ساخت ecu ایرانی

بحث در مورد ECU و نحوه كاركردن آن

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
akherat
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 324
تاریخ عضویت: 18 ژولای 2012, 08:54
نوع خودرو: Bio Car
محل اقامت: پاییتخت

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط akherat » 10 آپریل 2013, 07:54

پس ساخت سخت افزار همونطور که گفتم کاری نداره
میمونه نرم افزار
میشه از نرمافزار ای سی یو "مگا" و یا هر چیزه دیگه که بشه بهش دسترسی داشت الگو گرفت؟
اگه لوازمش بود میشد سعی و خطا پیش رفت اما نیست که

من تو ذهنم اینکه بیام برای برندهای معروف تو ایران preset های خاص تو ecu بزارم که مولتیپلتفرم بشه
دقیقا منم فکر میکنم قسمت سختش همین نرمافزارشه چون تاحالا سورس هیچ برنامه ای سی یو رو ندیدم اما خیلی باید احتمال رو در نطر گرفت ولی بالاخره که میشه تموم بشه
نمایه کاربر
hamid.de
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 452
تاریخ عضویت: 14 آگوست 2007, 20:55

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط hamid.de » 10 آپریل 2013, 07:57

انشالله!

سخت افزار ای سی یو چیزه آنچنان پیچیده ای نیست و اگر به ای سی یو های 16 یا 32 بیتی آشنایی داشته باشید خواهید دید از لحاظ ساختار سخت افزار آنچنان پیچیده نیستن. البته نه اینکه به راحتی هم بشه ساخت ولی گلوگاه کار سخت افزار نیست... اون چیزی که ای سی یو رو پیچیده میکنه نرم افزار و مهمتر از اون استراتژی های کنترلی هستن که برای مثال تو 16 بیتی ها چیزی بالغ بر 2000 صفحه استراتژی کنترل و حدود 700 تیبل کالیبراسیون و تو 32 بیتی های تورک بیس حدود 7000 صفحه و بیش از 2000 تیبل پیچیده وجود داره که حاصل سالها تحقیق و توسعه شرکت هایی بزرگی مثل بوش ، کنتیننتال ،دلفی ، والئو، دنسو و مگنتی مارلی ... هست. شما اگر به مارکت ای سی یو نگاه کنید میبینید هنوز که هنوزه بازار ای سی یو دست همین چند تا شرکت بزرگ هست. البته شرکت های بزرگ دیگه ای هم خواستند به این حوزه وارد بشن که یه علت کمبود دانش، هزینه های بالای توسعه و همچنین قیمت تمام شده نتونستن با این غولها مبارزه کنن. برای مثال به تازگی شرکت کفیکو هیوندایی که یجورایی بوش کره بود از شرکت بوش جدا شده و خودش میخواد ساخت و توسعه ای سی یو های هیوندای رو بر عهده بگیره، قابل ذکره حدود 20 سال کفیکو با بوش همکاری میکرده و تازه به این باور رسیدن که میتونن خودشون ای سی یوی سطح بالایی طراحی کنن که تو ماشین های روز بشه ازشون استفاده کرد. پس ساخت ای سی یویی که بشه اونو به OEM داد کار یه روز و دو روز و 1 سال و 2 سال نیست.

ای سی یو های افتر مارکتی هم که تو بازار هستن از نظر استراتژی های کنترلی بسیار ساده تر از ای سی یو های شرکتی هستن و طبیعتا نمیتونن حرفی برای گفتن جلو اون ای سی یو داشته باشن. البته لازمه برای مقایسه همه مباحث کنترلی مثل آلایندگی، عیب یابی، مصرف سوخت و ... رو در نظر بگیرید. 99 درصد دانش این ای سی یو ها هم به خاطر نشت اطلاعات از شرکت های بزرگ و یا جابجا شدن افراد تو کارخونه ها بوده و در واقع کپی و یا تلفیقی از نسل خاصی ای سی یو هستن که فرضا بوش اون رو استفاده میکرده. قیمت بالای این ای سی یو ها هم بیشتر نه به خاطر اوپن سورس بودنشون بلکه به خاطر تیراژ پایینشون هست. تعداد شرکت هایی هم که این نوع ای سی یو ها رو ارایه میکنن این روزا خیلی زیاده و از کره و چین تا ایالات متحده میتونید بسیاری از شرکت ها رو پیدا کنید که ای سی یو اوپن سورس میفروشن.


قصد من پشیمون کردنتون نیست ولی بهتره یکم با دید بازتر به این مسئله نگاه کنید و ابعاد و مشکلات کار رو بدونید، وگرنه ساخت ای سی یویی که بتونه موتوری رو روشن کنه و بچرخونه زیاد هم کار سختی نیست
“When you are in light, everything will follow you. But when you enter dark, even your own shadow will not follow you....... that is life”
.... Adolf
نمایه کاربر
akherat
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 324
تاریخ عضویت: 18 ژولای 2012, 08:54
نوع خودرو: Bio Car
محل اقامت: پاییتخت

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط akherat » 10 آپریل 2013, 08:22

دقیقا درست میگید
خیلی استفاده کردم

الان فهمیدم که چرا ecu های فابریک قابل دستکاری نیست !!!

---- اضافه شده در تاریخ 21 فروردین 1392, 08:28 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

یه پیشنهاد دیگه
اوکی ما نمیتونیم نرمافزار ای سی یو رو مثل بوش و زیمنس و ... بزنیم
آیا بنظر شما میشه مپ شونو تغیر داد؟

مثلا من به ای سی یو یه ماژول بلوتوث وصل کنم و برای آنروید هم یه نرم افزار بنویسم که اطلاعات ای سی یو رو بخونه و مپ رو بتونه تغییر بده و مثلا حالت ریس و یا ترافیک و یا ... انتخاب کنه حتی error های ای سی رو هم نشون بده

این شدنیه؟
ATANLOULOU
مدیر کلوپ 405
پست: 4673
تاریخ عضویت: 02 اکتبر 2008, 11:23

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط ATANLOULOU » 10 آپریل 2013, 08:38

سلام
برای ECUهای افترماركت بله شدنيه و بعضيهاشون اصلاً چنين گزينه هايی‌ هم خودشون دارن.
برای ECU های استاندارد اگر بشه چنين كاری كرد يا حداقل بشه بين چند MAP از پيش تعيين شده شيفت كرد خيلی جالب ميشه.
نمایه کاربر
hamid.de
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 452
تاریخ عضویت: 14 آگوست 2007, 20:55

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط hamid.de » 10 آپریل 2013, 09:20

شما در صورتی میتونید تو نرم افزار ای سی یو تغییرات بدید که به سورس کدش دسترسی داشته باشید. برای تغییر کالیبراسیون هم نیاز به شناخت استراتژی کنترل+ نرم افزار مرتبط کالیبراسیون+ ای سی یو اوپن سورس هست.
سوییچ کردن بین چند مپ تو ای سی یو های شرکتی هم بر اساس نیاز خودروساز وجود داره. برای مثال تو 206 اگر دقت کنید با تغییر پیکربندی ای سی یو از حالت گیربکس دستی به اتوماتیک یه سری از تیبل ها و یا استراتژی ها که از پیش برای گیربکس اتوماتیک کالیبره شدند جایگزین تیبل های قبلی میشن. یا در صورت استفاده یه موتور برای خودروهای مختلف بر اساس نوع تفاوت فرضا سایز چرخ و نسبت دنده و ضریب درگ ... تیبل های مختلفی از پیش کالیبره میشن که بشه از یه ای سی یو با سخت افزار و نرم افزار یکسان تو چند خودرو با تغییر پیکربندی ساده در انتهای خط تولید استفاده کرد. تغییر مپ با هدف ریس و ترافیک و ... برای خودروهای پر تیراژ موضوعیت نداره و بیشتر تو خودروهای خاص مورد استفاده قرار میگیرند و یا ای سی یو های افترمارکت.
“When you are in light, everything will follow you. But when you enter dark, even your own shadow will not follow you....... that is life”
.... Adolf
نمایه کاربر
akherat
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 324
تاریخ عضویت: 18 ژولای 2012, 08:54
نوع خودرو: Bio Car
محل اقامت: پاییتخت

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط akherat » 12 آپریل 2013, 00:20

سلام
با دوستانم دارم صحبت میکنم
اگه به توافق رسیدیم اعلام میکنم و کار رو شروع میکنم و میگم چی می خوام بسازم
اگر هم نرسیدم که باز اعلام میکنم

