قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

W110 بهترین همسفر جاده های ایران +W111-W112

W110-W111-W108/109-W112-W113-W100
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 بهمن 1386, 5:39 am
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

پست چهارشنبه 10 تیر 1388, 1:09 pm

Mercedes Benz W110

سلام دوستای خوبم
هرچی سرچ کردم دیدم نه! واقعا در مورد این بنز زیبا و دوست داشتنی تاپیک نداریم.
تصویر
این تندیس زیبا رو که در حدود 30-40 سال پیش توی جاده های ایران پا گذاشت و تاکسی بین شهری شد، اکثر ایرانیها یا بهتر بگم همه ایرانیها میشناسند! وقتی آدم یاد اون روزها میافته دلش قنج میره که چه لذتی داشت!! همون روزها که این بنزهای مشکی رنگ رو کرایه میکردیم و باهاش میرفتیم مسافرت! صندوق عقبش هم که واسه خودش یه دریای بیکرانه! تا همین 5-6 سال پیش هم یادمه که توی جاده ها کار میکردند. بعدا با پژو و سمند تعویض شدند. :D
این عزیزدل که توی ایران بیشتر به اسم 190 میشناسنش فقط یه مدل 190 نبوده! بلکه از سال 1961 تا 1968 که تولید میشده پنچ مدل مختلف ازش تولید شده! از این ماشین در کل 628342 دستگاه و تو دو سری تولید شده. سری اول تولیدش از سال 1961 شروع شد و تا سال 1965 ادامه داشت. سری دومش هم از سال 1965 تا 1968 ادامه داشت و بعد از اون هم از بازی کناره گیری کرد :o
(بعد از اون هم مدلهای W111 که از جلو همینه ولی چراغهای عقبش بزرگتره و W112 که چراغهای جلوی بیضی و چراغ عقبهای پهن داره جایگزین شدند و بعدش هم بنز معماری! واقعا که W112 خیلی خیلی ماشین خوشکل و خوبیه!)
اما W110 توی سری اولش فقط دو مدل داشت. یکی همین مدل 190 (که میشناسید) با موتور چهار سیلندر 1.9لیتری خطی به شماره M121-I4 بود که 130554 دستگاه ازش تولید شد. مدل دیگش که 225645 دستگاه ازش تولید شد، همون 190D بود که اونم میشناسید. تفاوتش با مدل قبلی فقط موتور و نوع سوختشه که گازوییل سوزه! موتور اونم چهارسیلندر 1.9لیتری خطیه! چی؟ کد موتورش هم میخواین؟ بفرمایید! کد موتورش هم اینه:OM621-I4
اما سری دومش که شروع شد سه مدل داشت :grin:
دو مدلش همون دو مدل قبلی بود که فقط حجم موتورش از 1900CC به 2000CC تغییر کرده بود. از مدل بنزین سوزش با موتور M121 تعداد 70207 دستگاه و از مدل گازوییل سوزش با موتور OM621 تعداد 161618دستگاه تولید شد.
اما مدلی که فوق العاده بود و غوغا کرد مدل W110-230 بود که یه موتور 2300CC شش سیلندر خطی به شماره M180-I6 داشت و محشری بود واسه خودش! :) اما حیف که این مدل فقط تو سال 1965 و به تعداد 40258دستگاه تولید شد!تصویر
همه این مدلها یه گیرباکس چهار سرعته دستی داشتن که دنده روی فرمون بودند. آخ که چه کیفی میده این ماشینهای دنده فرمونیتصویر
من که هرچی خودم رو به در و دیوار زدم نتونستم شتاب صفر تا صد و ماکزیمم سرعت (Top Speed) این ماشین رو پیدا کنم. اگه کسی فهمید بگه! آخرین عددی که روی عقربه سرعتش نوشته 120MPH یا 120 مایل بر ساعته که میشه 192 کیلومتر بر ساعت!
پدربزرگم قدیمها یدونه از همینا داشت. میگفت روی کیلومترشمارش یه چراغ به شکل اسکلت داشتتصویر و وقتی سرعتش از 110 یا 120 بالاتر میرفت روشن میشدتصویر یه نکته قشنگ دیگه اینکه کیلومترشمارش مثل همه ماشینها دایره نیست. یه مستطیل عمودیه که یه نوار قرمز توش بالا و پایین میره!
تصویر
از همه چی گفتم بجز ظاهر زیباش
ظاهرش رو که همه دیدید و نیازی به توصیف نداره، اما نکات قشنگی داره که ممکنه دقت نکرده باشید. از قشنگترین جاش بگم! کجاش؟ معلومه دیگه! عقبش!

