قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

ایربگ ناجی یا مخرب؟

مدیر انجمن: كوروش پيروز

نمایه کاربر
amirr13
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 182
تاریخ عضویت: جمعه 21 خرداد 1389, 8:21 am
نوع خودرو: Tiba
محل اقامت: 0631-0141

پست شنبه 22 خرداد 1389, 12:26 pm

این روزها خیلی از ماشین ها قابلیت پذیرایی از مهمون غریبه ای به اسم ایربگ رو دارند.
سیستمی که بسیاری انرو نیاز رانندگی امروز کشور میدوند و
عده ای مثل من نگارنده اونو بلای جان رانندگان امروز.
همیشه چیزی که بدون فرهنگ سای وارد کشور میشه ، مدت ها طول میکشه تا آنچه هست رو نشون بده.

شاید بهتر باشه به بحث بشینیم و ببینیم این کیسه ی نیتروژن که در 3 میلی ثانیه به سمت سرنشین پرتاب میشه ناجی است یا مخرب؟
لطفا با توجه به شرایط کشور پاسخ بدین نه ایده آل های غیر واقعی مملکت ما
..........
منتظر نظر های دوستانیم
نمایه کاربر
N.A.V.I.D
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 89
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 13 مرداد 1388, 5:32 pm
نوع خودرو: t5 206
محل اقامت: تهران

پست شنبه 22 خرداد 1389, 12:42 pm

اون کیسه ای که تو 3 میلی ثانیه باز میشه حتما ناجی هست اگر یکبار به کتابچه راهنمای ماشین و یا برچسبی که تمامی ماشینهای دارای اون روی داشبورد،زیر آفتابگیر و یا... چسبوندن و یکسری نکات رو مثل : 1.حتما کمربند ایمنی را ببندید 2. صندلی کودک را روی صندلی شاگرد قرار ندهید(یا ایربگ شاگرد را خاموش کنید)
با خط قرمز رنگ توضیح دادن!!

حالا اگر کسی مثل من اینهارو رعایت نکردم پس دارم با جون خودم و شاید چند نفر دیگه بازی میکنم....
به نظر من این موضوع عین کلاه ایمنی موتور سواری میمونه!! ساخته شده که سرت بزاری و در مواقع لزوم جونتو نجات بده... ولی اگر روی آیینه موتو یا پشت زین بزاری شاید خودش یک خطر برات به حساب بیاد!
نمایه کاربر
amirr13
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 182
تاریخ عضویت: جمعه 21 خرداد 1389, 8:21 am
نوع خودرو: Tiba
محل اقامت: 0631-0141

پست شنبه 22 خرداد 1389, 4:13 pm

خوب حالا اگه من کمربند هم بستم
اما عمل نکرد چی؟
اگه دستم تو ساعت 3و9 فرمان نبود چی؟
اگه زاویه فرمونمو تنظیم نکرده بودم چی؟
راستی تو کاتالوگ نوشته فاصله ی مناسب از فرمان باید چقدر باشه؟
...

در مورد فرهنگ استفاده از ایربگ هنوز حرف های زیادی هست برای گفتن!
ببینیم دوستان چه توصیه های برای ما دارند تا از خطر ایربگ یه کوئن مثبت برای ایمنی بسازیم.
...
ایربگ مثل واکسن میمونه اگه مواظب نباشی حتی میکشتت
نمایه کاربر
کیـوان
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 412
تاریخ عضویت: شنبه 16 آبان 1388, 7:39 pm
نوع خودرو: 206 تیپ 5
محل اقامت: بندرانزلی

پست شنبه 22 خرداد 1389, 5:27 pm

من داداشم 3-4 سال پیش با کمری یه تصادف شاخ به شاخ با یه پیکان داشت
بعد از تصادف داداش درو باز میکنه و راحت پیاده میشه اما پیکان :sad: 1نفر کشته،یک نفر دست و پا و لگن و ...شکسته،و اونیکی هم وضعی نچندان بهتر که بیشتر از یه آدم مرده دیش شد!!!
به نظر شما اگه کمری ایربگ نداشت داداش من الان زنده بود؟ اگه زنده بود سالم بود؟ مسلما خیر
و برعکس اگه به جای پیکان یه ماشین دیگه با تکنولوژی و ایمنی حالا نه درجه یک اما مناسب بود اون بنده خداها اونطوری میشدن؟(شاید زنده میموندنو همه پیاده میشدن دعوا میگرفتن :o )
این چیزایی هم که الان میگن واسه نحوه قرارگیری دست به نظر من چرته! دست بشکنه بهتره که قلب بشکنه!!!!
امیدوارم هیچوقت تصادف سراغ کسی نیاد،تصادف جاده ای بدترین گرفتاریه
نمایه کاربر
rezasalehi
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 53
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 16 تیر 1388, 2:39 pm
نوع خودرو: کرولا 2008
محل اقامت: تهران

پست شنبه 22 خرداد 1389, 5:31 pm

amirr13 نوشته شده:ایربگ مثل واکسن میمونه اگه مواظب نباشی حتی میکشتت
دقیقا! و اصلی ترین مطلب کمربند ایمنی است.دوست من تیپ 5 داشت یک تصادف شدید کرد با یک آوانته.(رخ به رخ) ایربگ هر دو ماشین زده بود بیرون و رفیق ما کمربند بسته بود و فقط دستش شکست اما آوانته اییه کمربند نبسته بود و متاسفانه رفت کما و بعد هم ... . دقیقا هم دلیل فوتش را ایربگ اعلام کردند و می گفتند اگر ایربگ نبود احتمالا زنده می موند ( هر چند که عمر دست خداست اما احتیاط شرط عقله )
اگر درست استفاده بشه بدون شک ناجی است!

پس دوستان خواهشا

"همیشه این کمربند را ببندید"
آخرین ويرايش توسط 1 on rezasalehi, ويرايش شده در 0.
شيطان هـزار مرتبه بهتر ز بي نماز / او سجده را بر آدم و اين بر خدا نكرد
نمایه کاربر
arman_g_n
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 455
تاریخ عضویت: شنبه 14 شهریور 1388, 5:31 am
نوع خودرو: V8 88
محل اقامت: اصفهان

پست شنبه 22 خرداد 1389, 5:40 pm

به نظر من كه اين اصلا سئوال نيست
اگر يه چيزي را درست مصرف نكنيم ميشه عذاب جان و اگر درست مصرف كنيم ميشه مفرح ذات (به وقتش)
حالا ما اكر اصول اوليه استفاده از ايربگ را رعايت نكنيم تقصير اون بدبخت جيه كه برچسب مخرب را بهش مي زنين؟
صد در صد ناجيه و شك نكنين(توجيه هم نمي خواد)
لوازم نصب شده به ترتیب تاریخ نصب:چراغ داشبورد،کامپیوتر سفر،چراغ نقشه خوانی،هشدار نبستن کمربند،کروز کنترل و اسپید لیمیتر
می خوام بفروشمش :(
نمایه کاربر
amirr13
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 182
تاریخ عضویت: جمعه 21 خرداد 1389, 8:21 am
نوع خودرو: Tiba
محل اقامت: 0631-0141

پست شنبه 22 خرداد 1389, 8:14 pm

حالا ما اكر اصول اوليه استفاده از ايربگ را رعايت نكنيم تقصير اون بدبخت جيه كه برچسب مخرب را بهش مي زنين؟
بسیار خوب
یکی به نکته ی اصلی اشاره کرد
این اصول چی اند؟

من دوستی داشتم که سوار زانتیا بود و تو شهر داشت خیلی آروم رانندگی میکرد کمربندشم بسته بود که یکی از پشت خرکی میزنه بهش و ...
خوب فقط یه خسارت ساده میبینه ماشین ، اما ایربگش باز میشه و دستشو شوت میکنه تو صورتشو جلوبندی صورتو کلا پیاده میکنه!
...
علت مطمئنا ایربگ نیست.
علت نداشتن فرهنگ ایربگه
حالا ببینیم این فرهنگ ایربگ چیه؟
...
پس تا اینجا به این نتیجه رسیدم ک ایربگ خوبه ولی اما داره.




خوب ، اولین اما

فرمون باید طوری تنظیم بشه که در صورت با شدن ایربگ به سمت قفسه ی سینه بیاد.
نمایه کاربر
Alireza-B
دنده 1
پست: 1266
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 1 شهریور 1388, 6:38 am
نوع خودرو: پژو 206 تيپ 6
محل اقامت: تهران - نياوران

پست شنبه 22 خرداد 1389, 8:53 pm

نه خير!
ايربگ مگه كيسه فريزر هستش كه اگه باد بشه فقط بخوره توي قفسه سينه.
ايربگ اونقدر بزرگه كه صورت + قفسه سينه رو پوشش ميده. اولين جايي كه با ايربگ برخورد مي كنه هم صورت هستش. اگه به صحنه آهسته (فوتبالي شد!) باز شدن ايربگ نگاه كنيد متوجه ميشيد كه تنظيم بودن فرمان توي عملكرد اين سيستم تأثيري نداره.
اون زانتيايي كه از پشت بهش زدن و ايربگش باز شد هم يه چيزيش ميشه! ماشيني كه جلوش ايربگ داره سنسور ايربگش جلوشه و اگر از پشت ضربه بخوره ايربگش باز نميشه. ماشيني كه ايربگ پرده اي داره در صورتي كه از بقل ضربه بخوره ايربگ جانبي و در صورتي كه از جلو ضربه بخوره ايربگ جلوش باز ميشه!
ايربگ رو كنسرسيوم تقي صافكار و اصغر سگ دست نساخته كه اينقدر راحت بهش ايراد بگيريد! :x اونقدر دكتر و مهندس روش كار كردن كه اين ايرادات بچه گانه بهش نچسبه. اگر قرار بود در صورت ضربه خوردن از هر طرفي اون ايربگ باز بشه توي دفترچه و يا برچسب اخطار مي نوشتن كه مراقب اين مسأله هم باشيد.
حتماً به ماشيني كه ايربگش باز شده نگاه كنيد ببينيد اين كيسه قاتل تا چه فاصله اي جلو مياد. همچين ميگيد دست مي شكنه و دماغ نابود ميشه كه يكي ندونه فكر مي كنه ايربگ يه چيزي هم تراز گيوتين هستش! فقط در صورتي كه دست روي بوق (وسط فرمون) باشه ايربگ دست رو به سمت صورت پرت مي كنه كه با توجه به فاصله اي كه ايربگ با راننده داره نمي تونه اون برخورد آسيب جدي به راننده بزنه!
تصویر
!!!Rocket Project
نمایه کاربر
amirr13
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 182
تاریخ عضویت: جمعه 21 خرداد 1389, 8:21 am
نوع خودرو: Tiba
محل اقامت: 0631-0141

پست یک‌شنبه 23 خرداد 1389, 8:38 am

:-) کنسرسیومو خوب اومدی.
دوست گرامم بنده هم ایربگ دیدم.
منظورم این نیست اگه تو قفسه سینه باز نشه طرف میمیره.
منظورم اینه درستش اینه که تو قفسه ی سینه باز بشه
چون اصول طراحی اش اینه و اون سایزی شما فرمودی شانسی انتخاب نشده!
بالا یا پایین بودن ایربگ باعث فشار اومدن به قفسه ی سینه و یا سر در هنگام تصادف میشه و اون تاثیر مفید رو نداره.
...
در مورد زانتیا هم خلاصه سازی کردم بله سپر جلوی زانتیا ضربه دید چون به ماشین جلویی خورد و باز شد.
در مورد دست رو بوق هم مطمئن باشید نمیشکنه بلکه خورد میشه!
همچين ميگيد دست مي شكنه و دماغ نابود ميشه كه يكي ندونه فكر مي كنه ايربگ يه چيزي هم تراز گيوتين هستش!
ایربگ در حین باز شدن شتاب زیادی داره چون گاز داخل کپسول فشار زیادی داره و از رو سرعت باز شدن کیسه میشه فهمید چه نیرویی داره.

کیسه هوا زمانی بی خطره که کاملا باز شده باشه.
به همین دلیل عرض میکنم که نیاز داره بیشتر در موردش صحبت بشه!

امیدوارم توضیحاتم شمارو دچار اشتباه نکنه.

من هم مطمئنم ایربگ ناجیه اما اگه فرهنگ استفاده از اونو داشته باشیم!
نمایه کاربر
Alireza-B
دنده 1
پست: 1266
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 1 شهریور 1388, 6:38 am
نوع خودرو: پژو 206 تيپ 6
محل اقامت: تهران - نياوران

پست یک‌شنبه 23 خرداد 1389, 9:09 am

به نظر شما ايربگ وقتي كاملاً باز بشه بعدش چه اتفاقي مي افته؟
تصویر
!!!Rocket Project

بازگشت به “سیستم های الکترونیکی ایمنی”