قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

هنگام ترمز در سرعت هاي بالا كلاچ ترمز رو باهم بگيريم يا نه ؟

مدیر انجمن: كوروش پيروز

در سرعت بالا هنگام ترمز ، كلاچ ترمز رو باهم بگيريم يا نه ؟ گرفتن كلاچ چه تاثيري رو سرعت داره؟

پايان نظرسنجي در پنج‌شنبه 15 دی 1390, 9:46 am

هنگام ترمز بايد كلاچ و ترمز رو باهم گرفت
3
6%
هنگام ترمز كلاچ و ترمز رو نبايد با هم گرفت
27
53%
با گرفتن كلاچ سرعت بيشتر مي شه
20
39%
گرفتن كلاچ هيچ تاثيري روي سرعت نداره
1
2%
 
مجموع رای گیری: 51
نمایه کاربر
car20
شروع حركت
پست: 42
تاریخ عضویت: شنبه 25 دی 1389, 12:54 pm
نوع خودرو: ایکس 60

پست شنبه 28 آبان 1390, 3:13 pm

آقا معلم نوشته شده:بله، برای فشارآوردن به موتور ماشین تون خیلی خوبه! :smile:
ممنون از توضیحات خوبتون :-)
خب , به موتور ماشین فشار بیاد عوضش برام یک تجربه ی مفید می شه که چطور توی شرایط اضطراری ماشین رو با سرعت بالا متوقف کنم . وقتی دور موتور را بالا می بریم چه اتفاقی می افته که در حالت عادی نمی افته ؟
آقا معلم نوشته شده: دور موتور هم تو یک رنج بین 5500 دور تا 3000 دور کم میشه. یک مدت باهاش تجربه کنید خودتون دست تون میاد و بدون نگاه کردن به آمپر ها و فقط با شنیدن صدای موتور بهترین معکوس ها را بهش خواهید داد...
ببخشید آقا معلم این قسمت رو متوجه نشدم :old: منظورتون از یک رنج تغییر دنده بود ؟
آقا معلم نوشته شده: با سرعت صد کیلومتر یک معکوس به دنده دو کافی است. ترمز می کنید و سرعت تون میاد رو 70 تا و میزنید دنده دو. دور موتور میاد حدودای 5000 دور و موتور یک فریاد کوچولو میزنه و همینطور که باز پاتون رو ترمزه سرعتش کم میشه. نکته اینه که ماشین وقتی تو دنده (بخصوص تو دنده های سنگین تر) باشه، تو دست تره.
ممنون , قطعا با این تجربه های مفیدی که از شما دوستان کسب می کنم توی موقعیت های دیگر بهتر عکس العمل نشون می دم
آقا معلم نوشته شده:نکته اینه که وجود سیستم ABS موجب میشه رخها فقل نشوند. فقط اگه کسی از بیرون ماشین، شاهد قفل شدن چرخها بود باید عملکرد صحیح سیستم ABS شک کرد. وگرنه در شرایط خاص حتی ممکنه لاستیک ها جیغ بکشند و از خودشون رد بجا بگذارند. صدالبته بروز بودن تکنولوژی بکار رفته در ترمز ها و کیفیت ساخت و مونتاژ هم در این زمینه بی تاثیر نیست.

خیلی خیلی عالی گفتید من با ذهنیتی که از سیستم ABS داشتم فکرمی کردم وجود خط ترمز دلیلی بر بد بودن سیستم ABS خودروست .
DEATH نوشته شده: اين كار فقط در صورتي صحيحه كه شما شرايط جاده اعم از اينكه سرازيري يا سربالايي باشه، ماشين مقابل چيه، طرف سرعتش را كم كرد يا نه، توان اتوموبيل شما در چه حديه، ماشينتون سنگينه (بار و مسافر) يا سبكه و ميتونه با يه معكوس شتاب قابل توجهي بگيره، مهارت شما در چه حديه، و .... را بدونيد و بعد گزينه گاز دادن و شتاب گرفتن را بجاي ترمز كردن انتخاب كنيد.
باز هم ميگم هيچكس جاي راننده نيست و نميشه نظر قطعي داد. ولي هميشه بايد با توجه به تواناييهاي خودتون و وسيله اي كه داريد تصميم بگيريد.
درود بر تو فرهاد جان , من از این پاسخ واقعا لذت بردم :-) - درسته من بایستی سعی کنم تجربه ام رو بالا ببرم و با توجه به توانایی هایی که شما ذکر کردید در شرایط مختلف تصمیم درست بگیرم نه اینکه این تجربه رو تعمیم کلی بدم .

من این دی وی دی رانندگی تدافعی رو سفارش دادم به نظرتون دیدن اینجور فیلم های آموزشی می تونه روی رانندگی درست و انتخاب تصمیم صحیح راننده رو کمک کنه یا نه فقط رانندگی عملی باعث افزایش مهارت می شه.
آقا معلم
مدیر پیشین
پست: 2036
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 اسفند 1393, 4:09 pm
نوع خودرو: ژاپونی! ツ
محل اقامت: THR, North East

پست شنبه 28 آبان 1390, 5:22 pm

منظورتون از یک رنج تغییر دنده بود ؟
شما فکر کن داری شتاب می گیری. دنده یک پر میشه میگذاری دو. بعد سه و چهار و ... درسته؟ حالا (موقع ترمزگیری) شتاب منفی است! به همون ترتیب معکوس می کشی. و دور موتور ماشین به جای مثلا از 3000 دور تا 6000 دور، این دفعه از 6000 دور به 3000 دور افت می کنه. تو همه دنده ها: از 4 به 3، از 3 به 2 و به همین ترتیب. البته معکوس 2 به 1 خیلی توصیه نمیشه.

صد البته موقع ترمز گرفتن فرصت نمیشه همه دنده ها را معکوس بدهید. معمولا تو سرعت های 130 و 140 کیلومتر و همراه ترمز گیری یک 4 به 3 و یک 3 به 2 کفایت می کنه.

نکته اینه که همونطور که موقع شتاب گیری دور موتور را تا خرخره پر نمی کنید، موقع معکوس کشیدن هم دورهای خیلی بالا را بهش تحمیل نکنید و نگذارید خیلی بهش فشار بیاد. البته اگه خطری تهدید تون کنه، سلامت خودتون از موتور واجب تره و ترکیدن موتور اصلا مهم نیست!
من این دی وی دی رانندگی تدافعی رو سفارش دادم به نظرتون دیدن اینجور فیلم های آموزشی می تونه روی رانندگی درست و انتخاب تصمیم صحیح راننده رو کمک کنه یا نه فقط رانندگی عملی باعث افزایش مهارت می شه.
نمی شه اطلاعات مفیدی که از این دست مالتی مدیا های آموزشی میشه گرفت، را انکار کرد، اما مسلما تمرین و تجربه، وقتی پدالها زیر پاتون هستند و فرمون تو دستتون، یک چیز دیگه است.
نمایه کاربر
Dr.K
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 443
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 تیر 1388, 5:01 pm
نوع خودرو: سدان
محل اقامت: دنیا

پست شنبه 28 آبان 1390, 9:17 pm

منظورم این بود که دور پایین و دنده سنگین خیلی رابطه حساسی دارن
شما تو دنده یک تو 3000 دور یهو پاتو از رو گاز بردار ماشین کله میکنه
تمرین تو جاده متروکه خیلی خیلی توصیه میشه چون هم اعتماد به نفستو زیاد میکنه هم تسلط و قدرت عکس العملت تو اون لحظه
حرفهای آقا معلم رو هم باید طلا گرفت
تمام فوت های کوزه گریشو گفت
:eek:
نمایه کاربر
Mahyar70
دنده 4
پست: 4558
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389, 1:31 pm
نوع خودرو: fuji nevada (دزدینش)
محل اقامت: تهران - مینی سیتی (شهرک صدف)

پست شنبه 28 آبان 1390, 10:56 pm

به نظرم وقتی رمان مرگ و زندگی میشه اگه داری 100 تا میری جلوت یهو اتفاقی میفته اگه به نظرت مسوله میتونه مرگو زندگی باشه معکوس دادن به دنده 2 و ترمز کزدن همراهش ! فدای سرت موتور بترکه بهتره یا خدایی نکرده .....
viewtopic.php?f=35&t=99223تغییر مکانیزم عملکرد سرسیلندر
نمایه کاربر
DEATH
فعال کلوپ فنی تخصصی
پست: 4055
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 15 شهریور 1388, 10:50 am
نوع خودرو: Casper
محل اقامت: ایران 44
Like شده: 15 بار

پست یک‌شنبه 29 آبان 1390, 4:45 am

demon_hunter نوشته شده:به نظرم وقتی رمان مرگ و زندگی میشه اگه داری 100 تا میری جلوت یهو اتفاقی میفته اگه به نظرت مسوله میتونه مرگو زندگی باشه معکوس دادن به دنده 2 و ترمز کزدن همراهش ! فدای سرت موتور بترکه بهتره یا خدایی نکرده .....
من هم اگه شرايط مرگ و زندگي باشه با تركوندن موتور موافقم. يه بار خودم با يه 405 كاربرات براي اينكه سرعتم را كم كنم با 150 تا يا بيشتر كشيدم تو 3 (باورتون نميشه اگه بگم دنده را به زور چپوندم تو )، يه لحظه احساس كردم موتور داره ميتركه، دور موتور مثل كات آف رسيده بود به آخر و داشت بالا و پايين ميرفت، شرايط خيلي وحشتناكي بود. ولي خوب نجاتم داد.

خطاب به دوستمون (car20) هم بايد بگم كه هر شرايطي را كه تصور ميكنيد بد نيست اگه يه جاي خيلي خلوت پيدا كنيد و تمرين كنيد، ترمز خيلي شديد. معكوس هاي وحشتناك. بايد بدونيد كه عكس العمل ماشيني كه زير پاتونه تو هر شرايطي و تو هر سرعتي چطوره.

در كل رانندگي فقط تجربست.

موفق باشيد.
فرهاد
پروردگارا، ازت ممنونيم بخاطر همه چيز. و از همه مهمتر، بابت ماشينهاي سريع ازت ممنونيم.
مباحث طبقه بندي شده كلوپ پرايد
تيونينگ 141 نقره اي
نمایه کاربر
car20
شروع حركت
پست: 42
تاریخ عضویت: شنبه 25 دی 1389, 12:54 pm
نوع خودرو: ایکس 60

پست یک‌شنبه 29 آبان 1390, 6:01 am

آقا معلم نوشته شده:
شما فکر کن داری شتاب می گیری. دنده یک پر میشه میگذاری دو. بعد سه و چهار و ... درسته؟ حالا (موقع ترمزگیری) شتاب منفی است! به همون ترتیب معکوس می کشی. و دور موتور ماشین به جای مثلا از 3000 دور تا 6000 دور، این دفعه از 6000 دور به 3000 دور افت می کنه. تو همه دنده ها: از 4 به 3، از 3 به 2 و به همین ترتیب. البته معکوس 2 به 1 خیلی توصیه نمیشه.
ممنون آقا معلم جان خيلي خوب توضيح داديد ، فقط يك سوال داشتم ( خواهشا پرچونگي من رو ببخشيد ) و اون اينكه من با ماشين پرايد وقتي راه مي افتم از يك به دو و بعد به سه و چهار رو به اين صورت تعويض دنده مي كنم كه دور موتور بين 2500 تا 3000 مي رسه - به نظرتون همين روال درسته يا بايد دور موتور به 3000 نرسه ، ميشه در اين رابطه هم راهنمايي كنيد .
Dr.K نوشته شده:حرفهای آقا معلم رو هم باید طلا گرفت
تمام فوت های کوزه گریشو گفت
:eek:
ممنون از پاسختون
قطعا همين طوره ، اينجا يكي از بهترين فروم هاست با بهترين كاربران :hb:
demon_hunter نوشته شده:... اگه داری 100 تا میری جلوت یهو اتفاقی میفته اگه به نظرت مسوله میتونه مرگو زندگی باشه معکوس دادن به دنده 2 و ترمز کزدن همراهش ! .
بلي واقعا در مقابل جون انسان هر ماشيني با هر قيمتي بي ارزشه
DEATH نوشته شده: من هم اگه شرايط مرگ و زندگي باشه با ... موتور موافقم. يه بار خودم با يه 405 كاربرات براي اينكه ...

...اگه يه جاي خيلي خلوت پيدا كنيد و تمرين كنيد، ترمز خيلي شديد. معكوس هاي وحشتناك. بايد بدونيد كه عكس العمل ماشيني كه زير پاتونه تو هر شرايطي و تو هر سرعتي چطوره..
خب خدارو شكر كه اتفاق ناگواري براتون نيافتاده ، اميدوارم هررور و هرور از آمار تصادفات وحشتناك كشورمون كم بشه و با آموزش و ياد گيري مداوم عامل اشتباهات انساني رو به صفر نزديك كنيم .
آقا معلم
مدیر پیشین
پست: 2036
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 اسفند 1393, 4:09 pm
نوع خودرو: ژاپونی! ツ
محل اقامت: THR, North East

پست پنج‌شنبه 3 آذر 1390, 6:04 pm

پیرو مطالب این تاپیک، یکی از دوستان در PM سوالی پرسیده بودند. که همراه با پاسخ در اینجا قرار می دهم. دوستان اگه اشکالی مشاهده کردند یا مطلبی در تکمیل داشتند همین جا درج فرمایند:
سلام
نحوه صحیح معکوس کشیدن را در یک مثال عملی میشه قدم به قدم تشریح کنید
مثلا من دارم 80 تا میرم معکوس را برای 2 حالت بدهم
الف شتاب
ب برای ترمز
تو هر دو حالت میشه بگید چه جور معکوس بدم قدم به قدم منظورم این هست رو چه دور موتوری عوض کردن دنده و گرفتن کلاچ به چه نحوی باشه
راستش ضریب دنده ها تو ماشین های مختلف متفاوت است و نمیشه خیلی با عدد ها بازی کرد! از طرف دیگه لُب مطلب را نمیشه در قالب متن آورد. حالا من به اندازه بضاعت اندک ام توضیح میدهم، امیدوارم بتونم مطلب را برسونم...

ببین آقاجان، موتور ماشین شما گشتاور های مختلفی را در دورهای متفاوت در اختیار شما می گذاره. مثلا از دور 1000 درحالت Idle تا بیشترین دور مثلا 6000 قبل از کات آف.

این گشتاور در دور های مختلف را، شما با درگیر کردن دنده ها به چرخ ها می رسونید و موجب حرکت ماشین می شوید.

به عنوان مثال از دنده یک که سنگین ترین دنده است برای شروع حرکت استفاده می کنید و بعد دنده دو و سه و الی آخر...

نکته اینه که دنده ها هم پوشانی دارند. یعنی شما تو سرعت مثلا 90 کیلومتر هم می تونید تو دنده 3 باشید هم 4 و هم پنج، اما تو دور های مختلف! با سرعت ثابت، هرچه دنده سبک تر باشه (4 و5 مثلا) دور موتور هم پایین تر خواهد بود.

کلید رانندگی حرفه ای (استفاده از ماکزیمم گشتاور موتور در عین کمترین مصرف بنزین) اینه که از دنده ها تو دور های مناسب عوض بشوند.

اگه دور پایین باشه، ماشین گاز مرده می خوره و دیر دور می گیره! و اگه دنده ها خیلی پر بشوند، سوخت بیشتری مصرف میشه. توی دفتر چه خودرو، بهترین رنج دور موتور برای بهره وری از ماکسیمم گشتاور نوشته شده.

حالا برسیم به سوال شما:

فکر کنید با سرعت 100 تو دنده 4 هستید. در این حالت دنده سبکه، دور موتور افت کرده و حالتی برای کروز (رانندگی طولانی) با مصرف سوخت پایین حاصل شده. و شما بسته به شرایط احساس می کنید باید معکوس بکشید. کلاچ می گیرید و شیفتر را به دنده 3 هدایت می کنید و قاعدتا تو دنده 3 باید دور روی 4500 دور باشه:

1) برای ترمز گرفتن، باید پاتون را از روی گاز بردارید. در این حالت دور موتور میاد رو 1000 دور. سرعت ماشین 100 کیلومتر است و اینرسی ماشین دور بالاتری را طلب می کند. ولی موتور دور پایین خودش را به ماشین دیکته می کنه و سرعتش کم میشه. اگر هم پدال ترمز را فشار بدهید که روند شتاب منفی تون بیشتر خواهد شد. با کم شدن سرعت و رسیدن اش به پنجاه شصت کیلومتر می تونید یک معکوس دیگه هم (به دنده 2) بدهید تا ترمز گیری مطمئن تری هم داشته باشید.

