قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

چرا ترمز ABS روي سطوح خيلي لغزنده عملكرد منفي دارد؟

مدیر انجمن: كوروش پيروز

نمایه کاربر
enzo666
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 459
تاریخ عضویت: جمعه 30 بهمن 1388, 1:38 pm
نوع خودرو: Pars.elx-Corolla-206
محل اقامت: Tehran ---> Gharb

پست شنبه 24 دی 1390, 2:40 pm

ABS درتمام سرعتها فعال میشه و اصلا ربطی به مقدار سرعت نداره ، رو خطکشی عابر پیاده با سرعت 10تا هم در حین باران محکم ترمز بگیرید ABS فعال میشه .
فعال شدن سریعتر ABS به قدرت بوستر بستگی داره بنابراین نمیشه دوتا ماشین مختلف رو با هم مقایسه کرد.
نمایه کاربر
milad206
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 906
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 19 آبان 1390, 9:50 pm
نوع خودرو: 206sd v8-kia cd5
محل اقامت: تهران
Like شده: 1 بار

پست شنبه 24 دی 1390, 2:54 pm

ماشین ما حدود 30-40 تا راه رفته بود( کاملا نو و بدون ایراد) تو شرایط برفی تو ترافیک با سرعت 5 تا زدم رو ترمز اما 4 تا چرخ قفل شد و اسکی بازی شروع شد ماشین sd v8 هست و به گفته ایران خودرو abs و abd داره
حالا چرا رو برف قفل کرد؟ مگه ای بی دی برای این نیست که رو سطح لغزنده ای بی اسو کنترل کنه؟
ترمز مشکل داره؟(خطر ناکه؟)
----------------------------
----------------------------
مشکل جای پارک ( تهدید به اسید پاشی و پنچری و ....)
viewtopic.php?f=26&t=103651
نمایه کاربر
Neshane
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 907
تاریخ عضویت: چهارشنبه 18 خرداد 1390, 7:10 am
نوع خودرو: Pars-Patrol-Rav4
محل اقامت: Kerman

پست شنبه 24 دی 1390, 3:19 pm

چند روز پیش ساعت 7 صبح عازم محل کار بودم که بخاطر همین سیستم مسخره ای بی اس که روی ماشین های ایران خودرو

میزارن یه تصادف مسخره کردم , بعد از سبز شدن چراغ و راه افتادن در حالی که هنوز دنده 2 رو جا نزده بودم تموم خودروهای لاینی که من داخلش

در حرکت بودم بصورت ناگهانی توقف کردند و منم سریع واکنش نشون دادم و پدال ترمز رو تا آخر فشار دادم اما در کمال ناباوری صدای قرقر ای بی اس

رو شنیدم و در نهایت ضربه ای با سرعت 25 کیلومتر به ماشین جلویی وارد شد و جالب تر اینکه سپر جلوی ماشین به دلیل کیفیت بسیار پایین عین

شیشه خرد شد و ریخت زمین واقعا خنده دار بود .

اینه تکنولوژیه ایرانی
نمایه کاربر
old wolf
دنده 1
پست: 1647
تاریخ عضویت: شنبه 18 مهر 1388, 8:10 pm
نوع خودرو: Proton wira -Hyosung
محل اقامت: ....

پست شنبه 24 دی 1390, 3:56 pm

تو سمند ال ایکس عموم هم این مشکل وجود داره رو خط عابر پیاده و سطوح خیس
بعضی وقتها هم کار دست ادم میده حس عدم اطمینان
TUNING TALK
نمایه کاربر
Mosy-90
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 510
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 1 خرداد 1390, 7:06 pm
نوع خودرو: SGV 2.4
Like شده: 1 بار

پست شنبه 24 دی 1390, 4:51 pm

با درود:
دوستان با اجازتون در مورد عملکرداي بي اس يه توضيح مختصر بدم:
1- اي بي اس در هر سرعتي عمل نميکنه و بايد در مورد هر خودرو به دفترچه سازنده مراجعه کنيد(معمولا" بين 10 تا 20 کيلومتر بر ساعت)
2- اي بي اس کمک ميکند تا در شرايط خاص مثل چاده‌هاي يخ زده و لغزنده کنترل خودرو توسط راننده حفظ و منحرف نگردد.
3- معمولا" مسافت طي شده يا خط ترمز حالت اي بي اس طولاني‌تر از حالت بدون اي بي اس است. زيرا اين سيستم از قفل شدن ترمزها ممانعت مي‌کند و همين امر باعث مي‌شود زمان توقف بيشتر شود.
4- به طور ساده در اين سيستم چندين نوع سنسور کنترل سرعت و وضعيت وجود دارد و با کنترل پمپ‌هاي ترمز از قفل شدن ناگهاني چرخها و متعاقب آن منحرف شدن خودرو جلوگيري مي‌کند.
5- ممکنه اين پرسش پيش بياد که اين سيستم با اين عملکرد چه کارايي دارد.پاسخ اينه که اين سيستم به دليل جلوگيري از قفل شدن ناگهاني چرخها در شرايط خاص و پر خطر از انحراف و از کنترل خارج شدن خودرو ممانعت ميکنه تا مسافرين سالم بمونن.(در اين حالت وارد شدن صدمه به خودرو خودي يا ديگران کمتر از هزينه‌هاي جاني مي‌باشد)
6- به دلايل گفته شده بالا به رانندگان خودروهاي مجهز به اي بي اس تاکيد مي‌شود هميشه فاصله طولي خود را بيشتر از حالتي که خودرو فاقد اي بي اس است، حفظ کنند.(متاسفانه خيلي از رانندگان حتي اونهايي که ماشينهاي 100 ميليون به بالا دارن بدون درک صحيح از عملکرد اين سيستم با سرعت زياد رانندگي ميکنن و بعد از بروز حادثه از عدم کارايي اي بي اس شکايت ميکنن)
در پايان دو تا فايل PDF آپلود کردم که مطالعه آنها بي ضرر نيست.
http://upload.tuningtalk.com/upload/ABS_System.pdf
http://upload.tuningtalk.com/upload/ABS_System1.pdf
موفق باشيد.
تا شقايق هست زندگي بايد کرد...
نمایه کاربر
milad206
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 906
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 19 آبان 1390, 9:50 pm
نوع خودرو: 206sd v8-kia cd5
محل اقامت: تهران
Like شده: 1 بار

پست شنبه 24 دی 1390, 5:14 pm

mosy90 نوشته شده:با درود:
دوستان با اجازتون در مورد عملکرداي بي اس يه توضيح مختصر بدم:
1- اي بي اس در هر سرعتي عمل نميکنه و بايد در مورد هر خودرو به دفترچه سازنده مراجعه کنيد(معمولا" بين 10 تا 20 کيلومتر بر ساعت)
2- اي بي اس کمک ميکند تا در شرايط خاص مثل چاده‌هاي يخ زده و لغزنده کنترل خودرو توسط راننده حفظ و منحرف نگردد.
3- معمولا" مسافت طي شده يا خط ترمز حالت اي بي اس طولاني‌تر از حالت بدون اي بي اس است. زيرا اين سيستم از قفل شدن ترمزها ممانعت مي‌کند و همين امر باعث مي‌شود زمان توقف بيشتر شود.
4- به طور ساده در اين سيستم چندين نوع سنسور کنترل سرعت و وضعيت وجود دارد و با کنترل پمپ‌هاي ترمز از قفل شدن ناگهاني چرخها و متعاقب آن منحرف شدن خودرو جلوگيري مي‌کند.
5- ممکنه اين پرسش پيش بياد که اين سيستم با اين عملکرد چه کارايي دارد.پاسخ اينه که اين سيستم به دليل جلوگيري از قفل شدن ناگهاني چرخها در شرايط خاص و پر خطر از انحراف و از کنترل خارج شدن خودرو ممانعت ميکنه تا مسافرين سالم بمونن.(در اين حالت وارد شدن صدمه به خودرو خودي يا ديگران کمتر از هزينه‌هاي جاني مي‌باشد)
6- به دلايل گفته شده بالا به رانندگان خودروهاي مجهز به اي بي اس تاکيد مي‌شود هميشه فاصله طولي خود را بيشتر از حالتي که خودرو فاقد اي بي اس است، حفظ کنند.(متاسفانه خيلي از رانندگان حتي اونهايي که ماشينهاي 100 ميليون به بالا دارن بدون درک صحيح از عملکرد اين سيستم با سرعت زياد رانندگي ميکنن و بعد از بروز حادثه از عدم کارايي اي بي اس شکايت ميکنن)
در پايان دو تا فايل PDF آپلود کردم که مطالعه آنها بي ضرر نيست.
http://upload.tuningtalk.com/upload/ABS_System.pdf
http://upload.tuningtalk.com/upload/ABS_System1.pdf
موفق باشيد.
اما من فکر میکنم باید با ای بی اس زودتر وایسه چون لاستیک قفل نمیشه و لیز نمیخوره
چند سال پیش در برنامه سفر بخیر یه پرایدو تست کردن(تازه می خواستن رو پراید ای بی اس بزارن) پرایده که ای بی اس داشت زودتر وایساد و به مانع نخورد اما اون که نداشت به مانع خورد بعد وایساد
----------------------------
----------------------------
مشکل جای پارک ( تهدید به اسید پاشی و پنچری و ....)
viewtopic.php?f=26&t=103651
نمایه کاربر
Mosy-90
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 510
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 1 خرداد 1390, 7:06 pm
نوع خودرو: SGV 2.4
Like شده: 1 بار

پست شنبه 24 دی 1390, 6:12 pm

milad206 نوشته شده: اما من فکر میکنم باید با ای بی اس زودتر وایسه چون لاستیک قفل نمیشه و لیز نمیخوره
چند سال پیش در برنامه سفر بخیر یه پرایدو تست کردن(تازه می خواستن رو پراید ای بی اس بزارن) پرایده که ای بی اس داشت زودتر وایساد و به مانع نخورد اما اون که نداشت به مانع خورد بعد وایساد
با درود:
ميلاد جان اين دقيقا" همون تصور اشتباه از اين سيستم. شايد در موارد بسيار کم و خاص چنين عملکردي رو از اين سيستم ببينيد ولي در موارد اصلي که جاده‌هاي لغزنده و خيس است اين فاصله افزايش داره. شما اون دو تا PDF رو که از منابع معتبر توي پست قبليم گذاشتم حتما" مطالعه کن و اگر خودروت اي بي اس داره قسمت ترمز اي بي اس دفترچه راهنماي خودروت هم نگاه کن.
موفق باشيد.
تا شقايق هست زندگي بايد کرد...
Nima_Moradi
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه 13 اسفند 1389, 5:24 pm
نوع خودرو: سوناتا 2012 پژو 206
محل اقامت: Tehran

پست شنبه 1 بهمن 1390, 9:56 pm

moein_2000 نوشته شده:
اگه چرخي قفل نكنه خوب نميسته كه درسته
نه درست نیست.مگه شما تو هر بار ترمز و ایست کامل ترمزتون قفل میکنه ؟ :cool:
سرعت زیر 40 لرزش پدال ترمز که توی ای بی اس احساس میشه وجود نداره
خوب شما که میگی رو 40 تا فعال نمیشه و چرخ کاملا قفل میکنه مثل خودرو فاقد ای بی اس اگه این حرفتون درست باشه در این صورت فرمون بدید ماشین نمیپیچه و مستقیم میره.
خوب الان اگه میتونی رو سرعت 40 تا هرچی زور داری ب پدال ترمز فشار بده و همراه با ترمز فرمون رو به یک جهت راست و یا چپ بچرخون.
اگه به راست ویا چپ هدایت نشد اونوقت حق با شماست
دوست من در سرعت 40 تا روی یک سطح خشک تا شما پدال ترمز را فشار بدین خودروی شما متوقف میشه دیگه زمانی برای شما نمیمونه که شما بخواهی
فرمون رو حرکت بدین

