مرسدس بنز W202 C280

W168-W202-W210-R129-R170-W140-W163-W463
نمایه کاربر
raafatnia
متخصص مرسدس بنز
پست: 1348
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 تیر 1388, 11:17 pm
نوع خودرو: 190E 2.6 Sportline

Re: مرسدس بنز W202 C280

پست توسط raafatnia » دوشنبه 19 اسفند 1392, 9:32 pm

اردوان عزیز. تاپیکتو دنبال می کنم اما بواسطه اینکه 202 ندارم و نداشتم، بطبع کمک چندانی نمی تونم بکنم چراکه درسته از نظر مکانیکی تشابهاتی وجود داره اما در دهه 90 به دلیل سرعت پیشرفت الکترونیک در خودرو، عیب یابی هر مارک اتومبیل با هر مدل اتومبیل با هم فرق می کنه و به شدت تخصصی هست. بنابراین تنها چیزی که می تونم بگم اینه که خسته نباشید :smile:
در مورد کولر به این شکلی که توضیح دادی تصور نمی کنم مکانیکهای اینجا چندان قابل اعتماد باشن. من اصلا نمی توونم قبول کنم که سیستمی که نو باشه یا تازه سرویس شده باشه، خوب عمل نمی کنه و باید مدتی کار کنه!!!! این استدلال رو درباره خیلی از تعمیرات از زبان مکانیکها شنیدیم و می شنویم که می گن "یه مدت کار کنه خودش درست می شه"!!!! در حالیکه چنین چیزی رو هرگز در کشورهای دیگه از زبان یک مکانیک نمی شنوی. من خودم تابستون گذشته از ناحیه رادیات کولر مشکل نشتی داشتم. باز کردم و چند رادیات ساز دادم گفتن که جوش نمی شه! گفتم آقا این پرچه و من اصلا نمی خوام جوش بدم. اما بازم با این وجود برام درستش نکردن! سفارش دادم آقای امینی یک رادیات اوژینال "بِر" از آلمان برام آورد. اما با این وجود به خودم گفتم که حالا که خریدم، بزار با این رادیات قدیمی یک وری برم. یک انبردست گذاشتم کنار پرچش و با یک چکش محکمش کردم. دیدم پرچ کلی جابجا شد!! به همین دلیل رادیات کهنه رو بستم و تا حالا که اصلا نشتی هم نداشته :) حتی فشار باد بیشتری هم وارد سیستم کرد اما از هیچ جا هیچ نشتی نداشت. بعد آمد گاز بزنه که دیدم کپسول 134 آورد! گفتم آقا من گاز R12 می خوام. یارو آمد یک ساعت وقت منو گرفت و فلسفه بافی و عمل شیمی رو برام توضیح داد که 134 هیچ فرقی نمی کنه. اما در انتها بهش گفتم خیلی ممنون از توضیحاتت اما برام گاز R12 بزن! (چون می دونم که برای تعویض نوع گاز باید در سیستم هم یکسری تغییرات داده بشه). خلاصه سرتو درد نیارم، به چه بدبختی گاز خودشو گیر آوردیم و طرف شروع کرد کپسول رو بستن و شیروشو باز کرد. بهش گفتم حداکثر یک کیلو گاز بزنه. اما دیدم کل کپسول رو خالی کرد و گفت ضرر نداره و تازه خنکی کولرت هم بیشتر می شه!!! با سلام و صلوات ماشین روشن کردیم و کولر رو زدیم. دیدیم از چهار ستون کمپرسور گاز داره فوران می کنه!!! بهش گفتم آقا گازش زیاده. گفت نه، اورینگ ها تو باید عوض کنی. خلاصه حسابی کلافه شدم و فقط لحظه شماری می کردم از شر این کولری خلاص بشم.
از اون بدتر اینکه فردای همون روز عازم یزد و اصفهان بودیم!!!! خلاصه اعصابم داغون بود. آمدم خوونه شورع کردم به خالی کردن گاز. به خودم گفتم حالا که کولر ندارم، بزار گاز هم توش نباشه چون معلوم نیست چه مزخرفیه. سرفنتیل رو فشار دادم دیدم داره هوا می آد. اونقدر نگه داشتم تا گاز آمد و ولش کردم. کولر رو روشن کردم و دیدم اما بازم نشتی داره. با خودم فکر کردم که چرا موقع تست با باد نشتی نداشته اما حالا نشتی داره!!! شکی نداشتم که طرف چندین برابر گاز توو سیستم خورنده. دوباره بعد از چند ساعت آمدم خالی کردم دیدم هوا داره، اونقدر نگه داشتم تا گاز بیاد. سرتو درد نیارم. ما فردا حرکت کردیم و 10 روز سفر بودیم. از لحظه حرکت کولر گرفتم تا برگشت به گرگان. دمای هوا تو کاشان به 45.5 درجه رسید!!! اما کوچکترین نشتی نداشت و همچنان نداره. همین آقای مکانیکی که می گفت باید کمپرسور باز بشه و اونی که می گفتم رادیاتش تعمیر نمی شه :)
به هر حال امیدوارم مشکل ماشین تو هم چیز حادی نباشه و مشکل برطرف بشه
مخلصم
:grin:


