قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

سوالاتي پيرامون تراكتور

مدیر انجمن: espero

نمایه کاربر
آخشام
دنده 2
پست: 2800
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 8 مرداد 1387, 7:42 am
محل اقامت: urmia

پست پنج‌شنبه 28 دی 1391, 5:03 pm

دقیقا اینطوره. آلیاژ و متریالی که در ساخت قطعات ترکتور در ایران استفاده میشه دقت لازم رو مبذول نمیکنن. 1 ترم مرتبا به ریخته گری تراکتور سازی تبریز رفت وآمد داشتم. مثلا برای ای که هزینه های تولیدشون پایین باشه از فولاد با گرافیت کمتر استفاده میکنن. فقر گرافیت در فولاد و چدن باعث بالا رفتن اصطحکاک و متعاقبا تلف شدن انرژی تولیدی با تولید گرمای بیشتر.
اشتباهات مهندسی زیادی در تولید ترکتورهای ایرانی رخ میده. مثلا نصب توربو شارژ روی مسی فرگوسن 285 بدون اینترکولر. یا نصب مخزن کامپوزیتی و انتقال اون زیر پای راننده. جای بحث زیادی وجود داره.
ped-ram
شروع حركت
پست: 38
تاریخ عضویت: دوشنبه 14 فروردین 1391, 7:42 pm
نوع خودرو: samand lx

پست جمعه 29 دی 1391, 6:13 pm

درود

دوستان نمی خواهم ملا لغتی باشم . اما اون فولاد با گرافیت کمتر درست نیست، در فولاد گرافیتی وجود نداره آلیاژی که گرافیت داره چدن هست. و عمده عیوب در این موارد( ذوب و ریخته گری) مربوط به موارد کوچک اما مهم هست که متاسفانه به 1001 دلیل رعایت نمیشه.

باز هم معذرت خواهی می کنم قصد جسارت نداشتم، این مواردبه سبب رشتم یاد اور شدم
نمایه کاربر
آخشام
دنده 2
پست: 2800
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 8 مرداد 1387, 7:42 am
محل اقامت: urmia

پست جمعه 29 دی 1391, 8:37 pm

دوست عزیز گرافیت مثال بود. خیلی از عناصر هستن که میتونن به فولاد و چدن خاصیت ضد اصطحکاکی بدن و لغزش دو فلز روی همدیگه رو سهل کنن. از جمله منگنز اگه اشتباه نکنم. من زیاد از مواد شناسی و تاثیر اونها بر همدیگه اطلاع زیادی ندارم و فقط در حد یک درس ریخته گری 3 واحدی و مواد شناسی 2 واحدی بود. قطعا شما که احتمالا متالورژی خوندین بیشتر در جریان هستین. بنده کلی عرض کردم. جزئیاتش با شما

حالا جدا از این بحث انتخاب متریال فلزهای در حال ارتباط هم خیلی مهمه. در کل هر عنصری که بتونه حفره های میکروسکوپی در سطوح اصطحکاکی رو به نحو احسن پر کنه روان کننده ی خوبی به حساب میاد
ped-ram
شروع حركت
پست: 38
تاریخ عضویت: دوشنبه 14 فروردین 1391, 7:42 pm
نوع خودرو: samand lx

پست یک‌شنبه 1 بهمن 1391, 7:04 am

درود
آخشام نوشته شده:دوست عزیز گرافیت مثال بود. خیلی از عناصر هستن که میتونن به فولاد و چدن خاصیت ضد اصطحکاکی بدن و لغزش دو فلز روی همدیگه رو سهل کنن. از جمله منگنز اگه اشتباه نکنم. من زیاد از مواد شناسی و تاثیر اونها بر همدیگه اطلاع زیادی ندارم و فقط در حد یک درس ریخته گری 3 واحدی و مواد شناسی 2 واحدی بود. قطعا شما که احتمالا متالورژی خوندین بیشتر در جریان هستین. بنده کلی عرض کردم. جزئیاتش با شما

حالا جدا از این بحث انتخاب متریال فلزهای در حال ارتباط هم خیلی مهمه. در کل هر عنصری که بتونه حفره های میکروسکوپی در سطوح اصطحکاکی رو به نحو احسن پر کنه روان کننده ی خوبی به حساب میاد
آخشام عزیز مطالبی رو که شما فرمودین توضیحاتش در حدود یک کتاب 500 صفحه هست، اما به صورت کلی و در حد سواد کم من به این صورت بیان می شوند که:
مقاومت سایشی(به قول ما) در همه آلیاژ ها هم با افزودن عناصر خاص هر گروه الیاژی و یا به کمک عملیات حرارتی ایجاد می شود که همراه با موارد مثل تردی و شکنندگی و یا خواص مطلوب یا نامطلوب دیگر هستند.

اما در بحث روانکار ها هر عنصری توانایی این کار را ندارد،احتمالا منظور شما از پر کردن حفره ها هم مواردی مثل روغن و یا گریس باشند کاملا درست است. علت اینکه گرافیت در مواردی یک روانکار مطلوب به حساب میاد به ساختار لایه لایه گرافیت بر می گرده در غیر این صورت مثلا نمیشه از عناصر مثل تیتانیم برای ایجاد خاصیتی برای ایجاد قابلیت روانکاری گرافیت استفاده کرد .
اما برای جلوگیری از کشت باقالی باید خدمت دوستان عرض کنم که عیوبی که در این مورد اشاره شد فقط مربوط به آلیاژ سازی نمیشه چه بسا از نظر آلیاژ دقت بالایی هم داشته باشند .
مشکل از جایی شروع میشه که قطعه ریخته گری شده باید از قالب در بیاد و ادامه مراحل تولید روش انجام بشه موارد خیلی زیادی هستند که می توانند ایجاد خرابی کنند که عمده انها عبارتند از1 گارگر غیر متخصص 2 کار گر غیر متخصص 3 کار گر غیر متخصص 4عملیات های مکانیکی غیر اصولی 5عملیات های حرارتی ناقص6انتخاب مواد اولیه بی کیفیت و...
به عنوان مثال: دیسک های ترمز تولید ایران از نظر کیفیت الیاژی دقت ریخته گری و مواد اولیه در حد خوبی هستند اما استفاد از کارگر ناشی که به کارش وارد نیست و دیسکی که فرایند تولیدش تموم شده و باید به کارگاه مونتاژ بره رو پرت می کنه تو سبد قطعات اونم از فاصله 10 متری و باعث ایجاد تنش در قطعه میشه ( این مورد دیده شده داستان نیست ) و در نتیجه زحمت یک گروه تولیدی رو به هدر میده و از اون مهمتر جون یک عده رو به بازی میگیره.

این دست موارد هستند که صنعت رو نابود می کنه و گرنه تولید یک تراکتور ساده با تکنولوژی زمانی که چرچیل 2 ابتدایی بود کار پیچیده ای نیست.
نمایه کاربر
aboatishe
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 87
تاریخ عضویت: چهارشنبه 31 تیر 1388, 3:29 pm
نوع خودرو: Yamaha yz 250 F

پست جمعه 23 فروردین 1392, 2:25 pm

یه یوروپارس 404بگیر
دو دیفرانسیل
6خروجی روغن هم داره
یه اهن 6 خیش بنداز پشتش تا ته بزن بره پایین دف جلو رو بکش بهت نه نمیگی
اندازه ای هم در حد فیات
یکیش رو حدود 7 سال داریم تا به حال مشکلی نداشتیم
nima_mah
پست: 1
تاریخ عضویت: شنبه 21 اردیبهشت 1392, 12:25 pm
نوع خودرو: fj crruiser

پست شنبه 28 اردیبهشت 1392, 5:56 pm

saeed/سعيد نوشته شده:
LADA نوشته شده:سلام.
راستش هم براي باغ ميخواد هم زمين كشاورزي واسه همين اين مدل با اين جثه و نيروي
محركه خيلي خوبه.
بعدشم اگه ميشه بگيد تراكتور يونيورسال ساخت كجاست؟ الان هم توليد ميشه؟
برای باغ داری به تراکتور های با جسه کوچک مورد نیازه تا به شاخه برگ درختها صدمه ای نرسه

تراکتور های یونیورسال ساخت انگلیس هستند.
ولی نمیدونم از لحاظ لوازم مصرفی و تعمیرات در چه وضعی هستند چون چندین ساله که دیگه واردات نداره
دوست عزیز تراکتور های یونیورسال ، فیات های ساخت کشور رومانی هستند که مدل 650 در ایران به تراکتور رومانی است.

بازگشت به “ماشین آلات کشاورزی”