قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

مباحثی در زمینه صدا

نمایه کاربر
alireza326
دنده 1
پست: 1202
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 مهر 1391, 7:09 am
نوع خودرو: Logan

پست دوشنبه 18 شهریور 1392, 9:57 am

خوب نظرتون چیه یکم تیوری در زمینه صدا بیایم و اینجا مطرح کنیم ؟
من از دیشب دارم تیوری میخونم و یکم قاطی کردم :-( طول میکشه با این مطالب ارتباط برقرار کنم
برا اینکه چراغ اول روشن شه خودم یه مطلب در مورد ابتدایی ترین چیزها مینویسم تا بعد بریم جلوتر ، امیدوارم مفید باشه
این مطالب با کمک اساتید میتونه بسیار پربار تر بشه و ممکنه جاییش رو من اشتباه برداشت کردم و دارم اشتباه میگم پس هرجا دیدید اشتباه هست خواهش میکنم بیان کنید که همه استفاده کنیم

بازه صدا 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز هست
گوش انسان تقریبا از 30 هرتز تا 16 کیلوهرتز را تشخیص میدهد و حساسیت گوش در بازه 20 تا 30 هرتز و 16 کیلوهرتز تا 20 کیلو بسیار برای اکثر گوش ها بقدری کم میشه که تقریبا شنیده نمیشن
گوش انسان از بازه 300 هرتز تا 4 کیلو هرتز بیشترین حساسیت شنیداری رو داره که بازه 2 تا 3 کیلوهرتز اوج حساسیت گوش میباشد و هر صدایی در این بازه به راحتی شنیده میشه
(این اعداد حدودی هست و تو چند منبعی که خوندم هرکدوم یه عدد خاص خودشو گفته که تجمیع اونها اینی هست که اینجا بیان شده)
تصویر

کل بازه موسیقیایی به 8 اکتاو "octave" تقسیم شده که در هر اکتاو فرکانس دو برابر میشه
Oct در زبان لاتین به معنی هشت میباشد و علت نامگذاری به اکتاو هم همین می باشد
البته بازه شنیداری انسان بزرگتر هست و اگه بخواهیم در قالب اکتاو بیانش کنیم حدود 10 اکتاو میشه!!!
شکلهای زیر کمک میکنه
تصویر
تصویر

حالا میریم سر dB
برای خود من ارتباط دسی بل با بلندی صدا و وات همیشه یه مسیله بود که تا حدودی الان برام روشن شده قضیه و درک صحیح ترش نیاز به کمک شما عزیزان داره تا قشنگ مطلب جا بیفته برام
همین اول کار یه چیز رو کاملا واضح بیان کنم
قدرت در صدا با بلندی صدا فرق میکنه
مثلا یه بلندگو با قدرت 200 وات نسبت به بلندگوی 100 واتی که قدرتش 2 برابره، حدود 3dB تفاوت شدت صدا داره ولی بلندی صدا اختلافش کمه
و یه بلندگو 1000 وات نسبت به بلندگوی 100 وات که اختلاف قدرت صدا میشه 10 برابر و 10 دسی بل تفاوت شدت صدا داره و اختلاف بلندی صداشون میشه حدود دو برابر
همونطور که در مثال بالا دیدیم 3dB شد قدرت 2 برابر و 10dB شد قدرت 10 برابر، پس قدرت با دسی بل کمی متفاوته هرچند از روی هم قابل محاسبه هستند و اینا کلا با بلندی صدا فرق میکنن
با این مقدمه میرم سر مبحث dB
دسی یعنی یک دهم و bell هم به افتخار گراهام بل واحد اندازه گیری شدت صدا در نظر گرفته شد
در واقع دسی بل نسبت قدرت یک به ده هست، حالا یعنی چی؟
یه عکس میزارم که نسبت قدرت به دسی بل رو نشون میده
تصویر
همونطور که میبینید محور افقی قدرت هست که مثلا با وات میشه اندازه ش گرفت و محور عمودی دسی بل معادل اون
یه راه ساده تر هم برا تبدیل دسی بل و قدرت بهم به این صورته
1dB (1.26^1) = 1.26
2dB (1.26^2) = 1.59
3dB (1.26^3) = 2
4dB (1.26^4) = 2.52
5dB (1.26^5) = 3.18
6dB (1.26^6) = 4
7dB (1.26^7) = 5
8dB (1.26^8) = 6.3
9dB (1.26^9) = 8
10dB (1.26^10) = 10

