قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

تعویض واشر سر سیلندر و سوپاپ تراکتور داروانا DTM200

مدیر انجمن: espero

نمایه کاربر
ali0364
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 149
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 اردیبهشت 1390, 5:36 pm
نوع خودرو: Peugeot Pars
محل اقامت: تو ماشین

پست یک‌شنبه 22 مرداد 1396, 4:27 pm

سلام به دوستان و اساتید . لطفا دوستانی که تو باز کردن سر سیلندر خودرو تجربه دارن اگر این مطلب رو میخونن کمک کنن (چون مطمئنن کسانی که در بحث تعمیر تراکتور اینجا تجربه داشته باشن کمه بعید میدونم کسی باشه ک بتونه کمکم کنه و چون این تراکتور موتور خیلی ساده ای داره همه تعمیرکارهای با تجربه از هر خودرویی میتونن به این بنده حقیر یاری برسونن) خواهشآ دریغ نفرمایید
خب اصل مطلب : بنده ی تراکتور دو سیلندر دارم ک اکثر تعمیراتش رو خودم انجام میدم از گیربکس تا باقی قسمت ها با آزمون و خطا تونستم تجربه کسب کنم البته چون تا الان موتور مشکل نداشت هیچ تجربه ای ازش ندارم

چند ماهی تراکتور روغن سوزی خفیفی داشت تا اینکه زمستون قبل برف اومد و چون ضد یخ نداشت آب یخ میزنه و دو تا پولکی داخل قسمت درب سوپاپ میزنه بیرون که با باز کردن درب سوپاپ و چسبوندن پولکی ها با چسب دوقلو کار درست انجام میشه اما چون روغن سوزی داشت گفتم سر سیلندر رو هم باز کنم و واشر سر سیلندر رو عوض کنم شاید از همون بود و دیگه نیازی ب تعمیر بیشتر نبود ، اما چون دو تا پیچ سر سیلند تو جای بدی مخفی بود و روشم روغن و خاک گرفته بود من ندیدم و سر سیلند باز نمیشد اما ی مقدار در حد نیم میل بالا اومد و جابه جاشد . دیگه پشیمون شدم و پیچای سر سیلندر رو بستم و بیخیالش شدم امیدوار هم بودم اون فاصله گرفتن و تکون خوردن جزیی باعث واشر زدن نشه و خوشبختانه نشد .
اما روغن سوزی بیشتر شد تا جایی که بقلای درپوش ورودی روغن همیشه روغنی بود و با جذب خاک تمام اون قسمت از بدنه تراکتور کثافت شده بود

امروز دیگه تصمیم گرفتم واشر عوض کنم که سر سیلندر رو باز کردم اما با مشاهده واشر سر سیلندر تعجب کردم چون خیلی تمیز و بدون ایراد بود اینم تصاویرش
http://s9.picofile.com/file/8303415550/ ... %DB%B1.jpg

http://s8.picofile.com/file/8303415576/ ... %DB%B9.jpg

فقط ی مشکل ب چشم میومد که اونم بین دو تا سیلندر بود ک واشر مثل اینکه فرسوده نشون میده در تصویر زیر مشخص . اما بعید میدونم این قسمت به روغن سوزی ربطی داشته باشه
http://s9.picofile.com/file/8303415584/ ... %DB%B3.jpg

اینم سر سلندر و سوپاپها
http://s9.picofile.com/file/8303415600/ ... %DB%B5.jpg

http://s8.picofile.com/file/8303415618/ ... %DB%B2.jpg

http://s8.picofile.com/file/8303415684/ ... %DB%B8.jpg

http://s9.picofile.com/file/8303415718/ ... %DB%B8.jpg

http://s9.picofile.com/file/8303415734/ ... %DB%B2.jpg

http://s8.picofile.com/file/8303415784/ ... %DB%B5.jpg




دوستان اگر دقت کنید تمام قسمتهای ورودی هوا روغنی و جرم بسته
با خط کش و آچار فیلر تا اونجایی ک میشد چک کردم میشه گفت تابیدگی وجود نداره
حالا سوالم اینه دوستان ایراد روغن سوزی تو موتور از چ قسمتهایی ؟
من میخواستم فقط واشر عوض کنم اما دیدم واشر مشکلی ک با چشم قابل رویت باشه نداره الان گفتم سوپاپ ها رو هم تعویض کنم
دوستان بعد دیدن تصاویر نظرات و راهنمایی دارید لطف کنید ...چشم انتظارم
نمایه کاربر
ali0364
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 149
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 اردیبهشت 1390, 5:36 pm
نوع خودرو: Peugeot Pars
محل اقامت: تو ماشین

پست یک‌شنبه 22 مرداد 1396, 8:18 pm

بعد از 17 بازدید هنوز کسی نظری نداده!
یک چیز یادم رفت بگم اونهم اینه ب مرور زمان ک روغن سوزی بیشتر میشد به همون اندازه هم از قسمت درپوش ورودی روغن موتور دود و هوا و بخار روغن میومد بیرون
یک جورایی انگار بخشی از دود اگزوز از ورودی روغن بیرون میومد ک فکر میکنم باید از نشتی در قسمت سوپاپ و یا گاید واشر آبندی سوپاپ باشه
دوستان با تجربه لطفا ی کمک برسونید
نمایه کاربر
ali0364
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 149
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 اردیبهشت 1390, 5:36 pm
نوع خودرو: Peugeot Pars
محل اقامت: تو ماشین

پست دوشنبه 23 مرداد 1396, 9:52 am

خب امروز سر سیلندر رو تمیز کردم و سوپاپ هارو هم در آوردم ک در تصاوریر زیر مشخص
http://s8.picofile.com/file/8303476442/ ... %DB%B8.jpg

http://s8.picofile.com/file/8303476450/ ... %DB%B9.jpg

http://s9.picofile.com/file/8303476484/ ... %DB%B6.jpg



فقط یکی از لاستیکهای آب بندی یا گیت سوپاپ خراب بود ک برای سوپاپ دود و احتمالآ شاید روغن سوزی زیاد برا همین بوده باشه (دایره قرمز خراب و سمت چپ ظاهرآ سالم)

http://s8.picofile.com/file/8303476492/ ... %DB%B3.jpg

http://s9.picofile.com/file/8303476418/ ... %DB%B5.jpg

حالا موندم سوپاپ هارو تعویض کنم یا نه مشکلم هزینش نیست و هیچ مشکلی از این بابت ندارم فقط مشکلم اینه که سیت سوپاپ و سوپاپ فابریک بعد این همه مدتی ک کار کردن مطمئنن مقداری ساییده شدن و زاویه و درجه سیت تغییر کرده اما چون روی هم ساییده شدن مثل هم تغییر کردن و همدیگرو آب بندی کردن حالا میترسم اگر سوپاپ نو بندازم روش قشنگ روی سیت نشینه و زاویه ها با هم فرق کنه
دوستان با تجربه (بازم تکرار میکنم بیشتر منظورم تمام دوستانی هستن که موتور خودرو یا حتی موتور سیکلت رو تعمیر کرده باشن چون این موتور خیلی سادست ) لطفآ و خواهشآ راهنمایی کنید ک نظریم درسته یا خیر و اینکه بهتر چ کاری انجام بدم
saeed1000
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 266
تاریخ عضویت: شنبه 23 دی 1391, 8:11 pm
نوع خودرو: دوچرخه
محل اقامت: اذربایجان شرقی

پست دوشنبه 23 مرداد 1396, 1:45 pm

من اطلاعات زیادی ندارم ولی بنظرم:

تو سواری برای تعویض سوپاپ گیت سوپاپ هم لازمه و سوپاپ اب بندی هم باید بشه
یعنی سر سیلندر باید بره تراشکاری برا تعویض گیت و اب بندی سوپاپ

اگه موتور کشش کافی داشت و مهارت کافی دارین تمام لاستیک سوپاپ ها رو تعویض کنید و دست به سوپاپ نزنید
لاستک سوپاپ های دیگه هم بمرور ممکنه خراب بشن و نیاز به تعویض داشته باشن پس تعویض همه شون صلاح هستش

فقط حتما در تهیه لوازم یدکی دقت خیلی زیاد داشته باشید و بیشترین هزینه رو بکنید . یدکی های تو بازار اکثرا کیفیت پایینی دارن. خیلی بگردید و خودتون انتخاب کنید. یا از فروشگاه مطمئن خرید کنید



Sent from my LG-M400 using Tapatalk
نمایه کاربر
farzad12345
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 110
تاریخ عضویت: جمعه 4 اردیبهشت 1394, 10:39 am
نوع خودرو: پارس XU7 مدل نود و د

پست دوشنبه 23 مرداد 1396, 3:16 pm

سلام دوست خوبم
روغن سوزی ارتباطی با واشر سر سیلندر نداره، خرابی رینگ ها باعث روغن سوزی میشه، اگه دقت کنید تو شیار های اطراف پیستون قطعه ای مانند النگو و در دو نوع مختلف وجود داره که بهشون رینگ گفته میشه و باید با دقت هرچه تمام تر اونها رو عوض کنی، اما یه توصیه مهم اینکه، اگر آچار ترکمتر مخصوص و کمی تجربه لازم رو ندارید بهتره کار رو به تعمیر کار وارد بسپارید، چون برای تعویض رینگ ها می بایست پیستون ها خارج بشن و برای خروج اونها باید شاتون از میل لنگ باز شه و بستن مجدد همه اینها نیاز به علم و اطلاع کافی داره، البته اگه دست به آچار هستید ممکنه موفق بشید ولی در کل اگه تراکتور وسیله کارتون هست، بهتره با اطمینان بیشتری از تواناییتون بازش کنید

فرستاده شده از D6633ِ من با Tapatalk
نمایه کاربر
ali0364
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 149
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 اردیبهشت 1390, 5:36 pm
نوع خودرو: Peugeot Pars
محل اقامت: تو ماشین

پست دوشنبه 23 مرداد 1396, 4:57 pm

سلام . ممنون از هر دو عزیز
ولی بنظرم اینطور درست نیست ک با قاطعیت بگیم تنها ایراد روغن سوزی فقط اشکال در رینگ پیستون و پیستون و دیواره سیلندر.
بله بهتر بگیم در اکثر موارد اشکال روغن سوزی از این قسمتهاست و ب ندرت پیش میاد روغن سوزی ایرادش از جای دیگه باشه.
البته این نظر شخصیم و فکر کنم هم درست باشه
چون اگر واشر سر سیلندر خراب بشه خب مسلم روغن به پیستون و یا رادیاتور راه پیدا میکنه ک البته چون فاصله روزنه روغن تا آب رادیاتور نزدیکتر بیشتر واکثر مواقع وقتی واشر میسوزه آب روغن قاطی میکنه
الان رفتم دوباره پیستون رو با چشم و دست کشی چک کردم دیدم اثری از خراش و .... نیست و همینطور دیواره سیلند کاملآ براق و ردی از روغن یا ... نداره

بعد از ظهر رفتم یک دست سوپاپ خریدم به قیمت دونه ای 30 تومان که 4 عدد شد 120 فکرشم نمیکردم همچین قیمتی باشه ساخت ترکیه
ولی وقتی اومدم خونه پشیمون شدم و فردا میخوام ببرم پس بدم ک اگر پس گرفت با روغن سمباده همین سوپاپای فابریک رو آبندی کنم چون مشکلی توشون ندیدم اگر اوکی شد ک هیچ اگر باز هم روغن سوزی داشت دیگه ناچارا میبرم تعمیرگاه چون باز کردن موتور تراکتور مثل خودرو راحت نیست و از کمر باید کلآ متور جدا بشه ک کارمن تنها و بی تجربه نیست
نمایه کاربر
ali0364
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 149
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 اردیبهشت 1390, 5:36 pm
نوع خودرو: Peugeot Pars
محل اقامت: تو ماشین

پست سه‌شنبه 24 مرداد 1396, 8:19 am

امروز سر سیلندر رو بردم پیش تعمیرکار ماشینمون تا ازش راهنمایی بگیرم اونم فرستادم پیش تراشکار سرسیلند . ب محض اینکه سر سیلندر رو دید گفت بزار پایین باید سوپاپها و سیت سوپاپ سر سیلندر آب بندی بشه و سر سیلندر هم کف تراش!
مثل اینکه سرش خلوت بود وقتی رفتم چشاش برق زد....
منم چنتا سوال کردم : اینکه سوپاپای خودش سالم یا باید عوض بشه ک گفت نه نیازی نیست و همینا خوبه و فقط آب بندی باید بشه و اینکه گفت سیلندر کف تراش نیاز داره اگر نکنی باز واشر میسوزونه .....
اما من با خط کش فلزی هم ضربدری و هم عرضی و طولی چک کردم چ با آچار فیلر و چ با نور چراغ قوه هیچ پستی و بلندی و درزی وجود نداشت
فکر کنم طرف برا پول گرفتن همچین چیزی گفته آخه تو همون نگاه اول که (سر سیلندر تو صندوق عقب ماشین بود) بدون هیچ دست زدن و هیچ ابزار تستی همینجوری سریع گفت باید کف تراش بشه!

سوپاپای جدید رو هم بردم پس دادم
امروز رفتم روغن سمباده زبر و نرم گرفتم تا بعد از ظهر همین سوپاپا رو آب بندی کنم و با لاستیک آب بندی و واشر سر سیلندر جدید ببندم تا ببینم چی میشه اگر درست شد ک هیچ اگر نه فکر کنم ی 500 چوق باید پیاده بشیم
saeed1000
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 266
تاریخ عضویت: شنبه 23 دی 1391, 8:11 pm
نوع خودرو: دوچرخه
محل اقامت: اذربایجان شرقی

پست سه‌شنبه 24 مرداد 1396, 8:04 pm

دوست عزیز روغن سوزی باحتمال زیاد از لاستیک سوپاپ هستش.همشون رو عوض کنید
گیت سوپاپ ها در صورتی که سوپاپ لقی یا شلی داشته باشه باید به همراه سوپاپ تعویض بشه

باز میگم اگه موتورتون نفس و کشش خوبی داشته سوپاپ ها رو دستکاری نکنید ممکنه مشکل ایجاد کنید
در مورد رینک موتور هم حق با دوستومنه اگه مشکل از رینک باشه بهتره برین پیش متخصص کار بلد

کف تراشی بیشتر وقتی انجام میشه که سر سیلندر تاب برداره در حد ناچیز که چشم نمیتونه تشخیص بده تراشکارم بدون تجهیزات نمیتونه. پس اگه چشمی تشخیص داده کفتراشی لازمه احتمالا مشتری رو $$ دیده. البته بعضیا هم هستن از رو تجربه این تشخیصو میدن.

ما رو از نتیجه کارتون بی خبر نزارین
موفق باشین[FLEXED BICEPS][THUMBS UP SIGN]


Sent from my LG-M400 using Tapatalk
نمایه کاربر
ali0364
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 149
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 اردیبهشت 1390, 5:36 pm
نوع خودرو: Peugeot Pars
محل اقامت: تو ماشین

پست چهارشنبه 25 مرداد 1396, 7:32 am

یازم ممنون از راهنماییهاتون

------------------
دیروز از یکی از دوستان تعمیرکار خودرو آچار ترک متر قرض گرفتم اونم چ آچاری ساخت انگلستان England
دو تا قوطی روغن سمباده نرم و زبر گرفتم و با وصل کردن دریل از زیر سوپاپ و استفاده از روغن سمباده سوپاپهارو ابندی کردم البته چون خیلی مشکل نداشت از روغن زبر استفاده ای نکردم و فقط از سمباده نرم استفاده کردم و با دور دریل کم کار رو انجام دادم و برای اینکه سه نظام دریل میله سوپاپ رو خط ننداره دورش رو چند دور چسب برق (لنت) پیچیدم
این قبل عمل (سیلندر چپ):http://s9.picofile.com/file/8303664576/ ... %DB%B7.jpg

اینم بعد عمل (سیلندر راست) :
http://s9.picofile.com/file/8303664592/ ... %DB%B3.jpg

--------
http://s9.picofile.com/file/8303665250/ ... %DB%B0.jpg

نهایت همه چیز رو بستم و هواگیری و استارت. ک متاسفانه طبق همون چیزی که شما دوستان و دوست و اشنا تعمیرکار و ... گفتن (و من نمیخواستم باور کنم ) ایراد از رینگ پیستون


واقعا این تعمیر اطلاعات و تجربه خیلی خوبی داره برام میاره
چیزی ک فهمیدم اینه ک اگر روغن سوزی بیشتر از قسمت اگزوز بود احتمال اینکه ایراد از قسمتهای سوپاپ و .. باشه به همون اندازه رینگ پیستون
اما اگر از کارتل یا درب سوپاپ دود میداد یا بقول تعمیرکارها کمپرس داشت ، احتمال قوی ایراد از رینگ پیستون

متاسفانه کار سخت تر شد و همون لحظه بیخیال شدم و ناچارا گفتم میبرم تعمیرگاه ... اما الان دوباره جوگیر شدم ک کارتر رو باز کنم تا ببینم میشه یاتاقان رو از زیر باز کرد یا نه . ی جورایی این فنی بازی و کنجکاوی عین باتلاق میمونه هرچی میخوای ولش کنی بخیال بشی و نمیشه بیشتر جذبش میشی حال اگر خبری ازم نشد بدونید رفتیم تو باتلاق
------------------------------------------------
اینجا ک ب جز این دو بزرگوار خیلی استقبال نکردین :-? الان دارم فیلماها و اطلاعات رو تو نت میگیرم ببینم ریزکاریهاو تعویض جا انداختن رینگ چیه ک وقتی بازش کردم سریع جمعش کنم و خرابکاری هم ب صفر برسه .
الان چنتا چیز برام مبهم که دارم جوابشون رو پیدا میکنم حالا اگر کسی از دوستان تجربه ای داره ممنون میشم بگه
فقط به تعویض رینگ ها اکتفا بکنم یا یاتاقان و بوش و پیستون هم بهتر تعویض بشه ؟ البته بیشتر منظور یاتاقان
چون موتور رو نمیتونم تکون بدم برای تست و چک کردن اینکه بوش گشاد نکرده باشه نمیدونم باید چیکار کنم ؟
تراکتور هیچ مشکلی چ صدای ناجور یا کشش کم و کم جون بودن نداره و همه جوره عالی فقط مشکلش همین راه پیدا کردن کمپرس به داخل کارتر
و فکر میکنم دلیل اصلی هواکش نامناسب چون ی هواکش داره ک فقط توش با توری فلزی مثل سیم ظرف شویی پر شده و برای بهتر کار کردن باید توش ی مقدار روغن ریخته بشه تا ی مقدار گرد و غبار رو بتونه جذب کنه
و گاهی اوقات میشه ک روغن خشک میشه و منم یادم میره روغن بریزم و احتمالا فرسایش رینگ بخاطر ورود گرد و غبار زیاد حالا امیدوارم بوش گشاد نکرده باشه
نمایه کاربر
farzad12345
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 110
تاریخ عضویت: جمعه 4 اردیبهشت 1394, 10:39 am
نوع خودرو: پارس XU7 مدل نود و د

پست چهارشنبه 25 مرداد 1396, 9:17 am

سلام دوست خوبم، بنده قصد راهنمایی داشتم، اما احساس کردم شما اطلاعات خودتون رو تقریبا موثق و دلیل اصلی عیب تراکتور میدونید بنابراین دیگه صحبتی نکردم، ممنون

فرستاده شده از D6633ِ من با Tapatalk

بازگشت به “ماشین آلات کشاورزی”