190E 2.6 Sportline
نمایه کاربر
ammclaren
دنده 1
پست: 1780
تاریخ عضویت: دوشنبه 3 آبان 1389, 10:47 pm
نوع خودرو: Mercedes-Benz
محل اقامت: همدان

Re: مرسدس بنز W202 C280

پست توسط ammclaren » یک‌شنبه 3 فروردین 1393, 1:40 am

حالا اینکه حضور فشنگی های 1 و 3 با هم به صورت فابریکه؟ من بعید میدونم، چون سیم کشی 3 هم فابریک به نظر نمیاد و از سیم های فشنگی 1 گرفتند. و کد خطا هم احتمالا مربوط به همین دستکاری مختصر بود. روزهای اول خیلی داشتم با خودم کلنجار میرفتم که مثل اولش کنم اما کم کم منصرف شدم چون اولا تغییر حادی در سیستم ایجاد نکرده و باعث میشه موتور در دمای خیلی مناسب تری کار کنه. وگرنه دمای این موتور در ترافیک بالای 100 خواهد رفت اما الان بین 85-90 نهایت در ترافیک باشه. که با توجه به یک سری ضعف های این موتور در مقابل دما مخصوصا تخریب روکش سیم کشی و روغن ریزی، خیلی بهتره که این موتور کمی خنک تر کار کنه.
به نظر من بايد نقشه سيم کشيش باشه تا متوجه بشي فابريکش به چه صورته
اما پشتکاري که شما داري مطمئنم خودت يه نقشه سيم کشي از توش در مياري :-(
-
ماشینم تعمیرگاهه و یک امروز رو به خودم استراحت دادم و نرفتم، البته از صبح مشغول زیر و رو کردن سایت ها برای حل ایرادات ماشین هستم. کار تعویض کاسه نمد سر میل لنگ تموم شد و ماشین رو روشن کردند؛ محتمل ترین جاها برای روغن ریزی موتورهای 104 همین کاسه نمد سر میل لنگ، واشر ب سینی جلو وسرسیلندره. این کاری بود که ترجیح میدادم یک مکانیک با تجربه انجام بده.
يک سوال:
موتور 103 دلکوش جلوي موتور نصب ميشه و مستقيم از ميل سوپاپ فرمان ميگيره. و يکي از نقاط ضعفش نشتي روغن از کاسه نمد همين قسمت هست که بعضا باعث ايجاد اختلال در سيستم جرقه ميشه.
موتور 104 دلکوش فکر نميکنم به اين صورت باشه درسته؟ يعني دلو نداره و فرمان جرقه رو از ECU ميگيره؟


نمایه کاربر
ammclaren
دنده 1
پست: 1780
تاریخ عضویت: دوشنبه 3 آبان 1389, 10:47 pm
نوع خودرو: Mercedes-Benz
محل اقامت: همدان

Re: مرسدس بنز W202 C280

پست توسط ammclaren » دوشنبه 4 فروردین 1393, 7:07 pm

دقیقا همینطوره. اتفاقا تعویض کاسه نمد سر میل سوپاپ 124 ام اولین کاری بود که کردم. اما باعث ایجاد مشکل در سیستم چرقه نشده بود.
چیزی رو که من تجربه کردم در این باره:
روغنی که از اون قسمت خارج میشه در اثر چرخش چکش برق کامل داخل درب دلکو پخش میشه و روی الکترود ها رو میگیره، از طرفی پرتاب الکترون و اکسیده شدن سطح مس باعث میشه که هم یک لایه ی عایق روی مس تشکیل بشه و هم به مرور زمان مس اونها خورده بشه. همین امر موجب ضعیف شدن جرقه ی سر شمع ها میشه.
چیزی که برای موتور 103 یکی از دوستان (قبلا در موردش صحبت کرده بودم) اتفاق افتاده بود.


