قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

دستكاري داده هاي ورودي به ECU

بحث در مورد ECU و نحوه كاركردن آن

مدیر انجمن: كوروش پيروز

mnsb13600
پست: 4
تاریخ عضویت: چهارشنبه 25 آذر 1388, 7:34 pm

پست جمعه 4 دی 1388, 2:38 pm

با سلام خدمت اساتید من سمند lx مدل 83 را گازسوز کردم درنصب ایملاتور 2سیم بود که باید به سنسور اکسیژن وصل بشه با توجه به این که ایملاتور نقش گول زدن ای سی یو را دارد قطع یا وصل این سیمها هیچ نقشی در کارکرد موتور ندارد حتی بعد از قطع کردن سیم خاکستری سنسور اکسیژن چراغ چک روشن نمیشود در ضمن کسی اگر نقشه ایملاتور را خواست پی ام بده :gun:
نمایه کاربر
GMRACER
مدیر پیشین
پست: 5312
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 30 مهر 1387, 11:25 am
Like شده: 1 بار

پست دوشنبه 18 مرداد 1389, 5:38 am

دوستان به کمکتون نیاز دارم:
چند وقتی هست که ای سی یو ماشینم مشکل پیدا کرده. مصرف ماشینم به شدت بالا رفته ولی شتاب ماشین همچنان خوبه. اولش دیاگ زدم و خطای رقیق بودن بیش از حد سوخت رو نشون داد. طرف گفت سنسور اکسیژنه. سنسور رو عوض کردم ولی درست نشد. فکر کردم ایراد ماله سنسوره. یه دونه دیگه هم بستم که اون هم جواب نداد. در نهایت یه تعمیرکار گفت ای سی یو مشکل داره و خطای رقیق بودن سوخت رو میده؟
سوالم اینه اگه خطای رقیق بودن میده پس چرا مصرف سوخت این قدر بالاست؟ مگه نباید خطای غنی بودن سوخت رو بده؟
میشه مداری طراحی کرد که ای سی یو رو گول زد؟ مثلا ولتاز سنسور اکسیژن رو افزایش داد تا به کاهش مصرف سوخت منجر بشه؟ اگه کسی تجربه ای در این زمینه داره ممنون میشم. در ضمن کل صفحات این تاپیکو خوندم ولی هنوز واسم یه چیزایی مبهم مونده. ماشینم هم دوو ریسر هست.
در روزگار جهل، شعور خود جرم است.
babaksinad
شروع حركت
پست: 17
تاریخ عضویت: شنبه 8 اسفند 1388, 8:13 am
نوع خودرو: سیناد

پست یک‌شنبه 24 مرداد 1389, 6:53 am

نوع ماشین ومشخصات ای سی یو راهم ذکرکنید. دیاگ بزن ودرزمانی که موتورگرم است زمان باشش سوخت را بخوان باید بین 3 تا 4 باشد احتمال زیاد برنامه شما بهم خورده باید برنامه ریزی مجدد بشه .
نمایه کاربر
naninano
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 217
تاریخ عضویت: شنبه 4 مهر 1388, 7:41 pm
نوع خودرو: رنو کولیوس و 206تیپ6
محل اقامت: تهران
Like شده: 1 بار

پست پنج‌شنبه 11 آذر 1389, 9:39 pm

تا اونجایی که میدونم اگه دمای اشتباه به ECU بره و نسبت سوخت خیلی بالا بره موتور پیش سوزی میکنه و ناک میزنه. هرچند که فکر نمی کنم که 200 هم خیلی زیاد باشه.
soheil1358
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 80
تاریخ عضویت: شنبه 6 آذر 1389, 5:31 am
نوع خودرو: جک s5
محل اقامت: ارومیه
Like شده: 3 بار

پست یک‌شنبه 14 آذر 1389, 10:26 am

سلام اول یه سوال روا هم 2 تا سنسور داره؟ :ques:
من دومیشو ندیدم
بعدم میشه طریقه وصل مقاومت رو سنسور دمای هوا تو روا با ای سی یو زیمنسم با شکل توضیح بدین
به خاطر اطلاعات مفیدتون ممنونم و خسته نباشید :-?
soheil1358
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 80
تاریخ عضویت: شنبه 6 آذر 1389, 5:31 am
نوع خودرو: جک s5
محل اقامت: ارومیه
Like شده: 3 بار

پست دوشنبه 15 آذر 1389, 4:31 am

soheil1358 نوشته شده:سلام اول یه سوال روا هم 2 تا سنسور اکسیزن داره؟ :ques:
من دومیشو ندیدم
بعدم میشه طریقه وصل مقاومت رو سنسور دمای هوا تو روا با ای سی یو زیمنسم با شکل توضیح بدین
به خاطر اطلاعات مفیدتون ممنونم و خسته نباشید :-?
اکسیزن جا افتاده بود
نمایه کاربر
ghalandar
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 627
تاریخ عضویت: جمعه 1 مرداد 1389, 10:53 pm
نوع خودرو: کرسیدا - سمند فروشی

پست چهارشنبه 17 فروردین 1390, 6:35 pm

خوب، میشه با SL96 توضیح بدید؟ ماشین من 96 هستش و با توجه به این که مقداری تقویت دارم انجام میدم، نقشه ی کامل ای سی یو 96 با اضافه کردن پتانسیومتر برای گول زدن چه شکلیه. پتانسیومتر رگلاژ میشه و بهترین جواب رو میده.
نه خود خوری- نه کس دهی - گنده کنی - به سگ دهی!
گلوله
پست: 1
تاریخ عضویت: جمعه 30 اردیبهشت 1390, 11:41 am
نوع خودرو: سمندef7

پست جمعه 30 اردیبهشت 1390, 2:32 pm

سلام اولا كارتون خوبه :-)
وامانظر خودم
من بر اين عقيده ام كه همه چي بايد در كل خوب باشه نه در يك مبدا
ما بايد سعي كنيم رو ورودي اكسيژن متمركز شيم تا سوخت رسيده
به موتور كامل بسوزه تا رو ورودي سوخت بيشتر چون سوخت بيشتر
به منزله سوختن بهتر يا قدرت بيشتر ايجاد كردن توسط موتور نيست
بلكه هزينه بيشتر دادن به سوخت هستش من يه راههايي دارم كه
فعلا دارم روشون كار مي كنم :zz: :who:
نمایه کاربر
rio1
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 430
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 مهر 1387, 5:19 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: تهران

پست پنج‌شنبه 23 تیر 1390, 3:04 pm

هنوز کسی اینجارو دنبال می کنه ؟

بعد از ۴ بار خوندن همه صفحات آخر سر متوجه نشدم که آیا با دیود میشه خروجی سنسور O2 رو عوض کرد و ECU رو گول زد یا نه ...
آخر سر رفتم یه دیود ۳ آمپر 200 ولت خریدم و سر راه سیم سیگنال سنسور اکسیژن گذاشتم
بعد از گذاشتن دیود سر راه سنسور , سیگنال خروجی که تقریبا از 0.1 تا 0.9 متغیر بود بین 0.1 تا 0.75 محدود شد یعنی بالا 0.75 دیگه نمی رفت ! که خوب گویا اینجوری باید ECU فکر کنه موتور داره Lean کار می کنه درسته ؟
ولی بعد از گذاشت 300 کیلومتر رانندگی شهری هنوز فرقی حس نکردم ! یعنی نه پیشرفتی بوده و نه پسرفتی ! مصرف بنزین هم تکون نخورده ...
نظر دوستان چیه ؟
نمایه کاربر
ARm!n
دنده 3
پست: 3409
تاریخ عضویت: جمعه 22 آبان 1388, 11:26 am
نوع خودرو: Cadillac seville1977
محل اقامت: تهران
Like شده: 2 بار

پست جمعه 24 تیر 1390, 3:29 am

به نظر من با تغییر در ولتاژ خروجی سنسور نرو بند (اکسیژن سنور) تاثیر آنچنانی که چه عرض کنم مقدارش بسیار بسیار ناچیزه
چون تو دیفالت ای سی یو تو ای جی او کنترلر چیزی رو برای ای سی یو تعریف میکنن به اسم controller auth که به صورت درصد هست
ما ای اف آر تیبل ای سی یو(جدول نسبت سوخت به هوا) یه سری عدد ثابت داریم که کارخونه اون رو تنظیم کرده که تو چه مپی و دور موتور نسبت سوخت به هوا چقدر باشه

از طرفی یه فیول تیبل هم تو ای سی یو هست که اون هم از قبل تنظیم شده جدولی که بر اساس درو موتور و مپ میزان پاشش رو تایین میکنه
وقتی ای سی یو خروجی سنسور اکسیژن رو میخونه با جدول ای اف آر مقایسه میکنه اگه همون باشه هیچ اقدامی صورت نمیگیره اگه کمتر یا بیشتر باشه میاد به یه نسبتی اون جدول سوخت رو کم یا زیاد میکنه که به جدول ای اف آر نزدیک بشه
حالا ای سی یو اونقدر ها که فکر میکنید برای این کار دستش باز نیست

چون همون controller auth که گفتم یه دصدی تایین شده مثلا 5 درصد یعنی ای سی یو با توجخه به اطلاعاتی که از سنسور اکسیژن میگیره حق داره فقط 5 درصد ازمیزان پاشش رو کم یا زیاد کنه یعنی حتی اگه نسبت سوخت به هوا به 18 برسه و ماشین لین کار کنه و ناک وحشتناک هم بزنه باز هم ای سی یو فقط 5 درصد دخالت داره یعنی اونقدر نیست که چیزی رو تغییر بده
پس دستکاریکردن خروجی سنسور اکسیژن فایده ای نداره
بریا ریچ کار کردن میشه سنسور دمای آب رو دست زد چون وقتی ماشین سرده ای سیس یو از طریق جدول وارم آپ انریچ منت تا حد زیادی اجازه ریچ کردن سوخت رو داره یعنی شما میتینی با وصل کردن یه پتاسیومتر به جای سنسور آب ماشین رو ریچ تر کنید

البته همه اینها دستکاری ههای بسیار ناچیزه
برای یه کار اساسی فقط باید یه ای سی یو ادجاستیبل نصب کرد

بازگشت به “واحد كنترل كننده الكترونيكي (ECU)”