قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

مروری بر ب ام و F12\F13

تصویر

مدیر انجمن: دادبه

dr.roohi.69
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 305
تاریخ عضویت: جمعه 19 مهر 1387, 5:12 pm
نوع خودرو: Cerato td
محل اقامت: MaShHaD

پست پنج‌شنبه 21 بهمن 1389, 7:25 pm

سلام به همه .... راستش نمي دونستم اين سوالمو كجا مطرح كنم .... اگه جاش نيست معذرت مي خوام ..... راستش مي خواستم بدونم ماشينايي مثل سري 6 كه كانورتيبل هستند اگه منحرف بشنو تعادلشونو از دست بدن و روي سقف برگردن، شركت سازنده اين دسته ماشينا چه تدبيري واسه اين موقعيت در نظر گرفته ..... ممنون مي شم كه پستم حذف نشه :smile:
نمایه کاربر
ECMN
دنده 3
پست: 3796
تاریخ عضویت: جمعه 8 مرداد 1389, 6:07 pm
Like شده: 1 بار

پست پنج‌شنبه 21 بهمن 1389, 7:33 pm

dr.roohi.69 نوشته شده:سلام به همه .... راستش نمي دونستم اين سوالمو كجا مطرح كنم .... اگه جاش نيست معذرت مي خوام ..... راستش مي خواستم بدونم ماشينايي مثل سري 6 كه كانورتيبل هستند اگه منحرف بشنو تعادلشونو از دست بدن و روي سقف برگردن، شركت سازنده اين دسته ماشينا چه تدبيري واسه اين موقعيت در نظر گرفته ..... ممنون مي شم كه پستم حذف نشه :smile:
سری 6 رو که نمیدونم ولی یه سری از ماشینال مثل آئودی TT اگه به پشت سریشون توجه کنی یه میله میبینی که برای جلوگیری از ضربه به سر طراحی شده
... Lallaby well I know , but I can't sleep
نمایه کاربر
sepehrz999
فعال Formula1
پست: 4633
تاریخ عضویت: شنبه 28 فروردین 1389, 10:44 am
نوع خودرو: e12
محل اقامت: کرج-مهرشهر

پست یک‌شنبه 8 اسفند 1389, 4:02 pm

شاهکار کردین..

دادبه جان.. :grin:

اگه دوباره اقتصاد جهان زیرو رو نشه..مسلما این نسل از نسل پیش پرفروش تر خواهد بود

و به شدت چشم در انتظار نمونهm6 با 550 یا 600 اسب هستیم.. :grin:

http://www.play-auto.net/wp-content/upl ... -M6-02.jpg
راه در جهان یکیست ...و آن راه راستی ست
نمایه کاربر
دادبه
مدیر کلوپ BMW
پست: 557
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 بهمن 1387, 4:45 pm
نوع خودرو: LC150
محل اقامت: تهران

پست دوشنبه 23 اسفند 1389, 6:50 pm

تصویر
کوپه سری 6 قدم بر پیشخوان می گذارد
مونیخ با تأخیری کوتاه پس از عرضه نمونۀ کانورتیبل، دومین عضو خانوادۀ سری 6 را برای عرضه به بازار اروپا آماده کرده و در اتفاقی عجیب کدهای اتاق را با تغییری کوچک نسبت به سنوات پیشین و الگوی جدید، بر اساس اولویت در زمان عرضه اینگونه اعلام کرده است: F12 برای کانورتیبل و F13 برای کوپه
کوپه سری 6 نسبت به آنچه در اولین پست از این تاپیک توضیح داده شد، نکتۀ پررنگ تری در کارنامۀ خود ندارد جز استفاده از سیستم صوتی ارزشمند B&O، قطعات سبک شدۀ بدنه و نقطه اتصال تقویت شدۀ کمربند سرنشینان جلو. البته تغییرات مشهودی در تریم داخلی خصوصاً بر چهرۀ رودری ها دیده می شود که هنرمندانه در جهت حفظ شماتیک کلی خانوادۀ سری 6 در جای جای اتاق خودرو نهفته شده است. اولین نمونه به رنگ قرمز Vermillion رونمایی شده و تقریباً کاملاً مشابه با رندرهای نهایی ارائه شده در ماه های گذشته می باشد. برنامۀ فروش F13 در آمریکای شمالی در پائیز 2011 پایه گذاری شده است و فعلاً با همان مشخصات فنی اعلام شده برای F12 و در دومدل شش سیلندر توربوی 640i و هشت سیلندر توربوی 650i عرضه خواهد شد. به دلیل شباهت مشخصات طراحی با F12 در ادامه مروری بر این خودرو را به روایت تصاویر و اطلاعات مقایسه ای مشاهده خواهید کرد.

نماهای بیرونی:

تصویر تصویر
تصویر تصویر

نماهای درونی:

تصویر تصویر
تصویر تصویر
تصویر تصویر
تصویر تصویر

پروسۀ طراحی:

تصویر تصویر
تصویر تصویر
تصویر تصویر
تصویر تصویر

پروسۀ ساخت:

تصویر تصویر
تصویر تصویر
تصویر تصویر
تصویر تصویر

آرشیو ویدئوهای HD قابل مشاهده در یوتیوب:
اطلاعات فنی:
تصویر
BMW F13 650i
Weight
Unladen weight EU in kg 1,845
Max. permissible weight in kg 2,260
Permitted load in kg 450
Permitted axle load front/rear in kg 1,165/1,220


Engine
Cylinders/valves 8 / 4
Capacity in ccm 4,395

Stroke/bore in mm
88.3 / 89.0

Max. output in kW (hp) at 1/min
300 (407) / 5,500 - 6,400

Max. torque in Nm at 1/min
600 / 1,750-4,500

Compression ratio : 1
10.0 / ROZ 91-98

Fuel consumption
Urban in l/100 km
15.3

Extra-urban in l/100 km
7.7-7.8

Combined in l/100 km
10.5-10.6

CO2 emissions in g/km
245-246

Tank capacity, approx. in l
70

Performance
Top speed in km/h
250

Acceleration 0–100 km/h in s
4.9
BMW F13 640i
Weight
Unladen weight EU in kg 1,735
Max. permissible weight in kg 2,150
Permitted load in kg 450
Permitted axle load front/rear in kg 1,090/1,180


Engine
Cylinders/valves 6 / 4
Capacity in ccm 2,979

Stroke/bore in mm
84.0 / 89.6

Max. output in kW (hp) at 1/min
235 (320) / 6,000 - 5,800

Max. torque in Nm at 1/min
450 / 1,300-4,500

Compression ratio : 1
10.2 / ROZ 91-98

Fuel consumption
Urban in l/100 km
10.3-10.5

Extra-urban in l/100 km
6.0-6.2

Combined in l/100 km
7.6-7.8

CO2 emissions in g/km
177-181

Tank capacity, approx. in l
70

Performance
Top speed in km/h
250

Acceleration 0–100 km/h in s
5.4
Highlights
Produced in Dingolfing, Germany (where 7-series and 5-series are also assembled)

BODY / EXTERIOR:
192.7 in. (4,894 mm) in length - 2.9 inch (74mm) increase over previous 6-series coupe
112.4 in. (2,855 mm) wheelbase - 2.95 inch (75mm) longer than previous 6-series coupe
74.6 in. (1,894 mm) width - 1.5 inch (39mm) wider over previous 6-series coupe
53.9 in. (1,369 mm) height - 0.2 inch (5 mm) lower than previous 6-series coupe
More headroom in both front and rear seats than previous 6-series coupe
Standard: Adaptive Xenon Headlights with LED angel eyes
Optional: Adaptive LED Headlights with flat-bottom LED angel eyes and LED front turn indicators
LED powered light strip tail lights
16.24 cu. ft (460-liter) DIN luggage compartment
Static torsional rigidity about 50 percent greater than previous 6-series coupe
Doors, hood and front spring mounts all aluminum
Front fenders, roof lid and trunklid made from reinforced composite

TRANSMISSION / BRAKES / WHEELS:
"Reverse-flow"engine - turbochargers positioned in V-area between cylinder banks
8-speed automatic (with shift paddles) or 6-speed manual transmission
Brake energy regeneration
Standard 8.5 x19-inch light-alloy wheels, with all-season runflat tires (size 245/40 R19)

SUSPENSION:
Aluminum double wishbone front axle and the multi-link rear axle
Optional Active Steering - Active Steering system for the front axle with a new, steerable rear axle
Standard Dynamic Damper Control (electronically controlled shock absorbers)
Optional Active Roll Stabilization
Driving Dynamics Control - comfort, normal, sport, and sport+ settings

TECHNOLOGY:
BMW ConnectedDrive driver assistance systems and mobility services
Full Black-Panel instrument cluster
Rear-view camera, Surround View, Parking Assistant, BMW Night Vision with pedestrian recognition
Active Cruise Control
Lane Departure Warning System and Lane Change Warning System (active blind spot detection)
3 Dimensional Head-Up-Display (full spectrum of colors display) (see detailed info below)
iDrive with high definition, trans-reflective technology control display
Optional Bang & Olufsen High-End Surround Sound System (details below)
Brake energy regeneration
20-way multi-contour adjustability and adjustable lumbar support seats
Optional Luxury Seating Package adds front ventilated seats and active fatigue reduction
Automatic High Beams
Standard HiFi audio system with HD Radio receiver, MP3-compatible CD drive, AUX-IN connection, and HiFi loudspeaker system with nine speakers.
Optional Premium Sound Package adds SiriusXM satellite radio with a 1-year subscription, iPod and USB adapter, and the Premium HiFi system comprised of 12 loudspeakers and a digital amplifier (featuring DIRAC signal processing and model-specific equalizing)
مقایسۀ طراحی با نسل پیشین:
تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر
منابع: * عکس های مقاله با اجازۀ کتبی برای استفاده و واترمارک شدن از منابع بالا تهیه شده اند.

با پوزش از خوانندگان و اعضا شریف TT، به دلیل مشاهدۀ کپی برداری و نقل قولهای بدون تأیید و مجوز برخی نشریات و سایت های داخلی از بعضی مقالات قبلی بنده، لازم به ذکر می دانم کلیۀ حقوق این نوشتار متعلق به سایت TuningTalk.com می باشد و هرگونه کپی برداری، درج کل یا قسمتی از مقاله و استفاده از عکس های واترمارک شده بدون اجازۀ مدیران سایت TuningTalk.com و یا دادبه پوردوانی ممنوع می باشد و متخلفین به جد تحت پیگرد قانونی براساس قوانین جاری حکومتی قرار خواهند گرفت.
آقا معلم
مدیر پیشین
پست: 2036
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 اسفند 1393, 4:09 pm
نوع خودرو: ژاپونی! ツ
محل اقامت: THR, North East

پست سه‌شنبه 2 فروردین 1390, 11:16 am

اوه خدای من! دادبه عزیز تو 167 تا پست زدی، اما هر کدوم به اندازه 167هزار پست میارزه!

اما چندتا سوال:
- عملکرد اون دکمه P روی شیفتر چجوریه؟ فکر کنم برای توقف میای رو N (بالاترین جای ممکن) و بعد با فشردن P گیربکس لاک میشه. درسته؟
- تو فرایند تولید، قبل از نقاشی نگاه کن، رنگ در صندوق مثل بقیه بدنه نیست! آیا جنس اش متفاوته؟ مثلا ترکیبات کامپوزیتی داره؟
- این گیربکس اتوماتیک 8سرعته چه مزیتی داره؟ این نمونه را قبلا توی Lexus LS460 دیده بودم. اما متوجه نشدم این تعداد بیشتر دنده ها به چه کار میاد؟ آیا برای راحتی بیشتر تعداد دنده ها افزایش پیدا کرده؟
- معنای تحت اللفظی این جمله را متوجه میشوم : Static torsional rigidity about 50 percent greater than previous 6-series coupe اما توضیحات شما چیز دیگه است!

بسیار بسیار ممنون. راستی سال نو مبارک!
MEGA_BMW
دنده 1
پست: 1248
تاریخ عضویت: چهارشنبه 24 تیر 1388, 1:04 pm

پست یک‌شنبه 14 فروردین 1390, 10:39 am

مصاحبه من با نادر فقیه زاه رو تو شماره اردیبهشت ماه 90 مجله خودروی امروز مطالعه فرمایید
نمایه کاربر
Afshin_Kh
مدیر پیشین
پست: 4030
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 بهمن 1386, 2:17 pm
نوع خودرو: 206
محل اقامت: کرج

پست چهارشنبه 17 فروردین 1390, 10:00 am

وب سایت ادموندز لیست 10 خودروی زشت سال 2011 رو اعلام کرده که این خودرو در این لیست قرار گرفته که کمی عجیب به نظر می رسه!

خودروهایی مثل میباخ و مزدا3 هم در این لیست هستن

Top 10 Ugliest Cars of 2011

http://www.insideline.com/features/top- ... -2011.html
نمایه کاربر
دادبه
مدیر کلوپ BMW
پست: 557
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 بهمن 1387, 4:45 pm
نوع خودرو: LC150
محل اقامت: تهران

پست یک‌شنبه 21 فروردین 1390, 8:09 am

Afshin_Kh نوشته شده:وب سایت ادموندز لیست 10 خودروی زشت سال 2011 رو اعلام کرده که این خودرو در این لیست قرار گرفته که کمی عجیب به نظر می رسه!

خودروهایی مثل میباخ و مزدا3 هم در این لیست هستن

Top 10 Ugliest Cars of 2011

http://www.insideline.com/features/top- ... -2011.html
افشین جان،

خودروی مورد نظر Edmunds همونطور که در عکس درج شده در Insideline (که خودتون لینک کردین) میبینیم، سری 6 نسل پیشین (E63/E64) بوده و احتمالاً دلیل پروسس شدنش در این بازۀ زمانی و در این فهرست، عرضۀ همراه با تأخیرش در بازار ایالات متحده نسبت به بازار اتحادیۀ اروپاست. کَما اینکه نمونۀ M6 از این نسل همچنان در حال تولید و عرضه در هردو محدوده است.
نمایه کاربر
Afshin_Kh
مدیر پیشین
پست: 4030
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 بهمن 1386, 2:17 pm
نوع خودرو: 206
محل اقامت: کرج

پست یک‌شنبه 21 فروردین 1390, 9:37 am

کاملا درسته طبق اون عکس به نظر میاد نسل قدیم مد نظر بود و منم در لحظه اولی که تصویر دیدم این احتمال به نظرم رسید ولی بعد احساس کردم اشتباهی در قرار دادن اون عکس وجود داشته. به دلایل زیر>

1- فروش سری F12/F13 طبق سایت BMW در آمریکا شروع شده و نسل قبلی در واقع در سایت حذف شده
http://www.bmwusa.com/Standard/Content/ ... EIY0p03oE=

این مقاله هم دقیقا همزمان نوشته شده.

2- در متن مقاله اینطور اشاره شده

There have been dozens of beautiful BMWs. The new 6 Series is the antidote to them

3- در تمام فوروم ها و وبلاگهایی که این خبر رو انتشار دادن همه عکسهای سری 6 جدید رو مد نظر داشتن.

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=360852
http://topcarseries.blogspot.com/2011/0 ... -2011.html

اگر واقعا نسل قبلی رو انتخاب کرده باشن که انتخاب بسیار بی ارزشی بوده، وقتی خودروهای جدید که در خط تولید هستن و خیلی هم زشت هستن دیگه چه دلیلی هست خودرویی از رده خارج رو وارد لیست کرد؟
نمایه کاربر
دادبه
مدیر کلوپ BMW
پست: 557
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 بهمن 1387, 4:45 pm
نوع خودرو: LC150
محل اقامت: تهران

