اشكال اي سي يو

بحث در مورد ECU و نحوه كاركردن آن

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
Amirmozafar
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 65
تاریخ عضویت: 05 فوریه 2007, 02:15

اشكال اي سي يو

پست توسط Amirmozafar » 21 ژولای 2007, 05:23

سلام
چند مدت قبل مشكلي برام پيش اومد كه حسابي گيجم كرده بود. بالاخره فهميدم اشكال از كجاست اما براي رفع ان نيازمند راهنمايي شما دوستان هستم.
لب مطلب اينكه اي سي يو ( اس ال 96)استپر دور موتور رو كنترل نميكنه .ايا راهي وجود داره كه
اي سي يو رو برنامه داد. ميشه قسمتي از اي سي يو رو كه مخصوص كنترل استپ هست رو پيدا كرد. و چرا اي سي يو به تمام سنسورها فرمان ميده الا استپ دور موتور.

بچه ها لطفا جواب بدين برام مهمه.
امير معيري
متخصص الكترونيك
پست: 1378
تاریخ عضویت: 16 آپریل 2007, 17:10
نوع خودرو: ROA d runner - 1385
محل اقامت: تهران - تهرانـســــــــر
اینستاگرام: siramir45@
تماس:

Re: اشكال اي سي يو

پست توسط امير معيري » 21 ژولای 2007, 09:33

Amirmozafar نوشته شده:سلام
چند مدت قبل مشكلي برام پيش اومد كه حسابي گيجم كرده بود. بالاخره فهميدم اشكال از كجاست اما براي رفع ان نيازمند راهنمايي شما دوستان هستم.
لب مطلب اينكه اي سي يو ( اس ال 96)استپر دور موتور رو كنترل نميكنه .ايا راهي وجود داره كه
اي سي يو رو برنامه داد. ميشه قسمتي از اي سي يو رو كه مخصوص كنترل استپ هست رو پيدا كرد. و چرا اي سي يو به تمام سنسورها فرمان ميده الا استپ دور موتور.

بچه ها لطفا جواب بدين برام مهمه.
سلام

با اجازه از اساتيد ٬ جناب اميرمظفر ٬حضور گرامي شما عرض كنم كه ECU فقط به ادوات خروجي نظير استپر موتور و يا كويل و يا انژكتور هاي سوخت ... فرمان ميده و از سنسور ها ٬ فقط فرمان رو دريافت ميكنه !!!.
منورتون كدوم استپر موتوره ?? استپر موتوري كه روي ورودي منيفولد هوا ٬ وصله ؟؟
Amirmozafar
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 65
تاریخ عضویت: 05 فوریه 2007, 02:15

پست توسط Amirmozafar » 22 ژولای 2007, 03:26

سلام

منظورم قطعه ایی است که بالای دریچه گاز بسته میشه با دو تا پیچ چهار سو. و یک رشته سیم از ایی سی یو به صورت فیش به اون وصل میشه.اینم عین جمله ایی که دیاگ ارور میده (استپر دور موتور ماندگار).امیدوارم تونسته باشم منظورم برسونم.

به طور یقین اشکال از خود ایی سی یو است.
نمایه کاربر
Shab
شروع حركت
پست: 39
تاریخ عضویت: 15 آپریل 2006, 18:10
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست توسط Shab » 22 ژولای 2007, 07:23

ميشه بگيد چه جوري متوجه شديد كه ECU خرابه و استپر سالم ؟ وقتي ECU داره خطاي دائمي روي استپر گزارش ميكنه
امير معيري
متخصص الكترونيك
پست: 1378
تاریخ عضویت: 16 آپریل 2007, 17:10
نوع خودرو: ROA d runner - 1385
محل اقامت: تهران - تهرانـســــــــر
اینستاگرام: siramir45@
تماس:

پست توسط امير معيري » 22 ژولای 2007, 08:50

Amirmozafar نوشته شده:سلام

منظورم قطعه ایی است که بالای دریچه گاز بسته میشه با دو تا پیچ چهار سو. و یک رشته سیم از ایی سی یو به صورت فیش به اون وصل میشه.اینم عین جمله ایی که دیاگ ارور میده (استپر دور موتور ماندگار) امیدوارم تونسته باشم منظورم برسونم.