2) برای شتاب گرفتن. باید پاتون را روی پدال گاز فشار دهید. و دور موتور بالاتری (از اون 4500 دور که خود دنده 3 در سرعت 100 کیلومتر داره) براش فراهم کنید. اینجوری گشتاور بیشتری به چرخ ها منتقل میشه و شتاب بیشتری نیز خواهید داشت. به نسبت اینکه بخواهید تو دنده 4 با همون سرعت شتاب گیری کنید.

براحتی می تونید تو سرعت 100 کیلومتر برید رو دنده 5 و افت دور موتور را مشاهده کنید. در این حالت می بینید که گاز دادن به ماشین منجر به شتاب گیری اون نمیشه و عملا به دنده های سنگین تری برای شتاب گیری نیاز دارید. به گاز دادن تو دنده های سبک در سرعت های پایین در اصطلاح گاز مرده دادن، می گویند.
نمایه کاربر
ArashVenus
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 914
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 13 شهریور 1390, 6:11 pm
نوع خودرو: None
محل اقامت: Nowhere

پست جمعه 4 آذر 1390, 5:49 pm

آقا معلم عزیز یه سوال واقعاً تو ذهن من مونده !
چرا سربالایی روی دور موتور 6000 تا 6250 هم که دنده عوض می کنم ماشین می ره دنده 4 سرعتش با شتاب بیشتری زیاد نمی شه ؟!
این نمودار گشتاور ماشینم هست :
http://upload.tuningtalk.com/upload/Toque.png
اینم اسب بخارشه : http://upload.tuningtalk.com/upload/HP.png

(البته دقیق نیست و حداکثرش در نظر گرفته نشده ... کسی که تست داینو رو می گرفت روی حد وسط بازده و گاهی حد پایینش اسب بخار و گشتاور رو ثبت می کرد)
در انتظار ماشین بعدی
آقا معلم
مدیر پیشین
پست: 2036
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 اسفند 1393, 4:09 pm
نوع خودرو: ژاپونی! ツ
محل اقامت: THR, North East

پست جمعه 4 آذر 1390, 6:32 pm

آرش جان این موضوعی که اینجا مطرح شده، خیلی کلی است. و اگه بخواهیم در مورد ماشین خاصی بحث کنیم، باید بریم تو کلوپ خودش.

در مورد افت شتاب ماشین شما (و اتفاقا خود من) توی کلوپ 206 بحث های بسیاری شده. خلاصه عرض کنم، موتور Tu5 نمی تونه گشتاور لازم برای گیربکس AL4 که روی ماشین های ما نصب شده، بخصوص در دورهای پایین را فراهم کنه. همین گیربکس 4 دنده اتوماتیک روی 407 و C5 نسل قدیم، با موتور 2000cc سربلند بوده و امتحان شو پس داده.

دلیل شتاب اولیه کم ماشین های ما و افت کشش اش تو سربالایی ها همینه. بنزین نامرغوب و برنامه ECU ورژن 7.4.5 هم بی تاثیر نیستند. اگه دقت کرده باشی نه تنها تو دنده 3 به 4، بلکه حتی اگر تو دنده 2 به هردلیلی سرعت بیاد زیر 40 کیلومتر، جون می کنه تا دور بگیره.
نمایه کاربر
ArashVenus
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 914
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 13 شهریور 1390, 6:11 pm
نوع خودرو: None
محل اقامت: Nowhere

پست یک‌شنبه 6 آذر 1390, 12:24 pm

بله ! دقیقاً همینطوره !

ممنون بابت توضیحات
در انتظار ماشین بعدی

بازگشت به “سیستم ترمز”