قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

MDF يا نوپان ؟

مباحث مربوط به طراحی و ساخت باکس
نمایه کاربر
BlacK MaGiC
شروع حركت
پست: 49
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 30 آذر 1385, 8:11 pm
نوع خودرو: پراید هاچ بک
محل اقامت: بابل

پست یک‌شنبه 3 تیر 1386, 7:19 pm

باكسم براي 2 تا JBL GT4
ابعادشم حدودا 85*45*35
فكر نكنم نوپان جوابگو باشه
درسته ؟
نمایه کاربر
كسري
متخصص سیستمهای صوتی خودرو
پست: 2489
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 تیر 1384, 7:57 am
نوع خودرو: ماکسیما- مورانو

پست دوشنبه 4 تیر 1386, 8:49 am

BlacK MaGiC نوشته شده:باكسم براي 2 تا JBL GT4
ابعادشم حدودا 85*45*35
فكر نكنم نوپان جوابگو باشه
درسته ؟
چون 2تا ساب هست و يكي از بعد ها 85 سانتيمتر هست. بهتره كه MDF باشه. البته بايد علاوه بر اين بعد 85 سانتيمتر حتما Stiffner هم محكم شده باشه.

به طور خلاصه اينطور توضيح بدم كه با برخورد موج صدا به جداره ها؛ جداره ها مايل به لرزش هستند. اين لرزش 3 تا بدي داره... اگه جداره انعطاف به خرج بده (هر قدر هم ناچيز) باعث ميشه كه موج به درستي منعكس نشه. دوم اينكه ارتعاش جداره دقيقا معكوس (اختلاف فاز 180 درجه اي) باس شما خواهد بود و هر چه بيشتر مرتعش بشه صداي شما بيشتر Cancel ميشه و به مانند يك ساب ضعيف ولي با اختلاف فاز براي شما عمل ميكنه (Cancelation phenomena )
سوم اينكه نويز و خر خر توي صداي شما توليد ميكنه. يه صدايي مثل وينززززززز وينززززززززز.. ننننننن نننننننن كه اصلا جالب نيست.
علاوه براينها باعث ميشه كه فشار هواي داخل باكس شما با ارتعاش كمي تغيير كنه... يعني وقتي جدار ميلرزه حجم باكس شما (اگر چه خيلي كم) تغيير ميكنه. واسه همين ساب احساس ميكنه كه باكس شما سوراخه... و از كارايي باكس خيلي كم ميكنه...
توي نرم افزار هم پارامتري براي صلبيت باكس وجود داره كه با كم كردن صلبيت جداره ها كاملا متوجه ميشين كه چقدر از قدرت صداي شما كاهش پيدا ميكنه... (دلايلش هم كه به طور خلاصه گفتم). پارامتر Qa كه به معناي از بين رفتن انرژي بابت Absorption جداره ها در صورت ضعيف بودن جداره هاست بين 100 و 0 قابل تغيير هست. (100 به معناي صلبيت كامل هست)
Absorption به معناي جذب هست... يعني به جاي اينكه جداره ها امواج رو منعكس كنه؛ قدري از اين انرژي رو جذب ميكنه و درصد باقي مانده رو منعكس ميكنه كه باعث پايين اومدن خروجي صداي شما ميشه (علاوه بر توليد صدا هاي نا مربوط از جدارها؛ چرا كه اين جذب انرژي نيز بايد به صورت ديگري از انرژى تخليه بشه).
آقا رسول توضيحات كامل بود ؟؟
نيما يعني HDF از همش بهتره ؟
تو ايران نديدم... نجار هاي خنگ به MDF روكش دار ميگن HDF

قربانت
نمایه کاربر
رسول ر.پ
متخصص الكترونيك
پست: 870
تاریخ عضویت: چهارشنبه 16 فروردین 1385, 8:09 am
نوع خودرو: Rio LS
محل اقامت: اصفهان->نجف آباد->ويلا شهر

پست دوشنبه 4 تیر 1386, 9:40 am

سلام
نيما جان كاملا كافي بود =n
اما من هنوز يه سوال تو ذهنم هست
شما مسيله صلبيت رو مطرح كرديد كه هر چه صلب تر باشه ( به دلايلي كه فرموديد و دور از ذهن هم نيست) بهتره حالا سوال من اينه كه اگر يه باكس با ورق آهن مثلا 10 يا 15 ميلي متر ساخته بشه همون صدايي رو ميده كه از يه باكس MDF در مياد؟؟؟؟؟بالاخره آهن خيلي صلب تره.
اون مطالب بالا رو هم من از كتاب اكوستيك صدا گفتم كه چند سال پيش (شايد 10سال پيش)
خوندم دنبالش هستم اون كتاب رو گير بيارم آخه يه فرمول عمومي هم براي محاسبه باكس داشت كه با توجه به نرم افزار موجود طراحي باكس ميخواهم مقايسه كنم
نمایه کاربر
كسري
متخصص سیستمهای صوتی خودرو
پست: 2489
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 تیر 1384, 7:57 am
نوع خودرو: ماکسیما- مورانو

پست دوشنبه 4 تیر 1386, 12:07 pm

حالا سوال من اينه كه اگر يه باكس با ورق آهن مثلا 10 يا 15 ميلي متر ساخته بشه همون صدايي رو ميده كه از يه باكس MDF در مياد؟؟؟؟؟بالاخره آهن خيلي صلب تره.
اگه آهن باشه كه خيلي عالي ميشه...ديگه حرف نداره... ولي شايد بين صلبيت 98٪ و 100٪ زياد تفاوتي نباشه...
بحث پوشاندن جداره ها و Polyfill چيز ديگه هست. كه جديدا تحقيقات زيادي كردم راجع بهشون.
اون شماره 2 نشون ميده كه بايد ديواره ها زياد صلب نباشن براي فهم بهتر مسيله ميشه يه باكس كه با ورق آهن ساخته شده رو در نظر گرفت يه نظر شما ميتونه باكس خوبي باشه ؟؟
نه. ديواره بايد صلب باشه. نمد و ... براي هدف ديگه اي هست.
نمایه کاربر
BlacK MaGiC
شروع حركت
پست: 49
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 30 آذر 1385, 8:11 pm
نوع خودرو: پراید هاچ بک
محل اقامت: بابل

پست دوشنبه 4 تیر 1386, 8:29 pm

آقا نيما منظورتون از Stiffner همون هاييه كه مثل ستون بين دو تا ضلع مقابل قرار ميگيرن‌؟ يا اون سه گوشهاست كه كنج 2 ضلع ميذارن‌؟؟؟ :?

چطور بايد با استفاده از اينا لرزش رو به حداقل رسوند تو باكس ام دي اف ؟ :-D
از توضيحات كاملا جامع و علمي هم كه دادين واقعا ممنون :cool:
نمایه کاربر
كسري
متخصص سیستمهای صوتی خودرو
پست: 2489
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 تیر 1384, 7:57 am
نوع خودرو: ماکسیما- مورانو

پست دوشنبه 4 تیر 1386, 9:35 pm

خواهش ميكنم.
توي اون جداره بلند كه 80 سانت هست فقط لازم داري.... همون مثلثي ها كافايت ميكنه براي شما... اگه باكس خيلي بزرگ بودن به اون ستون هم نياز ميشد. توي تاپيك كيكر من عكس از هر 2 تاش هست.
نمایه کاربر
رسول ر.پ
متخصص الكترونيك
پست: 870
تاریخ عضویت: چهارشنبه 16 فروردین 1385, 8:09 am
نوع خودرو: Rio LS
محل اقامت: اصفهان->نجف آباد->ويلا شهر

پست سه‌شنبه 5 تیر 1386, 3:43 am

سلام
نيما جان نمد براي چي استفاده ميشه ؟؟
اگه لطف كنيد توضيح بيشتر بديد ممنون ميشم؟؟؟
در ضمن از جواب هاي قبليتون هم متشكرم :grin:
نمایه کاربر
آرمين
متخصص آمریکایی
پست: 3400
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 17 آبان 1384, 7:00 pm
محل اقامت: مشهد
Like شده: 1 بار

پست سه‌شنبه 5 تیر 1386, 10:44 am

سلام
من يه سوال برام پيش اومد گفتم همينجا بپرسم.
ميخواستم بدونم اگه جداره داخلي باكس رو با آكاستيو بپوشونيم چه تاثيري رو صدا ميزاره؟
:eek:
Old Is GOLD
نمایه کاربر
BlacK MaGiC
شروع حركت
پست: 49
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 30 آذر 1385, 8:11 pm
نوع خودرو: پراید هاچ بک
محل اقامت: بابل

پست سه‌شنبه 5 تیر 1386, 6:43 pm

ببينيد
اگه من تو بقيه اضلاع هم از اين مثلثها استفاده كنم براي محكم كاري اشكالي داره ؟
چون باك من پرتد 85*45*35
پرتش هم 6*33 به طول 44
ميخوام بدونم كنار ضلعي كه ديواره ي پرت ميشه هم لازمه بذارم يا نه ؟
:-D
نمایه کاربر
كسري
متخصص سیستمهای صوتی خودرو
پست: 2489
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 تیر 1384, 7:57 am
نوع خودرو: ماکسیما- مورانو

پست چهارشنبه 6 تیر 1386, 9:30 am

Q: What's Poly-Fill and how will it affect my subwoofer's sound?

A: You're probably already familiar with Dacron polyester fiber-fill, or Poly-Fill — chances are you've slept on a pillow stuffed with this material. But you may not realize how Poly-Fill can help your bass.

Stuffing your enclosure with the right amount of Poly-Fill can make your box behave like it's larger than it really is. This comes in handy if the volume of the box you've built turns out to be a hair shy of the cubic air space recommended for your subwoofer. Depending on how much Poly-Fill you use, you can actually vary perceived box volume by as much as 30%.

You can also "stuff it" if you simply don't have room in your vehicle for the larger box your sub demands. And adding Poly-Fill to any enclosure can clean up your bass by minimizing unwanted box resonances — and at a reasonable cost.

بازگشت به “ساخت باکس و کیک پنل”