به طور یقین اشکال از خود ایی سی یو است.
با اين توصيفي كه از ايراد ( اینم عین جمله ایی که دیاگ ارور میده (استپر دور موتور ماندگار))٬ داشتيد ٬ ميتوان نتيجه گرفت كه ECU سالم ..
استپر موتور ديگري( سالم) رو روي ماشين ٬ تست كرديد ؟ يا اينكه استپر موتور ماشينتون رو روي يه ماشين مشابه تست كرديد ؟ يا اينكه خود استپر موتور رو تست كرديد ( با بعضي از دستگاه هاي دياگ ٬ امكان تست استپر موتور دريچه گاز مهياست ) ؟؟ .. آيا بصورت اهمي ٬ استپر موتور را تست كرديد ؟ (‌استپر موتور هاي بكار رفته در روي دريچه گاز از نوع BIPOLAR STEPPER MOTOR بوده و داراي دو سيم پيچ ميباشد كه پايه هاي آن در انتهاي موتور قابل مشاهده است ٬ آرايش پايه هاي استپر موتور به دو صورت ميباشد .
آرايش شماره 1
سيم پيچ X پايه هاي 1و2
سيم پيچ Y پايه هاي 3و4
آرايش شماره 2
سيم پيچ X پايه هاي 1و4
سيم پيچ Y پايه هاي 2و3

و بايد بين پايه هاي سيم پيچ ها ( 1 و 2 ) يا ( 3 و 4 ) در آرايش شماره 1 و يا بين پايه هاي سيم پيچ ها ( 1و 4) يا ( 2و3 ) در آرايش شماره 2 ٬ مقاومت وجود داشته باشد (‌ نه اتصال كوتاه و نه قطعي سيم پيچ) .

اگه اين آزمايشها رو انجام داديد و به نتيجه نرسيديد .!( استپر موتور = سالم) ٬ پس بايد كابل رابط 4سيمه استپر موتور به ECU رو از نظر اهمي ٬ تست كنيد . ( در صورت ايراد روي حتي ٬ يكي از سيمهاي اين كابل رابط ) ٬ اين خطا ( عدم حركت استپر موتور) ٬ توسط ECU گزارش ميشود .

در صورت سالم بودن اتصالات و سيمهاي كابل ٬ ميتوان نتيجه گرفت كه واسطه بين ECU و استپر موتور ( STEPPER MOTOR DRIVER) دچار مشكل گرديده است .كه ميتوان آن درايور را تعويض نمود .
Amirmozafar
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 65
تاریخ عضویت: 05 فوریه 2007, 02:15

پست توسط Amirmozafar » 23 ژولای 2007, 04:06

سلام به همه
دو ستان از همتون به خاطر جوابهایی که میدید خیلی ممنونم.

و اما من چند تا کار انجام دادم.1-استپر رو روی ماشین دیگه ایی امتحان کردم سالم بود.
2-چند عدد استپر رو روی ماشین خودم امتحان کردم نتیجه نداد.3-مهمترین ازمایشی که به من ثابت کرد ایی سی یو خرابه امتحان یک ایی سی یو دیگه رو ماشینم بود که به محض چک کردن ماشین با ایی سی یو جدید دیاگ هیچ اروری نداد.

فعلا زبانه متغیر استپر رو ثابت کردم طوری که دور موتور روی یک مانده و فیش استپر رو قطع کردم . اگه این فیش رو وصل کنم ماشین شروع به گاز خوردن میکند طوری که در حالت ساکن دور موتور به 3و 4 میرسد.و عیب کلی همین است.و فکر میکنم با ثابت شدن زبانه استپر ورودی هوا به موتور در سرعتهای متفاوت تنظیم نمیشود و این برای موتور خوب نیست. ببخشید که طولانی شد.//
امير معيري
متخصص الكترونيك
پست: 1378
تاریخ عضویت: 16 آپریل 2007, 17:10
نوع خودرو: ROA d runner - 1385
محل اقامت: تهران - تهرانـســــــــر
اینستاگرام: siramir45@
تماس:

پست توسط امير معيري » 23 ژولای 2007, 08:57

Amirmozafar نوشته شده:سلام به همه
دو ستان از همتون به خاطر جوابهایی که میدید خیلی ممنونم.

و اما من چند تا کار انجام دادم.1-استپر رو روی ماشین دیگه ایی امتحان کردم سالم بود.
2-چند عدد استپر رو روی ماشین خودم امتحان کردم نتیجه نداد.3-مهمترین ازمایشی که به من ثابت کرد ایی سی یو خرابه امتحان یک ایی سی یو دیگه رو ماشینم بود که به محض چک کردن ماشین با ایی سی یو جدید دیاگ هیچ اروری نداد.

فعلا زبانه متغیر استپر رو ثابت کردم طوری که دور موتور روی یک مانده و فیش استپر رو قطع کردم . اگه این فیش رو وصل کنم ماشین شروع به گاز خوردن میکند طوری که در حالت ساکن دور موتور به 3و 4 میرسد.و عیب کلی همین است.و فکر میکنم با ثابت شدن زبانه استپر ورودی هوا به موتور در سرعتهای متفاوت تنظیم نمیشود و این برای موتور خوب نیست. ببخشید که طولانی شد.//
دوست گرامي

خسته نباشيد
با مواردي كه عرض شد و آزمايشاتي كه انجام داديد ٬ به احتمال زياد ٬ قسمت درايور ( ترانزيستور ٬ ماس فت و يا چيپ ) استپر موتور در بورد ECU ٬ ايراد دارد. كه پس از بازديد از اين بورد ٬ نوع ايراد ٬دقيقاً مشخص و در صورت وجود قطعات مورد نياز ٬ مشكل برطرف خواهد شد.
Amirmozafar
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 65
تاریخ عضویت: 05 فوریه 2007, 02:15

پست توسط Amirmozafar » 24 ژولای 2007, 02:54

سلام
اميرخان ميشه بيشتر توضيح بدين.خودم ميتونم ايي سي يو رو باز كنم و كارايي كه گفتيد انجام بدم ؟ در ضمن ميشه بگيد چرا ايي سي يو ناگهاني و بدون هيچ دليلي اينجوري شد.

اگه دقيقا راهنمايي كنيد سعي ميكنم طبق راهنمايي شما جزء به جزء عمل كنم تا بتونيم اين عيب ايي سي يو رو بر طرف كنيم با كمك شما و ديگر دوستان متخصص.
امير معيري
متخصص الكترونيك
پست: 1378
تاریخ عضویت: 16 آپریل 2007, 17:10
نوع خودرو: ROA d runner - 1385
محل اقامت: تهران - تهرانـســــــــر
اینستاگرام: siramir45@
تماس:

پست توسط امير معيري » 24 ژولای 2007, 09:16

Amirmozafar نوشته شده:سلام
اميرخان ميشه بيشتر توضيح بدين.خودم ميتونم ايي سي يو رو باز كنم و كارايي كه گفتيد انجام بدم ؟ در ضمن ميشه بگيد چرا ايي سي يو ناگهاني و بدون هيچ دليلي اينجوري شد.

اگه دقيقا راهنمايي كنيد سعي ميكنم طبق راهنمايي شما جزء به جزء عمل كنم تا بتونيم اين عيب ايي سي يو رو بر طرف كنيم با كمك شما و ديگر دوستان متخصص.
با سلام
جناب مظفر عزيز
براي حضور ذهن بيشتر ٬ در رابطه با عملكرد استپر موتور ٬ اين تاپيك كه توسط اساتيد بنده ٬ نگارش شده ٬كمك شاياني به شما خواهد نمود
http://www.tuningtalk.com/forum/idle-ai ... 15090.html
**اتصالي در سيمپيچهاي موتور ٬ يا خرابي شفت موتور ( مصرف جريان زياد و غير نومال از درايور ) و يا هر گونه اتصالي در كابل رابط موتور به ECU منجر به آسيب ديدگي قسمت درايور موتور ميگردد . بدليل محافظت از ECU در اين مواقع ٬ در طراحي خطوط فرمان ECU به درايور موتور از يك OPTO COUPLER ٬ بهره گرفته ميشود .**
اگه سنسور متصل به دريچه گاز ( پتانسيومتر متصل به محور دريچه گاز ) را هم از نظر صحت كاركرد ٬ تست كرديد .. ...... ٬ پس از باز كردن قاب ECU ٬ اگه با اهم متر ٬مسير كابل استپر موتور ٬كه در نهايت به كانكتور ECU مرتبطه رو ٬ دنبال كنيد ٬محل قرار گيري درايور استپر موتور مشخص ميگردد . بالطبع ٬ براي تشخيص و برطرف نمودن ايراد ٬ بايد در زمينه الكترونيك داراي تجربه كامل باشيد .
موفق باشيد
Amirmozafar
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 65
تاریخ عضویت: 05 فوریه 2007, 02:15

پست توسط Amirmozafar » 25 ژولای 2007, 05:21

سلام
امير جان خيلي ممنونتم. ايي سي يو رو باز ميكنم بعد خبرشو به شما ميدم در ضمن كار با اهم متر و پيدا كردن قطعه معيوب رو بلدم فقط چون تا حالا ايي سي يو باز نكردم استرس دارم.
یه چیزی یادم رفت.(سنسور متصل به دريچه گاز ( پتانسيومتر متصل به محور دريچه گاز )
در این مورد تست نکردم چون نمیدونم این سنسنور یاپتانسيومتر متصل به محور دريچه گاز اصلا کجا قرار دارند لطفا بگید چه جوری اینا رو تست کنم. تا بعد برم سراغ ایی سی یو.
ارسال پست

بازگشت به “واحد كنترل كننده الكترونيكي (ECU)”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان