قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

ساخت و نصب پاور ویندوز

مدیر انجمن: امير معيري

نمایه کاربر
اميد مداح
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 589
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 آذر 1389, 8:53 pm
نوع خودرو: Renault 5, VW 1959
محل اقامت: تهران

پست سه‌شنبه 25 بهمن 1390, 9:56 am

ممنون امیر جان
ولی راستش منی که هیچی سرم نمیشه از الکترونیک هیچی متوجه نشدم .:-(
امکانش هست یه جوری بگی که چی باید بگیرم ردیفش کنم ؟
کیتِ آمادش نیست تو بازار ؟
نمایه کاربر
x_force
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 63
تاریخ عضویت: جمعه 12 فروردین 1390, 8:45 pm
نوع خودرو: پرشیای خسته!!
محل اقامت: تهران ، بابل

پست سه‌شنبه 25 بهمن 1390, 10:58 am

سلام
معمولا مدارهايي كه با رله ساخته ميشن جزو ساده ترين و مبتدي ترين و ارزانترين مدارهاي موجوده، والا رشته خودم برق قدرت هست ،زياد از مدارهاي الكترونيكي اطلاعي ندارم (بغير از ميكرو كنترلر كه بلدم)
خوب اگه شما ميتوني يه مدار الكترونيكي طراحي كن
تا اونجايي كه من توي اينترنت سرچ كردم،پلاريته داره،اما بستگي به ماشين و مدلش و سيم كشيه ماشين داره
خوب اميد جان شما ٢ تا رله يك باز يك بسته ميخواي با يه رله ٢ باز دو بسته، با يونيت قفل مركزي با مولتيمتر چكن ببين كدوم پايه ها مشتركه و كدوم بازه و كدوم بسته
رله ها ١٢ ولتي بايد باشه
فقط اون بي متال يا رله كنترل جريان رو بايد بگردي تو لاله زار و جمهوري معمولا پيدا ميشه
آموزش ساخت چراغ کوچک های led
http://www.tt.tuningtalk.com/forum/view ... 32&t=70732
1.7_G2
اخراجی
پست: 664
تاریخ عضویت: چهارشنبه 21 دی 1390, 11:38 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 2 بار

پست سه‌شنبه 25 بهمن 1390, 2:38 pm

آره مدارات رله دار ساده هستن منتهی فقط از نظر طراحی.
از نظر استفاده و عملکرد و اجرا و فضای موذ نیاز باضافه هزینه معمولا ساده نیستن. شما خودت قیمت رله های مورد نیاز رو حساب کن و با محدوده عملکرد و امکانات مدار مقایسه کن ببین توجیه پذیره استفاده از رله؟
مثال:
الان این رله کنترل جریان مد نظر شما (که البته اولش تیغه بیمتال بود....رله کنترل جریان چیز دیگه ایه و عملکردش کلا با بیمتالها فرق میکنه ) چند آمپره؟
حین شروع حرکت که موتورهای دی سی پیک جریان مصرفی دارن بخصوص زیر بار چطوری اون رله رو باید از مدار خارج کرد؟
بعد از برخورد با مانع فرضی و فعال شدن بیمتال شما تکلیف شیشه نیمه باز چیه؟
وقتی شیشه ها خیس هستن و اتومات موتور جریان خیلی بیشتری میکشه تکلیف شیشه ها چی میشه؟
مدار شما قراره با مدار اصلی کلیدها سری بشه یا موازی؟
اگر سری میشه تمام مسایل بالا برای شیشه بالابر با کلید هم وجود داره
اگر موازیه و فرضا کسی کلید رو موقع فعال بودن مدار اتومات بالابر بزنه فیوز بالابرها میسوزه.

در مورد پلاریته دوست عزیز بدون در نظر گرفتن نوع ماشین و سال ساخت و نحوه سیمکشی تمام مدارات قفل مرکزی برقی (چون نمونه های نیوماتیکی هم داریم ) دو قطبیه خروجیشون.
ما یک موتور دی سی عملگر روی قفل داریم ( بعضی نمونه ها هم یک سیم پیچ با آهنربای دایمی دارن ) بسته به اینکه پلاریته ورودی به موتور چطوری باشه موتور راستگرد یا چپگرد میشه و بسته به چپگردی یا راستگردی در قفل یا باز میشه!
چون همه قفلهای دنیا هم باز میشن هم بسته سیگنال عملگر هم بی پلاره .
ضمنا برای طراحی شما بهتر بود سیگنال قفل رو از سوییچ فرمان قفل مرکزی میگرفتی که این قضیه بیپلار بودن عملگر خودبخود منتفی بشه.

راجع به طراحی مدار الکترونیکی چون شما کار با میکرو رو بلدید فکر میکنم خودتون توانایی طراحی یک مدار ساده میکرودار برای انجام کار بالا رو دارید.
اگر فکر میکنید نیاز به اطلاعات و کمک ضمنی از جانب من هست در خدمتتون هستم ولی خودم نمیتونم طراحی کنم چون این تاپیک مخاطب نداره من قبلا پیشنهاد طراحی رو دادم کسی پیگیر نشد منم معمولا مداری که قراره یدونه یا دوتا ازش ساخته بشه رو طراحی نمیکنم.
نمایه کاربر
x_force
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 63
تاریخ عضویت: جمعه 12 فروردین 1390, 8:45 pm
نوع خودرو: پرشیای خسته!!
محل اقامت: تهران ، بابل

پست چهارشنبه 26 بهمن 1390, 9:19 pm

سلام دوست عزیز
-- خوب گفتی قیمت رله ها ، رله دونه ای 700 تومنه ، 3 تا رله داریم میشه 2100 تومن


-- تیغه بیمتال یا اسم دیگش رله کنترل جریان ، یه توضیح میدم در موردش ، قدیما که الکترونیک پیشرفت نکرده بود ، اومدن از خواص گرمایی فلزات استفاده کردن ، 2 تا فلزی که غیر همنام هست رو اگه با هم گرمشون کنیم ، یکیشون بیشتر از دیگری تغییر اندازه کیده ، از این خاصیت برای ساخت رله کنترل جریان استفاده کرده بودن ، که وقتی که فلزی بر اثر جریان زیاد داغ میشد ، چون افزایش طول میداد ، کنتاکت های این دوتا تیغه قطع میشدن ، و مدار فرمان قطع میشد!
حالا جدیدا اومدن با سنسور اثر هال یا مغناطیس ، میدان مغناطیسی اطراف سیم حامل جریان رو اندازه گرفتن ، و کالیبره کردن ، و با این روش میتونن اضافه بار رو کنترل کنن! انواع آمپراش توی بازار فراونه

-- رله همیشه تو مداره ، وقتی که اضافه بار رو سنس کنه ، مدار رو قطع میکنه ، جالبی این سنسور ها اینه که با اضافه بار لحظه ای که برای استارت موتور هست ، کاری ندارن ، و با اضافه بار دائم کار دارن

-- همونطور که سیستم های شیشه برقی ضد قفل عمل میکنن ، با برخورد به مانع قفل میشن و از حرکت می ایستن ، مثل شیشه سمت راننده پژو که وقتی رو حالت اتومات میزنی بره بالا ، اگه وسط کار نگهش داری ، قطع میکنه و دیگه ادامه نمیده

-- شیشه خیس بعلت کمتر بودن اصطحکاک باعث میشه جریان مصرفی موتور کمتر بشه و موتور کمتر زور بزنه

-- مدار ما باید موازی بشه ،

-- مدار ما وقتی عمل میکنه که ماشین خاموشه و قفل مرکزی فعال شده باشه ، تا وقتی که ماشین خاموش نباشه ( کلید در وضعیت کاملا بسته نباشه ) مدار ما کار نمیکنه ، چون تیغه اولین رله بازه ، وقتی هم که ماشین خاموش باشه ، اگه سیم کشیه کلید ها از بعد از کلید و مستقیم نباشه ، فشردن کلید ها هیچ تاثیری نداره ( ماشین خاموش شیشه هاش بالا پایین نمیرن ، شیشه برقی عمل نمیکنه )

-- در مورد پلاریته چون توی این قفل ها یه موتور (آرمیچر) هست ، پس منفی مثبت اگه رعایت نشه ، چپگرد و راستگرد بودن موتور نیز رعایت نمیشه ، مثلا برای بالا رفتن شیشه حتما نیازه که مثبت به پایه 1 و منفی به پایه 2 موتور وصل بشه ، اما برای پایین اومدن شیشه ، منفی باید به پایه 1 و مثبت باید به پایه 2 وصل بشه

تصویر


تصویر
در مورد آخرین صحبتتون ، شما قرار بود نحوه کالیبراسیون پایه FCO رو بگید که من پیغام خصوصی گذاشتم ، اما آخرین سوالم مدتهاست بدون جواب مونده!
آموزش ساخت چراغ کوچک های led
http://www.tt.tuningtalk.com/forum/view ... 32&t=70732
1.7_G2
اخراجی
پست: 664
تاریخ عضویت: چهارشنبه 21 دی 1390, 11:38 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 2 بار

پست پنج‌شنبه 27 بهمن 1390, 12:42 am

دوست عزيز

پس از عرض سلام

در مورد قيمت من فكر نميكنم رله 25 آمپر بخصوص رله بيمتال با اين آمپراژ اين قيمتها باشه بعد شما فقط هزينه رله ها اونهم براي يك تك شيشه رو حساب كرديد! براي يك خودروي 4 شيشه برقي اگر ممكنه لطف كنيد هزينه رله و سيم كشي رو محاسبه كنيد ضمنا" يك عنايتي به هزينه و ميزان امكانات مدار باهم داشته باشيد.

1-من ميدونم سيستم تيغه بي متال چي هست و چطوري كار ميكنه.سوال رو به اين خاطر پرسيدم كه رله كنترل جريان با تيغه بيمتال فرق ميكنه

در برق و الكترونيك به اين ميگن رله كنترل يا محدود كننده جريان :
رله اي كه تحريكش به كمك يك سيم پيچ سري شده با بار فعال ميشه ...افزايش جريان باعث افزايش فلوي مغناطيسي هسته ميشه و كنتاكتهاي مدار رو قطع ميكنه
( جهت آشنايي بيشتر با اين نوع رله اين مقاله رو مطالعه كنيد )
http://www.ceerelays.co.uk/brochures/CEE%20PRAG.pdf
مثال محل مصرف : خيلي از فيوزهاي برق - رله محدود كننده جريان در دينام خودروهاي قديمي ( قبل از اينكه آلترناتور و ديودهاي 3 فاز بوجود بيان ) - رله محافظ اضافه بار در موتورهاي الكتريكي و ... از مشخصات مهم اين نوع رله واكنش سريعشه

و به اين ميگن رله بيمتال:
http://www.abb.co.in/product/seitp329/a ... 1572c.aspx
مثال محل مصرف : مدارات چشمك زن بدوي مثل اتوماتيك راهنماي خودرو - مدارات محدود كننده جريان با دقت نه جندان بالا از نظر جريان قطع و واكنش كند - سويچ هاي حرارتي زماني و ...

حالا گذشته از توضيحات اين دو نوع رله كه مورد بحث ما هم نبودن سوال اين بود كه بيمتال مد نظر شما رو بايد چند آمپر در نظر گرفت ؟ يا ميزان آمپر رله رو براي استفاده عملي چطوري بايد محاسبه كرد؟

