قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

کنترل پایداری الکترونیکی ESP

مدیر انجمن: كوروش پيروز

نمایه کاربر
Afshin_Kh
مدیر پیشین
پست: 4030
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 بهمن 1386, 2:17 pm
نوع خودرو: 206
محل اقامت: کرج

پست پنج‌شنبه 22 مرداد 1388, 12:59 pm

كنترل الکترونیکی پايداري


ٍESP سه حرف برای نجات جان شما


تصویر

پيشرفت فناوری هاي ترمز گیری خودرو از سیستم های بسیار ساده شروع به تا سیستم بسیار پیشرفته امروزي رسيده است . امروزه رانندگان خودرو در جهان به این سیستم های ایمنی بیش از پیش متکی هستند . نه تنها برای ترمز گیری بلکه برای كمك به حفظ تعادل خودرو . از آنجائیکه روز به روز اهمیت این سیستم ها در کنترل خودرو نمایان تر می شود سخت گیری موسسات ایمنی کشور های مختلف برروی خودرو سازان نیز برای استفاده از این سیستم ها بیشتر شده است . سیستم ترمز ضد قفل ABS اولین سیستم از سه تکنولوژی برتر تر مز گیری خودرو است که جهت جلوگیری از قفل شدن تایر در ترمز های شدید و در نتیجه کاهش مسافت ترمز گیری می باشد .همچنین به راننده كمك مي كند كه در حین ترمز گیری شدید به خودرو جهت دهد . این سیستم هم اينك در بیشتر کشور های جهان اجباری است .سیستم دوم TCS یا کنترل تراکنش است که جهت کنترل اصطکاک میان تایر ها و خودرو طراحی شده است.اما سیستم سوم که هم اینک قصد معرفی آن را داریم ESP یا همان کنترل پایدار الکترونیکی است .

تاریخچه ESC به سال 1959 باز می گردد ، زمانیکه مرسدس بنز برای جلوگیری از لغزش چرخها دستگاهی را ابداع نمود تا با دخالت در نیروی موتور و سیستم تعویض دنده و همچنین ترمز گیری از از لغزش و ناپايداري خودرو جلوگیری کند . در سال 1987 مرسدس بنز و بی ام و بصورت همزمان کنترل تراکشن را طراحی نمودند . از آن سال تا سال 1992 با تحقیقات مستمر مرسدس بنز با همکاری کمپانی آلمانی رابرت بوش سیستمي طراحی گشت که نام آلماني آن programm Elektronisches Stabilitats بود که اختصاراً ESP گفته می شود . این اولین سیستم مفيدي بود که چهت پایداری خودرو طراحی شده بود . در همان زمان کمپانی رابرت بوش به همکاری BMW سیستمي را طراحی کردند تا با کم کردن نیروی موتور در لحظات ناپایداری احتمال منحرف شدن يا واژگوني خودرو را كاهش دهد. در سال 1995 مرسدس بنز برای نخستین بار و به صورت رسمی ESP را بر روی W140 S-Class قرار داد و در همان سال BMW وVOLVO شروع به قراردادن این سیستم بر روی مدلهایی از خودرو کردند و TOYOTA نیز ESP را با نام VSC بر روی تویوتاکراون قرار داد . از آن زمان تا کنون ESP به یکی از مهمترین فن آوری های ایمنی خودرو تبدیل شد و روند روبه رشد قرار دادن این سیستم بر روی خودرو ها نشانگر آن است . از سال 2012 کلیه خودرو های سواری در حال فروش آمریکا باید به این سیستم مجهز شوند . در کانادا نیز نصب ESP بر روي خودروها نو از سال 2011 اجباری می شود . کشور های عضو اتحادیه اروپا از سال 2014 قرار دادن این سیستم را اجباری خواهند نمود .


اما این سیستم برتر چیست که اینگونه اهمیت پیدا کرده ؟
کنترل پایداری الکترونیکی ESP مجموعه ای از سنسورهايی هستند که همراه با پمپ های ترمز ABS عمل می کنند . یک سنسور برای گزارش جهت فرمان و سنسوری برای مشخص شدن جهت افقي در حال حرکت خودرو همچنين سنسوري براي اندازه گيري شتاب جانبي خودرو قرار داده شده اند . اين سنسورها در هر لحظه 25 بار به واحد كنترل ECU گرازش مي كنند .زمانی که واحد کنترل ECU تشخیص داد خودرو در جهتی که راننده دستور داده نمی رودوارد مدار مي شود. براي تشخیص انحراف خودرو واحد كنترل گزارشات دو سنسور جهت فرمان و جهت افقی خودرو و همچنين شتاب جانبي را در لحظه مورد بررسي مسمتر قرار مي دهد و لحظه اي كه تشخيص دهد كه خودرو در جهت فرمان راننده عمل نمی کند وارد عمل شده و با اعمال دستور به یکی از چرخها برای ترمز گیری خودرو را در جهت مورد تمایل راننده نگه می دارد و از انحراف آن جلوگیری می کند . این سیستم در دوحالت کلی کم فرمانی Understeer و تند فرمانیOversteer ..عمل می کند. لحظه اي كه خودرو در حالت تند فرمانی قرار مي گیرد خودرو بيش از آنچه كه راننده می خواهد می چرخد و زمانیکه خودرو در وضعیت کم فرمانی قرار می گیرد خودرو کمتر از آنکه راننده می خواهد می چرخد . در این حين ESP وارد عمل شده و بدون اینکه راننده متوجه سعي در كنترل خودرو و بازگرداندن آن به جاده مي شود .

براي مثال عمكلكرد اين سيستم سری عکس A-1 را مشاهده کنید .یک خودروی BMW فاقد ESP در حال ورود به یک پیچ است اما سرعت خودرو بیش از حد مجاز برای پیچیدن است و راننده هم در حال فرمان دادن در جهت دلخواه خود براي عبور از پيچ است . در این زمان نیروی گریز از مرکز در حال فشار بر خودرو به خارج از جاده است.به همین علت پشت خودرو از کنترل خارج شده و منحرف می شود. در این نوع انحراف اگر شانه خاکی منتهی به شیب تند باشد واژگونی خودرو بسیار محتمل است .در عکس A-2 همان نوع خودرو را مشاهده می کنید که با همان سرعت در حال ورود به همان پیچ است . اما این خودرو مجهز به ESP است . در لحظه ای که پشت خودرو در حال انحراف است ESP با اعمال ترمز به چرخ جلويي سمت راست ( چرخ داخل پیچ) محور افقی خودرو را به سمت جاده قرار می دهد و مانع از انحراف پشت خودرومی شود . درسری عکس B-1 نمونه اي از كمك اين سيستم در وضعيت كم فرماني را مي بينيد.یک خودروی آئودی را مشاهده می کنید که در حال ورود به پیچ است . این خودرو فاقد سیستم ESP است و راننده سعی در کنترل خودرو دارد اما بعلت کم شدن اصطکاک خودرو در حالت کم فرمانی Understeer قرار گرفته و از جاده منحرف می شود . اما در عکس B-2 خودروی آئودی دیگری که مجهز به ESP است را می بینید که در همان شرایط قرار می گیرد که در این وضعیت ESP دستور ترمز گیری به چرخ عقبي سمت چپ را می دهد و خودرو را به راحتی در مسیر نگه می دارد .

همانطور که مشخص است این سیستم به سرعت وارد عمل شده و طبق تحقیقات انجام شده سریعترین و حرفه اي ترين رانندگان هم نمی توانند حتی به نزدیکی عملکرد آن برسند.البته قطعاً کمک رسانی این سیستم به راننده فقط برای پیچیدن در پیچ نیست بلکه به طور مثال در حين رانندگي در شهر زمانی که خودرویی بصورت ناگهانی جلوی خودروی شما می پیچد و یا زمانیکه زمین برفی ، یخ زده یا کودکی به طور ناگهاني به جلوی ماشین شما می پرد مورد استفاده قرار می گیرد .

اهمیت ESP زمانی آشکار تر می شود که نگاهی به آمار تحقیقات سازمان های مختلف ایمنی کنیم در تحقیقاتی که سال 2006 در امریکا منتشر شد نشان داد اگر تمام خودروهای موجود در بازار آن کشور مجهز به ESP باشند حداقل 600.000 تصادف از 2 میلیون تصادف جلوگیری می شود و حداقل از کشته شدن 10 هزار نفر در سال جلوگیری می شود. طبق تحقیقات گسترده اي که سازمان ملی بزرگراه های آمریکا NHTSA از سال 1997 تا سال 2002 در این باره انجام داد نشان داد که وجود ESP می تواند تا 35 در صد از تصادفات خودروهای سواری جلوگیری کند و تصادف های منجر به وفت تا را 30 درصد کاهش دهد این در حالیست که تحقیقات برای خودروهای شاسی بلند نشان داد که ESP می تواند تا 67 در صد از تصادفات آنها جلوگیری کند ضمن اینکه از تصادفات منجر به فوت آنها نيز تا 63 درصد جلوگیری کند. در سال 2004 طبق آخرین تحقیات سازمان بيمه و ایمنی برای بزرگراه های آمریکا IIHS انجام شد نشان داد فعال بودن این سیستم در خودروهای سواری تا 77 درصد و در خودروهای شاسی بلند SUV تا 80 شانس واژگونی را کاهش خواهد داد.نتایج این تحقیقات نشان می دهد کهESP تا چه حد اهمیت دارد که بسیاری آن را مهمترین سیستم ایمنی خودرو پس از کمر بند ایمنی می دادند. در ابتداي وردوي اين تكنولوژي فقط براي تعداد محدودي خودرو و آن از انواع لوکس و گرانقيمت ها قرار گرفت اما با مشخص شدن اهميت ويژه آن و همچنين ارزان تر شدن تكنولوژي هم اينك برروي بسياري از خودروهاي ارزان قيمت نيز به صورت استاندارد قرار گرفته است. برخي از خودروسازان نام هاي متفاوتي را براي اين سيستم انتخاب كرده اند به طور مثال هوندا ESC و تويوتا VSC را براي معرفي اين سيستم قرار داده اند .در حاليكه در سال 2002 نرخ رشد خريد خودروهاي مجهز به ESP تنها 15 درصد بود با تبليغات گسترده سازمان ايمني جاده هاي سوئد نرخ رشد خريد آن در سال 2008 به 96 درصد رسيد. در ايران نيز پس از آغاز واردات خودرو, خودروهاي مجهز به اين سيستم نيز وارد ايران شدند. ارزان ترين خودرو هاي شاسي بلند مجهز بهESP در ايران هيونداي توسان و كيا اسپورتيج و در رده هاي بالاتر نيسان مورانو, كيا سورنتو , هيونداي سانتافه و كليه شاسي بلند هاي بي ام و و مرسدس بنز هستند. از خودروهاي سواري مجهز به اين سيستم نيز مي توان از سيتروئن C5 , پژو 407 , هيونداي آزرا , كيا اپيروس, نيسان قشقايي و ديگر خودروها از جمله مدل هاي بي ام و. و مرسدس بنز نام برد. ايران خودرو نيز پس از رونمايي رانا اعلام كرد اين محصول در تيپ فول ESP را به صورت سفارشي نصب خواهد. اميد است با نصب و تجهيز تكنولوژي هاي روز بر خودروهاي داخلي كه سهم عظيمي بازار خودروي ايران را در اختيار دارند آمار تصادفات و تلفات را هر چه بيشتر كاهش دهند.

سری عکس A1

حالت تند فرمانی over steer

تصویر

تصویر

تصویر

سری عکس A2

تصویر

تصویر

تصویر

سری عکس B1

حالت کم فرمانی under steer

تصویر

تصویر

تصویر

سری عکس B2

تصویر

تصویر

تصویر



افشین خالدی - ماهنامه خودرو امروز






ضمیمه:

تصویری از اولین تحقیقات طراحی ABS در سال 1970 ( مرسدس بنز)

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر
نمایه کاربر
Mory 62
دنده 1
پست: 1691
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 8 اسفند 1387, 7:51 am
نوع خودرو: سوزوكي ويتارا اتومات
محل اقامت: تهران

پست پنج‌شنبه 22 مرداد 1388, 1:47 pm

خيلي عالي بود افشين خان
دستت درد نكنه

يه سوالي داشتم

با توجه به اينكه اين سيستم رو ماشين من در اون طرف آبها نصبه و براي من جاش كور شده و نداره امكانش هست نصب بشه و يا حتما" بايد از ابتدا و توسط كارخانهء سازنده نصب ميشده؟؟

راستش وقتي قابليت اين سيستم رو تو ماشين مسعود ديدم خيلي طلبش شدم.
(وقتي يه پيچ تند رو با 120 تا براحتي پيچيد به جرات ميتونم بگم تا 80 درصد به خاطر همين esp بود.)

و واقعا" سواي اينكه در امنيت و كنترل خوودرو نقشي انكار ناپذير داره ، به راننده هم اعتماد به نفس خيلي خوبي ميده.مخصوصا" اگه شاسي بلند هم باشه.
نمایه کاربر
Afshin_Kh
مدیر پیشین
پست: 4030
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 بهمن 1386, 2:17 pm
نوع خودرو: 206
محل اقامت: کرج

پست پنج‌شنبه 22 مرداد 1388, 3:19 pm

خواهش می کنم دوستان :grin:
با توجه به اينكه اين سيستم رو ماشين من در اون طرف آبها نصبه و براي من جاش كور شده و نداره امكانش هست نصب بشه و يا حتما" بايد از ابتدا و توسط كارخانهء سازنده نصب ميشده؟؟
تو عکسی که بالا در اجزا گذاشتم مشخصه که ماشینه شما چه چیزهایی کم داره ...

لازمه ESP ترمز ABS هستش که خودش سنسورهاسرعت و غیره رو داره اما سنسور شتاب جانبی و سنسور تشخیش مسیر داده شده به فرمان رو هم باید داشته باشه که باید نصب بشه که من بعید می دونم کسی تو ایران این رو بتونه نصب کنه ضمن اینکه باید ECU برنامه ریزی بشه
راستش وقتي قابليت اين سيستم رو تو ماشين مسعود ديدم خيلي طلبش شدم.
(وقتي يه پيچ تند رو با 120 تا براحتي پيچيد به جرات ميتونم بگم تا 80 درصد به خاطر همين esp بود.)

مرتضی جان موقعی ESP وارد مدار میشه چراغش روشن میشه ... وقتی شما با مورانو می پیچیدید چراغش روشن شد؟ ضما اینکه گازدهی رو هم قطع می کنه ...


ESP نمی تونه باعث بشه که یک خودرو با سرعت بالا ازیک پیچ رد بشه بلکه اگر سرعت در پیچ بالا باشه سعی در کنترل خودرو و کاهش اون می کنه پس اگر شما تونستید با سرعت بالا با مورانو بپچید به نظر به خاطر قابلیتهای بالای اسپرتی این خودرو بوده ...
... ESP وقتی وارد مدارمیشه که اوضاع خراب باشه و به نظر نمیاد که شما در حین پیچیدن با مورانو به وضعیت بحرانی رسیده بودید ...
نمایه کاربر
Mory 62
دنده 1
پست: 1691
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 8 اسفند 1387, 7:51 am
نوع خودرو: سوزوكي ويتارا اتومات
محل اقامت: تهران

پست پنج‌شنبه 22 مرداد 1388, 4:09 pm

سپاس گذار از توضيحتون

وقتی شما با مورانو می پیچیدید چراغش روشن شد؟
متوجه نشدم افشين جان.كُپ كرده بودم. :-D
ESP نمی تونه باعث بشه که یک خودرو با سرعت بالا ازیک پیچ رد بشه بلکه اگر سرعت در پیچ بالا باشه سعی در کنترل خودرو و کاهش اون می کنه پس اگر شما تونستید با سرعت بالا با مورانو بپچید به نظر به خاطر قابلیتهای بالای اسپرتی این خودرو بوده ...
... ESP وقتی وارد مدارمیشه که اوضاع خراب باشه و به نظر نمیاد که شما در حین پیچیدن با مورانو به وضعیت بحرانی رسیده بودید ...
افشين جان فرمايش شما متين و تو قابليت هاي بالاي اسپرتيه مورانو هم شكي نيست و اتفاقا" مسعود جان لاستيكاي پهن انداخته زير مورانوش كه موقع اون پيچ شديد كمك زيادي به چسبندگيه ماشين كرد. ولي افشين جان با وجود اينكه شما ميگي به نظر نمياد در حين پيچيدن به وضعيت بحراني رسيده باشيم ولي من فكر ميكنم رسيديم و اون پيچ تند رو با اون سرعت و بدون كمك ESP نميتونست رد كنه و يا بهتر بگم به اون خوبي و بي دردسري رد كنه.
من تو قسمتاي انتهايي پيچ احساس كردم عقب ماشين ميخواد بچرخه و ماشين يا چپ كنه و يا از كنترل خارج شه ولي انگار يه چيزي مانع شد و اين اتفاق نيفتاد كه فكر كنم همون ESP بود. :-D

البته استاد مسعود خودش خيلي بهتر ميتونه توضيح بده و شايدم من اشتباه ميكنم ولي فكر كنم سرش شلوغه و درگير كاراش و وقت سر زدن نداشته باشه.
نمایه کاربر
Afshin_Kh
مدیر پیشین
پست: 4030
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 بهمن 1386, 2:17 pm
نوع خودرو: 206
محل اقامت: کرج

پست پنج‌شنبه 22 مرداد 1388, 4:17 pm

آخه تو پست قبلتر شما به اون قضیه احساس چپ شدن رو نگفته بودید ...اگر این احساس دست داده احتمالا همون ESP وارد مدار شده ...
نمایه کاربر
castilla_ht
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 400
تاریخ عضویت: چهارشنبه 20 تیر 1386, 6:48 pm
نوع خودرو: Benz E350 2013

پست جمعه 23 مرداد 1388, 6:39 pm

سلام افشین عزیز
همیشه از توضیحاتت خیلی استفاده کردم
یه تجربه شخصی از این سیستم دارم که خیلی وقت پیش توی همین سایت گذاشتم ، اینجا کپی میکنم شاید کمکی کرده باشم
------------------
سلام دوستان عزیزم
امیدوارم از این روزهای فوق العاده زیبای زمستانی لذت ببرید
به عنوان یکی از اعضا کم تجربه این فروم که انتظار راهنمایی از اساتید رو داره این تست رو که خودم گرفتم براتون می نویسم که شما راهنمایی بفرمایید
من تابستون یه سونوتا فول 6 سیلندر گرفتم و چون همیشه تقریبا آروم رانندگی می کنم از سیستم های abs , esp استفاده ای نکرده بودم البته قبلش که ماکسیما داشتم abs رو حس کرده بودم ولی esp رو نه
روز بعد برف رفتم با ماشین توی پارکینگ یکی از شرکتهای دوستان که وسعت زیادی داره و آسفالت هم هست ، و یه برف 4 یا 5 سانتی هم رو زمین نشسته بود و واقعا پیاده نمی شد روش راه رفت
Esp رو خاموش کردم و وقتی گاز دادم ماشین شدیدا چرخش هرز می چرخید وماشین هی به چپ و راست کشیده می شد و با زحمت به سرعت 40 تا رسید که البته با کوچکترین فشار رو پدال گاز دور موتور می رفت رو 4000 و چرخهای جلو فقط بکسباد ( امیدوارم املا بکسباد غلط نباشه ! ) می کرد و محکم زدم رو ترمز ، پدال ترمز هی زیر پا می لرزید و ماشین بدون هیچ سرخودنی تو فاصله ای که اصلا انتظرش رو نداشتم وایستاد ، و چون همین کار رو پارسال با ماکسیما کرده بودم ، به نظر من خیلی بهتر از ماکسیما عمل کرد و خلاصه چند بار امتحان کردم و نتیجه تقریبا یکسان بود
بعد esp رو روشن کردم و گاز دادم و واقعا هم ترسیدم چون حس عجیبی بود و هم کلی حال کردم ، دور موتور که رسید به 2500 و ماشین شروع به بکسباد کرد با اینکه پام رو گاز بود ، به محض اینکه ماشین می خواست به چپ یا راست منحرف شه ( فرمون صاف بود ) چراغ زرد esp روشن شد و گاز قطع شد و دوره موتور اومد رو 1500 و ماشین هی خودش ترمز می گرفت ( پام تقریبا تا ته رو پدال گاز بود) و با دور موتور بین 1500 تا 2000 و با چراغ esp روشن در یه خط مستقیم شروع به حرکت کرد و جالب بود که حس می کردی چرخها جدا جدا ترمز می گیرند و صدا و لرزش abs شدیدا می یومد
دوباره esp رو خاموش کردم و فرمون را تا اخر پیچوندم و گاز دادم ماشین با کلی هرزگردی و بالارفتن دور موتور حرکت کرد و به جای اینکه دور بزنه برای خودش تقریبا مستقیم یا بهتر بگم در راستای یه بیضی با شعاع زیاد حرکت می کرد و اصلا هم قابل کنترل نبود
و دوباره esp رو روشن کردم و همین کار رو تکرار کردم اولا بازم ماشین نگذاشت دور موتور با اینکه پام تخته رو گاز بود از 2000 بالاتر بره و شدیدا چرخها با تناسب ترمز می گرفتن و ماشین باسرعت خیلی کم توی یه دایره واقعا کوچیک که به نظرم اگه تو اسفالت خشک دور می زدم شعاع دایره بازم همین بود دور زد
وقتی از ماشین پیاده شدم و به رد چرخها روی برف با esp و بدون اون رو نگاه کردم ، فهمیدم واقعا تکنولوژی فوق العاده ای هست و اشتباه کردم که از رد چرخها عکس نگرفتم .
ممنون که وقت گذاشتین ومطالعه کردین
حامد
---------------
http://www.tuningtalk.com/forum/topic-t19203.html
حامد
mortazavi
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 143
تاریخ عضویت: شنبه 25 آبان 1387, 2:53 pm
نوع خودرو: سیلو
محل اقامت: مشهد

پست جمعه 23 مرداد 1388, 8:25 pm

بسیار جامع و کامل بود افشین جان.ممنون :-)
فقط یه سوال آماطوری داشتم چرا سهم خودروهای شاسی کوتاه از این سیستم 77 و شاسی بلند ها 80 درصده؟
چرا اونا با این سیستم پایدار تر و stable ترن؟
در صورتی که به نظر می یاد باید برعکس باشه؟
نمایه کاربر
slash
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 782
تاریخ عضویت: چهارشنبه 5 فروردین 1388, 8:11 am
نوع خودرو: 206 T2

پست شنبه 24 مرداد 1388, 5:08 am

خیلی اطلاعاتتون خوبه ممنون :-) فقط یه سوال داشتم این سیستم که این همه محاسن داره ممکنه معایبی هم داشته باشه؟ :-D
نمایه کاربر
Afshin_Kh
مدیر پیشین
پست: 4030
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 بهمن 1386, 2:17 pm
نوع خودرو: 206
محل اقامت: کرج

پست شنبه 24 مرداد 1388, 6:39 am

ممنون حامد جان
mortazavi نوشته شده:بسیار جامع و کامل بود افشین جان.ممنون :-)
فقط یه سوال آماطوری داشتم چرا سهم خودروهای شاسی کوتاه از این سیستم 77 و شاسی بلند ها 80 درصده؟
چرا اونا با این سیستم پایدار تر و stable ترن؟
در صورتی که به نظر می یاد باید برعکس باشه؟
البته NHTSA برای شاسی کوتاه 35 درصد و بلند 67 درصد ... در حالت عدای احتمال واژگونی شاسی بلند بسیار زیاده در نتیجه با این سیستم همون مقدار کاهش پیدا می کنه
slash نوشته شده:خیلی اطلاعاتتون خوبه ممنون :-) فقط یه سوال داشتم این سیستم که این همه محاسن داره ممکنه معایبی هم داشته باشه؟ :-D
برای معایب چیزه خاصی گفته نشده اینقدر مزایا و تاثیر این سیستم بالاست که هیچ کس حرفی از معایب اون نزده ... تنها عیب اون ممکنه دادن حس اعتماد به نفس بالا برای پیچیدن با سرعت بالا باشه که موجب تصادف بشه مثل ABS که برخی ها تند رانندگی می کنن می گن ABS داریم!

=========

جدیدترین خبرها از ESP:

از تاریخ نوامبر 2011 نصب این سیستم بر روی کلیه شاسی بلندها در استرالیا اجباری میشه و بقیه خودروها از سال 2013

یکی ازسازمان های بیمه کانادا BCAA برای خودروهایی که ESP دارن 5 درصد تخفیف بیمه ای می ده!
sajjad2012
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 153
تاریخ عضویت: شنبه 5 بهمن 1387, 10:59 pm
نوع خودرو: فعلا که خط 11
محل اقامت: تهران

پست چهارشنبه 4 شهریور 1388, 8:01 pm

آقا عالي بود
فقط چند تا سوال نسبتا مرتبط داشتم
يه مدتيه راجع به سيستم هاي ايمني در طراحي خودروها تحقيقاتي دارم انجام ميدم.به چند تا موضوع برخوردم.اگر دوستان اطلاعاتي دارن ممنون ميشم
اول سيستم فعال الكتريكي حفاظت از سر كه مثلا تو جنسيس هست ولي مفهوم و نحوه عملكردش متاسفانه جايي گفته نشده
دوم مديريت متمركز ديناميكي خودرو(vdim) كه البته ترجمه تحت اللفظي كردم و گاهي بهش سيستم پيشرفته كنترل پايداري و حفظ تعادل خودرو هم گفته ميشه
سوم سيستم پايداري اتوماتيك ASC+T
چهارم هم سيستم ايمني dtc4

از همه دوستان ممنون بويژه افشين خان

بازگشت به “سیستم های الکترونیکی ایمنی”