تصویر

وقتی از عقب مستقیم بهش نگاه کنید دوتا شاخکی که دوطرفش داره اون رو شبیه به تاج پادشاه نشون میده و کلی واسه خودش ابهت داره!! اون دوتا شاخک فقط وظیفه خوشکل کردن ماشین رو ندارن بلکه مانع از پخش شدن هوای عقب ماشین میشه و باعث میشه بادی که از روی سقف میاد مسیر مستقیم رو تا روی زمین طی کنه و هم باعث کاهش مصرف سوخت بشه و هم اینکه توی جاده های خاکی پشت سر ماشین خاک بلند نشه! قوص روی صندوق عقبش که منو کشته از بس قشنگه!تصویر راستی داشت یادم میرفت! در باکش کجاست؟ بله زیر پلاکش یه در داره! وقتی دستگیره بالای پلاک رو بکشید درش باز میشه!

تصویر

خب حالا بیاید از بغل بهش نگاه کنیم. اولین چیزی که جلب توجه میکنه قوص زیبای شیشه جلو و عقبه که هم دید رو بهتر میکنه و هم باعث بهتر شدن آیرودینامیک ماشین میشه!تصویر
دیگه چی میبینید؟ بله! اون خطهای قشنگش! یه خط فرو رفته از جلو تا عقب ماشین رفته (همونطور که 20 سال بعد توی پژوی 405 استفاده شد) یه خط هم از گلگیر عقب خارج شده و تا انتهای ماشین رفته که هنرمندی طراح رو نشون میده!تصویر
بازم نگاه کنید! دیدید؟ دهانه گلگیرها رو دیدید؟ فوق العاده قشنگه!تصویر توصیف کردنی نیست! همون شیبش رو میگم!
یه نکته قشنگ دیگه هم داره که خیلی کوچیکه اما واقعا توی قیافش تاثیر داره! اگه گفتین؟ همون بادگیر اتاقش که بین شیشه عقب و در عقب قرار داره! دیدید؟ همونه که چندوقت پیش مد شده بود پیکان بازهای جـ*و*ا*د به اسم زه شمشیری روی گلگیر ماشینشون میچسبوندن!
تصویر
(راستی میدونید این هواکشی که اکثر ماشینها روی ستون عقبشون دارن چیه؟ واسه اینه که موقع بستن درها فشار هوای داخل اتاق با هوای بیرون یکسان بشه و به شیشه ها آسیب نزنه! )

تصویر

خب حالا بیاین از جلو نگاه کنین! بعد از اون ستاره قشنگ که همه حس مرسدس بنز به اونه، چراغهای گردش جلب توجه میکنه که نور رو خیلی خوب و میزون پخش میکنه! تاحالا دقت کردید که چراغ مرسدس بنزها هر شکلی هم که داشته باشه قسمت اصلی داخلیش گِرده؟ یه دلیلش میتونه همین باشه!
بعد از اون چراغهای راهنمای زیرش و بعد از اون جلوپنجرش جلب توجه میکنه که توی اکثر مدلهای مرسدس بنز به همین شکله و فقط اندازه هاشون فرق داره! بر آمدگی روی کاپوتش هم که زیبایی خیلی زیادی داره! هواکشی که روی کاپوت و زیر شیشه جلوش قرار داره هم یکی دیگه از قشنگیهاشه!تصویر
حالا بیاین بریم توش رو نشونتون بدم که لذت ببرید. از داخلش چیزی نمیگم! چون زیبایی و راحتیش اصلا قابل توصیف نیست! فقط اینو بگم که صندلی جلوش هم مثل صندلی عقبش یدونه بیشتر نیست!(البته توی بعشی مدلها هم دوتا صندلی داره و تو بعضی مدلها صندلیش سه تکه داره که تکه وسطش هم میتونه پایین بیاد و کف صندلی قرار بگیره و هم میتونه بالا بره و بین دوتا صندلی قرار بگیره) این باعث میشه که راحتتر و جادارتر بشه! چون دنده هم نداره (داره! گفتم کنار فرمونه) خیلی دلباز میشه! خودتون ببینید دیگه!
تصویر
درهاش هم انقدر تپل و باحاله که فقط باز و بسته کردن درهاش کلی کیف میدهتصویر
این اتاق مدل استیشن (که توی مرسدس بنز با حرف T نشون داده میشه)هم داشته.
تصویر
خلاصه که هرچی ازش بگم کم گفتم.
آخرین ويرايش توسط 1 on Ali Beheshti, ويرايش شده در 0.
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»
نمایه کاربر
tartuffe
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 156
تاریخ عضویت: دوشنبه 10 فروردین 1388, 3:45 pm

پست چهارشنبه 10 تیر 1388, 1:22 pm

اون بنز مشکی ها که اکثرشون هم تر تمیز بودند چی شدند؟ چون من دیگه هیچ جا نمی بینمشون و نه اگهی از فروششون دیدم نکنه الاغا اون ها را اره کردند ؟
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 بهمن 1386, 5:39 am
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

پست چهارشنبه 10 تیر 1388, 1:27 pm

اتفاقا دقیقا همینطوره!! چون اون الاغهایی که فرمودید اول اره میکردند، بعد پژو میدادند :D :D
الآن هم اگه کسی داشته باشه یا داغونه یا نمیفروشه! :sad: :o
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»
نمایه کاربر
Agusta
متخصص برق خودرو
پست: 4658
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 14 آبان 1387, 7:47 pm
نوع خودرو: شورولت نوا-MB W107
محل اقامت: تهران-قیطریه-بلوار اندرزگو
Like شده: 1 بار

پست چهارشنبه 10 تیر 1388, 7:02 pm

با سلام خدمت علی اقا و محمد اقای نبوی گل
اولا که ببخشید که توی تاپیک بنز دخالت میکنم :o
این بنز از همون اول به نظر من بعد از پاگودا بهترین مدل بنز بوده و هست موتورش ساخته شده برای مسافتهای طولانی و این برای این ماشین یه مزیته :-)
اون امپره کیلومترش دله ادم رو میبره واقعآ که زیباست :-)
میدوارم که علی جان خودت یه دونه W111 یا W110 بخری
نمایه کاربر
M_Reza 92
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 57
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 15 اردیبهشت 1388, 8:29 am
نوع خودرو: گلف
محل اقامت: چالوس

پست پنج‌شنبه 11 تیر 1388, 11:45 am

يادش بخير. دايي منم يه 230s داشت مدل66. از وقتي من يادم مياد و بچه بودم اين ماشينو داشت. تا 2-3 سال پيشم داشت ولي ديگه داغون شده بود همه جاش پوسيد بود تا آخر ديگه بعد از سالها عوضش كرد. :sad: جلوش شبيه w108 و w109 هست ولي عقبش شبيه 190ه فقط همونطوري كه گفتيد چراغ عقبش كشيدس. اينكه ادامش معماريه رو نميدونم اما بعضي مدلهاش (w111 و112 و شايد مدهاي ديگه هم باشه) كلاس s هستن و ادامشون 108w و بعدم w109 و ... هست. فكر ميكنم w110 كلاسش فرق كنه. اينطوري كه گفتين بايد e باشه
آمپر كيلومتر w111 هم اسكلتشو نديدم شايدم يادم نيست. ولي يه چيز جالب ديگه داشت. اينكه سرعت و قتي پايين بود رنگ اون چيزه كه ميره بالا و سرعتو نشون ميده سبز بود بعد سعت كه زياد تر ميشد كمكم زرد ميشد و بعدم قرمز. :-)
كلا اين چند مدل خيلي شبيهن و بجز موتور تفاوتهاشون جزئيه. مثل چراغ و ...
يدونه 190 مشكي هم توي محل ما هست. افتاده كنار خيابون. انگار صاحبش ترجيح داده كنار خيابون باشه تا سقفش رو بزنن... :sad:
نمایه کاربر
Mohammad
يار قديمي
پست: 10838
تاریخ عضویت: جمعه 2 مرداد 1383, 9:19 am
نوع خودرو: C107,C350,XV50
Like شده: 4 بار

پست دوشنبه 15 تیر 1388, 9:01 am

ممنون علي تاپيك عالي بود :-)
من عاشق فينتال هستم .طراحي بدنش يه حالت كلاسيك و سنتي داره ولي وقتي ازنظر فني به موتور سيستم سوخت ترمز و سيستم تعليقش نگاه ميكنيم جلوتراز زمان خودش هست و خيلي چيزاي مشترك با مدلاي دهه 80 داره.
w110 ميشه E class الان و w111 , w112 S class ميشن ولي 111 6 سيلندر و 112 8 سيلندر بودن .
مكانيكم يدونه 230S داشت كه روش موتور 250 پليس راهي گذاشته بود ماشين جالبي شده بود با اينكه ظاهرش پوكيده بود و باهاش كاراش رو انجام ميداد ولي خيلي عالي راه ميرفت.
وقتی از عقب مستقیم بهش نگاه کنید دوتا شاخکی که دوطرفش داره اون رو شبیه به تاج پادشاه نشون میده و کلی واسه خودش ابهت داره!!
اين شاخك ها مثل دم ماهي هستن واسه همين بهش فينتال ميگن.
«هزار دوست كم است و یك دشمن زیاد»
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 بهمن 1386, 5:39 am
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

پست دوشنبه 15 تیر 1388, 10:23 am

سلام محمدجان
خیلی ممنون از راهنماییت :grin:
من هم با اون فینتال(ما بچه پایینها بهش میگیم شاخک :-( ) خیلی حال میکنم :) خیلی باحاله! روی معماری نمیشه گذاشت؟ :-( شوخی کردم.
واقعا ماشینهای فوق العاده خوبی بودن و هستن. اما ترمزهاش مثل معماریها و بعد از اونا دومداره نیست!! مثل پیکان که یدونه جای روغن داره میمونه!
پریروز توی همشهری یدونه 220S شش سیلندر مدل 1961 آگهی کرده بود 10میلیون :( هرچی زنگ زدم جواب نداد!! خیلی دوست داشتم ببینم این ماشین چیه که انقدر بالا قیمت داده؟!
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»
نمایه کاربر
Agusta
متخصص برق خودرو
پست: 4658
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 14 آبان 1387, 7:47 pm
نوع خودرو: شورولت نوا-MB W107
محل اقامت: تهران-قیطریه-بلوار اندرزگو
Like شده: 1 بار

پست دوشنبه 15 تیر 1388, 11:01 am

مكانيكم يدونه 230S داشت كه روش موتور 250 پليس راهي گذاشته بود ماشين جالبي شده بود با اينكه ظاهرش پوكيده بود و باهاش كاراش رو انجام ميداد ولي خيلي عالي راه ميرفت.
محمد جان حمید پشکوهی رو میگی
من یه دونه دو در کوپه از این اطاق سراغ دارم به نظرتون چند میرزه
در ضمن کد این اطاق چیه ماشین رو خرک هستش و نونو
نمایه کاربر
شولت باز
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 509
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 تیر 1388, 8:38 am

پست دوشنبه 15 تیر 1388, 11:45 am

عموی من یه مدت یکی ازینها داشته :)
عه گه ر عقابی بتوای له آسمان کوردستان باله وازی بکه باید په ریلی باج بیگ.

غلام رضا خان ابوقداره
نمایه کاربر
شولت باز
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 509
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 تیر 1388, 8:38 am

پست دوشنبه 15 تیر 1388, 11:45 am

عموی من یه مدت یکی ازینها داشته :)
عه گه ر عقابی بتوای له آسمان کوردستان باله وازی بکه باید په ریلی باج بیگ.

غلام رضا خان ابوقداره

بازگشت به “مرسدس بنز دهه 60”