2- بار راه اندازي موتور شيشه بالابر بار لزوما" لحظه اي نيست . باريه كه بسته به نوع شيشه و مقدار خم هاش همچنين محل قرار داشتن شيشه در شروع حركت ( مثلا شيشه كاملا پايين كه كمترين بار استارت رو داره - شيشه نيمه باز بار استارت نسبتا زياد و شيشه نزديك به تمام بسته بار راه اندازي بسيار زيادتر از اون دوتاي قبلي و به مدت بيشتري وارد ميكنه ) تعداد بالشتكهاي موتور نوع آب بندي و واشرهاي شيشه و .... متغير و معمولا در بسياري شرايط عملا" بار ممتده!.( جهت اطمينان ميتونيد يك تست گراف دار از جريان عملي موتور بالابر مثلا 405 بگيريد )

3 - سوال من اين نبود كه وقتي شيشه به مانع برخورد كرد قطع ميشه يا نه ! سوال من اين بود كه شيشه اي كه به هر دليل وسط كار ايستاد و مدار شما قطع شد الان كه نيمه باز مونده تكليفش چيه؟ يعني بعد از برطرف شدن مانع مربوطه شيشه توي همون موقعيت واميسته ؟ يا بعد از يك مدت زمان ايمني دوباره سعي در بالا رفتن ميكنه؟ يا بايد دوباره درها رو باز كرد وارد خودرو شد به كمك سوييچ و دستي شيشه ها رو داد بالا؟ يا ....؟

4- اين صحبت در مورد شيشه خيس رو خواهشا نفرماييد. جهت اطمينان خودتون از اينكه يك شيشه خيس چقدر اضافه بار به موتور وارد ميكنه و موتور چقدر سخت تر موقعي كه خيسه حركت ميكنه يكبار با آمپرمتر جريان مصرفي در هر دو حالت خيس و خشك رو اندازه بگيريد! بسته به نوع خودرو و طريقه اب بندي شيشه بين 1.5 تا بيش از 3 برابر جريان مصرفي موتور در حالت خيس بالا ميره! ( همين كار رو ميتونيد با اندازه گيري زمان بالا رفتن شيشه خيس و خشك ئ مقايسه اشون تكرار كنيد- مطمئن باشيد زمان حركت شيشه خيس بالاتره

5- مدار شما موازيه به همين دليل با وجود بسته بودن سوييچ ( و قطع تغذيه مثبت كليدهاي بالابر ) اگر كسي كليد بالابر رو در جهت پايين فشار بده موقع فعال بودن مدار اتومات مثبت خروجي موتور وصل ميشه به منفي يا همون اتصال بدنه در كليد بالابر . اونوقت با رله بيمتال شما قضيه سوختن فيوز رخ ميده مگر اينكه سيستم شما حتما از رله كنترل جريان واكنش سريع استفاده كرده باشه.

6- دوست عزيز من پلاريته قفل مركزي و موتور عملگر قفل مركزي رو داشتم توضيح ميدادم ( هموني كه گفتيد نميدونيد لحظه ايه يا ممتد )‌ ... توضيح رو در مورد اين دادم كه در پست قبلي گفته بوديد
تا اونجايي كه من توي اينترنت سرچ كردم،پلاريته داره،اما بستگي به ماشين و مدلش و سيم كشيه ماشين داره
الآن شما عكس پمپ عملگر قفل مركزي رو گذاشتيد و توضيحتون در مورد اينكه اگر پلاريته معكوس بشه شيشه به جاي بالا رفتن پايين مياد !
-- در مورد پلاریته چون توی این قفل ها یه موتور (آرمیچر) هست ، پس منفی مثبت اگه رعایت نشه ، چپگرد و راستگرد بودن موتور نیز رعایت نمیشه ، مثلا برای بالا رفتن شیشه حتما نیازه که مثبت به پایه 1 و منفی به پایه 2 موتور وصل بشه ، اما برای پایین اومدن شیشه ، منفی باید به پایه 1 و مثبت باید به پایه 2 وصل بشه
نميدونم چه ارتباطي به پمپ قفل مركزي داره ؟ يا اگر در ورودي مدار شما ما پلاريته قفل مركزي رو برعكس بديم شيشه چطوري ميتونه پايين بياد؟

و اما در مورد آخرين صحبتم
فكر ميكنم شما يك تاپيك ايجاد كرده بوديد با اين مضمون كه در حال طراحي و ساخت يك كامپيوتر سفري براي 405 هستيد و اين پروژه شما بوده ( كماكان هم هست )
مشكلات زيادي داشتيد از جمله اينكه نميدونستيد چطوري بايد مصرف لحظه اي سوخت رو محاسبه كرد- چطوري بايد مسافت پيموده شده رو بدست آورد - چطوري بايد اطلاعات دور موتور رو خوند و غيره.
http://www.tt.tuningtalk.com/forum/view ... 3#p1268453

در همون تاپيك من مقدار زيادي اطلاعات بنيادي در اين زمينه بهتون دادم-راهنماييتون كردم كه كجاي كار رو داريد اشتباه ميريد-اطلاعات مورد نظرتون رو به جاي اينكه با خطا و دردسر وكلي هزينه بدست بياريد چطوري از خود اي سي يو بگيريد- شماتيك اي سي يو ماشينتون رو بهتون دادم-طريقه تفسير و استفاده از اين اطلاعات رو براتون توضيح دادم - از نظر اجراي عملي و مكانيكي براتون توضيح دادم كه كدوم قسمتها و قطعات مدار شما نميتونه روي داشبرد 405 سوار بشه و ....
يك كار ساده يعني فقط خوندن و اندازه گيري پهناي پالس خروجي از اون پايه كذايي رو گذاشتم بعهده خودتون ( كه انجامش يك كار ساده اندازه گيري بودش فقط ... شايد حداكثر 1 ساعت زمان تست و آزمون از شما بگيره )
اين قضيه رو هم گفتم بخاطر اينكه پروژه مال شماست و بايد براي راه اندازيش كمي تا قسمتي تلاش كنيد و معلوماتتون هم افزايش پيدا كنه . اصولا بايد توسط خودتون انجام بشه و تا همينجاشم من بيش از حد پيشروي كردم

در مورد قضيه ساختن كامپيوتر سفري من فكر ميكنم به اندازه كافي و شايد خيلي بيشتر از كافي اطلاعات در اختيارتون گذاشتم - حداقل از قضيه كمك كردن و راهنمايي فراتر بود.

به همين دلايل تفسير و حلاجي اين صحبت شما :
شما قرار بود نحوه کالیبراسیون پایه FCO رو بگید که من پیغام خصوصی گذاشتم ، اما آخرین سوالم مدتهاست بدون جواب مونده!
بعهده خودتون گذاشته ميشه ....
شما كه فكر نميكنيد جواب ندادن اون سوال به معني قصور از جانب من بوده؟

در مورد اين مدار شيشه بالابر فكر ميكنم اگر مدار رله دارتون رو بسازيد ممكنه در عمل به بخش بزرگي از سوالات من و ايرادات احتمالي سيستم طراحي شده برسيد.

البته با اين تبصره كه قرار نيست در جواب بگيد چون من حاضر نشدم طراحيش كنم پس اينهم به همون قضيه FCO تعبير ميشه و اسمش رو ميگذاريد بدون جواب موندن از جانب من!
نمایه کاربر
x_force
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 63
تاریخ عضویت: جمعه 12 فروردین 1390, 8:45 pm
نوع خودرو: پرشیای خسته!!
محل اقامت: تهران ، بابل

پست پنج‌شنبه 27 بهمن 1390, 6:36 am

سلام بر دوست عزيز وگرامي،
من تا دو هفته ديگه مدار خودم رو روي ماشين خودم تست ميكنم،و جواب تمام سوال ها رو در همينجا قرار ميدم، اونوقت اشكالات كار معلوم ميشه!
پس تا ٢ هفته ديگه
آموزش ساخت چراغ کوچک های led
http://www.tt.tuningtalk.com/forum/view ... 32&t=70732
jerviss
پست: 1
تاریخ عضویت: شنبه 18 شهریور 1391, 2:47 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست شنبه 18 شهریور 1391, 3:21 pm

با سلام به همه ی دوستان
منم میخواستم این مدار رو خودم بسازم ولی نه برای صرفه ی اقتصادیش
بیشتر برای تجربه و چیز یاد گرفتن ! :)
شماتیک زیر رو کشیدم ولی هنوز برنامه ای براش ننوشتم (اصل کار مشخص بشه برنامش 2 ساعت بیشتر کار نداره)
http://up.vatandownload.com/images/lbjf ... vqu6la.jpg
دوستان لطف کنن یه نظری بدن که اگه خوبه ادامه بدم
یه توضیح مختصری هم میدم در مورد ایده ای که داشتم
اول از همه زمانی که ACC ماشین وصل هست (زمانی که ماشین روشنه) مدار قطع میشه و فقط زمانی که ACC قطع میشه تغذیه ی مدار وصل میشه و شروع به کار میکنه
برای پالس شروع کار من نظرم روی قفل مرکزی بود ولی نمیدونم چجوریه سیستمش برای همین داخل شماتیک ورودی پالس نمیبینید ! :(
بعد از دریافت پالس میکرو به ترتیب باید شیشه ها رو بده بالا
برای این کار فقط نیازه که ترانزیستور ها تک به تک روشن بشن
اون بخشی که دورش خط قرمز کشیدم همون سنسور جریان در مدار من هست
این بخش در حالت نرمال low (یا همون صفره) و زمانی که موتور گیر میکنه high (یا همون 5 یا حدود 5 )میشه که میکرو متوجه میشه که شیشه به بالا رسیده و اون موتور رو خاموش کرده و میره سراغ بعدی و ...(با این روش زمان گیر موتور رو میشه به حداقل ممکن رسوند)
میشه برای اطمینان یکبار هم بعد از اتمام بالا رفتن آخرین شیشه تمام شیشیه ها رو از اول چک کرد و بعد هم میکرو بره توی مد sleep که تقریبا مصرفش صفر میشه
این که همه ی شیشه ها با هم نباید بالا برن رو من یبار از یه تعمیرکار پرسیدم و گفت به باطری خیلی فشار میاره و اولین اتفاق هم پریدن فیوزه ! :cool:
همونطوری که میبینید مدار خلاصه ترین حالت ممکن هست و در صورت اتمام برنامه دوستانی هم که پروگرامر ندارن میتونن به جاهایی که لوازم روبات دارن مراجعه کنن تا میکرو براشون پروگرام بشه
منتظر نظرات و پیشنهادات هستم ! :da:
نمایه کاربر
saeed.azadeh
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 100
تاریخ عضویت: جمعه 7 خرداد 1389, 8:10 am
نوع خودرو: تندر 90
محل اقامت: تهران

پست پنج‌شنبه 11 آبان 1391, 7:51 am

خیلی پروژه خوبیه
من همینجا اعلام آمادگی می کنم. میکره هم بلدم. کلی هم ایده دارم برای طراحی مدل پیشرفته این سیستم.
میشه با طراحی بهتر امکان بالا و پایین کردن اتوماتیک شیشه ها رو با زدن دوبار روی کلید بالابر داد و یا با فرمان دزد گیر بتونیم شیشه رو در تابستان قبل از سوار شدن باز کرد تا هاوی داخل ماشین تهویه بشه و ...
هر وقت طراحی تموم شد یه کپی اینجا می ذارم اساتید نظر بدن .
نمایه کاربر
ADMIRAL.
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 596
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 فروردین 1391, 4:10 pm
نوع خودرو: 206SD
محل اقامت: تهران

پست پنج‌شنبه 18 آبان 1391, 8:01 pm

pedram.shirazi64 نوشته شده:دوستان این حقیقت داره که نصب پاور ویندوو، بعد از مدتی موتور شیشه بالابر یا باطری ماشین رو ضعیف میکنه؟
نه. پدر من یه سمند84 داره که از صفریش روش پاور ویندوز نصب بوده و تا حالا هم هیچ مشکلی براش پیش نیومده.
بهشت خوبه اما جهنم همه آشنان...!

بازگشت به “پاور ویندوز - شیشه بالابر”