میلیونها تومن صرفه جوئی با سرویس وتعمیر بموقع(تجربه های شما)

بحث آزاد در مورد خودرو

مدیر انجمن: hexagon

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 737
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 17 مهر 1384, 10:43 am
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر
Like شده: 3 بار

Re: میلیونها تومن صرفه جوئی با سرویس وتعمیر بموقع(تجربه های شما)

پست توسط شهرام اسماعيلي » جمعه 20 دی 1398, 3:50 pm

bache_plus نوشته شده:
جمعه 20 دی 1398, 5:11 am
سلام

اما ماشین من از عقبش صدای تلق تلق میده توی دست انداز های ریز

توی دست اندازهای ریز صدای تلق تلق از عقب سمت شاگرد میاد. ماشین سبک باشه یا چند نفر هم که سوار بشن صداش بازم همونه و کمتر یا بیشتر نمیشه.

صداش جوریه که انگار سر کمک لاستیک نداشته باشه و پیچش یکم شل باشه آهن به آهن بلرزه
ماشینم پراید 131 مدل 90
سلام
با توجه به مدل خودرو و گذشت هشت سال کارکرد بهتر است بوشهای اکسل عقب هر دوسمت ماشین ( دو عدد) و بوشهای انتهای کمک هر دوسمت ماشین که نزدیک به زمین قرار گرفته اند ( دو عدد) را عوض بکنی تا صدا برطرف و ماشین نرمتر شود . در صورت مشکل مالی فقط بوش اکسل عقب سمت شاگرد (یک عدد) و بوش انتهای کمک عقب سمت شاگرد که به زمین نزدیک است (یک عدد) عوض بکن


bache_plus
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه 20 دی 1398, 4:56 am
نوع خودرو: پراید 131 90

Re: میلیونها تومن صرفه جوئی با سرویس وتعمیر بموقع(تجربه های شما)

پست توسط bache_plus » جمعه 20 دی 1398, 6:03 pm

شهرام اسماعيلي نوشته شده:
جمعه 20 دی 1398, 3:50 pm
bache_plus نوشته شده:
جمعه 20 دی 1398, 5:11 am
سلام

اما ماشین من از عقبش صدای تلق تلق میده توی دست انداز های ریز

توی دست اندازهای ریز صدای تلق تلق از عقب سمت شاگرد میاد. ماشین سبک باشه یا چند نفر هم که سوار بشن صداش بازم همونه و کمتر یا بیشتر نمیشه.

صداش جوریه که انگار سر کمک لاستیک نداشته باشه و پیچش یکم شل باشه آهن به آهن بلرزه
ماشینم پراید 131 مدل 90
سلام
با توجه به مدل خودرو و گذشت هشت سال کارکرد بهتر است بوشهای اکسل عقب هر دوسمت ماشین ( دو عدد) و بوشهای انتهای کمک هر دوسمت ماشین که نزدیک به زمین قرار گرفته اند ( دو عدد) را عوض بکنی تا صدا برطرف و ماشین نرمتر شود . در صورت مشکل مالی فقط بوش اکسل عقب سمت شاگرد (یک عدد) و بوش انتهای کمک عقب سمت شاگرد که به زمین نزدیک است (یک عدد) عوض بکن
واقعا ممنون انقدر سریع جواب دادین، منظورم از نداشتن توان مالی این بود که نمیخاستم فقط خرج الکی کرده باشم برای این که ببینم آیا صدا از کمک هست برم کمک بخرم، بعد ببینم هنوز صدا میده برم مثلا اکسل بخرم....

بوشهارو کامل عوض میکنم امیدوارم جواب بده.