---- اضافه شده در تاریخ 1 بهمن 1390, 01:30 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----
enzo666 نوشته شده:ABS درتمام سرعتها فعال میشه و اصلا ربطی به مقدار سرعت نداره ، رو خطکشی عابر پیاده با سرعت 10تا هم در حین باران محکم ترمز بگیرید ABS فعال میشه .
فعال شدن سریعتر ABS به قدرت بوستر بستگی داره بنابراین نمیشه دوتا ماشین مختلف رو با هم مقایسه کرد.
در مورد یک سطح شیبدار که لغزنده مهم هست اگه قرار باشه این گفته شما درست باشه خودروی شما
اصلا توقف نمی کنه ؟
نمایه کاربر
داش هومن
دنده 1
پست: 1334
تاریخ عضویت: شنبه 9 بهمن 1389, 2:29 pm
نوع خودرو: Eat My Dust

پست دوشنبه 3 بهمن 1390, 7:04 am

نه , خودرو توقف میکنه , منتها مسافت توقفش بیشتر میشه . ای.بی.اس میاد هر چرخی رو که داره لیز میخوره , خالی میکنه , و دوباره درگیرش میکنه . یعنی مثلا 1 صدم ثانیه ( این عدد بستگی به کامپیوتر و پردازنده ای.بی.اس . ساخت سنسور و .... داره ) ترمز شمارو روی اون چرخی که داره لیز میخوره از مدار خارج میکنه , دوباره وارد مدارش میکنه . بخاطر همین رو یه سطح یخ زده ( که تو تاپ گیر رو یه زمین پاتیناژ این مشکلو دقیق نشون داد ) که ترمز میکنی , ای.بی.اس میبینه ماشین داره لیز میخوره , هی ترمز 4 تا چرخ رو خالی میکنه . بعد از یه مسافت شما وایمیسی , ولی اگه قبلا 100 تا 0 کیلومتر رو 20 متر وایمیساد مثلا , الان شده 50 40 متر . اگه توی یخ میخوایین از ای.بی.اس به بهترین وجه استفاده کنین , یه نوع لاستیکی بندازین که روی یخ اصطحکاک خوبی داشته باشه . مثل لاستیک یخ شکن و ...

---- اضافه شده در تاریخ دوشنبه 3 بهمن 1390, 11:46 am ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

در ضمن , تا ماشین به اصطلاح نکشه موقع ترمز , ای.بی.اس فعال نمیشه . بخاطر همینه که تو ترمز های معمولی ( نه اینکه جفت پا بری رو پدال ) ماشین ای.بی.اس دار با ماشین معمولی توی مسافت ترمز فرقی نمیکنن . ولی میبینین که وقتی جلویی محکم ترمز کرد و ماشین عقبی کشید و رفت کوبید بهش , این به علت نداشتن ای.بی.اسه . ای.بی.اس فقط از کشیدن ماشین جلوگیری میکنه . در واقع این کشیده شدن ماشینای بدون ای.بی.اس هست که خطرناکه . نمیدونم حالا تونستم منظورمو برسونم
THE QUIETER YOU BECOME, THE MORE YOU WILL BE ABLE TO HEAR
LIVE EACH MOMENT AS IF IT IS YOUR LAST
ATANLOULOU
مدیر کلوپ 405
پست: 4673
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 11 مهر 1387, 7:53 am
Like شده: 6 بار

پست دوشنبه 3 بهمن 1390, 8:03 am

سلام
اين موضوع خيلی ‌اهميت داره و خواهش ميكنم توجه داشته باشين كه
ماشينی كه ABS داره مسافت توقفش تو لغزندگی بيشتره
خلاصه فرمايش داش هومنمون اينه كه : تاثير اصلی اين سيستم اينه كه چرخها قفل نميشن و در نتيجه ماشين سر نميخوره و در تمام شرايط فرمانپذيری داره و از عكس العمل راننده رو فرمون تبعيت ميكنه و به هر سمتی بخواين ميتونين بپيچونين و ماشين برای خودش نميره !

بازگشت به “سیستم ترمز”