قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

آموزش عیب یابی سنسور های خودرو از روی نشانه های ظاهری

بحث در مورد سنسورها و فرمانگير هايي كه ECU براي كاركردن به اونها احتياج داره

مدیر انجمن: كوروش پيروز

نمایه کاربر
smart2009
دنده 2
پست: 2050
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 7 تیر 1390, 8:12 am
نوع خودرو: On foot
محل اقامت: شیراز - SHIRAZ
Like شده: 2 بار

پست پنج‌شنبه 21 دی 1391, 7:55 am


عیب یابی سنسور های خودرو از روی نشانه های ظاهری



سنسور دور موتور:

1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت

2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین.

3- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین.

4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص.



سنسور فشار هوای ورودی:

در خودرو های انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نمیباشند با از کار افتادن این سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده و حس میباشد.

اما در خودرو های مجهز به سنسور اکسیژن باعث میشود که کار این سنسور رو تصحیح کند. در مواردی که سنسور خراب شود ECU اطلاعات مربوط به فشار

داخل منیفولد رو از روی سنسور دریچه گاز محاسبه میکند.


سنسور دمای هوای ورودی به موتور:

با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج

شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسور اکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود.



سنسور دمای اب:

1- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.

2- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد.

حالا چرا بد کار کردن این سنسور چرا باعث بروز این مشکلات میشود؟

برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ECU میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این

سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟


1- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه.

2- ساسات اتوماتیک.


سنسور سرعت خودرو:

با از کار افتادن این سنسور مشکلاتی از قبیل خاموش شدن موتور در بعضی اوقات و بد کاردن موتور در سرعت های بالا میباشد.

سنسور دریچه گاز:

1- کاکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص.

2- ایجاد دود که ثابت نیست و بنا به شرایط متفاوت میباشد.

سنسور فشار گاز کولر:

با خراب شدن این سنسور اولین مورد در کارکرد فن ها به وجود میاید. بدین صورت که با زدن بلافاصله کولر فن ها روشن نمیشود. و همچنین در زمانی که

فشار گاز کولر بالا یا پایین بیاید دستور روشن و خاموش شدن به کولر رو نمیدهد و باعث اسیب جدی به کل مجموعه میشود.

سنسور اینرسی:

این سنسور که نوعی سوییچ میباشد با دریافت ضربات در زمان تصادف خودرو با قطع جریان بنزین از احتمال اتش سوزی تا حد بالایی میکاهد..

اما این سوییچ در خودرو های پیکان اردی سمند پرشیا و405 انژکتوری با قطع برق ECU باعث خاموش شدن سریع خودرو میشود.

در 405 کاربراتوری با قطع برق پمپ برقی کار میکند. اما این مورد عملا کارایی ندارد چون این پمپ در زمان سرعت های بالا به کمک پمپ اصلی اومده و

وظیفه تامین بنزین مورد نیاز خودرو رو بر عهده میگیرد. که یک ضعف محسوب میشود.

در 206 های غیر مولتی پلکس این سوییچ باز جریان پمپ برقی رو قطع میکند. اما چون هنوز مقداری بنزین در مجموعه سوخت رسانی و ریل سوخت هست

موتور تا مدت کمی به کار خود ادامه میدهد.

اما این مورد در 206 های مولتی پلکس کمی به صورت حرفه ای تر عمل میشود و سنسور با توجه به هر ضربه ای عمل نمیکند بلکه ابتدا شدت ضربه توسط

BSI محاسبه شده و بعدا اگر با پارامتر های موجود تطابق داشت عمل کرده و جریان پمپ قطع میشود.

سنسور ضربه:

در مورد این سنسور زیاد بحث کردیم و در اینجا به خرابی اون اشاره میکنیم.

با توجه به عملکرد سنسور ضربه و سنسور اکسیژن که به صورت موازی با یکدیگر در ارتباط میباشند اگر خراب شود احتمال تشخیص خرابی به وسیله کارکرد

موتور به ویژه در زمان استفاده از بنزین با اکتان بالا. اما اگر تفاوت محسوسی در زمانی که موتور با بنزین معمولی کار میکند و زمانی که از بنزین با اکتان بالا

استفاده میکنید مشاهده کردید میتوانید پی به خرابی این سنسور ببرید.


سنسور اکسیژن:

تنها راه تشخیص این سنسور استفاده از دستگاه های تست الایندگی خودرو میباشد.

انژکتور ها:

این قطعه که وظیفه پاشش سوخت رو دارد در زمان خرابی باعث بد کارکردن موتور و ایجاد دود به علت کارکرد ناصحیح قطعه میشود.

که برای تشخیص خرابی اون اگر هر انژکتوری رو کشیدید و موتور بد کار کرد سالم هست اما اگر تغییری در کارکرد موتور ایجاد نشد و همچنان بد کار کرد

انژکتور معیوب میباشد.

گرمکن هوزینگ دریچه گاز:

نوعی المنت هست برای گرم نگه داشتن مسیر دریچه گاز وجلوگیری از یخزدگی ان.

برای عیب یابی این قطعه باید گفت که تا حدودی شبیه استپ میباشد که بدین صورت است مانی که خودرو سرد میباشد و هوا هم سرد است با رها کردن

گاز ماشین خاموش میشه. اما زمانی که ماشین گرم بشه دیگه خرابی قطعه به چشم نمیاید و باید خاموش شدن ماشین رو در سایر قطعات جستجو کنید.

پمپ بنزین:

با خراب شدن این قطعه

1-خودرو روشن نمیشود.

2-در سربالایی ها هنگام شتاب گیری و همچنین در سرعت های بالا ماشین بد کار میکند و ریپ میزند. باید توجه داشت که این مورد می تواند از گرفتگی و

کثیفی فیلتر بنزین باشد.


کویل دوبل:

این قطعه کار افزایش ولتاژ رو بر عهده دارد.

با خراب شدن و نیم سوز شدن کویل شاهد موارد زیر هستیم:

1- کاهش راندمان موتور افزایش مصرف بنزین به دلیل کاهش شدت جرقه.

2- روشن نشدن خودرو. در زمان سوختن کویل دوبل معمولا یکی از کویل ها میسوزد. پس تنها به دو شمع از چهار شمع برق رسیده و خودرو به صورت نیمه

کامل روشن میشود و با رها کردن سوییچ خودرو دوباره خاموش میشود. که با خرابی سنسور دور موتور فرق دارد چون در سنسور دور موتور کلا موتور روشن

نمیشود. پس این رو به خاطر بسپارید.

خرابی استپ:

1-خاموش شدن ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز

2-کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر ودور ارام خودرو.

3- گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو.

4-ثابت نبودن بی دلیل دور موتور در دور ارام و کاهش افازیش دور خودرو بدون دلیل




http://www.cars-info2.blogsky.com
بزرگ ترین اقیانوس دنیا آرام است پس آرام باش تا بزرگ باشی...
نمایه کاربر
Paykan16
فعال کلوپ پیکان
پست: 2577
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1391, 5:57 am
نوع خودرو: paykan 1.6
محل اقامت: on earth
Like شده: 1 بار

پست چهارشنبه 21 فروردین 1392, 3:04 pm

خیلی ممنون دوست عزیز . واقعا آموزنده بود .
دیر گاز خوردن از خرابی های کدوم سنسور میتونه باشه ؟؟
نمایه کاربر
SHAHRAM.
دنده 4
پست: 4893
تاریخ عضویت: چهارشنبه 18 فروردین 1389, 9:55 am
نوع خودرو: اف جي ،آزرا ، تندر
محل اقامت: تهران
Like شده: 2 بار

پست چهارشنبه 21 فروردین 1392, 3:38 pm

ممنون مسعود جان

يك سؤال بي ارتباط به تاپيك

Bump كردن توسط كاربرا هم ميتونه انجام بشه؟

چون ديدم توسط شما انجام شده
اصطحلاک غلطه ،استهلاک درسته

عکسهاتون رو تو http://www.overpic.net آپلود کنید و لینک پنجم رو اینجا قرار بدید

داغدار پدر وفات ٩٣/٨/٧ روز حر
نمایه کاربر
SHAHRAM.
دنده 4
پست: 4893
تاریخ عضویت: چهارشنبه 18 فروردین 1389, 9:55 am
نوع خودرو: اف جي ،آزرا ، تندر
محل اقامت: تهران
Like شده: 2 بار

پست شنبه 4 خرداد 1392, 7:45 pm

3- گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو.
علت دیگه این میتونه مسدود شدن لوله ای که آب رو منتقل میکنه و هنگامی که موتور گرم شد دور موتور کم میشه هم باشه؟
اصطحلاک غلطه ،استهلاک درسته

عکسهاتون رو تو http://www.overpic.net آپلود کنید و لینک پنجم رو اینجا قرار بدید

داغدار پدر وفات ٩٣/٨/٧ روز حر
نمایه کاربر
smart2009
دنده 2
پست: 2050
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 7 تیر 1390, 8:12 am
نوع خودرو: On foot
محل اقامت: شیراز - SHIRAZ
Like شده: 2 بار

پست پنج‌شنبه 6 تیر 1392, 6:32 pm

UP-------------------------- :-D
بزرگ ترین اقیانوس دنیا آرام است پس آرام باش تا بزرگ باشی...
Roa_Evolution
شروع حركت
پست: 34
تاریخ عضویت: شنبه 19 مهر 1393, 2:17 pm
نوع خودرو: فعلا روآسال پدرم
محل اقامت: Kermanshah

پست دوشنبه 19 آبان 1393, 12:58 pm

باعرض سلام به همه. بايداضافه كنم يكي از نشانه هاي خرابي سنسور اكسيژن تنبل شدن وديرشتاب گرفتن ماشينه وهمچنين باخرابي اين سنسور مصرف سوخت هم افزايش پيداميكنه. *يكي از راه هاي عيب يابيش هم اينه كه عدد ولتاژي كه سنسور توي دستگاه دياگ نشون ميده بايد متغير باشه واگر ثابت بود يعني سنسور خرابه البته اين نكته رو هم بگم كه در بسياري از موارد علت كار نكردن سنسور قطع شدن سيم هاش يا سوكتشه.
حمید عطایی
پست: 7
تاریخ عضویت: جمعه 3 فروردین 1397, 9:39 pm
نوع خودرو: برلیانس h330

پست دوشنبه 6 فروردین 1397, 4:04 pm

سلام روی کامپیوتر برلیانس نوشته trip ممکنه مشکلی در ماشین باشه البته بنظر میاد مصرف سوختش بالاست

بازگشت به “سنسورها و فرمانگير ها”