قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

مشکل ترموستاات و دور تند فن Jac-J5 اتوماتیک(موتور 1800)

تصویر J3 ، J5 - S3 ، S5

مدیران انجمن: دينگاليگا, MCP

Mostafa407
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 59
تاریخ عضویت: شنبه 2 خرداد 1394, 11:15 am
نوع خودرو: Sonata Yf

پست دوشنبه 5 مرداد 1394, 6:00 am

فرمایش شما دوستان کاملا صحیح و دقیق است
اما وقتی نمایندگی میگه همینطوریه و عوض نمیکنه یا سرویس نمیکنه آیا عاقلانه س که خودمون دست به کار بشیم؟ با توجه به اینکه احتمالا هوزینگ ترموستات ممکنه اتفاقی براش بیوفته؟
بعد اینکه اون پیچ چطور عمل میکنه؟ یعنی مثلا اگر یه دور چپ گرد بازش کنیم دما از ۸۲ میاد ۸۰ یا میاد ۸۰/۸ ؟ اصولا این کار نیاز به دستورالعمل داره و ضمن اینکه نمایندگی هم انجام نمیده و طبعا احتمال خرابی فن هم بعد از یه سال خیلی زیاده....
Mostafa407
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 59
تاریخ عضویت: شنبه 2 خرداد 1394, 11:15 am
نوع خودرو: Sonata Yf

پست دوشنبه 5 مرداد 1394, 6:04 am

سلام آقا میثم
هر خودرویی سیستم خودش رو داره اما اگر قرار بود فن دوم دایم کار کنه ٬ آیا واقعا نیاز به داشتن دو تا فن در ماشین بود؟ سیستم مربوط به هر خودرو با ایراد در عملکرد یه سیستم تو خودو که نباید قاطی بشه ... مطمینن هیچ ماشینی تو دنیا وجود نداره که دو تا فن با هم کار کنن!!!! از زمان استارت تا خاموش شدن ... این ایراد همونطوری که دوستان گفتن مطمینن به ترموستات ربط داره و به نظرم باید به کمک هم یه فکری به حالش بکنیم ...
ضمنن فن دوربالا رو من تست کردم ... بدون درگیر شدن گیربکس در یک روز نسبتا سرد هم روشن میشه ...
meysam7143 نوشته شده:سلام خدمت دوستان
باتشکر از توضیحات شما
ترموستات هیچ مشکلی نداره و روشن شدن فن طبیعی هست
من ماشینم 10000 هزار کارکرده و مشکلی ندارم
هر خودرویی سیستم مخصوص به خودش رو داره مثلا این خودرو سیستم خنک کننده گیربکس داره
باتشکر
frg
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 75
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 آبان 1392, 3:54 pm
نوع خودرو: j5
محل اقامت: tehran

پست پنج‌شنبه 29 مرداد 1394, 6:16 am

سلام. بالاخره امروز اون كاري كه دلم ميخواست رو انجام دادم. ترموستات رو براي تست و در صورت نياز تنظيم باز كردم. اولين چيزي كه مشاهده شد وجود يه مقدار چسب از زمان مونتاژ لاي ترموستات بود كه فكر نميكنم چيز مهمي باشه http://ttupload.ir/uploads/f11f20150820-074801.jpg

بعدش اينكه بر خلاف ترموستات ماشين بقيه دوستان مال من پيچ تنظيم نداشت!!!‌ لازم به ذكره كه ماشين من تحويل خرداد 94 هست هرچند كه روي پلاك داخل موتور ساخته شده در سال 93 نوشته.
http://ttupload.ir/uploads/f11f20150820-074906.jpg

ترموستات رو توي يه ظرف قرار دادم و گرمش كردم همزمان ظرف رو براي يكنواختي دما هم زدم و دماي ظرف رو بدون اينكه سر ترموكوپل با ديواره يا ته ظرف تماس داشته باشه اندازه گرفتم
http://ttupload.ir/uploads/f11f20150820-091808.jpg

نتيجه اينكه ترموستات دقيقا روي 82 درجه سانتيگراد شروع به باز شدن كرد!‌ و تقريبا روي 85 درجه كاملا باز بود.
http://ttupload.ir/uploads/217820150820-093627.jpg
هرچند كه من ترجيح ميدادم روي 82 كاملا باز بشه :wink:
به نظر من عوض كردن ترموستات با يكي ديگه از همين دما خيلي فرقي نداره بخاطر همين پول خريدن ترموستات رو گذاشتم توي جيبم كه بعدا يه موتور فن كه خراب ميشه بخرم. شايدم يه باطري :cry:
hamid.safipoor
پست: 2
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 21 خرداد 1394, 6:50 am

