قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

ساخت انواع باکس و کیک پنل

مباحث مربوط به طراحی و ساخت باکس
مهيار آريامهر
تكنيسين سيستمهاي صوتي اتوموبيل
پست: 576
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 فروردین 1384, 5:07 am

پست دوشنبه 24 بهمن 1384, 2:09 pm

سلام.
از اونجا كه ساخت باكس بطور اصولي و علمي در كيفيت و قدرت صدا ميتونه خيلي موثر باشه من اين تاپيك رو درست كردم كه تمامي ريزه كاري هاي مربوط به ساخت و طراحي باكس اينجا مطرح بشه و اين تاپيك بعنوان يك مرجع بتونه پاسخگوي سوالات مراجعه كنندگان محترم باشه.
از همه دوستاني كه در رابطه با ساخت باكس سوال دارن خواهش ميكنم اينجا سوالشون رو مطرح كنن.
از همه ي اساتيدي هم كه در اين زمينه اطلاعات دارن خواهش ميكنم به من و ساير دوستان كمك كنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
من اولين سوال رو خودم مطرح ميكنم:
من در حال حاضر مشغول طراحي باكس براي سيستم جديد هستم.ساب:SWR-1541D بصورت TAG(يعني باكس واسه 2 تا از ساب).
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نوع باكس :SEALD
حجم باكس:150 ليتر.
تيونينگ فركانس باكس:38Hz
به ازاي ورودي براي هر ساب: 500W
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
من از نرم افزار win ISD استفاده كردم.مشخصات ساب از قبيل:Qts\Qms\Qes\Xmax\Fs\Le\Reاز دفترچه كاتالوگ وارد شده.در قسمت signal نرم افزار input power كه همون قدرت آمپليفاير هست 500 وارد شده.(كه در واقع 500 RMS هست).قسمت plot بصورت default هست(هيچ تغييري داده نشده).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نتايج بدست آمده:
از نمودار SPL مشخص شد در محدوده فركانس 55-225 Hz ماكزيمم قدرت معادل 116 db ميباشد كه با اضافه شدن هر ساب 3db افزايش قدرت خواهيم داشت.
من خودم تصور ذهني از 116 دسي بل ندارم :smile: .(به نظرتون ميتونه قدرت قابل توجهي باشه؟ :-D ).
در ضمن افزايش يا كاهش حجم باكس روي قدرت خروجي هيچ تاثيري نداره.ميخواستم پارامترهايي كه در seald box ميتونه منجر به افزايش قدرت(و يا كيفيت) صدا بشه رو بدونم.
ميخواستم از اساتيد خواهش كنم نظرشون رو در باره اين طرح اوليه بگن و اگه نكته خاصي هست كه بايد تو نرم افزار و كلا در طراحي در نظر بگيرم حتما مطرح كنيد.
با تشكر :grin: :eek:
نمایه کاربر
كسري
متخصص سیستمهای صوتی خودرو
پست: 2489
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 تیر 1384, 7:57 am
نوع خودرو: ماکسیما- مورانو

پست دوشنبه 24 بهمن 1384, 7:53 pm

سلام.

اول 116 دسي بل كم نيست مهيار جان ولي مطمعنا تو رو راضي نميكنه. اصلا و ابدا
دوم به ازاي اضافه كردن هر ساب 6 دسي بل اضافه ميشه به قدرت (يادت نره كه وقتي ساب اضافه ميكني هم ورودي رو دوبل كني و حجم باكس رو)

تو باكس سيلد شما نميتونيد قدرت بالا از ساب بگيريد. پارامتر خاصي هم نداره كه قدرت رو بالا ببرين. اگه دنبال قدرت هستي دور باكس سيلد رو خط بكش. سيلد به علت Group Delay كم و Flat كيفيت خيي بالايي داره. البته به نظر من اصلا توجيه نداره. اكثر ظبط هاي خونگي هم پورتد هستن. و بعضي ها هم BandPass. ولي كيفيت قابل قبوله.

با يك باكس پورتد ميتوني قدرت خيلي بالاتري بگيري. حداقل 2-5 دسي بل بالاتر و همچنين با بزرگ شدن حجم باكس وسعت پيك نمودار بيشتر ميشه و فركانس هاي پايين فوق العاده قوي تر ميشن و قدري هم پيك بالاتر ميره ...

مهيار تو ميتوني با 2 تا ساب پورتد حداقل به 125 دسي بل قدرت برسي. 125 دسي بل يعني تكوندن كوچه پاييني. من كه اميدوارم به 130 دسي بل هم برسي.
البته اين قدرت براي بيرون ماشين هست. توي ماشين قدرت صدا رو فركانس هاي پايينتر خيلي بيشتر ميشه. و امكان رسيدن به بالاي 135 دسي بل توي ماشين با 2 تا ساب آلپاين 15 اينچ دور از دسترس نيست. البته من خيلي وقت پيش ساب R15 Alpine رو مدل كرده بودم.
بلافاصله بعد از مدل كردن مجدد حتما نتايج رو بهت ميگم

الان مدل كردم.
2 تا ساب تو باكس پورتد با حجم 150 ليتر و فركانس تيون 40 هرتز.
نتيجه: به پيك قدرت 126 دسي بل ميرسي. نمودار هم خوبه و كيفيت بد نيست.
تو ماشين به راحتي 130 دسي بل رو رد ميكنه
آخرین ويرايش توسط 1 on كسري, ويرايش شده در 0.
مهيار آريامهر
تكنيسين سيستمهاي صوتي اتوموبيل
پست: 576
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 فروردین 1384, 5:07 am

پست سه‌شنبه 25 بهمن 1384, 8:18 am

نيما خيلي ممنون از راهنماييت :-) :-) :-)
كسري نوشته شده:يادت نره كه وقتي ساب اضافه ميكني هم ورودي رو دوبل كني و حجم باكس رو
اگه از پورتد استفاده كنم تعداد پورت هم بايد 2 تا بشه؟...راستي من ورودي رو با اضافه كردن ساب تغيير نميدادم :-D ...
كسري نوشته شده:2 تا ساب تو باكس پورتد با حجم 150 ليتر و فركانس تيون 40 هرتز.
نتيجه: به پيك قدرت 126 دسي بل ميرسي. نمودار هم خوبه و كيفيت بد نيست.
نيما 150 ليتر تو صندوق 206 جا ميشه به نظرت؟...كيفيت رو از كدوم قسمت متوجه ميشي؟فكر نميكنم نرم افزار كيفيت رو بيان كنه(طبق گفته ي خودت :smile: )...خوشحال ميشم در اين مورد بيشتر توضيح بدي
كسري نوشته شده:سيلد به علت Group Delay كم و Flat كيفيت خيي بالايي داره.
ميشه بگي پارامتر Group Delay بيانگر چيه؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خيلي ممنون از اطلاعات خوبت :-) :grin:
نمایه کاربر
كسري
متخصص سیستمهای صوتی خودرو
پست: 2489
تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 تیر 1384, 7:57 am
نوع خودرو: ماکسیما- مورانو

پست سه‌شنبه 25 بهمن 1384, 9:19 pm

سلام.
نه به پورت فعلا كاري نداشته باش. خود نرم افزار براي اينكه فركانس تيونينگ ثابت باشه طول پورت رو ر اساس قطري كه تو بهش ميدي تعيين ميكنه.
بعد از طراحي كامل باكس بايد تعداد پورت يا سطح مقطع پورت رو آنقدر زياد كني كه سرعت هوا توي پورت از يك حدي (تقريبا 17 متر بر ثانيه) كمتر باشه. بعدا راجع به اين توضيح ميدم.

بايد صندوق رو اندازه بگيري. 125 ليتر كه حتما بايد جا شه... من باكسم 250 ليتره....

چند نوع كيفيت مطرح هست (به غير از اولي بقيه با نرم افزار قابل تعيين هستن):
1) صدا شفاف و دقيق و بدون نويز و ديستورشن باشه ...همون كيفيتي كه خودمون ميدونيم. هر چه ساب مرغوب تري خريداري كنيم اين نوع كيفيت بهتر ميشه و ربطي به نوع باكس نداره.
كيفيت موارد 2 و3 و 4 به مشخصات باكس مربوط ميشه
2) باكس طوري طراحي شده باشه كه ساب قادر به توليد صدا در رنج بيشتري از فركانسها باشد.
3) تا حد امكان فركانس هاي مختلف رو با يك قدرت خروجي بده (نمودار خروجي (SPL) فلت باشه).
4) زمان تاخير توليد صدا (Group Delay) روي فركانس هاي مختلف تقريبا نزديك باشه.

ميدونيم كه وظيفه باكس كلا تشديد قدرت خروجي فركانس صدا است. براي اين تشديد صدا (تقويت صدا) باكس زمان لازم داره. براي همين خروجي صدا نسبت به ورودي داراي تاخير است.
اما اين تاخير در حد ميلي ثانيه است. كسي قادر به تشخيص ميلي ثانيه نيست. براي همين نگران نشين. اما نكته اي كه مطرح ميشه اينه كه اين تاخير روي فركانس هاي مختلف متفاوت هست. (اين دقيقا چيزيه كه خوب نيست). اگه تاخير روي همه فركانس ها يكسان باشه هيچ مشكلي وجود نداره. براي همين حتي الامكان بايد نمودار Group Delay صاف و فلت باشه. يعني روي فركانس هاي مختلف تاخير يكساني داشته باشيم.
هر چه نمودار Group Delay ناصاف تر باشه كوبش فركانس هاي مختلف با هم نا همگوني بيشتري دارن. تا جايي كه هر كدوم ساز خودشونو ميزنن و اعصاب شما به هم ميريزه.
اگه همه با هم يك مقدار تاخير داشته باشن (اگرچه تاخير خيلي زياد باشه حس نميشه)

علت اصلي Bass Cancellation همين Group Delay هست. دو نوع ساب مختلف با Group Delay مختلف هميدگر رو تا يه حد خنثي ميكنن. اگر چه شايد تو يك فركانس به هم جمه بشن ولي تو يك فركانس ديكه كلا خنثي ميشن و صدا اصلا نداريم. اين موضوع در مورد اسپيكر هم صدادق هست
Group Delay رو ميشه تاخير فاز هم ترجمه كرد.

البته در صورتي كه ميد باس رو اسپيكر توليد كنه نه تنها فلت بودن Group Delay مهمه. كم بودنش هم مهمه. چون ممكنه با ميد باس اختلاف زياد باشه.
صحبت روي Group Delay خيلي زياد هست. از اين بيشتر از حوصله اين قسمت خارج هست.
نمایه کاربر
rock
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 78
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 9 بهمن 1384, 6:26 pm

پست سه‌شنبه 25 بهمن 1384, 10:24 pm

2 تا سوال
1 براي ساختن باكس وقتي ام دي اف استفاده ميكنيم بايد از ميخ براي اتصالش استفاده كنيم يا نوعي چسب؟
2-اون سابي كه آقا مهيار زحمت طراحيش رو كشيدن در تاپيك باكس پورتد واسه اون ساب مناسبه ؟ نكته يا نكاتي به ذهنتون نميرسه در موردش؟
:eek:
نمایه کاربر
Vafa
متخصص سیستمهای صوتی خودرو
پست: 1190
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 فروردین 1384, 7:05 am
نوع خودرو: 350SL+Pajero+528i

پست چهارشنبه 26 بهمن 1384, 9:13 am

سلام ...چند تا نكته رو لازم ديدم بگم
حجم باكس:150 ليتر.
تيونينگ فركانس باكس:38Hz
باكس sealed تيونينگ فركانس نداره...فقط مقدار حجم تعيين كننده است.
در ضمن افزايش يا كاهش حجم باكس روي قدرت خروجي هيچ تاثيري نداره.ميخواستم پارامترهايي كه در seald box ميتونه منجر به افزايش قدرت(و يا كيفيت) صدا بشه رو بدونم.
بطور كلي تو سيستم sealed
كاهش حجم: باعث افزايش sensivity و كاهش عمق بيس و افزايش ميد بيس و power handling ميشه
براي افزايش حجم هم عكس مطلب بالا صادقه
كيفيت رو از كدوم قسمت متوجه ميشي؟فكر نميكنم نرم افزار كيفيت رو بيان كنه(
كيفيت بيس رو تو سيستم sealed رو نرم افزار با نمايش پارامتر Q نشون ميده...بهترين مقدار Q براي بهترين كيفيت صدا(فلت ترين حالت) در محيط اتومبيل(نه محيط خونه) مقدار 0.7 است
البته به نظر من اصلا توجيه نداره. اكثر ظبط هاي خونگي هم پورتد هستن. و بعضي ها هم BandPass. ولي كيفيت قابل قبوله.
لطفا يه تفاوتي براي رفتار باكس در خونه با محيط ماشين در نظر بگيرين...اگه يه باكس پورتد شنيديد كه تو خونه خيلي خوب جواب ميده دليل نميشه كه همين باكس تو صندوق ماشين شما هم همون صدا رو بده...باكسهاي پورتد براي محيط خونه مناسبترند

