دستكاري داده هاي ورودي به ECU

بحث در مورد ECU و نحوه كاركردن آن

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
حسين جي
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 119
تاریخ عضویت: 05 سپتامبر 2005, 02:09
نوع خودرو: مشخص نشده!

دستكاري داده هاي ورودي به ECU

پست توسط حسين جي » 06 ژانویه 2006, 01:30

اصول كار خيلي سادس و زياد مطلب مهمي نداره تو اين قسمت نحوه دستكاري و در قسمت دومش عكس ها رو تشريح ميكنم.
ECU براي مديريت موتور به يك سري داده هاي ورودي نياز داره تا بتونه بر حسب مقدار اونا به قسمت هاي بر دستورات لازم رو براي عملكرد موتور بده.
كماكان ما با وظيف اين سنسور ها آشنايي داريم اما يك سري نكات ريز رو بايد ياد آوردي اونم اينكه ما ميتونيم در مقدار سنسور هاي آنالوگ تغيير ايجاد كنيم چون مقدار سنسور هاي ديجتال براي تغيير به ميكرو كنترل نياز داره و اين كار در حد خود من يكي نيست !
اول با دو اصطلاح آشنا بشين يكي Opeed loop و دومي Closed loop در نوع اولي چرخه باز ECu فقط بر زمان كاردي موتور نياز داره اما در نوع دومي علاوه بر زمان اجرايي برنامه هاي موتور بر كاركرد موتور هم نظارت ميكنه .
در نوع اوپن دستكاري خيلي راحت ميتونه اعمل بشه چون ECU بر كاركرد موتور از نظر آلايندگي هاي اگزوز نظارتي نداره اما در نوع كلوزد چون ECU به طور دائم بر كاركرد موتور نظارت داره كار كمي مشكل تر ميشه.
اما براي شروع از يك سيستم كلوزد كه ماشين خودم باشه ايتارت ميزنيم.
نوع ECU مورد استفاده Sagem S2000-10 هستش از ورژن اولي كه نام و مدل زياد اهميتي نداره فقط بايد بتونيم به يك سري از اطلاعات دست پيدا كنيم كه يا بوسيله منيول سرويس ها يا استفاده از يك مولتي متر .
همون طوري كه در بالا گفتم سيستم كلوزد لوپه يعني سنسور اكسيژن(لامبدا) داره از سنسور ناك هم استفاده ميكنه كه ناك سنسور كارش براي ما مفيده اما سنسور اكسيژن به نوعي مزاحم روش دستكاريشم سخته و براي استيچ نهايي ميزاريمش.
اما يكي ديگه از سنسور هايي كه ECU نميتونه ناديده بگيرش(حتي با وجود هشدار هاي سنسور اكسيژن) سنسور دماي آب موتور.
اين سنسور از نوع مقاومت متغيير با دما بوده و در خودوري مذكور از نوع NTC ميباشد كه با افزايش دما دچار كاهش مقاومت ميشود يعني در زماني كه سرد باشد داراي مقاومت بالايي ميباشد.
اين سنسور مقاومتش بين 150 اهم تا 4000 اهم مغيير است در دماي صفر درجه سيليسيوس داراي مقاومت 5896 اهم و در دماي 100 درجه سيليسيوس داراي مقاومت 186.6 اهم ميباشد.
راه حل اين است كه مقاومت سنسور را با قرار دادن يك مقاومت بالا ببريم تا ECU فكر كنند كه موتور هنوز گرم نشده و سوخت بيشتري را تزريق كند.
مورد دومي سنسور دماي هوا ميباشد كه دقيقآ به مانند سنسور دماي آب ميباشد يعني NTC با اين تفاوت كه در دما هاي صفرو 100 به ترتيب داراي مقاومت هاي 5457 و 176.7 اهم مياباشد و دمنه تغييرات مقاومتي اين سنسور برابر با 150اهم تا 6000 اهم ميباشد.
ادامه دارد.
نمایه کاربر
حميد
دانا
پست: 4058
تاریخ عضویت: 02 سپتامبر 2004, 23:48
نوع خودرو: Azera-Santa Fe DM

پست توسط حميد » 06 ژانویه 2006, 01:52

حسين جان عالي بود :-)
حسين اونجوري كه خودت ميگفتي اينكار به موتور فشار مياره و باعث روغن سوزي ميشه بعدشم وقتي ماشين به دماي لازم خودش نرسه كه خوب راه نميره
نمایه کاربر
حسين جي
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 119
تاریخ عضویت: 05 سپتامبر 2005, 02:09
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست توسط حسين جي » 06 ژانویه 2006, 02:00

درسته حميد جان ولي فقط من ده درجه موتور خنك تر نشون ميدم ! يعني 200 اهم !
نمایه کاربر
Mohsen GT
يار همراه
پست: 969
تاریخ عضویت: 05 دسامبر 2005, 02:39
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط Mohsen GT » 06 ژانویه 2006, 05:31

مث هميشه عالي :-)
منتظر ادامش هستيم
نمایه کاربر
محمد.
راننده حرفه اي
پست: 3233
تاریخ عضویت: 19 نوامبر 2004, 02:19
نوع خودرو: RC,607,VR,A80Q,FJ75
محل اقامت: پشت فرمون !

پست توسط محمد. » 06 ژانویه 2006, 20:19

حسين جان فكر كنم بتوني بزودي يه پكيج تقويت بدي بيرون !

هر وقت اومدي تهران خبر بده ...
نمایه کاربر
حسين جي
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 119
تاریخ عضویت: 05 سپتامبر 2005, 02:09
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست توسط حسين جي » 06 ژانویه 2006, 22:03

محمد. نوشته شده:حسين جان فكر كنم بتوني بزودي يه پكيج تقويت بدي بيرون !

هر وقت اومدي تهران خبر بده ...
آي گفتي :-(
من كه حالا حالا گير كردم اينجا !
امشب تستش كردم محشر بود بهتر از اوني كه فكر ميكردم جواب ميداد :cool: حقيقتش رو بخواين ايده كاريشو از روي نت گرفتم چون چيپ هايي هستن تو بازار كه دقيقآ همين كار رو ميكنن !! و البته با قيمت خييلي گران ! اما اين همه خرجش زير 1000 تومن شده !!! فردا عكسش و طريقه نصب به ورودي هاي ECU رو ميزارم :grin:
نمایه کاربر
Amirhosein
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 916
تاریخ عضویت: 22 فوریه 2005, 13:57
نوع خودرو: Opel Corsa B
محل اقامت: تهران - شهرک غرب
تماس:

پست توسط Amirhosein » 06 ژانویه 2006, 23:17

:-)
محمد. نوشته شده:حسين جان فكر كنم بتوني بزودي يه پكيج تقويت بدي بيرون !
خودم اولين مشتريشم :)

منتظر ادامه بحث هستيم :grin:
نمایه کاربر
پژمانش
دانا
پست: 836
تاریخ عضویت: 17 سپتامبر 2005, 02:39
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست توسط پژمانش » 07 ژانویه 2006, 01:49

سلام

حسين جان لذت بردم . عالي بود . :-)

چند بار اين بحث شده ولي كسي مثل شما از جنبه عملي وارد نشده .

بي صبرانه منتظر جزييات بيشتريم
:eek:
نمایه کاربر
irarkh
يار قديمي
پست: 5197
تاریخ عضویت: 25 اکتبر 2004, 10:40
نوع خودرو: Insignia A20DTH

Re: دستكاري داده هاي ورودي به ECU

پست توسط irarkh » 07 ژانویه 2006, 08:10

حسين جي نوشته شده:مورد دومي سنسور دماي ميباشد كه دقيقآ به مانند سنسور دماي ميباشد
حسين جان اينجا يك كلمه جا افتاده كه متوجه منظورت نميشم .منظورت كدوم سنسوره ؟
نمایه کاربر
raha333
متخصص الكترونيك
پست: 857
تاریخ عضویت: 05 آگوست 2004, 03:10
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: هرجا باشم میدونم هوامو داره......

پست توسط raha333 » 07 ژانویه 2006, 11:33

عاليه :-) برا سنسورهاپي كه خروجيشون پالسي هستش (به صورت مربعي) ميشه از ICهاي فانكشن زنراتور برا اينكار استفاده كرد يني ميشه همون سيگنالي كه ميده به ECU وتغيراتي رو كه خودمون ميديم(در فركانس ودامنه پالس) رو با اين IC به ecu بديم.
راستي حسين جان تو سنسورها سنسور اكسيژن(رو خروجي دود نصب شده) اينطوريه؟؟؟
ارسال پست

بازگشت به “واحد كنترل كننده الكترونيكي (ECU)”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان