قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

طراحی و ساخت سیستم هوشمند برای خودرو های داخلی

مقاله هاي آموزشي و پروژه در مورد الكترونيك خودرو

مدیر انجمن: امير معيري

نمایه کاربر
Rahim R2R
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 208
تاریخ عضویت: دوشنبه 19 فروردین 1392, 6:15 am
نوع خودرو: پیکان 83
محل اقامت: هشتگرد

پست جمعه 28 شهریور 1393, 12:48 pm

reza-k نوشته شده:راستی IC رو چطور پروگرام کردی؟ چون اس ام دی ها رو تو زیف سوکت پروگرامر های معمولی نمیشه قرار داد.
توسط همون پین هدر که کنار برده درسته؟
بله درسته
توی این جور موردها که اس ام دی هستش اگه برای برد خورتون هم پین هدر برای پروگرم کردن بزارید خیلی خوب میشه یعنی حتما باید بزارید
نمایه کاربر
AMIR N
دنده 1
پست: 1912
تاریخ عضویت: شنبه 7 بهمن 1391, 12:50 pm
نوع خودرو: slx&206
محل اقامت: کره زمین(اصفان)
Like شده: 32 بار

پست شنبه 29 شهریور 1393, 4:29 am

اقا چنتا موردو من بگم ک تاحالا زیاد باش رو ب رو شدم شاید بهتون کمک کرد (الببه من کم تر اونم ک بخام ب کسی چیزی یاد بدم)

من مدارم دائم روشنه اوایل فکر میکردم رگلاتور 1 امپر میتونه بده (درست هم فکر میکردن) اتمگا هم که جریان خیلی ناچیز می خاد (که اینم درسته) پس در نتیجه رگلاتور گرم هم نمیشه (که این مورد اشتباه بود )تو مدار من رگلاتور مخصوصا اون 3.3 ولته حسابی گرم میشه در هدی ک پشت برد سیاه شده و مسیر جریان رگلاتور ها داره قط میشه

2.ی چیزی هست تو ماشین ب نام کویل (که هر چی ک میکشیم از دست اینه)
اگه برد داخل جعبه پلاستیکی نباشه
اگه دور برد ی لایه مس نباشه گه ب زمین وصل بشه
اگه تو مسیر تغضیه 2 تا خازن غول نباشه (مثلا 4700 میکر فاراد) یکی قبل رکلاتور یکی بعدش
اگه وایر هات خراب باشه
اگه پایه ها قطعات مدار (مخصوصا پین های ورودی ) زیاد از برد بیرون باشه
و این چیزا که خودت بهتر من میدونی که باعث نویز گرفتن میشه اینارو رعایت نکنی بی برو برگرد ......... (البته ببخشیدا )
ولی اینقدر پدر من در اومده سر این نویز گرفتن ک اصلا دوس ندارم ی همچین مدار با این عمل کرد بالا اینطور خراب بشه

راستی غیر کویل رله های خور ماشین و بوق هم باعث نویز میشه که 90 در صدش با اون 2 تا خازن و مس منفی دور برد حل میشه

اهان ی دیود هم اگه بزاری اول اول مدار خیلی خوب میشه یعنی 12 ولت ماشین میاد داخل دیود بعد خازن بعد رگلاتور بعد خازن بعد هم هرجا خاستی بورو دیگه
رله ها رو تحریک 12 بگیر تا نخای از رگلاتور جریان بالا بگیری (رله تحریک 5 ولت بعد ی مدت خراب میشه چون بعد ی مدت به جا 5 ولت 6 ولت میخاد تا کار کنه با 5 هم کنتاکتش جا به جا میشه ولی اتصال بر قرار نمیشه)
اما 12 ک مثبتش مستقیم به باطری وصله 13 14 ولت میاد توش و بدون مشکل کار میکنه
پایه ریست اتمگا رو با 10 اهم وصل کن به مثبت (معقولش 1 کیلوه )اما 10 بزار دیگه محال ممکنه اون پایه ریسیت بشه
برا تحریک رله ها 2N 22 22 قابلمه ای بزار یا 2N 2219A
ماسفت رو حتما از نو IRF انتخاب کن
بین ماسفت و اتمگا و بین ترانزیستور و اتمگا حتما ی مقاومت 10 اهم بزار (چون ماسفت به محض سوختن همه پایه هاش اتصال کوتاه میشه برا همین ولتاژ بر میگرده تو اتما اگه 10 اهم نزاری اتمگا می سوزه و اونم اتصال کوتاه میشه و بقیه مدار ................. اما با 10 اهم ولتاژ 2 سر مقاومت می افته و مثلا میشه 10 وات توان مقاومت 20 صدم توان داره برا همین می سوزه و اتصال باز میشه و اتمگا هیچیش نمیشه و اینطوری ی قسمت های مدار از کار می افته و بقیش به کارش ادامه میدهه

باز هم نکته هست ولی زیاد حرف زدم ایشالا باقیش تو پست بعد
به این تاپیک سر بزنید ((حتما)) و منو تو ساخت این امپلی فایر همراهی کنید
viewtopic.php?f=5&t=104674
نمایه کاربر
reza-k
دنده 1
پست: 1090
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 15 اسفند 1391, 4:28 am
نوع خودرو: PRIDE SL 132
محل اقامت: اهواز

پست شنبه 29 شهریور 1393, 7:36 am

امیر جان توضیحاتت خیلی عالی بود.
بازم از این نکات فنی رو کن برامون :smile:
اگر با رگلا تور 12 رو به 3.3 تبدیل میکنی حتما براش هیت سینک بذار.
اگر هم اول12 رو به 6 وبعد به 3.3 تبدیل کنی بهتره
من برای ال ای دی های پشت ماشین 12 رو به 5 تبدیل کردم با 7805 و هیت سینک.1.5 آمپر هم ازش جریان میکشم که به حد مرگ داغ میشه و مستقیم به LED ها وصلش کردم تا الآنم که خدا رو شکر مشکلی نداشته.
هیت سینک خیلی تاثیر داره.
دنده 1 های زندگی همیشه سخته اما برای حرکت باید تو دنده بزنی...
پروژه تیونینگ 132 SL (زیبا سازی و افزودن امکانات رفاهی)
نمایه کاربر
AMIR N
دنده 1
پست: 1912
تاریخ عضویت: شنبه 7 بهمن 1391, 12:50 pm
نوع خودرو: slx&206
محل اقامت: کره زمین(اصفان)
Like شده: 32 بار

پست شنبه 29 شهریور 1393, 8:52 am

من رگلاتورام SMD و نمیشه براش هیت سینک گزاشت
اما خوب اگه از رگلاتور های مثلا 3 امپر استفاده کنی و بعد نیم امپر ازش بکشی اونقدر گرم نمیشه
حالا ی تجربه بگم رضا جان هم اشاره کرد
دما رگلاتور 70 در صدش به ولتاژ ورودیشه ینی اگه 12 ر بکنی 6 و بعد 3.3 اونوقت کم تر گرم میشه (مقاومت در هد 15 اهم هم (وات بالا) اگه قبل رگلاتور بزاری اونم تاثیر داره)
به این تاپیک سر بزنید ((حتما)) و منو تو ساخت این امپلی فایر همراهی کنید
viewtopic.php?f=5&t=104674
masoud0711
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 137
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 14 مهر 1392, 8:05 am
محل اقامت: شيراز اون بالا مالاها

پست شنبه 29 شهریور 1393, 8:54 am

امير خان خيلي ممنون از توضيحات و نكات بجاتون.فقط من با چند تا نكته تكميلش كنم.
اول اين كه بهتره هميشه ولتاژ رو در دو مرحله رگوله كرد يعني واسه برق ماشين بهتره اول يك ٧٨٠٩ بعدش ٧٨٠٥ بزاريم.
حالا شما چون يك خازن با ظرفيت بالا توي خروجي رگولاتور گذاشتين بايد براي هر رگولاتور بصورت معكوس ١ ديود ٤٠٠١( خروجي رگولاتور به آند و ورودي رگولاتور به كاتد ديود)وصل كنين دليل اين ديود چون وقتي تغذيه رو قطع ميكنيم ولتاژ توي خازنه ميمونه و اگه ديود نزاريم توي رگولاتور تخليه ميشه و ممكنه رگولاتور رو بسوزه و ما هم كه نميدونيم رگولاتور سوخته دفعه بعد كه تغذيه رو وصل ميكنيم بوووووووووووم :chol:
نمایه کاربر
AMIR N
دنده 1
پست: 1912
تاریخ عضویت: شنبه 7 بهمن 1391, 12:50 pm
نوع خودرو: slx&206
محل اقامت: کره زمین(اصفان)
Like شده: 32 بار

پست شنبه 29 شهریور 1393, 7:47 pm

مسعود جان دمتون گل باران
نکته دوم رو من اصلا بهش فکر هم نمیکردم (اما خوب هنوز این مشکل برام پیش نیومده)
به این تاپیک سر بزنید ((حتما)) و منو تو ساخت این امپلی فایر همراهی کنید
viewtopic.php?f=5&t=104674
نمایه کاربر
Speed Cancer
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 157
تاریخ عضویت: جمعه 27 تیر 1393, 3:25 pm
نوع خودرو: persia XU7 8V tun
محل اقامت: ایران 44

پست یک‌شنبه 6 مهر 1393, 8:36 pm

بچه ها (بلاخص آقا مسعود و آقا امیر) دستتون درد نکنه . واقعا نکاتیو گفتید که با تجربه بدست میاد و خیلی گران بهاست

پیگیر و منتظر نتیجه پروژه هاتون هستم
اگر ما با پای خودمون نرویم سراغ ماشینهای بی کیفیت و گرونش ، که دیگه اسمش ایران خودرو نبود!

سامان هستم
نمایه کاربر
AMIR N
دنده 1
پست: 1912
تاریخ عضویت: شنبه 7 بهمن 1391, 12:50 pm
نوع خودرو: slx&206
محل اقامت: کره زمین(اصفان)
Like شده: 32 بار

پست دوشنبه 7 مهر 1393, 4:18 am

Speed Cancer نوشته شده:بچه ها (بلاخص آقا مسعود و آقا امیر) دستتون درد نکنه . واقعا نکاتیو گفتید که با تجربه بدست میاد و خیلی گران بهاست

پیگیر و منتظر نتیجه پروژه هاتون هستم
این کار ما وظیفس

الان نکته رو بگم ؟؟؟؟
این پروژه ب کجا رسید
(نکته مهمی گفتم خدایی قبول دارین)
به این تاپیک سر بزنید ((حتما)) و منو تو ساخت این امپلی فایر همراهی کنید
viewtopic.php?f=5&t=104674
نمایه کاربر
Rahim R2R
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 208
تاریخ عضویت: دوشنبه 19 فروردین 1392, 6:15 am
نوع خودرو: پیکان 83
محل اقامت: هشتگرد

پست دوشنبه 7 مهر 1393, 7:56 am

سلام
بعد از ماه ها دوباره استارت پروژه رو زدم

باید صبر کنید تا ببینیم پروژه باز به مشکل می خوره یا نه!
خبر میدم
نمایه کاربر
AMIR N
دنده 1
پست: 1912
تاریخ عضویت: شنبه 7 بهمن 1391, 12:50 pm
نوع خودرو: slx&206
محل اقامت: کره زمین(اصفان)
Like شده: 32 بار

پست چهارشنبه 9 مهر 1393, 3:53 am

سلام
بچه ها که از رگلاتور استفده میکنن قبل رگلاتور ی مقاومت در حد 14و15 اهم وات بالا (5 وات) اگه سری کنن با رگلاتور دیگه رگلاتور گرم نمیشه
تو ولتاژ خروجی و جریان دهیش هم هیچ تاثیری نداره
موفق باشد
به این تاپیک سر بزنید ((حتما)) و منو تو ساخت این امپلی فایر همراهی کنید
viewtopic.php?f=5&t=104674

بازگشت به “مقاله هاي آموزشي و پروژه”