براي من يكي بعد از چندين سال سيستم بازي كيفيت بيس خيلي خيلي مهمتر از شدت صدا هست شايد من دارم پير ميشم!! :o
نمایه کاربر
Vafa
متخصص سیستمهای صوتی خودرو
پست: 1190
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 فروردین 1384, 7:05 am
نوع خودرو: 350SL+Pajero+528i

پست چهارشنبه 26 بهمن 1384, 9:16 am

ببخشيد اينو يادم رفت
1 براي ساختن باكس وقتي ام دي اف استفاده ميكنيم بايد از ميخ براي اتصالش استفاده كنيم يا نوعي چسب؟
فقط از پيچ و چسب چوب
نمایه کاربر
rock
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 78
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 9 بهمن 1384, 6:26 pm

پست چهارشنبه 26 بهمن 1384, 9:20 am

سوال دوميم هم يادت رفت :smile: :eek:
مهيار آريامهر
تكنيسين سيستمهاي صوتي اتوموبيل
پست: 576
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 فروردین 1384, 5:07 am

پست چهارشنبه 26 بهمن 1384, 10:21 am

rock نوشته شده:2
2-اون سابي كه آقا مهيار زحمت طراحيش رو كشيدن در تاپيك باكس پورتد واسه اون ساب مناسبه ؟ نكته يا نكاتي به ذهنتون نميرسه در موردش؟
:eek:
اون باکسی که من مشخصاتش رو گفتم(تاپیک باکس پورتد) به نظرم واسه یه R15 چیز مناسبیه.البته نمیشه گفت بهترین باکس میتونه باشه ولی من که حدود 2-3 ماه ازش استفاده میکردم ازش راضی بودم.عکس باکسمو همین جا میذارم.اگه تو ساخت یا طراحیش اشکالی وجود داره خوشحال میشم اساتید بگن
مهيار آريامهر
تكنيسين سيستمهاي صوتي اتوموبيل
پست: 576
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 فروردین 1384, 5:07 am

پست چهارشنبه 26 بهمن 1384, 10:57 am

Vafa نوشته شده: كيفيت بيس رو تو سيستم sealed رو نرم افزار با نمايش پارامتر Q نشون ميده...بهترين مقدار Q براي بهترين كيفيت صدا(فلت ترين حالت) در محيط اتومبيل(نه محيط خونه) مقدار 0.7 است
:o
وحید پارامتر Q تو کدوم قسمت نرم افزار هستش؟
Vafa نوشته شده: براي من يكي بعد از چندين سال سيستم بازي كيفيت بيس خيلي خيلي مهمتر از شدت صدا هست شايد من دارم پير ميشم!! :o
واسه خود منم کیفیت مهم تر از قدرته.البته اگه باعث کم شدن محسوس قدرت نشه.من واسه 2 تا R15 تو seald box ماکزیمم قدرت حدود 120 دسی بل بدست آوردم.فکر میکنم این قدرت واسه کسی که به مدت طولانی تو ماشین موزیک گوش میده هم لذت بخش تر هست و هم قابل تحمل تر :smile: (همون طور که نیما هم گفت با پورتد به حدود 123-125 دسی بل میشه رسید)
وحید جان میشه خواهش کنم یه مدل تقریبی اولیه از seald box که تو ذهنت هست(واسه 2 تا R15) اینجا مطرح کنی.یعنی حجم یا شکل باکس یا هر پارامتر مهم دیگه.البته میدونم مشغله کاری زیادی داری :-o .میخوام از ایده اولیه شما استفاده کنم ولی طراحی و ساخت نهاییش به عهده خودم باشه.........ازت خیلی ممنون میشم :grin:

بازگشت به “ساخت باکس و کیک پنل”