قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

آشنايي مقدماتي با سنسور ها (The sensor)

بحث در مورد سنسورها و فرمانگير هايي كه ECU براي كاركردن به اونها احتياج داره

مدیر انجمن: كوروش پيروز

نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 15 مرداد 1383, 10:14 pm
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, London
اینستاگرام: ex.mechanic
Like شده: 29 بار

پست شنبه 20 خرداد 1385, 5:33 pm

به احتمال زياد بارها نام فشگني را شنيده ايد و حتي از آن استفاده كرده ايده اما تا به حال در مورد نحوه كار آن انديشيده ايد ؟
معاني فارسي سنسور ميشود حسگر يعني قطه ايي كه بنا بر طراحي و نحوه ساخت خود مياوند اطاعات مختلفي را به صورت مورد نظر ارسال كند حال اين ارسال اطلاعات ميواند به صورت آنالوگ و يا ديجتال باشد.
نحوه كار سنسور تا قبل از استفاده رايج نيمه رسانا ها ساده و بر مبناي آنالوگ استوار بود و قالب اطلاعات را به صورت هاي ايتدايي ارسال ميكردند اما امروز به استفاده چشمگير از نميسه رسانا ها و مدارات مجتمع سنسور ها توانايي ارسال كردن و دهش دقيق داده را در كنار طول عمر و قيمت مناسب دارا هستند.
براي شروع يك دسته بندي كلي بر اساس نحوه عملكرد سنسور انجان مي دهيم.
سنسور هاي آنالوگ
اغلب اين سنسور ها به مانند يك ميكرو سويچ عمل ميكنند و با طراحي خاص و استفاده از عواملي مانند حركت هاي مكانيكي در ناحيه مورد نظر يا بود.نبود فشار , يا حتي تغيير چشمگير حوزه مغناطيس و يا انبساط و انبقاظ فرامين لازمه را به بخش مورد نظر ارسال ميكنند.
آز ساده ترين اين سنسور ها ميتوان به سنسور فشار روغن اشاره كرد كه تنها تونايي بيان كردن وجود داشتن يا نداشتن فشار روغن را دارا بود و تونايي نمايش مقدار فشا را ندارد( اگر لامپ روشن باشد فشار وجود ندارد و اگر خاموش باشد فشار وجود دارد)
سنسور هاي ديجيتال
مهمترين مشخصه اين سنسور داشتن دامنه وسيع اطلاعات در خروجي ميباشد به اين گونه كه در نوع آنالوگ در قالب موارد دو حالت داشتيم(روشن بودن يا خاموش بودن چراغ) اما در سنسور هاي ديجيتال تغييرات در دامنه زماني مورد نظر ميباشد(به عنوان مثال رلوكتور ).

در بخش بعدي به بيان مباني كار سنسور بدون در نظر گرفتن ديجتال و آنالوگ بدون ميپردازيم چون اين مبحث در زمان وارد كردن اطلاعات به مولتي يونيت ها به مانند ECU مفيد واقع ميشود.
نمایه کاربر
Mostafa
مدير كل سايت
پست: 2915
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 11 تیر 1383, 10:57 am
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 54 بار

پست شنبه 20 خرداد 1385, 8:21 pm

دست شما درد نكنه حسين آقو بحث جالبي رو شروع كردي اينشالا كه ما هم بتونيم تو كپي رايت اين موضوع شريك بشيم
این هم نیز بگذرد
نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 15 مرداد 1383, 10:14 pm
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, London
اینستاگرام: ex.mechanic
Like شده: 29 بار

پست شنبه 20 خرداد 1385, 8:31 pm

شما كه جز افراد فعال اين بخش به حساب مياين :-) منم كلي روت حساب كردم :cool:
نمایه کاربر
رسول ر.پ
متخصص الكترونيك
پست: 870
تاریخ عضویت: چهارشنبه 16 فروردین 1385, 8:09 am
نوع خودرو: Rio LS
محل اقامت: اصفهان->نجف آباد->ويلا شهر

پست یک‌شنبه 21 خرداد 1385, 4:20 am

سلام به دوستان عزيز
حسين آقا ببخشيد كه مداخله ميكنم شما استاد هستيد
اما يه مطلب توي ذهنم هست كه بد جوري مغزم رو ميخارونه
شما فرموديد سنسورهاي آنالوگ مثل سنسور فشار روغن دو حالت روشن يا خاموش رو ميرسونه
با توجه به معناي ديجيتال(عددي)كه همون صفر و يك هستش آيا ميشه گفت گه اين سنسور هم نوعي سنسور ديجيتال هست كه روشن عدد يك و خاموش عدد صفر رو نشون ميده؟
و فر موديد كه سنسورهاي ديجيتال دامنه وسيعي از اطلاعات را در خروجي دارند در صورتي كه سنسور ديجيتال يعني صفر و يك( كه البته اين دامنه وسيع اطلاعات بعد از پردازش حاصل ميشن شايد منظورتون همين بوده)
مثلا سنسور باك(همون واحد داخل باك كه نوعي مقاومت متغير هست) نوعي سنسور آنالوگ محسوب ميشه كه دامنه وسيعي از اطلاعات را ارايه ميده(از نزديك صفر اهم تاچند ده اهم)
ببخشيد فكر كنم بايد بيشتر روي اين موضوع كار بشه :o
نمایه کاربر
علي رفيعي پور
متخصص الكترونيك
پست: 429
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 3 شهریور 1384, 4:09 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: ایران همیشه جاوید

پست یک‌شنبه 21 خرداد 1385, 5:20 am

با عرض سلام و با اجازه حسين آقا.

سنسور ديجيتال تا حالا نديدم كه بخوام اظهار نظر كنم. ولي سنسورهاي آنالوگ زيادي را ديدم و روشون كار كردم. مثلا همين سنسور فشار روغن كاميونهاي ولوو اف 12 آنالوگ هستند و اگه بازشون كنيد ميبينيد كه آي سي هم داخلش داره . اينا فشار روغن را هم اندازه گيري ميكنند.
سنسور كيلومت(سرعت سنج) هم از نيمه هادي و مدار يكپارچه استفاده ميكنه. سنسور يا بهتر بگم الات اندازه گيري ولتاژ باطري - حجم بنزين - فشار روغن - فشار هوا - دما - دور موتور و... همگي آنالوگ هستند و عملي بيشتر از يك سوييچ (يا ميكرو سوييچ ) انجام ميدهند. به گونه اي كه متباسب با آنچه حس ميكنند ولتاژ يا جريان عبوري (و صحيحتر از آن مقاومت داخلي) آنها تغيير ميابد. :grin:
نمایه کاربر
Mostafa
مدير كل سايت
پست: 2915
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 11 تیر 1383, 10:57 am
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 54 بار

پست یک‌شنبه 21 خرداد 1385, 3:39 pm

مثلا سنسور باك(همون واحد داخل باك كه نوعي مقاومت متغير هست) نوعي سنسور آنالوگ محسوب ميشه كه دامنه وسيعي از اطلاعات را ارايه ميده(از نزديك صفر اهم تاچند ده اهم)
سنسور باك تشكيل شده از مقاومت متغيير يا 100 ها مقاومت ثابت كه اين مقاومتها به صورت به صورت مكانيكي كار ميكنند
سنسورهاي باك آنالوگ دارن ديجيتال هم دارن
این هم نیز بگذرد
نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 15 مرداد 1383, 10:14 pm
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, London
اینستاگرام: ex.mechanic
Like شده: 29 بار

پست یک‌شنبه 21 خرداد 1385, 6:29 pm

با تشكر از توجه دوستان
ببخشيد فكر كنم بايد بيشتر روي اين موضوع كار بشه
روي كدوم؟ :smile: اين تاپيك همون طوري كه از اسمش پيداس تاز مقدمه ايي براي شروعه و قراره در آينده موضوع رو تكميل كنيم.
البته بدي سريال اينه كه ممكنه براي بعضي ها كمي كسالت آور باشه اما بايد رد نظر رگفت كه اتفاقات خوب براي كسايي اتفاق ميفته كه منتظرن.
در مورد الكتروينك من زياد سر رشته ايي ندارم اما كافيه يك واحد تبديل آنالوگ به ديجتال به يك سنسور آنالوگ اضافه كنيم تا يك سنسور ديجيتال داشته باشيم.
بعدن كه در مورد تك تك سنسور تاپيك زديم ميتونين به طور مفصل بحث رو از سر بگيرين
نمایه کاربر
علي رفيعي پور
متخصص الكترونيك
پست: 429
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 3 شهریور 1384, 4:09 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: ایران همیشه جاوید

پست چهارشنبه 24 خرداد 1385, 12:50 pm

اگه منظور شما read out يا Display ديجيتال باشه لفظ سنسور ديجيتال يه لفظ غلطه. :lol:
مونپارناس
پست: 5
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 14 مهر 1383, 7:54 am
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست شنبه 4 شهریور 1385, 9:32 am

ببخشين كه پابرهنه وسط بحث پريدم .سنسور ديجيتال به سنسوري ميگن كه خروجي اون به شكل ديجيتال باشه ساده ترين حالت اون همون سنسورهاي دو حالته آن/آف هست و حالت كاملتر نوعي سنسور تشخيص وضعيت يك محور (شفت انكودر ) است بقيه سنسورها كه گفتين انالوگ هستن و با زور مبدل آنالوگ به ديجيتال نميشه اونا رو سنسور ديجيتال كرد چون خروجي اونا بين دو مقدار معين مثلا صفر اهم تا 200 اهم ميتونه بينهايت مقدار داشته باشه (مثلا 123 اهم 124 اهم 124.5 اهمو ...) اما در يك سنسور ديجيتال خروجي از تعداد بيت هاي معيني تشكيل ميشه (مثلا 4 بيت ) و مقدار خروجي هم فقط ميتونه مقادير محدودي باشه .مثلا در سنسوري با 4 بيت خروجي خروجي فقط يكي از اعداد زير خواهد بود . 0 يا 1 يا ... يا 15
والسلام.
نمایه کاربر
سان شاين
شروع حركت
پست: 39
تاریخ عضویت: شنبه 12 آذر 1384, 6:17 am
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: مشهد

پست شنبه 4 شهریور 1385, 12:37 pm

سلام
با احترام به نظر تمامي دوستان من هم چند جمله در مورد حسگرها (سنسورها) مينويسم.
سنسور اصولا يك مبدل انرژي است. يعني قطعه اي است كه نوعي از انرژي را به نوع ديگر بتواند تبديل كند ولي اكثر سنسورها انواع مختلف انرژي مانند گرمايي-مكانيكي-شيميايي و ... را به انرژي الكتريكي تبديل ميكنند.
بنابراين در اكثر سنسورها ورودي انرژي است كه ميخواهيم اندازه گيري شود و در خروجي يك سيگنال الكتريكي متناسب با انرژي ورودي داريم.منظور از سيگنال الكتريكي جريان يا ولتاژ است.
تكنولوژي هاي متفاوتي براي ساخت سنسورها استفاده مي شود ولي با توجه به پيشرفت صنعت نيمه هادي امروزه بسياري از سنسورها با استفاده از قطعات نيمه هادي ساخته مي شوند. اصولا خروجي اكثر سنسورها يك سيگنال پيوسته (همه مقداره) دارد كه ما آنها را سنسور آنالوگ ميشناسيسم. اما براي آنكه خواندن اطلاعات خروجي سنسورها توسط سيستمهاي ديجيتال (مانند انواع پروسسورها از جمله اي سي يو) راحت تر انجام شود از مدارهاي واسطي براي تبديل خروجي آنالوگ به ديجيتال يا انجام مدولاسيونهاي خاص (مانند مدولاسيون فركانس يا عرض پالس) استفاده ميشود.
همانطور كه گفته شد ورودي سنسور يك نوع انرژي است. بر همين اساس سنسورها را ميتوان به گونه هاي زير تقسيم كرد.

1- آكوستيك
اندازه گيري سرعت. دامنه. فاز. پلاريزاسيون و قطبش امواج صوتي
2- بيولوژيك
اندازه گيري چگالي و اجزاي جرمهاي زيستي
3-الكتريكي
اندازه گيري جريان. بار. پتانسل. ميدان الكتريك. رسانايي
4-مغناطيسي
اندازه گيري ميدان و فلوي مغناطيسي
5-مكانيكي
اندازه گيري مكان. سرعت. شتاب. نيرو. استرس. فشار. استرين. چگالي. اندازه حركت. سرعت شارش.
6 نوري
اندازه گيري سرعت. دامنه. فاز. پلاريزاسيون و قطبش امواج الكترومغناطيس
7. تشعشعي
اندازه گيري نوع تشعشع. شدت. انرژي
8. حرارتي
اندازه گيري دما. گرماي ويژه. شارش گرما
9 شيميايي
اندازه گيري نوع و چگالي مواد شيميايي[/b]

بازگشت به “سنسورها و فرمانگير ها”