قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

تجربه ی آفرود سه محور 6x6 یا 4x6

RVCamper
يار قديمي
پست: 1052
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 تیر 1384, 10:51 pm
نوع خودرو: Jeep Liberty 2003
محل اقامت: North York

پست سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1390, 3:01 pm

سلام.

با اجازه مدیران و با توجه به توسعه بخش آفرود در این سایت، این تاپیک رو باز کردم در مورد خودروهای 6x6 یا 4x6 و تجربه اونها.

من خودم فقط تا این لحظه 2 عدد رنجرور کلاسیک سه محور در ایران دیدم که خیلی توجهم رو جلب کردند. به نظر نمیرسید دست ساز باشند ولی متوجه نشدم که 6x6 یا 4x6 بوده اند.

کسی اینجا تجربه ای در مورد این خودرو ها و نکات مثبت و منفی استفاده از اونها داره؟ در نظر اول با توجه به این که wheel base اونها طولانی میشه، شاید به نظر برسه که قابلیتهای حرکت آفرودشون در مناطق نا هموار و صخره ای یا عبور از مناطق کوهستانی با موانع غیر قابل پیشبینی کم میشه، اما در صورتی که سه دفرانسیل نیرو رو بین 6 چرخ تقسیم کنند و با توجه به سطح تماس بیشتر و تقسیم شدنش بین 6 چرخ، حرکت با چسبندگی و بازدهی انتقال نیرو ی بالاتری انجام میشه و قابلیت حمل بار بیشتری برای ماشین ایجاد خواهد شد.

به همین دلیل خیلی وقتها در صورت نیاز به خودرو های جنگل بانی، آتش نشانی و یا امداد کوهستانی ، از این خودرو های شاسی بلند سه محور استفاده میشه.

به عنوان مثال توی فیلمها دیده ام که این خودرو ها به صورت camper های آفرود برای سفرهای جنگلی و عبور از رودخانه و مناطق گلی، برفی و یا شیبهای شنی خیلی مناسب هستند ولی هرگز ندیده ام که در صخره نوردی قابلیت قابل توجهی داشته باشند. ( نظرم رو نقد کنید )

نکته بعدی مشکل شعاع چرخش و فرمانپذیری این خودرو ها هست که مسلما بسیار کمتر از نمونه های چهار چرخ خواهد بود. و استهلاک لاستیکهای عقب بسیار بیشتر خواهد شد. این مساله کاربرد خاص اونها رو گوشزد می کنه که برای سرعت های بالا، و قابلیت مانور بالا مناسب نخواهند بود.

نکته دیگه قابلیت ساخت نمونه های دست ساز هست. تجربه ای که فکر می کنم کمتر در ایران کسی انجام داده باشه و برای دوستان حرفه ای در این زمینه جای کار بسیار داره.

یکی از سوالاتی که همیشه در ذهن من هست اینه که چه توجیهی برای ساخت خودروی 4x6 ( شش چرخ با دو محور دارای دیفرانسیل ) وجود داره...

موضوع آخر بحث هم اینه که ساخت ATV های سه محور با چه توجیه فنی انجام میشه؟ نمونه هایی توی تصاویر دیدم.

در پایان ادامه بحث رو به شما میسپارم و با چند تصویر خاتمه میدم. اگر شما هم تصاویر یا نمونه هایی در ایران دیدید ممنون میشم اینجا به اشتراک بگذاریم.

نمونه لندرور:
http://www.oto6.free.fr/6roues/land/lrsv6x6%5B1%5D.jpg

تصویر
تصویر
تصویر

با سپاس
امین
نمایه کاربر
خارج از جاده
خودروساز
پست: 552
تاریخ عضویت: جمعه 4 دی 1388, 3:36 pm
نوع خودرو: دودیفر
محل اقامت: کردستان

پست سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1390, 7:27 pm

با تشکر از امین رجایی عزیز جای این تایپیک در این فروم خالی بود خدمت شما عرض کنم مهمترین دلیل و فلسفه وجودی این خودروها به نظرمن استفاده از لاستیک های متعارف و نیروی محرک یک خودرو عادی برای حمل بار بیشتر و طول مناسب کارهایی است که سایر خودروها نمی توانند انجام بدهند هرچند این مزایا باعث یک سری محدودیت میشه که شما ذکر کردید و درست به همین دلیل است که این خودروها اقبال عمومی زیادی پیدا نکرده اند و تنها در موارد محدود از ان استفاده میشود راجع به سابقه باید بگم که ساخت این خودرو ها برمیگرده به جنگ جهانی دوم و حتما میدونید که بیشترین حجم اختراعات و ابتکارات بشر مدیون جنگ ها به ویژه جنگ دوم جهانی است از این جنگ به بعد ساخت زره پوش های چرخدار سه محور شروع شد و پروژه امریکایی ها از جیپ ویلیز ام بی درست شده بودکه از یک موتور شش سیلندر سر سیلندر تخت نیرو میگرفت والمانها علاوه بر انواع خودروهای زرهی 6چرخ برای شخص هیتلر چند دستگاه مرسدس بنز شش چرخ ساختند که موتوریش به نظرم 12سیلندر بود و نمونه های سالم اون الان میلیون ها دلار ارزش دارد
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

امروزهم تا جاییکه من میدونم کارخانجات خودرو راسا خودرو سه محور نمی سازند ولی کارخانجات فرعی به صورت سفارشی این کار راروی هر نوع خودرو انجام میدهند و به سفارش تفنگداران دریایی امریکا هم کارخانه پولاریس کانادا ای تی وی های 6چرخ برای استفاده در افغانستان ساخته است و در ایران به علت منع قانونی و عدم صدور مجوز برای هیچ نوع تغییرات روی خودرو من که سال ها پیش در فکر ساختن نمونه هایی روی تویوتا و میوت بودم منصرف شدم شاید دوستان دیگری هم باشند که روی این طرح کار کرده باشند بی اطلاعم و امیدوارم که موفق شده باشند
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
چیزی که مسلمه این خودروها شاید برای خدمات سافاری و لجستیکی دشت ها و زمین باز موفق باشند ولی در محیط های خیلی خشن شایدکم بیاورند
تصویر
نمایه کاربر
ghalandar
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 627
تاریخ عضویت: جمعه 1 مرداد 1389, 10:53 pm
نوع خودرو: کرسیدا - سمند فروشی

پست پنج‌شنبه 17 فروردین 1391, 12:41 am

من به یه همچین چیزی فکر میکنم ولی مثل لودر باشه یعنی شاسی دو تکه که به هم مفصل شده
نه خود خوری- نه کس دهی - گنده کنی - به سگ دهی!
نمایه کاربر
علی کنکوری
متخصص فنی خودرو
پست: 805
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 29 آبان 1390, 11:44 pm

پست شنبه 12 اسفند 1391, 2:21 pm

نمایه کاربر
ActionActyon
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 230
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 اردیبهشت 1394, 6:30 am
نوع خودرو: اکتیون، 206 و مزدا3

پست جمعه 1 خرداد 1394, 1:19 pm

یعنی بلیزهایی که در قدیم بودند و سه محور داشتند برای همین بود.
البته چرخ های عقب مانند کامیونها چهارتا لاستیک داشت

بازگشت به “کلوپ خودروهای دو دیفرانسیل”