قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

تنظیم ارتفاع اصولی با قواعد سیتروئن

مدیر انجمن: whiteshark

نمایه کاربر
reza3sw
پست: 6
تاریخ عضویت: دوشنبه 9 دی 1398, 8:07 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 5 بار

پست دوشنبه 9 دی 1398, 8:13 pm

سلام
ابزارهای مورد نیاز برای تنظیم ارتفاع خاص هستند ؟ و همون چیزایی که تووی فایل راهنمای زانتیا گفته باید باشن یا با ی پیچ گوشتی و دو تا اچار هم میشه؟
چون اکثر تعمیر کارا تجربی اینکارو میکنن و با چارتا انگشت میزنن که خیلی خطاش زیاده و زانتیا روی یک سانت حساسه
و کسیو پیدا نکردم که اصولی و با متر و فرمول های سیتروئن بزنه

حالا میخام خودم دست به کار شم
دوستان و اساتید راهنمایی میکنن چجوری شیر تنظیم ارتفاع رو باید تنظیم کرد
فرمولاش و اعدادشو بلدم
فقط قسمت تنظیمش رو نمیدونم دقیقا چیکار باید کرد
فیلماشو دیدم دوتا پیچو شل میکنه و ی پین هم استفاده میکنه که یک پیچ مال اهرم دستی وسطه و یکی هم فکر کنم روی میل موج گیره
حالا اگه دوستان کسی میدونه دقیقا باید چه کاری کنم ممنون میشم راهنمایی کنه
بدان که تو چیزی از مال را بیش از نیاز خود به دست نمی آوری مگر اینکه در آن، خزانه دار برای دیگری هستی (امام علی (ع))
نمایه کاربر
reza3sw
پست: 6
تاریخ عضویت: دوشنبه 9 دی 1398, 8:07 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 5 بار

پست پنج‌شنبه 12 دی 1398, 8:41 am

کسی که جواب نداد
خودم رفتم با آزمون و خطا اینکارو انجام دادم
و با قواعد و فرمول های سیتروئن تنظیم ارتفاع زدم
ماشین خیلی نرم شد

فقط توصیم به دوستان اینه که چشمی و با انگشت تنظیم ارتفاع نزنید
زانتیا یک سانت بالا پایین باشه خشک میشه

تووی راهنمای تنظیم ارتفاعش زده فقط 7 میلی متر جای خطا داره
یعنی اگه 7 میلی متر از ارتفاع اصلی بالاتر یا پایین تر باشه
هیچوقت نرمی زانتیا به حد اصلیش نیست

من جایی نتونستم گیر بیارم که با این قاعده ارتفاع رو تنظیم کنند
و همه برای جلو چهار انگشت و برای عقب 2 انگشت میزنن که خطاش زیاده

انگشت یکی کوچیکه یکی بزرگه
یکی لاستیکش صافه یکی آژ داره یکی گلگیرش تصادفیه و ....
حتما تاکید میکنم با قواعد سیتروئن تنظیم کنید
کاری هم نداره
ی متر میخاد و دوتا فرمول داره

یا علی
بدان که تو چیزی از مال را بیش از نیاز خود به دست نمی آوری مگر اینکه در آن، خزانه دار برای دیگری هستی (امام علی (ع))
نمایه کاربر
mehdi_1986
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 587
تاریخ عضویت: جمعه 10 خرداد 1387, 8:39 pm
نوع خودرو: برلیانس H330-AT
محل اقامت: سرزمين دماي 60 درجه.اميديه
Like شده: 18 بار

پست دوشنبه 16 دی 1398, 5:13 am

سلام
اقا رضای گل شما که زحمت کشیدی یه توضیح کامل میدادی به همراه روش دقیق و فرمول ها تا دوستان استفاده کنن.
نمایه کاربر
reza3sw
پست: 6
تاریخ عضویت: دوشنبه 9 دی 1398, 8:07 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 5 بار

پست دوشنبه 16 دی 1398, 8:58 pm

mehdi_1986 نوشته شده:
دوشنبه 16 دی 1398, 5:13 am
سلام
اقا رضای گل شما که زحمت کشیدی یه توضیح کامل میدادی به همراه روش دقیق و فرمول ها تا دوستان استفاده کنن.
سلام و عرض ادب
چشم حتما
قصدشو داشتم
منتها با گوشی بودم نمیتونستم مفصل بنویسم
در اسرع وقت با کامپیوتر وصل شدم مفصل توضیح میدم واسه دوستان
بدان که تو چیزی از مال را بیش از نیاز خود به دست نمی آوری مگر اینکه در آن، خزانه دار برای دیگری هستی (امام علی (ع))
نمایه کاربر
reza3sw
پست: 6
تاریخ عضویت: دوشنبه 9 دی 1398, 8:07 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 5 بار

پست جمعه 11 بهمن 1398, 8:09 am

reza3sw نوشته شده:
دوشنبه 16 دی 1398, 8:58 pm
mehdi_1986 نوشته شده:
دوشنبه 16 دی 1398, 5:13 am
سلام
اقا رضای گل شما که زحمت کشیدی یه توضیح کامل میدادی به همراه روش دقیق و فرمول ها تا دوستان استفاده کنن.
سلام و عرض ادب
چشم حتما
قصدشو داشتم
منتها با گوشی بودم نمیتونستم مفصل بنویسم
در اسرع وقت با کامپیوتر وصل شدم مفصل توضیح میدم واسه دوستان
اول از همه یک چال سرویس پیدا میکنید که بتونید به زیر ماشین مسلط باشید

دوم اینکه هرچی بار اضافی تووی ماشین هست بردارید و به خالت استاندارد باشه

سوم اینکه ماشبن رو روشن میکنید و ارتفاع در حالت عادی و وسط باید باشه و بعدش میرید زیر ماشین با یک عدد متر و دوتا آچار بوکس با شماره های 8 و 11

واسه قسمت جلو طبق راهنمای سیتروئن یک فرمول داریم به شرح زیر

H1=R1-L1

که اعداد اون به شرح زیر هستش
L1 عددش ثابته و بر حسب میلیمتر برابر هست با 121

R1 شعاع چرخ از مرکزش تا زمین که با متر میتونید اندازه بگیرید (واسه خودم حدود 300 میلیمتر بود) ولی خب بر اساس فاق لاستیک و آژ لاستیک امکان داره این عدد واسه هر کس ی اندازه باشه

و نهایتا H1 میشه فاصله زیر شاسی تا زمین که باید عددش برابر با تفریق اون دوتا عدد طبق فرمول باشه

بر فرض مثال اعدادی که از بالا بدست آوردیم رو میذاریم تووی فرمول

H1=300-121 = 179 میلیمتر
اینجا یعنی فاصله شاسی جلو تا زمین باید 179 میلیمتر یا 17.9 سانت باشه (البته واسه ماشین من ) شما باید طبق گفته قبلی اندازه های خودتونو بذارید تووی فرمول

حالا اگه این اندازه کم یا زیاد بود رو با تصحیح کننده ارتفاع جبران کنید

با بوکس 11 پیچ شیر تنظیم ارتفاع رو از روی میل موج گیر شل کنید و همچنین یک پیچ شماره 8 روی همون شیر هست که با یک.میله به اهرم تنظبم ارتفاع دستی وصله که باید اونم شل کنید که تنظبم حد وسطش به هم نخوره

بعد از شل کردن با پیچ گوشتی اهرمشو عقب جلو کنید با یک تاخیر چند ثانیه بالا پایین میشه ماشین فقط مواظب باشید کاری با زور حل نمیشه و اون استخوان سگی ذو که روی تصحیح کنندست نشکنید که دردسر شه (پیشنهادم اینه اگه اهل کار فنی و آچار بدست هستیدو با سیستم زانتیا تا حدودی آشنایید ) اینکارو انجام بدید.
نهایتا بعد از تنظیم دوباره متر بزنید اگه H1 عددش فیکس شده بود پیچ هارو سفت کنید

واسه عقب هم روش همینه فقط فرمولش بجای تفریق جمعه
H2=R2+L2
که عدد L2 هم ثابت و 136 میلیمتر هست


من بعد از این تنظیم ماشینم خیلی نرمتر شد

و متاسفانه مکانیکا هم فقط تجربی میزنن ارتفاعو با پیش فرض 4 انگشت جلو و 2 انگشت عقب که خیلی تلرانس داره

تووی این تنظیم اصولی ذکر شده اگه 7 میلیمتر ارتفاع کمتر یا بیشتر شه ماشین نرمیشو از دست میده تا حدودی

حالا حساب کنید اون 4 انگشت مکانیک چاق باشه یا لاغر یا اینکه گلگیر شما استاندارد باشه یا تصادفی و یا اینکه لاستیک شما فاق 65 باشه یا 60

فکر کنم اختلاف رو حس میکنید اگه اینجوری به موضوع نگاه کنید

با تشکر
بدان که تو چیزی از مال را بیش از نیاز خود به دست نمی آوری مگر اینکه در آن، خزانه دار برای دیگری هستی (امام علی (ع))
Pezhmanrg
پست: 2
تاریخ عضویت: چهارشنبه 28 خرداد 1399, 5:13 pm
نوع خودرو: زانتیا
Like شده: 1 بار

پست چهارشنبه 28 خرداد 1399, 5:16 pm

سلام
من ی زانتیا تازه خریدم رویه حالت عادی و نرمال عقبش میاد رو چرخ وقتی روشنش میکنم میاد رو حالت دو انگشت ولی باز میشینه بنظرت کجاش خرابه
نمیشه زانتیازو حالت شوتی تنظیم ارتفاع کنیم
نمایه کاربر
hamii_rr
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 277
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 مرداد 1390, 7:06 pm
نوع خودرو: Xantia x2000
محل اقامت: تهران
Like شده: 14 بار

پست پنج‌شنبه 29 خرداد 1399, 8:56 am

Pezhmanrg نوشته شده:
چهارشنبه 28 خرداد 1399, 5:16 pm
سلام
من ی زانتیا تازه خریدم رویه حالت عادی و نرمال عقبش میاد رو چرخ وقتی روشنش میکنم میاد رو حالت دو انگشت ولی باز میشینه بنظرت کجاش خرابه
نمیشه زانتیازو حالت شوتی تنظیم ارتفاع کنیم

ارتفاش تنظیم نیست، یا شیر تنظیم ارتفاع مشکل داره.
شوتی ارتفاشو زیاد می کنه که وقتی بار میزنه ارتفاع ماشین نرمال باشه و تابلو نشه، زانتیا که احتیاجی به این کار نداره، شما 500 کیلو هم بار بزنی بهش، خودش ارتفاشو تصحیح می کنه و رو حالت عادی وایمیسته، واسه همین تو مناطق مرزی همه پلیسا بهش مشکوکن

-- ادغام شد --
 
reza3sw نوشته شده:
جمعه 11 بهمن 1398, 8:09 am
reza3sw نوشته شده:
دوشنبه 16 دی 1398, 8:58 pm


سلام و عرض ادب
چشم حتما
قصدشو داشتم
منتها با گوشی بودم نمیتونستم مفصل بنویسم
در اسرع وقت با کامپیوتر وصل شدم مفصل توضیح میدم واسه دوستان


اول از همه یک چال سرویس پیدا میکنید که بتونید به زیر ماشین مسلط باشید

دوم اینکه هرچی بار اضافی تووی ماشین هست بردارید و به خالت استاندارد باشه

سوم اینکه ماشبن رو روشن میکنید و ارتفاع در حالت عادی و وسط باید باشه و بعدش میرید زیر ماشین با یک عدد متر و دوتا آچار بوکس با شماره های 8 و 11

واسه قسمت جلو طبق راهنمای سیتروئن یک فرمول داریم به شرح زیر

H1=R1-L1

که اعداد اون به شرح زیر هستش
L1 عددش ثابته و بر حسب میلیمتر برابر هست با 121

R1 شعاع چرخ از مرکزش تا زمین که با متر میتونید اندازه بگیرید (واسه خودم حدود 300 میلیمتر بود) ولی خب بر اساس فاق لاستیک و آژ لاستیک امکان داره این عدد واسه هر کس ی اندازه باشه

و نهایتا H1 میشه فاصله زیر شاسی تا زمین که باید عددش برابر با تفریق اون دوتا عدد طبق فرمول باشه

بر فرض مثال اعدادی که از بالا بدست آوردیم رو میذاریم تووی فرمول

H1=300-121 = 179 میلیمتر
اینجا یعنی فاصله شاسی جلو تا زمین باید 179 میلیمتر یا 17.9 سانت باشه (البته واسه ماشین من ) شما باید طبق گفته قبلی اندازه های خودتونو بذارید تووی فرمول

حالا اگه این اندازه کم یا زیاد بود رو با تصحیح کننده ارتفاع جبران کنید

با بوکس 11 پیچ شیر تنظیم ارتفاع رو از روی میل موج گیر شل کنید و همچنین یک پیچ شماره 8 روی همون شیر هست که با یک.میله به اهرم تنظبم ارتفاع دستی وصله که باید اونم شل کنید که تنظبم حد وسطش به هم نخوره

بعد از شل کردن با پیچ گوشتی اهرمشو عقب جلو کنید با یک تاخیر چند ثانیه بالا پایین میشه ماشین فقط مواظب باشید کاری با زور حل نمیشه و اون استخوان سگی ذو که روی تصحیح کنندست نشکنید که دردسر شه (پیشنهادم اینه اگه اهل کار فنی و آچار بدست هستیدو با سیستم زانتیا تا حدودی آشنایید ) اینکارو انجام بدید.
نهایتا بعد از تنظیم دوباره متر بزنید اگه H1 عددش فیکس شده بود پیچ هارو سفت کنید

واسه عقب هم روش همینه فقط فرمولش بجای تفریق جمعه
H2=R2+L2
که عدد L2 هم ثابت و 136 میلیمتر هست


من بعد از این تنظیم ماشینم خیلی نرمتر شد

و متاسفانه مکانیکا هم فقط تجربی میزنن ارتفاعو با پیش فرض 4 انگشت جلو و 2 انگشت عقب که خیلی تلرانس داره

تووی این تنظیم اصولی ذکر شده اگه 7 میلیمتر ارتفاع کمتر یا بیشتر شه ماشین نرمیشو از دست میده تا حدودی

حالا حساب کنید اون 4 انگشت مکانیک چاق باشه یا لاغر یا اینکه گلگیر شما استاندارد باشه یا تصادفی و یا اینکه لاستیک شما فاق 65 باشه یا 60

فکر کنم اختلاف رو حس میکنید اگه اینجوری به موضوع نگاه کنید

با تشکر
ممنون از توضیح کاملتون، لطفا بگید فاصله ی شاسی تا زمین ینی کدوم قسمت شاسی؟
ممنون
 
قوانین انجمن را مطالعه و رعایت فرمایید:
https://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=60042

- از ارسال پست های متوالی در بازه زمانی کمتر از سی دقیقه بپرهیزید، چنانچه نیاز به افزودن مطلبی به پست قبلی خود میبینید از ارسال پست مجدد پرهیز کرده و از گزینه ویرایش پست استفاده کنید (ویرایش پست از زمان ارسال آن به مدت سی دقیقه برای تمامی کاربران این انجمن فعال و امکان پذیر است)، در صورت عدم آشنایی با چگونگی ویرایش پست های خود میتوانید از تاپیک آموزش ویرایش پست های ارسالی استفاده نمایید.
نمایه کاربر
reza3sw
پست: 6
تاریخ عضویت: دوشنبه 9 دی 1398, 8:07 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 5 بار

پست جمعه 31 مرداد 1399, 7:55 am

سلام مجدد.
فاصله زیر فریم اکسل جلو تا زمین
همون که پیچ های بوش جناقی و پایه شیر تنظیم ارتفاع رووش بسته میشه برای قسمت جلو

و برای عقب ته شاسی که حالت قوطی 4 در 4 داره و پیچ کمک روی اون بسته شده
بدان که تو چیزی از مال را بیش از نیاز خود به دست نمی آوری مگر اینکه در آن، خزانه دار برای دیگری هستی (امام علی (ع))
نمایه کاربر
reza3sw
پست: 6
تاریخ عضویت: دوشنبه 9 دی 1398, 8:07 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
Like شده: 5 بار

پست جمعه 31 مرداد 1399, 7:59 am

Pezhmanrg نوشته شده:
چهارشنبه 28 خرداد 1399, 5:16 pm
سلام
من ی زانتیا تازه خریدم رویه حالت عادی و نرمال عقبش میاد رو چرخ وقتی روشنش میکنم میاد رو حالت دو انگشت ولی باز میشینه بنظرت کجاش خرابه
نمیشه زانتیازو حالت شوتی تنظیم ارتفاع کنیم

سلام همونجور که دوستمون گفتن پایین اومدن عقب میتونه از شیر ضد نشست باشه و همچنین خرابی شیر ترمز هم باعث نشست عقب میشه...اما خب این مقدار زیاد نیست بنظرم دست بهش نزن اگه در حد یک انگشت دو انگشت باشه مشکلی نیست.

در ضمن حالت شوتی هم استفاده از گوی 50 بار برای عقب هستش که به هیچ وجه استاندارد نیست...شما هر مقدار بار به زانتیا بزنی روی حالت استانداردش خودشو تنظیم میکنه و نمیخوابه زمین و نیاز به کارهای غیر اصولی نیست
بدان که تو چیزی از مال را بیش از نیاز خود به دست نمی آوری مگر اینکه در آن، خزانه دار برای دیگری هستی (امام علی (ع))

بازگشت به “زانتیا - Xantia”