پست یک‌شنبه 21 فروردین 1390, 10:48 am

آقا معلم نوشته شده: - عملکرد اون دکمه P روی شیفتر چجوریه؟ فکر کنم برای توقف میای رو N (بالاترین جای ممکن) و بعد با فشردن P گیربکس لاک میشه. درسته؟
- تو فرایند تولید، قبل از نقاشی نگاه کن، رنگ در صندوق مثل بقیه بدنه نیست! آیا جنس اش متفاوته؟ مثلا ترکیبات کامپوزیتی داره؟
- این گیربکس اتوماتیک 8سرعته چه مزیتی داره؟ این نمونه را قبلا توی Lexus LS460 دیده بودم. اما متوجه نشدم این تعداد بیشتر دنده ها به چه کار میاد؟ آیا برای راحتی بیشتر تعداد دنده ها افزایش پیدا کرده؟
- معنای تحت اللفظی این جمله را متوجه میشوم : Static torsional rigidity about 50 percent greater than previous 6-series coupe اما توضیحات شما چیز دیگه است!
آقا معلم عزیزم!
1. برخلاف گیربکس های SMG و M SMG که درآنها مکانیزم پارک فقط یک شفت قفل گیربکس بوده، در گیربکس های DCT و M DCT مثل نمونه ای که روی F12 و F13 عرضه میشه، سیستم پارک، دنده ای جداگانه برای پارک داره و تقریباً مشابه مکانیزم گیربکس های اتوماتیک معمول و قدیمیه. در فرآیند کاربری این جعبه دنده، رویه های خودکاری برای درگیر شدن دندۀ پارک وجود داره مثل توقف-> ترمز دستی-> شیفتر روی N-> خاموش کردن موتور-> که دنده رو به صورت اتوماتیک بر روی P میبره و شما در روشن کردن دوبارۀ موتور می بینید که چراغ اندیکاتور P در پشت آمپر روشن میشه. تفاوت عملکردش با گیربکس اتوماتیک معمولی در مدار فرمانشه که بصورت الکترونیکی و سلونوئیدیه بجای هیدورولیکی، یعنی فعال سازیش از طریق لاجیک پروسسه (کلیدی که اشاره کردید یا رویه های از قبل تعریف شده براش) بجای استفاده از شیفتر. این سیستم به این دلیل که در زیرساختش از قوای هیدرولیک استفاده میکنه فقط در حالت روشن بودن خودرو کار میکنه و در زمان خاموش کردن موتور، گیره (خار انگشتی) پارک به صورت اتوماتیک فعال میشه، لذا در راهنمای خودرو تأکید شده حتماً ترمز دستی رو درهنگام پارک فعال کنید تا از فشار اضافی بر روی Pawl یا همون خار انگشتی، کاسته بشه. برای اینکه پاسختون رو واضح تر متوجه بشید به شکل های زیر که مربوط به M DCT می باشند نگاهی بندازید:

تصویر

تصویر

به زبان ساده، فعال کردن سیستم پارک از طریق فشردن کلید مربوطه فقط در زمان توقف کامل صورت میگیره و اگر گیربکس در دنده ای بین یک تا 6،7 یا 8 یا حتی R باشه، بعد از فشردن کلید P، به دندۀ پارک میره و باید ترمز دستی رو فعال کنید. اگر در حال حرکت باشید و این کلید رو فشار بدید با چراغ معروف خطای گیربکس (علامت تعجب در میان یک دندۀ گرد به رنگ زرد) پشت آمپر مواجه میشید و فرآیندی صورت نمی گیره.

2. همونطور که در اولین پست از این تاپیک خوندیم، درب محفظۀ بار و همچنین گلگیرها از کامپوزیت ساخته شده اند.
3. افزایش تعداد دنده ها در این گیربکس نسبت به نمونه های پیشین، ایجاد پیوستگی بیشتر در ضرایب دنده های پی در پی و نتیجتاً یکنواختی نمودار شتاب خودرو در بازۀ زمان می کند. با وجود احتمال افزایش استهلاک در گیربکس های پُردنده، کاهش مصرف سوخت چشمگیر و قابل توجه است. یکنواختیه محسوس نمودار شتاب و پیوستگی ضرایب دنده، اثر مختصری در بهبود شتاب نیز خواهد داشت.
4. توضیحات بنده در پست اول به این شرح بوده:
Dadbeh H.P. Davani نوشته شده:BMW F12 (coupé) and F13 (convertible) 6 Series 2012

...مقاومت پیچشی F13 با توجه به بالانس دقیق وزن که از طریق استفاده از درها، پانل های داخلی محفظۀ موتور و درب موتور آلومنیومی و گلگیرها، سقف و درب محفظۀ بار کامپوزیتی به دست آمده، به میزان 50 درصد نسبت به E64 قویتر شده است.
و واقعیتش هرچی فکر کردم تناقضی با این جمله توش ندیدم!! اگه امکان داره بهم توضیح بدید تا پیگیر اشتباهم بشم.

متشکرم از حسن دقت شما به این مبحث

بازگشت به “6Series & M6 | ب ام و سری شش”