قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

تاریخچه محصولات ب ام و (سری 6)

تصویر

مدیر انجمن: دادبه

نمایه کاربر
Sadegh
متخصص فنی خودرو
پست: 1204
تاریخ عضویت: چهارشنبه 4 آبان 1384, 6:27 pm

پست دوشنبه 10 بهمن 1384, 9:49 am

سلام .از توجهتون و دلگرمی هایی که میدین متشکرم.
امروز قسمت سوم رو شروع میکنیم.یکی از محبوب ترین وبهترین مدل های ساخته شده در نگاه ب ام و دوستان سری 6 ب ام و هست.همون طور که میدونید نسل دوم و جدید سری 6 جدیدا به بازار عرضه شده که به خاطر استیل جذاب و توانایی های حرکتی داشتن اون از آرزوهای هر ماشین دوستیه.
اما پدر این سری یعنی نسل اول سری 6 با کد E24 در سال 1976 طراحی و به بازار راه پیدا کرد.این سری بصورت کوپه دو در و ازشاسی سری 5 الهام گرفته بود.اندازه خودرو ما بین سری 5 وسری 7 شکل گرفته ویک کوپه اسپرت به تمام معنا بود.
این سری به مدت 12 سال در خط تولید قرار داشت و در انتها در سال 1989 از تولیدات ب ام و کنار رفت.از رقبای آلمانی سری 6 میشه به sl 350 نام برد.
از سال 1977 تا 1982 فقط مدل633csiتولید شد که مشخصات سال اول کمی با سال های بعد تفاوت داشت:
موتور به حجم دقیق 3210 سی سی شش سیلندر به قدرت 200 اسب بخاروشتاب 0 تا 100 7.9 ثانیه و حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت
سال 78 تا 82:در سال ها با موتور 3210 سی سی و بصورت اتوماتیک ارایه شد .شتاب 10.4 ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت.
از سال 1983 ب ام و فقط به ارایه635 csi نمود.از این سال هم بصورت اتوماتیک وهم بصورت دنده دستی قابل سفارش بودند.تولید این سری تا پایان تولید با موتورهای 3500 سی سی انجام شد. در سال های 88 و 89 نیز کاتالیزور در موتورها به کار برده شد.
مشخصات موتورهای 3500 سی سی گیر بکس دستی:شش سیلندر به حجم 3430 به قدرت 204 اسب بخار شتاب 7.5 ثانیه و حداکثرسرعت 225 کیلومتر بر ساعت.
در سال آخر تولید یعنی 1989 مدل M635 csi نیز بامشخصات زیر به بازار عرضه شد و 16 سال دوستداران خودش رو منتظر گذاشت تا نسل بعدی در سال 2005 وارد بازار بشه.
موتور شش سیلندر به حجم 3453 سی سی و قدرت 260 اسب بخار .شتاب 0 تا 100 6.9 ثانیه و حداکثر سرعت 245 کیلومتر بر ساعت.
منابع:GERMAN CAR FANS.AUTO POWER.مجله ماشين.کيهان بچه ها!! :cool:
ادامه دارد...
عکس های سری 6
تصویر
تصویر
آخرین ويرايش توسط 1 on Sadegh, ويرايش شده در 0.
نمایه کاربر
علي فراهاني
دنده 3
پست: 3689
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 آذر 1384, 3:56 pm
محل اقامت: تهران

پست یک‌شنبه 25 شهریور 1386, 6:22 pm

سلام
اميدوارم با اين تاپيك ها هم بتونم يه چيزي به بچه ها ياد بدم هم اينكه يه چيزايي ياد بگيرم
خوب بريم سر اصل مطلب
موضوع تاپيك حول اين عزيز ميگرده
تصویر

بي ام و E24 اولين پلتفرم سري 6 بود (در اصل دومين پلتفرم و اولين پلت فرم ترميم شده) كه در رده خودروهاي كوپه قرار داشت و از سال 76 تا 89 توليد شد و در سال 91 با مدل E31 (سري 8) جايگزين شد ونسل دوم سري 6 كه همان E63 هست در سال 2003 به عنوان نسل 2 توليد شد
E24 در واقع جايگزيني براي مدل cs csl بود كه در سالهاي 65 توليد ميشد بود .توليد اين ماشين در سال 1976 با توليد 630cs اغاز شد و در سال بعد 630 csi به بازار اومد و در سال 78 اين مدل وارد بازار امريكا شد و در همون سال مدل مدل پرقدرت 635 csi توليد شد كه اين مدل در سال 85 وارد بازار امريكا شد.اين مدل هاي صادراتي مجهز به موتور 3.4 ليتري بودند كه صادراتشون از سال 83 به كشور هاي ديگه اروپايي شروع شد
موتور هاي اوليه شامل دو رده موتور هاي M30 بلوك بزرگ بودن كه قدرت 181 و 182 اسب داشتن و گشتاورشون هم در حدود 250 نيوتن متر بود
ميرسيم به اصل داستان :lol:
در سال 1984 مدل 635 CSI M توليد شد كه كه با موتور افسانه اي M1 مجهز شده بودند كه كد M88 رو يدك ميكشيدن و 286 اسب قدرت داشتند و مجهز به رينگ هاي 16 اينچي و امكانات ويژه اي بودن كه در ادامه متن گفته ميشه نمونه امريكايي هم داراي قدرت 256 اسب بود
به اين ترتيب اولين M6 متولد شد :-)
در سال 88 يه موتور سفارشي در امريكا توليد شد كه با دستكارايي هايي كه روي موتور اون كه يه موتور 3.4 ليتري بود كه روي سري 7 نصب شده بود انجام شد قدرت 208 اسب رو توليد ميكرد و از سيستم انژكتوري motronic بهره ميبرد
در مدل هاي توليد شده در امريكا به خاطر پاس كردن تست هاي ايمني بي ام و مجبور بود يك سري تغييرات رو انجام بده كه از جمله اونها همين سپر هاي امريكايي هست كه ميبينيد و توانايي اين سپرها در حديه كه اگر يه خودرو با سرعت 10 كيلومتر به ماشين بزنه هيچ اتفاقي براش نميوفته
اين مدل در تاريخ بيش از تمام مدل ها به كوسه shark معروف بوده كه واقعا هم طراحيش تداعي كننده كوسه هست
تجهيزات استفاده شده روي اين مدل در ابتدا مثل سري اول 5(E12 ) بود كه بعدا اين تجهيزات تبديل به تجهيزات (E28 ) نسل دوم سري 5 شد با اين تفاوت كه سري 6 از ادوات برقي خيلي زيادي استفاده ميكرد و همين امر تعمير اين ماشين رو خيلي سخت ميكرد
كمپرس موتور هاي به كار رفته روي اين موتور از 8 تا 9.5 بود كه همين عامل پتانسيل خيلي خوبي براي نصب توربو چارجر روي اين مدل ها رو ايجاد ميكرد كه بعده ها باعث شد كه مدل ALPINA TURBO با قدرت حدودي 500 اسب از اين مدل توليد بشه كه شتاب 0-60 مايل حدود 4.3 ثانيه رو داشت(اين رقم در سال 88 بدست اومده زماني كه تعداد ماشين هايي كه شتاب زير 4.5 داشتن از عدد انگشتان دست تجاوز نميكرد) :(
در طول توليد اين اتومبيل مجموعا 86000 دستگاه از اون توليد شد كه مجموعا 6000 تا M6 بودن و 300 عدد هم مجهز به توربو بودن
تصویر


اطلاعات تكميلي
مدل هاي انژكتوري از سيستم انژكتوري بوش و كاربراتي ها از سولكس 4A1 استفاده ميكردن|

مدل هاي موجود در ايران 630 و 633i هستند كه اولي كاربي و دومي انژكتوري هست و از 184 تا 200 اسب هم قدرت دارن

جعبه دنده هاي به كار رفته دو مدل بودند كه شامل 4 سرعته گتراگ 262/9 و يك گيربكس سفارشي ZF HP-22 اتوماتيك بودن
سيستم تعليق اين مدل بسيار شبيه E12 بود با اين تفاوت كه با استفاده از بازوهاي مستقل و و اكسل هاي مجزا هندلينگ خيلي بهتري رو به وجود مياورد
داشبورد اين مدل يه كنترل كننده همه كاره بود كه داراي 7 نشانگر به شرح زير بود
نشان دهنده سطح و فشار روغن
نشان دهنده ميزان روغن ترمز
عيب ياب ترمز
دكمه كنترل كولر
و يك عيب ياب ويژه موتور كه مختص انژكتوري ها بود
تصویر

تمام مدل هاي M30 12 سوپاپ بلوك بزرگ بودند و مجهز به سيستم انژكتوري بودند به غير از 630 cs كه كاربراتوري بود
تمام خودروهاي 1979 به بعد به ترمز ABS و ديفرانسيل LSD مجهز شدند
علت تفاوت 30 اسبي بين M6 اروپايي و امريكايي وجود كاتاليزور روي مدل امريكايي بود

در ادمه ميخوام قدرتمندترين موتور هاي نصب شده رو براتون معرفي كنم
تصویر


BMW M88 ENGINE
اين موتور يك موتور 6 سيلندر خطي است كه مجهز به دو ميل سوپاپ و مجموعا 24 سوپاپ هست كه اولين بار روي مدل خياباني M1 نصب شد
اين موتور بر مبناي موتور M49 (موتوري كه روي csi 630 مورد استفاده قرار گرفت و در ايران موجود هست)توليد شد و بر روي E28 M5 هم مورد استفاده قرار گرفت
اين موتور هم مثل تمام موتور هاي رده S بي ام و داراي سر سيلندر دو قسمتي مستقل بود كه يكي شامل منافذ هوا و لوله هاي اب بود و يك قسمت هم شامل قسمت اصلي موجود در سر سيلندر ماشين بود
6 تراتل مستقل با طول خم 20 سانتي متر و kugelfischer fuel injection مشخصه هاي اصلي تغيير يافته موتور نسبت به csi 630 بودند
مدا تغيير يافته اين موتور روي مدل M1 تا 490 اسب هم قدرت داشت كه البته با تغييراتي مثل سوپاپ هاي بزرگتر و پورت هاي تغيير يافته و پيستون هاي فرج و تراتل هاي بزرگتر و تغيير در سيستم اگزوز قادر به گرفتن اين قدرت بود
براي مسابقات group 5 اين موتور تا 850 و 900 اسب هم تقويت شد كه اين امر با استفاده از دوعدد توربو چارجر ميسر شد كه اين موتور با كد M88/2 شناخته ميشد
تصویر


BMW S38 ENGINE
موتور پيشرفت يافته S38 همون موتوري بود كه روي M5 E34 نصب شد و با تغييراتي مثل تغيير حجم از 3453 به 3535 اتفاق افتاد و همچنين استفاده از سيستم انژكتوري بوش motronic 1.2 باعث شد تا قدرت به 310 اسب برسه
بعده ها روي سري هاي انتهايي M5 E34 كه تا سال 96 هم توليد شد حجم به 3795 افزايش پيدا كرد و قدرت هم به 340 اسب رسيد و تورك هم عدد بسيار عالي 420 نيوتن متر بود

اينها هم لينك هاي مفيدي كه عيب هاي اين مدل رو ذكر كرده و توضيحاتي هم درباره M6 داره
http://www.bmwworld.com/models/e24.htm
http://www.unixnerd.demon.co.uk/e24.html

عكس موتور ها رو هم حتما فردا ميزارم و همينطور چند تا عكس اضافه از پشت و كنار ماشين

اين بود انشاي من در باره E24 كه حدود 10 ساعت زمان برده
اميدوارم استفاده كرده باشيد و ايرادات رو هم گوشزد كنيد
نمایه کاربر
SPORT LINE
مدیر پیشین
پست: 7511
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 9 فروردین 1386, 9:34 am
نوع خودرو: mazda protege turbo
محل اقامت: تهران - سید خندان

پست دوشنبه 26 شهریور 1386, 4:52 am

سلام
دستت درد نكنه علي خيلي مفيد بود وزن اين گنده بك چقدره؟ :cool:
نمایه کاربر
علي فراهاني
دنده 3
پست: 3689
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 آذر 1384, 3:56 pm
محل اقامت: تهران

پست دوشنبه 26 شهریور 1386, 6:57 am

وزن دقيقي يافت نشد :cool:

چون مدل هاي زيادي داره از رنج 1350 تا 1500 براش عدد ديدم كه 1500 مربوط به مدل لوكس و اتوماتي بوده كه تو امريكا توليد ميشده و 1350 هم مربوط به مدل پايه بوده
نمایه کاربر
علي فراهاني
دنده 3
پست: 3689
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 آذر 1384, 3:56 pm
محل اقامت: تهران

پست دوشنبه 26 شهریور 1386, 8:35 am

اينم موتور 490 اسبي
تصویر

دمتون گرم حداقل يه فحشي چيزي ميداديد ميفهميديم تاپيك رو دنبال ميكنيد :sad:
نمایه کاربر
SPORT LINE
مدیر پیشین
پست: 7511
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 9 فروردین 1386, 9:34 am
نوع خودرو: mazda protege turbo
محل اقامت: تهران - سید خندان

پست دوشنبه 26 شهریور 1386, 8:48 am

علي 65 تا بازديد خوبه كه! =n
اينم يه لينك خوب. :smile:
http://www.e-24.ru/eng/
نمایه کاربر
saeed/سعيد
مدیر پیشین
پست: 6397
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 17 فروردین 1385, 9:48 pm
نوع خودرو: Valtra T171
محل اقامت: תל אביב-יפו-Dez

پست دوشنبه 26 شهریور 1386, 10:04 am

علی داریم استفاده میکنیم چپ و راست پست بی خودی بزنیم که چی بشه
بیا اینو بکن اوتورت حال کن شارک

تصویر

اینم برای این که یکم حالت گرفته شه فدات شم

تصویر


http://www.answers.com/topic/bmw-e24
.
مبر ز موی سپیدم گمان به عمر دراز جوان ز حادثه ای پیر میشود گاهی
نمایه کاربر
Preux
يار همراه
پست: 1205
تاریخ عضویت: جمعه 4 شهریور 1384, 9:57 am
نوع خودرو: LX بابا!
محل اقامت: مشهد پلاك 81

پست دوشنبه 26 شهریور 1386, 11:42 am

دمتون گرم حداقل يه فحشي چيزي ميداديد ميفهميديم تاپيك رو دنبال ميكنيد
علي جان من در حد تواناييم دنبال مي كنم :smile: ديروزم ديدمش اما پست نذاشتم دستت درد نكنه :grin: حالا كه شاكي شدي اينم پست تشكر :smile:
:eek:
نمایه کاربر
فرزاد1
پيشکسوت
پست: 3106
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 دی 1383, 11:35 am
محل اقامت: Waste Land

پست دوشنبه 26 شهریور 1386, 6:30 pm

دستت درد نكنه علي جان :-) مثل هميشه عالي :-)
نمایه کاربر
Shellman
شروع حركت
پست: 44
تاریخ عضویت: شنبه 23 تیر 1386, 2:44 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: تهران

پست پنج‌شنبه 29 شهریور 1386, 10:39 pm

دستت درد نكنه علي اقا

انشا ا... يدونه عاليشو جمع كني :wink:

بازگشت به “6Series & M6 | ب ام و سری شش”