قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

ضريب دنده يعني چي؟ Gear ratio

مدیر انجمن: كوروش پيروز

kazem1979
متخصص فنی خودرو
پست: 7066
تاریخ عضویت: چهارشنبه 14 اسفند 1387, 4:12 pm
محل اقامت: مشهد
Like شده: 1 بار

پست یک‌شنبه 30 بهمن 1390, 12:40 pm

kayhan3773 نوشته شده:یه سوال
الان مشخصات گیربکس ماشین من این هست :
be4
Gear 1 3.455:1
Gear 2 1.850:1
Gear 3 1.280:1
Gear 4 0.9688:1
Gear 5 0.7567:1
Reverse 3.333:1
نسبت تبدیل دیفرانسیل 4.529:1

حالا من تا چقدر محیط چرخ رو میتونم بیشتر کنم که هم شتابم حفظ بشه و هم تاپ اسپیدم بره بالاتر ؟
فرمولی داریم برای این منظور ؟
فکر کنم اینجا پاسختون رو میتونید پیدا کنید:

لاستیک +گیربکس +دف= سرعت
نمایه کاربر
NISMO
متخصص الکترومکانیک
پست: 2003
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 15 دی 1387, 6:41 am
نوع خودرو: BMW F34, MB SLK R171
محل اقامت: پاریس

پست یک‌شنبه 30 بهمن 1390, 4:16 pm

عرض سلام خدمت اساتید گیربکس و دیفرانسیل،

عرض میشود که جدول ذیل گوشه ای از فایل مشخصات فنی خودرویی مجهز به گیربکس CVT با ضرایب قید شده هست. این گیربکس JF010E نیسان موتور بر روی خودروی نیسان مورانو Z50/Z51 می باشد که در کنار ضرایب پیوسته ضرایب ثابت جهت تعویض مد دستی را نیز دارا میباشد..


تصویر



لطفاً یک آنالیز فنی درخصوص این ضرایب (میزان سبکی/سنگینی/فواصل و ...) و همینطور ضریب دنده عقب با توجه به ضریب نهایی یا Final gear ratio درنظر گرفته شده در این خودرو ارائه بفرمایید و احیاناً مقایسه ای با موارد خودروهای گیربکس اتوماتیک همتراز/یا همکلاس.
جهت توضیح و داشتن مختصری اطلاعات پیشفرض، این خودرو در حالت دستی گیربکس و با دندۀ 1 قابلیت رسیدن به سرعتی محدودۀ 90-100 کیلومتر بر ساعت را پیش از رسیدن به ردلاین و تعویض خودکار گیربکس به ضریب سبکتر داراست.



همچینین جدول زیر ضرایب گیربکس CVT خودروی نیسان تینا رو نشون میده که 2 ستون سمت چپ مرتبط به تیپهای با انجین 2.0-2.5 لیتر بوده مجهز به گیربکس JF011E محصولات نیسان هست که در 2 تیپ اختلاف ضریب دندۀ نهایی موجود هست اما رنج CVT یکسان هست (قابلیت ضرایب ثابت و تعویض دستی فراهم نشده). همونطور که میدانید تیپهای مجهز به انجین 2.5 لیتر (2تیپ ستون وسط 250XV/250XL) توسط شرکت پارس خودرو درکشور عرضه میشود. (همچنین نیسان قشقایی با گیربکس یکسان JF011E)

تصویر

در صورت امکان تحلیلی در این رابطه نیز ارائه شود.
توضیح جانبی اینکه ردیف سوم یا ستون سمت راست مربوط به گیربکس JF010E هست که برای تیپ با انجین 3.5 لیتر تینا موسوم به XV350 عرضه میشه که با نیسان مورانو مشترک بوده و قابلیت تعویض دستی را نیز دارا میباشد اما ضرایب ثابت کمی متفاوت تعریف شده اند.

ضمن اینکه ضرایب مربوطه در CVT تینا 2.5 با توجه به یکسان بودن نوع گیربکسها (JF011E) در خودروی سوزوکی کیزاشی نیز یکسان بوده با این تفاوت که در این خودرو قابلیت تعویض دستی نیز پیش بینی شده.
جزئیات فنی بیشتر در خصوص Suzuki kizashi

توضیحات فنی تکمیلی میتواند راهنمایی جهت برخی سؤالات و کاربران مرتبط با آن بخشها باشد. پیشتر از همکاری شما سپاسگزاری میشود.
تصویر "The best or nothing"
behna2010
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 268
تاریخ عضویت: شنبه 7 دی 1392, 6:47 am
نوع خودرو: مشخص نشده!crolla2007

پست پنج‌شنبه 17 بهمن 1392, 6:03 am

سلام خدمت اساتید فنی و این کاره
ما گشتیم و زیاد خوندیم اما خداییش هیجا پیدا نکردم که بدونم برای ماشین سواری اتوماتیم شش دنده با پنج دنده به لحاظ شتاب و مصرف و قدرت چه فرقایی با هم دارند.
دوستان ما رو مستفیض نمایند.
نمایه کاربر
Ali Hajilou
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 123
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 9 آذر 1391, 7:48 am
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: طهران
Like شده: 1 بار

پست جمعه 2 اسفند 1392, 3:11 pm

NISMO نوشته شده:


لطفاً یک آنالیز فنی درخصوص این ضرایب (میزان سبکی/سنگینی/فواصل و ...) و همینطور ضریب دنده عقب با توجه به ضریب نهایی یا Final gear ratio درنظر گرفته شده در این خودرو ارائه بفرمایید و احیاناً مقایسه ای با موارد خودروهای گیربکس اتوماتیک همتراز/یا همکلاس.
جهت توضیح و داشتن مختصری اطلاعات پیشفرض، این خودرو در حالت دستی گیربکس و با دندۀ 1 قابلیت رسیدن به سرعتی محدودۀ 90-100 کیلومتر بر ساعت را پیش از رسیدن به ردلاین و تعویض خودکار گیربکس به ضریب سبکتر داراست.

در صورت امکان تحلیلی در این رابطه نیز ارائه شود.
دوست عزیز من کامل متوجه نشدم چه تحلیلی مد نظرت هست اما یکم توضیح میدم در موردش

همونطور که تو این عکس میتونی ببینی، گیربکس CVT ، دو جفت مخروط داریم که دو به دو و با یک نسبت خاص میتونن فاصله هاشون کم و زیاد بشه، اگر پولی بالا رو محرک بگیریم که به موتور وصل باشه، عکس سمت چپ میشه سنگین ترین دنده، و عکس راست میشه سبکترین دنده.. و با کوچکترین جا به جای پولی ها یه نسبت جدید بدست میاد که میشه بی نهایت نسبت...
تصویر
تو همین جداولی که خودتم گذاشتی اعداد بالا نشون دهنده ی عکس چپ و اعداد مربوط به دنده ی آخر =هم میشه عکس راست، حالا تو حالت اتومات که میبینی هیچ عدید مابینش ننوشته به این خاطره که مغز گیربکس تصمیم میگیره چه ضریبی رو تعیین کنه، و تو حال دستی برای هر دنده یه ضریبی در نظر گرفته و حالت پیش فرضیه که خوده طراح به سیستم داده، یعنی وقتی دستیش میکنی مثلا توی دنده 3 پولی ها تنها تو یه وضعیت قرار میگیرن و نسبت به هم ثابت قرار میگیرن و با گاز میتونی سرعت رو زیاد و کم کنی توی هر دنده، در صورتی که توی حالت اتوماتیک میشه حتی دور موتور توی یه حالت ثابت بمونه (توی ناحیه حداکثر توان) و خوده گیربکس با تغیر مداوم نسبت و سبک کردن نسبت، سرعت رو زیاد کنه...
اینطوری میشه که مثلا میگی با دنده 1 100 تا پر میکنه که البته حرف زیاد درستی نیست چون این حالت دیگه لفظ دنده معنی خاصی نداره...
در مورد دنده عقب هم نکته خاصی نیست، همیشه به یه واسطه ، یعنی یه دنده سوم برای معکوس کردن دور نیاز داریم و صد البته که هیچ نیازی به تغییر نسبت یا چند نسبت جداگانه نداریم، وقتی میذاری عقب پولی ها توی حال سنگین قرار میگیرن و دنده سوم وارد عمل میشه و جهت رو هم عوض میکنه...

امیدوارم چیزای که گفتم به دردت بخوره...
اگر دقیقتر بگی چی رو میخوای بدونی بهتر میشه بحث کرد.
نمایه کاربر
hesam4x4
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 404
تاریخ عضویت: شنبه 27 خرداد 1391, 6:47 am
نوع خودرو: jeepفروختیم رفت
محل اقامت: kerman
Like شده: 50 بار

پست جمعه 20 دی 1398, 7:08 pm

درود دوستان یه سوال فنی داشتم چگونه میشه با داشتن دورموتور و ضریب دنده گیربکس و ضریب دیفرانسیل و محیط چرخ سرعت بدست اورد برای مقایسه میخوام که متلا تعویص یه دیفرانسیل یا دنده تو اون فرمول چقدر سرعت تو اون دور موتور تغییر میکنه باتشکر
live to JEEP.JEEP to live
yad patrol hard top bekhir
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2390
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 11:54 am
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 141 بار

پست شنبه 21 دی 1398, 6:41 am

hesam4x4 نوشته شده:
جمعه 20 دی 1398, 7:08 pm
درود دوستان یه سوال فنی داشتم چگونه میشه با داشتن دورموتور و ضریب دنده گیربکس و ضریب دیفرانسیل و محیط چرخ سرعت بدست اورد برای مقایسه میخوام که متلا تعویص یه دیفرانسیل یا دنده تو اون فرمول چقدر سرعت تو اون دور موتور تغییر میکنه باتشکر
سلام

ببنید چرخ دنده ها قوانین مشخص و نسبتا ساده ای دارند . البته باید دقت کنید که دیفرانسیل یک سیستم با دو درجه آزادی هست . یعنی به ازای یک دور ورودی ممکن هست دو دور خروجی متفاوت برای دو سمت داشته باشه . اصولا کار دیفرانسیل هم همین هست که مثلا سر پیچ ها یا موقع دور زدن بشه برای چرخ های دو سمت دو دور خروجی متفاوت گرفت . اما در مورد چرخ دنده های ساده و یا در حالتی که ماشین مثلا در یک خط مستقیم در حال حرکت هست و میشه با دقت زیادی گفت که دور هر دو چرخ برابر هست میشه به راحتی این محاسبات رو انجام داد :

برای تعیین دور باید از نسبت تبدیل استفاده کرد که در واقع به نسبت قطر دایره گام دو چرخ دنده مربوط میشه . اگر نسبت تبدیل دور مثلا یک به سه باشه یعنی اینکه اگر چرخ دنده محرک مثلا دور 3000 داشته باشه ، چرخ دنده خروجی دور 1000 خواهد داشت .

اگر مثلا قطر دایره گام چرخ دنده محرک برابر 50 میلیمتر باشه و قطر دایره گام چرخدنده متحرک برابر 150 میلیمتر باشه ، در این حالت نسبت تبدیل دور برابر یک به سه یا همون یک سوم (1/3) خواهد بود . دو چرخدنده وقتی میتونند با هم به درستی درگیر بشن که گام قطری یکسانی داشته باشند . یعنی نسبت تعداد دندانه به قطر (یا محیط) دو چرخدنده یکسان باشه ( چون عدد Pi ثابت هست ) . نسبت N/d برای دو چرخدنده درگیر یکسان هست .

همچنین اگر از تلفات صرفنظر کنیم در یک سیستم چرخدنده ای ، همواره میزان توان در ورودی و خروجی ثابت هست . در نتیجه حاصلضرب دور در گشتاور در چرخنده ها باید ثابت باشه . برای همین هست که وقتی شما به ازای یک دور موتور مشخص ، دور خروجی رو زیاد میکنید میزان گشتاور خروجی کم میشه ( مثل دنده 5 ) یا وقتی دور خروجی کاهش پیدا میکنه میزان گشتاور خروجی افزایش پیدا میکنه (مثل دنده یک )

برای به دست آوردن سرعت خطی هم باید شعاع چرخ رو در دور چرخ ضرب کنید . باید دقت کنید که شعاع باید بر حسب متر و دور چرخ هم باید برحسب رادیان بر ثانیه باشه . برای تبدیل دور بر دقیقه به رادیان برثانیه باید دور بر دقیقه رو در عدد 2Pi ضرب کنید و بر 60 تقسیم کنید . ( Pi = 3.1415 )


در مهندسی مکانیک در درس های طراحی اجزا و دینامیک ماشین به تفصیل در این مورد بحث میشه . من سعی کردم تا حد امکان به طور ساده و خلاصه این مطالب رو بیان کنم . میتونید در کتاب های دینامیک ماشین یا طراحی اجزا ماشین شیگلی این مباحث رو به طور کامل ببینید .

تصویر
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
نمایه کاربر
hesam4x4
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 404
تاریخ عضویت: شنبه 27 خرداد 1391, 6:47 am
نوع خودرو: jeepفروختیم رفت
محل اقامت: kerman
Like شده: 50 بار

پست یک‌شنبه 22 دی 1398, 8:33 pm

با درود ممنون از پاسختون نکات خوبی یاد اور شدید اما منطوز من از سؤال سطز بالا محاسبه rpm موتور در سرعت بود که تقریبا نحو محاسبه میشه حاصل ضرب
Differential ratio X... Thgear X wheelrpm=engine Rpm
چند نقطه یعنی دنده مورد نظز که من محاسبع کردم دقیق درست در امد هدف من از دنبال کرذن این موضوع اینه که مثلا تو سیستم حال حاضر بیایم مثلا دنده پنج عوض کنیم یا ضریب دیفرانسیل دیگع ای استفاده کنیم
که در سرعت های مختلف محاسیه کردم

بدست اوردن گشتاور قطعا جالبه ولی بایذ از اتلاف مکانیکی همون حوز که فرمودیذ صرفه نظر ووو که داستان داره


اما نتیجه لی گرفتم یه مورذش به عنوان مثال بیان میکنم
سرعت 120 km
رینگ لاستیک فابریک که محیطش محاسبه میکنیم 1.872 بعذ مسافت طی شذه محاسبه میکنم x=vt ههست که اینجا میشه 2000 متر تقسیم این دوتا عدد 1068 بذست میاد که میشه wheel rpm
مجهولات دیگمون ضریب دیفرانسل هست که دف مثلا پژو فابریکش 17x77 هست که میشه 4.529
و ضریب دنده پنجمون هم 47x35هست که میشه 0.744

با انجام ضرب این سه عدد حاصل 3598 حاصل میشه کع کاملا درسته حالا چون امپر ماشین مقدار نداره امکان خطا هم کیلومتز هَست هم rpmکازی به اون قصیه نداربم
حالا مثلا ما بیام دنده پنج 31x47نصب کنیم rpmما چقدر میشه که حاصل میشه 3192rpm که حدود406rpmبا نصب این دنده کاهش دور موتور در این سرعت داریم هموم طور که تو فروم تقویت xu7 گفتم ضرایب دنده 5 سنگین لحاط شده که برای جاده های کفی وو سرعت 120 تا 140 که معمول همه استفاده میکنم ازار دهنده و پرمصرف میشه اصطحلاک هم که داره قطعا این کار معایب هم داره که قبول دارم ولی نیاز من برطرف میکنه


حالا یه سوال جالب برام پیش اومده چرا کارخونه پژو اومده متلا دنده پنج 33x50 و 31x47ووو که ضرایب 99% شبیه به هم تولیذ کرده در دیفرانسیل ها هم همین کار کرده بگرید هست دلیل این کار چی بوده توجیهی براش پیدا نکردم

مثلا استفاده این دو دنده که چند سطز قبل ذکر کردم چه تفاوت هایی داره؟؟؟؟
live to JEEP.JEEP to live
yad patrol hard top bekhir
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2390
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 11:54 am
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 141 بار

پست دوشنبه 23 دی 1398, 9:19 am

hesam4x4 نوشته شده:
یک‌شنبه 22 دی 1398, 8:33 pm
با درود ممنون از پاسختون نکات خوبی یاد اور شدید اما منطوز من از سؤال سطز بالا محاسبه rpm موتور در سرعت بود که تقریبا نحو محاسبه میشه حاصل ضرب
Differential ratio X... Thgear X wheelrpm=engine Rpm
چند نقطه یعنی دنده مورد نظز که من محاسبع کردم دقیق درست در امد هدف من از دنبال کرذن این موضوع اینه که مثلا تو سیستم حال حاضر بیایم مثلا دنده پنج عوض کنیم یا ضریب دیفرانسیل دیگع ای استفاده کنیم
که در سرعت های مختلف محاسیه کردم

بدست اوردن گشتاور قطعا جالبه ولی بایذ از اتلاف مکانیکی همون حوز که فرمودیذ صرفه نظر ووو که داستان داره


اما نتیجه لی گرفتم یه مورذش به عنوان مثال بیان میکنم
سرعت 120 km
رینگ لاستیک فابریک که محیطش محاسبه میکنیم 1.872 بعذ مسافت طی شذه محاسبه میکنم x=vt ههست که اینجا میشه 2000 متر تقسیم این دوتا عدد 1068 بذست میاد که میشه wheel rpm
مجهولات دیگمون ضریب دیفرانسل هست که دف مثلا پژو فابریکش 17x77 هست که میشه 4.529
و ضریب دنده پنجمون هم 47x35هست که میشه 0.744

با انجام ضرب این سه عدد حاصل 3598 حاصل میشه کع کاملا درسته حالا چون امپر ماشین مقدار نداره امکان خطا هم کیلومتز هَست هم rpmکازی به اون قصیه نداربم
حالا مثلا ما بیام دنده پنج 31x47نصب کنیم rpmما چقدر میشه که حاصل میشه 3192rpm که حدود406rpmبا نصب این دنده کاهش دور موتور در این سرعت داریم هموم طور که تو فروم تقویت xu7 گفتم ضرایب دنده 5 سنگین لحاط شده که برای جاده های کفی وو سرعت 120 تا 140 که معمول همه استفاده میکنم ازار دهنده و پرمصرف میشه اصطحلاک هم که داره قطعا این کار معایب هم داره که قبول دارم ولی نیاز من برطرف میکنه


حالا یه سوال جالب برام پیش اومده چرا کارخونه پژو اومده متلا دنده پنج 33x50 و 31x47ووو که ضرایب 99% شبیه به هم تولیذ کرده در دیفرانسیل ها هم همین کار کرده بگرید هست دلیل این کار چی بوده توجیهی براش پیدا نکردم

مثلا استفاده این دو دنده که چند سطز قبل ذکر کردم چه تفاوت هایی داره؟؟؟؟
سلام
ببنید بحث طراحی و ساخت چرخدنده ها ، پیچیده هست . علاوه بر مباحث مربوط به دینامیک حاکم بر این چرخدنده ها باید موارد مربوط به مقاومت مصالح و ساخت و تولید هم رعایت بشه . یعنی باید چرخدنده جوری طراحی و ساخته بشه که هم از نظر حرکت و دینامیک ، نیاز مورد نظر رو برطرف کنه و هم استحکام و مقاومت کافی داشته باشه و هم از نظر ماشین آلات ، امکان ساختش وجود داشته باشه . لذا برای طراح حالت ها و محدودیت های زیادی پیش میاد . این حرف شما کاملا درست هست که ضریب دنده تقریبا یکسان به دست میاد ، ولی باید دید که طراح به چه هدفی اینطوری طراحی کرده . شاید مسایل مربوط به وزن و یا مسایل مربوط به ساخت و تولید چرخدنده ها و مسایل مقاومت مصالح و یا کاهش میزان صدا و استهلاک و یا حتی موارد صرفا اقتصادی برای یک طراح جوری ایجاب کرده که این حالت طراحی کنه . باید دید دقیقا پشت تفکر طراح چه چیزی بوده و چون ما به این موارد دسترسی نداریم نمیتونیم با قطعیت بگیم که دلیلش چی بوده . شما مثلا برای به دست آوردن ضریب 4.5 میتونید طراحی های بسیار متفاوت و مختلفی انجام بدید . درسته ضریب نهایی برابر 4.5 خواهد شد ولی در بسیاری موارد دیگر ممکن هست کارایی و خصوصیات متفاوتی ایجاد بشه .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است

بازگشت به “سیستم انتقال قدرت”