صفحه 1 از 7

تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: دوشنبه 29 دی 1393, 9:17 am
توسط eman-206
با سلام خدمت دوستان عزیز
به دلیل نبود تاپیک مربوط به ای سی یو های انواع دوو و نیاز به بحث در این مورد با اجازه جناب قطبی این تاپیک رو ایجاد کردم تا بتونیم در این زمینه اطلاعاتمون رو به اشتراک بگذاریم.
امید وارم که دوستان هم در این زمینه نهایت همکاری صمیمانه خود رو داشته باشند.
متشکرم :smile:

برای شروع و با اجازه اساتید محترم گروه یه تصویر از ای سی یو ماشین خودم میزارم که همونطور که می دونین دوو اسپرو 93 اتومانیک هست :


تصویر


این نوع ای سی یو خیلی خیلی کمیاب هست و تا اونجایی که من می دونم با ای سی یو دوو با کد CX قابل جایگزینی هست.

در صورتیکه ای سی یو غیر از اتوماتیک برای این نوع دوو استفاده کنین یا ماشین روشن نمیشه یا در صورت روشن شدن عملکرد گیربکس بطور کامل مختل میشه.

عکس بعدی که فعلا دارم تی سی یو مربوط به گیربکس اتوماتیک آیسین هست که روی اسپرو ها موجوده.چون بحث می خوایم جامع و کامل بشه در مورد این ماژول الکترونیکی هم بحث خواهیم کرد :


تصویر


یک تصویر دیگه هم دارم که دیدنش خالی از لطف نیست و اون هم سیم کشی ای سی و و تی سی یو اسپرو هست :

تصویر

برخی بچه ها با سیم کشی اسپرو مشکل داشتند که به نظر من برای رفع مشکل از سیم کشی ای سی یو به همین صورت که در تصویر بالا میبینید می تونن سیم کشی رو به راحتی در بیارن و طبق نقشه روی زمین تست و رفع اشکال کنن.

تصویر زیر هم نقشه سیم کشی ای سی یو به موتور هست توی مدل 1993 :

تصویر


دوستان منتظر نظرات و اطلاعات شما در مورد دیگر انواع ای سی یو در دوو و مشکلات و راه حل های موجود هستم. :hb:

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: دوشنبه 29 دی 1393, 10:19 pm
توسط eman-206
نمای داخلی ای سی یو اسپرو 93 :
تصویر

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: جمعه 3 بهمن 1393, 1:56 pm
توسط eman-206
با سلام خدمت دوستان عزیز.
امروز یه نکته ای به نظرم رسید که گفتم مطرح شدنش خالی از لطف نیست..
از دوستان و اساتید محترم خواهشمندم در صورتیکه اشتباهی در عرایض بنده هست اونا رو تصحیح بفرمایند . :-D

روش ریست کردن ای سی یو های مر بوط به دوو :

موردی که اینجا مطرحه اینه که این نوع ای سی یو ها در صورتیکه خطایی رو احساس کنه اون رو به عنوان کد خطا در حافظه خود نگه می داره و در صورت کد گیری از اون کد رو از طریق نشان دادن کد روی چراغ چک به ما نشون میده.. این کد خطا ها در صورت برطرف شدن مشکل و ریست نشدن ای سی یو تا 50 استارت بعدی موتور در خافظه می مونه و در صورت کد گیری مجدد باز هم اون کد نمایش داده میشه..
اصطلاحا این کد ها به Diagnostic Trouble Code معروف هستند که به اختصار DTC نامیده میشه..

پس از گذشت از50 استارت موفقیت آمیزز و بدون خطا حافظه کد خالی میشه..
حالا اگه ما بخوایم بصورت دستی کد مورد نظر رو پاک کنیم باید سر منفی باتری رو به مدت 5 دقیقه جدا کنیم .. پس از این مدت تی سی یو ریست و حافظه کد ها پاک میشه..

نکته ای که اینجا مهم هست اینه که کلیه اطلاعاتی که ای سی یو از سنسور ها در خود ذخیره کرده هم از بین میره. پس در اولین باری که سوئیچ باز میشه ای سی یو یک سری پارامتر از قبل تعیین شده را که در خود داره به عنوان مقادیر اولیه در نظر می گیره تا بتونه موتور رو برای اولین بار روشن کنه و بلافاصله پس از استارت مقادیر دریافتی از سنسور ها را در خود ثبت میکنه..این مقادیر شامل مقدار سرعت خودرو، دمای آب ،دمای هوای ورودی منیفولد ، زاویه دریچه گاز ، سنسور کربن ، سنسور اکسیژن و دیگر سنسورهای موجود هست..

توی لحظات اول این استارت اولیه ممکنه که موتور یه مقدار بد کار کنه و مجدد به حالت نرمال در بیاد.. عمل ست شدن پارامترهای مربوط به ای سی یو تا به بالاترین دمای موتور و روشن شدن فن ادامه داره .
دو راه برای شناساندن مقادیر صحیح به ذهنم میرسه که بصورت زیر هست:

1- خودرو پس از ریست شدن بصورت درجا کار بکنه تا زمانیکه فن موتور عمل کنه
2- می تونیم با خودرو برای 20 دقیقه رانندگی نرمال داشته باشیم.

پس تا اینجا ای سی یو داره پارامترهای جدید رو جایگزین مقادیر ثبت شده کارخانه می کنه تا بهترین وضعیت ممکن را برای موتور فراهم کنه...

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: شنبه 4 بهمن 1393, 11:20 am
توسط eman-206
سلام :hb:

امروز بحث روش کار ای سی یو ها رو ادامه میدم :

خوبه که بحث قبلی رو یه مقدار باز تر کنم و بیشتر در مورد حالت های عملیاتی ای سی یو های دوو بدونیم.. من خودم کار تعمیر ای سی یو و ماژول های الکترونیکی ماشین های فرانسوی رو انجام میدم پس ممکنه برخی تفاوت های جزئی در عملکرد ها باشه ،پس سعی میکنم اطلاعات رو با ای سی یو ها دوو هماهنگ کنم.
در کل میدونیم که ای سی یو یه کامپیوتر هست که کارش اجرای نرم افزاری که کارخونه تولید کننده روی حافظه ای ازنوع PROM قرار داده.این نرم افزار کارش کنترل زمان پاشش و تایم جرقه و ... را بر عهده داره.
هر ای سی یو در چند حالت کار میکنه:

حالت استارت :Start Mode
در این حالت وقتی ما سوییچ رو باز میکنیم ای سی یو اطلاعات داخل PROM رو در Ramبارگزاری میکنه و به سرعت وضعیت سلامت خود ای سی یو رو چک میکنه.بعد از این عمل ای سی یو خودش رو برای روشن شدن سریع موتور آماده میکنه و دستور پاشش اولیه سوخت پاش ها رو میده..
این عمل همزمان با روشن شدن پمپ بنزین صورت میگیره و ای سی یو منتظر استارت خوردن موتور و دریافت پالس از دلکو یا همون مگنیت می مونه.

در لحظه روشن شدن موتور ای سی یو با توجه به اطلاعات قبلی ثبت شده در PROMدر مورد نسبت سوخت و هوای مصرف شده موتور رو روشن و با توجه به اطلاعات جدید در مورد دما و فشار سوخت خودرو را تنظیم میکنه..
همونطور که می دونیم هرچه دمای ارسال شده از سنسور دما بالاتر باشه اس سی یو سوخت رو رقیق و در صورت پایین بودن دما برای حفظ ثبات کارکرد موتور میزان سوخت رو غلیظ میکنه..

پس میشه از اینجا نتیجه گرفت که سلامت سنسور دمای آب (سنسور دوفیش که معمولا بالای ترموستات قرار داره) توی صحت عملکرد ای سی یو نقش مهمی رو بازی میکنه و با خرابی سنسور یا سیم کشی با مشکلات زیادی در کارکرد موتور مواجه میشیم..

یه نکته دیگه که هست اینه که ای سی یو اطلاعات تایم جرقه و موقعیت استپر موتور رو از همون اطلاعات ثبت شده در PROM دریافت میکنه..


حالت Clear Flood :

در این حالت اگر موتور به هر دلیلی مث وجود سوخت زیادی در موتور(خفه کردن) روشن نشه و میشه ای سی یو رو به حالت رفع خفگی موتور برد..به اینصورت که اگه پدال گاز رو تا بیش از 80 درصد فشار بدیم ، ای سی یو مقدار سوخت وارد شده رو به نسبت 1:20 تا حد ممکن کم میکنه تا با ورود هوای بیشتر داخل منیفولد موتور روشن بشه...

بعد از روشن شدن ای سی یو از این جالت خارج و با توجه به مقادیر ثبت شده قبلی سوخت و جرقه موتور رو تنظیم میکنه.

ادامه دارد ...

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: شنبه 4 بهمن 1393, 4:42 pm
توسط eman-206
سلام مجدد
اولا که از همه دوستانی که نظرات مفیدشون رو از طریق تماس با من در میان گذاشتند ممنونم... همین جا از همه دوستان خواهش می کنم که برای هرچه بهتر شدن بار علمی با من مشارکت داشته باشند.
دوستانی که واسشون امکان داره برای تهیه یه مرجع خوب و کامل اگر اطلاعاتی دارن حتما به اشتراک بگذارند...


دوستان اگه امکانش هست عکس ای سی یو دوو های خودشون و اطلاعات و تجربیاتی که دارن رو توی همین تاپیک قرار بدن تا بتونیم آشنایی بیشتری با مدل های مختلف ای سی یو داشته باشیم و در صورت نیاز ای سی یو ها مشابه رو شناسایی و ازش استفاده کنیم. در ضمن یادآوری بکنم که این تاپیک مربوط به همه نوع های دوو هست و هیچ محدودیتی در ارائه اطلاعات نیست.

خو بریم سر ادامه بحث قبلی :
از دیگر حالت های عملیاتی ای سی یو ها دو مود Closed Loop , Open Loop رو باید بررسی کنیم.

Open Loop
در این حالت که زمان کوتاهی داره و از زمان استارت اولیه رخ میده ای سی یو وارد عملیات کنترل سوخت با پیش فرض های کارخانه برای سنسور اکسیژن میشه ..این زمانی هست که طول میکشه تا گرم کن سنسور اکشیژن دمای این سنسور رو به حد مورد نیاز برسونه..
در این فاصله ای سی یو با استفاده از تحلیل مقادیر دیگر سنسور ها که این اطلاعات در حافظه EPROM از قبل موجود هست موتور رو روشن نگه میداره تا به زمانی برسه که وارد حالت Closed Loop بشه.

Closed Loop
در زمانیکه ای سی یو توی مود Open Loop هست دایم در حال مانیتور کردن سیگنال رسیده از سنسور اکسیژن هست و وقتی سیگنال قابل قبول سنس شد حالت عملیاتی ای سی یو به حالت Closed Loop تغییر خواهد کرد..
در این حالت ای سی یو با در نظر گرفتن دمای موتور و وضعیت ولتاژ سنسور اکسیژن نسبت به تنظیم سوخت اقدام میکنه.

البته نکته ای که اینجا مطرح هست اینه که سنسور اکسیژن هایی که دارای گرمکن نیستند برای رسیدن به وضعیت نرمال زمان بیشتری لازم دارند و قطعا تا رسیدن به حالت Closed Loop از مقادیر Default استفاده میکنند. تا جایی که می دونم زمان 2.5 دقیقه لازم است تا سیکل مصرف این خودرو ها به صورت Closed Loop در بیاد.در واقع ای سی یو تا رسیدن دمای موتور به 65 درجه سانتیگراد در حالت Open Loop کار میکنه.

پس از ورود به این مود ای سی یو برای تنظیم سوخت از کلیه پارامترهای مورد نیاز جهت تنظیم سوخت استفاده میکنه..از پارامترهای مهم این مو ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن هست


:smile:
تا قسمت بعدی ....

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: یک‌شنبه 5 بهمن 1393, 8:44 am
توسط eman-206
تصویر ای سی یو اسپرو مدلMPFI 1994 که دوست خوبم نبی فرستادند : :hb:

تصویر

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: یک‌شنبه 5 بهمن 1393, 11:01 am
توسط amiralikhan
ECU سیلو (عکس اول ، دوم و سوم ECU فابریک و عکس آخری ECU یی که نو خریده بودم)
تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: دوشنبه 6 بهمن 1393, 9:16 am
توسط eman-206
امیر علی بابت زحمتی که کشیدی متشکرم دوست من.. :hb:

خوب بریم سر دیگر وضعیت های ای سی یو ها :

حالت ACCELERATION ENRICHMENT :
زمانیکه به طور ناگهانی پدال گاز رو فشار میدیم با افزایش ناگهانی فشار داخل منیفولد ،سوخت وارد شده در منیفولد امکان وارد شدن به سیلندر رو پیدا نمیکنه و موتور به اصطلاح کپ میکنه.در این حالت ای سی یو با استفاده ازمقادیر دریافتی از سنسور فشار منیفولد ، زاویه دریچه گاز و سنسور دمای هوای ورودی نسبت به تعیین نسبت غنی سازی سوخت مورد نظر عمل کرده و به شتاب گیری خودرو کمک میکنه تا زمانیکه وضعیت رانندگی به حالت نرمال برگرده.. :cool:

در این مواقع هست که اشکالات عدیده ای در شتاب گیری موتور پیدا میشه که اغلب مربوط به یکی از سنسور های TPS/MAP/MAT هست.. :old:


حالت DECELERATION LEANOUT[/col
این حالت زمانی اتفاق می افتد که خودرو در وضعیت شتاب منفی بوده و در مسیر حرکت پدال گاز رها شده و موتور با گیربکس درگیر است..
ای سی یو در این حالت با مشاهده برگشت وضعیت زاویه دریچه گاز و فشار منیفولد نسبت که فقیر سازی سوخت در منیفولد اقدام میکنه و اجازه نمیده که سوخت اضافی وارد منیفولد بشه..در این حالت سوخت بسیار کمی وارد شده و خودرو در حالت شتاب منفی قرار میگیره..

برای مثال در جاده درصورتیکه خودرو بدون فشار پدال گاز حرکت کنه تقریبا مصرف در کمترین مقدار خواهد شد..

در صورت عدم عملکرد صحیح ای سی یو در تنظیم سوخت در این زمان موتور دود سیاه خواهد کرد و امکان وقوع بک فایر در اگزوز می باشد...



حالت FUEL CUT-OFF :

این حالت زمانیکه ما از رها کردن پدال گاز در سرازیری ها جهت ترمز کردن استفاده میکنیم یا از دنده معکوس برای توقف خودرو استفاده می کنیم ،ای سی یو بطور کل تزریق سوخت به منیفولد را متوقف می کنه..


حالت BATTERY VOLTAGE CORRECTION

همونطور که می دونیم ای سی یو همیشه میزان ولتاژ باتری رو اندازه میگیره... دلیل این کار این هست که چون پاشش و تنظیم سوخت توسط ای سی یو و با تامین فشار از طرف پمپ ایجاد میشه و در صورت کاهش میزان ولتاژ باتری ممکنه نسبت پاشش سوخت تغییر بکنه پس در صورت مشاهده کاهش ولتاژ ای سی یو نسبت به افزایش زمان پاشش اقدام میکنه.

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: دوشنبه 13 بهمن 1393, 11:22 am
توسط eman-206
سلام به دوستان و اساتید محترم

در ادامه بحث حالت های مختلف ای سی یو ها به حالت BACK-UP MODE میرسیم

BACK-UP MODE :
در این حالت ای سی یو برای مواقع بحرانی یه سری اطلاعات لازم رو برای اینکه موتور بتونه به کار خود ادامه بده در یه چیپ به نام CALPAC ذخیره میکنه .
در این حالت موتور در صورت از بین رفتن EPROM و یا کاهش ولتاژ تا کمتر از 9 ولت برای ادامه کار موتور از برخی سنسورهای مورد استفاده صرفنظر کرده و با توجه به مقادیر دریافتی از سنسور دمای آب ، مگنیت دلکو و زاویه دریچه گاز به تنظیم و سوخت رسانی ادامه میده تا خودرو به تعمیرگاه برسه...
در این وضعیت ممکنه که موتور بصورت نرمال و بهینه کار نکنه و در واقع یک حالت اورژانسی برای ادامه مسیر هست
در ای سی یو های دوو برای رفتن به این حالت میشه از قرار دادن یک مقاومت 4.7کیلو اهمی بین پین های A و B کانکتور ALDL استفاده کرد.


اساتید محترم اگه اشکالی در اطلاعات ارائه شده مشاهده می کنند یا نظر و پیشنهادی در این زیمنه دارند لطفا با من در میان بگذارند..

در طول مدتی که این تاپیک باز شده جز یک مورد هیچ نظری دریافت نکردم اما با این همه تلاش خودم رو میکنم تا اطلاعاتی که دارم رو با دوستان خودم به اشتراک بگذارم. :) :)

Re: تاپیک معرفی و مشکلات مربوط به ECU انواع دوو

ارسال شده: دوشنبه 13 بهمن 1393, 12:48 pm
توسط DIESEL2
اقا ایمان با عرض خسته نباشید. والا به خدا سخته نظر دادن تو این موووورد. شما اتومات سوارا هم که کلا دنیاتون با ماها فرق داره دیگه.