تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

تصویر معرفی، نقد و بررسی تکنولوژی های خودرویی

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
_Mehrad_
شروع حركت
پست: 35
تاریخ عضویت: 24 اکتبر 2019, 18:24
نوع خودرو: چهار چرخ
محل اقامت: کرج

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط _Mehrad_ » 12 نوامبر 2019, 20:25

persian_man نوشته شده:
12 نوامبر 2019, 18:27
_Mehrad_ نوشته شده:
12 نوامبر 2019, 18:22
سلام دوستان
اخیراً شایعاتی به گوشم خورده مبنی بر اینکه مواد شوینده و پاک کننده روغن موتورهای خارجی (به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی) کمتر از روغن های داخلی هستن و با این تکنولوژی ساخت موتورهای داخلی که متعلق به عهد عتیقه! و این بنزینی که وضعیت اسفناکی داره! بهترین روغن برای خودروهای ما، فقط گزینه های داخلی هستن. چند روز پیش در یک تعویض روغنی، مالک خودرویی رو دیدم که همین عقیده رو داشت و مدعی بود از یک شخص با معلومات و باسواد، این قضیه رو شنیده و کاملاً به منبعش ایمان داشت. میشه این ادعا رو تایید یا تکذیب کرد؟
سوال بعدی من در مورد عدد قلیایی روغن موتوره. در بعضی از صفحات همین تاپیک، برخی از دوستان عدد قلیایی رو به قدرت پاک کنندگی روغن موتور ربط داده بودن، از طرفی تا جایی که من میدونم عدد قلیایی یک روغن به توانایی خنثی سازی اسیدها اطلاق میشه. با این حساب موادی که برای بالا بردن عدد قلیایی استفاده میشن اصولاً باید در دسته بازها قرار بگیرن و نباید ربطی به پاک کننده ها داشته باشن، درسته؟

سلام
در چند صفحه جلوتر ، این بحث مطرح شد و من پاسخی برای این موضوع نوشتم . لطفا پست های من رو در این لینک مطالعه کنید . اونجا به طور مفصل توضیحاتی دادم :

http://www.tuningtalk.com/forum/viewtop ... 5#p3896115
با تشکر از شما.....تمام اون صفحه مفید بود و اطلاعات خوبی داشت... :-)
با این تفاسیر، برخی از مشخصه های روغن موتور، در کاتالوگ اونها ذکر نمیشه و فقط یک مرجع کلی بنام API رو در اختیار داریم که اون هم یک بازه برای هر خصوصیت روغن موتور و مواد ترکیب شده در اون رو تعیین کرده.
البته اینکه شرکت های داخلی تا چه اندازه، پارامترهای API رو رعایت میکنن جای سوال هست! در یک سطح کیفی مثل SL در بین برندهای پارس، ایرانول و بهران تفاوتهایی دیده میشه. مثلاً دوستان همین سایت به تجربه دریافتند که قدرت پاک کنندگی ایرانول، بیشتر از سایر برندهاست. با توجه به اینکه هر سه برند دارای یک سطح کیفی هستند، چرا باید چنین تفاوت ملموسی در بینشون دیده بشه که بدون تجهیزات آزمایشگاهی و با یک نگاه اجمالی به وضعیت میل سوپاپ، بشه به تفاوت میزان مواد پاک کننده در روغن موتورها پی برد! (البته کیفیت افزودنی های استفاده شده هم موثر است) با این حساب، روغن های داخلی بیشتر شک برانگیز هستن تا روغن های خارجی اصل! دست آخر هم پاسخ به این ادعا که مقدار مواد شوینده در روغن های خارجی کمتر از داخلی است، فقط با تست در آزمایشگاه مشخص میشه و فعلا، به صورت یک راز سر به مهر باقی میمونه :zz:
android
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 138
تاریخ عضویت: 06 نوامبر 2010, 15:12

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط android » 22 نوامبر 2019, 18:49

