قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

پلوس خلاص کن یا Free Hub

مباحث مربوط به موتور گیربکس و سیستم انتقال قدرت در خودروهای آف رود - Engine , Transmission & Drivetrain System
نمایه کاربر
AR A SH
دنده 1
پست: 1147
تاریخ عضویت: دوشنبه 27 تیر 1390, 8:04 am
نوع خودرو: Land Cruiser

پست شنبه 11 آذر 1391, 4:04 am

سيستم انتقال نيرو در ماشينهاي دو ديفرانسيل يا به صورت پارت تايم هستش يا فول تايم.در پارت تايم در حالت غير استفاده از دنده كمك انتقال نيرو صرفاً به دو چرخ عقب صورت مي گيره و ماشين اگر در محور جلو خلاص كن نداشته باشه پلوسها و تمامي اجزاء محرك به خاطر چرخش لاستيك مي گردن اما نيرويي ندارن.حالا شما اگه روي محور جلو خلاص كن نصب كني از درپوش روي فول چرخ ديگه نيرويي به شافت پلوس منتقل نميشه و نتيجه اينكه ديگه تمامي اجزا ثابت ميشن و حركتي ندارن و با چرخش خلاص كن به نقطه قفل سيستم كارايي خودش رو دوباره بدست مياره اما در سيستم فول تايم به خاطر فرمان پذيري بهتر و كنترل راحت تر ماشين در سرعتهاي بالا،پيچهاي تند،جاده هاي لغزنده و... با توجه به اينكه سيستم كمك و حتي حالتهاي اون تغيير كرده و از يك ديفرانسيل مياني بهره مي بره انتقال نيرو هميشه به چهار چرخ صورت مي گيره و هميشه محور جلو بايستي درگير باشه و به همين خاطر يه اصطلاح مرسوم هستش كه ميگن ماشين سه ديفرانسيله ست.در اين سيستم اگر شما روي محور جلو خلاص كن نصب كني در مرتبه اول ABS از كار مي افته و به خاطر عدم انتقال نيرو به چرخهاي جلو ماشين كارايي خودش رو از دست ميده و گاز هرز مي خوره و حركت ناچيزي داره.ضمناً در ماشين پارت تايم دنده كمك بدين حالته H2-H4-N-L4 و در سيستم فول تايم H-N-L.ماشين بنده خلاص كن نداره و محور جلوش هميشه درگير هست و چرخش اون به خاطر انتقال نيرو از كمك به ديفرانسيل هستش نه چرخش چرخ روي جاده.
من در كشوري زندگي مي كنم كه دويدن سهم كساني است كه نمي رسند و رسيدن حق كساني است كه نمي دوند.استاد فرزانه دكتر علی شريعتي
نمایه کاربر
Aali
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 926
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 10 مرداد 1387, 7:55 pm
نوع خودرو: تندر90E2LP,تندر+AT

پست شنبه 11 آذر 1391, 4:44 am

Arash3081 نوشته شده:سيستم انتقال نيرو در ماشينهاي دو ديفرانسيل يا به صورت پارت تايم هستش يا فول تايم.در پارت تايم در حالت غير استفاده از دنده كمك انتقال نيرو صرفاً به دو چرخ عقب صورت مي گيره و ماشين اگر در محور جلو خلاص كن نداشته باشه پلوسها و تمامي اجزاء محرك به خاطر چرخش لاستيك مي گردن اما نيرويي ندارن.حالا شما اگه روي محور جلو خلاص كن نصب كني از درپوش روي فول چرخ ديگه نيرويي به شافت پلوس منتقل نميشه و نتيجه اينكه ديگه تمامي اجزا ثابت ميشن و حركتي ندارن و با چرخش خلاص كن به نقطه قفل سيستم كارايي خودش رو دوباره بدست مياره اما در سيستم فول تايم به خاطر فرمان پذيري بهتر و كنترل راحت تر ماشين در سرعتهاي بالا،پيچهاي تند،جاده هاي لغزنده و... با توجه به اينكه سيستم كمك و حتي حالتهاي اون تغيير كرده و از يك ديفرانسيل مياني بهره مي بره انتقال نيرو هميشه به چهار چرخ صورت مي گيره و هميشه محور جلو بايستي درگير باشه و به همين خاطر يه اصطلاح مرسوم هستش كه ميگن ماشين سه ديفرانسيله ست.در اين سيستم اگر شما روي محور جلو خلاص كن نصب كني در مرتبه اول ABS از كار مي افته و به خاطر عدم انتقال نيرو به چرخهاي جلو ماشين كارايي خودش رو از دست ميده و گاز هرز مي خوره و حركت ناچيزي داره.ضمناً در ماشين پارت تايم دنده كمك بدين حالته H2-H4-N-L4 و در سيستم فول تايم H-N-L.ماشين بنده خلاص كن نداره و محور جلوش هميشه درگير هست و چرخش اون به خاطر انتقال نيرو از كمك به ديفرانسيل هستش نه چرخش چرخ روي جاده.
سلام منظور من از سئوال دانستن همین دو خط آخر بود.من خودم 11 سال بلیزر داشتم و به لحاظ شغلی مجبور به آفرود رفتن بودم و به تعاریف و طرز کار و سرویس سیستم پارت تایم و فول تایم کاملا آشنایم در ضمن فول تایم بلیزر از اینکه شما گفتین امکان انتخابش بیشتر بود وحالاتش شامل:
L lock و L و N و H و H lock بود(یعنی قفل دیفرانسیل سوم بصورت دستی و انتخابی در اختیار راننده بود).
نمایه کاربر
AR A SH
دنده 1
پست: 1147
تاریخ عضویت: دوشنبه 27 تیر 1390, 8:04 am
نوع خودرو: Land Cruiser

پست شنبه 11 آذر 1391, 5:10 am

حالت H lock و L lock چه عملي انجام مي داد كه در حالت H و L قابل انجام نبود؟
من در كشوري زندگي مي كنم كه دويدن سهم كساني است كه نمي رسند و رسيدن حق كساني است كه نمي دوند.استاد فرزانه دكتر علی شريعتي
نمایه کاربر
Aali
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 926
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 10 مرداد 1387, 7:55 pm
نوع خودرو: تندر90E2LP,تندر+AT

پست شنبه 11 آذر 1391, 6:43 am

Arash3081 نوشته شده:حالت H lock و L lock چه عملي انجام مي داد كه در حالت H و L قابل انجام نبود؟
سلام فول تایم بلیزر اگه ماشین در وضعیت الاکلنگی (یک چرخ رو هوا یا داخل چاله) قرار می گرفت تمام نیرو به این چرخ منتقل میشه و چرخهای درگیر با زمین دیگه نمی چرخند و ماشین از حرکت باز می ایسته در چنین حالتی با قفل کردن دیفرانسیل سوم که داخل جعبه کمکه نیرو به صورت اجباری بین دیفرانسیل جلو و عقب 50-50 تقسیم شده و ماشین به حرکت در میاد و از حالت الا کلنگی آزاد میشه . شاید ماشینهای مدل بالا فول تایم با limited slip differential یا قفل اتوماتیک دیفرانسیل روی دیفرانسیل سوم اینکارو انجام بدن اگه انتخاب دستی قفل نداشته باشن.در ضمن اگه گیر نکرده باشید هم این قفل دستی بلیزر کشش بهتری در شرایط گل و شل یا شنی یا برف و شلاب خراب نسبت به حالت بدون قفل میده ولی عیبشم اینه که فرمان به راحتی نمیشه به چپ و راست بپیچه.
نمایه کاربر
AR A SH
دنده 1
پست: 1147
تاریخ عضویت: دوشنبه 27 تیر 1390, 8:04 am
نوع خودرو: Land Cruiser

پست شنبه 11 آذر 1391, 11:54 am

اين وضعيتي رو كه مي فرماييد خودروهاي تويوتا از سيستم كمك جدا كردن و كليد Diff Lock به صورت مجزا عمل مي كنه تنها مشكل همونه كه تا سرعت زير 10KH كارايي داره اما در ديفرانسيل LSD به همون ترتيبي كه بيان فرموديد به صورت هوشمند وارد عمل ميشه.
من در كشوري زندگي مي كنم كه دويدن سهم كساني است كه نمي رسند و رسيدن حق كساني است كه نمي دوند.استاد فرزانه دكتر علی شريعتي
نمایه کاربر
ALI-MUFC
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 921
تاریخ عضویت: چهارشنبه 17 آبان 1391, 4:25 pm
نوع خودرو: سامورایی
محل اقامت: عروس زاگرس

پست دوشنبه 13 آذر 1391, 9:11 pm

Arash3081 نوشته شده:مي تونيد در راستاي تكميل اطلاعات تشريف آورده و ماشين بدون پلوس خلاص كن و داراي ABS بنده رو ملاحظه بفرماييد كه با نصب خلاص كن سيستم ترمزش مختل شد و ABS اون از كار افتاد و صد البته احتمالاً به خاطر خاصيت كشك سابي بيش از اندازه ست كه پر فروش ترين كمپاني خودرو ساز دنيا شده.از قديم الايام گفتن پدر علم تجربه ست.

---- اضافه شده در تاریخ 10 آذر 1391, 11:24 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----
ALI-MUFC نوشته شده:با سلام به همه دوستان و اساتید گرامی
من یه پاجرو 1991 یعنی همون نسل دو دارم که طبق مطالب گفته شده دارای پلوس خلاص کن اتوماتیک هست.
وقتی رو حالت 2H هستم گاردان جلو ازاد نیست و به اصطلاح پلوس قفله.با یه کم دنده عقب رفتن پلوس خلاص میشه و به راحتی با دست میگرده،اما به محضه اینکه میزنم دنده یک و به جلو حرکت میکنم دوباره قفل میشه!
به نظر شما اساتید عزیز ایراد از کجاست؟
با تشکر
علي جان شما حالتهاي دنده كمك ماشينت به چه ترتيبي هستش؟
ببخشید ارش جان که دیر جواب دادم
2H_4H_4HLC_N_4LLC
نمایه کاربر
AR A SH
دنده 1
پست: 1147
تاریخ عضویت: دوشنبه 27 تیر 1390, 8:04 am
نوع خودرو: Land Cruiser

پست سه‌شنبه 14 آذر 1391, 7:52 am

عملكرد كمك در حالتهاي 4HLC و 4LLC به چه صورتي هستش؟
من در كشوري زندگي مي كنم كه دويدن سهم كساني است كه نمي رسند و رسيدن حق كساني است كه نمي دوند.استاد فرزانه دكتر علی شريعتي
نمایه کاربر
ALI-MUFC
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 921
تاریخ عضویت: چهارشنبه 17 آبان 1391, 4:25 pm
نوع خودرو: سامورایی
محل اقامت: عروس زاگرس

پست سه‌شنبه 14 آذر 1391, 9:43 am

2H که مشخصه
4H چهارچرخ درگیر سبک ساده.بهتر بگم میشه 67 درصد نیرو به عقب و 33 درصد به جلو:برای سرعت در جاده های لغزنده
4HLC چهارچرخ درگیر سبک+قفل دیفرانسیل مرکزی که میشه 50 درصد عقب و 50 درصد جلو.تو حالت الاکلنگی بدرد میخوره و کلا کشش هم بیشتره
4LLC چهارچرخ درگیر سنگین+قفل دیفرانسیل مرکزی که دیگه خودتون بهتر میدونید برای شیب تند و گل و برف و .....کلا زور زدن حسابی!
البته قفل دیفرانسیل عقب هم هست که دکمش جداست و حتما باید یا تو حالت 4HLC باشید یا 4LLC که فعال بشه
نمایه کاربر
AR A SH
دنده 1
پست: 1147
تاریخ عضویت: دوشنبه 27 تیر 1390, 8:04 am
نوع خودرو: Land Cruiser

پست سه‌شنبه 14 آذر 1391, 11:14 am

اما تا اونجايي كه من ميدونم قفل ديفرانسيل مركزي ( Central Diff) در حالت الاكلنگي كارايي نداره بلكه در حالت الاكلنگي مكانيسمي كه كارسازه قفل ديفرانسيل ( Diff Lock) هستش كه با جداسازي محورهاي محرك نيرو موجب ميشه ماشين از اون حالت رهايي پيدا كنه.
من در كشوري زندگي مي كنم كه دويدن سهم كساني است كه نمي رسند و رسيدن حق كساني است كه نمي دوند.استاد فرزانه دكتر علی شريعتي
نمایه کاربر
ALI-MUFC
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 921
تاریخ عضویت: چهارشنبه 17 آبان 1391, 4:25 pm
نوع خودرو: سامورایی
محل اقامت: عروس زاگرس

پست سه‌شنبه 14 آذر 1391, 6:58 pm

درسته الکلنگی کامل که یه چرخ بالا باشه و یکی پایین باید از قفل دیفرانسیل عقب استفاده کرد
ولی بعضی اوقات پیش میاد که یه چرخ تو چاله است و چرخ روبرو زیاد بالا نرفته
اصولا قفل دیفرانسیل نیرو رو بین دو شفت خروجی خودش یکسان و ثابت میکنه.حالا اگه دیف عقب قفل بشه نیروی دوتا چرخ عقب برابره،اگه دیف مرکزی قفل بشه نیروی دیف جلو و عقب با هم برابر میشه

بازگشت به “موتور گیربکس و سیستم انتقال قدرت”