پست دوشنبه 9 شهریور 1394, 6:35 pm

exking نوشته شده:کارکرد دور تند فن مربوط به همه ماشین ها نیست و با تعویض و یا به قول دوستان با تنظیم ترموستات قابل حل است. در مورد تعویض ترموستات با درجه پایین تر هم باز اتفاق بزرگی رخ نمیدهد چون فقط ترموستات درجه پایین کمی زودتر باز میشود و درهرصورت دمای موتور به همان حدود ۸۲ میرسد تا فن دور کند روشن شود و دما را همانجا نگه دارد. اگه در مورد کارکرد ترموستات اطلاع داشته باشید متوجه منظور من میشوید. ترموستات مثل دریچه ای میماند که اجازه ورود آب خنک به موتور را میدهد حال اگر درجه آن ۸۲ باشد وقتی دمای موتور به ۸۲ رسید باز میشود و آب رادیاتور وارد موتور میشود و اگه درجه ۷۶ باشد وقتی دمای آب داخل موتور به ۷۶ رسید باز میشود و آب رادیاتور وارد موتور میشود ولی در هر دو مورد پس از چندی آب رادیاتور هم در اثر گشتن در موتور گرم و گرمتر میشود تا اینکه فن دور کند روشن میشود و دمای آن را تنظیم میکند. مثلا فن روی دمای ۸۲ روشن میشود و اگه دما به ۷۸ برسد خاموش میشود و این فن است که دمای موتور را پایین و ثابت نگه میدارد و ترموستات پس از ۱۰ دقیقه اول بعد از استارت وجود و عدم وجودش بی تاثیر است چه رسد به درجه اش. ولی وقتی هوای بیرون سرد است مثل زمستان درجه پایین ترموستات خوب نیست چون باعث میشود موتور نتواند سریع خودش را به دمای ۸۲ که دمای استاندارد این موتور است برساند و به جای اینکه موتور پس از ۱۰ دقیقه کارکرد به دمای مطلوب برسد نیم ساعت زمان ببرد و خب کار کردن موتور در دمای زیر حد استاندارد هم خوب نیست.
گیربکس نیز بوسیله آب رادیاتور خنک میشود و کارکرد دور تند فن هیچ ربطی به خنک شدن گیربکس ندارد اگر اینطور بود پس چرا بعضی از ماشین ها مثل ماشین خود من هیچگاه بدون کولر با دور تند فن کار نمیکند، آیا ماشین من گیربکسش نیاز به خنک شدن ندارد؟
این مساله دور تند فن اصلا هیچ چیز حاد و عجیبی نیست و فقط با تنظیم یا تعویض ترموستات کاملا حل میشود فقط متاسفانه بخاطر جو سازی و توهمات مهندسان خودجوش بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
کاملا موافقم
نمایه کاربر
raminsolaty
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 640
تاریخ عضویت: چهارشنبه 17 آبان 1391, 1:04 pm
نوع خودرو: Jac J5
محل اقامت: تهران

پست جمعه 13 شهریور 1394, 12:56 pm

hamid.safipoor نوشته شده:
exking نوشته شده:کارکرد دور تند فن مربوط به همه ماشین ها نیست و با تعویض و یا به قول دوستان با تنظیم ترموستات قابل حل است. در مورد تعویض ترموستات با درجه پایین تر هم باز اتفاق بزرگی رخ نمیدهد چون فقط ترموستات درجه پایین کمی زودتر باز میشود و درهرصورت دمای موتور به همان حدود ۸۲ میرسد تا فن دور کند روشن شود و دما را همانجا نگه دارد. اگه در مورد کارکرد ترموستات اطلاع داشته باشید متوجه منظور من میشوید. ترموستات مثل دریچه ای میماند که اجازه ورود آب خنک به موتور را میدهد حال اگر درجه آن ۸۲ باشد وقتی دمای موتور به ۸۲ رسید باز میشود و آب رادیاتور وارد موتور میشود و اگه درجه ۷۶ باشد وقتی دمای آب داخل موتور به ۷۶ رسید باز میشود و آب رادیاتور وارد موتور میشود ولی در هر دو مورد پس از چندی آب رادیاتور هم در اثر گشتن در موتور گرم و گرمتر میشود تا اینکه فن دور کند روشن میشود و دمای آن را تنظیم میکند. مثلا فن روی دمای ۸۲ روشن میشود و اگه دما به ۷۸ برسد خاموش میشود و این فن است که دمای موتور را پایین و ثابت نگه میدارد و ترموستات پس از ۱۰ دقیقه اول بعد از استارت وجود و عدم وجودش بی تاثیر است چه رسد به درجه اش. ولی وقتی هوای بیرون سرد است مثل زمستان درجه پایین ترموستات خوب نیست چون باعث میشود موتور نتواند سریع خودش را به دمای ۸۲ که دمای استاندارد این موتور است برساند و به جای اینکه موتور پس از ۱۰ دقیقه کارکرد به دمای مطلوب برسد نیم ساعت زمان ببرد و خب کار کردن موتور در دمای زیر حد استاندارد هم خوب نیست.
گیربکس نیز بوسیله آب رادیاتور خنک میشود و کارکرد دور تند فن هیچ ربطی به خنک شدن گیربکس ندارد اگر اینطور بود پس چرا بعضی از ماشین ها مثل ماشین خود من هیچگاه بدون کولر با دور تند فن کار نمیکند، آیا ماشین من گیربکسش نیاز به خنک شدن ندارد؟
این مساله دور تند فن اصلا هیچ چیز حاد و عجیبی نیست و فقط با تنظیم یا تعویض ترموستات کاملا حل میشود فقط متاسفانه بخاطر جو سازی و توهمات مهندسان خودجوش بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
کاملا موافقم
من با تاما ژاپنی عوض کردم ۸۲ درجه مشکل حل شد
رالي1
شروع حركت
پست: 29
تاریخ عضویت: جمعه 9 فروردین 1387, 9:42 pm

پست دوشنبه 6 مهر 1394, 6:59 am

ماشینو بردم نمایندگی 2006 مشهد گفتم واسه دور تند فن ترموستاتو و تنظیم کنن .اونا گفتن ما ترموستات تنظیم نمیکنیم عوض میکنیم !!!!! منم عوض کردم الان دور تند کار نمیکنه اما دور کند همش تو مداره و آمپر آب ماشین نسبت به قبل یکم اومده پایین . دوستانی که ترموستات عوض کردن ، واسه شمام اینطوریه؟
نمایه کاربر
raminsolaty
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 640
تاریخ عضویت: چهارشنبه 17 آبان 1391, 1:04 pm
نوع خودرو: Jac J5
محل اقامت: تهران

پست دوشنبه 27 مهر 1394, 10:59 am

رالي1 نوشته شده:ماشینو بردم نمایندگی 2006 مشهد گفتم واسه دور تند فن ترموستاتو و تنظیم کنن .اونا گفتن ما ترموستات تنظیم نمیکنیم عوض میکنیم !!!!! منم عوض کردم الان دور تند کار نمیکنه اما دور کند همش تو مداره و آمپر آب ماشین نسبت به قبل یکم اومده پایین . دوستانی که ترموستات عوض کردن ، واسه شمام اینطوریه؟
من اول با تاما 82 عوض کردم در دمای محیطی زیر 35 درجه دور تند خاموش میشد بین 35 تا 45 درجه بعد 8 دقیقه وبالای 40 درجه انگار نه انگار.دور کند هم که دایم روشن بود.
بلاخره تصمیم گرفتم با ترموستات 76.5 درجه عوض کنم چون فن رادیاتور از بالانس خارج شده بود و بدنه ماشین رو می لرزوند. الان دور کند هم ا.ر لازم باشه روشن می شه چه برسه به دور تند. حتی موقع روشن بودن کولر گاهی دور تند خاموش میشه.
نمایه کاربر
MCP
مدیر کلوپ خودروهای چینی
پست: 2084
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1384, 12:10 pm
نوع خودرو: JAC S5
محل اقامت: شمال

پست سه‌شنبه 6 بهمن 1394, 3:40 pm

اینطور که من شنیدم ، مشکل کارکرد مداوم فن دور تند و مشکل ترمز در ابتدای روشن شدن خودرو ، توسط یک آپدیت نرم افزاری ECU کاملا رفع گردیده است. و نمایندگی این عملیات را انجام میدهد. ( با همان ترموستات فابریک )
نمایه کاربر
raminsolaty
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 640
تاریخ عضویت: چهارشنبه 17 آبان 1391, 1:04 pm
نوع خودرو: Jac J5
محل اقامت: تهران

پست سه‌شنبه 13 بهمن 1394, 4:14 am

مشکل ترمز با آپدیت نرم افزاری کاملا حل میشود ولی ارتباطی به مشکل دور تند ندارد
Kazemgtr
پست: 9
تاریخ عضویت: دوشنبه 12 بهمن 1394, 1:27 am
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست دوشنبه 9 فروردین 1395, 8:21 pm

من تعمیر کار ماشینم و روزی یکی دوتا از این جکا میان واسه فن جالبه تعمیرگاه من چسب نملیندگیه کرمان موتوره وای اگه بدونین چ شرو‌ ورایی تحویل ملت میدن . اصل داستان اینه ک یه سری از این ترموستات ها معیوبه و خود شرکت محترم کرمان موتور اینارو گرفته بسته رو ماشینا و ایرادشونم اینه ک کامل باز نمیشن ک اب ب راحتی جریان پیدا کنه و خنک بشه فن دور تند هم یکسره کار میکنه تا دما بیاد پایین ولی چون کامل باز نمیشه فلذا پروسه خنک‌ شدن ب کندی صورت میگیره . اونایی ک‌ مشکل دارن برن ی ترموستات پدر مادر دار ژاپنی بندازن و خلاص . گیربکسم هیچیش نمیشه . تازه اگه همینجوری سوارش بشی اتفاقا چیزیش میشه چون مایع خنک کننده خوب و روان گردش نمیکنه . ماشین بعدی ک بعد کیلومتر هفتاد هزار این مشکلو داره موتورهای تی یو فایو پژو هست ک فن یکسره میشه یا زیاد کار میکنه .‌

فرستاده شده از ALE-L21ِ من با Tapatalk

بازگشت به “جی ای سی (جك) JAC”