قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

طراحی و ساخت باتری شارژر 12 ولت برای خودرو

مقاله هاي آموزشي و پروژه در مورد الكترونيك خودرو

مدیر انجمن: امير معيري

نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آبان 1393, 10:50 am
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس
Like شده: 6 بار

پست جمعه 12 دی 1393, 7:15 am

برای طراحی و ساخت باتری شارژر 12 ولت غیر اتوماتیک لوازم زیر مورد نیاز است.
توجه : چون باتری ها بصورت یک خازن با ظرفیت بسیار زیاد عمل می کنند نیازی به وصل کردن خازن بصورت موازی با پل دیود نمی باشد.
1- یک عدد ترانس 14 ولت حداقل 3 آمپر.
2- یک عدد پل دیود 5 آمپری.
3- یک عدد l.e.d سبز رنگ.( یا هر رنگ دلخواه)
4- یک عدد مقاومت 1 کیلو اهم 1/4 وات.
5- گیره سوسماری بزرگ قرمز و مشکی یک عدد.
6- سیم قرمز و مشکی کلفت حدود یک متر
الف: ابتدا پل دیود را با توجه به دو قطب های آن که دارای علامت ورودی برق متناوب می باشد به دو سر خروجی ترانس 14 ولت لحیم کنید. ب: ال ای دی سبز را با یک مقاومت 1 کیلو اهم بصورت سری لحیم کرده و سر آند ال ای دی به قطب مثبت پل دیود و سر دیگر آن را (که با مقاومت سری شده) به منفی پل دیود مطابق شکل وصل کنید. دو عدد گیره سوسماری قرمز و مشکی را به در سر سیم مشکی و قرمز مطابق رنگ آن ها به هم وصل وسپس لحیم کنید. دو سر آزاد این دو سیم ها را مطابق رنگشان (قرمز) به علامت + پل دیود و سیم مشکی به علامت - پل دیود وصل و سپس لحیم کنید. دو سر ورودی ترانس 220 ولت را با یک تکه سیم حدود 2 متری با یک کلید روشن /خاموش (ON/OFF) سری و به یک دوشاخه برق متصل کنید. اکنون شارژر شما آماده وصل شدن به باتری می باشد. گیره سوسماری قرمز را به قطب مثبت و مشکی آن را به قطب منفی وصل کنید. باتری آماده شارژ شدن است.
این هم آدرس لینک مدار.
http://ttupload.ir/uploads/c508CFARGER.png
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
نمایه کاربر
کیهان مالکی
فعال خودروهای داخلی
پست: 2775
تاریخ عضویت: جمعه 28 مهر 1391, 7:23 am
نوع خودرو: 405GTI
Like شده: 229 بار

پست جمعه 12 دی 1393, 2:43 pm

سلام
من یه شارژر باتری ماشین دارم داخلش 3 تا ترانس داره ( خروجیش 4 آمپر هست با ولتاژ های 6 و 12 ولت ) خازن ها و دیود های داخلش از بین رفتن و سیم هاش هم قطع شدن و بلا استفاده شده .
نقشه سیم کشی داخلش رو لازم دارم و طرح خاصی اگه برای بهتر کار کردنش دارین مثل اتومات شدن :smile: ممنون میشم راهنماییم کنین
در ضمن ترانس های 12 ولت تک و ترانس 6 ولت دوبل هست
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آبان 1393, 10:50 am
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس
Like شده: 6 بار

پست جمعه 12 دی 1393, 5:35 pm

kayhan3773-2 نوشته شده:سلام
من یه شارژر باتری ماشین دارم داخلش 3 تا ترانس داره ( خروجیش 4 آمپر هست با ولتاژ های 6 و 12 ولت ) خازن ها و دیود های داخلش از بین رفتن و سیم هاش هم قطع شدن و بلا استفاده شده .
نقشه سیم کشی داخلش رو لازم دارم و طرح خاصی اگه برای بهتر کار کردنش دارین مثل اتومات شدن :smile: ممنون میشم راهنماییم کنین
در ضمن ترانس های 12 ولت تک و ترانس 6 ولت دوبل هست
با سلام : کاربر گرامی kayhan3773 اگر ترانس شما جفت 6 ولت 4 آمپر است از این مدار استفاده کنید که هم می توانید با آن باتری های 6 و 12 ولتی را شارژ کنید. و شما برای شارژر نیاز به هیچ خازنی ندارید. (چون خود باتری بعنوان یک خازن با ظرفیت بسیار بالا در مدار عمل می کند. پس شما اکنون می توانید باتری های 6 و 12 ولت را با این شارژر پر کنید و ترانس های اضافه را از جعبه شارژر خارج کنید. اگر در فایل ها گشتم مدار اتوماتیک را هم آپلود می کنم سوالی بود حتما جواب خواهم داد.
http://ttupload.ir/uploads/b39eCFARGER-3.png
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
نمایه کاربر
کیهان مالکی
فعال خودروهای داخلی
پست: 2775
تاریخ عضویت: جمعه 28 مهر 1391, 7:23 am
نوع خودرو: 405GTI
Like شده: 229 بار

پست جمعه 12 دی 1393, 7:02 pm

ممنون ولی همون طور که گفتم مجموعه ی شارژر از 3 تا ترانس جداگانه تشکیل شده که 2 تا شون 12 ولت هستن و یکیش 6 ولت دوبل هست و کلید تبدیل 6 به 12 هم به پایه های منفی ترانس ها وصل شده .
دلیل وجود خازن ها چی بوده پس ؟
سوال دوم این که این دو تا ترانس 12 ولت دوتا خروجی مجزا دارن . اینها چطور به هم وصل میشدن ؟ قفط با 2 تا دیود !
کلا میخوام اگه بشه ترانس رو همون طوری که بوده دوباره جمعش کنم
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آبان 1393, 10:50 am
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس
Like شده: 6 بار

پست شنبه 13 دی 1393, 7:56 am

kayhan3773-2 نوشته شده:ممنون ولی همون طور که گفتم مجموعه ی شارژر از 3 تا ترانس جداگانه تشکیل شده که 2 تا شون 12 ولت هستن و یکیش 6 ولت دوبل هست و کلید تبدیل 6 به 12 هم به پایه های منفی ترانس ها وصل شده .
دلیل وجود خازن ها چی بوده پس ؟
سوال دوم این که این دو تا ترانس 12 ولت دوتا خروجی مجزا دارن . اینها چطور به هم وصل میشدن ؟ قفط با 2 تا دیود !
کلا میخوام اگه بشه ترانس رو همون طوری که بوده دوباره جمعش کنم
با سلام کاربر گرامی kayhan3773-2 معمولا برای ساخت یک شارژر فقط یک ترانس کافیست. شما اگر ولتاژ 6 و 12 می خواهید از همان نقشه ارسالی قبلی استفاده نمائید. و دو ترانس دیگر را از مدار خارج کنید. اگر می خواهید از دو ترانس 220 به جفت 12 ولت ایزوله ( خروجی این ترانس دارای 4 سر بوده و از این 4 سر فقط تنها بصورت دو زوج سیم دو تایی و دو ولتاژ 12 ولت جداگانه تولید می کنند) این ترانس ها معمولا برای ساخت منبع تغذیه تقویت کننده های عملیاتی یا op amp با مدار ریگولاتو مناسب استفاده می شود. اگر می خواهید از این ترانس ها برای ولتاژ 12 ولت با دو دیود استفاده کنید برق ورودی 220 به مدار بدهید در خروجی باید 2 تا ولتاژ 12 جدا گانه داشته باشید بعد دو سر از 4 سر خروجی را به دلخواه وصل کنید اگر دو سر باقی مانده ولتاژ 24 ولت را داد شما، خروجی را درست وصل کرده اید، اگر نه 4 سیم را با سیم های دیگر جابجا کنید تا این ولتاژ بدست آید. اگر درست بود دو سیم وصل شده را بعنوان منفی یا گراند شارژر در نظر بگیرید. بعد دو سر سیم باقی مانده ترانس را به آند دو دیود 4 آمپری وصل و کاتد این دو دیود را بهم وصل و بعنوان قطب مثبت شارژر در نظر بگیرید (مطابق شکل نقشه) واما سوال مربوط به خازن. اگر خازن در خروجی های شارژر یا موازی با باتری وصل شده باشد هیچ نقشی در مدار شارژر ندارد آن را از مدار خارج کنید. من تمام جواب های شما را دادم ولی یک سوال از شما دارم نقش چند شارژر با کار مشابه هم در یک مدار یا داخل یک جعبه چیست.؟
http://ttupload.ir/uploads/2c57charger-d.png
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
donner48
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 301
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 26 دی 1387, 12:28 pm

پست شنبه 13 دی 1393, 3:43 pm

الان دستگاههای شارژر سویچی بدون ترانس و اتوماتیک تو بازار هستند که هم قیمت مناسبی دارند و هم از نظر وزن بسیار سبک و اندازه به اندازه شارژر لپتاپ هستند
شاید بهتر باشه از اونها استفاده کنید
نمایه کاربر
کیهان مالکی
فعال خودروهای داخلی
پست: 2775
تاریخ عضویت: جمعه 28 مهر 1391, 7:23 am
نوع خودرو: 405GTI
Like شده: 229 بار

پست شنبه 13 دی 1393, 6:56 pm

این شارژره رو با آزمایش و خطا راه انداختم ولی یه مشکلی وجود داره
من از پل دیود با کد RS606 استفاده کردم و ولتاژی که وارد پل میشه 12.5 ولت هست و ولتاژی که خارج میشه 10 ولته !!!

مورد دوم ولتاژ شارژر باید چند ولت باشه تا باطری رو کامل شارژ کنه ؟ ( 12.5 ولت کم نیست ؟)
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آبان 1393, 10:50 am
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس
Like شده: 6 بار

پست یک‌شنبه 14 دی 1393, 4:36 am

kayhan3773-2 نوشته شده:این شارژره رو با آزمایش و خطا راه انداختم ولی یه مشکلی وجود داره
من از پل دیود با کد RS606 استفاده کردم و ولتاژی که وارد پل میشه 12.5 ولت هست و ولتاژی که خارج میشه 10 ولته !!!

مورد دوم ولتاژ شارژر باید چند ولت باشه تا باطری رو کامل شارژ کنه ؟ ( 12.5 ولت کم نیست ؟)
با سلام کاربر گرامی kayhan3773-2 :
ولتاز مورد نیاز برای پر کردن یک باتری 14 الی 14.5 ولت یک سو شده یا D.C می باشد. اما شما با ولت متر اندازه گیری کردید و ولتاژ خروجی پل دیود را حدود 10 ولت گرفتید، البته باید بیش تر از این باشد.( حدود 11 ولت) تا اینجای کار کاملا درست است. این ولتاژ R.M.S است نه ولتاژ PEAK . وقتی ولتاژ یک سو شده شما 10 ولت باشد، آن را در عدد 1.414 ضرب کنید، می شود 14.14 ولت (در هنگام وصل شدن به یک خازن یا باتری). شما خروجی این ولتاژ بعد از پل را به یک باتری 12 ولت وصل کنید. (سر منفی پل دیود مستقیما به منفی باتری و سر مثبت را با یک آمپر متر با باتری با توجه به قطب های آمپر متر سری کنید، آمپر متر عبور جریان برای شارژ را به شما نشان می دهد). بعد از این آزمایش شما متوجه می شوید چگون یک ولتاژ 10 الی 11 ولت بعد از پل دیود یک باتری 12 ولت را کاملا فول شارژ می کند (13.2 ولت). با آرزوی موفقیت برای شما.
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آبان 1393, 10:50 am
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس
Like شده: 6 بار

پست یک‌شنبه 14 دی 1393, 6:01 am

donner48 نوشته شده:الان دستگاههای شارژر سویچی بدون ترانس و اتوماتیک تو بازار هستند که هم قیمت مناسبی دارند و هم از نظر وزن بسیار سبک و اندازه به اندازه شارژر لپتاپ هستند
شاید بهتر باشه از اونها استفاده کنید
با سلام کاربر گرامی donner48 :
شارژر های 12 ولت بدون ترانس (دارای مدار سویچینگ) بدلیل ثبات ولتاژ 12 ولت این مدار ها برای شارژ، باتری ها از کارایی بسیار کم تری نسبت با ترانس برخوردارند.
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آبان 1393, 10:50 am
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس
Like شده: 6 بار

پست یک‌شنبه 14 دی 1393, 10:13 am

kayhan3773-2 نوشته شده:سلام
من یه شارژر باتری ماشین دارم داخلش 3 تا ترانس داره ( خروجیش 4 آمپر هست با ولتاژ های 6 و 12 ولت ) خازن ها و دیود های داخلش از بین رفتن و سیم هاش هم قطع شدن و بلا استفاده شده .
نقشه سیم کشی داخلش رو لازم دارم و طرح خاصی اگه برای بهتر کار کردنش دارین مثل اتومات شدن :smile: ممنون میشم راهنماییم کنین
در ضمن ترانس های 12 ولت تک و ترانس 6 ولت دوبل هست
با سلام: این هم نقشه شارژر 12 ولت 4 آمپر اتوماتیک، تمام قطعات در متن توضیح داده شده است. ترانزیستور های TUN یعنی تمام (TRANSISTOR UNIVERSAL N.P.N) ترانزیستور های منفی کوچک جنرال. و تریستور یا اس سی آر 8 الی 10 آمپری F8G . آدرس نقشه شارژر در لینک زیر.
http://ttupload.ir/uploads/caa112-v-auto-charger.png
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

بازگشت به “مقاله هاي آموزشي و پروژه”