ساخت ecu ایرانی

بحث در مورد ECU و نحوه كاركردن آن

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
jalalp1
دنده 3
پست: 3873
تاریخ عضویت: 13 فوریه 2009, 11:06
نوع خودرو: DAEWOO RACER 93
محل اقامت: مشهد

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط jalalp1 » 25 آگوست 2013, 09:18

اگه میگفتم نویز - میپرسید نویز چی
بنده قصد نداشتم اظهار فضل بکنم همون پست قبلیم عرض کردم که من اطلاعات حرفه ایی ندارم همینطوری اسم دیگه فرکانسهای مزاحم رو گفتم و اگرنه قصد جسارت نبود
واقعا فکز میکنی با یه جعبه فلزی مشکل حله؟
به تجربه جعبه فلزی میتونه فرکانسهای مزاحم و نویز رو رد کنه
همونطور که گفتم در زمینه ردیابهای خودرویی فعالیت دارم و به تجربه بهت میگم جعبه فلزی میتونه بسیاری از نویز ها رو رد کنه خصوصا در خودرو شما دقت کن تمام ECU ها جعبه فلزی دارن
تکنولوژی عایق کردن خیلی پیشرفتس
صد در صد همینطوره که شما می فرمایید عایق بندی هر چیزی تجربیات مخصوص خودشو میخواد هر فرکانس کارکردی یه جوره - حتی مدار تغذیه کامپیوتر خودرو نیز باید از ضریب امنیتی بالایی برخوردار باشه نظیر انواع سلف و دیود و فیوز
همونطور که خودتون هم اشاره کردین ساختن سخت افزارش کار سختی نیست یه میکرو خوب میخواد بقیه اش هم که یکسری ترانزیستور و رله هست(ورودی ها که مشخص هستن : دمای آب - فشار هوا - موقعیت دریچه گاز - سرعت و موقعیت میل سوپاپ که تو ECU های قدیمی این مورد تشخیص داده نمیشه خروجی ها هم که شامل : سوخت پاش - دور آرام - دلکو و کویل - فن رادیاتور - کمپرسور کولر و پمپ بنزین هستن که البته در بعضی مدلها میشه پارامترهای دیگه ای رو هم تحت نظارت کامپیوتر در آورد)البته میدونم همه اینها رو خودتون میدونید منم محض یاد آوری گفتم و اینکه اگر مورد دیگه ای هم هست دوستان اضافه کنند
حالا مهم این وسط میشه برنامه ای که ورودی ها رو پردازش کنه و بر اساس اونها مقادیر سوخت و جرقه و هوا رو تغییر بده و فن رو راه بندازه یا در شرایطی کمپرسور رو خاموش کنه و ..
برای نوشتن همچین برنامه ای هم باید از مکانیک اطلاعاتی داشته باشی که مثلا وقتی دما Y درجه هست و فشار هوا X و موقعیت دریچه گاز چیه و سرعت N کیلومتر چقدر سوخت پاشش بشه و جرقه کی زده بشه و استپر روی چه پله ای قرار بگیره
به نظر من سخت ترین قسمتش همین کد نویسی هست که باعث شده تا کنون کسی به فکر ساختش نیافته
برای شروع میشه حتی از این کامپیوترهای ادجستیبل تهیه کرد و چند کد ساده و مختلف رو روش تست کنی ببینی در عمل چطوریه
حالا تو خودت قدرت برنامه نویسیش رو میبینی؟البته به نظرم با یه مهندس مکانیک هم تیمی بشید بهتر پیش میری
Hamedhbb
شروع حركت
پست: 35
تاریخ عضویت: 09 آگوست 2013, 12:21
نوع خودرو: L90-Persia1.8automat

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط Hamedhbb » 24 سپتامبر 2013, 14:34

چه منبعی هست که نوشته باشه کانکتورهایی که به ای سیو های ایران خودرو وصل شده پین هاشون چی هست؟
نمایه کاربر
Leylaz
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 147
تاریخ عضویت: 08 می 2009, 04:49
نوع خودرو: 350SLرنجرور،190و260E
محل اقامت: تهران ـ شهرك غرب
تماس:

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط Leylaz » 02 اکتبر 2013, 12:40

سلام
دو خبر از توليد ECU ايراني نظرم را جلب كرد كه جهت اطلاع عزيزان علاقمند تقديم ميكنم:


1- مگاموتور در آستانه خودکفایی در تولید قطعه ECU
مهندس مجید فهیمه امیری عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل مگاموتور با اعلام اینکه در زمینه کالیبراسیون ECU به توانمندی کامل رسیده ایم گفت: با وجود کارشناسان خبره و متبحر و دستگاه ها و تجهیزاتی که خریداری شده می توانیم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.
مهندس مجید فهیمه امیری با بر شمردن توانمندی متخصصان ایرانی در تولید قطعات حساس و حیاتی در صنعت خودروسازی کشور گفت: بهره گیری از دانش این متخصصان، عزم ملی و تلاش شبانه روزی همکاران در مگاموتور نویدبخش این است که بزودی در تولید ECU به خودکفایی خواهیم رسید. وی در خصوص پروژه تولید قطعه ECU در ایران گفت: فکر طراحی و ساخت قطعه ECU از زمان ورود پراید انژکتوری به ایران بوجود آمد اما به دلایلی از قبیل عدم توجیه اقتصادی حمایت چندانی نشد و مورد بی مهری قرار گرفت تا شرایط تحریم باعث شد که این پروژه عملیاتی شده و به مرحله تولید دست پیدا کنیم. وی در ادامه گفت: در حال حاضر 3 سناریوی مختلف در ارتباط با تامین ECU توسط شرکت مگاموتور پیگیری می شود سناریوی اول مربوط به استفاده از دانش و تجهیزات موجود است که بتوان در کوتاهترین زمان و با حداقل ریسک، تداوم تولید را تضمین نمود که از پتانسیل همه شرکت های داخلی و همکار در بهره گیری و بکارگیری تجهیزات و دانش موجود استفاده کرده و تامین کنندگان نیز با ارتقا دانش و تجهیزات خود امکان تولید را میسر نموده اند. سناریوی دوم استفاده از دانش، تجربیات و توانمندی سایر شرکت های همکار است بگونه ای که حداقل تغییرات در سطح خودرو را (ورودی و خروجی سیستم EMS ثابت نگهداشته شده است) داشته باشیم. سناریوی سوم طراحی ECU جدید با امکانات جدید و نرم افزار متفاوت که مناسب خودروی های پلت فرم X100 و X200 باشد که در حال طراحی است و بزودی به بهره برداری خواهد رسید. در واقع با اتخاذ سه استراتژی فوق امیدواریم که در شرایط احتمالی تداوم تحریم ها، توقف تولید از بابت این قطعات را نداشته باشیم. قائم مقام مدیرعامل مگاموتور با اشاره به مشکلاتی که در این پروژه وجود داشت گفت: علیرغم وجود سختی ها و مشکلاتی که در طول یکسال گذشته وجود داشته با عزم و اراده کارشناسان و مهندسان ایرانی توانستیم بسیاری از قطعات مهم و اصلی در خودروسازی را در مگاموتور داخلی سازی کنیم و خود کفا و بی نیاز از شرکت های خارجی شویم و در حال حرکت به سمت بومی سازی دانش مذکور باشیم. در این زمینه به جرات می توان گفت دانش ساخت سنسورها و EMS اکنون در داخل کشور ایجاد شده است و براحتی می توانیم هر آنچه که بخواهیم را جایگزین کنیم. بگونه ای که قطعاتی که اکنون ما تولید می کنیم قابلیت جایگزینی برندهای معروف دنیا را دارا هستند. وی همچنین افزود: این تحریم ها فرصتی بود تا استعداد جوانان ایران شکوفا شده و توانایی خود را به دنیا ثابت کنیم و امیدوارم اگر روزی این تحریم ها برداشته شد، نه تنها پروژه ها را رها نکرده بلکه با قوت بیشتر ادامه دهیم تا در آینده نزدیک شاهد خودکفایی و صادرات این محصولات باشیم.
تصویر
2- ساخت سامانه کنترل قوای محرکه خودرو (ECU) توسط محققان ایرانی در کارخانجات مخابراتی ایران
طرح ساخت سامانه هوشمند قوای محرکه خودرو (ECU) توسط محققان ایرانی در کارخانجات مخابراتی ایران انجام شد و این شركت خط تولید خود را جهت ساخت این سامانه برای تولید انبوه آماده کرد. این طرح با هدف بومی سازی راهبردها و الگوریتم های مدیریت و کنترل خودرو، با توجه به نیاز های زیست محیطی، اقتصادی و ترافیکی حاکم بر جامعه طراحی شده است . با راه اندازی خط تولید این محصول که برای اولین بار در کشور طراحی و تولید شده است . ضمن صرفه اقتصادی 25 درصدی در کاخانه های خودرو سازی ، نیاز کشور با نمونه های خارجی را برطرف می‌سازد. مبنای این طرح توسعه خودرو های پایه گازسوز و استفاده از سوخت پاک است و استفاده از آن در خودرو موجب افزایش قدرت، کاهش مصرف سوخت ، کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست می شود. طبق اعلام تاکنون یکصد نمونه از این دستگاه به سفارش شرکتهای AESCO و IPCO توسط کارخانجات مخابراتی ایران تولید شده و برای گرفتن تاییدیه نهایی به آنها تحویل شده است . در صورت تسریع در انعقاد قرارداد تولید توسط شرکت های AESCO و IPCO خط تولید تجهیز شده توسط کارخانجات مخابراتی ایران در فاز اول خود قادر است 50000 سیستم ECU را تولید کند و در آینده نزدیک با حضور مدیزان ارشد صنعتی، خط تولید این سامانه افتتاح و به بهره برداری برسد. این طرح به سفارش مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و شرکت گسترش سامانه های الکترونیک خودرو (AESCO) به کارخانجات مخابراتی ایران داده شده است.

شركتهاي كوچك و بزرگ ديگري را هم بنده ميشناسم كه چند سالي است در اين زمينه فعاليت مي كنند و حتي بعضي از آنها موفق به كسب لايسنس از شركتهاي معتبر سازنده ECU شده اند ولي به دلايلي هنوز موفق به توليد انبوه و عرضه به بازار محصول خود نگرديده اند.
به نظر بنده با كار كردن مستمر و علمي و عملي روي اين موضوع و داشتن پشتكار و با توجه به استعدادهاي درخشان متخصصان ايراني، بومي كردن توليد ECU با كيفيت مطلوب در ايران كاري شدني و در دسترس است.

با احترام
سعيد ليــلاز مهرآبادي
نمایه کاربر
A k b @ r
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 72
تاریخ عضویت: 15 دسامبر 2009, 00:22
نوع خودرو: 124و126و201و107وW140
محل اقامت: تهران

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط A k b @ r » 03 اکتبر 2013, 00:51

سلام جناب مهندس ليلاز
ظاهراً ECU ها را كلاً چند شركت معدود در جهان مي سازند؟
بنده تا كنون اي سي يو هاي بوش ـ ساژم و زيمنس را ديده ام كه روي ماشينهاي اروپايي نصب مي شوند.
البته در ماشنهاي ايراني نظير پرايد و پژو و تندر و ... صرفنظر از مبداء آنها هر سه نوع فوق الذكر را ديده ام!
اما روي ماشينهاي كره اي و ژاپني و آمريكايي و چيني چه اي سي يو هايي نصب مي شود؟
اگر امكان داشت ما را از اطلاعات خود در اين زمينه بهره مند سازيد.
ممنون
اكبر
از مـكافات عمل غـافل مشو
گندم از گندم برويد جـو ز جـو
نمایه کاربر
mojib
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 315
تاریخ عضویت: 18 ژوئن 2011, 16:58
نوع خودرو: *

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط mojib » 06 اکتبر 2013, 20:58

سلام دوستان یه سوال
چرا نمیان ای سی یو رو به کامپیوتر ارتقا بدن یعنی مثلا بیان از اندروید استفاده کنن و این جوری میتونن اپشن های بیشتری هم بزارن و فکر کنم ارزونتر هم باشه؟
این جوری صاحب های خودرو میتونن خودشون ماشینشون رو کنترل کنن مثلا میتونن نوع مصرف ماشین رو با توجه با شرایط جاده تنظیم کنن.
نمایه کاربر
Amirx64
دنده 1
پست: 1483
تاریخ عضویت: 17 ژوئن 2010, 19:21
نوع خودرو: Samand
محل اقامت: Esfahan

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط Amirx64 » 06 اکتبر 2013, 21:25

mojib نوشته شده:سلام دوستان یه سوال
چرا نمیان ای سی یو رو به کامپیوتر ارتقا بدن یعنی مثلا بیان از اندروید استفاده کنن و این جوری میتونن اپشن های بیشتری هم بزارن و فکر کنم ارزونتر هم باشه؟
این جوری صاحب های خودرو میتونن خودشون ماشینشون رو کنترل کنن مثلا میتونن نوع مصرف ماشین رو با توجه با شرایط جاده تنظیم کنن.
ای سی یو و کلا کنترلر هایی در این حد باید ضریب اطمینانی تقریبا صد در صد داشته باشن ، اندروید این ضریب را نداره ، همچنین بستر سخت افزاری که بتونه اندروید و دیگر سیستم عامل ها را اجرا کنه وقتی بخواد با استاندارد های ساخت ترکیب بشه قیمتی خیلی بالا تر پیدا میکنه ، از اون طرف همه شرکتها دارن کاری میکنن فرد دخالتی توی کار نکنه شما میگی تنظیم کنه ؟ مگه همه فوق تخصص مکانیک و کامپیوتر و الکترونیک هستند ؟ و البته مگه من و شمای نوعی از تمام موارد یک موتور اطلاع داریم ؟ همینطور که در سرور ها از سیستم عاملی مثل یونیکس استفاده میکنن و متخصصین هم تنظیمش میکنن و بعد شما به عنپان فرد عادی از سایتهای روی اون استفاده میکنی ای سی یو هم همینطوره ، متخصصین تنظیمش میکنن و میسازنش تا شما از امکاناتش استفاده کنید ،
بهترین جرقه شمع چی میتونه باشه :| CDI ؟
نمایه کاربر
mojib
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 315
تاریخ عضویت: 18 ژوئن 2011, 16:58
نوع خودرو: *

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط mojib » 07 اکتبر 2013, 08:05

نه منظور من از دخالت اینه که خود مهندسان اپشن هایی را برای این کار برنامه ریزی کنن که راننده با توجه به شرایط انها رو انتخاب کنه.
مثلا مود ترافیک یا مثلا مودجاده و...
ولی از این نقطه نظر که ضریب اطمینان پایین هست حرف شما منطقی به نظر میرسه
مرسی بابت جواب :hb:
نمایه کاربر
Amirx64
دنده 1
پست: 1483
تاریخ عضویت: 17 ژوئن 2010, 19:21
نوع خودرو: Samand
محل اقامت: Esfahan

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط Amirx64 » 07 اکتبر 2013, 18:01

ببینید مثلا در شهری مثل اصفهان خودمون اگر راه بیافتید و بچرخید ده بار توی جاده هستید و ده بار توی ترافیک ، در ای سی یو های پیشرفته این سوییچ اتوماتیک انجام میشه ، شما به ماشینهای خودمون نگاه نکن! توی اتومبیل های پیشرفته به راحتی مسئله سوییچ شدن حل شده

خواهش میکنم ، انجام وظیفه بود
بهترین جرقه شمع چی میتونه باشه :| CDI ؟
نمایه کاربر
arm9mcu
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 133
تاریخ عضویت: 27 آگوست 2012, 15:07
نوع خودرو: 405 GLX
محل اقامت: تبریز
تماس:

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط arm9mcu » 24 اکتبر 2013, 19:17

با سلام خدمت دوستان
من 6 - 7 سالی هست که تو کار طراحی و برنامه نویسی بر روی انواع میکروکنترولرها (8051-AVR-ARM7-ARM9-ARM11) و انواع سیستم عامل ها (Windows-Linux-WindowsCE) هستم و درمورد اینکه نویز شمع رو نمیشه جلوش رو گرفت من کاملا مخالفم و طبق تجربم نویز یه مشکلی هست که راه حل خودشو داره و این طور نیست که مشکل اصلی در ساخت ECU نویز باشه الان مداراتی هستند که ولتاژهای بسیار بسیار بالاتری نسبت به ECU رو کنترل می کنند و اگه یه میکرو به خاطر نویز ریست بشه دو علت کلی داره که اولیش بر میگرده به خود میکرو (که خیلی کم تاثیر گذاره) و دومی و دقیقا اصلی ترین مورد مربوط به طراحی سخت افزار هست که به راحتی قبل حله. مشکل نبود صرفه اقتصادی به نظر من فقط در حد یک بهانه است! بزرگترین مشکل همونطور که دوستان فرمودند نبود یک آزمایشگاه دقیق برای بررسی تمام موارد موثر روی موتوره که اگه نباشه نمیشه تیبل های MAP رو طراحی کرد و پارامتر زمان رو هم داریم. دومین مشکل بازار فروشه که مشکلات خودشو داره. من می تونم براتون مداری بسازم که پیشش نویز شمع که سهله حتی جوشکاری و موتور سه فاز توان بالا و هیچ چیز دیگه ای نتونه اونرو ریست کنه. طراحی اگه اصولی باشه هیچ اتفاقی نمی افته فقط باید یک آزمایشگاه کامل داشته باشیم.
با تشکر از همه دوستان اینها فقط نظر شخصی من بود امیدوارم که هیچ یک از دوستان ناراحت نشده باشند.
در گل یا پوچ روزگار ، دنیا خوب مشت خود را باز کرد ... شهدا گل بودند و ما پوچ !
پژو 405 توربوی من: http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=174&t=107576
نمایه کاربر
mostafa_gordy
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 260
تاریخ عضویت: 18 سپتامبر 2010, 20:40
نوع خودرو: 141 Old زیمنس
محل اقامت: مشهد
تماس:

Re: ساخت ecu ایرانی

پست توسط mostafa_gordy » 13 آپریل 2014, 15:06

نرم افزار ecu flash که برای میتسوبیشی ها به کار میره رو تا حالا دانلود کردید
دانلود کنید واستفاده کنید شاید تیبل هاش رو کمی درک کنید؟
پروژه قبلی: viewtopic.php?f=30&t=84762
هوای تمیز هم مثل بیت المال هست با کاتالیزور برداشتن وچراغ چک روشن بهش خیانت نکنیم
ارسال پست

بازگشت به “واحد كنترل كننده الكترونيكي (ECU)”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان