قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

نحوه عملكرد بوستر

مدیر انجمن: كوروش پيروز

نمایه کاربر
مهرداد
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 247
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 15 مرداد 1383, 8:39 am
نوع خودرو: Kia Cerato YD

پست یک‌شنبه 5 تیر 1384, 7:57 am

با سلام

ميخواستم خواهش كنم از دوستان فني ( خصوصا از آقاي مهندس حسين ) در ارتباط با نحوه عملكرد بوستر در اتومبيل و اينكه چطوري با خلا ايجاد شده توسط موتور عمل ترمز گيري انجام ميشه و كلا مكانيزم اين سيستم چه جوريه و چطور عمل ميكنه ، توضيح بدن

از محبت شما ممنونم
نمایه کاربر
جواد ن
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 316
تاریخ عضویت: دوشنبه 4 آبان 1383, 9:37 am
نوع خودرو: سمند X7
محل اقامت: کرج

پست یک‌شنبه 5 تیر 1384, 10:46 am

با اجازه از آقا حسين عزيز،

بوستر در لغت به معني تقويت كننده مي باشد.
بوستر خلاء از يه محفظه فلزي تشكيل شده كه درون آن يك ديافراگم لاستيكي و يك دريچه خلاء وجود دارد. خلاء ايجاد شده در بوستر بخاطر مكش مداوم هواي مانيفولد ورودي موتور و در اثر حركت پيستونها به پايين بوجود مي آيد.
اگر موتور خاموش باشد ، محفظه خلاء پر از هوا مي شود. به همين دليل هنگامي كه موتور خاموش است وقتي پدال ترمز را فشار مي دهيد ، احساس مي كنيد كه خيلي سفت شده و پدال به زحمت پايين مي ره.
نحوه كار بوستر خلاء به اين صورت است كه با فشار دادن پدال ، مقداري هوا وارد محفظه پشت ديافراگم مي شود. اختلاف فشار هواي پشت و جلوي ديافراگم باعث كشيده شدن آن به جلو مي شود. اين فشار مضاعف توسط ميله اي به سيلندر اصلي منتقل مي شود.
با حركت ميله توسط بوستر خلاء به جلو ، روغني كه جلوي فنر پيستون ها قرار دارد ، تحت فشار از طريق دو لوله بسمت چرخ ها فرستاده مي شود. وقتي راننده پدال ترمز را آزاد كرد ، فشار ميله كم شده و فنرها باز مي شوند تا پيستون ها به محل قبلي خود بازگردند.


تصویر
نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 15 مرداد 1383, 10:14 pm
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, London
اینستاگرام: ex.mechanic
Like شده: 26 بار

پست یک‌شنبه 5 تیر 1384, 11:26 am

جواد جان جان زحمت شو كشيد منم چند تا عكس بزارم.
تصویر
تصویر
پس قدرت بوستر به دو عامل بستگي داره :
1- ميزان اختلاف بين خلا توليد موتور و فشار اتمسفر محيط
2- قطر پيستون بوستر
البته اين تصاوير مربوط به بوستر خلايي مكانيكه و نوع ديگيري داريم كه راه اندازه هيدروليكه در كل نحوه كارشون يكيه.
https://www.sharemation.com/hossieng/po ... niq=yoy5iy
نمایه کاربر
مهرداد
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 247
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 15 مرداد 1383, 8:39 am
نوع خودرو: Kia Cerato YD

پست دوشنبه 6 تیر 1384, 9:13 am

آقا جواد ، حسين آقا تشكر از اطلاعات كاملتون
نمایه کاربر
Mohammad 145
دنده 1
پست: 1096
تاریخ عضویت: چهارشنبه 5 تیر 1392, 8:03 pm
نوع خودرو: Roa G1
محل اقامت: مـــشـــهـــد
Like شده: 3 بار

پست شنبه 13 تیر 1394, 7:39 pm

سلام
زیر خاکی رو کشیدم بیرون
آقا یه سوال تو بوستر اگه روغن ترمز بره بوستر خراب میشه؟
ما از اوناش نیستیم چیزی بنویسیم....!
نمایه کاربر
Saidgta
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 994
تاریخ عضویت: جمعه 21 اسفند 1388, 11:31 am
نوع خودرو: H30 Cross

پست یک‌شنبه 8 شهریور 1394, 4:14 am

من شنیدم که تو ماشین های با فرمون هیدرولیک، از پمپ و روغن هیدرولیک به جای هوای منیفولد موتور استفاده میشه...
درسته؟

Sent from my SM-N915F using Tapatalk

بازگشت به “سیستم ترمز”