اساتید روغنهای کاسپین از نظر کیفیت در چه سطحی هستن؟
10w40 نیم سنتیک و تمام سنتیک منظورمه
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 732
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط شهرام اسماعيلي » 22 نوامبر 2019, 21:56

بنظر من
استاندارد کیفیت در مورد روغن موتور یعنی: حداقل لازم - حدود تعیین شده برای عملکرد - اجرای خواسته طبق نیاز حداقل- پاس کردن جداول حداقل مشخصه مورد انتظار و یا تعریف علمی که من بلدش نیستم ..........
به همین علت دو یا چند روغن با یک سطح کیفیت در یک موتور مشابه شبیه هم عمل نمیکنند .
و برای مثال افرادی که خود عمل تعویض روغن را انجام میدهند و یا نظارت بر تعویض روغن دارند و یا عملکرد روغن موتور خود را کنترل میکنند
هر کدامشان از یک نوع روغن دفاع میکنند .
برای شخصی راضی بودن از روغن موتور فقط با کم کردن صدای تایپیتها ی موتور میباشد
و برای فردی دیگر که با دور موتور بالا از خودرو استفاده میکند رضایت او عدم کاهش روغن در طی دوره استفاده از روغن است
و برای دیگری رضایت از روغن باز کردن موتور و دیدن تمیزی داخل آن است
و برای کسی دیگر عملکرد روغن با کیلومتر طولانیتر نسبت به روغن مشابه قبلی توام با قیمت آن

استاندارد کیفیت نمیگوید روغن موتور پایه معدنی باشد و یا پایه سنتزی
استاندارد کیفیت طول عمر روغن و کارایی روغن برای روانکاری را تعیین میکند و سازگاری آنرا با سوخت و متریالهای موجود در موتور بررسی میکند و
اینک سازگاری با محیط زیست را بیشتر در نظر گرفته است
من از روغن نیمه سنتیک API SL کاسپین چند سال پیش استفاده کردم و روغن مرغوبی بود فقط جوابگوی استفاده تا کیلومتر ده الی دوازده هزار نبود
akbert
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 150
تاریخ عضویت: 27 می 2015, 10:27
نوع خودرو: ِDeleted Account 2.0
محل اقامت: فروم حذف شده
تماس:

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط akbert » 23 نوامبر 2019, 09:22

سلام
من مدتیه از پارس سوپر پیشرو استفاده میکنم 5W30ولی اخیرا دیدم که رنگش زیاد تغییری نکرد حتی رو کیلومتر 10 هزار تا هر چند حددود 4000 تا تو جاده بوده.
بقیه اش هم در ترافیک مهلک تهران!
میخوام ببینم ممکنه شرکت پارس هم تحت عنوان تحریم گندکاری کرده باشه ؟ اینم بگم من از نمایندگی ای میخرم که خودش عوض میکنه و امکان فروش به بیرون نداره.
چون قدیمتر یادم بود رفتار این روغن تا 6000 همینطوری بود بعد اون شروع به تغییر رنگ به تیره میداد.
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2305
تاریخ عضویت: 15 اکتبر 2014, 15:24
نوع خودرو: SUV 2.4GDI

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط persian_man » 28 نوامبر 2019, 07:56

akbert نوشته شده:
23 نوامبر 2019, 09:22
سلام
من مدتیه از پارس سوپر پیشرو استفاده میکنم 5W30ولی اخیرا دیدم که رنگش زیاد تغییری نکرد حتی رو کیلومتر 10 هزار تا هر چند حددود 4000 تا تو جاده بوده.
بقیه اش هم در ترافیک مهلک تهران!
میخوام ببینم ممکنه شرکت پارس هم تحت عنوان تحریم گندکاری کرده باشه ؟ اینم بگم من از نمایندگی ای میخرم که خودش عوض میکنه و امکان فروش به بیرون نداره.
چون قدیمتر یادم بود رفتار این روغن تا 6000 همینطوری بود بعد اون شروع به تغییر رنگ به تیره میداد.

سلام
دوست عزیز ، هرگز نمیشه صرفا براساس حدس و گمان ، برای یک مسلئه فنی پاسخی پیدا کرد . تنها راه دقیق و علمی برای پاسخ به این پرسش شما این هست که روغن توسط آزمایشگاه آنالیز بشه . همچنین در صورت وجود تجربه دراز مدت از استفاده از یک روغن بر روی یک موتور میشه با تقریب نسبتا خوبی در مورد عملکرد اون روغن نظر داد . در غیر این دو حالت ، بقیه موارد صرفا حدس و گمان و برداشت های شخصی افراد خواهد بود .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
akbert
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 150
تاریخ عضویت: 27 می 2015, 10:27
نوع خودرو: ِDeleted Account 2.0
محل اقامت: فروم حذف شده
تماس:

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط akbert » 29 نوامبر 2019, 18:27

ممنون
نوشتم که مدتیه استفاده میکنم ولی این دفعه رفتار روغن شبیه دفعات قبلی نبود و احتمال دادم تو مقدار افزودنیها ممکنه تغییراتی داده باشن
نمایه کاربر
Shahab2500
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 742
تاریخ عضویت: 10 ژولای 2011, 14:25
نوع خودرو: Peugeot 405 SLX TU5
محل اقامت: ايران 15
اینستاگرام: shahab_458
تماس:

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط Shahab2500 » 03 دسامبر 2019, 18:57

دوستان و اساتید حرفه ای
آیا راهی وجود داره که توی خونه بتونیم روغنی که توی ماشین کارکرده (یا حتی روغن نو) رو بتونیم میزان اسیدیته اش رو اندازه بگیریم و در واقع عدد TBN روغن رو حدودا تخمین بزنیم؟
Some do drugs, others pop bottles... We solve our problems, with wide open throttles
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2305
تاریخ عضویت: 15 اکتبر 2014, 15:24
نوع خودرو: SUV 2.4GDI

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط persian_man » 04 دسامبر 2019, 07:56

Shahab2500 نوشته شده:
03 دسامبر 2019, 18:57
دوستان و اساتید حرفه ای
آیا راهی وجود داره که توی خونه بتونیم روغنی که توی ماشین کارکرده (یا حتی روغن نو) رو بتونیم میزان اسیدیته اش رو اندازه بگیریم و در واقع عدد TBN روغن رو حدودا تخمین بزنیم؟

سلام

ببینید TBN یا همون عدد قلیلایی کل در واقع یک پارامتر شیمیایی روغن هست و در آزمایشگاه و تحت تست های استاندارد شده اندازه گیری میشه . سوال شما برای من جالب بود و مدتی در این زمینه تحقیق کردم . به نظر میاد روش خیلی ساده ای برای به دست آوردن این عدد وجود نداره . البته دستگاه هایی هست که میشه با اونها مثلا در کارگاه ها یا شرکت های صنعتی ، بدون مراجعه به آزمایشگاه این عدد رو اندازه گیری کرد ولی فکر نمیکنم قیمت شون در مقایسه با قیمت روغن موتور یک ماشین شخصی ، جوری باشه که برای استفاده خانگی و شخصی بشه ازشون استفاده کرد و مقرون به صرفه باشه . البته باید در این زمینه بیشتر تحقیق کرد .
کاغذهایی به اسم کاغذ تورنوسل وجود داره که میشه اسیدی یا بازی بدون یک محلول رو با تغییر رنگ مشخص کرد ولی به دست آوردن عدد TBN پیچیده تر هست و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داره .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
نمایه کاربر
Shahab2500
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 742
تاریخ عضویت: 10 ژولای 2011, 14:25
نوع خودرو: Peugeot 405 SLX TU5
محل اقامت: ايران 15
اینستاگرام: shahab_458
تماس:

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط Shahab2500 » 04 دسامبر 2019, 17:05

persian_man نوشته شده:
04 دسامبر 2019, 07:56
Shahab2500 نوشته شده:
03 دسامبر 2019, 18:57
دوستان و اساتید حرفه ای
آیا راهی وجود داره که توی خونه بتونیم روغنی که توی ماشین کارکرده (یا حتی روغن نو) رو بتونیم میزان اسیدیته اش رو اندازه بگیریم و در واقع عدد TBN روغن رو حدودا تخمین بزنیم؟