یه سوال دیگه هم دارم، حدود 2 - 3 ماه پیش موتورشو تعمیر اساسی کردم، از اون موقه صدای ناک داره و مصرفش هم بشدت بالا رفته حدود صدی 9.5 مصرفشه

2 دفه فیلر گیری کردم، سیفون و صافی بنزین عوض کردم، سوزنها شستشو شده، شمع و وایر عوض کردم،
با این کارا یه مقدار خیلی کمی ناک کمتر شد، ولی هنوز خیلی ناک داره مصرفشم بیشتر شد عوض این که کمتر بشه

اکتان بوست ریختم ناک خیلی کمتر شد ولی فقط تا نصف باک بنزین صداش خوب بود، بعد دوباره همون صدا و مصرف بالا

ماشین با این که ترموستات نداره و توی فصل سرما هم هستیم ولی بازم خیلی فن میزنه و دمای آب از نرمال بالاتر هم میره، رادیات گیر نیست و واترپمپ هم سالمه


نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 737
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 17 مهر 1384, 10:43 am
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر
Like شده: 3 بار

Re: میلیونها تومن صرفه جوئی با سرویس وتعمیر بموقع(تجربه های شما)

پست توسط شهرام اسماعيلي » جمعه 20 دی 1398, 8:21 pm

سلام.
احتمالا سنسور اکسیژن مشکل داره و تو لوله اگزوز دست بکش ببین دوده سیاه هست . به یک نفر بگو در حال ایستاده چند بار پدال گاز را فشار بده تا دور موتور بالا بره و ببین دود سیاه از اگزوز خارج میشه.اگر دود سیاه خارج شد مشکل سنسور اکسیژن وجود داره با تعویض سنسور حرارت موتور هم پايین میاد


bache_plus
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه 20 دی 1398, 4:56 am
نوع خودرو: پراید 131 90

Re: میلیونها تومن صرفه جوئی با سرویس وتعمیر بموقع(تجربه های شما)

پست توسط bache_plus » دوشنبه 30 دی 1398, 2:24 am

شهرام اسماعيلي نوشته شده:
جمعه 20 دی 1398, 3:50 pm
bache_plus نوشته شده:
جمعه 20 دی 1398, 5:11 am
سلام

اما ماشین من از عقبش صدای تلق تلق میده توی دست انداز های ریز

توی دست اندازهای ریز صدای تلق تلق از عقب سمت شاگرد میاد. ماشین سبک باشه یا چند نفر هم که سوار بشن صداش بازم همونه و کمتر یا بیشتر نمیشه.

صداش جوریه که انگار سر کمک لاستیک نداشته باشه و پیچش یکم شل باشه آهن به آهن بلرزه
ماشینم پراید 131 مدل 90
سلام
با توجه به مدل خودرو و گذشت هشت سال کارکرد بهتر است بوشهای اکسل عقب هر دوسمت ماشین ( دو عدد) و بوشهای انتهای کمک هر دوسمت ماشین که نزدیک به زمین قرار گرفته اند ( دو عدد) را عوض بکنی تا صدا برطرف و ماشین نرمتر شود . در صورت مشکل مالی فقط بوش اکسل عقب سمت شاگرد (یک عدد) و بوش انتهای کمک عقب سمت شاگرد که به زمین نزدیک است (یک عدد) عوض بکن
رفتم پیش دوتا مکانیک جدا، هر دوتاشون تمامی بوشهارو گفتم چک کردن و گفتن که سالمه وهیچ کدوم نیاز به تعویض نداره
نظر جفتشون هم این بود که کمک خراب شده!

توی این تاپیک گفتن که علایم خرابی کمک حالت یو یو بازی کردن ماشین توی دست اندازه، و مورد بعدی هم روغن دادنه.

کمکهای ماشین من نه روغن داده نه حالت یو یو داره!
فقط یکمی احساس میکنم سفت هستن و دست اندازهای کوچیک رو کامل به اتاق منتقل میکنن، و توی دست اندازهای بزرگتر بازی کمک و فنر تقریبا قابل قبوله.
صدای فیس فیس هم ندارن

قابل تعمیره این صدای تلق تلق کمک؟
امروز توجه کردم 4 نفر عقب سوار کرده بودم صدای تلق تلق نداشت، ولی ماشین خالی یا یکی دو نفر که سوار بشن بازم صدا داره و هر روز داره بیشتر میشه و الان به حدی رسیده که خورده سنگ های ریزی هم که توی جاده هستن باعث صدای تلق تلق میشن، دیگه خیلی داره اذیتم میکنه.

اگه قابل تعمیره لطفا بگید باید چکار کنم و چجوری تعمیرش کنم. دست به آچارم خوبه یه مدت شاگردی کردم برای باز و بست چیزی استرس و دلهره ندارم.