همونطور که از محاسبات بالا میبینیم 3dB اختلاف یعنی اختلاف دو برابری قدرت در صدا و 6dB چهار برابر و 10dB یعنی 10 برابر
این سه عدد متداول تر هستند چون رند هستند
باز تاکید میکنم قدرت با بلندی فرق داره و اشتباه نگیریدش
این عدد 1.26 هم که در بالا میبینید در واقع 10 به توان یک دهم هست
بگذریم
مبحث بعدی ایشالله کراس اوور ها
مخلص همگی

---- اضافه شده در تاریخ 18 شهریور 1392, 13:29 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----
mohiii نوشته شده:علیرضا جان یکم عامیانه تر بگو ما بی سوادا هم متوجه شیم :-D
محسن جان مارو نگیر... :o
شما استاد مایی :hb:
"ما دیگران را فقط تا آن قسمت از جاده که خود پیموده‌ایم می‌توانیم هدایت کنیم."
نمایه کاربر
mohiii
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 846
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 17 بهمن 1391, 9:50 pm
نوع خودرو: 111
محل اقامت: tehran

پست دوشنبه 18 شهریور 1392, 10:18 am

بسیار عالی علی رضا جان. :-)
خیلی مبحث جالبی باز کردی..
در تائید و کاربرد حرف علیرضا هم باید بگم درک این مبحث در نحوه تنظیمات پارامتریک اکولایزر و حذف فرکانس های اضافی بسیار کاربرد داره..
در مورد اوج حساسیت شنیداری باید گفت دقیقا بیشترین بهم ریختگی و پیک صدا هم در حدود 3 کیلو هرتز اتفاق میوفته..
فکر میکنم این مطلبتون و مطالب تکمیلیتون در مورد این مبحث بره توی قسمت ویکی ساند افراد بیشتری میتونن ازش استفاده کنن..
Enjoy Music with nakamichi
نمایه کاربر
alireza326
دنده 1
پست: 1202
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 مهر 1391, 7:09 am
نوع خودرو: Logan

پست دوشنبه 18 شهریور 1392, 4:00 pm

ممنون محسن جان
دقیقا این مطالب بدرد میخوره در تنظیمات چه در پسیو و چه اکتیو
البته اکتیو بیشتر

-- 20 شهریور 1392, 12:40 --

خوب همونطور که قول داده بودم قرار شد در مورد کراس اوورها مطلب بنویسم که یه سری مطلب هم جمع کردم ولی نظرم عوض شد چون هرچی جلو میرفتم تو مبحث کراس اوور میدیدم مطالبی هست که بیان نشده و یه تازه وارد در وادی صدا ممکنه هنوز با این مسایل آشنایی نداشته باشه پس بهتر دیدم یه عقبگرد بکنیم و بریم باز از مفاهیم بیایم جلو
یه ترتیب کار هم برا خودم در نظر گرفتم که با پیشنهاد دوستان میتونه بهتر بشه
تو این نوشته به معرفی پدیده های دخیل در کیفیت صدا که مهمترینش پژواک و تاخیر زمانی هست میپزدازیم و تاخیر زمانی رو از دل همین پژواک میکشیم بیرون
سرفصل مبحث بعدی در مورد اسپیکرها و پارامترهای اونها و مزیت ها و محدودیت های اسپیکرها
بعد از اون میریم سر مبحث کراس اوور
خوب میریم سر مباحث آکوستیک
پژواک
پژواک انعکاس صدا میباشد که در یک محیط بسته از دیواره ها، کف ، سقف و تمام وسایلی که در آن محیط قرار دارند ایجاد میشه و درصدی از صدای اصلی را ایجاد میکنه که بسته به جسمی که از روی آن منعکس شده طیف فرکانسی متفاوتی از صدای اصلی در بر داره. برگشت صدا در برخورد با هر جسم بسته به جنس اون جسم متفاوته و یه سری فرکانس ها توسط اون جسم جذب میشن، یه سری فرکانس ها از اون جسم رد میشن و یه سری فرکانس ها بازگشت داده میشن. حالا فرض کنید از یه اسپیکر یه صدای فلت داره پخش میشه مثلا یه نویز سفید یا نویز صورتی
برگشت این صدای فلت از اجسام فقط یه سری فرکانس ها رو داره که وقتی با صدای اصلی جمع میشه تو اون فرکانس ها پیک داریم و در واقع اسپیکر کارشو خوب انجام داده ولی نتیجه نهایی مطلوب نیست. اکثر پروسسورها با یه میکروفون هم تایم الاینمنت هم پاسخ فرکانسی رو تصحیح میکنن که تصحیح پاسخ فرکانسی برا حذف این پژواک ها و تصحیح پاسخ فرکانسی اسپیکر ها که کامل فلت نیست و ... میباشد.
تصویر
سالن های کنفرانس طوری طراحی میشن که صدای استیج به طور مستقیم به شنونده برسه و پژواک ها به صورتی باشند که باعث افزایش بازدهی انتقال صدا باشند. همانطور که میدانیم بازگشت صدا هم میتونه کمک کننده باشه هم مخرب که اگه طراحی ها اصولی باشه از بازگشت صدا میشه استفاده کرد ، چیزی که در باکس های ساب خصوصا پورتد شاهد اون هستیم.
هرچه به منبع صدا نزدیکتر باشیم صدای اصلی که به گوش ما میرسه بلندتر و واضح تر هست و هرچه از منبع دور میشیم در واقع پژواک ها هستن که غالب میشن و اثر صدای اصلی کم و کمتر میشه، به همین دلیل یه فاصله بحرانی وجود داره که از اون فاصله دورتر اثر پژواک ها بر سیگنال اصلی غالب شده و اون سیگنال اصلی تو پژواک ها گم میشه. این پدیده رو ما تو ماشین با فاصله نمیبینیم در واقع با حجم صدا میبینیم. حالا چطور؟ توی ماشین فاصله خیلی زیاد نیست و شما به درایورها نزدیک هستید ولی وقتی بلندی صداتون از یه حدی بالاتر بره در واقع پژواک هایی که از شیشه، بدنه ماشین، داشبورد، صندلی ها و... برگشت داده میشه هم بقدری بلند میشه که روی کیفیت صدا تاثیر میزاره و اونو کم میکنه. یکی از دلایلی که کیفیت صدا رو با حچم صدا توی ماشین نمیشه به راحتی جمع زد همین مسیله هست.

تاخیر زمانی Time alignment
این مبحث خیلی مفصله و خیلی جای کار داره که با مثال درون ماشین میگم
سرعت صوت تقریبا 344 متر در ثانیه هست. فرض کنید دو بلندگو یکی در فاصله یک متری و یکی پنج متری شما قرار داره و هر دو دارن از یه منبع موسیقی پخش میکنن
صدای اسپیکر که در 1 متری هست در 1/344 ثانیه یعنی حدود 3 میلی ثانیه به گوش ما میرسه
صدای اسپیکر که در 5 متری هست در 5/344 ثانیه یعنی حدود 15 میلی ثانیه به گوش ما میرسه
همونطور که میبینید ما یه صدا رو دو بار با اختلاف 12 میلی ثانیه میشنویم، حالا اینو در نظر بگیرید که یک موسیقی که مداوم داره پخش میشه رو ما دو بار میشنویم و صدای اسپیکری که دورتره وقتی شنیده میشه که اسپیکر جلوتری داره یه چیز دیگه پخش میکنه
این یعنی کاهش کیفیت پخش صدا
شکل زیر کمک میکنه متوجه بشید چطور یه فرکانس که از سه درایور با فاصله متفاوت پخش شدن به گوش شنونده رسیده
تصویر
به اینها پژواک صداها رو درون ماشین اضافه کنید که هرکدوم با تاخیر زمانی مشخصی به گوش ما میرسند
نتیجه کار کاهش واقعی کیفیت صدا خواهد بود.
کاری که پروسسور ها درون پخش در این زمینه میکنن اینه با فاصله زمانی مشخص براساس فاصله اسپیکرها با شنونده صدا رو به اسپیکر مورد نظر میرسونن
یعنی چی؟
با مثال میگم
مثلا صدا در زمان صفر به ساب که دورترین هست عموما داده میشه
در زمان مثبت 1 میلی ثانیه با اسپیکر عقب سمت شاگرد
مثبت 2 میلی ثانیه به اسپیکر عقب سمت راننده
مثبت چهار میلی ثانیه جلو سمت شاگرد
زمان مثبت 5 میلی ثانیه اسپیکر جلو سمت راننده
که باعث میشه تمام صداها در یک لحظه از تمام درایورها به گوش شنونده برسه که هم باعث میشه شنونده احساس کنه در مرکز صدا قرار داره هم کیفیت افزایش پیدا میکنه
تصویر

یا حق
"ما دیگران را فقط تا آن قسمت از جاده که خود پیموده‌ایم می‌توانیم هدایت کنیم."
Marmoolak
شروع حركت
پست: 41
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 10 اسفند 1391, 6:29 pm
نوع خودرو: sd v6
محل اقامت: کرمانشاه

پست چهارشنبه 20 شهریور 1392, 9:17 am

با سلام
بی ادبی هم هست در محضر استادان ما اظهار نظر کنیم ولی تا اونجایی که من میدونم دلیل اینکه آقا محسن می فرمایند بیشترین پیک در حدود 3کیلو هرتزاتفاق میفته دلیلش همون حساسیت گوش به اون بازه از فرکانس که چون دقیقتر میشنوه مشکلات پیشتری پیدا میشه وگرنه در هم رنج فرکانس ما با پیک های فراوانی روبرو مییشیم.
آقا علیرضا واقعا از مطالب مفیدتون لذت بردیم
سروش هستم.
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
نمایه کاربر
mohiii
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 846
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 17 بهمن 1391, 9:50 pm
نوع خودرو: 111
محل اقامت: tehran

پست چهارشنبه 20 شهریور 1392, 10:18 am

دقیقا هدف ما هم از بین بردن پیک صدا در جاهایی هست که باعث دیستورت میشه..
وگرنه ما به رفع پیک یا اصلاح فرکانس تو بازه هایی که اصلا گوش انسان قادر به شنیدنش نیست نیازی نداریم..
در واقع این اصلاح راه درمان هست..
علیرضا جان در مورد تاخیر زمانی در عمل هم تاثیرش محسوس هست؟
Enjoy Music with nakamichi
نمایه کاربر
alireza326
دنده 1
پست: 1202
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 مهر 1391, 7:09 am
نوع خودرو: Logan

پست چهارشنبه 20 شهریور 1392, 11:27 am

Marmoolak نوشته شده:با سلام
بی ادبی هم هست در محضر استادان ما اظهار نظر کنیم ولی تا اونجایی که من میدونم دلیل اینکه آقا محسن می فرمایند بیشترین پیک در حدود 3کیلو هرتزاتفاق میفته دلیلش همون حساسیت گوش به اون بازه از فرکانس که چون دقیقتر میشنوه مشکلات پیشتری پیدا میشه وگرنه در هم رنج فرکانس ما با پیک های فراوانی روبرو مییشیم.
آقا علیرضا واقعا از مطالب مفیدتون لذت بردیم
من یه تازه کارم عزیز و هیچ وقت نمیخوام فکر کنم استادم چون دیگه اونموقع هست که دست از یادگرفتن برمیدارم
یکی از دلیلاش اون میتونه باشه
یکی دیگه فرکانس کات کراس اوورش احتمالا رو همین فرکانسه
خواهش میکنم امیدوارم مفید باشه
مخلص
mohiii نوشته شده: علیرضا جان در مورد تاخیر زمانی در عمل هم تاثیرش محسوس هست؟
تجربه من رو 80prs نشون داد بسیار تاثیر داره و وقتی درست تنظیم بشه لذت موسیقی خیلی بالاتر میره چون احساس میکنی در کانون صدا قرار داری نه گوشه چپ سمت جلو
ولی صدا برا بقیه سرنشین ها بدتر میشه
مشکل تایم الاین منت اینه چون فاصله درش دخیله نقطه ای عمل میکنه و اون نقطه ای که میکروفون تنظیم قرار داره بهترین صدا رو میده
یه مشکل اساسی ش هم در نتورک هست که عملا شما تایم الاینمنت درست حسابی و دقیقی نداری
حدودی میان وسط فاصله ووفر عقب و جلو رو میدن ولی اونی که باید بشه نمیشه

مخلص
"ما دیگران را فقط تا آن قسمت از جاده که خود پیموده‌ایم می‌توانیم هدایت کنیم."
ali reza 222
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 405
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 فروردین 1391, 2:47 pm

پست یک‌شنبه 24 شهریور 1392, 8:11 pm

سلام
من هم درباره تایم کارکشن در 9887 سوال دارم.
2 تا نظریه هست.یکی اینکه دقیقا فاصله تمام درایورها را از گوش راننده اندازه بگیریم و در قسمت تایم کارکشن وارد کنیم و نظریه دوم این هست که مثل شکل زیر دورترین درایور را که ساب هست صفر لحاظ کنیم و عدد فاصله هر باند را از عدد سـاب ووفر کم کنیم و اون عدد را در قسمت تایم کارکشن وارد کنیم.

تصویر


این دو روش اساسا چه تفاوتی با هم دارند و کدوم پیشنهاد میشه.البته حسین عزیز یک توضیحاتی به من دادند ولی میخام نظر دوستان دیگه را هم بدونم.
ممنون
نمایه کاربر
alireza326
دنده 1
پست: 1202
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 مهر 1391, 7:09 am
نوع خودرو: Logan

پست یک‌شنبه 24 شهریور 1392, 8:39 pm

سلام علیرضا جان
نظریه دوم کلا غلطه
همون نظریه اول درسته
تایم باید روی نقطه ای که شما (راننده) نشستی صفر بشه
نظریه دوم تایم رو روی محل ساب صفر میکنه و برای شمای راننده بدترین حالت رو ایجاد میکنه

موفق باشید

-- 24 شهریور 1392, 00:15 --

آها این عکس تازه لود شد و من دیدمش
اون 0ft که کنار ساب نوشته یعنی بعد تایم کارکشن همه درایورها طوری بنظر میاد که در 4.9 فوتی هستن و چون ساب خودش در 4.9 فوتی هست هیچ چیز بهش اضافه نشده
یا مثلا بلندگوی سمت شاگرد جلو که در 1.7 فوتی هست طوری بنظر میاد که در 4.9 فوتی هست یعنی به اضافه 3.2 فوت
"ما دیگران را فقط تا آن قسمت از جاده که خود پیموده‌ایم می‌توانیم هدایت کنیم."
ali reza 222
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 405
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 فروردین 1391, 2:47 pm

پست یک‌شنبه 24 شهریور 1392, 8:46 pm

alireza326 نوشته شده:سلام علیرضا جان
نظریه دوم کلا غلطه
همون نظریه اول درسته
تایم باید روی نقطه ای که شما (راننده) نشستی صفر بشه
نظریه دوم تایم رو روی محل ساب صفر میکنه و برای شمای راننده بدترین حالت رو ایجاد میکنه

موفق باشید
2 تا سوال..............
اول اینکه پس اون تصویر چی داره میگه؟
دوم اینکه چرا در پخش 9887 تعداد 6 حافظه برای تایم کارکشن قرار دادند؟
اگر بطور مطلق نظریه اول صحت داشت پس این تعداد خافظه برای ذخیره کردن حالات مختلف برای چی هست؟

این مقاله را بخونید ببینید چی دستگیرتون میشه؟
http://www.caraudioforum.com/showthread.php?t=332000
آخرین ويرايش توسط 1 on ali reza 222, ويرايش شده در 0.
نمایه کاربر
alireza326
دنده 1
پست: 1202
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 مهر 1391, 7:09 am
نوع خودرو: Logan

پست یک‌شنبه 24 شهریور 1392, 8:51 pm

سوال اول رو که جواب دادم اضافه شد به پست قبلی
در مورد سوال دوم
اگه پستی که جواب محسن رو دادم چند تا بالاتر بخونی جواب سوالت رو متوجه میشی
این تایم کارکشن دو تا بدی عمده داره برو بخون تو پست بالایی برا رفع حدودی اونها این حافظه ها تعبیه شده
اگه باز سوالی بود در خدمتم
"ما دیگران را فقط تا آن قسمت از جاده که خود پیموده‌ایم می‌توانیم هدایت کنیم."

بازگشت به “Wiki Sound”