نمایه کاربر
raafatnia
متخصص مرسدس بنز
پست: 1348
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 تیر 1388, 11:17 pm
نوع خودرو: 190E 2.6 Sportline

Re: مرسدس بنز W202 C280

پست توسط raafatnia » دوشنبه 4 فروردین 1393, 8:28 pm

ammclaren نوشته شده:
دقیقا همینطوره. اتفاقا تعویض کاسه نمد سر میل سوپاپ 124 ام اولین کاری بود که کردم. اما باعث ایجاد مشکل در سیستم چرقه نشده بود.
چیزی رو که من تجربه کردم در این باره:
روغنی که از اون قسمت خارج میشه در اثر چرخش چکش برق کامل داخل درب دلکو پخش میشه و روی الکترود ها رو میگیره، از طرفی پرتاب الکترون و اکسیده شدن سطح مس باعث میشه که هم یک لایه ی عایق روی مس تشکیل بشه و هم به مرور زمان مس اونها خورده بشه. همین امر موجب ضعیف شدن جرقه ی سر شمع ها میشه.
چیزی که برای موتور 103 یکی از دوستان (قبلا در موردش صحبت کرده بودم) اتفاق افتاده بود.
من هم این موضوع رو از چندین نفر شنیده بودم و به همین خاطر از همون اول تیکه الومینیومی به همراه کاسه نمد کامل نو خریدم. اما تا به امروز بعد این همه سال هیچ مشکل نشتی به داخل دلکو نداشتم! فکر می کنم به نوع و بخصوص میزان روغن هم بستگی داره. شاید این قسمت یکی از نقاط ضعف این انجین باشه که در اثر عدم استاندارد بودن موارد دیگه، اولین جائیست که دچار مشکل می شه. هم همون سالهای اولی که ماشین رو خرید بودم، هم بهزاد و هم همه تعویض روغنی ها بهم توصیه می کردند تا بالای خط ماگزیمم گج روغن، داخل موتور روغن بریزم. یادمه اولین باری که روغن عوض کردم، طرف 7 لیتر روغن زد!!!!! بهش گفتم آقا داخل کاتالوگ نوشته 6 لیتر! طرف گفت؛ کارترش 6 لیتره اما باید 6.5 بریزی و با تعویض فیلتر روغن 7 لیتر. خلاصه سرتونو درد نیارم، رفتن یه تعویض روغنی دیگه و گفتم کار به هیچی نداشته باشه و هیچ حرف و استلالی نیاره که عصبانیم :) فقط یک لیتر کامل روغن رو خالی کن. الان 5 ساله ماشین رو دارم و گج روغن همیشه وسط هست و از هیچ جای موتور روغن نشتی نکرده.
در همین راستا یادمه که بهزاد وقتی ماشین رو تحویل داد گفت این جا روغنی هیدرولیک فرمونش از اطراف نشتی داره و حتی چسب آکواریوم هم زدن اما باز روغن داده!! بعد یه اورینگ فابریک بهم داد و گفت اینو با این فابریکش عوض کنی درست می شه. آمدم گرگان دیدم جا روغنی لب به لب پره روغنه!!! برای کار دیگه ای رفته بودم مکانیکی و خودم سرگرم درست کردن این موضوع شدم. یک سرنگ خریدم و شروع کردم به خالی کردن روغن هیدرولیک. اونقدر خالی کردم که شد نصف!!! دیدم داخلش یه علامت ماگزیمم مینیمم داره. گذاشتم بین همین بمونه. مکانیک آمد و گفت آقا چرا خالی می کنی این باید پر باشه! گفتم عزیز من اینجا درجه داره. گفت نه، اینا رو باید کامل پر کنی اگه نه پمپت خراب می شه!!! به حرف اهمیتی ندادم و درب جا روغنی رو از چسب آکواریوم تمیز کردم و با همون اورینگ قبلش بستم. حتی اورینگ نو هم ندنداختم! هیچ وقت دیگه روغن نداد. پمپ هم مثل ... کار می کنه :)
موفق باشید
امید
:grin:


190E 2.6 Sportline
نمایه کاربر
ammclaren
دنده 1
پست: 1780
تاریخ عضویت: دوشنبه 3 آبان 1389, 10:47 pm
نوع خودرو: Mercedes-Benz
محل اقامت: همدان

Re: مرسدس بنز W202 C280

پست توسط ammclaren » دوشنبه 4 فروردین 1393, 9:09 pm

آخ آخ آخ آخ .... :smile: نمیدونم بعضی از استاد کارها این همه تجربه رو از کجا میارن!!!! :lol:
همین مشکل برای من هم پیش اومد البته در مورد بخش انتقال قدرت. در مورد پلوس ها بود که بازشون کرده بودم برای سرویس. از مکانیک که پرسیدم گفت کامل پرشون کن واسکازین و گریس نسوز، گفتم چطور؟ گفت داخل گردگیر پُر کن گریس داخل توپی پلوس هم پر کن واسکازین، کلیپس ش رو هم محکم ببند تا بعدا نشتی نکنه .... . پیش خودم گفتم اگه قراره نشتی بده و کلیپس ش رو محکم ببندم که نمیشه.!!!!
اومدم خونه کتالوگ رو باز کردم (یکمی هم توی اینترنت گشتم) متوجه شدم که برای هر سر پلوس چیزی حدود 1/4 لیتر واسکازین لازمه. منم اول کمی گریس نسوز زدم و بعد واسکازین رو ریختم داخلش کلیپس ش رو هم سفت کردم فقط به قدری که گردگیر تکون نخوره. تا الان به حمد الله نه نشتی داشته و نه سر و صدا :fly:


نمایه کاربر
raafatnia
متخصص مرسدس بنز
پست: 1348
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 تیر 1388, 11:17 pm
نوع خودرو: 190E 2.6 Sportline

Re: مرسدس بنز W202 C280

پست توسط raafatnia » سه‌شنبه 5 فروردین 1393, 10:41 am

ammclaren نوشته شده:آخ آخ آخ آخ .... :smile: نمیدونم بعضی از استاد کارها این همه تجربه رو از کجا میارن!!!! :lol:
همین مشکل برای من هم پیش اومد البته در مورد بخش انتقال قدرت. در مورد پلوس ها بود که بازشون کرده بودم برای سرویس. از مکانیک که پرسیدم گفت کامل پرشون کن واسکازین و گریس نسوز، گفتم چطور؟ گفت داخل گردگیر پُر کن گریس داخل توپی پلوس هم پر کن واسکازین، کلیپس ش رو هم محکم ببند تا بعدا نشتی نکنه .... . پیش خودم گفتم اگه قراره نشتی بده و کلیپس ش رو محکم ببندم که نمیشه.!!!!
اومدم خونه کتالوگ رو باز کردم (یکمی هم توی اینترنت گشتم) متوجه شدم که برای هر سر پلوس چیزی حدود 1/4 لیتر واسکازین لازمه. منم اول کمی گریس نسوز زدم و بعد واسکازین رو ریختم داخلش کلیپس ش رو هم سفت کردم فقط به قدری که گردگیر تکون نخوره. تا الان به حمد الله نه نشتی داشته و نه سر و صدا :fly:
اردوان عزیز قبل از هر چیز بابت کشت باقالی پوزش می خوام (هر چند با توجه به زمستان امثال شاید محصول بده :smile: )

سال 68 بود که اولین ماشینم رو خریدم. یک رنو 5 فرانسوی. یه اوستایی بود گرگان هنوز هم هست که بعد از آمدن "دوو" نمایندگیشو گرفت بخاطر اینکه خیلی سر زبونها بود. به اسم "محمد رشتی" بد اخلاق بود معروف بود به "محمد اخمو" (و هست). جلو بندی ماشینم خراب بود بردم پیشش نگاه کرد گفت از 6 تا سیبک، 3 تاش خرابه. گفتم هر سیبک چنده؟ یادم نیست چقدر گفت، اما اونقدر نسبت به 115 که داشتیم ارزونتر بود که گفتم آقای رشتی، هر شش تاشو عوض کن هزینه اش مهم نیست. فرداش رفتم دیدم یه سیبک اصل فرانسوی دستشه داشت گردگیرشو باز می کرد. گفتم آقا اینا مگه نو نیست؟! گفت چرا اما باید تُوشونو گریس بزنم. دقیقا یادمه هر کدومو که باز می کرد، فابریک قد یه ناخن گریس بیشتر نداشت. ممد اخمو هم علوم تجربیشو به رخم کشوند و هی می گفت: ببین چقدر کم گریس داره! خلاصه تا جایی که جا داشت گریس فرو می کرد و بعدش هم با سیم!!! سر و ته گردیگر رو می بست (یا به عبارتی سر و ته شو از همون لحظه اول می برید!!!!). خلاصه سرتونو در نیارم نهایتا از شش تا سیبک فقط 3 سیبکشو عوض کرد و گفت بقیه اش رو چکش زدم خوب شد!!! کلی باهاش دعوا کردم و گفتم تو اصلا یک پاراگراف از یک مجله ماشین تا حالا خوندی که بفهمی چیزی مثل مثلا "ضریب استهلاک" یعنی چی؟!! من به تو گفتم هر 6تاشو عوض کن. بگذریم به ماه نکشید که سیبکها سیاه شدن و گردگیرها پاره و به سال نکشید که او 3 تای چکش خوره مرخص شدند! چشمم کور خودم آمدم طبق کتاب راهنمای فنی رنو 5 جلوبندی رو تعمیر کردم، ماشین رو 5 سال بعدش فروختم بدون اینکه یک صدای تق از جلو بندی بیاد.

همین گردگیر پلس ها رو هم دقیقا همونطور که گفتی من دیدم که طرف یه قوطی گریس به زور می کنه توش و سر و ته گردگیر رو چنان محکم می کنه که در اولین دست انداز می ترکه!!! پارسال درب باز کن برقی درب ورودی آپارتمان خراب شد. یه استادکاری آمد و گفت باید گریس بزنم. من دیدم که جعبه درب باز کن از چهار ستونش داره گریس سیاه می ریزه! بهش گفتم اوستا، اینو اونقدر گریس زدن که خراب شده، باز شما می خوایی گریس بزنی؟!! جواب داد، جوان جان، قطعه فنی باید هر چند وقت یک بار روان کاری بشه. بهش گفتم عزیز من، هر چیزی جایی داره! این مگه سیلندر و پستون بنز چراغ خربزه ای که فشار روغنش داعما باید به 3 بچسبه! دو تا اهرم داره که اگه همیشه تمیز نگهش داری کارشو خوب انجام می ده. اونقدر که روغن به خوردش دادین شده سمباده و زده کل سیستم رو داغون کرده! خلاصه ردش کردم رفت. خودم آمدم با آب و تاید، کل سیستم رو شستم و به اندازه یک سر ناخون جاهایی که لازم بود رو با گریس فقط چرب کردم. الان بیش از یک ساله که نگاهش می کنی جعبه اش برق می زنه داره مثل ... کار می کنه.

تصویر

اینو مقاسیه کنید با اتوبوسهای سیاهِ ایران!! بیش از 20 ساله که با خیلی ها کلنجار می رم که بابا بخدا روان کردن، به مفهوم رفع عیب کردن یا بالا بردن طول عمر نیست بلکه فقط یک مُسکن موقتی هست. حال یارو لولای در خونش صدا می کنه ور می داره 4 لیتر روغن می ریزه!!!!


190E 2.6 Sportline
BELVEDERE
دنده 1
پست: 1265
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 29 آبان 1390, 5:47 pm

Re: مرسدس بنز W202 C280

پست توسط BELVEDERE » سه‌شنبه 5 فروردین 1393, 3:07 pm

اردوان جان عکسات حرف نداشت...سال خوبی داشته باشی :grin:


علی
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “مرسدس بنز دهه 90”