فقط آیا دوستان در فروشش پس از ثابت شدن کاراییش کمکم میکنید؟
آیا اصلا به نظر شما یه محصول افتر مارکت ایرانی حرفی برای گفتن داره؟

دوستان آیا شما پیشنهادی برای ساخت چیزی دارید که کاربردی باشه؟

---- اضافه شده در تاریخ 22 فروردین 1392, 00:29 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----
hamid.de نوشته شده:شما در صورتی میتونید تو نرم افزار ای سی یو تغییرات بدید که به سورس کدش دسترسی داشته باشید. برای تغییر کالیبراسیون هم نیاز به شناخت استراتژی کنترل+ نرم افزار مرتبط کالیبراسیون+ ای سی یو اوپن سورس هست.
سوییچ کردن بین چند مپ تو ای سی یو های شرکتی هم بر اساس نیاز خودروساز وجود داره. برای مثال تو 206 اگر دقت کنید با تغییر پیکربندی ای سی یو از حالت گیربکس دستی به اتوماتیک یه سری از تیبل ها و یا استراتژی ها که از پیش برای گیربکس اتوماتیک کالیبره شدند جایگزین تیبل های قبلی میشن. یا در صورت استفاده یه موتور برای خودروهای مختلف بر اساس نوع تفاوت فرضا سایز چرخ و نسبت دنده و ضریب درگ ... تیبل های مختلفی از پیش کالیبره میشن که بشه از یه ای سی یو با سخت افزار و نرم افزار یکسان تو چند خودرو با تغییر پیکربندی ساده در انتهای خط تولید استفاده کرد. تغییر مپ با هدف ریس و ترافیک و ... برای خودروهای پر تیراژ موضوعیت نداره و بیشتر تو خودروهای خاص مورد استفاده قرار میگیرند و یا ای سی یو های افترمارکت.
مرسی
دوست من
دستگاه من قرار وصل بشه به پورت دیاگ و اطلاعات رو از اوم میگیره - انگار ماشین رو وصل کاردی به دیاگ
واسه تغییر مپ هم همینطور
در مورد خودرو ها که فرمودین :
اتفاقا در مواقغی برای راننده مهم قدرت هست مثلا موقع کل کل پس میتونه میزان سوخت رو زیاد کنه و یا در مواقعی میخواد از حداقل قدرت استفاده کنه مثل ترافیک
فقط آیا بعد تغییرات باید ecu ری استارت بشه یا نه؟
majid26
شروع حركت
پست: 42
تاریخ عضویت: 26 نوامبر 2011, 21:55

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط majid26 » 12 آپریل 2013, 14:29

سلام دوست عزیز akherat
یکی از دوستان با ایدی 1.7_G2 میگفت که این کار را انجام داده برا مشورت و همفکری میتونید از طریق پی ام
ببینید کار به چه صورته
http://tt.tuningtalk.com/forum/memberli ... le&u=57913
نمایه کاربر
Amirx64
دنده 1
پست: 1483
تاریخ عضویت: 17 ژوئن 2010, 19:21
نوع خودرو: Samand
محل اقامت: Esfahan

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط Amirx64 » 12 آپریل 2013, 14:34

بله
امیر خان کارای دیگه هم کرده ، البته موضوع توجیح اقتصادی نداره ،
بهترین جرقه شمع چی میتونه باشه :| CDI ؟
نمایه کاربر
Amirx64
دنده 1
پست: 1483
تاریخ عضویت: 17 ژوئن 2010, 19:21
نوع خودرو: Samand
محل اقامت: Esfahan

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط Amirx64 » 13 آپریل 2013, 19:51

ببینید به ازای هر سنسور یه مجهول توی معادله اگر اضافه کنی و سعی کنی مثلا همیشه ۱ بشه این معادله و فقط چند پارامتر کم توی دستات باشه میشه این جدول ها ، یعنی باید بدونی توی یه معادله بیست مجهولی اگر ایکس تغییر کرد باید ایگرگ را باید چطوری تغییر داد تا همیشه نتیجه یکی باشه ، البته این مثال ساده بود و خیلی پیچیده تر از این حرفهاست.
بهترین جرقه شمع چی میتونه باشه :| CDI ؟
ارسال پست

بازگشت به “واحد كنترل كننده الكترونيكي (ECU)”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان