قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

سنسور فشار هوا و سنسور دمای هوا

بحث در مورد سنسورها و فرمانگير هايي كه ECU براي كاركردن به اونها احتياج داره

مدیر انجمن: كوروش پيروز

elham66
پست: 1
تاریخ عضویت: دوشنبه 19 دی 1390, 2:01 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست دوشنبه 19 دی 1390, 2:17 pm

اگه کسی مطلب در مورد سنسور فشار هوا و سنسور دمای هوا داره لطفا برام بفرسته.مطالبی که search کردم همه تکراری و جزئیه. :sad:
نمایه کاربر
caprice
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 282
تاریخ عضویت: دوشنبه 16 مهر 1386, 10:06 am
نوع خودرو: 206SD V8-Galant 1977
محل اقامت: Shahi

پست سه‌شنبه 23 اسفند 1390, 3:40 pm

سنسور دمای هوای ورودی ( MAT ( Manifould Air Temperetur :

وظایف :
این سنسور دمای هوای ورودی به سیستم را به صورت سیگنال به ECU ارسال می کند .

محل قرار گیری :
این قطعه بر روی محفظه دریچه گاز قرار دارد و در خودروی پراید بر روی محفظه فیلتر هوا قرار دارد .

ساختار داخلی :
این قطعه تشکیل شده از یک مجموعه مقاومتی از نوع NTC ( ضریب حرارتی منفی ) که محدوده کار کرد آن بین 40 – درجه سانیگراد تا 150 + در جه سانتیگراد است .
تصویر
مدارهای الکتریکی :
این قطعه از یک سوکت 2 پایه تشکیل شده است :
پایه 1 : تغذیه 5+ ولت
پایه 2 : ارسال سیگنال

شرح کار قطعه :
این قطعه توسط ECU با یک ولتاژ 5+ ولت تغذیه می شود و مقاومت آن از نوع NTC می باشد یعنی با افزایش دما مقاومت قطعه کم می شود و ولتاژ افزایش می یابد . کارکرد این قطعه شبیه به سنسور دمای مایع خنک کننده موتور است .

روش های عیب یابی :
در صورت خرابی این سنسور مصرف سوخت خودرو دچار تغییر می شود .

روش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ :
ابتدا دستگاه را به خودرو وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم . وارد منوی پارامترها ، قسمت هوای وارد شده ، دمای هوای ورودی را مشاهده می کنیم . باید نزدیک به دمای داخل محفظه موتور باشد .
در زمستان ها دمای هوای ورودی پایین تر و در تابستان ها بالاتر است .
اگر دمای نشان داده شده توسط دستگاه نسبت به هوای معمول هوا و محفظه موتور بیشتر یا کمتر بود ، نشان از خرابی قطعه دارد .

تست اهمی :
مقاومت دو پایه قطعه را چک می کنیم . باید مطابق جدول زیر باشد . در غیر این صورت قطعه خراب است .
تصویر

ECU با استفاده از سیگنال های ارسال شده از سنسور فشار هوای ورودی ، سنسور دمای هوای ورودی و سنسور اکسیژن ، حجم اکسیژن موجود در هوای ورودی را محاسبه کرده و میزان پاشش سوخت را تنظیم می کند .



سنسور فشار هوای ورودی ( MAP ( Manifould Air Pressure :

وظایف :
این قطعه تغییرات فشار هوای داخل مانیفولد را به صورت تغییرات ولتاژی به ECU ارسال می کند .

محل قرار گیری :
این قطعه در خودروی پیکان ، پژو RD ، پژو 206 ، پرایدهای مدل جدید و زانتیا ، مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .
در خودروهای پژو 405 ، سمند و پژو پارس روی سینی فن جلوی خودرو قرار گرفته و توسط یک شلنگ با مانیفولد مرتبط است .
در پرایدهای مدل قدیم ین قطعه چسبیده به اتاق خودرو پشت موتور قرار دارد .

ساختار داخلی :
این سنسور از نوع پیزو الکتریک ( مقاومت متغیر با فشار ) است و از دو قسمت تشکیل شده :
1 – قسمت حساس به فشار هوا ( مکانیکی )
2 – قسمت ارزیابی مدار
هر دو قسمت بر روی لایه سرامیکی قرار دارد .

تصویر

مدارهای الکتریکی :
این قطعه از یک سوکت 3 پایه تشکیل شده است :
پایه 1 : ارسال سیگنال
پایه 2 : سیم اتصال بدنه
پایه 3 : تغذیه 5V+

شرح کار قطعه :
چگالی هوا در ارتفاعات مختلف نسبت به سطح دریا متغیر است . این موضوع سبب می شود که هر قدر ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود چگالی هوا کمتر و هر قدر ارتفاع کمتر شود ، چگالی هوا بیشتر می شود .
به همین دلیل است که وقتی خودروهای کاربراتوری در مناطق کوهستانی تنظیم می شوند وقتی به مناطق ساحلی می روند بد کار می کنند و صبح ها به سختی روشن می شوند . علت آن است که تنظیم مخلوط سوخت و هوا در آن ها برای هوایی با چگالی کم است تا اکسیژن بیشتری به سیستم برسد . و وقتی در مناطق کم ارتفاع با چگالی هوای بالا قرار می گیرند ، نسبت مقدار هوا و اکسیژنی که به سیستم می رسد از مقدار سوخت بیشتر می شود . لذا خودرو دچار کمبود سوخت شده بد کار می کند .
دیافرگم های داخل این سنسور بر اثر فشار هوای داخل مانیفولد دچار کشش شده ، تغییر شکل پیدا می کنند و مقدار رسانایی المنت های داخل آن تغییر می کند . در این حالت ، قسمت ارزیابی مدار ، با تغییر فشار هوا و کشش دیافرگم های داخلی سنسور ، تغییر ولتاژ 5+ ولت تغذیه ( که توسط المنت های متصل به دیافراگم صورت می گیرد ) را تقویت کرده و به صورت سیگنال خروجی به ECU ارسال می کند . این سنسور برای فشار 0.45 بار مقدار 1.6 ولت و برای فشار 1 بار مقدار 4.5 ولت برق به صورت سیگنال به ECU ارسال می کند .
ولتاژ خروجی از سنسور بین 0.2 تا 4.8 ولت متغیر است . هر قدر ولتاژ خروجی بیشتر باشد ، بدان معناست که فشار هوای داخل مانیفولد زیادتر است .
ECU طبق سیگنال های ارسالی از این سنسور و سنسور دمای هوای ورودی و پتانسیومتر دریچه گاز ، جرم هوای ورودی را محاسبه کرده و مناسب با آن پاشش سوخت و آوانس جرقه را تنظیم می کند . در نتیجه این سنسور تعیی کننده میزان بار موتور برای ECU است .

تصویر

روش های عیب یابی :
شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
در صورت اتصال بین پایه های 1 و 2 ، قطعه اطلاعات منفی به ECU می دهد بدان معنا که فشار هوا را به طور کاذب کم نشان می دهد و خودرو با لرزش خاموش می شود .
اگر بین پایه های 1 و 3 اتصالی به وجود آید اطلاعات به طور مثبت به ECU ارسال می گردد یعنی فشار هوا به طور کاذب ، زیاد گزارش داده می شود و خودرو به خام سوزی می افتد .
در نتیجه خرابی قطعه یا باعث گزارش فشار هوای زیاد به ECU می شود و زمان پاشش سوخت بالا می رود و یا بالعکس .
همچنین خرابی قطعه می تواند منجر به تک کار کردن موتور خودرو شود . در صورت خرابی آن ، خودرو صبح ها هنگام روشن شدن ، بد روشن می شود و باید استارت زیادی به موتور زد . هنگام روشن شدن اگر زیاد به خودرو گاز بدهیم خودرو خاموش می شود .

روش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ : دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده خودرو را روشن می کنیم . وارد منوی پارامترها قسمت هوای ورودی شده مقدار فشار هوای داخل مانیفولد را مشاهده می کنیم . این عدد برای هر خودرو در مکان های مختلف متفاوت است و بستگی به تجربه تعمیرکار دارد . برای به دست آوردن مقدار تجربی این پارامتر از روی خودروهایی که در شرایط خوب و استانداردی هستند ، این مقدار عددی را یادداشت کرده و با خودروهای از همان نوع مقایسه و عیب یابی می کنیم .
روش اندازه گیری مقایسه ای فوق باید بین خودروهایی که در یک مکان و همان ارتفاع از سطح دریا هستند صورت گیرد .
بعد از انجام مقایسه گفته شده ، وارد منوی دیدن کد خطاها شده آنرا بررسی می کنیم که آیا خطایی در رابطه با این سنسور در حافظه ECU ثبت شده است یا نه . در صورت وجود خطا ، اگر از نوع لحظه ای بود آنرا پاک کرده دوباره کد خطاها را بررسی می کنیم . و اگر از نوع دائمی بود ابتدا اتصالات قطعه را از نظر تمیزی و محکم بودن بررسی می کنیم سپس کد خطا را پاک می کنیم .
اگر کد خطا باز هم به صورت دائمی دیده شد بعد از انجام تست های ولتاژی و یررسی قسمت مدار آن ، در صورت خرابی ، قطعه را تعویض می کنیم .

تست ولتاژی :
سوکت قطعه را وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم با استفاده از ولت متر و دو عدد سوزن ، ولتاژ بین پایه های 2 و 3 سوکت ورودی قطعه را بررسی می کنیم . باید 5V+ باشد و با گازدادن خودرو تغییر نکند .
سپس به همان روش ولتاژ بین پایه های 1 و 2 را بررسی می کنیم . باید بین 0.2 تا 4.8 ولت باشد و با گاز دادن ناگهانی ولتاژ آن زیاد شده به سمت 4.8 متمایل شود .

سرویس قطعه :
آن دسته از سنسورها که مستقیما روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارند را از جای خود باز کرده و به کک اسپری مخصوص تمیز کردن کاربراتور ، نوک سنسور و داخل آن را تمیز می کنیم . سپس به وسیله هوای فشرده به آرامی آن را خشک می کنیم .
برای آن دسته از سنسورها که به وسیله شلنگ به مانیفولد مرتبط هستند ، باید شلنگ ارتباط را از نظر عدم پاره گی و نشتی هوا بررسی کنیم .

نکات :
- اورینگ درو سنسور مپ را از نظر عدم پاره گی بررسی کنید .
- در خودروهای جدیدتر مثل پژو 206 ، زانتیا و پراید مدل بالا ، سنسور دمای هوای ورودی و فشار هوای ورودی در یک قطعه طراحی شده اند که مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .
- سنسور کمکی این قطعه سنسور دمای هوای ورودی و پتانسیومتر دریچه گاز و اکسیژن سنسور است .
- ممکن است در اثر خرابی این قطعه خودرو هنگام گاز دادن ناگهانی دود سیاه تولید کند .
Only GM
نمایه کاربر
ali-peugeot
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 951
تاریخ عضویت: شنبه 16 مرداد 1389, 2:49 pm
نوع خودرو: پراید 132
محل اقامت: لرستان> ازنا > بلوار ولی...

پست سه‌شنبه 16 خرداد 1391, 7:08 am

سلام دوستان... سوال داشتم: لطف میکنید اگر جواب بدید:
دوستان همون طور که میدونید مپ سنسور های مدل های قدیمی تر 405 مدلی بودن که خودشون مستقیما روی منیفولد نبودن و بهشون میگفتن به اصطلاح مپ سنسور شلنگی!!(بالا هم گفته شده)
حالا مپ سنسور ماشین ما که جدید هست روی منیفولده به علت تعویض منبفولد میخوام سنسور مپ رو عوض کنم با مدل شلنگی؛ سوال اینه:
ازکجا متوجه مدل مپ سنسور خودم بشم که مدل شلنگی همون رو بگیرم که بعدا با ECU دچار مشکل نشم؟؟؟؟ منظور اینه که با ECU مچ بشه و بخونه
چون مپ سنسور مدل های مختلفی همون شلنگی اش هم...
مال من از این جدید هاست که روی منیفولده -ECU ماشین هم زیمنس طرح جدید هست SIM 2K:
اینم مپ سنسور من:
تصویر

از روی سوکتش میشه فهمید؟؟ سوکت مال ما تقریبا مث سوکت استپر موتور هست..و 4 فیشه یا 4 تا سوراخ داره :o
کلیپ های صدای منبع اگزوز:
http://www.aparat.com/ali_peugeot
سیستم اگزوز،آشنایی،ساخت وفروش مبنع اگزوزاسپرت و...:
http://ali-peugeot.blogfa.com
پــــدر...؛رویایی بود که زود گذشت...(روحش شاد)
نمایه کاربر
masoud634
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 102
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 30 آذر 1389, 9:25 am
نوع خودرو: Jack j5
محل اقامت: رشت
Like شده: 2 بار

پست سه‌شنبه 29 اسفند 1391, 3:30 am

با سلام به همه دوستان حدود چهار روز پیش دیدم ماشین ریپ میزنه و شتابش خیلی کم شده مصرفشم زیاد شده بردم نمایندگی دیاگ زد گفت از مپ سنسوره تا امروز تمام نمایندگی های رشتو و لوازم یدکی ها رو زیر و رو کردم نداشتن همه از نوع مدل پایین دارن راهنماییم کنین چیکار کنم ........ ماشین سمند SE 91 با شش هزار کارکرد!!!!!
omid1389
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 660
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 شهریور 1389, 7:40 am
نوع خودرو: پژو پارس

پست چهارشنبه 6 آذر 1392, 9:10 am

ماشینم پژو پارس دوگانه سوز مدل 89 صبح ها با 7 یا 8 تا استارت روشن میشه نحوه استارت اینجوریه:
تا 3 بار استارت اتفاقی نمی افته استارت چهارم ماشین روشن میشه و بعد خاموش میشه استارت پنجم و ششم هم همینطور و استارت هفتم و هشتم ماشین روشن میشه که تازه اگه حرکت کنی ماشین خاموش میشه و نباید حرکت کنی تا ماشین گرم بشه .
در ضمن :
استپر و دریچه گاز با اسپری تمیز شده و پمپ بنزین و شمع هم تعویض شده است و نو می باشد و باطری هم باطری اتمیک 76 آمپر کره ای .
ولی مشکل همچنان پا برجاست.
این مشکل فقط امسال با سرد شدن هوا و فقط در صبحها که هوا سرده این مشکل وجود داره و در بقیه ساعات از روز با تک استارت ماشین روشن میشه.

خسته شدم از بس استارت زدم میترسم استارت ماشینم خراب بشه وبعد مشکل بشه هوار تا ،به نظر دوستان اهل فن مشکل چیه ؟

بازگشت به “سنسورها و فرمانگير ها”