سلام

ببینید TBN یا همون عدد قلیلایی کل در واقع یک پارامتر شیمیایی روغن هست و در آزمایشگاه و تحت تست های استاندارد شده اندازه گیری میشه . سوال شما برای من جالب بود و مدتی در این زمینه تحقیق کردم . به نظر میاد روش خیلی ساده ای برای به دست آوردن این عدد وجود نداره . البته دستگاه هایی هست که میشه با اونها مثلا در کارگاه ها یا شرکت های صنعتی ، بدون مراجعه به آزمایشگاه این عدد رو اندازه گیری کرد ولی فکر نمیکنم قیمت شون در مقایسه با قیمت روغن موتور یک ماشین شخصی ، جوری باشه که برای استفاده خانگی و شخصی بشه ازشون استفاده کرد و مقرون به صرفه باشه . البته باید در این زمینه بیشتر تحقیق کرد .
کاغذهایی به اسم کاغذ تورنوسل وجود داره که میشه اسیدی یا بازی بدون یک محلول رو با تغییر رنگ مشخص کرد ولی به دست آوردن عدد TBN پیچیده تر هست و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داره .
بله منم منظورم استفاده از کاغذ تورنسل و اینجور چیزاس. مثلا توی نت راجع به موادی مثل تولوئن و یا ایزو پروپیل الکل و غیره هست که گویا astm هم یه سری آزمایشات استانداردی داره بر اساس تغییر رنگ این مواد.
در واقع هدف ما این نیست که عدد دقیقی بدست بیاریم. صرفا یه تخمین. مثلا من الان اگه بدونم TBN روغن کارکرده داخل ماشینم عددی بین 1 تا 5 هست (در این حد تقریبی!) بازم کمک بزرگی برای من هست...

نامرد 4 صفحه پی دی اف شرح آزمایش رو گذاشته 50 دلار :smile:
https://www.astm.org/Standards/D974.htm
Some do drugs, others pop bottles... We solve our problems, with wide open throttles
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2305
تاریخ عضویت: 15 اکتبر 2014, 15:24
نوع خودرو: SUV 2.4GDI

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط persian_man » 04 دسامبر 2019, 17:34

Shahab2500 نوشته شده:
04 دسامبر 2019, 17:05
persian_man نوشته شده:
04 دسامبر 2019, 07:56
Shahab2500 نوشته شده:
03 دسامبر 2019, 18:57
دوستان و اساتید حرفه ای
آیا راهی وجود داره که توی خونه بتونیم روغنی که توی ماشین کارکرده (یا حتی روغن نو) رو بتونیم میزان اسیدیته اش رو اندازه بگیریم و در واقع عدد TBN روغن رو حدودا تخمین بزنیم؟

سلام

ببینید TBN یا همون عدد قلیلایی کل در واقع یک پارامتر شیمیایی روغن هست و در آزمایشگاه و تحت تست های استاندارد شده اندازه گیری میشه . سوال شما برای من جالب بود و مدتی در این زمینه تحقیق کردم . به نظر میاد روش خیلی ساده ای برای به دست آوردن این عدد وجود نداره . البته دستگاه هایی هست که میشه با اونها مثلا در کارگاه ها یا شرکت های صنعتی ، بدون مراجعه به آزمایشگاه این عدد رو اندازه گیری کرد ولی فکر نمیکنم قیمت شون در مقایسه با قیمت روغن موتور یک ماشین شخصی ، جوری باشه که برای استفاده خانگی و شخصی بشه ازشون استفاده کرد و مقرون به صرفه باشه . البته باید در این زمینه بیشتر تحقیق کرد .
کاغذهایی به اسم کاغذ تورنوسل وجود داره که میشه اسیدی یا بازی بدون یک محلول رو با تغییر رنگ مشخص کرد ولی به دست آوردن عدد TBN پیچیده تر هست و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داره .
بله منم منظورم استفاده از کاغذ تورنسل و اینجور چیزاس. مثلا توی نت راجع به موادی مثل تولوئن و یا ایزو پروپیل الکل و غیره هست که گویا astm هم یه سری آزمایشات استانداردی داره بر اساس تغییر رنگ این مواد.
در واقع هدف ما این نیست که عدد دقیقی بدست بیاریم. صرفا یه تخمین. مثلا من الان اگه بدونم TBN روغن کارکرده داخل ماشینم عددی بین 1 تا 5 هست (در این حد تقریبی!) بازم کمک بزرگی برای من هست...

