قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

نکات مهم برای نگهداری پاترول

تصویر مباحث مربوط به نیسان رونیز، پاترول، پتفایندر، سرانزا

مدیر انجمن: رضا عمراني

نمایه کاربر
رضا يه گوش
شروع حركت
پست: 15
تاریخ عضویت: جمعه 23 شهریور 1386, 7:19 am

پست سه‌شنبه 1 آبان 1386, 1:47 pm

سلام بر دوستان!
من جديدا عضو سايت شدم و ديدم مطالب جديدي درباره پاترول نمينويسيد.
از آنجاييكه من چندسالي پاترول داشتم بد ندونستم نكاتي رو در مورد نگهداري از پاترول بنويسم چون عموم پاترول ها قديمي شده اند و نياز به نگهداري مستمر دارند. ضمن اينكه لوازمشون چون ژاپنيه قيمت بالايي دارند.
اگر مورد استفادتون هست بگيد كه ادامه بدم.

پوسيدگي ركاب گلگير عقب
اگه دقت كرده باشيد اكثر پاترول ها رو كه از كنار ميبينيم قسمت پاييني گلگير چرخ عقبشون دچار پوسيدگي و زنگ زدگي شده.
علتش جمع شدن آب بارون و آب شستشوي ماشين از درزهاي كناري درب باك و چراغهاي عقب به داخل ركابه كه حتي ممكنه سالها اونجا بمونه.
در قسمت داخلي و پاييني گلگير يه سوراخ تخليه به قطر كمتر از 1 سانت هست كه با گل گرفتگي در همون سال اول بسته ميشه .
من روي چند تا ماشين امتحان كردم كه تا با يه سيخ نازك سوراخ رو باز كردم چندين ليتر آب ازش خارج شد.
ضمنا با كنار زدن چرم داخل صندوق عقب ميتونيد وجود يا عدم وجود آب رو ببينيد.ويا عقب ماشينو تكون بديد و با گوشهاي تيز مترصد شنيدن صداي چلپ چلپ آب باشيد.

پلوس خلاص كن
همواره پلوس خلاص كن هاي ماشين را چك كنيد كه در وضعيت آزاد باشند .(فقط وقتي ميخواهيد دنده كمك بگيريد اونها رو قفل كنيد)
هيچوقت پلوس خلاص كن را به مدت طولاني در وضعيت آزاد قرار ندهيد و هر ده روز يكبار هر دو را در وضعيت قفل قرار داده و 30 تا 50 كيلومتر راه برويد تا مكانيزم آن روغنكاري شود.
هميشه پلوس خلاص كن هر دو چرخ را باهم تغيير وضعيت دهيد. اگه يكي در وضعيت آزاد باشه و اون يكي قفل ؛ صدمه جدي به سيستم وارد ميشه.
هيچوقت براي گريسكاري بلبرينگ چرخ ها از گريس هاي به اصطلاح خارجي و يا نسوز استفاده نكنيد؛ بهترين گزينه گريس (والوالين) پارس تفتان فايبر و يا كلسيم كمپلكس (ايراني) است.
در جاده هاي بيرون شهر اگه لاستيكها بيش از 40 در صد ارتفاعشون داخل چاله آب يا رودخونه شدند حتما وقتي به مقصد رسيديد گريسشون رو عوض كنيد.
نمایه کاربر
aghayeehsankhan
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 83
تاریخ عضویت: شنبه 30 خرداد 1388, 7:01 am
نوع خودرو: pegy
محل اقامت: cemetery
Like شده: 1 بار

پست چهارشنبه 17 تیر 1388, 1:43 pm

سلام
یکی از نزدیکان پاترول دو در داره که زاپاسش عقبشو که مجهز به قفل بوده دزدیدن :-(
چیکار کنه که دیگه این اتفاق نیفته؟ :sad:
ROCK'N ROLL A'int A Noise Pollution
kazem1979
متخصص فنی خودرو
پست: 7066
تاریخ عضویت: چهارشنبه 14 اسفند 1387, 4:12 pm
محل اقامت: مشهد
Like شده: 1 بار

پست پنج‌شنبه 25 تیر 1388, 11:56 am

میتونه زاپاس رو بزاره تو صندوق
نمایه کاربر
NISMO
متخصص الکترومکانیک
پست: 2003
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 15 دی 1387, 6:41 am
نوع خودرو: BMW F34, MB SLK R171
محل اقامت: پاریس

پست پنج‌شنبه 25 تیر 1388, 4:57 pm

یه زمانی واسه ماهم همین اتفاق افتاد، قفل آویز داشت به راحتی با یه قیچی گاز انبری بریده میشه.
خلاصه یه دونه دسته دو در حد نو گرفتیم 140 تومن معلوم نیست از کدوم بدبختی دزدیده بودن شایدم مال خودمون بود :div:
خلاصه دفعه بعد قفل کتابی زدیم و تازمانی که ماشینو داشتیم کسی نتونست بدزده.
داستان ماله حداقل 10 ساله پیشه نمی دونم امروز دزدا پیشرفته شدن که بتونن قفل کتابی هم ناکار کنن یا نه :???: ولی از قفلهای معمولی ضریب امنیت بالاتری داره مطمئناً.
تصویر "The best or nothing"
نمایه کاربر
aghayeehsankhan
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 83
تاریخ عضویت: شنبه 30 خرداد 1388, 7:01 am
نوع خودرو: pegy
محل اقامت: cemetery
Like شده: 1 بار

پست پنج‌شنبه 8 مرداد 1388, 8:03 am

با تشکر
حتما بهش گوشزد میکنم که کتابی بخره :lol:
ROCK'N ROLL A'int A Noise Pollution
نمایه کاربر
Alireza SEC
Rebuilder
پست: 1323
تاریخ عضویت: جمعه 27 دی 1387, 5:05 pm
نوع خودرو: Patrol/W211/Pars ELX
محل اقامت: مازندران - بابل

پست دوشنبه 5 مهر 1389, 2:31 pm

اين تاپيكو از آخرين صفحه كلوپ بالا ميارم و با شما دوستان درمورد نگهداري از پاترول درش تبادل نظر ميكنيم...

يكي از معضلات عمده در همه پاترول ها، پوسيدن چند قسمت از بدنه هست مثل گلگير جلو (بالاي چرخ هاي جلو) و گلگير عقب (بالاي چرخ هاي عقب و قسمت پائيني گلگير بين چرخ عقب و در ها)، اين پوسيدگي از جمع شدن گل و مرطوب ماندن هميشگي اين قسمت ها و زنگ زدگي شروع ميشه و در نهايت با مرور زمان و حاد شدن زنگ زدگي به پوسيدگي تبديل ميشه..

براي جلوگيري از پوسيدگي گلگير جلو:

بايد بچه گلگير ها باز بشن، بعد از بچه گلگيرها قاب پلاستيكي داخل گلگير (شل گير بالاي چرخ) بايد باز بشه و داخل گلگير كاملا خالي ميشه، در اين حالت اگر به لبه داخلي گلگير دست بزنيد متوجه جمع شدن گل ميشيد، از اونجائيكه متاسفانه رنگ آميزي آستر در پاترول چندان كامل نبوده، قسمت هائي كه دسترسي پيستوله بهش كم بوده فاقد پوشش قوي آستر هست و در مقابل رطوبت ضعيف هست. بعد از آزاد شدن داخل گلگير، كاملا پشت گلگير را شست و شو ميكنيم و كاملا از گل پاك ميكنيم و بعد از خشك شدن، با برس سيمي زنگ هاي احتمالي رو از بين ميبريم و بعد از پاك كردن گرد زنگ از تمام قسمت هاي داخل گلگير، پشت گلگير را بطور كامل ضد زنگ ميزنيم، از پاشيدن موم صرف نظر كنيد كه درست انجام نشدنش باعث پوسيدن موضعي ميشه، و همچنين جلوي صافكاري بيرنگ رو تو تصادفات ميگيره...
تا اينجاي كار گلگير محافظت شد، حالا بستن شل گير هم يه قلقي داره كه باعث ميشه گل خيلي خيلي كمتري پشت گلگير بمونه، لبه اي از شل گير كه روي لبه گلگير نصب ميشه، در حالت فابريك بالاي لبه نصب ميشه، ما بايد اونو پائين لبه گلگير نصب كنيم تا گل و آبي كه از لاستيك به شل گير برخورد ميكنه و به سمت پائين حركت ميكنه، بين لبه گلگير و شل گير قرار نگيره تا همونجا بمونه و باعث پوسيدگي بشه، بلكه از لبه شل گير به پائين بريزه:
مشكي: شل گير/قهوه اي: گل و آب/قرمز: گلگير/

لبه شل گير بالاي لبه گلگير:
تصویر

لبه شل گير زير لبه گلگير:
تصویر

اگر سوال يا پيشنهادي در اين مورد دارين مطرح بفرمائيد تا ما هم استفاده كنيم و بعدش برسيم به گلگير عقب...
غیرممکن, ممکن است...
نمایه کاربر
timpatra
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 180
تاریخ عضویت: جمعه 14 خرداد 1389, 4:35 am
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست پنج‌شنبه 8 مهر 1389, 1:37 am

به نام خدا


سلام دوست عزیز... مبحث بسیار جالب و مفیدی است از شما بسیار سپاسگزارم... .


با تشکر - فرشید نیکپوری
نمایه کاربر
Mahshad
دنده 1
پست: 1168
تاریخ عضویت: جمعه 11 خرداد 1386, 9:05 am
محل اقامت: Teh

پست پنج‌شنبه 8 مهر 1389, 11:09 am

دوستان نکات خوبی رو گفتن که واقع توی همه پاترول ها شایع هست.

یک نکته دیگه اینکه هر چند وقت یکبار فنر تخت ها رو باید بدین باز کنن و لای اونها رو گریس کاری کنن.
این کار هم از سایش اونها جلوگیری می کنه و هم باعث نرم تر شدن سواری ماشین میشه.
مخصوصا توی فصل ها بارندگی (مثل پاییز و زمستان) این کار رو نهایتا هر 3 ماه یکبار انجام بدین.

البته اجرت باز و بسته کردن فنر ها زیاده (80 تومن 2 سال پیش) ولی به نظر من برای ماشین لازمه
نمایه کاربر
timpatra
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 180
تاریخ عضویت: جمعه 14 خرداد 1389, 4:35 am
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست پنج‌شنبه 8 مهر 1389, 11:13 am

به نام خدا

Mahshad نوشته شده:دوستان نکات خوبی رو گفتن که واقع توی همه پاترول ها شایع هست.

یک نکته دیگه اینکه هر چند وقت یکبار فنر تخت ها رو باید بدین باز کنن و لای اونها رو گریس کاری کنن.
این کار هم از سایش اونها جلوگیری می کنه و هم باعث نرم تر شدن سواری ماشین میشه.
مخصوصا توی فصل ها بارندگی (مثل پاییز و زمستان) این کار رو نهایتا هر 3 ماه یکبار انجام بدین.

البته اجرت باز و بسته کردن فنر ها زیاده (80 تومن 2 سال پیش) ولی به نظر من برای ماشین لازمه
سلام دوستان... فنر پارابولیک از این دو لایه ها ببندیم چطور است؟


با تشکر - فرشید نیکپوری
نمایه کاربر
ford branko
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 662
تاریخ عضویت: شنبه 5 تیر 1389, 10:41 am
نوع خودرو: roniz_pars
محل اقامت: تهران

پست پنج‌شنبه 6 آبان 1389, 5:57 pm

timpatra نوشته شده:به نام خدا

Mahshad نوشته شده:دوستان نکات خوبی رو گفتن که واقع توی همه پاترول ها شایع هست.

یک نکته دیگه اینکه هر چند وقت یکبار فنر تخت ها رو باید بدین باز کنن و لای اونها رو گریس کاری کنن.
این کار هم از سایش اونها جلوگیری می کنه و هم باعث نرم تر شدن سواری ماشین میشه.
مخصوصا توی فصل ها بارندگی (مثل پاییز و زمستان) این کار رو نهایتا هر 3 ماه یکبار انجام بدین.

البته اجرت باز و بسته کردن فنر ها زیاده (80 تومن 2 سال پیش) ولی به نظر من برای ماشین لازمه
سلام دوستان... فنر پارابولیک از این دو لایه ها ببندیم چطور است؟


با تشکر - فرشید نیکپوری
یکی از بچه ها کرده بود و خیلی رازی بود و هزینش هم یه جا پرسیدم گفت800تومن ولی به نظر من اگه به فنر لول تبدیلش کنی بهتره.یک جا رو می شناسم1200می گیره لول می کنه. :git:
دنیا را گشتیم.جای آرامش نبود...

بازگشت به “نیسان آفرود - SUV”