برای قضیه سوخت و ناک هم سنسور اکسیژن چک کردم چندجا هم دیاگ زدم گفتن اوکیه، مکانیک نشون دادم تسمه تامو چک کرد دنده میل سوپاپ توی جاش لق بود و باعث شده بود تایم نامیزون باشه، امروز عوضش کردم ناک برطرف شده ولی هنوز مصرفو نتونستم چک کنم که احتمالا اونم درست شده باشه.

فقط یه چیزیو امروز که چند دفه دیاگ زدم متوجه شدم و نفهمیدم دلیلش چیه، هر دفه که دیاگ میزنم تا یکی دوساعت فن ماشین دیر عمل میکنه و ماشین بدجور داغ میکنه و بعدش خودبخود درست میشه و عملکرد فن دوباره میاد روی حالت نرمال!!!!


نمایه کاربر
Behrooz.B
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 311
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 14 خرداد 1392, 8:33 am
نوع خودرو: Kia Rio
محل اقامت: Karaj
Like شده: 2 بار

تعویض روغن ترمز؟

پست توسط Behrooz.B » دوشنبه 30 دی 1398, 3:55 pm

از هرمکانیکی درمورد تعویض روغن ترمز میپرسم یه نظری داره. یا تعجب میکنن میگن چرا میخوای اینکارو بکنی، یا میگن اصلا نیازی نیست
الان حدود 6-7 ساله روغن ترمز داره کار میکنه و مخزنش full هست، آیا واقعا نباید عوض بشه؟
توی دفترچه ماشین دوره تعویض روغن ترمز رو نوشته، توی سایت های زیادی هم میگن بعلت جذب رطوبت به مرور زمان روغن خواصش تغییر میکنه و باید تخلیه و عوض بشه... ولی مکانیک و تعویض روغنی ها هربار آدمو منصرف میکنن!
نظر دوستان دراین باره چیه؟


نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 737
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 17 مهر 1384, 10:43 am
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر
Like شده: 3 بار

Re: میلیونها تومن صرفه جوئی با سرویس وتعمیر بموقع(تجربه های شما)

پست توسط شهرام اسماعيلي » سه‌شنبه 1 بهمن 1398, 12:14 am

سلام
bache_plus تا بوشهای اکسل عقب و بوشهای پایین کمکها را عوض نکنی مشکل صدا از عقب خودرویت حل نمیشه . ضمنا با دیدن نمیشه خرابی بوشها را کشف کرد حتی اگر پیش ده تا مکانیک بروی
Behrooz.B تعویض روغن ترمز کار زمانبری است که نیاز به یکنفر گوش بفرمان نیز دارد که وقتی به او میگویند پدال ترمز را فشار بده و یا رها کن و یا نگهدار دقیقا
حرف استادکار را بدون هیچگونه خطا اجرا کند و گرنه مصرف روغن ترمز بیش از اندازه میشود. ضمنا نیاز است حدود چهار بطری روغن ترمز داشته باشی تا هنگام کار و هواگیری کسری پیش نیاد. اینکار ممکن است باعث پاشش روغن ترمز در چشم شود. با توجه به مبلغ دستمزد و زمانبری و نفر گوش بفرمان دوم کمتر کسی هست که تمایل به تعویض روغن ترمز داشته باشد . بهر حال بگردید تا شخصی که تعویض روغن ترمز را انجام میدهد پیدا کنید .
در غیر اینصورت
یه روش سه نفره هم هست که زیاد روغن ترمز نمیخواهد استفاده کنند و گوش بفرمانی که پدال را فشار میدهد در این روش کمتر اشتباه میکند.
-خودرو را روی گودال ببرید
-ماشین را خاموش کنید
-کاپوت را بالا بزنید
-یکنفر در مخزن ترمز را باز کند و با بطری روغن ترمز تازه چشم به مخزن بدوزد
-یکنفر پدال ترمز را فشار دهد
-یکنفر داخل گود پیچ هواگیری خروج روغن ترمز را آرام آرام بقدری باز کند که روغن ترمز کثیف شروع به پاشش کند و بمحض اینکه دیگر روغن ترمز کثیف دیده نشد پیچ را بحد لازم سفت کند
- شخص که به مخزن روغن ترمز نگاه میکند بطور مداوم مقدار کسری روغن ترمز را با بطری روغن ترمز تازه جبران کند
- فردی که پدال ترمز را فشار میداد آنرا رها کند و خودرو را برای چند ثانیه روشن و سپس خاموش کند و دوباره پدال ترمز را فشار دهد
-نفری که در گودال است سراغ پیچ هواگیری چرخ بعدی برود و پیچ را به آرامی باز کند تا روغن کثیف پاشش کند تاروغن تمیز خارج و دیده شد پیچ را ببندد
-شخصی که به مخزن نگاه میکند کسر روغن را با روغن ترمز تازه تکمیل کند
-کسی که پدال ترمز را فشار میداد آنها رها و دوباره برای چند لحظه خودرو را روشن و بعد خاموش کند
-فردی که در گودال است سراغ چرخ بعدی برود و .........
عمل خروج روغن کثیف را برای چهار چرخ بشکل ضربدری انجام بدهید ( اول چرخ جلو سمت شاگرد بعد چرخ عقب سمت راننده سپس چرخ جلو سمت راننده و آخر چرخ عقب سمت شاگرد)


bache_plus
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه 20 دی 1398, 4:56 am
نوع خودرو: پراید 131 90

Re: میلیونها تومن صرفه جوئی با سرویس وتعمیر بموقع(تجربه های شما)

پست توسط bache_plus » یک‌شنبه 6 بهمن 1398, 6:19 pm

شهرام اسماعيلي نوشته شده:
سه‌شنبه 1 بهمن 1398, 12:14 am
سلام
bache_plus تا بوشهای اکسل عقب و بوشهای پایین کمکها را عوض نکنی مشکل صدا از عقب خودرویت حل نمیشه . ضمنا با دیدن نمیشه خرابی بوشها را کشف کرد حتی اگر پیش ده تا مکانیک بروی
خودم کامل باز کردم، که بوشهای اکسل و پایین کمک عوض کنم.
متوجه شدم لاستیک بالای فنر لول از کارخانه کج جا زده بودن و همون حالت کج باعث شده زودتر خورده بشه و از بین رفته بود باعث شده بود فنر به زیر گلگیر بخوره صدا بده.
بوشهای کمک، بوشهای اکسل، لاستیک بالای فنرها، گردگیرهای ضربه گیر کمک، لاستیکهای نری مادگی ضربه گیر بالای کمک... اینارو عوض کردم
خود فنر لول از پایین به اندازه یه حلقه از فنر رو توی شلنگ آب کردم که وقتی روی کمک قرار میگیره آهن روی آهن نباشه، بالای لاستیک ضربه گیر فنرلول هم چند لایه تیوپ انداختم.
هم صدا قطع شد هم عقب ماشین خیلی نرمتر از قبل شده و دیگه خرابی های جاده و دست اندازهای ریز رو به اتاق منتقل نمیکنه.

برای جلو به چه شکله؟ لاستیک یا ضربه گیر یا بوش داره؟ اونم میتونم با عوض کردن لاستیکها و ضربه گیرهایی که احیانا داره نرمترش کنم که جلو هم بشه مثل عقب؟
قبلا داده بودم بالای کمک جلو بلبرینگ انداخته بودن که فرمون نرمتر بشه، الان میخام در بیارمشون. بجای بلبرینگ چیزی باید بذارم اونجا؟


نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 737
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 17 مهر 1384, 10:43 am
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر
Like شده: 3 بار

Re: میلیونها تومن صرفه جوئی با سرویس وتعمیر بموقع(تجربه های شما)

پست توسط شهرام اسماعيلي » دوشنبه 7 بهمن 1398, 12:09 am

سلام. لوازم تعلیق جلو (جلوبندی) هم بوش داره برای نرمی و کم صدایی بوش میل موجگیر را هم باید عوض کنی. بوشهای لاستیکی پس از چند سال حتی اگر سالم بنظر برسند دیگر حالت الاستیکی (انعطاف) نداشته و خشک و سفت میشوند . علت اینکه خودرو نو نرمتر و کم صدا تر هست سالم و تازه بودن قطعات لاستیکی بوشها و تایر نو خودرو است


موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “بحث آزاد پیرامون خودرو”