نامرد 4 صفحه پی دی اف شرح آزمایش رو گذاشته 50 دلار :smile:
https://www.astm.org/Standards/D974.htm

سلام
دوست عزیز در صنعت برای تعمیرات و نگهداری دو رویکرد وجود داره یکی روش تعمیرات پیشگیرانه PM و دیگری روش پایش وضعیت یا CM
روش PM در واقع میگه شما در بازه های زمانی تعیین شده نسبت به تعویض برخی قطعات و تجهیزات و مواد اقدام کنید و منتظر خراب شدن و یا از کار افتادن تجهیز نمونید . مثل زمانی که ما مثلا روغن موتور رو سر کیلومتر خاصی تعویض میکنیم . در واقع هنوز روغن میتونه به کار ادامه بده ولی جهت جلوگیری از بروز آسیب در آینده نسبت به تعویضش اقدام میکنیم . روش PM یکی از روش های بسیار متداول در صنعت هست ولی روشی قدیمی هست و در صنایع روز دنیا در حال منسوخ شدن هست .

روش دوم روش Condition monitoring هست که پایش وضعیت هم گفته میشه . مثلا ما در شرکت دیزل هایی داریم که هر کدام حدود 200 لیتر ظرفیت روغن دارند . ما در بازه های زمانی مشخص از روغن نمونه میگیرم و برای آزمایش ارسال میکنیم . با توجه به نتایج به دست آمده هم اطلاعاتی از وضعیت سلامت و کارکرد دستگاه به دست میاریم و هم عمر روغن رو تخمین میزنیم . در واقع روغن رو تعویض نمی کنیم تا اینکه دیگه نتونه استاندارد ها رو پاس کنه و یا در شرایط مرزی قرار بگیره .

روش CM روش بسیار بهتر و مدرن تری هست ولی نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داره . در مقیاس صنعتی میشه این روش رو به کار برد . چون مثلا هزینه 200 لیتر روغن خیلی بیشتر از هزینه آنالیز هایی هست که بر روی یک لیتر نمونه روغن انجام خواهد شد . ولی انجام چنین آزمایشاتی برای موتوری که کلا مثلا 5 لیتر روغن داره به طور مداوم امکانپذیر نیست .

من همچنان فکر نمیکنم که وسیله ای موجود باشه که بتونه به سادگی و در مقیاس خانگی عدد TBN رو تخمین بزنه . شرکت SKF دستگاهی ساخته بود که با دست هم به راحتی جا به جا میشد و میتونست با دقت نسبتا خوبی وضعیت روانکارهایی مثل گریس و روغن رو تخمین بزنه . البته باز هم عددی ارایه نمیکرد و فقط بوسیله چند نمودار و رنگ تخمین خودش رو اعلام میکرد . جدای از اینکه چنین دستگاهی تا چه حد واقعا میتونه همه پارامترها رو لحاظ کنه یا نه ، به هر حال از نظر قیمتی برای استفاده خانگی برای کسی که مثلا یک یا دو خودرو داره به صرفه نیست و همون روش PM قدیمی یعنی تعویض روغن براساس کیلومتر تقریبی کارکرد و روش های قدیمی عملا مورد استفاده قرار میگیره .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
ارسال پست

بازگشت به “بررسی تکنولوژی های خودروئی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: Google [Bot] و 16 مهمان