
Jaguar C-X16 Concept
بعد از تأثیرات منفی ناشی از بروز بحران اقتصادی بر تمام صنایع در چند سال اخیر ، کمپانی های خودروسازی با تغییر در برخی برنامه ها و پروژه های آینده خود و باز نگریِ هدف گذاری های آینده و اولویت بندی و تعریف راهکار هایی مثلاً در اختصاص هزینه ها برای بخش هایی مانند تحقیقات و توسعه ، سعی در گذار از این وضعیت و وفق دهی با این روبداد ناخواسته را داشتند، نمود این رویکرد بیشتر برای کمپانی های اروپایی که هزینه های بیشتری برای این بخش ها میکردند مورد توجه بود و نتیجه این تغییرات باعث کم شدن شیب پیشرفت در این صنعت در موضوعاتی مانند تحقیقات و آزمایش های پر هزینه ای که بر روی ایمنی بیشتر در خودرو ، سوخت ها و انرژی های جایگزین و پاک تر و توسعه و بهینه سازی هایبریدی ها، پیشرانه های پر بازده تر اما پاک تر ، تست ایده های جدید و تجربه نشده و بکار گیری مواد مقاومتر همچنین سبک تر و ... بود، لذا این موارد باید کنترل میشد تا مهم ترین عامل سلامت کمپانی ها یعنی سود دهی آنها به خطر نیفتد . طبق بررسی های انجام شده در سال 2009 بودجه ای که برای تحقیق و توسعه در کمپانی های خودرو سازی صرف میشده به طور میانگین حدوداً 65 درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده بود .
این موضوع در این چند سال اخیر باعث افت شیب صعودیِ پیشرفت در اثر تحقیقات، بعد از سال 2008 برای کمپانی های خودرو سازی بود ، اما موضوع مورد توجه دیگر از دست دادن بازار و از سوی دیگر گرفتن بازار توسط آسیایی ها بود ... وضعیت بازار بعد از بحران دچار تغییراتی شد که این تغییرات کمتر به نفع کمپانی هایی بود که برای تحقیق و توسعه هزینه میکردند ، مطمئناً این موضوع نگران کننده ای برای این صنعت بود، که خوشبختانه طبق آمار های جدید کمپانی های خودرو سازی اروپا در حال گذار از این بحران هستند . جاگوار از آن دسته از کمپانی های اروپایی بود که با خبر های منتشر شده نشان از اوضاع خوب مالی نسبت به گذشته در آن دیده میشد .
جاگوار امسال اعلام کرد که 8.2 میلیارد دلار بودجه برای 5 سال آینده در نظر گرفته که گفته شده که بخش عمده ای از این سرمایه گذاری در جهت تحقیق و توسعه برای ارائه محصولات برتر و نیز تجهیز سه کارخانۀ این شرکت به مدرن ترین امکانات مورد نیاز است .
نمود کوتاه مدت این هزینه بالا را میتوان در معرفی کانسپت های جدید از جمله سوپر اسپرت پلاگین هایبرید جدید جاگوار که یکی از پر سر و صدا ترین کانسپت های معرفی شده که ایده ای نو برای این صنعت بود نام برد .
که جاگوار کمی بیشتر از یک سال پیش در موتور شوی پاریس ،در جشن سالگرد 75 سالگی خود ، با یک رونمایی باشکوه از این خودروی مفهومی با نام C-X75 پرده برداری کرد ، البته امروز خبر از تولید و عرضه این سوپر اسپرت پلاگین هایبرید به گوش میرسد، با توجه به تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در آن که باعث شد به عنوان ستاره نوظهور صنعت خودروسازی در موتورشوی پاریس معرفی شود ، کمتر کسی فکر میکرد که به این زودی خبری مبنی بر تولید محدود آن اعلام شود ، اما شد ! ، با قیمتی قابل رقابت با بوگاتی ویرون ... رقمی در حدود 1.5 میلیون دلار ... و تولید و عرضه تعداد محدود 250 عدد که مطمئناً این تولید محدود باعث افزایش قیمت آن بعد از رسیدن به دست صاحبان اولیه خواهد شد . تاپ اسپید 330 کیلومتری و شتاب 0 تا 100 حدوداً 3 ثانیه ای و دستیابی از 80 تا 145 کیلومتر بر ساعت تنها در 2.3 ثانیه و تکنولوژی پیشرفته و بکار گیری از ماکروجت در آن باعث شده تا در رسانه های خبری خودرویی و حتی غیر خودرویی (متمرکز بر و علاقمند به خودروهای سبز) توجه بسیاری به آن شود . برای اطلاعات بیشتر میتوانید به تاپیک جاگوار C-X75 مراجعه نمائید .
از سوی دیگر چند روز پیش جاگوار با معرفی کانسپت جدیدی به نام C-X16 باز هم یاد آوری کرده که علاقمند به ورود در سگمنی است که قبلاً در آن حضور نداشته ،مدتیست جاگوار تصمیم گرفته تا مدلی کوچکتر و ارزان تر از xk عرضه کند تا وارد رده ای شود که محصولاتی چون Audi TT و BMW Z4 و Chevrolet Corvette و Mercedes-Benz SLK-class و Porsche Boxster جزو قدیمی تر های این رده هستند ، تا امروز جاگوار کوپۀ ارزان قیمت تری برای رقابت با این رقبا نداشته ، این موضوع 1-2 سالیست که مورد توجه هست و برای اطلاعات بیشتر میتوانید به تاپیک جاگوار xe مراجعه کنید ، احتمالاً تجربه های حاصل از این کانسپت در طرح آینده جاگوار به کار خواهد آمد .
این کانسپت برای عرض اندام جاگوار در موتور شوی فرانک فورت رونمایی رسمی خواهد شد که جزوی از ویترین زیبای غرفۀ این کمپانی خواهد بود تا طراحی و تکنولوژی های بکار رفته در آن نمایانگر خطی مشی آینده کمپانی باشد . کانسپت های جدید جاگوار نشان از این دارد که جاگوار به آینده خودرو های اسپرتِ پاک امیدوار است ، از سوی دیگر جاگوار در رنج محصولات بنزینی خود تنها از پیشرانه های v8 استفاده میکرد ،و از حالا عرضه پیشرانه 6 سیلندر هم برای رنج محصولات خود در نظر دارد . پیشرانه درنظر گرفته شده برای C-X16 ،یک پیشرانۀ 3 لیتری V6 با قدرت تولیدی 375 اسببخار و گشتاور 450 نیوتنمتر است، این قدرت توسط گیربکس هشت سرعته zf ، تنها به چرخهای عقب منتقل میشود. بعلاوه نیز در کنار این موتور، ژنراتور این خودرو، که قدرت خود را از باطریهایی با توان تولیدی 1.6 کیلووات برساعت که در پشت صندلیهای خودرو تعبیه شده اند و به وسیله «سیستم بازیابی انرژی جنبشی» یا KERS شارژ میشوند بدست می آورد که نهایتا 70 کیلووات (95 اسب بخار) و گشتاوری معادل 235 نیوتنمتر بعلاوه نیروی خروجی از پیشرانۀ v6 مذکور در اختیار راننده قرار میدهد . با این پیشرانه و گیرباکس ، این کوپه 1600 کیلیویی با تقسیم وزن 50-50 از 0 تا 100 کیلومتر را در 4.4 ثانیه طی میکند ، سرعت نهایی نیز به صورت الکترونیکی در 300 کیلومتر بر ساعت محدود شده . اگر راننده در سفرهای درونشهری حالت آلایندگی صفر را انتخاب کند، این خودرو به کمک پیشرانه الکتریکی با سرعت حداکثر 80 کیلومتربرساعت حرکت خواهد کرد اما در حالت هیبریدی حداکثر سرعت آن در 300 کیلومتر برساعت محدود شده است .
میزان آلایندگی این خودرو همان موضوع مورد توجه است که خبری امید وار کننده است ، جاگوار C-X16 در هر کیلومتر تنها 165 گرم گاز دیاکسیدکربن تولید خواهد کرد در حالی که یک خودروی اسپرت با شتاپ و تاپ اسپید بالاست و این رقمی قابل ملاحضه برای این نوع محصولات به شمار می آید .
TECHNICAL SPECIFICATIONS
ENGINE•
◦Capacity: 3.0 l◦Capacity: 2995 cc
◦Cylinders: 6
◦Valves per Cylinder: 4
◦Supercharger: Twin scroll, intercooled
◦Max Power: 375 + 94 hp = 469 hp total
◦Max Torque: 332 + 173 lb-ft = 505 lb-ft
◦Specific Output: 126 PS per liter
◦Transmission: 8-speed with integrated electric motor
HYBRID "PUSH TO PASS" SYSTEM •
◦System Voltage: 300 V
◦Power: 70 kW
◦Horsepower Equivalence: 95 PS
◦Torque: 173 lb ft (235 Nm)
◦Lithium-ion battery: 300V / 1.6kWh
PERFORMANCE•
◦0-62mph / 100km/h: 4.4 s
◦Top Speed: 186 mph / 300 km/h (limited)
◦50-75mph / 80-120km/h: 2.1 s
ECONOMY AND EMISSIONS•
◦Combined mpg: 41 (UK gallon)
◦Combined CO2: 165 g/km
DIMENSIONS•
◦Length: 4445 mm
◦Wheelbase: 2622 mm
◦Width: 2048 mm
◦Height: 1297 mm
◦Weight: 1600 kg
ENGINE•
◦Capacity: 3.0 l◦Capacity: 2995 cc
◦Cylinders: 6
◦Valves per Cylinder: 4
◦Supercharger: Twin scroll, intercooled
◦Max Power: 375 + 94 hp = 469 hp total
◦Max Torque: 332 + 173 lb-ft = 505 lb-ft
◦Specific Output: 126 PS per liter
◦Transmission: 8-speed with integrated electric motor
HYBRID "PUSH TO PASS" SYSTEM •
◦System Voltage: 300 V
◦Power: 70 kW
◦Horsepower Equivalence: 95 PS
◦Torque: 173 lb ft (235 Nm)
◦Lithium-ion battery: 300V / 1.6kWh
PERFORMANCE•
◦0-62mph / 100km/h: 4.4 s
◦Top Speed: 186 mph / 300 km/h (limited)
◦50-75mph / 80-120km/h: 2.1 s
ECONOMY AND EMISSIONS•
◦Combined mpg: 41 (UK gallon)
◦Combined CO2: 165 g/km
DIMENSIONS•
◦Length: 4445 mm
◦Wheelbase: 2622 mm
◦Width: 2048 mm
◦Height: 1297 mm
◦Weight: 1600 kg
طراحی خارجی
بعضی ها معتقدند یان کالیوم ، طراح جاگوار یک طرح را با کمی تغییرات برای چند خودرو زده و کلیات ایده آل خود را کمتر تغییر میدهد ، شاید ایده پردازی این طرح ها آنقدر کامل و بی نقص هست که منتقدان ایرادی جز این نمیتوانند بگیرند ... از ونکوئیش تا DB9 و XK و در ادامه این کانسپت ... که همه آنها به غیر از خصوصیات کلی یک GT کلاسیک با یک کاپوت کشیده و دم کوتاه و بدنۀ عضله ای جزئیات مشترک زیادی دیگری هم دارند ... توضیحی بیش از این نیاز نیست ، عکس ها گویا هستند و حتماً هر خواننده ای با سلیقۀ خود تصویری از عکسها در ذهن میسازد که یا موافق و یا مخالف با سلیقه اش هست .




طراحی داخلی
به نظرم ،طراحی داخلی C-X16 میتواند همان محصول نهایی باشد و خیلی بزرگ نمایی یا کوچک نمایی در آن دیده نمیشود و شباهت به کانسپت هایی که هرگز تولید نمیشوند ندارد و کاربردی به نظر می آید ، گفته شده در ساخت صندلی برای کم کردن وزن از شاسی آلومنیومی استفاده شده ، نمایشگر های لمسی و نشاندهنده های با کیفیتِ دیجیتالی با قابلیت تغییر تم پس زمینه به جای حالت آنالوگ هم که جزوی از سلیقه امروز جاگوار در محصولات جدیدش میباشد که در این مفهومی نیز به کار رفته و همانطور که در عکسها مشاهده میکنید در کابین از فیبر کربن و چرم قرمز و جیر خاکستری با دوخت قرمز برای روکش اکثر قسمتهای کاکپیت استفاده شده .


...
به یاد E-TYPE FHC ...
به یاد E-TYPE FHC ...
