قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

قفل دیفرانسیل Diff Lock و انواع دیفرانسیل در اس-یو-وی ها

مباحث مربوط به موتور گیربکس و سیستم انتقال قدرت در خودروهای آف رود - Engine , Transmission & Drivetrain System
نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3989
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 20 اسفند 1387, 6:58 am

پست چهارشنبه 10 فروردین 1390, 5:13 pm

در این تاپیک بزودی مطالب جالبی در خصوص انواع دیفرانسیل و مفهوم قفل دیفرانسیل (دف-لاک) و انواع آن پرداخته خواهد شد.








هر آنچیزی که عملکرد دیفرانسیل را مختل سازد (یعنی عمل هرزگردی را کمتر یا به صفر برساند) ویا بعبارت بهتر انتقال قدرت را به دو محور (چرخ) یکسان سازد، قفل دیفرانسیل گویند. انواع عمده دف لاک یا قفل دیفرانسیل یا محدود شونده را میتوان بقرار زیر تقسیم کرد:

1- True Track Diff. Lock

تصویر

در این سری که به نوع خود طرح جدیدی محسوب میشه، علاوه بر داشتن عملکرد LSD که کاملا به نرمی و بطوراتومات هرزگردی رو با نهایت دقت کنترل میکنه. در اصل می توان این رو نوع پیشرفته مدلهای کلاج دار قدیمی تلقی کرد با این تفاوت که هیچ نیازی به تعمیر یا تعویض در طول عمرش نداره! عیبش هم اینه که قیمتش متاسفانه بالاست.

2- LSD Diff. Lock

تصویر

این همون مدل کلاج دار قدیمی هست. عملا موجب محدودیت در هرزگردی میشه ولی نه بطور کامل. استهلاک بالای آن و عدم کارایی 100 در 100 قفل شوندگی موجب گشته که در آفرود آنچنان جوابگو نباشد. هرچند وجودش بهتر از نبودن آن خواهد بود.

3- Non Spin Locker Diff. Lock

تصویر

تصویر

نهایت سیستم لاک شدن، به نظرم میشه به این طرح گفت!
گزینه بسیار جالبی برای دیف با عمکرد 100 در 100 تورک روی هر چرخ. عموما نیروی درگیر شونده توسط یک کمپرسور هوا (هوای پر فشار) صورت میپذیرد.

تصویر

از مزایای دیگر آن، نصب بدون مشکل و کاملا راحت آن روی انواع دیفرانسیل هست.


4- ELocker Diff. Lock


تصویر

این تیپ دف لاکها که به نسبت هم رایج هستن، از نوع برقی و توسط یک مگنت قوی، باعث قفل شدن میشه و گرون هم هستند و تنها مزیت اون شاید قفل کردن توسط یک شاسی ساده بشه نام برد. آخه به ظاهر نیاز به تعمیر ندارن ولی در دراز مدت، خلاف اون مشاهده شده!


5- Gearless Diff. Lock


تصویر

طرح فوق برای وسایل کم وزن Light Utility Vehicles (LUV) و ATV هست که بدرد آفرود نمیخوره و فقط جهت معرفی به آن اشاره کردم.
نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3989
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 20 اسفند 1387, 6:58 am

پست پنج‌شنبه 11 فروردین 1390, 6:46 am

معرفی مدل (انواع) دیفرانسیل

در پست قبل در خصوص انواع دف-لاک صحبت کردیم، حالا نسبت به معرفی عمومی انواع دیفرانسیلهای متعارف در اس-سو-وی ها ( از دیدگاه شکل ظاهری و پوسته - نه از دید چرخ دنده ها) اشاره ای خواهیم داشت.

الف) تقسیم بندی برحسب آرایش بلبرینگ محور

الف-1 : FULL FLOATING

در این نوع دیفرانسیلها، محور انتهایی توسط دو عدد رولربرینگ (یا بلبرینگ) با پوسته در ارتباط است و لذا مرکز محور شکل بیرون آمدگی دارد.

تصویر

این تیپ عموما در وسایلی که برای حمل بار (طرح پیکاپ یا وانتی) مصرف دارند، استفاده میشود.

مزیت: آستانه حمل بار بیشتر
عیب: سنگینتر، گرانتر

الف-2 : SEMI FLOATING

در این نوع، انتهای محور فقط توسط یک بلبرینگ (یا رولربرینگ) با پوسته در ارتباط می باشد و لذا عموما سطح بیرونی کاملا مسطح است.

تصویر

این تیپ عموما در اتاقهای متعارف و غیر پیکاپ (غیر وانتی) استفاده میشود.

مزیت: سبکتر و روانتر
عیب : محدودیت تحمل بار نسبت به طرح بالا

ب) تقسیم بندی برحسب نوع محور

ب-1 : تیپ LIVE AXLE

در این تیپ، پوسته و محور ها یک پارچه می باشند و انتقال قدرت بدون واسطه انجام میپذیرد.

تصویر

مزیت: انتقال قدرت بیشتر و مستحکم تر
عیب: غیر قابل انعطاف، وابستگی و انتقال حرکات همسان از دو تایر به شاسی یا اتاق (سواری خشکتر )

ب-2 : تیپ SUSPENSION INDEPENDENT

این نوع با توجه به وجود اتصالات بیشتر، امکان تغییر راستای نیرو را نسبت به شاسی میسر میسازد. که در صورت استفاده از چنین تیپی در جلو، به آن IFS یا INDEPENDENT FRONT SUSPENSION میگویند.

تصویر

مزیت : قابل انعطاف، عدم وابستگی حرکات دو تایر نسبت به هم و شاسی (سواری نرمتر)
عیب : محدودیت در انتقال قدرت بیشتر بواسطه اتصالات آن.

ج) تقسیم بندی براساس دسترسی به محفظه دنده ها

ج-1 : BANJO LIVE AXLE

در این نوع، پوسته کاملا یکپارچه با محفظه چرخ دنده ها (محل استقرار کله گاوی) می باشد:

تصویر

مزیت : ساخت راحت و ارزانتر
عیب : در صورت نیاز به دسترسی به مجموعه چرخ دنده ها، می بایستی گاردان جدا شود و کله گاوی کامل بیرون آید.

ج-2 : SALISBURY LIVE

ضمن یکپارچگی پوسته و محورها، دریچه محفطه دسترسی به چرخ دنده ها توسط درپوشی میسر است.

تصویر

مزیت : دسترسی آسان به چرخ دنده های دیفرانسیل بدون نیاز به باز کردن گاردان و جدا شدن پینیون.
عیب : طراحی و ساخت گرانتر
نمایه کاربر
shahabformola1
دنده 1
پست: 1095
تاریخ عضویت: چهارشنبه 30 بهمن 1387, 8:59 pm
نوع خودرو: جیلی امگراند،پاژن V6
محل اقامت: تهران

پست جمعه 19 فروردین 1390, 6:02 am

سلام بر استاد قازاریان عزیز سوال من اینه ایا سیستمهایی که مبانی کاری یکسان دارن و در کمپانیهای مختلف نامگذاری متفاوتی دارن ،بدین صورت که با استفاده از سنسورهای ای بی اس و ای اس پی و فعال کردن کانال ترمزی چرخ هرز ، جلوی هرز گردی رو تا حدی میگیره رو میشه جزو قفلها به حساب اورد ذر حقیقت به نظر من یه نوع ال اس دی الکتریکی هستن یا نه به طور کلی ما تنها با سیستمهایی کار داریم که به صورت مکانیکی در دیفر ها فعالیت دارن.
نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3989
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 20 اسفند 1387, 6:58 am

پست جمعه 19 فروردین 1390, 7:33 am

shahabformola1 نوشته شده:... ایا سیستمهایی .... که ...
-....با استفاده از سنسورهای ای بی اس و ای اس پی و فعال کردن کانال ترمزی چرخ هرز ، جلوی هرز گردی رو تا حدی میگیره رو میشه جزو قفلها به حساب اورد...
-...به طور کلی ما تنها با سیستمهایی کار داریم که به صورت مکانیکی در دیفر ها فعالیت دارن....
سلام

قبل از وارد شدن به بحث اجازه دهید که ABS را از ASP تفکیک سازیم. احتمالا منظورتان از ASP همان سیستم فشارشکن ترمز ایرانی باید باشد که اساسا موضوع مورد بحث نیست.

- خیر. سیستم ترمز ضد بلوکه ربطی به سیستم قفل دیفرانسیل ندارد.
- خیر. با هر نوع منشاء قابل قبول هست (چه الکتریکی، چه نیوماتیک و چه مکانیکی...تفاوتی در اصل بحث ما بوجود نمی آورد، هرچند هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند)
نمایه کاربر
shahabformola1
دنده 1
پست: 1095
تاریخ عضویت: چهارشنبه 30 بهمن 1387, 8:59 pm
نوع خودرو: جیلی امگراند،پاژن V6
محل اقامت: تهران

پست جمعه 19 فروردین 1390, 9:10 am

Ghazarian نوشته شده:
shahabformola1 نوشته شده:... ایا سیستمهایی .... که ...
-....با استفاده از سنسورهای ای بی اس و ای اس پی و فعال کردن کانال ترمزی چرخ هرز ، جلوی هرز گردی رو تا حدی میگیره رو میشه جزو قفلها به حساب اورد...
-...به طور کلی ما تنها با سیستمهایی کار داریم که به صورت مکانیکی در دیفر ها فعالیت دارن....
سلام

قبل از وارد شدن به بحث اجازه دهید که ABS را از ASP تفکیک سازیم. احتمالا منظورتان از ASP همان سیستم فشارشکن ترمز ایرانی باید باشد که اساسا موضوع مورد بحث نیست.

- خیر. سیستم ترمز ضد بلوکه ربطی به سیستم قفل دیفرانسیل ندارد.
- خیر. با هر نوع منشاء قابل قبول هست (چه الکتریکی، چه نیوماتیک و چه مکانیکی...تفاوتی در اصل بحث ما بوجود نمی آورد، هرچند هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند)
ایراد از من بود که درست بیان نکردم منمظور دقیقا abs و esp بودند باتوجه به اینکه کنترل یونیت مجتمع این دو سیستم در اکثر اتومبیلهای نسل نو با عنوان اچ ای سی یو hecu و یا بی سی یو bcu نامیده میشنود و در کنار وظایف اصلی مثل کنترل پایداری و عدم قفل ترمز .وظیفه فرعی دیگری را هم به انجام میرسانند، و انهم عدم هرزگردی در دیفرانسیل با القاع نیروی ترمز به چرخ یا چرخهای هرز میباشد . منظور من این سیستم بود.
نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3989
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 20 اسفند 1387, 6:58 am

پست شنبه 20 فروردین 1390, 6:33 pm

جناب shahabformola1 عزیز

قبل هر چیز سپاس از پیگیری مطالب و طرح آن :-)

در مسیرهای آفرودی هرچند سیستمهای الکترونیکی مبتنی بر ECU رانندگی را راحت تر میسازند، ولیکن وقتی نیاز به قدرت آنهم با دنده سنگین باشه، قطعا قفل دیفرانسیل تنها گزینه خواهد بود. لذا بنظرم نباید این دو مبحث متفاوت را باهم مقایسه (یا حتی صحبت از جایگزین شدن آن) کرد.

ولی صادقانه بگویم که پست شما مرا بیاد سیستم BLD یا همان Brake Lock Differential انداخت که احتمال می دهم توام با سیستم ESP می تواند مشابه کاری را انجام دهد که شما بیان نمودید! ولیکن یک ضعف بزرگ دارد و آن پایین آوردن راندمان انجین (رجوع شود به نحوه مکانیسم TC و ESP ) در شرایط سخت افرودی است! یادمان باشد که عموما چنین راهکاری فقط برای مواقع اضطراری و خاص (یعنی محدود) می باشد و نه استفاده مستمر قدرتی! گرچه از نبودن قفل دیفرانسیل بهتر است.

لذا نظر شما را به جمله معروف زیر معطوف می سازم که:

سیستمهای الکترونیکی (منظور الکترونیک محور و نه مکانیکال صرف) مانند BLD توام با ESP ، عملکردشان را با رانندگی شما وقف نمی دهند، بلکه بیشتر این شما هستید که می بایستی خود را جهت استفاده بهینه از آن، وقف دهید یا آنکه آنرا غیر فعال سازید :wink: .
j-e
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 349
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 تیر 1388, 11:08 am
محل اقامت: کرج
Like شده: 2 بار

پست شنبه 27 فروردین 1390, 4:39 pm

با تشکر فراوان از مقاله کاملا فنی تان :-)
سوالهایی که از خدمتتون داشتم اینه که(با توجه به تجربه عملیاتی شما روی رونیز)
1-ورودی پمپ (کمپرسور)هوا رو به اسنورکل باید وصل کرد و یا خود سازنده فکری برای احتمال آب رفتن توی ورودی پمپ از داخل محقظه موتور کرده؟
2-با توجه به اینکه اکثر این متعلقات از کشور دوست (چین) هستند؛ آیا میشه واقعا از خروجی پمپ سیستم برای کار دیگری هم استفاده کرد؟(طبیعتا نه زمانی که سویچهای دیفها فعال هستند).
نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3989
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 20 اسفند 1387, 6:58 am

پست شنبه 27 فروردین 1390, 6:49 pm

j-e نوشته شده:....1-ورودی پمپ (کمپرسور)هوا رو به اسنورکل باید وصل کرد و یا خود سازنده فکری برای احتمال آب رفتن توی ورودی پمپ از داخل محقظه موتور کرده؟
2-با توجه به اینکه اکثر این متعلقات از کشور دوست (چین) هستند؛ آیا میشه واقعا از خروجی پمپ سیستم برای کار دیگری هم استفاده کرد؟(طبیعتا نه زمانی که سویچهای دیفها فعال هستند).
سلام...خواهش میکنم.

1- خیر، ورودی هوای کمپرسور به اسنورکل متصل نمیشود ولی خروجی بواسطه یک مخزن جدا شده است. از طرف دیگر همانگونه که اطلاع دارید، عموما هر خودرو تا یک ارتفاع مشخص امکان وارد شدن به آب را دارد و داشتن اسنورکل در مسیر رودخانه فقط موجب میشود که جابجایی سطح آب که در اثر حرکت چرخهای خودرو در آب بوجود می آید، وارد سیستم مکش ایرباکس (فیلتر هوا) که معمولا در محفظه گلگیر قرار دارد، نگردد. لذا بهترین مکان نصب کمپرسور در سطح جعبه فیوز و رله ها می باشد (دقیقا جایی که لوله های تنفسی دیفرانسیل های جلو و عقب بالا آمده و به اتمام رسیده اند...).

2- جواب قسمت اول سوال 2 بله هست (حداقل سازنده امریکایی ادعای آنرا دارد) ولی جواب قسمت دوم سوال 2 خیر!
یعنی در زمان فعال بودن قفل دیفرانسیل (دف-لاک) بواسطه عملکرد سوئیچ فشار، قطعا نمی توان انتظار مصرف دیگر داشت.
نمایه کاربر
PEACE
متخصص سنگ یانگ
پست: 910
تاریخ عضویت: شنبه 11 آبان 1387, 3:33 pm
نوع خودرو: Korando-Siena
محل اقامت: پشت کوه

پست شنبه 27 فروردین 1390, 7:15 pm

مطمئن نیستم، ولی به نظرم جایی شنیدم که از کمپرسور air locker میشه برای تنظیم باد چرخ ها یا موارد مشابه هم استفاده کرد.
j-e
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 349
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 تیر 1388, 11:08 am
محل اقامت: کرج
Like شده: 2 بار

پست شنبه 27 فروردین 1390, 7:27 pm

Ghazarian نوشته شده:
j-e نوشته شده:....1-ورودی پمپ (کمپرسور)هوا رو به اسنورکل باید وصل کرد و یا خود سازنده فکری برای احتمال آب رفتن توی ورودی پمپ از داخل محقظه موتور کرده؟
2-با توجه به اینکه اکثر این متعلقات از کشور دوست (چین) هستند؛ آیا میشه واقعا از خروجی پمپ سیستم برای کار دیگری هم استفاده کرد؟(طبیعتا نه زمانی که سویچهای دیفها فعال هستند).
سلام...خواهش میکنم.

1- خیر، ورودی هوای کمپرسور به اسنورکل متصل نمیشود ولی خروجی بواسطه یک مخزن جدا شده است. از طرف دیگر همانگونه که اطلاع دارید، عموما هر خودرو تا یک ارتفاع مشخص امکان وارد شدن به آب را دارد و داشتن اسنورکل در مسیر رودخانه فقط موجب میشود که جابجایی سطح آب که در اثر حرکت چرخهای خودرو در آب بوجود می آید، وارد سیستم مکش ایرباکس (فیلتر هوا) که معمولا در محفظه گلگیر قرار دارد، نگردد. لذا بهترین مکان نصب کمپرسور در سطح جعبه فیوز و رله ها می باشد (دقیقا جایی که لوله های تنفسی دیفرانسیل های جلو و عقب بالا آمده و به اتمام رسیده اند...).

2- جواب قسمت اول سوال 2 بله هست (حداقل سازنده امریکایی ادعای آنرا دارد) ولی جواب قسمت دوم سوال 2 خیر!
یعنی در زمان فعال بودن قفل دیفرانسیل (دف-لاک) بواسطه عملکرد سوئیچ فشار، قطعا نمی توان انتظار مصرف دیگر داشت.
با تشکر از پاسخ سریع تون
قطعا بنده هم منظورم همان زمان غیر فعال بودن دیف لاکها بود
نکته ای که به نظرم میرسه اینه که در صورت موجود بودن سیستم الکتریکی(اکچویتور برقی) برای مکانیزم قفل ؛ این سیستمها (بادی یا برقی)کدامیک ارجحیت دارند.

بازگشت به “موتور گیربکس و سیستم انتقال قدرت”