دیدم جای این تاپیک در قسمت خودروهای تولیدی خالی هست گفتم این تاپیک رو بزنم که هم خودم سوالاتم رو مطرح کنم و هم اینکه به دلیل شباهت بسیار زیاد فنی و ظاهری وانت ریچ به نیسان پیکاپ نسل قبل از راهنمایی های دوستان و عزیزان آفرود سوار استفاده کنیم.
بریم سر اصل مطلب...
من مدت 6 ماه هست که به دنبال خرید خودروی دو دیفرانسیل هستم برای طبیعت گردی و آفرود سبک . توی این مدت موارد زیادی رو دیدم که مختصری در مورد هر کدوم توضیحاتی میدم.
1- رنو داستر دو دیف: اول از همه قصد داشتم این ماشین رو بخرم به صورت شرایطی، ماشینی کم مصرف، کم استهلاک و اتوماتیک که دو دیفرانسیل هم هست. پس از بررسی بیشتر و تست ماشین در شرایط آفرودی سبک و میشه گفت خاکی، متسافانه عملکرد راضی کننده ای نداشت!حداقل برای من که اینطور بود...از نظر سیستم دو دیف چون حالت سبک و سنگین نداره واقعا در بسیاری جاها میشه حس کرد که خودرو کم میاره یا خوب دور نمیگیره...خلاصه اینکه با توجه به این موارد و ایضاً اینکه بنده وانت لازم دارم رنو داستر خط خورد.البته این نکته رو هم بگم که واقعا ماشین خوبی هست و چیزی کم نداره ولی در شرایطی که من قصد استفاده دارم میتونم بگم قطعا کم میاره.
2- وانت کاپرا 2: باتوجه به اینکه دوست صمیمی و عزیزم " محسن جان مرادی" (آلکامی) خودشون کاپرا نسل قبل رو دارن میشه گفت تمام معایب و مزایای ماشین رو میدونم و حتی هزینه های اون رو هم کاملا میدونم.کاپرا ماشین خوبی هست ولی یک تعداد ایراد داره که طی این مدت که با بیش از 9 نفر کاپرا سوار صحبت کردم به نوعی دیدم برای من مناسب نیست و کمی ازش دور شدم. حالا علت چیه؟ دلیل اول اینه که شرایط فروشش برای من مناسب نیست، علت دوم اینه که دیدم تعداد زیادی از دوستانی که کاپرا 2 ثبت نام کردن هنوز خودروی خودشون رو نگرفتن و انصراف دادن که خود شرکت هم که رفته بودم بهم گفتن تا آذر ممکنه تحویل ندیم که برای من دردسر سازه!چند علت فنی دیگه هم داره: یکی قدرت کمتر موتور نسبت به ریچ هست ، مشکل لرزش گاردان که یکی از مهندسان ارشد گروه بهمن هم گفتن هنوز حل نشده، مشکلات فنی به هر حال در هر ماشینی هست حتی ریچ.
خلاصه با این اوصاف کاپرا 2 هم در کنار موند.
3- رونیز و پیکاپ دست دوم: به دلیل اینکه اهل خرید دست دوم نیستم سمتش نرفتم و از همون اول منتفی بود.
با این اوصاف تنها دو گزینه برای من مطرح هست! 1- ریچ 2- کاپرا 2
توی این مدت با بیش از 10 نفر ریچ سوار از آفرودر و مزرعه دار و راهدار و ... با کارکردهای 30/000 کیلومتر تا 130/000 کیلومتر صحبت کردم. اکثرا از ماشین راضی بودن و مشکلی وجود نداشته به جز دیسک و صفحه که همگی گفتند با تعویض اون با مدل باکیفیت که ظاهراً ژاپنی هم هست مشکل حل شده. یکی از دوستان خود بنده هم یک ریچ مدل 93 دارند که 33/000کیلومتر کار کرده که فقط و فقط آفرود رفته که در تمامی تورهای گروه 4X4Iran نیز حضور ایشان معلوم و مبرهن هست. کیفیت داخل ماشین مطلوب هست و به نوعی راضی کننده هست ولی نمیشه گفت عالیه ولی در حد قابل قبول هست. سیستم دنده کمک عملکردش عالیه و چون در هر دو مورد سبک و سنگین هم خودم تستش کردم و در شرایط بسیار سخت هم ماشین گیر کرده بود، میشه گفت راضی کننده هست.
خلاصه اینکه با توجه به اینکه توی کشور هیچ خودرویی ارزش واقعی خودش رو نداره و چون محکوم به خرید از یک بازار کاملا انحصاری و محدود هستیم لذا گزینه ریچ برای من پر رنگ تر شده.
بریم سر وقت مسائل و سوالات فنی!
1- طبق مواردی که پرس و جو کردم زیربندی ، جلوبندی و بیشتر قطعات موتوری ماشین با پیکاپ یکی هست که اکثر این عزیزانی هم که ماشین رو داشتن در صورت خرابی با هزینه ی بیشتری نمونه ژاپنی قطعه رو خریداری کردند.سوال من اینه که در قسمت جلوبندی و موتوری دقیقا کدام موارد مشابه نیسان پیکاپ هست؟
2-یک مشکلی ریچ داره و اون هم حرارت بالای گیربکس هست که در حالتی که در تابستان شیشه های ماشین پایین باشه قشنگ وارد اتاق میشه! ظاهرا قسمت زیر دسته دنده عایق کاری درستی نداره، البته نمیدونم که در مدل های جدید اصلاح شده یا نه! خواستم ببینم با انداختن کفی قالبی یا همون کفی فرمیک یک تکه این مشکل تا حدودی رفع میشه؟ میزان این حرارت چقدر هست؟خیلی آزار دهنده هست؟!!؟
3- لاستیک ماشین برند Triangle هست که توی خیلی جاها نوشتن برند خوبی هست ولی در خود چین! در مقایسه با سایر لاستیک ها مثل دانلوپ و کوموهو و ... حرفی برای گفتن نداره. خواستم ببینم لاستیک AT مناسب برای آفرود و شهر چی بگیرم؟ چه سایزی؟
4- رینگ ماشین کیفیت خوبی داره و واقعا بد نیست ولی چون آفرود باعث ضربات زیادی به ماشین میشه خواستم رینگ رو با مدل TRD عوض کنم که مشابه عکس زیر هست:

به نظرتون این کار رو انجام بدم؟ از کجا بفهمم رینگ اصلی هست و تقلبی نیست؟ حدود قیمتش رو کسی از دوستان داره؟(سایز این رینگ فکر کنم 17 باشه)
5- برای مسیری که قراره هر هفته ای یکبار برم و بیام مجبورم با تجهیزات کامل برم چون شدیداً مه گیر هست و بسیار هم برف میاد(مه سنگین و برف سنگین)، چندتا لایت بار کوچیک و بزرگ درست کردم. خواستم ببینم با این تعداد لایت بار و پروژکتور باتری رو با مدل 74 عوض کنم آیا در صورت استفاده مشکلی برای برق ماشین پیش میاد؟
* 1 عدد لای بار 1 متری با 36 LED
* 4 عدد پروژکتور مربعی با 6 LED در هر کدام
* 2 عدد پروژکتور گرد با 7 LED در هر کدام
* 1 عدد پروژکتور 25 سانتی با 12 LED (نور زرد و فقط مخصوص مه)
باز هم عرض کنم که مسیر به شدت مه گیر و برف گیر هست به حدی که 3 هفته قبل که مه شده بود نهایت فاصله دید 2 متر بود!
ممنون میشم در مورد 5 بهم کمک کنید چون واقعا لازمه و هم خیلی حیاتی هست!
6- برای کلید پروژکتور ها چون خود ماشین فضای رزرو داره خواستم ببینم چه کلیدی میشه گذاشت که دقیقا فیت و مناسب باشه. فیوز هم پشت کلید باید بزارم؟
سپاس از همه دوستان
موفق و پیروز باشید.