرضه نشد ، در مورد xjc کانورتیبل مدتی پیش مطلبی میخوندم که در اون عنوان شده بود (خلاصه:)که فردی که مهارت در تغییر شکل بدنه خودروها داشته ( گویا قبلا در کمپانی volvo کار میکرده ایشون ) یک گارگاه مجهزی داشتن و به کمک تیمش در اونجا تصمیم به کروکی کردن xjc برای مشتریان خاص میگیرن و بعداً نیز این کار رو با موفقیت انجام دادن ، و حدوداً 30 دستگاه xjc رو ایشون کروک کردن که هنوز هم تعدادی از اونها باقی موندن و خیلی هم معروف هستن ( xjc های کانورتیبل اوان~اِستیونز) ، اولین فردی که یکی از اونها رو خریده یک تاجر ثروتمند برزیلی بوده که دنبالِ یک کروکی با برند های لوکس انگلیسی بوده ، گویا ایشون به دلیل فضای کوچک داخل استون مارتین و بزرگی بیش از حد بدنۀ رولزرویس ها رو به خریدِ اولین xjc کانورتیبل در ابتدای سال 78 میلادی میاره ...تو یکی از مجلاتم با یکی از اون xjc ها و صاحبانش ملاقاتی انجام شده بود که براتون عکس چند صفحۀ اون مجله رو میذارم : ( تاریخ این مجله سپتامبر 2008 هست )


تصویرتصویرتصویر

و عکس های بروشورِ xjc کانورتیبل :
http://www.jag-lovers.org/brochures/xjc/xjc_1_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xjc/xjc_4_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xjc/xjc_2_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xjc/xjc_3_l.jpg

Jaguar independent suspension
سیستم تعلیق جاگوار خیلی قبل از تولید xjc کاملاً مستقل بود و در موردِ سیستم تعلیق مستقل (عقب) جاگوار : با سه تغییر اساسی ( 3 نسل ) از سال 1961 تا 1996 با تغییرات و بهینه سازی هایی که در طول این سالها روی اون صورت میگرفت با یک سری تغییرات روی تمام محصولات این کمپانی قرار میگرفت ، در ابتدای معرفی در سال 1961 تعداد کمپانی هایی که در عقب از تعلیق کاملاً مستقل سود میبردن خیلی کم بود ، جاگوار در ابتدا قبل از بکارگیریِ آن حدود 5 سال برای توسعه آن زمان گذاشت ، در ابتدا آن را روی جاگوار e-type در ابتدای دهه 60 قرار داد و با تغییراتی از آن را برای دیگر محصولاتش نیز استفاده میکرد ، جاگوار از 1996 به بعد از تعلیق جدید تر و پیشرفته تر برای محصولاتش استفاده میکرد ، آخرین محصولی که این سیستم تعلیق روی آن سوار بود جاگوار xjs بود که دیگر کوپۀ لوکس این کمپانی بود ... به دلیل ماهیت لوکس تولیدات جاگوار در این سیستم تعلیق بیشتر راحتی و آرامش و نویز و لرزش کمتر و موارد اینچنینی مد نطر بوده ... (اطلاعات بیشتر رو میتونید در این لینک به دست بیارید : http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_IRS )
تو طراحی این سیستم خیلی به نرمی و راحتی سرنشینان توجه شده ، از طرف دیگر طراحی ،تولید و نگهداری این سیستم پیچیده و پر هزینه بود و هست ، یکی از مزیت های این سیستم تعلیق این است که چون مستقل هست نوسان و تکان های هر چرخ نه به چرخ دیگه (عیب سیستم های تعلیق ثابت) و نه به شاسی منتقل میشه در نتیجه مخصوصاً تو جاده هایی که دست انداز های ریز زیاد هست و یا آسفالت جاده مرغوب نیست نویز و صدا کمتر احساس میشه و آسایش تو خودرو بیشتر ، ضمناً تو این سیستم همونطور که عکسش رو دیدید دفرنسیال و مجموعه ترمز جزو قطعات فنر بندی شده (Sprung Weight) هستن (دیسک های ترمز پشت چرخ ها نیست و کنار دفرنسیال هست) در نتیجه وزن فنر بندی نشده (Sprung Weight) هم کمتر هست و تو طراحی این امکان محیا شده که از فنر های نرم تری استفاده کنن که این باز هم به نرمی و راحتی خودرو اضافه میکنه ، مضاف بر این ایمنی و هندلینگ نسبتاً خوبی با توجه به وزن و جثه اش داره چون هر چرخ مستقل هست سر پیچ چرخ های داخل و خارج روی هم کمتر اثر میگذارن و سطح اتکا و اصطحکاک بیشتر هست و ماشین سخت تر کنترلش خارج میشه (تو تعلیق ثابت هر دو چرخ به یک محور واحد وصل هستن و روی هم اثر دارن) ، از معایبش هم ابتدا هزینۀ نگهداری بالا ، مخصوصاً با وجود قطعات کمیاب که این موضوع باعث میشه در صورت عدم رسیدگی به این مجموعه لاستیک سابی (به خاطر تغییرات زاویه ای چرخ ها) به وجود بیاد .

عکس سه بعدی از زوایای مختلف سیستم تعلیق مستقل عقب در جاگوار :
تصویر
تصویرتصویرتصویر
تصویرتصویرتصویر


گونه های ویژه :
]
Daimler Sovereign Coupé]
Daimler Double-Six Coupé
تصویر
برند دایملر در واقع یک برند بسیار قدیمی با پیشینه تاریخی بیشتر از 100 سال یکی از قدیمی ترین برند های دنیای خودرو هست ...پیشینه این نام (دایملر) بر میگرده به مخترع ماشین 4 چرخ "گوتلیب دایملر" ، ایشون در سال 1900 از دنیا رفتند اما شرکت انگلیسی Daimler Motor Company لیسانس استفاده از نام دایملر رو با اجازه واگذاري رسمي از دایملر میگیره و به تولید خودرو های فوق لوکس میپردازه ... که تقریبا میشه گفت لوکس ترین برند انگلیسی اون دوران بوده و برای مثال از برند رولز رویس 10 سال قدیمیتر به حساب میاد ...اگه نگاهی به تاریخچه دایملر بندازید متوجه میشید که خانواده سلطنتی و ملکه انگلیس و این دسته افراد در دوران دهه 50 عموما از تولیدات دایملر استفاده میکردند ... اما بعد از دهه پنجاه royal family یا خانواده سلطنتی بیشتر از رولز رویس (در کنار دایملر) استفاده میکردند ...
شاه ایران هم چند دستگاه دایملر DS420 لیموزین داشته که اگه به موزه خودرو رفته باشید قسمتی که لوکس های انگلیسی هستند کنار جنسن اینترسپتور و یک رولز رویس اون دایملر سورمه ای رو دیدید ... الان دقیقا حضور ذهن ندارم که 2 تا دایملر تو موزه بود یا یکی ...در انگلیس هم ملکه مادر معمولا سوار بر Daimler DS420 میشد و ماشین خود ملکه هم در سال 2008 برای استفاده شخصی یک Daimler Super Eight بود که چند ماه پیش به حراج گذاشته شد ...و تولیداتِ با برند دایملر در خانواده سلطنتی برای استفاده شخصی هنوز هم استفاده میشه ...اگه عکس های دایملر های دوران گذشته (قبل دهه 60) رو ببینید بسیار تولیدات بزرگ جثه و لوکسی هستند و دایملر جزو اولین کمپانی هایی بود که در دهه 20 (1926) پیشرانه 12 سیلندر تولید کرد و روی تولیداتش قرار داد ...در سال 1960 جاگوار , برند دایملر رو بدست میاره و از این برند برای ورود به یک رده بازاری بالاتر از جاگوار استفاده میکنه ...و در شعار های تبلیغاتی هدفش رو زنده نگاه داشتن این نام و برند ارزشمند یعنی دایملر عنوان میکنه ... چند سطر بالاتر از ماشین شاه و ملکه مادر که در موزه خودرو در ایران هم هست نام بردم (Daimler DS420) که این ساخته تقریبا اخرین تولید با مارک دایملر بود که طراحی اون در خود دایملر صورت گرفته بود اما از اون به بعد همون تولیدات لوکس جاگوار با چهره ای لوکس تر و یک سری اپشن های اضافی و خصوصیات دایملر مثل جلو پنجره راه راه که عده ای اون رو جای پنجه یوز پلنگ میدونن ولی در واقع این از سمبل دایملر که فیل هست گرفته شده و این راه راه روی جلو پنجره و قسمت بالای پلاک در پشت خودرو ، تشبیه به خرطوم فیل هست که پوستی راه راه در اون قسمت داره ...
برند دایملر که برای جاگوار یک برند upmarket هست که جاگوار برای ورود به رده بالاتری از بازار از اون استفاده کرد ،که هدف اصلی رقابت با رولز رویس و بنتلی بود چون نام دایملر نامی در این سطح بود ...
هدفی که جاگوار اون دوران با برند دایملر دنبال میکرد بی شباهت نیست با کاری امروز مرسدس با مایباخ در حال انجام هست ... بیس مایباخ همون کلاس S هست اما با کلی تفاوت و مهمترین تفاوت همون برند هست که گاهاً میباخ تا 4 برابر گران تر از یک S قیمت داره ، و هدف کمپانی رقابت با سوپر لوکس هایی مثل رولز رویس هست که با برند مرسدس این کار ممکن نبود چون برند دارندۀ کلاس S و کلاس A هر دو مرسدس بنز هست اما با بیشتر از 100 هزار دلار اختلاف ... اما دارنده میباخ مطمئن هست که مانند برند میباخ هر کسی نمیتونه داشته باشه هر چند همه چیز اون از S به ارث رسیده باشه ...

گونه های دایملر سوورین کوپه و دایملر دابل سیکس کوپه به دلیل کمیابی امروز ارزشمند هستند و نمونه های سالم و فابریک اونها خیلی کم پیدا میشه و باز هم به سبک دنیای کلاسیک بازی هر چقدر لوکس های انگلیسی در نمونه های تمیز و بکر و فابریک با ارزش و اعتبارند در صورت غیر فابریکی و اوضاع من در آوردی بی ارزش و اعتبار میشوند ، این رسم در رولز رویس و بنتلی و دایملر تا جاگوار و ... وجود داشته و دارد ... طوری که تفاوت قیمت بین نمونه های باز سازی شده با باز سازی نشده گاهاً تا 50 درصد هم میباشد ...

به صورت پروتوتایپ یک دستگاه Daimler Double Six Vanden Plas هم ساخته شد که فقط در نمایشگاه ها دیده میشود :

تصویرتصویرتصویر
تصویرتصویرتصویر
پیشرانه های قابل سفارش برای xjc :
xjc در زمان عرضه با 2 نوع پیشرانه از سوی مشتریان قابل سفارش بود : 6 سیلندر خطی 4.2 لیتری و 12 سیلندر خورجینی 5.3 لیتری ، که ذیلاً به شرح مشخصات و تاریخچه آنها خواهم پرداخت :
- پیشرانه خطی 6 سیلندر جاگوار معروف به XK6 ENGINE
تصویر
تصویر
در حدود 43 سال با تغییرات و بهینه سازی هایی که روی آن صورت گرفت با 5 حجم مختلف روی خودروهای سواری جاگوار قرار میگرفت (البته این پیشرانه در گونه های مختلف با حجم های متفاوت برای مسابقات مختلف هم تولید شدند که مقامهای بسیاری نیز کسب نمودند ) این سری پیشرانه های 6 سیلندر خطی جاگوار ابتدا در اواخر دهه 40 میلادی روی سری XK قرار گرفت ، که در آن دوران (دهه 40 و 50) با حجم 3.8 لیتر قادر به تولید 265 اسب نیرو بود ، این پیشرانه با تغییراتی که کمپانی برای استفاده در محصولات دیگر روی انها اعمال میکرد با حجم های مختلف از 2.8 و 3.4 و 3.8 و در نهایت 4.2 لیتر روی دیگر محصولات در طولِ سالهای مختلف قرار داشت ... پیشرانه ای که روی XJC سوار بود گونه 4.2 لیتری این سری بود ... در ابتدای معرفی و عرضه این پیشرانه در دهه 40 و 50 ، به لطف طراحیِ پیشرفته در پیکر بندیِ سر سیلندر و سوپاپ ها (با دو میل سوپاپ) در مقابل رقبایش در مسابقات مرسدس و فراری و پورشه دارای گشتاور بهتری بود ... علاوه بر این ریـلایـبـیـلیـتی و استقامت این پیشرانه را کمپانی جاگوار با شرکت در مسابقات لمانز و کسب مقامهای قهرمانی در همان آغازین سالهای تولید این پیشرانه و در دهه 50 روی جاگوار C-TYPE ثابت کرد ،
http://www.jagweb.com/jagworld/xk-engine/image1.gif
http://www.jag-lovers.org/brochures/d-t ... lt53_l.jpg
این پیشرانه های خطی 6 سیلندر جاگوار با حجم های 3.4 و 3.8 روی گونه های C-TYPE و D-TYPE در سالهای 53 و 54 و 55 و 56 و 57 پای ثابت رتبه های برتر لمانز بودند و اجازه عرض اندام به رقبا و دیگر کمپانی ها نمیدادند ... و در ان سالها گاهاً از رتبه 1 تا 5 به جاگوار ها میرسید و بقیه رتبه ها برای دیگران بود ... ! و افتخارات زیادی با این پیشرانه برای جاگوار با C-TYPE و D-TYPE کسب شد ،
http://www.jag-lovers.org/brochures/d-t ... et_1_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/d-t ... et_2_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/d-t ... et_3_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/d-t ... et_4_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/d-type/54_d_2_l.jpg
ارزش آنها امروز طوریست که یک جاگوار D-TYPE حدود 3.5 میلیون دلار قیمت گذاری میشود و با این قیمت ها به فروش میرود ... لازم به ذکر است که پیشرانه های 6 سیلندر خطی جاگوار گاهاً به دلیل قابلیت اعتماد بالا برای ماشین های خدماتی چون آمبولانس ها نیز به کار برده میشد همچنین در وسايل نقليه متنوعي مانند تانك هاي اسكورپيون،‌ نفربر مسلح سيميتار، وسيله نقليه مسلح فاكس‌اسكات و وسيله نقليه شناسايي فاكس، خودروهاي راداري و باركش زميني دوديفرانسيل استون‌فيلد بكار گرفته شده ،و در صورت نگهداري مناسب از موتور استاندارد XK ، بدون تعمیر عمر مفيدي در حدود 200،000 مايل داشتند ... اما امروز به دلیل نبود قطعات یدکی و تعمیر کار متخصص مخصوصاً در ایران ، نگهداری آنها در وضعیت سلامت و روبه راه بسیار طاقت فرسا و هزینه بر هست ، از این رو امروز برای دارندگان و علاقمندان جاگوارهای قدیمی در ایران، فقط خاطرات خوشِ گذشته باقی مانده ،امروز اکثر جاگوار های قدیمی و کلاسیک با موتور های بی لوازم و خواب رفته در گوشه ای در حال استراحتند ! یــا اینکه قلب آنها را با قلب دیگری پیوند میزنند تا با قلب غیرِ فابریک بـتـپـنـد ! ... پیوند اعضا در جاگوار های کلاسیک در ایران بسیار شایع است ! از اعضای بدن ژاپنی تا امریکایی ... ! هر چند بر خلاف آدم ها که با پیوند اعضا جان میگیرند اما جاگوار های پیوند خورده جاندارانی هستند که تقریباً هیچ گاه فروش نمیروند ! لااقل اینکه علاقمندان این برند هیچگاه سمت آنها نمیروند ... هنوز هم XJC های 6 سیلندرِ فابریک و سالم پیدا میشن ... البته اوضاع برای جاگوار های 12 سیلندر متفاوت هست پیدا کردن نمونه سالم انها که پیشرانه روشن شود بسیار دشوار هست ! و امروز در ایران شاید کمتر از انگشتان دست جاگوار 12 سیلندر موجود باشند که راه بروند و با حدود 300 اسب به عنوانِ سرعترین سقف وینیلی عرض اندام کنند ...

در دو لینک زیر اطلاعات خوبی در مورد این پیشرانه میتونید بخونید که نوشتن اونها از حوصلۀ این تاپیک خارج هست :
http://www.jagweb.com/jagworld/xk-engine/index.html
http://www.jagweb.com/aj6eng/xk_performance.html

این پیشرانه روی جاگوار XJC سوار بود که در امریکا به XJ6C و در اروپا به XJ4.2 C معروف بود ،
گونه های سفارش امریکا به دلیل قوانین خاص در آنجا دارای ضرایب تراکم کمتر و کاتالیزور و وزن سنگین تر و سپر ها با ضربه گیر و چراغ های جلو کوچکتر (با زه دور کلفت تر) عرضه میشدند که به مراتب از گونه های اروپایی توانایی فنی ضعیف تری داشتند .
برخی مشخصات فنی XJ4.2 C یا XJ6C :
حجم دقیق پیشرانه : 4235cc
حداکثر قدرت : 245bhp در 5600 دور (برای نمونه های سفارش امریکا حدود 180 اسب بخار)
شتاب 0 تا 100 : 8.6 ثانیه (برای سفارش امریکا 9.8 ثانیه) با گیربکس 3 سرعته اتوماتیک بروگ وارنر (Borg-Warner Model 12)
حد اکثر سرعت : 125 مایل (سفارش امریکا 120 مایل)
Bore/Stroke : 92.07mm x 106mm
نوع کاربراتور : Two Zenith Stromberg 175 CD 2SET
اطلاعات بیشتر :
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_xj
http://www.motorbase.com/vehicle/by-id/ ... ndex.ehtml
http://www.motorbase.com/vehicle/by-id/951/
http://www.uniquecarsandparts.com.au/ca ... ar_xj6.htm
- پیشرانه خورجینیِ 12 سیلندر ساختِ جاگوار ( بازۀ زمانیه عرضه روی محصولاتِ خیابانی :1996 - 1971 )
تصویر
تصویر
http://v12jag.the-lair.info/assets/v12showengine66.jpg
http://v12jag.the-lair.info/assets/xj12enginebay66.jpg
این پیشرانه یکی از نیرومندترین پیشرانه های دهۀ 70 و 80 بود ، برای تولیدات خیابانی در محصولاتِ جاگوار ابتدا روی جاگوار e-type سری 3 قرار گرفت ، این پیشرانه در ابتدا برای گونه های مسابقه ای در دهۀ 50 و 60 برای شرکت در لمانز طراحی و توسعه یافته بود که بعد در جاگوار xj13 به کار گرفته شد :
http://www.swaqvalley.com/Blueprints/19 ... r_XJ13.jpg
با توجه به بروشورِ بالا مشخصات فنی برای xj13 اینگونه امده :
- سال ساخت 1966
- 12 سیلندر خورجینی
- بلوک سیلندر و سر سیلندر آلومنیومی
- حجم پیشرانه : 4991 سی سی
- ضریب تراکم 10.4 به 1
- فول انژکتور ساختِ لوکاس
- ماکسیمم قدرت 502bhp در 7600 دور
- ماکسیمم تورک : 495 نیوتن متر در 5500 دور .
عکس هاش رو ببینید ، فوق العاده هست فرمِ آیرودینامیکش :
http://lh4.ggpht.com/_NCTKUEHu-jQ/Rzscc ... r+XJ13.jpg
http://lh3.ggpht.com/_NCTKUEHu-jQ/R2FKb ... %3B%3B.jpg
http://www.web-cars.com/images/pbeach_img/150-36A_a.jpg
http://www.andymorgan.co.uk/lightbox/im ... r-XJ13.jpg
http://www.autodrome-cannes.com/jaguar_xj13_engine.jpg
xj13 بصورت یک پروتوتایپ مسابقه ای از سوی جاگوار بود و هیچ گاه در مسابقه ای شرکت نکرد ، طراح آن همان مالکوم سایر( مهندس هوا فضا) بود که d-type رو ایده پردازی کرده بود ، xj13 هیچگاه قیمت گذاری نشد اما یک پیشنهاد 11 میلیون دلاری برای خرید ان در سال 1996 از سوی شخصی ارائه شده بود که پذیرفته نشد ... تحقیقات و هزینه هایی که کمپانی جاگوار در xj13 و پیشرانه 12 سیلندرِ آن انجام داد بعداً در تولیدات دیگر به کارش آمد ... اما این بین چند سال برای عرضه پیشرانه های 12 سیلندر ساختِ جاگوار برای محصولاتِ خیابانی وقفه افتاد ، پیشرانه مذکور ابتدا در دهه 50 طراحی شده بود که آن زمان حجمش 4.4 لیتر بود و رد لاینش روی 8000 کات میشد ،توسعه این پیشرانه چند سالی به فراموشی سپرده شد ، تا اینکه بعد از یک سری بهینه سازی روی xj13 سوار شد اما بعداً به دلیل انصراف جاگوار از لمانز ( گویا در آن دوره تغییراتی در ماکسیمم حجم مجاز برای مسابقه اعمال شده بوده) برنامه ها تغییر یافت ، ناگفته نماند که جاگوار در نظر داشت تا در دهۀ 60 لیموزینی تولید کند و در آن از یک پیشرانه نیرومند استفاده کند ، از این رو برای این پروژه سراغ این پیشرانه v12 رفت ، اما به دلیل طراحی برای مسابقه ، خیلی برای استفاده در یک محصول خیابانی ریلایبل و متعادل نبود ، این پیشرانه سر و صدای زیادی تولید میکرد و نویز زیاد و غیر قابل قبولی البته برای یک لیموزین داشت و موارد دیگر که برای استفاده در یک لیموزین نیازمند تغییراتی بود ، که کمپانی با تغییراتی که اعمال کرد با افزایش حجم (5.3 لیتر) و تغییرات در سر سیلندر و برخی محدودیت ها و کاهش رد لاین تا 6000 و ... آن را آرام تر و مطمئن تر برای یک لیموزین لوکس برای استفاده در خیابان ساخت ، اما این بار تولید لیموزین از سوی کمپانی عقب افتاد ... تا اینکه در نهایت این پیشرانه برای اولین بار در ابتدای دهۀ 70 روزی سری سوم جاگوار اسپرتِ e-type قرار گرفت ، که با حجم دقیق 5343 سی سی حدوداً 300 اسب برای e-type نیرو تولید میکرد ، البته در طول اون سالها با توجه به برخی تغییرات ( ضریب تراکم و ... و همچنین محدودیت هایی که قوانین زیست محیطی در امریکا بود و باعث کاهش نیروی خروجی میشد) از 242 تا حدود 300 اسب ( با تورک 400 نیوتن متر) ، نیروی خروجی متفاوت بود ، جاگوار در همان ابتدا برای این پیشرانه سیستم سوخت رسانی انژکتوری در نظر گرفته بود و گویا سفارش ساختِ انژکتور ها به AE BRICO داده شده بود اما در آخرین مراحل به دلیل شباهت بسیار زیاد آن به محصولات ساخت کمپانی بوش روی تولیدات جاگوار قرار نگرفت و همینطور xjc ها با این پیشرانه در چند ماهِ اول عرضه با 4 کاربراتور ZENITH ساختِ انگلیس عرضه میشدند ( تا آپریل 1975) اما از آن به بعد سیستم انژکتور ساخت لوکاس روی آنها قرار گرفت که کارکرد آن مشابه انژکتور دی - جترونیکِ بوش بود ، ... نمونه هایی که انژکتوری بودند در پشت ماشین زیر مارک جاگوار نوشته Fuel injection نصب میشد ،

تصویرتصویر

این پیشرانۀ 12 سیلندر تا اواسط دهۀ نود با یک سری تغییرات و بهینه سازی روی اکثر تولیدات خیابانیِ جاگوار سوار شد ، و در اواسطِ دهه 80 در مسابقات تا 750 اسب بخار از آن نیرو میگرفتند ... و اینکه روی XJC موردِ بحث ما هم همین پیشرانه که مختصری از تاریخچه آن را از نطر گذراندید ، از ابتدای عرضه قابل سفارش بود .
XJC با این پیشرانه در امریکا به نام XJ12C و در اروپا XJ5.3C شناخته میشد و باز هم طبق قوانین امریکا گونه های سفارش امریکا عملکرد فنی ضعیفتری داشتند :

مشخصات فنی XJ12C یا XJ5.3C :

حجم دقیق پیشرانه : 5343cc
حداکثر قدرت : 300 اسب بخار در 5750 دور (برای نمونه های سفارش امریکا حدود 265 اسب بخار ، لازم به ذکر هست که قدرت نمونه های کاربراتوری و انژکتوری تفاوت داشتند که همانطور که عرض کردم روی پیشرانه 12 برای XJC هر دو عرضه شدند و در سایت های مختلف از 245 تا 305 اسب بخار برای آن آمده)
شتاب 0 تا 100 : 7.6 ثانیه (برای سفارش امریکا 8.3 ثانیه) با گیربکس 3 سرعته اتوماتیک بروگ وارنر (Borg-Warner Model 12)
حد اکثر سرعت : 147 مایل (معادل 236.5km/h )
Bore/Stroke : 90mm x 70mm
سیستم سوخت رسانی : در ابتدا 4 کاربراتور Zenith-Stromberg و از آپریل 1975 به بعد Lucas fuel injection system which was based around the Bosch D-Jetronic system
اطلاعات بیشتر :
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_V12_engine
http://www.conceptcarz.com/vehicle/defa ... 8&i=2#menu
http://www.motorbase.com/vehicle/by-id/-1760919503/

صدای خروجی از پیشرانه و اگزوز در xjc :
صدای پیشرانه 12 سیلندر xjc :
در حرکت : http://www.irfreeup.com/download.php?fi ... vmplpo.zip
گاز در جا : http://www.irfreeup.com/download.php?fi ... ezyrdf.zip
صدای پیشرانه 6 سیلندر xjc :
در حرکت : http://www.irfreeup.com/download.php?fi ... kurh1t.zip
گاز در جا : http://www.irfreeup.com/download.php?fi ... op15b7.zip
اندازه ها :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/xjcoutl.jpg
تصویر
wheels and tyres :
لاستیک هایی که فابریک کمپانی اون زمان روی xjc میذاشت مارکِ دانلوپ بود ،
سایز : 205/70VR15
xjc شش سیلندر با رینگ و قالپاقِ کرومیِ فوق العاده زیبا عرضه میشد که امروز در ایران دیگه وجود نداره ! و متاسفانه دزدیده شدن این قالپاق ها هم در گذشته و هم امروز برای دارندگان مشکل ساز بوده و هست !
تصویر

گونه های 12 سیلندر هم با رینگ های آلومنیومی عرضه میشدند ... (تو ایران چون 12 سیلندر خیلی کم اومد از این رینگ ها کمتر دیده میشه)

تصویر
رنگ های قابل سفارش برای xjc :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _front.jpg

کمپانی جاگوار برای مشتریان این کوپه لوکس (xjc ) ،ـ12 نوع رنگ مختلف را برای بدنۀ آن قابل سفارش قرار داده بود ، همچنین برای تریم داخلی (چرم و موکف کف و ...) 9 رنگ مختلف قابل سفارش بوده که در عکس کاتالوگی که در زیر قرار دادم میتونید اونها رو ببینید :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... inside.jpg
تصویر

پایانِ تولیدِ جاگوار XJC :
جاگوار از همان ابتدای عرضۀ XJC بنا داشت که کوپه اسپرت و لوکسی که مشخصه های فنی بهتری داشته باشد را به جای XJC عرضه کند ، که از همان سال 1975 که XJC قابل سفارش بود XJS را بیرون داد ، به همین دلیل زمان عرضۀ XJC بسیار کوتاه بود و امروز یکی از نمونه های کمیاب جاگوار به شمار میاد، و تنها از سال 1975 تا 1978 عرضه میشده که مدل هایی که با نام 78 فروخته شدن بدنه اونها در سال قبل یعنی 77 تولید شده بود که در سال 78 به نام اون مدل فروخته شدن که یعنی عملاً حدود 3 سال روی خط تولید بود که تعداد تولیدی نمونه های مختلف آن به شرح زیر میباشد :
Modelــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Total worldwide production
XJ6C در امریکا و در اروپا به نامِ XJ4.2C ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 6,487
XJ12C در امریکا و در اروپا به نامِ XJ5.3C ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1,855
Daimler Sovereign4.2C ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1,677
Daimler Double SixCـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 407

Total Production 10,426

گونۀ مسابقه ای :
لازم هست که یه اشاره ای هم به گونه های مسابقه ای برای XJC داشته باشم ، اما قبل از اون باید عرض کنم که کمپانی جاگوار زیاد میلی به سرمایه گذاری و توسعه بیشتر روی XJC نداشت و برنامۀ توسعۀ XJS رو در سر داشت و XJS رو گزینه بهتری برای سرمایه گذاری و هزینه در این مورد میدید ، اما با این حال در اواسط دهۀ 70 کمپانی چند دستگاه XJC رو مورد تغییر و بهینه سازی برای مسابقات قرار داد که به BroadSpeed Coupes معروف بودند که به خاطر فرم عریض و عضله ای ، شمایل خشنی داشتند ، که لاستیک های پهن پشتی وظیفه انتقال نیروی خروجی 550 اسبی از پیشرانه 12 سیلندر ساخت جاگوار را داشتند :

http://www.jaguar-club.net/graphics/gal ... 795180.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3066/276 ... 519124.jpg
http://www.johnfitzpatrick.co.uk/images ... rgring.jpg

بروشور های xjc :


بروشور Jaguar XJ 4.2C and XJ 5.3C برای بریتانیا در February 1975 :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _front.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... 5_back.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... nsrght.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... inslft.jpg

بروشور برای بریتانیا در سالِ 1974 :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... e_back.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _front.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... xj12cl.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... xj12cr.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... xj6c_l.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... xj6c_r.jpg

بروشور برای امریکا و کانادا در April 1976 :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _front.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _page2.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... n_back.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_09a.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_10a.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_13a.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_17a.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_18a.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_19a.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_20a.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_21a.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/76_xj_22a.jpg

بروشور برای کانادا در دهۀ 70 (کل محصولات که xjc هم جزوشون هست) :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _front.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... lleftb.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... nsleft.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... a_back.jpg

بروشور برای امریکا و کانادا در February 1974 :
http://www.jag-lovers.org/brochures/bro ... ll_1_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/bro ... ll_8_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/bro ... ll_7_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/bro ... ll_5_l.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _page6.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _page7.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _page8.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _page9.jpg

بروشور برای بریتانیا در 10/1974 :
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/ ... 4_12_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/ ... 4_13_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/ ... 4_14_l.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/ ... 74_1_1.jpg
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/ ... 74_9_l.jpg

UK brochure that covers both Jaguar coupes : the XJC and the XJS
http://www.xjc.com.au/images/MagsAdsBro ... eCover.jpg


UK brochure, this one is for the Daimler Coupes, the Double Six & the Sovereign
http://www.xjc.com.au/images/MagsAdsBro ... ochure.jpg


و در نهایت 4 صفحه از بروشورِ گونۀ دایملر در سال 1975 در لینک زیر :
http://www.lov2xlr8.no/brochures/others ... imler.html
xjc در مجلات :
مجلۀ Jaguar World در April 2000 : که در مورد xjc بر پایه نسل اول- سری اول (1968) هست مطالبی نوشته :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _world.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... d_pg1_.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... ld_pg2.jpg

مجلۀ Supercar Classics در September 1987 با این عنوان : Jaguars Undervalued XJ Coupe: The World's Fastest Vinyl Roof
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... assics.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... cs_pg1.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... cs_pg2.jpg

مجلۀ Jaguar World در June 1999 در موردِ یک xjc با 500 bhp نیرو با این عنوان : 500bhp Lister XJ Coupe! Storming Lister
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _world.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... ld_pg1.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... ld_pg2.jpg

مجلۀ Classic and Sportscat در May 1992 با این عنوان : Hot Cat with a Tin Roof - win this XJ12C
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... rtscar.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... ar_pg1.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... ar_pg2.jpg

مجلۀ Car Mechanics در September 1990 در موردِ xj12c :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... hanics.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... cs_pg1.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... cs_pg2.jpg

مجلۀ Jaguar World در May 2000 در مورد یک xj12c ورژن ریس با 475 bhp که در اصل یک xj سدان هست که تغییر یافته :
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... _world.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... ld_pg1.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... ld_pg2.jpg

مجلۀ Supercar Classics در October 1990 باز هم در موردِ گونۀ مسابقه ای با این عنوان : Jaguar XJ5.3C Racer, Puss in Boots & That Sinking Feline
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... assics.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... cs_pg1.jpg
http://www.julesverne.ca/jaguar/images/ ... cs_pg2.jpg

CAR's great drives: Destination Budapest :
http://www.carmagazine.co.uk/upload/102 ... dapest.jpg
معرفی کتاب های مفید + منوال
تصویر
یک کتاب در مورد بازسازی قدم به قدم دایملر سوورین کوپه - اکثراً سیاه و سفید - چاپ انگلیس - 220 صفحه - قیمت نو حدوداً 60 دلار .

تصویر
در مورد تمام محصولات xj نسل اول که بخشی از این کتاب به xjc پرداخته شده - 160 صفحه - اکثراً سیاه و سفید - یک مقداری اشتباه ولی در کتاب وجود داره - قیمت حدوداً 60 دلار .

تصویر
باز هم در مورد تمام رنج سری 1 تا 3 از نسل اول xj - با حدوداً 340 عکس رنگی - قیمت حدوداً 60 دلار .


تصویر
90 صفحه اطلاعات رنگی و 100 صفحه عکس رنگی + مطالب خوبی در مورد دایملر سوورین کوپه ، قیمت حدوداً 40 دلار .

تصویر
هند بوک برای دارندگان xj کوپه 6 سیلندر که نداشتنش برای مالکان = امتیاز منفی + 3 چراغ خاموش ! قیمت حدوداً 40 دلار .


تصویر
مثل بالا ولی این هند بوک برای نمونه های 12 سیلندر هست ، حدوداً 40 دلار .


تصویر
کاتالوگ قطعات و لوازم یدکی برای تمام رنج xj و دایملر نوع 6 سیلندر ، قیمت حدوداً 130 دلار .


تصویر
مثل بالا اما برای نوع 12 سیلندر ، قیمت حدوداً 130 دلار .


تصویر
یکی از کارامد ترین و محبوب ترین کتابچه ها بین دارندگان معروف به ورک شاپ هاینس ، که شامل اطلاعاتی مفید برای تعمیر تمام تولیدات رنج xj هست و پر از نمودار و دیاگرام و اطلاعات مفید هست ، جلد قرمز برای نمونه های 6 سیلندر هست - قیمت حدوداً 50 دلار .


تصویر
مثل بالا که جلد سبز برای نمونه های 12 سیلندر هست ، قیمت حدوداً 50 دلار .



________________________________________________________________________________________________________________________
>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>><<<<
- این تاپیک به عنوان تاپیک جامع جاگوار xjc در فروم هست و میتونید هر سوالی در مورد این خودرو ، را در همینجا مطرح بفرمائید .
- لطفاً بدون اجازه مطالب این تاپیک را کپی نکنید.
- علیرضا -
3/90
- عاقل همه ي آنچه را كه مي داند نمي گويد ، ولي آنچه را كه مي گويد مي داند. (Aristotle)
نمایه کاربر
Mohammad
يار قديمي
پست: 10839
تاریخ عضویت: 23 ژولای 2004, 13:49
نوع خودرو: C107,C350,XV50

Re: تاپیک جاگوار XJ کوپه ـــ Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–

پست توسط Mohammad » 03 ژوئن 2011, 22:00

ممنون علیرضا :-) یکی از تاپیکایی که فقط کار خودت هست :-)
تا الان 2 ساعتی هست دارم میخونم و تازه به ساسپنشن رسیدم و دیگه کم آوردم :o و بقیش رو بعدا میخونم.
تصویر
چه ساسپنشنی درست کردن! فوق العادست. اگه کمتر 5 سال کار برده بود من تعجب میکردم! دهه 60 چه کویل اور هایی نصب کردن :( مشخصه همه تلاششون رو کردن که وزن فنربندی نشده رو کم کنن . یه جور سیستم دوبل ویشبون برای عقب درست کردن ولی با قطعات کوچیک (از نظر ابعادی) تا کمترین فضا رو اشغال بکنه و کمترین وزن فنربندی نشده رو داشته باشه.ولی خیلی سیستم پیچیده و پر قطعه ای هست و فکر نکنم نهگداریش در شرایط آرمانی کار آسون و کم هزینه ای باشه.حتما ساخت این قطعات با این ابعاد که این وزن رو تحمل بکنه کار پیچیده و پر هزینه ای بوده.
در کل بنظر میرسه هدفشون از این ساسپنشن بیشتر راحتی و نرمی بوده تا قابلیت های دینامیکی ، بخصوص کمبود اجزایی که بادی رول و دایوینگ و اسکواتینگ رو کاهش بدن بچشم میاد. که البته احتمالا تو سری های بعد اضافه شده باشه. ولی در کل من با این ساسپنشن غافلگیر شدم نسبت به زمان خودش فوق العادست ، در مقایسه با خیلی ماشینهای همسایز و هم وزت که اون موقع از لایو ساسپنشن استفاده میکرد مثل مقایسه ماشین حساب با چرتکه هست.
«هزار دوست كم است و یك دشمن زیاد»
ميميكس1
متخصص کلاسیکهای ایتالیایی
پست: 1227
تاریخ عضویت: 01 ژولای 2005, 11:10
نوع خودرو: Lancia,BMW E46
محل اقامت: تهران

Re: تاپیک جاگوار XJ کوپه ـــ Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–

پست توسط ميميكس1 » 04 ژوئن 2011, 21:54

واقعا این اطلاعات دستیابی بهشون بسیار سخته برای یه فردی که دنبال همچین اطلاعاتی میگرده....خودم برای مثال چند سالی وقت صرف کردم تا یه همچنین چیزهایی برای ماشین خودم پیدا کردم و هنوز هم به این کاملی آرشیوی که برای خودم جمع کردم نیست....دوستان میدونند که حتی سرچ یه سری عکس با کیفیت هم کار اسونی نیست برای این جور ماشین ها چه برسه به این جامعی و یکجا....میشه گفت تو فروم های خارجی هم به این صورت یافت نمیشه به هر حال برای دوستدارن و کسانی که پی خریدن این ماشین هستن اطلاعاتی هست که روشون نمیشه ارزش گذاشت.
اللخصوص که کلی بروشور و کتاب و منبع معرفی شده همراه با قیمت و توضیحات خاص خودش.
برای تک تک قسمت های این ماشین معلومه بسیار فکر شده و برای هر قسمت بهترین طراحی شده و زحمت کشیدن که بهترین بشه و هنوز با دیدنش آدم لذت میبره چون یک اثر هنری هست.
علیرضا این ماشینی هست که دوست دارم تو پارکینگم داشته باشم و ساعت ها بهش نگاه کنم.البته جاگوارش نه دایملرش با اینکه دایملرش ارزنده تره....
تصویر
این رینگا خیلی قشنگن علیرضا من نمونش رو دیدم....

در مورد نرمی ساسپنشن هم هیچ حرفی نمیشه زد ما باهاش تو چاله افتادیم هیچی نفهمیدیم نه صدایی نه احساس ناخوشایندی!اصلا نفهمیدیم افتادیم تو چاله....
اینم یه عکسه دیگه که خودت قبلا زحمتشو کشیده بودی بد نیست اینجا باشه....با اون عکس های ساسپنشن هم داغونم کردی خیلی دیاگرام های خوب و واضحی هست....

تصویر
نمایه کاربر
masoud911
يار قديمي
پست: 4095
تاریخ عضویت: 02 سپتامبر 2004, 16:10
نوع خودرو: W124/JEEP
محل اقامت: TEH

Re: تاپیک جاگوار XJ کوپه ـــ Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–

پست توسط masoud911 » 10 ژوئن 2011, 21:25

سلام

باز هم یه تاپیک کامل از علیرضا :-)
این پیشرانه های خطی 6 سیلندر جاگوار با حجم های 3.4 و 3.8 روی گونه های C-TYPE و D-TYPE در سالهای 53 و 54 و 55 و 56 و 57 پای ثابت رتبه های برتر لمانز بودند و اجازه عرض اندام به رقبا و دیگر کمپانی ها نمیدادند ... و در ان سالها گاهاً از رتبه 1 تا 5 به جاگوار ها میرسید و بقیه رتبه ها برای دیگران بود ... ! و افتخارات زیادی با این پیشرانه برای جاگوار با C-TYPE و D-TYPE کسب شد ،
برای بقیه بود؟ منظورت پورش و بنزه؟؟ :???:
البته تو 54 دوم شد و مثلا تو همون 54 هم دوتا از 3.4 لیتری های Dtype هم نتونستن مسابقه رو تموم کنن :d:
http://en.wikipedia.org/wiki/1954_24_Hours_of_Le_Mans

56 و.... هم همینجوری 2-3 تا جگوار تموم نکردن البته وجدان چیز خوبیه ولی ما که نداریم! واقعا عملکردش تو اون سالها عالی بوده :-)
لازم به ذکر است که پیشرانه های 6 سیلندر خطی جاگوار گاهاً به دلیل قابلیت اعتماد بالا برای ماشین های خدماتی چون آمبولانس ها نیز به کار برده میشد همچنین در وسايل نقليه متنوعي مانند تانك هاي اسكورپيون،‌ نفربر مسلح سيميتار، وسيله نقليه مسلح فاكس‌اسكات و وسيله نقليه شناسايي فاكس، خودروهاي راداري و باركش زميني دوديفرانسيل استون‌فيلد بكار گرفته شده
وقتی واسه اولین بار رو تانک اسکورپیون دیدمش مثل بچه ها بالا و پایین میپردم
یکی دیگه هم کنارش کامل هم دمونتاژ شده بود
این تانک یکی از سریعترین تانکهای تو ایرانه


ضمنا:
من قبلا خیلی از تاپیکهای بچه ها رو سیو میکردم و الان هم تقریبا 150 تاپیک از زمان کارایکس وان 8 سال پیش هم دارم ولی تو این چند سال تو فروم هیچ تاپیکی رو ارشیو نمی کردم تا علیرضا اومد و این تاپیکهای محشرش :-)
هرگونه تبلیغ شامل: سایت، مذهب، سیاست و تجارت اجناس در این مکان ممنوع است.
اعلان درجات خاص
alireza.aber
پست: 4
تاریخ عضویت: 21 ژوئن 2010, 16:57
نوع خودرو: جگوارxj6c
محل اقامت: TEHRAN

Re: تاپیک جاگوار XJ کوپه ـــ Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–

پست توسط alireza.aber » 25 ژولای 2011, 16:45

تبریک میگم به این همه تلاش و جمع آوزی اطلاعات واقعا" بینظیر بود.
نمایه کاربر
alireza 230.4
متخصص بنز w114/115
پست: 986
تاریخ عضویت: 16 آگوست 2008, 15:29
نوع خودرو: شاید دوباره بنز

Re: تاپیک جاگوار XJ کوپه ـــ Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–

پست توسط alireza 230.4 » 02 سپتامبر 2011, 01:14

سلام
اينو دو سال پيش تو خيابان شريعتي ديدم فوق العاده تميز بود
تصویر
gottelib daimler: the best or nothing
نمایه کاربر
8خورجيني
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 921
تاریخ عضویت: 29 دسامبر 2007, 19:55
نوع خودرو: Pontiac TransAm Ttop
محل اقامت: PASARGAD

Re: تاپیک جاگوار XJ کوپه ـــ Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–

پست توسط 8خورجيني » 02 سپتامبر 2011, 03:35

عالي بود. :-)
قبلن من يه تاپيك به نام jaguar xj coupe زده بودم (چند سال پيش) الان پيداش نكردم كه با اين تاپيك يكي بشه.

از گونه مسابقه ايش خيلي خوشم مياد:
تصویر
تصویر
تصویر

اينم يه سايت مختص گونه مسابقه اي:
http://broadspeedcoupe.tripod.com/
Mahan68
شروع حركت
پست: 41
تاریخ عضویت: 01 دسامبر 2009, 13:12
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: تهران

Re: تاپیک جاگوار XJ کوپه ـــ Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–

پست توسط Mahan68 » 04 نوامبر 2011, 11:19

alireza 230.4 نوشته شده:سلام
اينو دو سال پيش تو خيابان شريعتي ديدم فوق العاده تميز بود
تصویر
چه جالب، این رو من هم 2 ماه پیش اوایل خیابان قائم مقام دیدم. می درخشید.
نمایه کاربر
jaguar-xj
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 117
تاریخ عضویت: 21 آپریل 2011, 14:24
نوع خودرو: jaguar

Re: بازسازی جگوار xj6 1974

پست توسط jaguar-xj » 26 دسامبر 2011, 09:15

سلامی گرم خدمت دوستان عزیز یه سوالی داشتم کسی درباره ی
jaguar xj6 seri 2 convertibel
اطلاعاتی داره ؟
چند تا عکس که به سختی پیدا کردم میزارم=
http://upload.tuningtalk.com/upload/jbr364952.jpg
http://upload.tuningtalk.com/upload/jbr852456.jpg
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: تاپیک جاگوار XJ کوپه ||| Jaguar XJ-Coupé / XJC ـــ 1978–

پست توسط The King » 16 مارس 2013, 09:59

تعدادي از اتاقسازهاي معروف انگليسي جگوار XJC رو بصورت كانورتيبل عرضه كردند كه معرف ترين اونها Avon
ارسال پست

بازگشت به “جگوار Jaguar”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان